کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

اشتباهات رایج آزمون آیلتس که حتما باید بدانید| ۳۹ اشتباه پرتکرار

۵
(۵)

آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است که برای پذیرش در دانشگاه‌ها و مهاجرت به آن نیاز دارید. این آزمون در سراسر جهان، از جمله ایالات متحده، دارای اعتبار بالایی است. موفقیت در آیلتس نیازمند آمادگی کامل است و اشتباهات رایج می‌توانند تأثیر زیادی بر نمره شما داشته باشند.

در این مقاله، به بررسی این اشتباهات و راه‌های اجتناب از آنها می‌پردازیم تا شما بتوانید با اطمینان بیشتری در این آزمون شرکت کنید. امتحان آیلتس شامل چهار مهارت Listening ،Speaking ،Reading و Writing است که در ادامه با اشتباهات رایج هر یک از آنها آشنا خواهید شد.

 

در ادامه می‌خوانید: 

 

اشتباهات بخش اسپیکینگ Speaking آیلتس

آزمون اسپیکینگ به صورت شفاهی برگزار می‌گردد و در آن مهارت‌های گفتاری داوطلب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ مدت زمان آن حدود ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است. شامل ۳ بخش می‌شود:

  1. در بخش اول ممتحن سوالات عمومی و کوتاه می‌پرسد؛ بین ۹ تا ۱۲ سوال، تقریبا ۴ یا ۵ طول می‌کشد.
  2. در بخش دوم یک کارت با تعدادی سوال به شما داده می‌شود که باید ۲ دقیقه در مورد موضوع صحبت کنید.
  3. بخش سوم ممتحن سوالاتی در مورد موضوع بخش دوم از شما می‌پرسد؛ بخش دوم و سوم هر کدام ۴ یا ۵ زمان می‌برند.

بیشتر بدانید: چگونه مهارت اسپیکینگ خود را برای آیلتس تقویت کنیم؟

بیایید به چند اشتباه رایج در اسپیکینگ آیلتس نگاهی بیندازیم:

 

۱. حفظ پاسخ‌ها

با توجه به اینکه بسیاری از موضوعاتی که در آزمون آیلتس می‌آید قابل پیش‌بینی است، برخی از افراد یک سری از جملات را حفظ می‌کنند؛ تصور آنها این است که پاسخ‌های آماده درستی دارند در حالی که یکی از اشتباهات رایج، حفظ‌ کردن پاسخ‌هاست.

در صورتی که از پاسخ‌های آماده استفاده نمایید ممتحن متوجه می‌شود و این نمره شما را پایین می‌آورد. انتظار می‌رود که شما به سوالات پاسخ‌هایی فی‌البداهه بدهید. پس بهتر است آنچه در لحظه به ذهن‌تان می‌رسد را به‌طور صحیح و بدون عجله بیان کنید.

 

۲. تلفظ نادرست

بیان صحیح کلمات، به عبارتی دیگر تلفظ در آزمون اسپیکینگ آیلتس بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در نمره شما دارد. برای اینکه با تلفظ صحیح کلمات آشنا شوید، بهترین منبع، دیکشنری‌های زبان انگلیسی است؛ که در طول یادگیری از آنها استفاده می‌کنید.

در برخورد با هر کلمه‌ای قبل از چک کردن معنی ضروریست به شیوه زیر عمل کنید:

  • ابتدا تلفظ آن را نگاه کنید،
  • به پادکست‌های معتبر گوش کنید و به نحوه تلفظ کلمات و جملات دقت نمایید،
  • از تکنیک shasowing استفاده کنید.

با انجام این تمرینات از انجام این خطا جلوگیری می‌کنید.

بیشتر بدانید: اهمیت تمرین تلفظ در فرایند یادگیری زبان ها

 

۳. جملات یکنواخت

باید دقت کنید که هنگام صحبت کردن لحن یکنواختی نداشته باشید؛ به عبارت دیگر استرس لغات و جملات را رعایت کنید، یکنواخت صحبت کردن باعث خستگی شنونده می‌شود و تاثیر کلام شما را کم می‌کند.

از جملات متنوع مانند انواع جملات سوالی، تأکیدی، مثبت و منفی با لحن صحیح استفاده کنید.

رعایت این نکته به نمره‌ شما کمک می‌کند. برای تمرین استرس کلمات می‌توانید از دیکشنری کمک بگیرید و برای استرس جملات باید تا جایی که می‌توانید تمرینات Listening انجام دهید.

اشتباهات رایج اسپیکینگ آیلتس

 

۴. سوال پرسیدن از ممتحن

شما به عنوان داوطلب موظف به پاسخگویی سوالات هستید پس هیچ‌گاه نظر ممتحن را نپرسید! با دقت به سوالات گوش کنید و با آرامش به آنها پاسخ دهید. اگر سوالی را متوجه نشدید از ممتحن بخواهید که آن را برایتان تکرار کند ولی در این کار هم زیاده‌روی نکنید چون ممکن است به نظر آید در درک زبان و مفاهیم دچار مشکل هستید که این امر باعث کسر نمره شما می‌شود.

 

۵. پاسخ‌های خیلی کوتاه

 از دادن پاسخ‌های خیلی کوتاه اجتناب کنید. تا جایی که که می‌توانید جواب‌های کامل‌تر و جزئی‌تری ارائه دهید. سکوت طولانی، جواب دادن با yes و no از اشتباهات بسیار رایج است که نمره شما را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد.

سعی کنید برای هر سوالی که از شما می‌شود توضیحاتی بدهید تا توانایی خود در صحبت کردن را نشان دهید.

 

۶. استفاده بیش از حد از حروف اضافه 

هر چند استفاده از حروف اضافه (cohesive devices) و حروف ربط (linkers) در Speaking توصیه می‌شوند، ولی استفاده نابه جا و زیاد از آنها تأثیر منفی روی نمره شما خواهد داشت و این یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از داوطلبان مرتکب می‌شوند.

 

۷. توضیح زیاد

وقتی سوالی از شما پرسیده می‌شود سعی کنید توضیحات شما به اندازه باشد، توضیحات زیاد احتمال خطاهای گرامری و تلفظ‌های اشتباه را بالا می‌برد و از طرفی برخلاف تصور بسیاری از داوطلبان این توضیحات اضافه باعث افزایش نمره شما نمی‌شود! برای پارت اول دو تا سه جمله، پارت دوم دو دقیقه کامل و پارت سوم بین چهار تا شش جمله کافی است. 

 

۸. تکرار

از دیگر خطاهایی که زیاد دیده می‌شود، تکرار کلمات و یا عبارات است. شما باید بدانید که تکرار یک لغت یا عبارت از نمره شما کسر می‌کند. سعی کنید همیشه برای لغات و اصطلاحاتی که یاد می‌گیرید چند مترادف نیز حفظ کنید که در صورت نیاز به جای تکرار از آنها استفاده کنید.

 

۹. پاسخ اشتباه

وقتی می‌خواهید به سوالی جواب دهید در ابتدا باید خوب دقت کنید تا به درستی متوجه سوال و منظور ممتحن شوید، با شنیدن یک یا چند کلمه آشنا به آن پاسخ ندهید. حواستان باشد که جواب‌ها با دقت و مرتبط با سوالات باشد.

 

۱۰. آرام صحبت کردن و نداشتن اعتماد به نفس

سعی کنید با آمادگی کامل سر جلسه امتحان حاضر شوید، در صورتی که کاملا آماده نباشید دچار استرس می‌شوید که این اعتماد به نفس شما را پایین می‌آورد و در بسیاری از موارد باعث می‌شود که آرام صحبت کنید طوری که ممتحن صدای شما را به خوبی نشنود و یا برخی از تلفظات و کلمات را اشتباه به نظر آیند، این اشتباه از نمره شما می‌کاهد.

 

۱۱. تند صحبت کردن

بعضی از داوطلبان تصور می‌کنند که اگر تند صحبت کنند نمره بهتری کسب می‌کنند؛ در حالی که تصوری کاملا اشتباه است. باید دقت کنید که نکته مهم در آزمون آیلتس طبیعی صحبت کردن است وقتی خیلی تند حرف بزنید از حالت طبیعی خارج می‌شوید و این صحبت‌های شما را مصنوعی و گاهی خسته‌کننده جلوه می‌دهد و تاثیر منفی روی نمره شما خواهد داشت.

اشتباهات رایج درآزمون اسپیکینگ آیلتس

 

اشتباهات بخش لیسنینگ Listening آیلتس 

در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس مهارت‌های شنیداری داوطلبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

  • این بخش شامل چهار قسمت است که هر بخش شامل یک فایل صوتی مخصوص می‌باشد.
  • در مجموع، این بخش ۴۰ سوال دارد و مدت‌زمان آن حدود ۳۰ دقیقه است.
  • پس از پایان‌ بخش شنیداری، داوطلبان ۱۰ دقیقه زمان اضافی برای انتقال پاسخ‌ها به برگه پاسخ‌نامه در اختیار خواهند داشت.

بیشتر بدانید: بهترین روش تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس

حالا بیایید به چند اشتباه رایج در لیسنینگ آیلتس نگاهی بیندازیم:

 

۱. حتماً به تمام سؤالات پاسخ دهید

یکی از اشتباهات رایج، انتخابی پاسخ دادن به سؤالات است. حتماً به تمام سؤالات پاسخ دهید، حتی اگر مطمئن نیستید. عدم پاسخ به یک سؤال می‌تواند نمره‌ شما را کاهش دهد، چون این آزمون نمره منفی ندارد پس به همه سوالات حتی آنهایی را که نمی دانید جواب دهید؛ ممکن است پاسخ شما درست باشد.

 

۲. زمانی که فایل صوتی پخش می‌شود، پر کردن پاسخ‌نامه را کنار بگذارید

در زمان پخش فایل صوتی، بهتر است پر کردن پاسخ‌نامه را به تعویق بیاندازید. ابتدا به دقت گوش کنید و سپس پاسخ‌هایتان را بنویسید.

 

۳. فقط بر روی یک لهجه خاص تمرکز نکنید

در آزمون لیسنینگ، فایل‌های صوتی با لهجه‌های مختلف انگلیسی پخش می‌شوند. به تمام لهجه‌ها گوش کنید و تمرکز خود را بر روی یکی از آن‌ها محدود نکنید.

 

۴. بی‌هدف گوش نکنید

هنگام گوش دادن به فایل‌های صوتی، به دقت گوش کنید و تمرکز کنید. از گوش دادن بی‌هدف خودداری کنید.

 

۵. بدون خواندن سوال گوش دادن

همیشه به شما وقت کافی برای خواندن سوالات داده می شود، پس ابتدا سوالات را به دقت بخوانید از طریق تا حدودی با موضوع خم آشنا می شوید و می دانید که باید به چه نکاتی دقت کنید تا به جواب مورد نظر برسید.

 

۶. پیش‌بینی نکردن

سعی کنید با خواندن سوالات تا حدودی حدس بزنید که جواب صحیح و موضوع لیسنینگ چیست، با این روش کار شما آسان تر می شود و هم اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

 

۷. تمرکز کم

گاهی پیش می آید که نتوانید به یک یا چند سوال جواب دهید، حواستان باشد که در صورت پیش آمدن این اتفاق آرامش خود را حفظ کنید و تمرکزتان را از دست ندهید و سعی به بقیه سوالات به درستی جواب دهید.

 

۸. نکات انحرافی

می توان گفت در همه امتحانات نکات انحرافی وجود دارند باید حواستان باشد که گول این نکات انحرافی را نخورید. نباید به محض شنیدن اول جمله مرتبط با سوال به آن پاسخ دهید ممکن است در ادامه به پاسخ صحیح تری برخورد کنید.

رعایت دستورالعمل ها در آزمون ایلتس

 

۹. بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها 

دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید در صورت خطا در این قسمت نمره آن را از دست می‌دهید. به عنوان مثال اگر برای پاسخ به سوالی فقط باید دو کلمه نوشت و شما با سه کلمه بنویسید از شما پذیرفته نمی‌شود.

(برای مثال، در پاسخنامه باید بنویسید «سوم می». شما می‌توانید آن را به دو صورت بنویسید: «the third of May» یا «May the third». همانطور که می‌بینید، اولی شامل ۴ کلمه و دومی شامل ۳ کلمه است، با اینکه هر دو به یک معنا هستند.)

 

۱۰. دیکته و گرامر

حواستان به اشتباهات گرامری و املای کلمات باشد، در صورت داشتن اشتباه در این موارد نمره ای به شما تعلق نمی گیرد و با وجود متوجه شدن و پاسخ صحیح نمره خود را از دست می دهید.

با توجه به این نکات، می‌توانید بهتر آماده شوید و در آزمون لیسنینگ آیلتس عملکرد بهتری داشته باشید. 

با شرکت در کلاس آنلاین آمادگی آزمون آیلتس، نه تنها مهارت‌های زبانی خود را تقویت می‌کنید، بلکه یاد می‌گیرید چگونه از اشتباهات رایج جلوگیری کنید و نمره بالاتری کسب کنید.

 

اشتباهات بخش رایتینگ Writing آزمون آیلتس

آزمون رایتینگ آیلتس مهارت نوشتاری داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. بخش رایتینگ شامل دو تسک (task) است، پس باید به دو سوال پاسخ دهید و مدت زمان آن ۶۰ دقیقه می‌باشد.

بیشتر بدانید: بهترین روش های تقویت مهارت رایتینگ آیلتس

حالا بیایید به چند اشتباه رایج در آزمون رایتینگ آیلتس نگاهی بیندازیم:

 

۱. متوجه نشدن سوال

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات معمول در نوشتن آیلتس، متوجه نشدن سوال است. این ممکن است باعث شود هر جوابی که بدهید، غلط یا ناقص باشد. برای جلوگیری از این اشتباه، حتماً با انواع سوالاتی که مطرح می‌شوند و موضوعات آن‌ها آشنا شوید.

همچنین می‌توانید با روش‌های اصولی در طول آزمون آیلتس نوت‌برداری کنید تا از نکته یا مطلب خاصی غافل نمانید.

 

۲. استفاده نادرست از واژگان و اصطلاحات

از دامنه واژگانی متنوع و اصطلاحات مرتبط با موضوع استفاده کنید. این کمک می‌کند تا نوشته‌هایتان به‌طور حرفه‌ای‌تر و غنی‌تر به نظر بیاید. حتما دقت کنید که از کلمات و عبارات رسمی (formal) برای نوشتن استفاده نمایید.

 

۳. نوشتن مقاله طولانی و یا کوتاه

در آزمون رایتینگ، تلاش کنید مقاله‌های خیلی طولانی ننویسید. به جای آن، به محتوای مهم و مفید تمرکز کنید. کم نوشتن هم به ضرر شماست؛ پس در شمارش تعداد کلمات دقت نمایید.

شما باید در تسک یک حداقل ۱۵۰ کلمه و در تسک دوم حداقل ۲۵۰ کلمه بنویسید. به عنوان مثال، کلمات ربط مانند a ،the، اعداد، تاریخ و زمان‌ها هر کدام یک کلمه محسوب می‌شوند.

 

۴. خارج از موضوع نوشتن

با دقت سوال را بخوانید تا کاملا موضوع را بفهمید. همیشه در موضوع مورد نظر بمانید و از خارج شدن از موضوع پرهیز کنید. در صورت اشتباه در این بخش نمره شما به میزان چشمگیری پایین می‌آید.

 

۵. نادیده گرفتن راهنمایی‌ها در تسک

در هر قسمت از آزمون رایتینگ، دقت کنید و راهنمایی‌ها را به‌خوبی مطالعه کنید و طبق آنچه گفته شده شروع به نوشتن کنید.

 

۶. ناخوانا نوشتن

شاید اصلا به این موضوع فکر نکرده بودید ولی دست خط شما اهمیت زیادی دارد به غیر از تاثیر مثبتی که یک خط زیبا دارد، در صورتی که دست خط شما خوانا و قابل تصحیح کردن نباشد به راحتی با این خطای کوچک نمره خود را از دست می‌دهید.

 

۷. استفاده از کلمات اختصار

در آزمون رایتینگ از کلمات اختصار استفاده نکنید. این قبیل کلمات برای چت‌ها مناسب هستند نه یک آزمون بین‌المللی مانند آیلتس! مثلا inf به جای information، قطعا چنین اشتباهی از نمره شما می‌کاهد.

 

۸. به کار بردن ضرب المثل و اصطلاحات 

برخی از داوطلبان تصور می‌کنند در صورت استفاده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات سخت نمره آنها را افزایش می‌دهد در حالی که کاملا اشتباه می‌کنند. استفاد از چنین عباراتی نوشته شما را ثقیل و اغراق‌آمیز جلوه می‌دهد و یکی از خطاهای پر تکرار محسوب می‌شود. هر چند باید دقت کنید که کلمات بسیار ساده و پیش پا افتاده هم استفاده نکنید.

 

۹. علائم نگارشی نا به جا

استفاده درست و به جا علائم نگارشی در نوشتن بسیار مهم و حائز اهمیت است. شما باید بدانید که علائم مختلف مانند کاما، نقطه کاما، دو نقطه و… در کجا استفاده کنید.

بیشتر بدانید: علائم نگارشی زبان انگلیسی که باید بشناسید

 

۱۰. اشتباهات گرامری

حتما روی گرامر تسلط کافی داشته باشید تا با اشتباهات گرامری نمره خود را از دست ندهید. حتما به پاراگراف‌بندی‌های خود نیز توجه فرمایید. برای تسلط به گرامر از کتاب‌های آموزش گرامر انگلیسی استفاده کنید و آن‌ها را در ذهن‌تان تثبیت کنید.

اشتباهات Writing آزمون آیلتس

 

اشتباهات بخش ریدینگ Reading آزمون آیلتس

در بخش ریدینگ درک مطلب داوطلبان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مدت زمان آن ۶۰ دقیقه است. معمولا بخش ریدینگ دارای سه یا چهار قسمت می‌باشد که به تدریج دشوارتر می‌شوند و داوطلب در مجموع باید به ۴۰ سوال این بخش را پاسخ بدهد.

بیشتر بدانید: بهترین روش‌ های تقویت مهارت ریدینگ آیلتس 

حالا بیایید به چند اشتباه رایج در آزمون ریدینگ آیلتس نگاهی بیندازیم:

 

۱. عدم مدیریت زمان

یکی از اشتباهات شایع، عدم مدیریت زمان است. در آزمون ریدینگ، زمان شما محدود است. بنابراین، تلاش کنید به هر سوال به‌طور معقول پاسخ دهید و زمان را به‌خوبی تقسیم کنید تا وقت کم نیاورید.

 

۲. نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها

نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها در آزمون آیلتس می‌تواند به نتایج نامطلوبی منجر شود. به عنوان مثال، عدم توجه به دستورالعمل‌های مربوط به نحوه پاسخ‌دهی به سوالات می‌تواند باعث از دست دادن امتیاز شود.

همچنین، رعایت نکردن زمانبندی مشخص شده برای هر بخش از آزمون می‌تواند به کاهش نمره کلی منجر شود.

 

۳. خواندن کلمه به کلمه

عادت خواندن کلمه به کلمه می‌تواند زمان‌بر باشد. به جای آن، متن‌ها را skim و scan کنید تا به سرعت به اطلاعات کلی دسترسی پیدا کنید. پس باید قبل از آزمون این مهارت‌ها را به خوبی یاد بگیرید و تمرین کنید.

 

۴. پاسخ دادن به دو سوال با یک جمله یا دو پاسخ برای یک سوال

دقت کنید که هر سوال نیاز به پاسخ جداگانه دارد. از دادن پاسخ‌های ترکیبی به دو سوال خودداری کنید. از طرفی برای گرفتن نمره بالاتر به یک سوال دو پاسخ ندهید در این صورت هر دو جواب غلط منظور می‌شوند و نمره آن را از دست می‌دهید.

 

۵. فرض کردن بدون مطالعه

هر سوال باید با دقت مطالعه شود. از فرض‌های نادرست خودداری کنید. نمی‌توانید به سوالات با حدس و گمان پاسخ دهید.

 

۶. املا

نوشتن صحیح کلمات بسیار مهم است. باید دقت کنید که اشتباهات املایی نداشته باشید، زیرا حتی اگر پاسخ شما درست باشد، در صورت وجود اشتباهات املایی پذیرفته نمی‌شود.

 

۷. گرامر

هنگام پاسخگویی به گرامر جملات و عباراتی که می‌نویسید دقت کنید، تصور نکنید چون امتحان ریدینگ است گرامر اهمیت ندارد و یا اگر منظور خود را برسانید پذیرفته می‌شود. حواستان باشد خطای گرامری می‌تواند در اشتباه به کار بردن the باشد!

 

۸. جا به جا نوشتن جواب سوالات

پاسخنامه سوالات ریدینگ و لیسنینگ باهم هستند، دقت کنید که پاسخ‌ها را اشتباه وارد نکنید، یعنی پاسخ سوالات ریدینگ را در پاسخنامه لیسنینگ ننویسید.

👈🏻 با توجه به این نکات، می‌توانید بهتر آماده شوید و در آزمون ریدینگ آیلتس عملکرد بهتری داشته باشید.

 

سخن پایانی

با توجه به اهمیت آزمون آیلتس و مرتکب نشدن به خطاها شما باید به مطالعه و تمرین در زمینه‌های مختلف زبان انگلیسی اهمیت بدهید. از منابع معتبر برای یادگیری و تقویت مهارت‌های زبانی استفاده کنید.

قطعا با تمرین و تکرار به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید.

 

منبع: takeielts.britishcouncil.org

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

کلاس های مکالمه آزاد آنلاین هایتاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *