کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان هلندی

چگونه یادگیری زبان هلندی را شروع کنیم؟ بهترین تکنیک های کاربردی

۴.۳
(۲۷)

یادگیری زبان هلندی یک ایده فوق‌العاده برای تمام کسانی است که قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند، مشغول به کار شوند، درس بخوانند و… . زمانی که زبان هلندی را یاد بگیرید درهای تازه‌ای از فرهنگ و تاریخ این کشور به روی شما گشوده می‌شود.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا می‌خواهید زبان هلندی یاد بگیرید؟

این سوال مهمی است. شاید قصد مهاجرت به هلند را داشته باشید؛ یا بخواهید در هلند درس بخوانید؛ یا شاید فقط می‌خواهید به هلند سفر کنید. اما در هر صورت باید بدانید که مردم هلند به خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند. پس برای سفر یا زندگی در هلند چه نیازی به یادگیری زبان هلندی دارید؟

پاسخ ساده است. مردم هلند با این که همگی خیلی روان انگلیسی صحبت می‌کنند، وفاداری و علاقه خاصی به زبان رسمی کشورشان دارند. بنابراین اگر قصد دارید احترام مردمان این کشور را به خود جلب کنید، یاد گرفتن زبان هلندی یک فکر اساسی است. زبان هلندی زبان اول بیش از ۲۵ میلیون نفر در سراسر دنیاست. یاد گرفتن این زبان بهترین راه برای گشودن دری به فرهنگ و دنیای این مردمان به شمار می‌رود. این زبان به طور رسمی در هلند و بخش‌هایی از بلژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

یادگیری زبان هلندی

 

با این حساب اگر انگلیسی بلد باشید و فقط کمی هم زبان هلندی یاد بگیرید، می‌توانید به آسانی ارتباط با مردم این کشور را شروع کنید. پس از آن ادامه یادگیری زبان هلندی برایتان ساده‌تر خواهد شد.

ریشه زبان هلندی و انگلیسی یکی است. حتی بسیاری از واژه‌های زبان انگلیسی ریشه در زبان هلندی دارند. بنابراین یادگیری زبان هلندی در شروع می‌تواند ساده باشد. اما در مجموع به نظر می‌رسد زبان هلندی زبان خیلی آسانی نباشد. به هر حال جای نگرانی نیست. با صرف کمی زمان و تکنیک به خوبی آن را یاد می‌گیرید.

 

۱- با الفبا و تلفظ حروف در زبان هلندی شروع کنید

نوشتار حروف در زبان هلندی با زبان انگلیسی یکی است، اما تلفظ آن‌ها کمی متفاوت است. بنابراین بهتر است یادگیری را با حروف الفبا شروع کنید. خوشبختانه برای این مرحله به زمان زیادی نیاز ندارید. یک دور تلفظ حروف را به تنهایی یاد بگیرید. در وب‌سایت dutchgrammar.com تلفظ هر حرف به صورت مجزا آمده است.

مرحله بعدی این است که تلفظ حروف را در موقعیت‌های متفاوت یاد بگیرید. در زبان هلندی، ترکیب مصوت‌ها و ترکیب صامت‌ها به شکل‌های متفاوتی خوانده می‌شود که لازم است پیش از یادگیری کلمات هلندی آن‌ها را بیاموزید، تا هنگام مطالعه واژه‌ها تسلط بیشتری داشته باشید و راحت‌تر پیش بروید. توضیح کامل این موارد را می‌توانید در وب‌سایت learndutch.org در یک ویدیو ببینید. این وب‌سایت ویدیوهای خوبی برای آموزش زبان هلندی دارد.

در ویدئو زیر نیز می‌توانید به تلفظ الفبای هلندی گوش داده و یاد بگیرید.

 

 

۲- جنسیت اسم ها را یاد بگیرید

جنسیت اسم ها در زبان هلندی

 

پیش از آن که یادگیری کلمات هلندی را شروع کنید بهتر است بدانید که در زبان هلندی، همه اسم‌ها جنسیت مشخصی دارند.

از همان ابتدا هر اسم را با جنسیت آن یاد بگیرید. زیرا جنسیت اسم‌ها، حرف تعریف، شکل صفت و ضمیری را که به آن ارجاع داده می‌شود، تعیین می‌کند. در ابتدا ممکن است یادگیری این بخش کمی پیچیده به نظر برسد. اما خواهید دید که اگر اصولی شروع کنید، ساده‌تر پیش خواهید رفت.

 

۳- کلمات و عبارت های ساده و پرکاربرد را یاد بگیرید

حالا می‌توانید یادگیری کلمات هلندی را شروع کنید. سه دسته از عبارت‌ها را در اولویت قرار بدهید:

  1. اسم‌ها و کلمات پرکاربرد: اسامی روزهای هفته، اعداد، رنگ‌ها، وسیله‌هایی که هر روز با آن‌ها سر و کار دارید و…
  2. عبارت‌های پرکاربرد روزمره: سلام و احوالپرسی، تشکر و عذرخواهی، معرفی خودتان و…
  3. فعل‌هایی که در اغلب مکالمه‌ها به کار می‌روند.

رنگ ها در زبان هلندی

 

با شروع یادگیری این سه دسته از عبارت‌ها می‌توانید مکالمه را شروع کنید. فراموش نکنید که یکی از هدف های اصلی در یادگیری زبان هلندی، یادگیری مکالمه است. باید در به کار بردن واژه‌ها و یادگیری تلفظ عامیانه جدی باشید. یک دسته‌بندی خوب از واژه‌های ساده و پایه را می‌توانید در وب‌سایت mylanguages.org بخوانید.

کمی که پیش رفتید، شروع کنید به یادگیری اصطلاحات. سعی کنید کارهای روزمره‌تان را به زبان هلندی بیان کنید. اجازه دهید زبان هلندی بخشی از زندگی روزمره‌تان باشد. برای مثال چندین روش برای سلام و شروع صحبت در زبان هلندی را می‌توانید در storyteller.travel ببینید.

تعدادی از کلمات در زبان هلندی از ترکیب چند کلمه ساخته می‌شوند و به هم می‌چسبند. بنابراین از همین ابتدا انتظار این را داشته باشید که با کلمات خیلی بلند روبه‌رو شوید.

نگاهی کوتاه به چند عبارت پرکاربرد در زبان هلندی:

عبارت فارسی معادل هلندی
حالت چطوره؟ ?Hoe gaat het

عالی هستم Heel goed

خیلی ممنون (رسمی) Dank u wel

خیلی ممنون (غیر رسمی) Dank je wel

لطفاً Alsjeblieft

بله Ja

نه Nee

 

۴- از یک مدرس حرفه‌ای کمک بگیرید

بهترین راه برای یادگیری زبان هلندی این است که از یک مدرس حرفه‌ای کمک بگیرید. با این کار در زمان و انرژی خود تا چندین برابر صرفه‌جویی می‌کنید. با کمک یک مربی کارآزموده با یک برنامه منظم پیش می‌روید و خیلی زود می‌توانید صحبت کردن را شروع کنید. زیرا کسی را دارید که با حوصله به شما گوش کند و اشکالاتتان را تصحیح کند.

هایتاکی برای تدریس خصوصی زبان هلندی بهترین مدرسان این زبان را به شما معرفی می‌کند. همراه با یک معلم حرفه‌ای می‌توانید در هر ۴ مهارت شنیدن، نوشتن، خواندن و مکالمه به سرعت پیشرفت کنید.
برای زندگی در هلند یا ارتباط مداوم با هلندی‌ها به هر ۴ مهارت نیاز پیدا خواهید کرد.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

مدرس حرفه ای زبان هلندی

 

۵- کتاب هلندی بخوانید

یکی از راه‌های مؤثر در یادگیری زبان هلندی خواندن کتاب است. البته بهتر است با کتاب‌های کودکان شروع کنید. هلند در زمینه ادبیات کودکان از کشورهای پیشرو به شمار می‌رود. بنابراین می‌توانید داستان‌های کودک جذابی پیدا کنید و از خواندن آن‌ها لذت ببرید. در کتاب‌های کودکان از کلمات و افعال ساده‌تر، و جمله‌های کوتاه استفاده می‌شود؛ و در آن‌ها خبری از ساختارهای پیچیده دستور زبان نیست. به همین دلیل یک گزینه عالی برای شروع یادگیری توسط نوآموزان زبان هلندی به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: جذاب ترین رمان های یادگیری زبان هلندی

اگر دسترسی به کتاب‌های زبان هلندی برایتان سخت بود می‌توانید نمونه داستان‌های کوتاه هلندی که در بستر اینترنت پیدا می‌کنید را بخوانید. چند نمونه داستان کوتاه سطح‌بندی شده را می‌توانید در وب‌سایت lingua.com ببینید. داستان‌ها را بخوانید و سعی کنید آن‌ها را یک دور تعریف کنید.

صدای خودتان را ضبط کنید و یک بار گوش کنید تا تلفظ‌‌هایتان را تصحیح کنید.

معرفی چند رمان هلندی برای سطوح مختلف:

نام کتاب به زبان اصلی سطح لینک دانلود PDF
Minoes مبتدی
 Oorlogswinter متوسط
Het Diner متوسط
De Aanslag پیشرفته

 

۶- برنامه تلویزیونی هلندی ببینید یا پادکست گوش کنید

برنامه‌های تلویزیونی منبعی قابل اعتماد از زبان رایج در یک کشور هستند. در شروع یادگیری زبان هلندی ممکن است دیدن برنامه‌های تلویزیونی هلند برایتان سخت باشد. بنابراین بهتر است از برنامه‌هایی که زیرنویس دارند شروع کنید. در ابتدا برنامه‌ها را با زیرنویس انگلیسی و بعد با زیرنویس هلندی ببینید. هر چه بیشتر به این کار ادامه دهید مسلط‌تر خواهید شد.

بیشتر بخوانید:

یادگیری زبان هلندی با تماشای تلویزیون

 

پادکست‌ها و برنامه‌های رادیویی نیز برای تمرین شنیدن خیلی مناسبند. دو مورد از پادکست‌هایی که برای یادگیری زبان هلندی طراحی شده‌اند عبارت‌اند از: Say it in Dutch و Dutchpod101.

 

۷- خجالت را کنار بگذارید و حرف بزنید

خیلی مهم است که حرف زدن را شروع کنید. نگران تلفظ اشتباه نباشید. اگر صحبت کردن برایتان سخت است ابتدا با خودتان تمرین کنید. هر چیزی که می‌شنوید را با صدای بلند تکرار کنید. جمله‌ها را  بگویید و صدای خودتان را ضبط کنید، سپس با صدای اصلی مقایسه کنید و اِشکال خودتان را بگیرید.

هر روز چند دقیقه وقت بگذارید و در آینه با خودتان با صدای بلند حرف بزنید. سلام و احوالپرسی کنید، خودتان را به شکل‌های متفاوت معرفی کنید، از وضعیت آب و هوا صحبت کنید، در مورد کارهایی که باید انجام بدهید توضیح دهید و…

اگر می‌خواستید چیزی بگویید که معنایش را به زبان هلندی نمی‌دانستید، آن را گوشه‌ای یادداشت کنید و بعد از تمرین، ترجمه آن را پیدا کنید. همین‌طور قدم به قدم دایره واژگانتان گسترده خواهد شد. هر چقدر بیشتر صحبت کنید، سریع‌تر مهارت پیدا می‌کنید.

 

۸- یک یار تمرینی پیدا کنید

بهترین راه برای تمرین مکالمه، داشتن یک یار تمرینی است. اگر در یک محیط هلندی زندگی می‌کنید همه چیز آماده است، اما اگر دور و برتان کسی را که زبان هلندی بلد باشد نمی‌شناسید، جای نگرانی نیست. می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و فروم‌ها (تالارهای گفتگو) استفاده کنید.

یکی از اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید از آن کمک بگیرید Hello talk است.شاید بتوانید یک هلندی پیدا کنید که می‌خواهد فارسی یاد بگیرد!

تمرین مکالمه به زبان هلندی

 

علاوه بر آن می‌توانید در انجمن‌هایی که برای یادگیری زبان هلندی راه‌اندازی شده‌اند مثل dutchgrammar.com یا انجمن‌هایی که هلندی زبان‌ها در آن‌ها به بحث و گفتگو می‌پردازند شرکت کنید.

 

۹- زبان هلندی را وارد زندگی روزمره‌تان کنید

سریع‌ترین راه برای یادگیری زبان هلندی این است که آن را بخشی از زندگی روزمره‌تان کنید، طوری که در تمام طول روز با آن سر و کار داشته باشید. زبان گوشی موبایل و کامپیوترتان را هلندی کنید؛ لیست خریدتان و فهرست وظایف روزانه‌تان را به هلندی بنویسید؛ خبرها را به هلندی بخوانید؛ و به ترانه‌های هلندی گوش کنید.

دستور پخت غذاهای هلندی را به زبان هلندی پیدا کنید و آن‌ها را بپزید. با این کار با یک تیر دو نشان زده‌اید.

دستور پخت غذاها را به زبان هلندی جستجو کنید

 

می‌توانید روی وسیله‌های خانه نام آن‌ها را با برچسب بچسبانید و هر بار که چشمتان به آن‌ها خورد با صدای بلند نام آن را تکرار کنید.

برای تمرین بیشتر می‌توانید از نرم افزارها و اپلیکیشن‌های آموزش زبان هلندی مثل Duolingo نیز استفاده کنید. این اپلیکیشن امکانات رایگان خوبی برای شروع یادگیری زبان هلندی دارد.

 

سخن پایانی

برای زندگی در کشور هلند، یادگیری زبان هلندی یک نکته کلیدی است. در این صورت قطعاً زندگی بهتری را در هلند تجربه خواهید کرد و می‌توانید از نزدیک با تاریخ و فرهنگ این کشور ارتباط برقرار کنید. هر چند در حالت کلی تحصیل در هلند به زبان انگلیسی است، اما امکان تحصیل به زبان هلندی نیز وجود دارد. بنابراین شما با یادگیری زبان هلندی امکانات گسترده‌ای در این کشور پیش رو دارید.

هلند یکی از کشورهای اروپایی با سطح رفاه اجتماعی بالاست. اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، هر چه سریع‌تر یادگیری زبان هلندی را شروع کنید.

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۲۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *