کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

بهترین روش های یادگیری زبان ترکی استانبولی

۴.۳
(۳۲)

یادگیری زبان ترکی استانبولی برای ما ایرانی‌ها، دری است به سوی ارتباط با یک همسایه مهم. ایران و ترکیه ارتباط تجاری، اقتصادی و فرهنگی زیادی با هم دارند؛ و مردم ایران به دلایل زیادی ممکن است به طور مداوم به این کشور رفت و آمد یا با آن ارتباط داشته باشند. بنابراین یادگیری زبان ترکی می‌تواند فرصت‌های کاری، تحصیلی و اجتماعی زیادی برای ما فراهم کند. علاوه بر مردم ترکیه، در قبرس شمالی و بخش‌هایی از اروپا نیز زبان ترکی استانبولی بین مردم رایج است.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا می‌خواهید زبان ترکی استانبولی یاد بگیرید؟

داشتن هدف در هر کاری بسیار مهم است. یادگیری زبان ترکی استانبولی نیز از این قانون مستثنی نیست. اگر دقیقاً بدانید چرا می‌خواهید ترکی استانبولی یاد بگیرید، و مشخص کنید تا چه زمانی باید بتوانید در حد متوسط به این زبان، مکالمه کنید، سریع‌تر و با انگیزه بیشتر پیش خواهید رفت. شاید

  • قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید.
  • می‌خواهید در ترکیه تحصیل کنید.
  • قصد دارید با این کشور ارتباط تجاری برقرار نمایید.
  • برنامه‌ای برای سفر به ترکیه دارید.
  • دوست دارید بیشتر با فرهنگ و تاریخ ترکیه آشنا شوید.
  • و…

بنابراین در گام اول هدفتان را دقیق معین کنید و یک برنامه روزانه قابل اعتماد بریزید. برنامه‌تان را نه آن‌قدر سنگین کنید که خسته‌تان کند و رهایش کنید، نه آن‌قدر سبک بگیرید که از کند پیش رفتن آن دلسرد شوید. برای مثال می‌توانید با روزی یک ساعت شروع کنید. اگر سرتان شلوغ است، ابتدا نیم ساعت در روز به یادگیری بپردازید و به مرور این زمان را به یک ساعت افزایش دهید. برای آن که این کار برایتان ساده‌تر شود می‌توانید آن را به ۴ قسمت ۱۵ دقیقه‌‌ای در طول روز تقسیم کنید.

بیشتر بخوانید:

 

۱- با الفبای زبان ترکی استانبولی و تلفظ آن ها شروع کنید

در حال حاضر مردم ترکیه برای نوشتار، از نسخه‌ای از الفبای لاتین استفاده می‌کنند. این سبک نوشتار را آتاتورک در ترکیه رسمی و اجباری کرد. پیش از آن در ترکیه نیز مانند کشورهای دیگر این منطقه، از الفبای عربی برای نوشتار استفاده می‌شد. الفبای زبان ترکی استانبولی شامل ۲۹ حرف است، که ۲۱ حرف صامت و ۸ مصوت دارد.

الفبای زبان ترکی استانبولی

همان‌طور که می‌بینید، حروف زبان ترکی استانبولی، سه حرف q، w و x را که در حروف انگلیسی می‌بینیم، ندارد. اما چند شکل دیگر از حروف را دارد که باید تلفظ آن‌ها را یاد بگیرید؛ مثل ç، ğ، İ، ö، ş و ü.

خوشبختانه یادگیری حروف زبان ترکی استانبولی ساده است. زیرا اغلب آن‌ها را می‌توانید به همان شکل که نوشته می‌شوند بخوانید. در نوشتار زبان ترکی استانبولی مانند بیشتر زبان‌های اروپایی از ترکیب دو حرف صامت استفاده نمی‌شود، یعنی ترکیبی مثل sh در آن وجود ندارد. مصوت‌هایی که دو نقطه بالای آن‌ها اضافه شده است نیز مانند زبان آلمانی به کار می‌روند.

سادگی یادگیری الفبای زبان ترکی استانبولی به شما این امکان را می‌دهد که خیلی زود مطالعه به این زبان را شروع کنید. می‌توانید به زبان ترکی استانبولی کمی در اینترنت بچرخید و چیزهای تازه بیاموزید.

 

۲- در گام دوم عبارت های روزمره و پرکاربرد را بیاموزید

هر زبانی را که می‌خواهید یاد بگیرید، پس از آن که به خواندن حروف و تلفظ صداها مسلط شُدید، خیلی سریع یادگیری کلمات ساده را شروع کنید. «سلام» می‌تواند اولین کلمه‌ای باشد که یاد می‌گیرید. پس از آن احوالپرسی، گفتن نامتان، تشکر، درخواست کردن و عذرخواهی را بیاموزید.

اما چرا مهم است که با یادگیری عبارت‌های پرکاربرد شروع کنید؟

بخش هیجان‌انگیز در یادگیری هر زبانی این است که بتوانید به آن زبان حرف بزنید. برای شروع یک مکالمه به چه عبارت‌هایی نیاز دارید؟ دقیقاً یادگیری زبان ترکی استانبولی را با همین عبارت‌ها آغاز نمایید. هر چه زودتر بتوانید مکالمه کنید، انگیزه‌تان برای ادامه دادن بیشتر خواهد شد. بنابراین همان‌طور که گام‌های دیگر یادگیری را پیش می‌برید، تمرین عبارت‌های روزمره برای برقراری ارتباط را نیز در برنامه یادگیری‌تان قرار دهید.

یادگیری عبارت های پرکاربرد ترکی استانبولی

یک دسته‌بندی خوب از واژگان متفاوت زبان ترکی استانبولی با ترجمه انگلیسی را می‌توانید در وب‌سایت mylanguages.org ببینید و از آن استفاده کنید.

 

۳- دستور زبان و ساختار جمله را یاد بگیرید

دستور زبان ترکی استانبولی قاعده‌مند است و در یادگیری آن به ندرت با استثناها روبه‌رو می‌شوید. بنابراین یادگیری آن آسان است. صرف افعال در زبان ترکی استانبولی قواعد ساده‌ای دارد و درست مثل زبان فارسی جنسیت و حرف تعریف در ساختار این زبان وجود ندارد.

یک گام خیلی مهم یادگیری صرف و زمان فعل‌ها است. باید یاد بگیرید که چطور افعال را در زمان گذشته، حال و آینده به کار ببرید. هر فعلی که یاد می‌گیرید، همزمان صرف آن به اول شخص مفرد و جمع، دوم شخص مفرد و جمع و سوم شخص را نیز یاد بگیرید. در زبان ترکی استانبولی سوم شخص مفرد و جمع به یک شکل صرف می‌شوند. درست است که صرف فعل‌ها مشابه است، اما تنبلی نکنید و هر فعل جدید را صرف کنید. این شیوه یادگیری سرعت یادآوری شما را بالا می‌برد و امکان اشتباه کردن در استفاده از فعل‌ها را کاهش می‌دهد.

در گام بعدی ساختار جمله را یاد بگیرید. در زبان ترکی استانبولی نیز مثل فارسی فعل آخر جمله می‌آید. یعنی ساختار کلی جمله به صورت «فاعل + مفعول + فعل» است. بنابراین از این جهت نیز یادگیری زبان ترکی استانبولی برای فارسی زبانان ساده است.

ساختار جمله در زبان ترکی استانبولی

بسیاری از کلمات در زبان ترکی استانبولی با اتصال پسوند و پیشوند ساخته می‌شوند. این قاعده برای ما در زبان فارسی بسیار آشناست. بنابراین به سرعت می‌توانید با آن در زبان ترکی استانبولی ارتباط برقرار کنید، و با یادگیری پسوندها و پیشوندها دایره لغاتتان را گسترش دهید.

 

۴- از ابتدا تمرین مکالمه را در برنامه روزانه تان قرار دهید

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم بهتر است هر چه زودتر تمرین مکالمه را شروع کنید. از سلام و احوالپرسی شروع کنید و سپس یاد بگیرید کامل خودتان را معرفی کنید. این که نامتان چیست، کجا زندگی می‌کنید، عادت‌های روزانه‌تان و شغلتان چیست، از چه وسیله نقلیه‌ای استفاده می‌کنید، به چه چیزهایی علاقه‌مندید و…

تمرین مکالمه به زبان ترکی استانبولی

می‌توانید تمرین مکالمه را با صدای بلند با آینه انجام بدهید، یا یک یار تمرینی پیدا کنید. افراد زیادی در ایران علاقه‌مند به یادگیری زبان ترکی استانبولی هستند. آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌ها بیابید و با هم تمرین کنید. می‌توانید از اپلیکیشن Hello Talk نیز کمک بگیرید؛ یک ترکیه‌ای را پیدا کنید که می‌خواهد فارسی یاد بگیرد و برای تمرین با هم برنامه بریزید. نگران لهجه و اشتباهاتتان نباشید و در اولین فرصت ممکن خودتان را در موقعیت صحبت کردن به زبان ترکی قرار دهید.

درس‌های مکالمه صوتی را روی گوشی موبایلتان بریزید و هر زمان که فرصت می‌کنید، به جای یک طرف مکالمه حرف بزنید و تمرین کنید.

 

۵- از یک مدرس حرفه ای کمک بگیرید

اگر می‌خواهید سرعت یادگیری‌تان را تا حد ممکن بالا ببرید، از یک مدرس حرفه‌ای کمک بگیرید. هر کلاس آموزشی، یک برنامه تدریس مشخص دارد و شما را مجاب می‌کند که در زمان معینی تکالیفی را انجام دهید. از طرف دیگر موقعیتی برای تمرین مکالمه برایتان فراهم می‌کند و کسی را دارید که اشکالات شما را رفع کند. برای یادگیری زبان ترکی استانبولی دو روش پیش روی شماست:

 

۱. یادگیری با یک معلم خصوصی را شروع کنید

شرکت در یک کلاس تدریس خصوصی زبان ترکی استانبولی با مدرس حرفه‌ای، روشی مطمئن و سریع برای یادگیری این زبان است. در وب‌سایت های‌تاکی به تعداد زیادی از مدرسان کارآزموده زبان ترکی استانبولی دسترسی دارید. بنابر شرایط خودتان می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری در کلاس‌ها شرکت کنید.

خیلی از افراد کلاس‌های حضوری را به دلیل ارتباط مستقیم با مدرس ترجیح می‌دهند. اما از طرف دیگر برای برخی دیگر کلاس‌های آنلاین در اولویت است، زیرا می‌توانند در انرژی، زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. با توجه به این که کدام روش برای شما بهتر است، می‌توانید یادگیری با یک مدرس را شروع کنید و سریع‌تر به هدف خود نزدیک شوید.

بیشتر بخوانید: یادگیری سریع و آسان ترکی استانبولی با کلاس خصوصی زبان ترکی

تدریس خصوصی زبان ترکی استانبولی

 

۲. در یک دوره آموزشی زبان ترکی استانبولی ثبت نام کنید

یک روش دیگر، شرکت در دوره‌های عمومی آموزش زبان ترکی استانبولی است. آموزشگاه‌هایی در سطح کشور وجود دارند که دوره‌های آموزش زبان ترکی استانبولی برگزار می‌کنند. پیش از ثبت نام در مورد منابعی که استفاده می‌کنند و مدت زمان دوره پرس و جو کنید. اگر به دانشجویان دوره‌های قبلی دسترسی داشتید در مورد رضایتشان از دوره بپرسید و سپس ثبت نام کنید.

گزینه دیگری که پیش رو دارید دوره‌های آنلاین آموزش زبان ترکی استانبولی است. یکی از وب‌سایت‌هایی که می‌توانید از منابع رایگان آن استفاده کنید turkce.yee.org.tr است. علاوه بر آن دو دوره رایگان یادگیری زبان ترکی استانبولی نیز در وب‌سایت alison.com در دسترس است.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

استفاده از یک اپلیکیشن، شاید در حد یک دوره آموزشی، موثر نباشد، اما در کنار دوره‌های آموزشی می‌توانید اپلیکیشنی مثل Duolingo را هم امتحان کنید.

 

۶- ترانه های ترکی استانبولی گوش کنید

یادگیری زبان ترکی می‌تواند بسیار جذاب باشد، به خصوص وقتی با موسیقی و خاطره نیز همراه شود. اغلب ما ایرانی‌ها با تعداد زیادی از ترانه‌های ترکی استانبولی خاطره داریم و حتی شاید آن‌ها را حفظ باشیم. چه فرصتی بهتر از این! زمان‌هایی که در راه هستید، در ترافیک مانده‌اید یا مشغول کارهای منزل هستید آهنگ‌های ترکیه‌ای گوش کنید و همزمان با آن بخوانید. متن آهنگ‌ها را در اینترنت پیدا کنید و کم کم به کل محتوای آهنگ مسلط شوید. با این روش کلمات بهتر در خاطرتان می‌مانند.

ترانه های ترکی استانبولی گوش کنید

 

۷- فیلم ترکی استانبولی ببینید

یکی از چیزهایی که مردم ترکیه مهارت زیادی در آن دارند ساخت فیلم و سریال است. می‌توانید مدت زیادی با فیلم‌ها و سریال‌های ترکیه‌ای سرگرم شوید و همزمان زبان ترکی استانبولی‌تان را نیز تقویت کنید. اصطلاحاتی را که در فیلم‌ها یاد می‌گیرید یادداشت و آن‌ها را تمرین نمایید.

تماشای بهترین فیلم‌های سینمایی ترکی و انیمیشن های زبان ترکی هم می‌تواند اثر چشمگیری بر افزایش مهارت شنیداری و گسترش دایره واژگانتان داشته باشد. شبکه‌های ترکیه برنامه‌های شاد زیادی دارند که می‌توانند اوقات خوشی برایتان بسازند.

بیشتر بخوانید: بهترین کانال‌ های یوتیوبی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

 

۸- به ترکیه سفر کنید

ترکیه کشور همسایه ماست. بنابراین همین حالا یک برنامه سفر بریزید. هزینه سفر به ترکیه برای ما ایرانی‌ها متوسط است. می‌توانید از همین حالا شروع کنید به پس‌انداز کردن. به هر حال قرار گرفتن در محیط بیش از هر چیز سرعت یادگیری شما را افزایش می‌دهد. می‌توانید با کسبه و مردم ارتباط برقرار کنید و با فرهنگ آن‌ها از نزدیک آشنا شوید.

سفر به ترکیه

با یک تیر دو نشان بزنید. کمی ترکی استانبولی یاد بگیرید و سپس به ترکیه سفر کنید. هر چه یاد گرفته‌اید را در عمل به کار بگیرید و خودتان را امتحان کنید. از طرف دیگر با ارتباط بهتر با مردم ترکیه، از سفرتان بیشتر لذت ببرید. استانبول یکی از دیدنی‌ترین شهرهای کشور ترکیه است. همزمان خوش بگذرانید و یاد بگیرید

 

سخن پایانی

کشور ترکیه یکی از همسایه‌های مهم ایران به شمار می‌رود که با ما مراودات تجاری، اقتصادی، اجتماعی و توریستی دارد. یکی از گام‌ها برای شکل‌گیری ارتباط آسان و قوی بین مردم دو کشور یادگیری زبان است. بنابراین اگر قصد مهاجرت یا مسافرت به ترکیه را دارید، یا می‌خواهید با این کشور ارتباط تجاری داشته باشید، لازم است یادگیری زبان ترکی استانبولی را شروع کنید. با توجه به زمینه‌های فرهنگی مشترکی که ایران و ترکیه دارند، یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌تواند برایتان تجربه‌ای به یاد ماندنی بسازد. لازم به ذکر است که اپلیکیشن ها و نرم افزار های زبان ترکی نیز یکی از راه های تمرین و یادگیری این زبان است.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۳۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *