کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ژاپنی

تکنیک های اصولی و تضمین شده برای یادگیری زبان ژاپنی

۴.۱
(۱۳)

یادگیری زبان ژاپنی می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی در زندگی شما ایجاد کند.

ژاپن کشوری است با فرهنگی بسیار غنی و تاریخ و ادبیاتی کهن. بنابراین یادگیری زبان ژاپنی راهی است برای شروع آشنایی با این فرهنگ شگفت‌آور.

 

در ادامه می‌خوانید:


 

گام هایی برای شروع یادگیری زبان ژاپنی

زبان ژاپنی یکی از زبان‌هایی است که یادگیری آن خیلی ساده نیست و نیاز به یک برنامه گام به گام و مشخص دارد. اما با یک روش اصولی و درست می‌توانم به شما قول بدهم که در یادگیری زبان ژاپنی موفق می‌شوید و می‌توانید یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌های کهن دنیا را بهتر بشناسید.

هایکوهای ژاپنی (کوتاه‌ترین گونه شعر در جهان است که ژاپنی‌ها پایه‌گذار آن بوده‌اند) یکی از بخش‌های غنی و دوست داشتنی ادبیات ژاپن هستند. این شعرهای عاشقانه کوتاه می‌تواند شما را در دنیای خیال‌انگیز این زبان پررمز و راز غرق کنند. تعدادی از هایکوهای معروف ژاپنی را در masterpiece-of-japanese-culture به زبان ژاپنی و انگلیسی بخوانید.

خواندن هایکوهای ژاپنی

یادگیری زبان ژاپنی را باید از چند گام اولیه شروع کنید. دستور زبان، حروف و نوشتار زبان ژاپنی به فارسی یا انگلیسی شباهت ندارد. بنابراین با ذهنی خالی به سراغ آن بروید و اجازه بدهید همان‌طور که یک کودک به آرامی با زبان مادری آشنا می‌شود، زبان ژاپنی نیز شگفتی‌ها و ریزه‌کاری‌های خود را به مرور به شما عرضه کند. همان‌طور که یک کودک می‌تواند هر زبانی را به عنوان زبان مادری فرابگیرد، شما نیز در این کار موفق خواهید شد. کافی است مانند یک کودک ذهنتان را باز بگذارید، و با زبان ژاپنی مثل تجربه‌ای کاملاً تازه روبه‌رو شوید؛ هر آن‌چه از ساختارهای زبانی دیگر می‌دانید را کنار بگذارید و درست مثل یک کودک یادگیری آن را دنبال کنید. اجازه بدهید گام‌های اساسی اولیه را با هم مرور کنیم.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

 

۱- یک برنامه گام به گام برای خودتان بریزید

قبل از هر چیز مقدمات کار را فراهم کنید. پیش از آن که شروع کنید بهتر است بدانید می‌خواهید چه کاری انجام دهید. یک برنامه منظم برای خودتان بریزید و یادگیری زبان ژاپنی را به عنوان یک عادت روزانه وارد برنامه هر روزتان کنید. ساعت مشخصی از هر روز را به یادگیری زبان ژاپنی اختصاص دهید.

پس از آن مشخص کنید از چه منابعی می‌خواهید استفاده کنید. این مقاله را تا آخر بخوانید، در این مقاله منابع زیادی به شما معرفی کرده‌ایم. منابع مناسب خودتان را انتخاب کنید و در دسترس قرار دهید. سپس شروع کنید. پس از آن تمرین و تمرین و تمرین. کلید مهارت یافتن در هر کاری تمرین اصولی و درست است.

بیشتر بخوانید: بهترین منابع خودآموز زبان ژاپنی (کتاب، فیلم، اپلیکیشن، آهنگ و…)

 

۲- یادگیری سیستم‌های نوشتاری زبان ژاپنی

یادگیری حروف الفبا در زبان ژاپنی مثل اغلب زبان‌های دیگر نیست. زبان ژاپنی ۴ سیستم نگارشی متفاوت دارد و هر کدام از این سیستم‌ها حروف و سیلاب‌های مشخص خود را دارند. برای شروع بهتر است این ۴ سیستم نوشتاری را بشناسید و هر کدام را جداگانه یاد بگیرید. این کار را به ترتیب انجام دهید:

 

هیراگانا:

فهرست هجاهای ژاپنی و سیستمی از کاراکترهای استفاده شده برای صداهای مجزای ژاپنی هیراگانا نام دارد. کلمات اصیل ژاپنی با استفاده از این سیستم نوشته می‌شوند. بنابراین بهتر است یادگیری زبان ژاپنی را با یادگیری هیراگانا شروع کنید. زیرا سیستم نوشتاری هیراگانا کلید اصلی درک تلفظ واژه‌های ژاپنی است. سعی کنید ابتدا خواندن و سپس نوشتن این حروف را یاد بگیرید. با یادگیری کامل و درست هیراگانا ۸۰% از راه یادگیری خواندن و نوشتن به زبان ژاپنی را رفته‌اید. زیرا این حروف فقط یک روش برای تلفظ دارند. وب‌سایت nhk.or.jp این حروف را با تلفظ و شیوه نوشتار آورده است.

تلفظ و نوشتار حروف هیراگانا

 

کاتاکانا:

کاتاکانا را می‌توانیم به نوعی حروف زبان‌های بیگانه بدانیم که به زبان ژاپنی وارد شده‌اند. این حروف از هجاهای زبان ژاپنی ساخته شده‌اند اما ترکیب کلماتی را می‌سازند که از زبان‌های دیگر آمده‌اند. پس از هیراگانا بهتر است کاتاکانا را یاد بگیرید. تلفظ و نحوه نوشتن آن‌ها را می‌توانید در وب‌سایت nhk.or.jp مشاهده کنید.

نوشتار و تلفظ حروف کاتاکانا

 

کانجی:

سیستم نوشتاری کانجی کمی پیچیده‌تر است و برای نوشتن کلماتی استفاده می‌شود که از زبان چینی وارد زبان ژاپنی شده‌اند. هر کانجی ممکن است فقط یک حرف نباشد که کنار حروف دیگر قرار می‌گیرد تا یک کلمه را بسازد. کانجی‌ها می‌توانند به تنهایی یک کلمه باشند. یادگیری سیستم نوشتاری کانجی را پشت گوش نیندازید. فقط کمی زمان و تمرین بیشتر نیاز دارید. وب‌سایت nhk.or.jp این حروف را با تلفظ و شیوه نوشتار نشان می‌دهد.

درست است که در یادگیری حروف زبان ژاپنی، کانجی را در گام سوم قرار داده‌ایم، اما دقت کنید که بدون یادگیری آن نمی‌توانید ژاپنی بخوانید و بنویسید.

حروف کانجی در زبان ژاپنی

 

روماجی:

برای نوشتن واژه‌های ژاپنی با حروف لاتین از سیستم نوشتاری روماجی استفاده می‌شود. اصلاً فکر خوبی نیست که یادگیری زبان ژاپنی را با یادگیری روماجی شروع کنید. حتماً یادگیری آن را بگذارید برای بعد از آن که به خوبی حروف و کاراکترهای زبان ژاپنی یعنی ۳ سیستم نوشتاری بالا را یاد گرفتید.

 

۳- تلفظ ها و تغییرات آن ها در ترکیب حروف

در یادگیری تلفظ‌ها دقت داشته باشید و سعی کنید از ابتدا آن‌ها را خوب یاد بگیرید. برای یادگیری هر یک از سیستم‌های نوشتاری هیراگانا و کاتاکانا باید تلفظ ۴۶ حرف پایه را یاد بگیرید. توجه کنید که کمی تغییر در لهجه و گام صدا می‌تواند معنای واژه‌ها را تغییر بدهد. اما در مجموع می‌توان گفت یادگیری تلفظ حروف ژاپنی سخت نیست. با کمی تمرین می‌توانید مثل ژاپنی‌ها این کار را انجام دهید.

گاهی قرار گرفتن یک علامت در کنار یک حرف می‌تواند تغییری در تلفظ یا بیان آن ایجاد کند. این قوانین را می‌توانید به سادگی یاد بگیرید و پس از مدتی تمرین می‌توانید آن‌ها را به خوبی تلفظ کنید.

وقت آن رسیده که یک کیبورد زبان ژاپنی روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوترتان نصب کنید و تایپ کردن حروف را نیز تمرین کنید.

وقت آن رسیده که یک کیبورد زبان ژاپنی روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوترتان نصب کنید و تایپ کردن حروف را نیز تمرین کنید.

 

۴- دستور زبان ژاپنی

پس از آن که حروف را یاد گرفتید، نوبت به یادگیری دستور زبان ژاپنی می‌رسد. حواستان باشد که با زبان متفاوتی سروکار دارید. از جهاتی می‌توان گفت دستور زبان ژاپنی نسبت به بسیاری از زبان‌ها ساده‌تر است. زیرا:

  • برای فعل‌ها جنسیت یا تعداد در نظر گرفته نمی‌شود.
  • اسم جمع در زبان ژاپنی وجود ندارد.
  • اسامی در زبان ژاپنی جنسیت ندارند.
  • ضمیرهای شخصی بر اساس رسمی یا محاوره بودن تغییر می‌کنند.

می‌توانید برای یادگیری دستور زبان ژاپنی به صورت دسته‌بندی شده از وب‌سایت tofugu.com استفاده کنید.

 

۵- یادگیری اعداد به زبان ژاپنی

حال نوبت اعداد است. با عددهای یک تا ده شروع کنید و پس از آن که نوشتن، خواندن و تلفظ آن‌ها را به خوبی یاد گرفتید سراغ اعداد بالاتر بروید.

اعداد در زبان ژاپنی به کانجی نوشته می‌شوند. در وب‌سایت fluentin3months.com می‌توانید نوشتار اعداد ۱ تا  ۱۰ را ببینید و تلفظ آن‌ها را بشنوید.

اعداد به زبان ژاپنی

 

تکنیک هایی برای ادامه یادگیری اصولی زبان ژاپنی

تا این‌جا پایه‌های اساسی زبان ژاپنی را در چند گام اولیه طی کرده‌اید. حالا لازم است تکنیک‌هایی انتخاب کنید تا یادگیری زبان ژاپنی خود را گسترش دهید و مهارتتان را بالا ببرید. لازم نیست همه تکنیک‌ها را با هم اجرا کنید. اما با استفاده از چند مورد که برای شما مناسب است می‌توانید به یادگیری‌تان سرعت زیادی بدهید.

 

۶- با عبارت ها و اصطلاحات ساده روزمره شروع کنید

وقت آن رسیده که حرف بزنید. برای یادگیری زبان ژاپنی باید شروع کنید به صحبت کردن. با عبارت‌های ساده روزمره آغاز کنید. اجازه بدهید آن‌ها را دو دسته کنیم.

ابتدا عبارت‌های ساده تک کلمه‌ای یا خیلی کوتاه مثل سلام و احوالپرسی، تشکر و خداحافظی را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: جملات و اصطلاحات پرکاربرد ژاپنی که باید بدانید.

سلام به زبان ژاپنی

بعد از آن کمی پا را فراتر بگذارید و بروید سراغ معرفی خودتان به زبان ژاپنی، پرسیدن آدرس، یا مکالمه‌های معمول روزمره.

معرفی خودتان به زبان ژاپنی

 

سعی کنید همزمان با یادگیری خواندن کلمات و تلفظ آن‌ها، نوشتن زبان ژاپنی را هم تمرین کنید.

مقاله مرتبط: راهکارهایی برای حرف زدن به زبان ژاپنی

 

۷- از یک دوره آموزشی معتبر کمک بگیرید

برای یادگیری زبان ژاپنی فکر خوبی است اگر بخواهید سراغ دوره‌های آموزشی معتبر بروید. این که بخواهید از چه دوره‌ای استفاده کنید بستگی به شرایط و سلیقه شما دارد.

معلم خصوصی بگیرید:

یک راه حل بسیار مناسب استفاده از تدریس خصوصی زبان ژاپنی است. شما می‌توانید در وب‌سایت های‌تاکی معلم خصوصی باتجربه و دلخواه خودتان را پیدا کنید و یک جلسه آنلاین یا حضوری رزرو کنید.

شرکت در کلاس آنلاین یا حضوری بستگی به خود شما دارد. اگر فکر می‌کنید در کلاس حضوری بازدهی بیشتری دارید، حتماً این گزینه برای شما بهتر است. اما اگر می‌خواهید در هزینه، زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کرده و از خانه در کلاس‌ها شرکت کنید، استفاده از کلاس‌های آنلاین گزینه بسیار خوبی است. وقت را تلف نکنید و اولین جلسه‌تان را رزرو کنید.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

معلم خصوصی زبان ژاپنی

در دوره‌های معتبر عمومی شرکت کنید:

برخی از آموزشگاه‌ها برای یادگیری زبان ژاپنی دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنند. در مورد این دوره‌ها خوب تحقیق کنید و اگر دوره‌ای برایتان مناسب بود در آن ثبت نام کنید. می‌توانید در دوره‌های آنلاین یا حضوری شرکت کنید، اما حتماً به اعتبار موسسه برگزارکننده و مربی دوره دقت کنید.

نکته دیگری که باید مد نظر داشته باشید این است که شاید به نظر برسد هزینه کلاس‌های عمومی کمتر است، اما از آن‌جا که مدت زمان این دوره‌ها طولانی‌تر از کلاس‌های خصوصی است، شاید از نظر اقتصادی تفاوت چندانی برایتان نداشته باشد.

 

۸- با استفاده از اپلیکیشن یا نرم افزار، ژاپنی بیاموزید

برای یادگیری زبان ژاپنی با استفاده از تلفن همراه یا کامپیوترتان می‌توانید یکی از اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزارهای زیر را نصب و یادگیری را طبق برنامه آن‌ها دنبال کنید:

  • رزتا استون (rosetta stone) – هم نرم‌افزار و هم اپلیکیشن آن موجود است و نسخه غیررایگان آن امکانات خیلی خوبی برای یادگیری زبان ژاپنی در نظر گرفته است.
  • دولینگو (Duolingo) – اپلیکیشن موبایل است که نسخه رایگان آن نیز دسترسی خوبی دارد و می‌توانید برای تمرین از آن کمک بگیرید.
  • لینگودیر (Lingodeer) – اپلیکیشن موبایل و وب‌سایت آن برای یادگیری زبان ژاپنی در دسترس شماست و تمرین‌های زیادی برای تثبیت دستور زبان ژاپنی دارد.

مقاله مرتبط: بهترین نرم افزارها و اپلیکیشن ها برای یادگیری زبان ژاپنی

۹- از کتاب های آموزشی معتبر استفاده کنید

در حال حاضر چندین کتاب آموزشی برای یادگیری زبان ژاپنی در بازار موجود است که بر مهارت‌های متفاوت تمرکز دارد. یکی از کتاب‌های استاندارد که دستور زبان، واژگان، مهارت نوشتن و تلفظ را پوشش می‌دهد، مجموعه ۵ جلدی Japanese from Zero است. این کتاب سطح مبتدی و متوسط را دربر می‌گیرد و تمرین‌های متنوعی دارد. این مجموعه سه جلد دیگر نیز برای آموزش سیستم‌های نگارشی زبان ژاپنی چاپ کرده است.

علاوه بر آن کتاب Hugo Language Course: Japanese In Three Months نیز برای یادگیری خودآموز زبان ژاپنی در سه ماه طراحی شده است. درس‌های این کتاب از سطح مبتدی تا پیشرفته طبقه‌بندی شده و برای افراد مختلف (در هر سطحی) مجموعه آموزش‌هایی در نظر گرفته است.

مقاله مرتبط: بهترین رمان ها برای یادگیری زبان ژاپنی

یادگیری زبان ژاپنی با کتاب

 

۱۰- به پادکست های آموزشی زبان ژاپنی گوش کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های یادگیری زبان ژاپنی تقویت مهارت شنیداری این زبان است. شنیدن پادکست می‌تواند یادگیری زبان ژاپنی را برایتان جذابتر کند. اما اگر در ابتدای راه یادگیری زبان ژاپنی هستید، شاید این کار به نظرتان سخت برسد. “کازیموتو” به عقب انداختن گوش دادن به زبان ژاپنی اعتقادی ندارد. او در وبلاگش می‌گوید:

به گوش کردن ادامه بدهید، چه آن را می‌فهمید، چه نمی‌فهمید. همه آن‌چه می‌شنوید به مرور برایتان معنا پیدا خواهند کرد.

می‌توانید به پادکست‌های LingQ گوش کنید که روی وب‌سایت آن در دسترس است. می‌توانید از پادکست‌های آموزشی learn japanese pod استفاده کنید که هم روی اپل پادکست موجود است و هم اپلیکیشن اندروید و IoS دارد. علاوه بر این دو پادکست tofugu را نیز می‌توانید روی وب‌سایت آن، اپل پادکست، ساند کلود، یا اسپاتیفای بشنوید. آن‌قدر به پادکست‌های آموزش زبان ژاپنی گوش کنید تا آن‌ها را بفهمید! پیشنهاد کازیموتو را جدی بگیرید. زیرا مبنای آن کاملاً علمی است.

 

۱۱- فیلم یا برنامه های ژاپنی را با زیرنویس ببینید

هر چه زودتر دیدن فیلم و سریال های ژاپنی یا برنامه‌های تلویزیونی را شروع کنید. در ابتدا فیلم‌ها را با زیرنویس فارسی یا انگلیسی ببینید. خیلی خوب به تلفظ‌ها و معنی‌ها دقت کنید. سعی کنید هر چه می‌شنوید را تکرار کنید. تصور کنید یک کودک چطور زبان مادری‌اش را یاد می‌گیرد. کودک با کنجکاوی به دهان اطرافیان خیره می‌شود و بدون این که از اشتباه کردن بترسد سعی می‌کند صداهایی که می‌شنود را بسازد و تکرار کند. در ابتدای کار هم صداها خیلی شبیه از کار در نمی‌آیند، اما کم کم پیشرفت می‌کند.

شما هم از فیلم‌ها به همین صورت بهره ببرید. به مرور پیشرفت خواهید کرد. با تکرار کردن، واژه‌ها هم بهتر در ذهنتان می‌مانند و هم مهارت گفتاری‌تان سریع‌تر تقویت می‌شود. زیرنویس ها نیز کمک می‌کنند تا معانی به سرعت در ذهنتان تداعی شوند. به مرور که پیشرفت کردید می‌توانید زیرنویس ژاپنی را جایگزین و سپس آن را هم حذف کنید.

از انیمه‌های پرطرفدار ژاپنی نیز غافل نشوید. یادگیری زبان ژاپنی با تماشای انیمه می‌تواند تفریح شاد و لذت‌بخشی باشد. فقط دقت کنید که همه انیمه‌ها ممکن است برای این کار مناسب نباشند. برخی از آن‌ها از اصطلاحات روزمره کمتری استفاده می‌کنند. پس در انتخاب انیمه برای یادگیری زبان ژاپنی دقت کنید.

یادگیری زبان ژاپنی با تماشای انیمه

 

۱۲- هر روز به زبان ژاپنی حرف بزنید

بله، برای یادگیری زبان ژاپنی باید دقیقاً هر روز به این زبان صحبت کنید. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد. به محض آن که یادگیری حروف و سیستم نوشتاری را تمام کردید، یادگیری عبارت‌های ساده زبان ژاپنی را شروع کنید. تمرین با این عبارت‌ها را جزئی از برنامه روزانه‌تان قرار دهید. ابتدا می‌توانید روبه‌روی آینه بایستید و با صدای بلند با خودتان تمرین کنید. شنیدن صدای خودتان به پیشرفتتان کمک می‌کند، پس تکرار چیزهایی که یاد گرفته‌اید با صدای بلند را آن‌قدر ادامه دهید تا مهارتتان در تلفظ‌ها بالا برود.

چند عبارت که یاد گرفتید، سراغ شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌هایی مثل Hello Talk بروید و ژاپنی‌های مشتاقی را برای تمرین پیدا کنید.

سعی کنید گروه‌هایی را پیدا کنید که در حال یادگیری زبان ژاپنی هستند. عضو گروه شوید و در چت‌ها شرکت کنید. یادگیری گروهی می‌تواند عمق و سرعت بیشتری به یادگیری شما بدهد. هر چند وقت یک بار یک قرار حضوری یا آنلاین بگذارید و با هم صحبت کنید. با هم در تعامل باشید و از یکدیگر یاد بگیرید.

 

۱۳- از وب‌سایت‌های یادگیری زبان ژاپنی بهره ببرید

وب‌سایت‌های زیادی برای یادگیری زبان ژاپنی وجود دارند که می‌توانید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آن‌ها استفاده کنید. بعضی از این وب‌سایت‌ها بر این مبنا طراحی شده‌اند که به صورت گام به گام شما را در یادگیری زبان ژاپنی پیش ببرند. برخی دیگر تمرین‌هایی برای مهارت‌های متفاوت در نظر گرفته‌اند و شما می‌توانید از تمرین‌های هر بخش استفاده کنید. شماری از این وب‌سایت‌ها رایگان و برخی پولی هستند. وب‌سایت‌هایی هم هستند که به صورت تفریحی می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

یکی از بهترین وب‌سایت‌ها برای یادگیری زبان ژاپنی nhk.or.jp است. این وب‌سایت شامل ویدیوهای آموزشی، دستور زبان و مکالمه است. منابع زیادی به صورت محتوای وب‌سایت، pdf، ویدیو، فایل صوتی و پادکست در دسترس شما قرار می‌دهد و این منابع را از مبتدی تا پیشرفته سطح‌بندی کرده است. پیشنهاد می‌کنیم سری به این وب‌سایت بزنید.

یکی دیگر از وب‌سایت‌های عالی برای یادگیری زبان ژاپنی tofugu.com است. در این وب‌سایت به صورت دسته‌بندی شده به دستور زبان ژاپنی دسترسی دارید؛ چند مجموعه تمرین برای کاربران در نظر گرفته است؛ و پادکست آموزشی نیز دارد.

یادگیری زبان ژاپنی با کمک وب‌سایت‌ها

شاید با وب‌سایت‌های stackexchange آشنا باشید. هر سوالی که در یادگیری زبان ژاپنی داشته باشید می‌توانید در japanese.stackexchange.com بپرسید. هر زمان هم که وقت اضافی داشتید می‌توانید سری به این وب‌سایت بزنید و پرسش و پاسخ‌ها را بخوانید. نکات زیادی برای یادگیری در این پرسش و پاسخ‌ها پیدا می‌کنید.

هر از چندی هم می‌توانید سری به وب‌سایت tatoeba بزنید. در این وب‌سایت می‌توانید یک جمله به هر زبانی که بخواهید را به صورت رندوم مشاهده کنید. ترجمه این جمله به چند زبان در زیر آن آمده است. با این روش می‌توانید گاهی اصطلاحات و جمله‌های ساده و کوتاه جدید یاد بگیرید.

 

سخن پایانی

یادگیری زبان ژاپنی نیاز به نظم و پیگیری دارد. اگر به طور منظم برنامه یادگیری‌تان را دنبال کنید و هر روز زمانی را به یادگیری اختصاص دهید، می‎توانید بعد از گذشت چند ماه صحبت کردن را آغاز کنید. در یادگیری زبان ژاپنی باید صبور باشید، اما می‌توانید با خواندن هایکوها و دیدن انیمه و فیلم‌های زیبای ژاپنی تفریح کنید.

از تجربه‌هایتان در یادگیری زبان ژاپنی برای ما هم بنویسید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۱۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *