کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
نکات و روش های تدریس

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر (CALL) چیست؟

۵
(۵)

اگر معلم زبان هستید، می‌دانید که چقدر سخت است زبان آموزان را از گوشی‌های هوشمندشان دور کنید و بخواهید به کلاس درس توجه کنند. آنها طوری در دنیای موبایل‌هایشان غرق هستند که ممکن است تعجب کنید که آیا آنها واقعاً چیزی از شما یاد می‌گیرند یا خیر!

خوشبختانه، راهی برای استفاده از همان فناوری برای تدریس زبان وجود دارد که حواس زبان آموزان را کامل جذب کلاس کرده و برای کمک به یادگیری بهتر آن‌ها نیز استفاده کنید.

در این مقاله می‌خواهیم با یادگیری زبان به کمک رایانه (CALL) و روش‌های آن بیشتر آشنا شویم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

یادگیری زبان به کمک کامپیوتر (CALL) چیست؟

قبل از اینکه بتوانید تصمیم بگیرید که آیا یادگیری به کمک کامپیوتر (CALL) باید روش آموزشی جدید شما باشد یا نه، بیایید نگاهی به CALL بیندازیم.

یادگیری به کمک کامپیوتر شامل بسیاری از فناوری‌ها و ایده‌های مختلف است. مدرسه Intense، که بر کامپیوتر و فناوری اطلاعات تمرکز دارد، آن را «استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی/رایانه‌ها برای ارائه آموزش‌های مختلف و یادگیری» تعریف می‌کند.

به طور گسترده‌تر، CALL شامل استفاده از وسایل الکترونیکی مانند پخش کننده‌های CD و MP3 (یا پخش کننده‌های ضبط در دهه ۱۹۶۰)، پخش کننده‌های DVD، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و تلویزیون است. این ابزارها می‌توانند به افزایش تعامل بین معلم و زبان‌آموزان در کلاس‌ها و افزایش میزان یادگیری کمک کند.

CALL همچنین شامل دوره‌های آنلاین و مواد درسی تکمیلی است که در کالج‌ها، آموزش در خانه و آموزش از راه دور استفاده می‌شود.

اساساً، هر نوع فناوری که بتوان از آن برای یادگیری استفاده کرد، به احتمال زیاد در زیر چتر CALL قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید: استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز دنیا در تدریس زبان

 

کاربردهای یادگیری با کامپیوتر (CALL) در یادگیری زبان

استفاده از روش CALL می‌تواند در هر کلاس درس و یادگیری هر مهارتی مفید باشد، به ویژه در زمینه یادگیری یک زبان زبان جدید. درواقع این شیوه آنقدر موثر است که به سرعت در حال تبدیل شدن به یک ابزار آموزشی ترجیحی در میان مدرسان زبان‌های خارجی است.

اما این شیوه چطور به یادگیری یک زبان جدید کمک می‌کند؟

 

۱. یادگیری بصری

شما در کلاس زبان با استفاده از اینترنت می‌توانید به راحتی تصاویر میوه‌ها، حیوانات یا رنگ‌ها را جستجو کنید تا زبان آموزان منظور شما را ببینند و تصویری برای ارتباط با کلمه‌ای که توصیف می‌کنید داشته باشند.

همچنین می‌توانید ویدئوهایی از نحوه استفاده از کلمات یا دستور زبان توسط افراد بومی را به آنها نشان دهید که در آنها زبان به طور طبیعی استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید:

 

۲. تمرین گوش دادن

تمرین گوش دادن بخش مهمی از یادگیری هر زبانی است. یادگیری زبان به کمک کامپیوتر (CALL) به شما این امکان را می‌دهد که مثلاً فایل‌های صوتی مختلفی را که برای زبان آموزان انگلیسی طراحی شده است پخش کنید. با این کار زبان آموزان شما نه تنها به زبانی که به طور طبیعی استفاده می‌شود گوش می‌دهند، بلکه تلفظ را نیز درک می‌کنند. سپس می‌توانند از گویشوران آن زبان تقلید کنند و صدای خود را در زبان جدید خود بیابند.

بیشتر بدانید: اهمیت تمرین تلفظ در فرایند یادگیری زبان ها

 

۳. تست‌ها

با استفاده از فناوری CALL، می‌توانید آزمون‌های مخصوص خود را ایجاد کنید و از زبان آموزان بخواهید از رایانه‌های کلاس برای شرکت در آن استفاده کنند. همچنین می‌توانید مطالب امتحانی را در اینترنت پیدا کنید و در درس‌های خود از آنها استفاده کنید.

امروزه با وجود برنامه‌هایی مانند Duolingo، Memrise و Brainscape، تنها فاصله زمانی کمی بین آموزش و آزمایش وجود دارد، زیرا زبان آموزان تقریباً فوراً از این برنامه‌ها بازخورد دریافت می‌کنند.

بیشتر بدانید:

 

۴. بازی‌ها

بازی‌ها شاید یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده از روش CALL در کلاس‌های زبان باشند.
دانش آموزان زبان (به ویژه جوانان) عاشق بازی‌های رایانه‌ای یا ساختن پازل به زبان مقصد خود هستند. برای آن‌ها این حس یادگیری نیست، بلکه مانند سرگرمی است. آنها حتی متوجه نمی‌شوند که در تلاش برای رسیدن به سطح بعدی یا حل یک جدول کلمات متقاطع سخت، باهوش تر می‌شوند!

بیشتر بدانید:

 

۵. دوره‌ها و کلاس‌های آنلاین

CALL می‌تواند شامل دوره‌ها و کلاس‌ های آنلاین زبان هم باشد. این دوره‌ها را می‌توان در وقت‌های آزاد در خانه، احتمالاً به‌عنوان بخشی از یک برنامه آموزشی منسجم‌تر گذراند. این دوره‌ها همچنین می‌توانند به عنوان مکمل یک دوره زبان مبتنی بر کلاس درس هم استفاده شوند.

صدها دوره رایگان و پولی زبان آنلاین وجود دارد و بسیاری از آنها می‌توانند خیلی کاربردی و موثر باشند.

بیشتر بدانید: نرم افزارهای عالی برای برگزاری کلاسهای آنلاین

 

۶. ارتباط با افراد بومی

یکی از مهم‌ترین کمک‌های فناوری در یادگیری زبان این است که به زبان‌آموزان امکان دسترسی به افرادی که زبان مادری‌شان زبانی است که آنها در حال یاد گرفتنش هستند را می‌دهد.

فناوری‌هایی مانند goole meet ، Skype و یا برنامه‌های تحت پلتفرم‌هایی مثل هایتاکی، به زبان‌آموزان اجازه می‌دهند تا با زبان مادری، معلمان یا معلمانی از سراسر جهان کار کنند.

 

مزایای یادگیری زبان به کمک کامپیوتر

 

۱. سازگار با یادگیری‌های فردی و شخصی سازی شده

با CALL، هر زبان آموز می‌تواند با سرعت خود پیش رفته و در زمان آزاد خود مطالعه کند.

معمولاً درس‌ها یا بازی‌های رایانه‌ای براساس پیشرفت فرد، نه براساس یک استاندارد مشخص، با فرد سازگار می‌شوند، بنابراین هر زبان آموز می‌تواند تجربه شخصی‌سازی‌شده‌تری داشته باشد.
همچنین، تفاوت‌ها در سبک‌های یادگیری، مهارت‌های زبانی مورد نظر، زمان‌بندی سرعت و یادگیری را می‌توان به راحتی در این روش لحاظ کرد.

به عنوان مثال،

  • زبان آموزان می‌توانند یک حساب کاربری رایگان در سایت‌های اصلی آموزش زبان مانند Busuu و Babbel ایجاد کنند.
  • آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که چقدر زمان بگذارند و چه زمانی می‌خواهند به این برنامه ها دسترسی داشته باشند.
  • هیچ تقویمی برای زمان برگزاری کلاس‌ها و یا حضور و غیاب وجود ندارد.
  • همچنین هیچ همکلاسی، سخنرانی گروهی یا گروه همخوانی زبان آموزان که بعد از معلم عبارت‌هایی را تکرار می‌کنند وجود ندارد.

 

۲. ترویج تعامل فعال و استفاده از زبان مقصد

خوب است که در کلاس بنشینید، کلمات را تکرار کنید و نمودارهای فعل درست کنید. با این حال، یادگیری واقعی زمانی حاصل می‌شود که آن دانش در یک موقعیت واقعی (یا حداقل چیزی نزدیک به یک موقعیت واقعی یا تکرار آن) استفاده شود. زبان آموزانی که فعالانه از زبانی که می‌خواهند یاد بگیرند استفاده می‌کنند، احتمالاً کلمات یا عبارات خاصی را زودتر و بهتر به خاطر می‌آورند.

مزیتی که کامپیوترها نسبت به معلمان انسانی دارند این است که برای اجرا به ورودی نیاز دارند. این بدان معناست که آنها ذاتاً تعاملی هستند.

  • تعاملی به این معنی است که وقتی روی چیزی کلیک یا ضربه می‌زنید، رایانه پاسخ می‌دهد. انعطاف‌پذیری کافی در فناوری وجود دارد، به طوری که آنچه در درس اتفاق می‌افتد تا حد زیادی به  زبان آموز بستگی دارد.
  • علاوه بر این، زبان آموزان می‌توانند انتخاب کنند که کدام موضوعات را مطالعه کنند و کدام یک را نادیده بگیرند. اگر بخواهند به جلو یا عقب بروند و مطلبی را تکرار کنند، کامپیوتر دستورات آنها را به سرعت اجرا می‌کند.

 

۳. زبان آموزان به راحتی پیشرفت خود را می‌بینند

حتی زمانی که کلاس‌ها در دسترس نبوده و در غیاب معلم می‌توان از CALL استفاده کرد.

فناوری یادگیری زبان در شکل کنونی خود، یادگیرنده محور است و تمام زمان و فضای دنیا را در اختیار زبان آموز قرار می‌دهد تا تمرین کنند. تمرین زبان را می‌توان در خلوت اتاق شخص و در یک لحظه انجام داد.
نکته مهم این است که زبان آموزان بدون ترس از قضاوت منفی توسط دیگران همه این کارها را انجام می‌دهند.

همچنین، هر بار که زبان آموز یک پازل را حل می‌کند یا در یک بازی یا دوره آنلاین به سطح بعدی می‌رسد، احساس می‌کند که کارش را خوب انجام داده و در مسیر پیشرفت است و همین باعث می‌شود بیشتر درگیر درس‌ها و برنامه یادگیری شوند.

درواقع رایانه یا برنامه به‌طور خودکار نتایجی را برای آنها ایجاد می‌کند که می‌تواند آنها را تشویق کند که به راه خود ادامه دهند و به آنها کمک کند تا در زمینه‌هایی که نیاز به یادگیری و تمرین بیشتر دارند هم تقویت شوند.

 

۴. تقسیم موضوعات پیچیده به بخش‌های کوچک‎‌تر

گاهی اوقات برای معلمان سخت است که موضوعات پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند، زیرا آنها بهترین راه را برای انجام آن نمی‌دانند. اما بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های کامپیوتری می‌توانند مطالب درسی را به تکه‌های کوچکی تقسیم کنند که می‌توان آنها را راحت‌تر یاد گرفت و به خاطر سپرد.

علاوه بر این، CALL عاری از سوگیری‌های ذهنی است و برای پیروی از مجموعه ای از الگوریتم‌های از پیش تعیین شده طراحی شده است. به این معنا که اگر کاربر بر موضوعات یا کلمات خاصی تسلط داشته باشد، برنامه به سراغ مطالب دشوارتر دیگری می‌رود و اگر زبان آموزی هنوز مطالب فعلی را خوب یاد نگرفته باشد، مطالب را تا زمانی که مشخص کند کاربر دانش کافی از موضوع را به دست آورده، تکرار می‌کند.

 

۵. تقویت مهارت‌های زبانی با دروس غیر تکراری

CALL همچنین می‌تواند به‌عنوان یک منبع کمکی برای تقویت درس‌ها و فعالیت‌های کلاس درس معلمان استفاده شود.
زمانی که مربیان برای واضح‌تر کردن درس‌ها و بیان مفاهیم پیچیده به کمک نیاز دارند، می‌توانند از درس‌های چندرسانه‌ای ارائه شده در CALL به جای چسباندن برش‌ها و وسایل کمک بصری روی تخته استفاده کنند.

همچنین، CALL محدودیت‌هایی را که انسان‌ها دارند ندارد.

به عنوان مثال، یک معلم فقط می‌تواند دروس را چند بار تکرار کند، اما اگر قرار باشد هیچ زبان آموزی در کلاس عقب نماند، تکرارهای بیشتر، ضروری است. برنامه‌ها، ویدئوها و… می‌توانند هر چند بار که لازم است بدون کاهش بازده اجرا و دوباره اجرا شوند. این بدان معناست که زبان آموزان می‌توانند مدت‌ها پس از بازگشت معلم به خانه، درس‌ها را مرور کرده و مطالعه کنند.

 

۶. جالب و جذاب است

بیایید واقع بین باشیم:
یک زبان آموز بی‌حوصله، زبان آموز خوبی نیست. در حالی که زبان آموزانی وجود دارند که به سخنرانی‌های یک ساعته اهمیتی نمی‌دهند، دیگران ممکن است برای درگیر ماندن و یادگیری فعالانه به انگیزه بیشتری نیاز داشته باشند.
CAL برای این کار عالی است؛ زیرا راه‌های زیادی را برای هر زبان آموز ارائه می‌دهد تا با موضوع مورد نظر درگیر شده و علاقه‌مند بمانند.

به عنوان مثال، برنامه‌هایی مانند Language Nut از چهار مهارت زبانی – گوش دادن، خواندن، نوشتن، صحبت کردن – پشتیبانی می‌کنند و دارای یک رابط همه جانبه هستند که زبان آموزان می‌توانند با آن آهنگ بخوانند، بازی کنند، به داستان گوش دهند و واژگان را به خاطر بسپارند.

 

معایب یادگیری زبان به کمک کامپیوتر

 

۱. می‌تواند گران باشد

هزینه شاید بزرگ‌ترین مانع برای استفاده از CAL در کلاس‌های زبان باشد. رایانه‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی و نرم افزارها گران هستند. به این ترتیب، داشتن یک کامپیوتر برای هر زبان آموز، در همه کلاس‌ها قابل اجرا نیست.

یکی از راه‌های دور زدن این موضوع این است که به زبان آموزان اجازه دهید از رایانه یا تلفن هوشمند خودشان برای یادگیری استفاده کنند. با این حال، همه آنها به این دستگاه‌ها دسترسی ندارند.

 

۲. اجرای آن برای معلمان دشوار است

هر زمان که دانش الکترونیک و فناوری به چیزی اضافه می‌شود، آن را پیچیده‌تر می‌کند (حداقل در ابتدا).
برخی از معلمان ممکن است قبل از اینکه شاگردانشان بتوانند از رایانه‌ها یا تلفن‌های هوشمند استفاده کنند، لازم باشد خودشان یاد بگیرند که چگونه از رایانه‌ها یا تلفن‌های هوشمند استفاده کنند و این آموزش می‌تواند زمان گران‌بهای زیادی را از آنها بگیرد.

علاوه بر یادگیری سخت افزار، باید نحوه کار با نرم افزار را نیز یاد بگیرید. شما نه تنها باید بررسی کنید که آنها چه ویژگی‌هایی دارند، بلکه باید بفهمید که آیا اشکالی (نقص) وجود دارد که ممکن است مانع استفاده زبان آموزان شما از آن نرم افزار شود یا نه.

 

۳. فعالیت‌ها ممکن است همیشه با اهداف معلم مطابقت نداشته باشند

هنگام استفاده از برنامه‌ها، فیلم‌ها یا درس‌های شخص ثالث، پیدا کردن برنامه‌ای که دقیقاً با نیازها یا سبک تدریس شما مطابقت داشته باشد دشوار است.

  • زمان‌هایی پیش می‌آید که یک مسابقه آنلاین، کلمات دقیقی را که می‌خواهید برای آن تست کنید، ندارد.
  • ممکن است ویدئویی که تماشا می‌کنید از تمام قسمت‌های گفتاری که باید برجسته کنید استفاده نکند.
  • و…

لازم است معلمان راهی برای ادغام CAL در دروس خود بیابند، بدون اینکه اجازه دهند تمام مطالبشان تحت تسلط این ابزارها قرار بگیرد؛ و گاهی اوقات یافتن این تعادل ممکن است دشوار باشد.

همچنین، قبل از استفاده از آن در کلاس، باید مطالب ارائه شده توسط فناوری CALL را دوباره بررسی کنید.
احتمالا آخرین چیزی که می‌خواهید موقعیتی ناخوشایند است که در آن باید یک واقعیت نادرست را در یک برنامه زبان تصحیح کنید. این باعث می‌شود زبان آموزان تعجب کنند که چرا در وهله اول به آنها اجازه استفاده از آن را داده‌اید.

 

۴. می‌تواند منجر به انزوای زبان آموزان شود

تصور کنید یک کلاس درس پر از زبان آموزانی است که هر کدام پشت کامپیوتر خود هستند و به یکدیگر نگاه نمی‌کنند و فقط با کامپیوتر روبروی خود تعامل دارند.

اجتماعی شدن بخش مهمی از استفاده از زبان است و انسان‌ها از تعامل با یکدیگر چیزهای جدیدی در مورد زبان می آموزند. به عبارت دیگر، زبان آموزان به دیگر هم‌کلاسی هایشان نیاز دارند تا به آنها در یادگیری کمک کنند، و CALL می‌تواند مانع این امر شود.

بیشتر بدانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

با این حال، CALL می‌تواند یک منبع آموزشی باورنکردنی باشد که در کلاس درس با دیگر شیوه‌های تدریس زبان ادغام می‌شود. با استفاده از آن برای تکمیل برنامه درسی خود به جای دیکته کردن آن، CAL می‌تواند روش‌های یادگیری زبان‌ها یا هر چیز دیگری را تغییر دهد!

 

سخن پایانی

در پایان باید گفت که این به هر معلم بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا یادگیری زبان به کمک رایانه برای دروس او مناسب است یا خیر. تا زمانی که مزایا و معایب در کنار هم و به‌طور عادلانه لحاظ شوند، استفاده از رایانه در کلاس درس می‌تواند راهی عالی برای استفاده از فناوری جدید و افزایش تجربه یادگیری زبان باشد.

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *