کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

۱۴ گام مهم دو زبانه شدن کودک | چگونه کودک دو زبانه داشته باشیم؟

۵
(۵)

آیا می‌خواهید فرزندتان زبان دومی را یاد بگیرد تا بتواند با اقوام زبان‌های دیگر صحبت کند؟ یا می‌خواهید کودکتان دو زبانه باشد تا روزی برای مسافرت،  در مدرسه یا بازار کار مهارت بالاتری داشته باشد؟ مهم نیست انگیزه شما چیست، صحبت کردن به دو زبان برای فرزندان شما بسیار مفید خواهد بود.

 

در ادامه می‌خوانید: 

 

اگر هدف شما تربیت کودک دوزبانه است، بهتر است گام‌هایی را برای تحقق آن بردارید. تربیت کودک دو زبانه، حتی اگر خودتان یا همسرتان دوزبانه باشید، سخت است. از فوتبال گرفته تا کلاس‌های موسیقی، اکثر والدین به دنبال راه‌هایی برای ایجاد جرقه در یادگیری کودکان از سنین پایین هستند. از میان پلن‌های مختلف، یادگیری زبان دوم مزایای زیادی را برای کودکان به همراه دارد. از توجه متمرکزتر و افزایش توانایی انجام چند کار، تا کاهش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر در سنین بالاتر، دوزبانگی برای مغز در همه مراحل یک موهبت است.

 

مزایای تربیت کودک دو زبانه

اگر قرار است این همه زمان و تلاش را برای تربیت کودک دوزبانه صرف کنید، بهتر است مزایای این کار را نیز بدانید. دو زبانگی در آینده برای کودک شما مفید خواهد بود. برخی از مزایای دو زبانه بودن کودک عبارتند از:

 

۱. آشنایی با فرهنگ‌های دیگر

وقتی کودک زبان دیگری را یاد می‌گیرد، دنیای دیگری به روی او گشوده می‌شود و با آداب و رسوم مردم زبان‌های دیگر آشنا می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

 

۲. آنها یاد می‌گیرند که دنیا مکانی بزرگ و گسترده است

یادگیری یک زبان خارجی کودکان را مجبور می‌کند که خود را یک شهروند جهانی بدانند.

مزایای تربیت کودک دو زبانه

 

۳. قدرت ذهنی

کودک شما بدون توجه به اینکه در چه سنی شروع به یادگیری زبان دوم می‌کند، باید عملکرد مغز خود را تقویت کند. طبق تحقیقات، صحبت کردن به زبان دوم می‌تواند منجر به تمرکز بهتر و حتی هوش بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

قدرت ذهنی

 

۴. یافتن شغل رویایی

صحبت کردن به بیش از یک زبان می‌تواند زمانی که فرزند شما به دنبال کار بود، گزینه‌های زیادی را برای او فراهم کند.

 

۵. فرصت های مهاجرتی آسان

شما هرگز نمی‌دانید چه فرصت‌هایی برای مهاجرت ممکن است برای فرزندتان در آینده ایجاد شود. بسیاری از کالج‌ها برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که در آن دانشجویان می‌توانند در خارج از کشور تحصیل کنند.

 

۶. دو زبانه بودن به بهبود حافظه کمک می‌کند و ممکن است زوال عقل را به تاخیر بیندازد

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که یادگیری زبان‌های مختلف می‌توانند حافظه بزرگسالان و کودکان را بهبود بخشند. مطالعات دیگر همبستگی بین یادگیری زبان دیگر و تاخیر زوال عقل را نشان داده‌اند، اگرچه این ارتباط به طور قطعی تایید نشده است. با این حال، اگر سابقه خانوادگی زوال عقل دارید، یادگیری زبان دوم همراه با فرزندتان ضرری ندارد.

بیشتر بدانید: چگونه دوزبانه بودن، حتی در بزرگسالی، به مغزمان کمک می کند؟

بهبود حافظه

 

راه های تربیت کودک دو زبانه

اگر شما و همسرتان تصمیم مشترکی برای تربیت فرزند، فرزندان دوزبانه خود گرفته‌اید، چندین روش وجود دارد که می‌توانید آنها را اجرا کنید. رویکردهای تربیت کودکان دوزبانه عبارتند از:

 

۱. از زمان کودکی، یادگیری دو زبان را شروع کنید

اگرچه هر فردی در هر سنی می‌تواند چندین زبان را یاد بگیرد، اما یادگیری برای کودکان خردسال راحت تر است. هیچ وقت برای شروع خیلی زود یا خیلی دیر نیست، اما بهترین زمان برای آموزش زبان دیگر بین مرحله نوزادی تا ۶ سالگی است. بچه‌ها بسیار سریع زبان‌های مختلف را یاد می‌گیرند. این تا حدی به این دلیل است که آنها از بخش‌هایی از مغز استفاده می‌کنند که با فراگیری زبان مرتبط است. از طرفی، بچه‌های خردسال در زمان تلفظ اشتباه کلمات در مقابل دوستان خود احساس خجالت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

 

۲. برای آموزش کودک خود، برنامه ریزی کنید

یادگیری یک زبان دیگر به طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد. به برنامه ریزی جدی نیاز دارد. ابتدا باید زبان مناسب را بر اساس اینکه معلم یا بزرگسالی در اطراف خود دارید تا به طور منظم با فرزندتان به آن زبان صحبت کنید، انتخاب کنید. شما باید برای پیدا کردن منابع مورد نیاز فرزندتان برنامه ریزی کنید و به او زمان کافی برای پرورش مهارت جدید خود بدهید.

برای یاددهی به کودک خود، برنامه ریزی کنید

 

۳. فرصت صحبت کردن به زبان دیگر را برای کودک خود ایجاد کنید

هیچ چیز بیشتر از این که فرصت استفاده از زبان را در دنیای واقعی پیدا کند، کودک شما را هیجان زده نمی‌کند. اگر فرزند شما در حال یادگیری زبان فرانسه است، این بدان معنا نیست که شما مجبور به پرداخت پول و رزرو هتل برای سفر به فرانسه هستید بلکه می‌توانید کودک خود را به یک رستوران فرانسوی برده و به او اجازه دهید تا آنچه را که می‌خواهد از منو سفارش دهند و با پیشخدمت صحبت کردن به زبان فرانسوی را تمرین کند.

 

۴.  یک نفر، یک زبان (با نام مستعار OPOL)

یک نفر، یک زبان، محبوب ترین روش برای تربیت کودکان دوزبانه است و روش بسیار ساده‌ای است. در این روش هر یک از والدین، به طور مداوم با کودک به همان زبان صحبت می‌کند و به زبان دیگر صحبت نمی‌کند تا کودک گیج نشود. این روش به ویژه برای خانواده‌هایی که در حال حاضر به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند خوب است.

 

۵. کتاب های بیشتری را به دو زبان خریداری کنید

در این گام توصیه می‌شود که کتاب‌های مورد علاقه فرزندتان را به زبان‌های مختلف خریداری کنید. سعی کنید کتاب‌های دو زبانه‌ای را که دارای متن انگلیسی یا زبان دیگر در کنار زبانی است که می‌خواهید یاد بگیرید، پیدا کنید.

کتاب های بیشتری را به دو زبان خریداری کنید

بیشتر بخوانید: جذابترین رمان های یادگیری انگلیسی برای کودکان

 

۶. هر روز برای فرزندتان با صدای بلند کتاب بخوانید

با خواندن هر روز کتاب‌های دو زبانه برای کودکان، واژگان جدیدی را به آنها یاد می‌دهید و آن‌ها را با کلماتی آشنا می‌کنید که ممکن است نشنوند. حتی زمانی که فرزند شما به اندازه کافی بزرگ شده که بتواند خودش کتاب بخواند، شما همچنان بهتر است که برای او کتاب بخوانید.

 

۷. پخش موسیقی و خواندن آهنگ

سعی کنید موسیقی پخش کنید و آهنگ‌هایی را به دو زبان برای کودکان خود بخوانید. ملودی به کودکان کمک می‌کند کلمات و عباراتی را که قادر به حفظ آنها نبودند حفظ کنند و اشعار به گسترش دایره لغاتشان کمک می‌کند. همچنین این کار می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد! برای گوش دادن به موسیقی نیز می‎توانید هر آهنگ مناسبی را برای سن کودک خود انتخاب کنید و داخل ماشین نیز آهنگ های زبان دیگر را پخش کنید. توصیه می‌شود که والدین، آهنگ‌ها را از قبل یاد بگیرند، تا بتوانند متن ترانه را درک کنند و اگر کودک سوالی داشت، بتوانند در مورد معنی آن پاسخ دهند.

پخش موسیقی و خواندن آهنگ

 

۸. با کودکتان غذاهای مختلف کشور مورد نظرتان را بپزید

شما می‌توانید با پختن غذاهای مختلف از سراسر جهان در مورد فرهنگ‌های کشورهای دیگر نیز اطلاعات کسب کنید. واژگان جدیدی را در آشپزخانه بیاموزید و با همدیگر غذا بپزید.

 

۹. سفر به جاهایی که به زبان دوم صحبت می‌شود

اگر می‌توانید، به کشورهایی که می‌خواهید کودک شما به آن دو زبان صحبت کند سفر کنید. این کار باعث بهبود روابط و تقویت زبان او می‌شود. البته این روش ممکن است برای همه خانواده‌ها امکان پذیر نباشد، اما راهی فوق العاده برای بهبود مهارت‌های زبانی فرزندتان است.

 

۱۰. پرستاری پیدا کنید که به دو زبان صحبت کند

اگر شما یک والدین شاغل هستید، پیدا کردن یک پرستار دوزبانه، راهی عالی برای تقویت مهارت‌های زبانی فرزندانتان است زیرا زمان زیادی را با کودک شما صرف می‌کند و کودک از او الگوبرداری می‌کند.

 

۱۱. برای کمک به رشد زبان برای کودکان خود هدیه بخرید

برای تشویق کودکان به یادگیری زبان، برای آن‌ها هدایایی بخرید. چیزهایی مانند کتاب یا پازل و بازی‌هایی که آنها را تشویق به صحبت و استفاده از زبان می‌کند.

برای کمک به رشد زبان برای کودکان خود هدیه بخرید

 

۱۲. استفاده از روش زمان و مکان

بر اساس این روش، والدین زمان و مکان خاصی را انتخاب می‌کنند که با یک بچه به زبان اقلیت صحبت کنند. در این حالت، هر دو والدین به طور همزمان به یک زبان صحبت می‌کنند. به عنوان مثال، صبح‌ها به یک زبان صحبت می‌کنند، اما بعد از ظهر، به زبان دیگری. مثال دیگر می‌تواند تغییر زبان بر اساس روز هفته، اتاق یا به طور کلی مکان‌ها باشد. 

استفاده از روش زمان و مکان

 

۱۳. استفاده از زبان اقلیت در خانه (MLAH)

Minority Language at Home یا MLAH یا همان روش زبان اقلیت در خانه یکی از رایج ترین روش‌ها در تربیت کودک دوزبانه است. این روش شامل صحبت کردن به زبان اقلیت در خانواده است. از طرفی در اجتماع، کودک به همان زبان رایج در جامعه صحبت می‌کند. اساساً، بچه ها با والدین و خانواده خود به یک زبان صحبت می‌کنند و با زبان دیگری در مدرسه، با دوستان و غیره مکالمه دارند. با این حال، برای دستیابی به چنین موفقیتی، والدین باید به زبانی که سعی میکنند به فرزندان خود بیاموزند مسلط باشند.

صحبت کردن به یک زبان در خانواده می‌تواند پیوند خاصی بین والدین و کودک ایجاد کند. کودک معمولاً در این روش در مورد اینکه چرا باید به زبان اقلیت صحبت کند سؤالی ندارد زیرا می‌بیند که یادگیری زبان برای برقراری ارتباط با والدین ضروری است. 

 

۱۴. ثبت نام در کلاس های خصوصی

در صورت داشتن امکانات و شرایط لازم برای ثبت نام کودک در کلاس‌هیا خصوصی، سعی کنید کودک خود را حداقل ۱ ساعت در هفته در کلاس خصوصی ثبت نام کنید. این زمان برای پیشرفت صحبت کردن او به دو زبان بسیار ضروری است. همچنین در کلاس خصوصی زبان های خارجی، معلمان وقت بیشتری را برای کودک قرار می‌دهند و اشکالات او را برطرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آیا کلاس زبان برای کودکان مفید است؟ مزایای مهم شرکت در کلاس زبان برای کودکان

ثبت نام در کلاس های خصوصی

 

سخن پایانی

تربیت کودک دوزبانه نیازمند تلاش زیاد والدین است. آنها نیاز به درک روشنی از این دارند که چرا بچه‌های دوزبانه می خواهند، مزایای آن چیست و چه راهکارهایی برای تربیت کودکان دو زبانه وجود دارد. بنابراین، خانواده باید یکی از روش‌های تربیت کودک دوزبانه را انتخاب کند و به آن پایبند باشد و توجه بیشتری به ایجاد تعادل در یادگیری هر دو زبان داشته باشد. هدف این مقاله این بود که اطلاعات بیشتری در مورد روش‌های تربیت کودک دوزبانه به شما بدهد. پس وقت را تلف نکنید و همین الان به دنبال تربیت کودک دو زبانه باشید. اگر سوال یا نظری در مورد این مقاله دارید، می‌توانید در قسمت نظرات آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارید. موفق باشید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *