کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

بهترین انیمیشن های یادگیری زبان ترکی

۴
(۳)

یادگیری زبان ترکی تنها یادگیری یک زبان دیگر نیست؛ بلکه کلیدی است برای ورود به دنیایی زیبا و بی انتها از بهترین موقعیت‌ها! ترکیه یکی از کشورهایی است که مردم در آن به زبان شیرین ترکی صحبت می‌کنند. کشور ترکیه به دلیل موقعیت‌های عالی برای تحصیل، تجارت و کار مقصد بسیاری از ایرانیان به شمار می‌رود. به همین خاطر اغلب والدین و حتی بزرگسالان به دنبال راهی سریع و آسان برای یادگیری این زبان هستند. در این مقاله سعی ما بر این است که بهترین و راحت‌ترین شیوه آموزشی زبان ترکی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا با کمک این روش از زیبایی‌های زبان ترکی لذت ببرید.

فهرست مطالب:

 

چرا برای یادگیری زبان ترکی انیمیشن ببینیم؟

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان ترکی برای کودکان، دیدن انیمیشن‌ها است. انیمیشن‌ها این امکان را در اختیار زبان آموزان قرار می‌دهند تا با محیطی کودکانه و شیرین، واژگان و اصطلاحات در ذهن آن‌ها حکاکی شود.
این پیشنهاد برای یادگیری زبان ترکی هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان ارائه می‌شود. یادگیری زبان شیرین ترکی با کمک انیمیشن‌ها هم آموزشی جذاب و دلپذیر است و هم کمک کننده؛ چون در انیمیشن‌ها معمولا واژگان با تلفظ کاملا رسا و مشخص ادا می‌شوند و این خود بهترین آموزش برای زبان آموزان تلقی می‌شود.

یادگیری زبان ترکی با دیدن بهترین انیمیشن های ترکی

 

یادگیری زبان ترکی با استفاده از مشاهده انیمیشن‌ها مزایای جالبی دارد که برای شما به اختصار می‌گوییم:

 

۱. آشنایی با تلفظ کلمات و عبارات

یکی از رایج‌ترین مشکلات زبان ‌آموزان برای حرف زدن به زبان ترکی، تلفظ صحیح کلمات است. اولین و موثرترین پیشنهاد به این افراد، مشاهده انیمیشن‌ها به زبان ترکی است؛ چرا که تلفظ کلمات و مکالمه‌ها در انیمیشن‌ها کندتر و واضح‌تر صورت می‌گیرد و این خود یکی از بزرگ‌ترین امتیازها برای یادگیری زبان ترکی محسوب می‌شود.

 

۲. آشنایی با اصطلاحات و واژگان عامیانه

یکی دیگر از مزایای یادگیری زبان ترکی با کمک انیمیشن‌ها، تسلط به اصطلاحات و واژگان عامیانه است. بر همین اساس زبان آموزان با کمک انیمیشن‌ها به زبان ترکی، نه تنها واژگان عامیانه و اصطلاحات را یاد می‌گیرند؛ بلکه موقعیت‌های کاربردی را به صورت دقیق و تلفظ صحیح نیز آموزش می‌بینند.

 

۳. جذابیت بالا

برای یادگیری زبان شیرین ترکی، بهترین روش مشاهده انیمیشن‌های جذاب است. امروزه حتی انیمیشن‌هایی ساخته می‌شود که مخصوص بزرگسالان بوده و در یادگیری زبان به آن‌ها کمک می‌کند. تنها نکته‌ای که باید زبان آموزان به آن توجه داشته باشند این است که مطابق با سلیقه و سطح خود انیمیشن را انتخاب کنند تا مسیر مناسب و دلپذیری برای یادگیری پیش رو داشته باشند.

جالب است بدانید اگر انیمیشن‌هایی انتخاب کنید که برای شما جذابیت نداشته باشد، به جای تاثیر مثبت در یادگیری شما تاثیر کاملا عکس گذاشته و شما را از یادگیری زبان ترکی باز می‌دارد.

 

۴. افزایش مهارت دیداری و شنیداری

مشاهده انیمیشن‌ها باید به صورت هوشمندانه انجام شود. تاثیر این کار توسط تکرار و ادای صحیح تلفظ واژگان و اصطلاحات به صورت چشم‌گیری قابل مشاهده است. یادگیری هوشمندانه زبان ترکی مهارت دیداری و شنیداری زبان آموزان را در این زمینه افزایش می‌دهد.

 

بهترین تکنیک ها برای تماشای انیمیشن برای یادگیری زبان ترکی

۱- انیمیشن را متناسب با سطح خود انتخاب کنید

برای موفقیت در یادگیری زبان ترکی با استفاده از انیمیشن باید به سطح خود دقت کنید. تاکید بر این کار به این دلیل اهمیت دارد که سرعت گفتار و ادای واژگان، مناسب سطح شما باشد تا موجب تقویت یادگیری شما شود.

 

۲- هر انیمیشن را چندین بار مشاهده کنید

وقتی برای اولین بار به سراغ انیمیشن رفتید آن را با زیرنویس ببینید. ولی برای بار دوم و حتی دفعات بعدی از زیرنویس استفاده نکنید تا علاوه بر یادگیری تلفظ معنای واژگان و اصطلاحات در ذهن شما جای گیرد.

 

۳- حتما واژگان و اصطلاحاتی را که می‌شنوید، تکرار کنید

در یادگیری یک زبان جدید باید حتما بتوانید تسلط کامل بر واژگان و اصطلاحات آن بیابید. از طرفی بتوانید جایگاه آن‌ها را در جمله بشناسید. یکی از بهترین منابع یادگیری، انیمیشن‌ها هستند؛ چون معمولا جملاتی که در انیمیشن‌ها به کار می‌روند جملاتی دقیق و طبق اصول دستور زبان می‌باشند. پس این فرصت بی نظیر را غنیمت بشمارید و تسلط خود بر واژگان و جملات ترکی را تقویت کنید.

 

۴- نکات جدید آموخته شده را یادداشت کنید

این یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های یادگیری به شمار می‌رود. تحقیقات در زمینه یادگیری ثابت کرده است که نوشتن مطالب آموخته شده باعث می‌شود آن‌ها را راحت‌تر و در مدت زمان طولانی‌تری به ذهن بسپارید.

 

۵- فرهنگ لغت خود را بسازید

با تمرین‌های مداوم شما واژگان و اصطلاحات بسیاری را یاد می‌گیرید؛ پس برای خود با نوشتن واژگان جدید فرهنگ لغتی تهیه کنید. شما حتی می‌توانید به جای این کار از فرهنگ لغت‌های آماده که امکان ذخیره سازی دارند نیز بهره‌مند شوید.

 

بهترین انیمیشن ها برای یادگیری زبان ترکی

همان طور که قبلا اشاره کردیم؛ انتخاب نوع انیمیشن به سطح زبان ترکی شما بستگی دارد. در حال حاضر برترین انیمیشن‌ها به اکثر زبان‌های دنیا از جمله زبان ترکی دوبله شده‌اند؛ که شما می‌توانید به خوبی و سادگی برای یادگیری زبان ترکی از آن‌ها استفاده کنید.

در ادامه چند نمونه از بهترین انیمیشن‌های دوبله شده به زبان ترکی را به شما معرفی می‌کنیم:

 

۱-دایناسور خوب

انیمیشن دایناسور خوب برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: The Good Dinosaur
نام ترکی انیمیشن: İYİ BİR DİNOZOR
محصول: آمریکا
ژانر: ماجراجویی – کمدی
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۲۵ نوامبر ۲۰۱۵
زمان: ۱۰۰ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن دایناسور خوب:
داستان انیمیشن «دایناسور خوب» درباره  دایناسوری به نام آرلو است. او تلاش می‌کند به خانه خود بازگردد. در این مسیر آرلو یک دوست جدید به نام اسپات پیدا می‌کند و لحظات شیرین و دلنشینی را برای مخاطب خود ایجاد می‌کند.

 

۲- ماشین‌ها

انیمیشن ماشین ها برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Cars
نام ترکی انیمیشن: ARABALAR
محصول: آمریکا
ژانر: ورزشی – کمدی
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۹ ژوئن ۲۰۰۶
زمان: ۱۱۷ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن ماشین‌ها:
انیمیشن «ماشین‌ها» در مورد داستان خودروی مسابقه‌ای است به نام «مک کوئین». مک کوئین به طور تصادفی در یک شهر کوچک به نام رادیاتور اسپرینگر گرفتار می‌شود. او در این شهر دوستان جدیدی پیدا کرده و با تلاش برای دوستانش و بازگشت به خانه ماجراجوی‌هایی شگفت انگیز را تجربه می‌کند.
در این انیمیشن، خودروها شخصیت‌هایی با طراحی و جزئیات دقیق هستند که با حرکات و صداهایی که به آن‌ها داده شده، شخصیت واقعی آن‌ها را به نمایش می‌گذارد. این انیمیشن علاوه بر داستان جذاب و شخصیت‌های جالب دارای صحنه‌های زیبا و افکت‌های ویژه‌ای است که چشم بیننده را خیره می‌کند.

 

۳- شیرشاه

انیمیشن شیرشاه برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Lion King
نام ترکی انیمیشن: AُُSLAN KRAL
محصول: آمریکا
ژانر: موزیکال
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۹
زمان: ۱۱۸ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن شیر شاه:
داستان انیمیشن «شیرشاه» در مورد داستان شیری است که می‌خواهد از مرزهای قلمرو خود محافظت کند. پس از مدتی شجاعت او به چالش کشیده می‌شود و باید با چالش‌های جدیدی روبه‌رو  شود تا بتواند جنگل را نجات دهد.
او با کمک دوستان خود باید با تهدیداتی مثل شکارچیان و حیوانات خطرناک و وحشی مبارزه کند تا بتواند جنگل را نجات دهد و جایگاه خود را به عنوان یک شاه ثابت کند.

 

۴- شازده کوچولو

انیمیشن شازده کوچولو برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی:The Little Prince
نام ترکی انیمیشن: KÜÇÜK PRENS
محصول: فرانسه
ژانر: فانتزی – درام خانوادگی
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۲۲ مه ۲۰۱۵
زمان: ۱۱۰ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن شازده کوچولو:
داستان انیمیشن «شازده کوچولو» داستان پسر بچه‌ای است که در سفر به سیاره‌های دیگر با ماجراهای مختلفی روبه‌رو می‌شود. این انیمیشن با داستانی تخیلی و جذاب به همراه موسیقی دلنشین مخاطبانی زیادی را به خود جذب کرده است.

 

۵- بالا

انیمیشن بالا برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Up
نام ترکی انیمیشن: Yukari Bak
محصول: آمریکا
ژانر: درام – کمدی
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۲۹ مه ۲۰۰۹
زمان: ۹۶ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن بالا:
داستان انیمیشن بالا درباره پیرمردی به نام کارل فردریکسن است که همراه با بالون‌های هوایی به ماجراجویی می‌رود. کارل به همراه راسل ؛ یک پسر بچه اکتشاف‌گر جوان، به ماموریتی می‌رود که در آن به رویای بچگی خود برسد. در این مسیر به منطقه‌ای دوردست و بیابانی رفته و با موجوداتی عجیب و غریب از جمله یک پرنده بزرگ و یک سگ (سگ کارگاه) مواجه می‌شوند.
داستان پویای انیمیشن بالا، فضایی خلاقانه دارد که حتی نظر منتقدان نسبت به آن مثبت بوده است.

 

۶- عصر یخبندان

انیمیشن عصر یخبندان برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Ice Age
نام ترکی انیمیشن: Buz Devri
محصول: آمریکا
ژانر: ماجراجویی – کمدی – اکشن – درام – خانوادگی
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۱۵ مارس ۲۰۰۲
زمان: ۸۱ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن عصر یخبندان:
انیمیشن «عصر یخبندان» داستانی جذاب از چند حیوان باستانی را روایت می‌کند که در طول دوره یخبندان در جست‌و‌جوی خانه و غذا برای خود هستند. این حیوانات پرماجرا و بانمک در این راه با موانع زیادی روبه‌رو می‌شوند که در مدت ۸۰ دقیقه لحظات شگفت‌انگیزی را برای مخاطب خود به تصویر می‌کشند.

 

۷- هورتون صدای کسی را می‌شنود

انیمیشن هورتون صدایی می شنود برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: !Horton Hears a Who
نام ترکی انیمیشن: Horton Kimi Duyuyor
محصول: آمریکا
ژانر: ماجراجویی – کمدی
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۱۴ مارس ۲۰۰۸
زمان: ۸۶ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن هورتون صدای کسی را می‌شنود:
داستان انیمیشن «هورتون صدای کسی را می‌شنود» درباره شخصیتی است به نام «هورتون»؛ او یک فیل مهربان و دلسوز است. هورتون یک روز صدایی را می‌شنود که از روی یک دانه خردل می‌آید. او در ابتدا فکر می‌کند که این صدا از جایی دیگر می‌آید اما سرانجام می‌فهمد که این صدا از یک دنیای کوچک دیگری است که در داخل دانه خردل وجود دارد. هورتون تصمیم می‌گیرد که این دنیا را نجات دهد.
در این انیمیشن هورتون با مخالف‌های بسیاری روبه‌رو می‌شود؛ ولی او با کمک دوستانش تلاش می‌کند تا دنیای کوچک را نجات دهد.

 

۸- اوه، نوح رفت

انیمیشن اوه نوح رفت برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Ooops! Noah is Gone
نام ترکی انیمیشن: Kahraman Miçolar
محصول: آلمان – بلژیک – لوکزامبورگ – ایرلند
ژانر: ماجراجویی – کمدی
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۲۶ فوریه ۲۰۱۵
زمان: ۸۷ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن او، نوح رفت:
انیمیشن «اوه، نوح رفت» برداشت جالب از داستان حضرت نوح است و روایتی سرگرم کننده برای مخاطب به نمایش می‌گذارد. در این انیمیشن نمایشی از پایان جهان به مخاطب ارائه می‌شود؛ پایان جهان با یک سیل همراه است که باعث می‌شود موجودات زنده از زمین محو شوند. اما وجود یک کشتی غول پیکر مانع از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

 

۹- رنگو

انیمیشن رنگو برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Rango
نام ترکی انیمیشن: Rango
محصول: آمریکا
ژانر: اکشن – کمدی – وسترن
زبان: انگلیسی (دوبله ترکی)
سال ساخت: ۴ مارس ۲۰۱۱
زمان: ۱۰۷ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن رنگو:
داستان انیمیشن «رنگو» درباره یک خزنده خانگی به نام «رنگو» است که پس از گم شدن در بیابان، به شهری کوچک در جنوب غرب آمریکا می‌رود و به دلیل توانایی بازیگری خود به یک قهرمان واقعی تبدیل می‌شود.
در این انیمیشن رنگو و دوستانش با موانعی از جمله خزندگان و جانوران مختلف، مواجه می‌شوند و تلاش می‌کنند تا شهر خود را از خطراتی نظیر خشکسالی و تصاحب آب توسط یک گروه تبهکار تجات دهند.

همچنین انیمیشن‌هایی هم هستند که ساخت خود کشور ترکیه بوده و می‌توانید از آن‌ها به عنوان منابع قوی یادگیری زبان ترکی بهره‌مند شوید. برخی از بهترین انیمیشن‌های ترکی عبارتند از:

 

۱- شاه ساکر: بازیافت

انیمیشن شاه ساکر بازیافت برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Kral Sakir: Geri Dönüsüm
نام ترکی انیمیشن: Kral Sakir: Geri Dönüsüm
محصول: آمریکا
ژانر: ماجراجویی
زبان: ترکیه
سال ساخت: ۲۰۲۲
زمان: ۹۱ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن شاه ساکر: بازیافت:
انیمیشن «شاه ساکر: بازیافت» دانشمندی به نام میرکت موفق به کشف یک ابزار برای بازیافت می‌شود. ولی با این وجود مردم به او توجهی نمی‌کنند و زباله‌های خود را به کهکشان‌های دیگر می‌ریزند. غافل از این که موجودات سایر کهکشان‌ها را عصبانی کرده و مجبور می‌شوند با آن‌ها مبارزه کنند. این انیمیشن زیبا و آموزنده لحظات عالی و دلپذیری را برای مخاطب خود فراهم می‌کند.

 

۲- الماس گمشده اصلان هرکوس

انیمیشن ترکی الماس گمشده اصلان هورکوس برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Aslan Hürkus Kayip Elmas
نام ترکی انیمیشن: Aslan Hürkus Kayip Elmas
محصول: ترکیه
ژانر: ماجراجویی
زبان: ترکی
سال ساخت: ۷ ژانویه ۲۰۲۲
زمان: ۹۳ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن الماس گمشده اصلان هورکوس:
انیمیشن «الماس گمشه اصلان هورکوس» در مورد پسری کنجکاو است که دوست دارد در آینده مهندس هوانورد شود. او در میان وسایل پدربزرگش که یک خلبان قهرمان بوده؛ سرنخ‌هایی پیدا می‌کند و با کمک آن‌ها به تعمیر یک هواپیمای قدیمی می‌پردازد. این انیمیشن زیبا لحظات جذاب و پر از هیجانی را به مخاطب خود هدیه می‌دهد.

 

۳- خدمه کهکشانی رافادان

انیمیشن ترکی خدمه کهکشانی رافادان برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Rafadan Tayfa Galaktik Tayfa
نام ترکی انیمیشن: Rafadan Tayfa Galaktik Tayfa
محصول: ترکیه
ژانر: ماجراجویی – کمدی
زبان: ترکی
سال ساخت: ۲۰۲۳
زمان: ۸۶ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن خدمه کهکشانی رافادان:
داستان انیمیشن «خدمه کهکشانی رافادان» یک داستان جذاب ترکی است که در آن رافادان سعی دارد تا نقشه‌هایی را پیدا کند که با کمک آن‌ها محله خود را نجات دهد.

 

۴- گربه بد

انیمیشن گربه بد برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Bad Cat
نام ترکی انیمیشن: Kötü Kedi Şerafettin
محصول: ترکیه
ژانر: اکشن – کمدی
زبان: ترکی
سال ساخت: ۲۰۱۶
زمان: ۸۲ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن گربه بد:
داستان این انیمیشن در مورد یک گربه خشن و بدخلق به نام «شرش» است که در محله‌ای مسکونی در استانبول زندگی می‌کند و برای خودش قوانین خاصی دارد و از مردم اطرافش نمی‌ترسد. او با یک سگ به نام «لو» دوست شده و عاشق گربه‌ای می‌شود. اما در همین حین آشنایی او با یک تبهکار زندگی او را دچار آشفتگی می‌کند. او برای نجات جان خود و دوستانش مجبور می‌شود با این تبهکار مبارزه کند.

 

۵- پرندگان مثل ما

انیمیشن پرندگانی مانند ما برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Birds Like Us
نام ترکی انیمیشن: Bizim gibi kuşlar
محصول: ترکیه
ژانر: ماجراجویی
زبان: ترکی
سال ساخت: ۲۰۱۷
زمان: ۸۴ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن پرندگان مثل ما:
انیمیشن «پرندگانی مانند ما» اقتباسی از اشعار عطار نیشابوری است. این انیمیشن داستانی زیبا از شجاعت را به نمایش می‌گذارد. پرندگان برای زنده ماندن به کرکسی که به آن‌ها زور می‌گوید بهای سنگینی می‌دهند ولی یکی از پرندگان سعی می‌کند در برابر او ایستادگی کند. در ضمن این ایستادگی صحنه‌های زیبایی خلق شده که مخاطب را محسور می‌کند.

 

۶- تای

انیمیشن تای برای یادگیری زبان ترکی

 

نام اصلی: Tay
نام ترکی انیمیشن: Tay
محصول: ترکیه
ژانر: ماجراجویی
زبان: ترکی
سال ساخت: ۲۰۲۲
زمان: ۸۰ دقیقه

خلاصه داستان انیمیشن تای:
داستان انیمیشن «تای» در مورد شخصی به نام ریاح است که به دنبال مادر خود می‌گردد. این انیمیشن زیبا به دلیل خلق صحنه‌های زیبا و آموزه‌های دینی مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده‌ است.

 

کلام آخر

در این مقاله شما را با بهترین انیمیشن‌های دوبله شده به زبان ترکی آشنا کردیم. مشاهده انیمیشن‌ها، مانند مشاهده فیلم های ترکی، سریال های ترکی و شنیدن آهنگ های ترکی استانبولی و خواندن رمان های ترکی، از بهترین روش‌های یادگیری زبان ترکی است. زبان ترکی از آن دسته از زبان‌هایی است که نیاز به تکرار و تمرین زیاد دارد. پیشنهاد میکنیم برای یادگیری بهتر زبان ترکی و تقویت و تثبیت آن، از یک معلم خصوصی زبان ترکی کمک بگیرید. علاوه بر کمک گرفتن از یک معلم خصوصی، انیمیشن‌ها شما را در رسیدن به هدف یادگیری زبان ترکی استانبولی در کم‌ترین زمان یاری می‌دهند. پس، از مشاهده انیمیشن‌های ترکی غافل نشوید.

منابع :

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *