کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

۱۲ سریال جذاب و تاثیرگذار برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

۳.۷
(۳)

سریال‌های ترکی علاوه بر محبوبیتی که در کشور ترکیه دارند، تا کنون نقش مهمی نیز در افزایش محبوبیت کشور ترکیه در سراسر جهان ایفا کرده‌اند. در یک نظرسنجی که توسط بنیاد مطالعات اقتصادی و اجتماعی ترکیه در ۱۶ کشور خاورمیانه انجام شد، مشخص شد که از هر چهار نفر، سه نفر تا کنون حداقل یک سریال ترکی دیده‌اند. اما به نظر شما آیا می‌توانیم از تماشای سریال برای یادگیری زبان ترکی استانبولی بهره‌ای ببریم؟ جواب این مشخص است؛ بله.

 

فهرست مطالب:

 

برای یادگیری هر زبانی چه به صورت خودآموز و چه به کمک مدرس،‌ نیاز دارید که مدت زمان مشخصی را در هر روز برای تقویت مهارت شنیداری خود در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند که با کاربرد واژگان و دستور زبان به خوبی آشنا شوید.

بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

 

تماشای انیمیشن های ترکی، سریالها و فیلم های ترکی،‌ گوش دادن به آهنگ های ترکی، پادکست یا کتاب‌های صوتی، استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشن های یادگیری زبان ترکی و… که اتفاقاً دسترسی به آن‌ها در دنیای امروز بسیار راحت است، روش هایی برای یادگیری زبان ترکی هستند که ارتقای مهارت‌های زبانی شما را امکان‌پذیر می‌کند. در این مقاله قصد داریم بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی را به شما معرفی کنیم تا در زمان فراغت خود نیز بتوانید خود را در این زبان غرق کنید! اما پیش از معرفی سریال‌ها باید بدانیم که برای یادگیری زبان، چطور سریال‌ها را تماشا کنیم؟!

 

۱۰ تکنیک یادگیری زبان ترکی استانبولی از طریق تماشای فیلم و سریال

  1.  هر فیلم یا هر قسمت از یک سریال را در یک مرحله تماشا کنید تا به کلیت ماجرا احاطه داشته باشید.
  2. سعی نکنید تک تک کلمات را بفهمید.
  3. به تلفظ صحیح کلمات و بالا و پایین تن صداها هنگام تلفظ آن‌ها دقت کنید. اگر می‌توانید واژگان جدید را با صدای بلند تکرار کنید.
  4. سعی کنید در مرحله‌ی اول فیلم‌ها را بدون زیرنویس تماشا کنید. در مرحله‌ی بعدی می‌توانید از زیرنویس برای درک بهتر استفاده نمایید.
  5. اگر بخشی از فیلم یا سریال برای شما جالب است، آن را بیش از یک بار ببینید.
  6. کلمات جدید را تکرار و تمرین کنید. می‌توانید صدای خودتان را ضبط کنید و آن را با تلفظ درست واژه مقایسه کنید.
  7. تمرین نوشتن را به تمرینات خود اضافه کنید. اگر قسمتی از دیالوگ‌ها برای شما جذاب است، آن را بنویسید.
  8. فیلمی انتخاب کنید که مطابق سطح زبانی شما باشد. البته به چالش کشیدن خود را فراموش نکنید.
  9. برای تماشای فیلم و سریال‌ها در ژانر مورد علاقه‌ی خود،‌ برنامه‌ریزی داشته باشید.
  10. سعی کنید با یک همراه، سریال را تماشا کنید. در این صورت می‌توانید نظرات خود را با هم به اشتراک بگذارید و با همراهی یکدیگر نکات جدید را یاد بگیرید.

 

بهترین سریال های یادگیری زبان ترکی برای سطح مبتدی

۱- پرنده‌ی سحرخیز (Erkenci Kus)

ژانر: کمدی- عاشقانه | تعداد قسمت‌ها: ۱ فصل / ۵۴ قسمت | IMDB: ۷.۴/۱۰

سریال پرنده‌ی سحرخیز روایتگر داستان زندگی دختری جوان به نام صنم است که آرزو دارد به نویسنده‌ای بزرگ بدل شود. اما والدین صنم او را مجبور می‌کنند که بین رفتن به دنبال آرزوهایش و یک ازدواج برنامه‌ریزی شده، یکی را انتخاب کند. این سریال عاشقانه انتخاب مناسبی برای درک زبان و فرهنگ جوانان امروزی ترکیه است.

پرنده‌ی سحرخیز یکی از بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی است. چرا که زبانی نسبتاً ساده و روان دارد و مکالمات در آن به شیوه‌ای کاملاً امروزی جریان می‌یابند. به همین دلیل انتخابی مناسب برای زبان‌آموزان در سطح مبتدی خواهد بود. جملات در این سریال از نظر

Erkenci Kus

 

۲- بی‌گناه (Masum)

ژانر: معمایی- درام- جنایی | تعداد قسمت‌ها: ۱ فصل / ۸ قسمت | IMDB: ۸.۳/۱۰

این مینی سریال ۸ قسمتی درباره‌ی ماجرای یک قتل معمایی پیچیده است که در یک شهر کوچک در ترکیه اتفاق می‌افتد. در این سریال، یک کارآگاه حرفه‌ای، به زادگاه خود باز می‌گردد تا یک پرونده‌ی حل نشده را بررسی کند. اما با بازگشت وی، درد و زخم‌های قدیمی دوباره تازه می‌شوند و رازهای خانوادگی قدیمی فاش می‌شوند. این سریال پربیننده و پرطرفدار ترکی به افرادی که طرفدار سریال‌های کارآگاهی هستند، پیشنهاد می‌شود.

سریال بی‌گناه، به علت بیان ساده‌ی نقش‌آفرینانش و همچنین کوتاه بودن سریال، برای افرادی که در سطح مبتدی هستند، قابل درک خواهد بود. زبان‌آموزان با تماشای این سریال، با واژگانی پیرامون موضوع خانواده و عدالت کیفری آشنا خواهند شد.

پس اگر مدتی است که یادگیری زبان ترکی را شروع کرده‌اید، به خاطر داشته باشید که یکی از بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی، سریال بی‌گناه است.

Masum

 

۳- عشق ۱۰۱ (Love 101)

ژانر: درام- عاشقانه- کمدی | تعداد قسمت‌ها: ۲ فصل / ۱۶ قسمت | IMDB: ۷.۴/۱۰

در این سریال که در واقع برای نوجوانان ساخته شده است، ماجرای تعدادی دانش‌آموز سرکش در مدرسه‌ای به تصویر کشیده شده است که تنها حامی آنان در مدرسه معلم آن‌هاست. این چند دانش‌آموز برای همین موضوع، همه‌ی تلاش خود را می‌کنند که معلم خوبشان را با انداختن در دام عشق در همین شهر پایبند کنند.

اصولاً یک دسته از بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی در سطح مبتدی، سریال‌های نوجوانان هستند. البته سریال عشق ۱۰۱ در بین گروه‌های سنی دیگر نیز طرفدار دارد. این سریال سرگرم‌کننده برای افرادی با سطح زبان مبتدی گزینه‌ی بسیار مناسبی شمرده می‌شود. به این دلیل که مکالمات در آن به زبان ساده‌تری بیان می‌شوند.

Love 101

 

۴- تردید (Hercai)

ژانر: درام | تعداد قسمت‌ها: ۲ فصل / ۱۱۶ قسمت | IMDB: ۶.۶/۱۰

این سریال یکی از بهترین و موفق‌ترین سریال‌های ترکیه است. همچنین یکی از بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی در سطح مبتدی و متوسط است. یکی دیگر از سریال‌هایی که شما را با فرهنگ و فضای کشور ترکیه به خوبی آشنا می‌کند،‌همین سریال است.

موضوع این سریال درام و خانوادگی است. از این رو می‌توانید به خوبی با اصطلاحات و واژگانی درباره موضوع «خانواده» آشنا شوید. سریال تردید، به دلیل زبان سلیسی که دارد، حتی برای افرادی با سطح زبان مبتدی نیز به راحتی قابل درک است.

Hercai

 

بهترین سریال های یادگیری زبان ترکی سطح متوسط

۱- محافظ (Hakan: Muhafiz)

ژانر: جنایی- درام- ماجراجویی | تعداد قسمت‌ها: ۴ فصل / ۳۲ قسمت | IMDB: ۶.۵/۱۰

یکی دیگر از سریال‌های ترکی که در شبکه‌ی نتفلیکس پخش می‌شود، سریال محافظ است. ماجرای این سریال درباره‌ی مغازه‌داری است که به طرز مرموزی نیرو‌های ویژه‌ای بدست می‌آورد و باید نحوه‌ی استفاده از آن نیروها را یاد بگیرد. به این ترتیب می‌تواند از شهر استانبول در برابر یک دشمن قدیمی محافظت نماید. روند این سریال بسیار چذاب است و برای زبان‌آموزانی که به ژانر ماجراجویی و داستان‌های هیجان‌انگیز علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌شود.

این سریال با بیانی صریح ساخته و پرداخته شده است. البته ممکن است زبان‌آموزان با اصطلاحاتی باستانی در این سریال مواجه شوند که ممکن است برای آن‌ها چالش برانگیز باشد. بنابراین این سریال را به افرادی با سطح متوسط پیشنهاد می‌کنیم. البته اگر درسطح مبتدی هستید ولی به دنبال چالش حین یادگیری زبان ترکی هستید، تماشای این سریال برای شما نیز مناسب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین سوالات تعیین سطح زبان ترکی استانبولی برای مبتدیان و کودکان

Hakan: Muhafiz

 

۲-قیام ارطغرل (Dirilis Ertugrul)

ژانر: درام-تاریخی | تعداد قسمت‌ها: ۵ فصل / ۸۵ قسمت | IMDB: ۷.۹/۱۰

این سریال که با عنوان «بازی تاج و تخت ترکیه» نیز شناخته می‌شود، یک سریال درام تاریخی است اما در آن از زبانی مدرن و قابل فهم استفاده شده است. سریال قیام ارطغرل در اواخر قرن نوزدهم یعنی در زمان امپراتوری عثمانی اتفاق می‌افتد. در واقع داستان حکومت عثمانی و افرادی که در این دوره‌ی زمانی درگیر بودند را بیان می‌کند.

همانطور که می‌دانید تماشای این سریال فرصتی عالی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ، آداب و رسوم عثمانی برای شما ایجاد می‌کند. از آنجایی که بازیگران متعدد با لهجه‌های مختلف و متنوعی در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند،‌ یکی از بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی به حساب می‌آید. اگر در سطح متوسط هستید، دیدن این سریال برای شما مزایای زیادی خواهد داشت.

Dirilis Ertugrul

 

۳- هزار و یک شب (Binbir gece masallari)

ژانر: درام | تعداد قسمت‌ها: ۳ فصل / ۹۰ قسمت | IMDB: ۵.۳/۱۰

این سریال در واقع برداشتی آزاد از داستان‌های عاشقانه‌ی هزار و یک شب است. ماجرای سریال هزار و یک شب، درباره‌ی مادری است که پسرش بیماری سرطان خون دارد و در تلاش است تا برای درمان او پولی معادل دویست هزار دلار تهیه کند. مادر قصه که معماری با استعداد نیز هست، در شرکتی ساختمانی مشغول به کار است. او برای تهیه‌ی پول درمان پسرش از رئیس خود درخواست کمک می‌کند و این درخواست زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد.

این سریال علاوه بر موسیقی زیبا و تکرار نشدنی خود، ادبیاتی ساده دارد و شما را با مکالمات ساده و روزمره‌ی زبان ترکی استانبولی آشنا می‌کند. از این رو منبعی مناسب برای یادگیری این زبان به شمار می‌رود. اگر دانش اولیه‌ای از زبان ترکی دارید و در سطح متوسط هستید،‌ این سریال برای شما انتخاب خوبی خواهد بود.

Binbir gece masallari

 

۴- شخصیت (Şahsiyet)

ژانر: درام- جنایی| تعداد قسمت‌ها: ۱ فصل / ۱۲ قسمت | IMDB: ۹/۱۰

سریال شخصیت یک مینی سریال ترک است که بخاطر نقش‌آفرینی هالوک بیلگینر، جایزه‌ی بین‌المللی امی را به خود اختصاص داده است. داستان این سریال را اندکی به سریال Braking Bad تشبیه می‌کنند. در واقع داستان سریال «شخصیت»،‌ ماجرای مردی است که یک منشی بازنشسته قضایی است و مشخص شده که در آستانه‌ی بیماری آلزایمر قرار دارد. او که در و پرجنب‌و‌جوش‌ترین منطقه‌ی استانبول زندگی می کند، تصمیم می‌گیرد که مجرمان را به سزای اعمال خود برساند!

داستان جنایی و جذاب این سریال کوتاه، شما را وادار به ادامه‌ی تماشا و یادگیری زبان ترکی می‌کند. اگر دانش نسبتاً خوبی از زبان ترکی استانبولی دارید و می‌خواهید واژگان بیشتری یاد بگیرید، این سریال برای شما انتخابی مناسب به شمار می‌رود.

Şahsiyet

 

بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی سطح پیشرفته

 

۱- قرن باشکوه (Muhtesem Yuzyil)

ژانر: درام-تاریخی | تعداد قسمت‌ها: ۳ فصل / ۳۱۷ قسمت | IMDB: ۶.۸/۱۰

این سریال که در دوبله‌ی فارسی با نام «حریم سلطان» شناخته می‌شود، یک سریال پرطرفدار است که اغلب توسط مدرسان زبان ترکی پیشنهاد می‌شود. ماجرای این سریال نیز در امپراتوری عثمانی، در قرن نوزدهم و زمان سلطنت سلطان سلیمان اتفاق می‌افتد. سلطان سلیمان دوران پادشاهی ۴۶ ساله‌ی باشکوهی در عثمانی داشته است. این نکته به ارزش تماشای این سریال می‌افزاید.

سریال قرن باشکوه منبع بسیار خوبی برای آشنایی با امپراتوری عثمانی و زندگی روزمره‌ی آن زمان است. همانطور که می دانید استانبول و کاخ‌هایش که شاهد تمام تاریخ هستند، شهرت بسیاری دارد. کاخ توپکاپی نیز به خاطر این سریال شهرت بسیار دارد. اگر قصد یادگیری بهتر زبان ترکی را دارید، قرن باشکوه یکی از بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی است. البته سطح مکالمات این سریال به گونه‌ای است که برای افراد حرفه‌ای انتخابی عالی به شمار می‌رود.

Muhtesem Yuzyil

 

۲- نفوذی (İçeride)

ژانر: جنایی- دلهره‌آور- درام | تعداد قسمت‌ها: ۱ فصل / ۳۹ قسمت | IMDB: ۸.۱/۱۰

این سریال با داستانی جذاب،‌ برای کسانی که به ژانر اکشن و دلهره‌آور علاقه‌مند هستند، انتخابی عالی برای تماشا به حساب می‌آید. ماجرای این سریال، داستان دو برادر است که در کودکی از هم جدا شده‌اند و حالا در دو طرف قانون و در مقابل هم قرار گرفته‌اند.

سریال نفوذی یکی از بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی است. چرا که با تماشای این سریال هم لذت خواهید برد و هم به دانش زبان ترکی خود می‌افزایید. مکالمات این سریال از سرعت و روانی نسبتاً بالایی برخوردارند.

İçeride

 

۳- هدیه (Atiye)

ژانر: رازآلود | تعداد قسمت‌ها: ۳ فصل / ۲۴ قسمت | IMDB: ۷/۱۰

هدیه یا موهبت یکی از سریال‌های معروف ترکیه است که از شبکه‌ی نتفلیکس به نمایش گذاشته می‌شود. این سریال ماجرای یک نقاش آزاد استانبولی را روایت می‌کند که اسرار جهانی مهمی را درباره‌ی آناتولی یک مکان مهم باستانی، در سفری شخصی کشف می‌کند. این اسرار برملاکننده‌ی حقایقی در گذشته‌ی این شخص می‌باشد.

ماجرای این سریال به قدری جذاب است که نمی‌توانید به هیچ عنوان دست از تماشای آن بردارید. به همین دلیل یادگیری زبان ترکی به کمک این سریال برای شما کار چندان سختی نخواهد بود. تماشای این سریال را به افرادی که دانش مناسبی از زبان ترکی استانبولی دارند، پیشنهاد می‌کنیم.

Atiye

 

۴- گودال (Çukur)

ژانر: تریلر- جنایی- روانشناسی | تعداد قسمت‌ها: ۴ فصل / ۱۳۲ قسمت | IMDB: ۷.۵/۱۰

ماجرای این سریال،‌داستان محله‌ای خطرناک به نام «گودال» یا همان Çukur است که توسط یک خانواده‌ی مافیایی اداره می‌شود. این محله قوانین خاص خودش را دارد و خانواده‌ای که بر آن حکومت می‌کنند، خانواده‌ای مستبد هستند. همه‌ی افراد محله موظف به رعایت آن قوانین هستند. اما این قوانین روزی زیر پا گذاشته می‌شود و کسانی آماده‌ی مقابله با آن‌ها می‌شوند.

Çukur

 

در این سریال، مکالمات با سرعت نسبتا بالایی بیان می‌شوند. از این جهت می‌تواند برای زبان‌آموزان در سطح متوسط چالش برانگیز باشد. داستان جذاب سریال گودال به شما کمک می‌کند که با واژگان زیادی در ارتباط با موضوع «خانواده» آشنا شوید. پس به انتخاب و تماشای آن شک نکنید. چرا که این سریال یکی از بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی است. مخصوصاً اگر در سطح پیشرفته باشید،‌ می‌توانید دایره‌ی لغات خود را با انتخاب این سریال دیدنی، به خوبی گسترش دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین سوالات تعیین سطح پیشرفته زبان ترکی استانبولی

 

کلام پایانی

شاید انتخاب اینکه کدام سریال را برای یادگیری بهتر زبان ترکی ببینید، برای شما انتخابی سخت باشد. ما سعی کردیم تعداد اندکی از این سریال‌ها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید راحت‌تر درمورد آن‌ها تصمیم بگیرید. اما اگر نظر ما را بخواهید،‌ می‌گوییم به یک یا دو سریال بسنده نکنید. با تماشای هرچه بیشتر سریال‌ها می‌توانید با دایره‌ی لغات نامحدودی آشنا شوید و کاربرد تمامی واژگان را در جمله‌های مختلف ببینید. البته در نهایت انتخاب بهترین سریال ها برای یادگیری زبان ترکی انتخابی سلیقه‌ای و شخصی است و کاملاً به خودتان بستگی دارد.

مورد دیگری که به شما در یادگیری بهتر زبان ترکی کمک می‌کند، تماشای سریال ها و فیلمهایی است که به ترکی دوبله شده اند. به طور کلی تماشای سریال‌های دوبله شده برای یادگیری زبان ترکی، به این علت که از بیان ساده‌تر و روان‌تری برخوردارند، انتخاب شایسته‌ای است.

توجه داشته باشید که تماشای سریال برای یادگیری زبان ترکی کافی نیست. چیزی که به یادگیری بهتر شما کمک می‌کند، تماشای سریال در کنار کمک گرفتن از اساتید این زبان است. با حضور یک  مدرس زبان ترکی استانبولی می‌توانید به خوبی با چم و خم این زبان آسیایی آشنا شوید و به سرعت در یادگیری این زبان پیشرفت کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳.۷ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *