کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

چگونه به زبان ترکی استانبولی حرف بزنیم؟ ۱۵ روش موثر

۴
(۴)

آیا شما هم دائماً با موسیقی‌ها و فیلم‌هایی به زبان ترکی استانبولی سرگرم هستید؟ شما هم می‌خواهید بدانید که چطور می‌توانید زبان ترکی را به صورت حرفه‌ای صحبت کنید؟ آیا می‌دانید بهترین روش‌های یادگیری زبان ترکی استانبولی کدامند؟ اگر قصد شروع یادگیری زبان ترکی استانبولی را داشته باشید، این سوالات حتماً به فکر شما نیز خطور کرده است. برای اینکه یاد بگیریم چگونه به زبان ترکی حرف بزنیم، طوری که قادر به صحبت کردن مانند یک بازیگر بومی و حرفه‌ای در یکی از سریال‌های ترکی محبوب‌مان باشیم، باید مراحل یادگیری زبان ترکی استانبولی را به درستی و با حوصله طی کنیم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

ما در این مطلب قصد داریم ۱۵ راه و روش گزینش شده برای یادگیری حرف زدن به زبان ترکی استانبولی را به شما معرفی کنیم تا بهتر بتوانید با موسیقی‌ها، فیلم و سریال‌های ترکی که در تلویزیون می‌شنوید و می‌بینید، ارتباط بگیرید و سرگرم شوید.

 

روش‌های موثر برای یادگیری حرف زدن به زبان ترکی استانبولی

۱- الفبای ترکی را به صورت کامل یاد بگیرید.

یکی از اولین کارهایی که برای یادگیری زبان ترکی استانبولی باید انجام بدهید، آشنایی کامل با حروف الفبای زبان ترکی است. حالت نوشتاری زبان ترکی، الفبایی مشابه زبان انگلیسی یا لاتین دارد. به جز چند استثنای کوچک که عبارتند از x ،w و q. این سه حرف انگلیسی در بین حروف زبان ترکی دیده نمی‌شوند.

در واقع زبان ترکی از ۲۹ حرف تشکیل می‌شود که ۷ مورد از آن‌ها تغییر شکل یافته‌ی حروف اصلی انگلیسی هستند که متناسب با احتیاجات آوایی زبان ترکی تغییر کرده‌اند. آن ۷ مورد از حروف تغییر یافته‌ی زبان ترکی عبارتند از:

Ç چ
Ğ یوموشاک گ
İ یی
I اْی
Ö اُو
Ş ش
Ü اوو

 

۲- تلفظ صحیح واژگان ترکی را از همان ابتدا یاد بگیرید.

اساساً مهم‌ترین قدم برای صحبت کردن و درک کامل زبان ترکی، یاد گرفتن تلفظ صحیح واژگان است. هرچه بیشتر تمرین کنید، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانید شاهد پیشرفت خود باشید. برای پیشرفت در یادگیری تلفظ صحیح واژگان می‌توانید از فیلم های ترکی و سریال‌ها کمک بگیرید و آن‌ها را به همراه زیرنویس تماشا کنید. سپس واژگان جدید را جدا نمایید و تلفظ صحیح آن‌ها را با صدای بلند و رسا تمرین کنید.

تلفظ صحیح واژگان ترکی را از همان ابتدا یاد بگیرید.

 

هنگام صحبت کردن، انتخاب صحیح واژگان نیز به شما کمک می‌کند که به درستی پیام خود را به مخاطبتان برسانید. بهتر است پیش از انتخاب کلمات پیام جمله‌ی خود را در ذهن داشته باشید تا بتوانید بهترین کلمات را انتخاب نمایید. به این ترتیب در استفاده از زبان ترکی نیز خیلی سریع پیشرفت می‌کنید.

 

۳-  دستور زبان ترکی را یاد بگیرید.

اهمیت یادگیری دستور زبان ترکی برای حرفه‌ای شدن در این زبان، بر کسی پوشیده نیست. زمانی که دستور زبان را بدانید در واقع با ساختار جملات به خوبی آشنا می‌شوید و می‌توانید به راحتی آنچه در ذهن دارید را به زبان بیاورید. با این کار می‌توانید خیلی سریع به زبان ترکی مسلط شوید. همچنین یادگیری دستور زبان ترکی به شما این امکان را می‌دهد که به طور کلی درک بهتری از زبان ترکی داشته باشید.

دستور زبان ترکی را یاد بگیرید.

 

۴- زبان ترکی را در هر جایی و هر زمانی بشنوید.

شما می‌توانید برای ارتقای مهارت شنیداری خود، به مصاحبه‌ها، اخبار، پادکست‌ها و سایر منابع به زبان ترکی گوش دهید. به این ترتیب با جملات و واژگان مختلف که در شرایط متفاوتی کاربرد دارند، راحت‌تر آشنا می‌شوید.

حتی اگر مشغول به انجام کار دیگری هستید، می‌توانید محیط پیرامون خود را با صدای اخبار به زبان ترکی استانبولی پر کنید و به صورت غیرفعال به آن گوش دهید. یا اگر شما هم مثل ما طرفدار پروپاقرص سریال‌های ترکی هستید، می‌توانید آن‌ها را چند بار به زبان ترکی و بدون زیرنویس ببینید تا به بهترین نحو با تلفظ‌های صحیح و بومی آشنا شوید.

همچنین می‌توانید با استفاده از سایت‌های مختلف مانند یوتیوب، به سراغ برنامه‌هایی که به زبان ترکی ساخته می‌شوند بروید و حتی در کمترین زمانی که دارید، خود را با زبان ترکی استانبولی سرگرم کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کانال‌ های یوتیوبی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

 

۵- هرچه می‌توانید مطالعه کنید.

گسترش دایره‌ی لغات زبان ترکی از روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. یکی از این روش‌ها مطالعه کردن است. زمانی که با ساختار جملات آشنا می‌شوید، متوجه می‌شوید که حرفه‌ای صحبت کردن به زبان ترکی، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد چالش‌برانگیز نخواهد بود.

هرچه می‌توانید مطالعه کنید.

 

مطالعه‌ی اخبار و روزنامه‌ها، به علت ساختارمندی تمامی جملات و رعایت کامل دستور زبان، کمک ویژه‌ای به یادگیری شما می‌کند. همچنین به کمک اخبار می‌توانید به صورت اجمالی با امور اجتماعی و سیاسی ترکیه آشنا شوید.

البته اگر قصد شروع یادگیری زبان ترکی را دارید یا فردی مبتدی هستید، می‌توانید با کتاب‌های زبان ترکی کودکان نیز مطالعه‌ی خود را آغاز کنید. پیشنهاد می‌کنیم یک دفترچه برای یادگیری لغات جدید انتخاب نمایید و به صورت روزانه لغات جدیدی که یاد می‌گیرید را به آن اضافه نمایید. بهتر است مرور روزانه‌ی لغات قبلی را نیز فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید:

 

۶- با تمرین، مهارت نوشتاری خود را ارتقا دهید.

با تمرین، مهارت نوشتاری خود را ارتقا دهید.

 

هرچه بیشتر بنویسید، درک بهتری از زبان ترکی استانبولی پیدا می‌کنید و همه‌چیز برای شما روان‌تر خواهد شد. فراموش نکنید که تسلط بر زبان ترکی از طریق تمرین به دست می‌آید و نوشتن بخش کلیدی یادگیری کامل هر زبان خارجی است.

برای شروع می‌توانید جملات مورد علاقه‌ی خود از یک فیلم، سریال و یا موسیقی ترکی را چند بار بنویسید. در مرحله‌ی بعدی سعی کنید آن جملات را به خاطر بسپارید و از حفظ بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند که ساختار جملات را در ذهن ثبت کنید.

 

۷- ویژگی‌های منحصر به فرد زبان ترکی را بررسی کنید.

هر زبان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که با یاد گرفتن آن می‌توانید به سرعت یادگیری خود بیافزایید. برای مثال نحوه‌ی ادا کردن هر کلمه یا جمله و محل تاکید حروف یا پسوندها در یک کلمه یا جمله، تعیین کننده‌ی مفهوم کلی یک جمله خواهد بود. بازی با پسوندها در زبان ترکی و اضافه کردن آن‌ها به کلمات مختلف، به شما کمک می‌کند که جملات مختلفی برای بیان حالات متفاوت بسازید. بنابراین بهترین کار، یادگیری پسوند‌های زبان ترکی است.

ویژگی‌های منحصر به فرد زبان ترکی را بررسی کنید.

 

یکی از ویژگی‌های متمایزکننده‌ی زبان ترکی استانبولی، هارمونی حروف صدادار و ترکیب آن‌ها با یکدیگر است. ترتیب کلمات اصلی در یک جمله‌ی ساده به زبان ترکی عبارت است از: «فاعل – مفعول – فعل». در واقع نحوه‌ی ساختن جملات در زبان ترکی مانند آجرچینی است. اگر این مهارت را بدست بیاورید، یادگیری سایر زبان‌های آسیایی نیز برای شما راحت‌تر خواهد بود.

همچنین ویزگی دیگر زبان ترکی این است که در آن برای واژگان و اجسام مختلف، جنسیت تعریف نمی‌شود. از این رو یادگیری این زبان از بسیاری از زبان‌های دیگر دنیا، راحت‌تر خواهد بود.

 

۸- یک شریک برای انجام تمرینات خود پیدا کنید.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای رسیدن به تسلط در یادگیری اینکه چگونه به زبان ترکی صحبت کنیم، یافتن شریک یادگیری زبان ترکی استانبولی است. شما می‌توانید از افراد هم‌سطح خود و یا از افراد بومی توکیه در این راه کمک بگیرید. داشتن شریک یادگیری زبان، به ایجاد اعتماد به نفس در یادگیری زبان کمک می‌کند. از این طریق می‌توانید به بهبود یادگیری یکدیگر کمک کنید و سرعت یادگیری خود را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: جملات ساده و کاربردی روزمره برای یادگیری زبان ترکی

یک شریک برای انجام تمرینات خود پیدا کنید.

 

۹- با خودتان ارتباط برقرار کنید.

شاید این مورد کمی عجیب به نظر برسد، اما برقراری ارتباط با خودتان می‌تواند به شما کمک کند که میزان کارآمد بودن دانش اندوخته‌ی خود را بسنجید. اما این کار چطور امکان‌پذیر می‌شود؟ برای برقراری ارتباط با خودتان می‌توانید درست در مقابل آینه بایستید و با صدای رسا با خودتان صحبت کنید.

با خودتان ارتباط برقرار کنید.

 

شما از این طریق می‌توانید قبل از برقراری ارتباطی مهم، رسمی یا حرفه‌ای، مهارت‌های خود را به خوبی بسنجید. در ضمن، بهتر است این کار را با صدای بلند و رسا انجام دهید.

 

۱۰- اگر می‌توانید به ترکیه سفر کنید.

برای یادگیری بهتر اینکه چگونه به زبان ترکی حرف بزنیم، می‌توانیم خود را به طور کامل در محیط این زبان قرار دهیم. با سفر کردن به ترکیه می‌توانید با افراد بومی هم‌صحبت شوید و به سادگی خود را در زبان ترکی غرق کنید. البته این راه ممکن است هزینه‌ی بیشتری نسبت به راه و روش‌های دیگر داشته باشد. اما نمی‌توانیم منکر تاثیر بسزای آن شویم.

اگر می‌توانید به ترکیه سفر کنید.

 

۱۱- از فناوری برای یادگیری زبان ترکی استانبولی کمک بگیرید.

امروزه یکی از ابزارهای ارزشمند برای تسلط به زبان ترکی، اپلیکیشن‌های قابل نصب روی تلفن‌های همراه و یا نرم‌افزارهای کامپیوتری آموزش زبان ترکی است. شما می‌توانید از طریق اپلیکیشن و نرم‌افزارهای یادگیری زبان ترکی، مهارت‌های ۴گانه‌ی خود را تقویت کنید، آموزش‌های صوتی را همیشه و همه‌جا در دسترس داشته باشید و یا با کمی بازی و سرگرمی زبان ترکی را یاد بگیرید.

از فناوری برای یادگیری زبان ترکی استانبولی کمک بگیرید.

 

می‌توان گفت امروزه استفاده از این ابزارها به نوعی ضرورت دارد. چرا که به کمک این ابزارها امکان یادگیری سریع‌تر و موثرتر زبان ترکی را خواهید داشت و همچنین به راحتی می‌توانید دایره‌ی لغات خود را افزایش دهید یا دستور زبان ترکی را فقط با ۱۰ دقیقه تمرین روزانه یاد بگیرید.

 

۱۲- از افراد حرفه‌ای تقلید کنید.

اگر درباره‌ی تلفظ لغات شک دارید، می‌توانید به مصاحبه‌های افراد بومی و حرفه‌ای مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند راهنماهای خوبی برای یادگیری تلفظ صحیح واژگان باشند. کافیست چند بار از روی تلفظ افراد حرفه‌ای تقلید و تکرار کنید تا خودتان تبدیل به فردی حرفه‌ای شوید.

یکی از نکات مهم و قابل توجه در زبان ترکی، نحوه‌ی تلفظ حروف صدادار است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در زمان یادگیری تلفظ‌ها به حرکت لب و دهان گویندگان توجه نمایید.

 

۱۳- یادگیری به وسیله‌ی موسیقی

بله، درست متوجه شدید! شما می‌توانید در کنار تمرینات روزمره‌ی زبان ترکی، به سراغ آهنگ‌های ترکی استانبولی برای یادگیری بهتر این زبان بروید. موسیقی ترکی در تمامی سرویس‌های پخش موسیقی موجود است.

یادگیری به وسیله‌ی موسیقی

 

همانطور که می‌دانید موسیقی ابزاری موثر و فوق‌العاده جذاب برای یادگیری زبان ترکی محسوب می‌شود. در واقع یادگیری از طریق موسیقی، روشی منحصر به فرد برای آشنایی با مفهوم و ساختار جملات، تلفظ‌ها و جمله‌بندی‌ها می‌باشد.

برای استفاده‌ی موثر از یک موسیقی برای یادگیری زبان ترکی می‌توانید هم‌زمان که به آن موسیقی گوش می‌دهید، متن آن را نیز بخوانید. سپس از روی متن بنویسید و جملات مورد علاقه‌ی خود را چند بار تکرار کنید تا آن‌ها را به ذهن بسپارید. اگر این کار را به یک حرکت معمول برای خود تبدیل کنید و آن را تکرار کنید، می‌توانید شاهد پیشرفت سریع خود در یادگیری زبان ترکی باشید.

 

۱۴- خود را برای سخنرانی‌ها و صحبت‌های طولانی آماده کنید.

اگر خود را برای بیان جملات و صحبت‌های طولانی به زبان ترکی آماده کنید و هم‌زمان که صحبت می‌کنید، صدای خود را ضبط کنید، می‌توانید به تسلط کامل در زبان ترکی برسید و اعتماد به نفس خود را برای یادگیری بالا ببرید. همچنین می‌توانید با گوش دادن به صدای ضبط شده‌ی خودتان، میزان یادگیری و پیشرفت خود را بسنجید. در واقع این کار به شما کمک می‌کند که بیش از پیش ذهن خود را به زبان ترکی مشغول کنید.

خود را برای سخنرانی‌ها و صحبت‌های طولانی آماده کنید.

 

۱۵- از اساتید حرفه‌ای زبان ترکی کمک بگیرید.

تسلط کامل و سریع بر زبان ترکی، از طریق شرکت فعال در یک کلاس خوب و با همراهی یک مدرس حرفه‌ای، امکان‌پذیر خواهد شد. اگر از یک مدرس حرفه‌ای و باتجربه کمک بگیرید، زمان کمتری نیاز دارید که به اشتباهات خود پی ببرید. شما می‌توانید از سایت هایتاکی، مدرس زبان ترکی استانبولی مورد نظر خود را انتخاب کنید و همین حالا یادگیری زبان ترکی استانبولی را آغاز نمایید.

بیشتر بخوانید:

 

کلام پایانی

برای یادگیری حرف زدن به زبان ترکی، می‌توانیم با یادگیری الفبای زبان ترکی شروع کنیم. از آنجایی که کلمات ترکی همانطور که نوشته می‌شوند، خوانده می‌شوند، پس از یادگیری الفبای ترکی، درک تلفظ کلمات آسان‌تر خواهد بود. حتی اگر به طور کامل معنی آنها را درک نکنیم.

اگر هم‌زمان که به یادگیری الفبای زبان ترکی می‌پردازید، به سراغ روش‌های معرفی شده‌ی بالا نیز بروید، راه روان صحبت کردن به زبان ترکی را می‌پیمایید.

تمرین مستمر را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که حتی اگر به مدت ۱۵ دقیقه در طول روز وقت دارید، می‌توانید برای حرفه‌ای شدن در زبان ترکی از آن زمان استفاده نمایید.

 

منبع: wikihow.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *