کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

روش های نوت برداری (یادداشت برداری) در آزمون آیلتس | Taking Note in IELTS

۴.۸
(۱۷)

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است که هر بخش یکی از مهارت‌های اصلی زبانی داوطلبان (خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن) را می‌سنجد. یکی از کارهایی که انجام آن کمک شایانی به موفقیت در آزمون آیلتس می‌کند، توانایی نوت برداری یا یادداشت برداری موثر در آزمون آیلتس است.

نوت برداری به شما کمک می‌کند که ذهن خود را بر روی موضوعی که در آزمون آیلتس می‌شنوید یا می‌خواهید درباره‌ی آن صحبت کنید، متمرکز کنید و به طور دقیق و صحیح به سوالات آزمون پاسخ دهید.

در این مطلب به معرفی روش های نوت برداری✍ (یادداشت برداری) در آزمون آیلتس و به طور خاص نوت برداری در هر بخش از آزمون می‌پردازیم. اگر شما هم به دنبال نمره‌ی بالاتر از ۵ در آزمون آیلتس هستید، این مقاله برای شما یک کلاس درس خواهد بود.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

کاربردی‌ترین روش های نوت برداری (یادداشت برداری) در آزمون آیلتس

تقویت مهارت یادداشت برداری می‌تواند به شما کمک کند که در آزمون آیلتس بهتر عمل کنید و به نتیجه‌ی مطلوب خود برسید.
برای موفقیت در این آزمون لازم است که حجم زیادی از اطلاعات را به سرعت پردازش کنید. از این رو یادداشت برداری صحیح به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مهم را از اطلاعات کم‌اهمیت جدا کنید و نکات کلیدی برای پاسخ دادن به سوالات را از دست ندهید. البته اجباری در انجام این کار نیست. اما انجام آن بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

اما تقویت نوت برداری صحیح نیز راه و روشی دارد. ما در ادامه برخی از مفیدترین روش های نوت برداری✍ (یادداشت برداری) در آزمون آیلتس را شرح خواهیم داد که رعایت آن‌ها شما را به موفقیت می‌رساند.

روش های نوت برداری در آزمون آیلتس

 

۱. روش نقشه کشی (The Concept Map Method)

در این روش نوت برداری، می‌توانید کلیدواژه‌های مهم و ضروری که مرتبط با یکدیگر هستند را به کمک خطوط به هم وصل کنید و یک نقشه از واژگان با اهمیت متن مورد نظر بسازید.

 

۲. روش علامت زدن یا هایلایت کردن (The Highlighting Method)

این روش برای نوت برداری در Reading‌ کاربرد دارد که متن پیش روی شماست. از این طریق می‌توانید قسمت‌های مهم یک نوشته را خط‌کشی کنید تا به راحتی بتوانید به سوالات متن پاسخ دهید.

 

۳. روش کرنل (The Cornell Method)

در این روش دو ستون از موارد مهم تشکیل می‌دهید. کافیست در یک ستون موضوع نشانه‌ها را بنویسید و در ستون دیگر آن نشانه‌ای که در نوشته‌ی مورد نظرتان آمده را یادداشت کنید. استفاده از این روش نظم بیشتری به ذهن شما می‌دهد و بسیار کمک‌کننده است.

 

مهم‌ترین تکنیک‌های نت برداری در آزمون آیلتس

 

۱. یادداشت برداری را از قبل تمرین کنید.

برای کسب مهارت و افزایش سرعت عمل در انجام هر کاری، تمرین و تکرار قدمی بسیار حیاتی است. سعی کنید تست‌های آزمون‌های پیشین آیلتس را در زمان تعیین شده‌، پیش از آزمون آیلتس خود تمرین و تکرار کنید تا بهترین نتیجه را در روز آزمون بدست بیاورید.

همچنین شبیه‌سازی شرایط محیطی و زمانی امتحان به شما کمک می‌کند که بیش از پیش به شرایط آزمون عادت کنید و با آن کنار بیایید. به این صورت بهترین نتیجه‌ها عایدتان می‌شود.

 

۲. یادداشت‌های خود را به زبان انگلیسی بنویسید.

ممکن است وسوسه شوید که یادداشت‌های خود را به زبان اصلی خود یادداشت کنید، اما عموماً نوشتن یادداشت‌ها به زبان انگلیسی کار بهتری است. زیرا در این صورت نیازی به اتلاف وقت برای ترجمه‌ی مجدد یادداشت‌های خود به زبان انگلیسی نخواهید داشت.

البته ممکن است در مواردی نت برداری در آزمون آیلتس به زبان اصلی خودتان برایتان راحت‌تر باشد و سرعت عمل شما را افزایش دهد. اگر در در زبان اصلی شما کلمه‌ای وجود دارد که به‌طور قابل توجهی کوتاه‌تر از معادل انگلیسی آن است، در این صورت به خودتان سخت نگیرید و از آن کلمه به زبان اصلی خودتان کمک بگیرید. کافیست مطمئن شوید که منظورتان را واضح نوشته‌اید.

 

۳. از علائم اختصاری و نمادها استفاده کنید.

استفاده از علائم اختصاری و نمادها سرعت نت برداری شما در آزمون آیلتس را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید به روشی که خودتان راحت‌تر هستید کلمات را به صورت مختصر بنویسید.
برای مثال می‌توانید قسمت اول کلمات را یادداشت کنید و یا قسمتی از واژه که بیشتر به گوش می‌رسد را بنویسید.
در ادامه برخی از کلمات را به همراه اختصارشان آورده‌ایم تا از آن‌ها ایده بگیرید.

واژه انگلیسی علائم اختصاری
appointment appt.
bring your own bottle/beverage B.Y.O.B.
as soon as possible A.S.A.P.
care of c/o
calorie(s) cal
edition ed.
For Your Information FYI
hour hr
Estimated Time of Arrival ETA
Avenue Ave. 
Road Rd.
Street St.
north N
south S
northeast NE
northwest NW 
department dept.
Bachelor of Science BS
 Master of Business Administration MBA
Accountant or accounting Acct.
Incorporated Inc.
Point Of View POV
To Be Announced TBA
Frequently Asked Questions FAQ
Important imp

همچنین برخی از نمادهای پر کاربرد که در آزمون آیلتس به شما کمک می‌کند را در تصویر زیر می‌بینید:

 

۴. نت برداری آیلتس را روی کاغذ تمرین کنید.

آیا قصد شرکت در آزمون آیلتس کامپیوتری را دارید یا نسخه‌ی کاغذی آزمون آیلتس مورد علاقه‌تان است؟ به طور کلی با پیشرفت تکنولوژی در دنیای این روزهای ما، یادداشت برداری بر روی کاغذ از اعمال روزمره‌ی ما حذف یا بسیار کمرنگ شده است. پس بهتر است در صورت ثبت‌نام در هر یک از انواع آزمون آیلتس، یادداشت برداری بر روی کاغذ را تمرین کنید تا به انجام آن عادت کنید و بهترین نتیجه را در آزمون آیلتس خود بدست بیاورید.

 

۵. فضای کافی بین نوشته‌هایتان بگذارید.

سعی کنید کلمات مهم و کلیدواژه‌ها را با فاصله از یکدیگر بنویسید. چرا که نوشتن پیوسته‌ی آن‌ها برای شما ایجاد سردرگمی می‌کند. می‌توانید هر خط را به یک کلیدواژه اختصاص دهید و یا از سایر روش‌های نت برداری که معرفی کردیم استفاده کنید تا بهترین بهره را از یادداشت‌های خود ببرید.

 

۶. نیازی به نوشتن تک تک کلماتی که می‌شنوید ندارید.

زمانی که در حال گذراندن بخش لیسنینگ آیلتس هستید، نوشتن تک تک کلماتی که می‌شنوید کاری غیرممکن است. از این جهت بهتر است قسمت‌های مهم مکالمه مانند ایده‌ی اصلی لیسنینگ و مثال‌ها را یادداشت کنید.

برای تسلط بیشتر و بهتر بر یادداشت برداری موثر در آزمون آیلتس می‌توانید در کلاس‌های آمادگی آیلتس شرکت کنید. شما می‌توانید با شرکت در یک کلاس خصوصی آیلتس، با تمرکز و سرعت بالاتر برای موفقیت در آزمون آیلتس آماده شوید.

در ادامه یک نمونه آورده‌ایم تا بهتر موضوع مطرح شده را درک کنید.

Text: There’s really three rates according to quality of insurance cover – there’s the highest comprehensive cover which is Premium rate, then there’s standard rate and then there’s economy rate.
ترجمه: پوشش بیمه بر اساس کیفیت، سه نرخ دارد: بالاترین پوشش که premium نام دارد، سپس نرخ استاندارد و پس از آن نرخ اقتصادی.

اینجا کلمات کلیدی متن زیر را به صورت نت برداری مناسب برای آزمون آیلتس نوشته‌ایم:

 

۷. بهتر است یادداشت‌های شما شفاف باشد.

از آنجایی که شرایط آزمون‌هایی مانند آزمون آیلتس به داوطلبان اضطراب زیادی وارد می‌کند، بهتر است هر کاری که به شما آرامش بیشتری می‌دهد را انجام دهید. یکی از این کارها در آزمون آیلتس این است که نوشته‌ها و یادداشت‌های خود را به صورت کاملاً واضح و شفاف بنویسید.

 

۸. کلیدواژه‌های مهم را بشناسید.

بعضی اوقات در بخش‌های مختلف آزمون آیلتس درباره‌ی تاریخ‌ها، مکان‌ها، اسامی و لوازم خاص صحبت می‌شود یا به طور مشخص جمله‌ی ماندگاری از شخص معروفی آورده می‌شود. در این صورت بهتر است حواستان به آن‌ها باشد. چون اغلب اطلاعات مهمی به حساب می‌آیند.
درنتیجه نوشتن آن‌ها (به صورت خلاصه و مختصر) در نت برداری شما در آزمون آیلتس مهم است.

 

اهمیت یادداشت برداری در بخش رایتینگ Writing آیلتس

یکی از کارهایی که پس از مطالعه‌ی موضوع رایتینگ در آزمون آیلتس می‌توانید انجام دهید، بارش فکری پیرامون آن موضوع است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که این بارش فکری را بر روی کاغذ بیاورید. این کار به شما کمک می‌کند که خط فکری خود برای نوشتن رایتینگ را به صورت منظم دنبال کنید و در زمان نوشتن سردرگم نشوید.

یک پیشنهاد: زمانی که می‌خواهید برای تقویت مهارت‌های زبانی خود، از جمله تقویت مهارت رایتینگ آیلتس تمرین کنید، اهمیت نت برداری را دست کم نگیرید.

روش های نوت برداری رایتینگ آیلتس

برای این کار می‌توانید از روش‌های نت برداری که در بالا معرفی کردیم، استفاده کنید. همچنین می‌توانید با توجه به نوع سوال بخش رایتینگ، از جدول‌ها و نقشه‌های مختلف استفاده کنید.
مثلاً زمانی که رایتینگ به صورت سوال Cause and effect باشد، می‌توانید دو ستون از هر یک از موارد Cause ها و effect ها بسازید و پس از بارش افکاری خود، شروع به نوشتن رایتینگ کنید.
به این ترتیب می‌توانید به صورت کاملاً حرفه‌ای و منظم بخش رایتینگ آزمون آیلتس را پشت سر بگذارید و بهترین نتیجه را در آن بگیرید.

 

اهمیت یادداشت برداری در بخش لیسنینگ Listening آیلتس

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس بخشی است که باید به صداهای ضبط شده تنها یک بار گوش دهید، سوالات را بخوانید و به آن‌ها پاسخ دهید.
برای بهبود مهارت لیسنینگ آیلتس نیز مانند سایر مهارت‌ها نیاز به تمرین فراوان دارید. در این تمرینات می‌توانید با لهجه‌های مختلف آشنا شوید و گوش خود را به شنیدن آن‌ها عادت دهید.

اما چرا می‌گوییم نت برداری موثر در بخش لیسنینگ برای داوطلبان آزمون آیلتس ضرورت دارد؟
به این دلیل که فایل‌های صوتی تنها یک بار پخش می‌شوند و در شرایط واقعی آزمون دریافت اطلاعات مهم نیاز به تمرین زیادی دارد. در ادامه راهکارهایی برای تقویت مهارت نت برداری موثر برای بخش لیسنینگ را به شما معرفی می‌کنیم که بهترین نتیجه عایدتان شود.

نکات توضیحات
۱. بهتر است یک شنونده‌ی فعال باشید. اولین قدم برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، این است که یک شنونده‌ی فعال باشید. می‌توانید با تماشای ویدیوهای مختلف و شنیدن مکالمات درباره‌ی یک موضوع خاص، شنونده‌ی فعال بودن را تمرین کنید و مهارت گوش دادن به زبان انگلیسی را در خود تقویت نمایید.

سعی کنید نکات مهمی که گویندگان به آن‌ها اشاره می‌کنند را یادداشت کنید و سپس یادداشت‌های خود را بررسی نمایید. همچنین می‌توانید با نوشتن یک خلاصه‌ی کوتاه از نکات مهم آن مکالمه، مهارت لیسنینگ خود را بیش از پیش تقویت نمایید.

۲. به دنبال کلیدواژه‌های اصلی باشید. طبق تحقیقات زمانی که به یک فایل صوتی برای اولین بار گوش می‌دهید، کمتر از ۳۰ درصد آن را به ذهن می‌سپارید. بنابراین شنیدن تمام کلمات در یک فایل صوتی تقریبا غیرممکن است. از این رو بهتر است بتوانید به سرعت درباره‌ی اینکه کدام اطلاعات کلیدی و مهم هستند، تصمیم بگیرید. بهتر است یاد بگیرید که به سادگی روی کلمات و عبارات کلیدی تمرکز کنید. نت برداری موثر در آزمون لیسنینگ آیلتس، به شما در مسیر به خاطر سپردن نکات کلیدی کمک می‌کند.

شما می‌توانید از طریق یادداشت نکات مهم در لیسنینگ، آنچه که می‌شنوید را بهتر و کامل‌تر درک کنید.

۳. هنگام گوش دادن به لیسنینگ، به دنبال عبارات نشانگر بگردید. برخی از کلمات و اصطلاحات برای جلب کردن توجه مخاطب به موضوعات مهم بیان می‌شوند. بهتر است به آن کلمات نشانگر توجه بیشتری داشته باشید. چون معمولاً در ادامه‌ی این عبارات و کلمات، نکته‌ی مهمی مطرح می‌شود.

برای مثال زمانی که گوینده قصد مثال زدن برای موضوعی را داشته باشد، از اصطلاح «for instance» استفاده می‌کند. یا در انتهای یک متن، برای جمع‌بندی موضوع از عبارت «to sum up» استفاده می‌شود.
شناخت این عبارات نشانگر به شما کمک می‌کند که موضوع مورد بحث گوینده را پیش‌بینی کنید و بدانید که باید به دنبال چه چیزی بگردید.

لازم به ذکر است که:

 تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس نیز تاثیر بسزایی در پیشرفت شما در آزمون آیلتس دارد. شما می‌توانید با استفاده از آزمون‌های تمرینی یا ماک و آزمون‌های قبلی آیلتس، مهارت‌های نت برداری آزمون آیلتس را در خود تقویت کنید تا به بهترین نتایج دست پیدا کنید.

 

اهمیت یادداشت برداری در بخش اسپیکینگ Speaking آیلتس

بخش دوم در آزمون اسپیکینگ آیلتس برای بسیاری از داوطلبان چالش‌برانگیزترین بخش آزمون است. در این بخش از آزمون اسپیکینگ آیلتس موضوعی به شما داده می‌شود که باید درباره‌ی آن صحبت کنید. همچنین یک طرح کلی از نحوه‌ی صحبت کردن به شما ارائه می‌دهند. مانند آنچه در جدول زیر می‌بینید.

Describe a museum or art gallery that you have visited…

You should say:

-Where it is.

-Why you went there.

-What you remember about the place.

-And explain what you saw there.

Describe an interesting conversation you had recently…

You should say:

-What the conversation was about.

-Who you had the conversation with.

-Where the conversation took place.

-And explain why you found the conversation interesting.

Describe a book you have read…

You should say:

-What it was

-When you read it

-What it was about

-And explain how you felt about this book

پس از دریافت این موضوعات حدود ۶۰ ثانیه زمان خواهید داشت تا خود را برای مکالمه آماده کنید. سپس باید حداقل ۱ دقیقه و حداکثر ۲ دقیقه درباره‌ی موضوع مطرح شده صحبت کنید. از آنجایی که زمان کمی برای آماده‌سازی سخنرانی خود دارید، علاوه بر تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس، نت برداری به شما کمک می‌کند که ذهن خود را از آشفتگی برهانید و به بهترین نحو این سخنرانی را انجام دهید.

بر اساس آمار آزمون‌های پیشین، اغلب داوطلبانی که یادداشت برداری موثر را یاد نمی‌گیرند، در شروع سخنرانی دچار اضطراب می‌شوند و ممکن است نمره‌ی این بخش را به کلی از دست بدهند.

بخشی از نکات و راهکارهایی که در نت برداری موثر در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس به شما کمک می‌کند را در ادامه آورده‌ایم تا از آن‌ها برای رسیدن به موفقیت کمک بگیرید.

نکات توضیحات
۱. موضوع اصلی سخنرانی خود را ننویسید! بگذارید با ذکر مثالی این مساله را توضیح دهیم. اگر موضوع صحبت شما «یک بازیگر معروف و محبوب انگلیسی زبان» است و شما قصد دارید درباره‌ی «لئوناردو دیکاپریو» صحبت کنید، نیازی به نوشتن کامل نام این شخص ندارید.
کافیست با یک علامت اختصاری به زبان انگلیسی آن را مشخص نمایید. مانند: «Mr. DiCaprio».
۲. اختصار را فراموش نکنید. بدیهی است که نوشتن جملات کامل برای نت برداری اسپیکینگ آیلتس، ایده‌ی مناسبی نیست. برای استفاده‌ی بهینه از زمانتان بهتر است از کلمات کوتاه و مختصر استفاده کنید تا بهترین نتیجه را در این بخش بگیرید.
۳. به زبان انگلیسی بنویسید. ممکن است بعضی از داوطلبان آیلتس فکر کنند که نت برداری به زبان اصلی خودشان سرعت عملشان را افزایش می‌دهد و ممکن است این فکر برای برخی از آن‌ها درست باشد.
اما ترجمه‌ی یک ایده برای سخنرانی، از زبان اصلی شما به زبان انگلیسی کمی زمان‌بر است و ممکن است در روان صحبت کردن شما اخلال ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است نت‌ برداری خود در آزمون آیلتس را به زبان انگلیسی انجام دهید.
۴. حقایق در مقابل احساسات برخی از سوالات که با واژه‌های «what و who ،where ،when» درباره‌ی حقایق موضوع هستند و سوالاتی که با «how و why» مطرح می‌شوند، درباره‌ی احساسات و تفسیر شما از موضوع مطرح شده هستند.
برای پاسخگویی بهتر این دو مورد را از یکدیگر تفکیک نمایید.
۵. تمرین و تکرار؛ کلید موفقیت اگر در ایده‌پردازی مشکل دارید یا آزمون آیلتس شما را مضطرب می‌کند، تمرین هر روزه یک راه عالی برای تقویت این مهارت‌ها است.

برای تمرین بیشتر می‌توانید «موضوعات اسپیکینگ آیلتس در آزمون‌های اخیر» را جست‌وجو کنید و چند موضوع را برای تمرین بیشتر انتخاب کنید.
اگر برای تمرین هر روزه‌ی این کار زمان ندارید، بهتر است حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته زمانی برای انجام این تمرینات در نظر بگیرید. موفقیت در یک قدمی شماست.

 

سخن پایانی

تمام هدف یادداشت برداری در آزمون آیلتس چیست؟

هدف نت برداری موثر در آزمون آیلتس این است مطمئن شوید می‌توانید مطالب را ردیابی کنید و در نهایت پاسخی صحیح به سوالات مرتبط با آن مطالب بدهید.

بنابراین هر روشی که می‌دانید برای شما موثرتر است را پیش بگیرید تا به بهترین نتیجه برسید. کافیست آنچه به شما در پیشروی و یادگیری کمک می‌کند را به صورت مداوم تمرین کنید تا بر آن احاطه پیدا کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۸ / ۵. تعداد نظرات ۱۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *