کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان هندی

چگونه زبان هندی را یاد بگیریم؟ ۱۲ تکنیک تضمینی برای یادگیری زبان هندی

۴.۳
(۲۹)

یادگیری زبان هندی می‌تواند دریچه‌ای را به روی ما بگشاید که با این فرهنگ رنگارنگ، شاد و کهن بیشتر آشنا شویم. هند به سبب نزدیکی به ایران یکی از کشورهایی است که آداب و رسوم مشابه زیادی با ما دارد. علاوه بر آن تاریخ مشترکی نیز داریم. از طرف دیگر زبان هندی تا حدی به فارسی نزدیک است و یادگیری آن می‌تواند برای ما به نسبت ساده باشد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

مراحل یادگیری زبان هندی

زبان هندی بخشی از فرهنگ کهن و غنی هند به شمار می‌رود که سرشار از تنوع و زیبایی است. خوشبختانه یادگیری زبان هندی برای ما ایرانی‌ها به نسبت زبان‌های دیگر ساده است، زیرا واژه‌های مشترک و مشابه زیادی داریم. البته رسم‌الخط زبان هندی بسیار با زبان فارسی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

در این مقاله ابتدا ۴ گام اساسی را با هم مرور می‌کنیم که لازم است حتماً در شروع یادگیری زبان هندی بردارید. پس از آن تکنیک‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که با کمک آن زبان هندی را بهتر و سریع‌تر یاد بگیرید.

 

۱. با یادگیری الفبای زبان هندی شروع کنید

رسم‌الخط اصلی زبان هندی دیواناگری است (رسم‌الخط یا دبیره شکل نگارشی خط در هر زبان است). این خط از چپ به راست نوشته می‌شود و بیش از ۱۲۰ زبان از جمله مراتی و نپالی از آن استفاده می‌کنند.
دیواناگری از ۴۷ کاراکتر اولیه تشکیل شده که شامل ۱۴ حرف صدادار (مصوت) و ۳۳ حرف بی‌صدا (صامت) است.

حروف مصوت در الفبای هندی

حروف صامت در الفبای هندی

همان‌طور که می‌بینید بیشتر حروف دیواناگری در قسمت بالای خود خط افقی دارند که اتصال حروف به هم با کمک این خط‌ها انجام می‌شود. در زبان هندی همه صامت‌ها و بیشتر مصوت‌ها نوشته می‌شوند. تنها مصوتی که نوشته نمی‌شود فتحه است.

پس از آن باید ترکیب‌های صامت‌ها و مصوت‌ها در نوشتار دیواناگری را یاد بگیرید.

تلفظ و نوشتن حروف را خوب یاد بگیرید و تمرین کنید. روش نوشتن الفبای دیواناگری را می‌توانید با جزئیات در وب‌سایت ashtangayoga.info ببینید. علاوه بر آن از وب‌سایت mindurhindi.com نیز می‌توانید برای یادگیری و تمرین صدای حروف هندی استفاده کنید. در هر بخش کوئیزی هم در نظر گرفته که انجام آن می‌تواند تمرین خوبی برایتان باشد.

در این ویدئو بیشتر با الفبای زبان هندی (صامت و مصوت) آشنا می‌شویم:

 

۲. دستور زبان هندی را یاد بگیرید

یک روش خوب برای یادگیری زبان هندی این است که کلمات را با نقش و جنسیت یاد بگیرید. به همین دلیل بهتر است با دستور زبان شروع کنید. در زبان هندی نیز واژه‌ها در جمله می‌توانند نقش اسم، فعل یا ضمیر داشته باشند.

یادگیری دستور زبان هندی

 

اسم‌ها در زبان هندی

در زبان هندی همه اسم‌ها جنسیت دارند. بنابراین اگر همزمان با یادگیری هر اسم، جنسیت آن را نیز یاد بگیرید کارتان ساده‌تر خواهد شد.

اگر یادگیری زبان هندی را کاملاً اصولی پیش ببرید و همزمان با تلفظ کلمات، نوشتار آن را نیز تمرین کنید باز هم بهتر پیش خواهید رفت.
مؤنث یا مذکر بودن اسامی در زبان هندی از حروف آخر آن قابل تشخیص است، اما استثناهایی هم وجود دارد که با کمی تمرین می‌توانید آن‌ها را به ذهن بسپارید.

یک دسته‌بندی از واژه‌های معمول را می‌توانید در وب‌سایت mindurhindi.com مشاهده کنید.

 

فعل‌ها در زبان هندی

می‌توانیم بگوییم که فعل‌ها در زبان هندی کمی شبیه زبان فارسی هستند. در زبان هندی نیز فعل‌ها درست مثل فارسی صرف می‌شوند، بنابراین بهتر است مصدر فعل‌ها، و شیوه صرف کردن آن‌ها را یاد بگیرید.

در زبان هندی فعل‌ها با تعداد، جنسیت، زمان و وجه فعل مطابقت دارند. بنابراین باید زمان‌ها را نیز در زبان هندی یاد بگیرید. می‌توانید زمان‌ها در زبان هندی را بر اساس معادل انگلیسی‌شان در وب‌سایت hindipod101.com مشاهده کنید.

 

ضمایر در زبان هندی

مانند هر زبان دیگری در زبان هندی نیز ضمایر از ارکان اصلی برقراری ارتباط هستند.

در این زبان نیز مانند فارسی گاهی شکل رسمی و مؤدبانه ضمیر با شکل غیررسمی آن متفاوت است. ضمایر را با قوانین حاکم بر صَرف آن‌ها یاد بگیرید و در مکالمه از آن‌ها استفاده کنید تا ملکه ذهنتان شود.

 

۳. عبارت‌ها و اصطلاحات ساده روزمره را بیاموزید

به یاد سپردن عبارت‌هایی که شما هر روز با آن سر و کار دارید ساده‌تر است. بنابراین بهتر است با همین عبارت‌ها شروع کنید. در ابتدای برقراری رابطه با هر فرد جدیدی هم به این اصطلاحات نیاز خواهید داشت.

با سلام و احوالپرسی شروع کنید.

هر روز وقتی این عبارت‌ها را استفاده می‌کنید در ذهنتان معادل هندی آن را هم به یاد بیاورید. حتی بهتر آن است که دوستی پیدا کنید تا با هم زبان هندی را یاد بگیرید و هر روز این عبارت‌های ساده را با هم تمرین کنید.

سلام و احوالپرسی به زبان هندی

 

بعد از آن می‌توانید بروید سراغ معرفی خودتان.

سعی کنید به زبان هندی بگویید شما چه کسی هستید، چه کار می‌کنید، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌هایتان چیست. با یاد گرفتن همین عبارت‌ها قدم‌های اول را محکم برداشته‌اید.

بیشتر بخوانید: کلمات و جملات ساده روزمره برای یادگیری زبان هندی

اسم روزهای هفته، اسم مکان‌های خاص، اسامی حیوانات و همه چیزهایی که در طول روز با آن‌ها سر و کار دارید را در اولویت قرار دهید. می‌توانید روی وسیله‌هایی که همیشه جلوی چشمتان است نام هندی‌شان را با یک برچسب کوچک بچسبانید و هر بار که چشمتان به آن خورد، آن را تکرار کنید.

 

۴. مکالمه را شروع کنید

وقت آن رسیده که شروع کنید به صحبت کردن. قواعد پایه زبان هندی را یاد گرفته‌اید، عبارت‌های ساده روزمره را نیز بلدید. منتظر چه هستید؟ حرف بزنید.

اگر دوستی دارید که او هم به یادگیری زبان هندی علاقه‌مند است با هم تمرین کنید. زمانی از هر روزتان را به مکالمه با هم اختصاص دهید.

اگر کسی را نمی‌شناسید هم نگران نباشید. راه‌هایی برای پیدا کردن یک یار تمرینی وجود دارد. با کمک وب‌سایت mylanguageexchange.com یک یار تمرینی خوب پیدا کنید. شاید بتوانید یک فرد هندی را پیدا کنید که می‌خواهد فارسی یاد بگیرید.

مکالمه به زبان هندی را شروع کنید.

عبارت‌هایی را که یاد گرفته‌اید در مکالمه به کار ببرید.
به شکل‌های متفاوت، خودتان را معرفی کنید. کلمات تازه یاد بگیرید و آن‌ها را در مکالمه‌هایتان به کار ببرید. به این شکل به مرور دایره لغاتتان گسترش پیدا می‌کند و به مکالمه نیز مسلط‌تر می‌شوید.

در ابتدا ممکن است جمله‌ها را از فارسی به هندی ترجمه کنید. اما سعی کنید به مرور زمان از تعداد کلماتی که ترجمه می‌کنید کم کنید و لغات را به زبان هندی به یاد بیاورید.

اگر به ترجمه کردن عادت کنید به راحتی نمی‌توانید روان صحبت کنید. برای آن که بتوانید مانند یک هندی به زبان هندی صحبت کنید، باید مانند او نیز فکر کنید. با کمی تمرین در آن مهارت پیدا می‌کنید.

در این ویدئو با ۵۰ کلمه و عبارت ساده که در سطح مبتدی از آن‌ها استفاده خواهید کرد آشنا می‌شوید:

 

تکنیک هایی برای تثبیت و ادامه یادگیری زبان هندی

گام بعدی برای یادگیری اصولی زبان هندی این است که با برنامه منظم و هدفمند تمرین کنید. برنامه یادگیری شما باید شامل همه مهارت‌های شنیداری، نوشتن، مکالمه و خواندن باشد. بنابراین تمرین‌هایی در هر ۴ زمینه در نظر بگیرید.

 

۵. پیدا کردن کلمات مشترک بین زبان فارسی و هندی

زبان هندی و فارسی به دلیل نزدیکی جغرافیایی و ریشه‌ ای، واژه‌های مشترک زیادی دارند. یک فهرست از این واژه‌ها تهیه کنید. تمرین جالبی برایتان خواهد شد. تعداد خیلی زیادی از این واژه‌ها کاملاً یکسان هستند، یعنی تلفظ یکسانی در هر دو زبان دارند. اما تعداد زیادی از واژه‌ها هم هستند که بسیار مشابه‌اند. یادگیری این واژه‌ها هم برایتان جذاب خواهد بود.

هر کدام از این واژه‌ها را در یک جمله به کار ببرید تا هم با کاربرد آن‌ها در جمله آشنا شوید و هم در کنارشان چند واژه دیگر یاد بگیرید.

در تصویر زیر چند مورد از این واژه‌ها را برایتان آورده‌ایم.

واژه های مشترک در زبان هندی و فارسی

همچنین در این ویدئو هم با ۲۰ کلمه مشترک بین فارسی و هندی و تلفظ آن‌ها آشنا می‌شویم:

 

۶. تمرین هم‌زمان نوشتار و گفتار

از آن جا که در زبان هندی شکل نوشتاری حروف با خطی بالای آن‌ها به هم متصل می‌شود، یادگیری نوشتن آن نسبت به برخی از زبان‌ها، مثل زبان‌های اروپایی مشکل‌تر است. اما از طرف دیگر زبان گفتاری هندی به سبب شباهت‌هایی که با فارسی دارد برای ما ساده‌تر است.
بنابراین ممکن است وسوسه شوید ابتدا تلفظ و مکالمه را یاد بگیرید و بعد به سراغ نوشتار بروید. اما بهتر است در برابر این وسوسه مقاومت کنید و همزمان نوشتار و گفتار را تمرین کنید.

تمرین همزمان نوشتار و گفتار زبان هندی

 

پیشرفت سریع در یادگیری کلمات و گسترش دایره واژگان به شما انگیزه خواهد داد.

علاوه بر واژه‌های مشترک و مشابه با زبان فارسی، تعداد واژه‌هایی که از زبان انگلیسی وارد زبان هندی شده نیز زیاد است. بنابراین با سرعت خوبی می‌توانید در یادگیری زبان هندی پیشرفت کنید.

در این ویدئو با تعدادی از کلماتی که بین زبان هندی و انگلیسی مشترک هستند آشنا می‌شویم:

 

۷. کمک حرفه‌ای بگیرید

 

از کتاب‌های آموزشی معتبر استفاده کنید 

یک کتاب آموزشی خوب می‌تواند نکات زیادی به شما بیاموزد. با استفاده از دو کتاب «هندی برای سفر» و «هندی در سفر» می‌توانید هندی را به فارسی یاد بگیرید. از کتاب‌های انگلیسی مثل Essential Hindi: Speak Hindi with Confidence نیز می‌توانید کمک بگیرید. تنها فقدانی که در یادگیری با کتاب دارید این است که نمی‌توانید اشکالاتتان را به راحتی پیدا و تصحیح کنید.

 

در کلاس‌های آموزشی عمومی ثبت نام کنید

یک دوره آموزشی حضوری یا آنلاین عمومی نیز راه دیگری برای یادگیری زبان هندی است. پیش از ثبت نام، خوب در مورد دوره و مربی آن تحقیق کنید. اگر به دانشجوهای قبلی دسترسی داشتید نظر آن‌ها را بپرسید و بعد انتخاب کنید. البته تعداد کلاس‌های عمومی زبان هندی محدود است.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

یادگیری زبان هندی با معلم خصوصی

 

از یک معلم خصوصی حرفه‌ای کمک بگیرید 

یک معلم خصوصی خوب می‌تواند گام به گام شما را در یادگیری زبان هندی پیش ببرد. با کمک یک معلم خصوصی می‌توانید هر ۴ مهارت را به خوبی یاد بگیرید. هایتاکی مدرسان کارآزموده زبان هندی را برای تدریس خصوصی زبان هندی به شما معرفی می‌کند. در این پلتفرم بنا بر انتخاب خودتان می‌توانید از کلاس‌های حضوری یا آنلاین استفاده کنید.

 

۸. تماشای فیلم‌های هندی

فیلم‌های هندی همیشه در ایران خیلی پرطرفدار بوده‌اند.
یک راه خیلی خوب برای یادگیری زبان هندی دیدن فیلم و یاد گرفتن واژه‌ها و اصطلاحات با کمک آن است. به این شکل چون کلمات و عبارت‌ها در دل یک داستان به هم مربوط می‌شوند، بهتر در ذهن نقش می‌بندند.

بنابراین از سینمای بالیوود غافل نشوید. فیلم‌ و سریال‌های یادگیری هندی معمولاً برایتان ترکیبی از شادی، غم، حادثه و لحظات احساسی را به تصویر می‌کشند.

تماشای فیلم های هندی برای یادگیری و تقویت زبان هندی

 

اصطلاحاتی که همزمان با دیدن فیلم یاد می‌گیرید را یادداشت کنید و سعی کنید آن‌ها را در زندگی روزمره به کار ببرید. حتی سعی کنید بعد از دیدن فیلم، خلاصه‌ای از آن را به زبان هندی بنویسید، یا با صدای بلند تعریف کنید و صدایتان را ضبط کنید.

 

۹. خواندن کتاب‌ها، داستان‌ها و رمان‌های هندی

مهم است که مهارت خواندن و نوشتن به زبان هندی را در خودتان تقویت کنید. بهترین راه برای این کار مطالعه کتاب‌های داستان به زبان هندی است. هم سرگرم می‌شوید و هم مهارت خواندن را در خودتان تقویت می‌کنید. پس از مطالعه هر کتاب سعی کنید خلاصه‌ای از آن به زبان هندی بنویسید. با این کار مهارت نوشتنان را تقویت می‌کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین رمان های یادگیری زبان هندی برای سطوح مبتدی تا پیشرفته

یادگیری زبان هندی با داستان

 

اگر دسترسی به کتاب‌های داستان به زبان هندی نداشتید، روی بستر اینترنت نیز می‌توانید داستان‌های کوتاه و جالب زیادی پیدا کنید. وب‌سایت storywali.com تعداد زیادی از این داستان‌ها را در یک فهرست بلند دسته‌بندی کرده است.

 

۱۰. گوش دادن به آهنگ‌ها و پادکست‌های هندی

مهارت شنیداری خود را با شنیدن پادکست یا آهنگ‌های هندی بالا ببرید. می‌توانید متن آهنگ‌ها را دانلود کنید و همزمان با خواننده بخوانید. کلمات با آهنگ بهتر در ذهن می‌مانند. با استفاده از آهنگ‌ها می‌توانید عبارت‌های زیادی یاد بگیرید.

پادکست‌ها هم گزینه‌های بسیار مناسبی برای یادگیری زبان هندی هستند. به ویژه پادکست‌هایی که به نقل داستان پرداخته‌اند. با کمی جستجو روی پادگیرها می‌توانید پادکست مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. نگران این نباشید که در ابتدا نمی‌توانید همه آن چه گفته می‌شود را بفهمید، آن‌قدر به گوش کردن ادامه بدهید تا همه آن را متوجه شوید.

یادگیری زبان هندی با آهنگ

 

اگر می‌خواهید برای شروع یک قدم ساده‌تر بردارید می‌توانید با پادکست Baalgatha شروع کنید که داستان‌های شب برای کودکان نقل می‌کند.

 

۱۱. استفاده از از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای آموزش زبان هندی

اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای زیادی برای یادگیری زبان هندی وجود دارند؛ از اپلیکیشن‌های آموزش الفبا گرفته تا اپلیکیشن‌های ریدینگ و رایتینگ و حتی اپلیکیشن‌های پیدا کردن معلمان و افراد بومی هند. در مقاله «بهترین اپلیکیشن ها و نرم افزارهای یادگیری زبان هندی از سطح مبتدی تا پیشرفته» با تعدادی از بهترین نمونه‌های این اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها آشنا می‌شوید.

 

۱۲. سفر به هند

یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان هندی استفاده از فن غوطه‌وری است. خودتان را در معرض زبان هندی قرار دهید. بهترین راه برای این کار سفر به هند است.

از آن‌جا که هند یک کشور آسیایی است، سفر به هند برای ما به نسبت کشورهای اروپایی خیلی کم هزینه‌تر است. شروع کنید به پس‌انداز کردن و یک برنامه شاد برای سفر به این کشور رنگارنگ بریزید. هم زبان هندی‌تان را تقویت کنید و هم با فرهنگ کهن و متنوع هند از نزدیک آشنا شوید.

سفر به هند و یادگیری زبان هندی

 

اگر امکان سفر به هند را ندارید هم نگران نباشید. می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین هندی‌ها شرکت کنید. خودتان را در موقعیت حرف زدن قرار دهید و به حرف زدن دیگران دقت کنید تا بهتر یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: قوی ترین شبکه های اجتماعی برای یادگیری زبان

 

سخن پایانی

یادگیری زبان هندی برای ما فارسی زبان‌ها تجربه‌ای به یاد ماندنی از یک فرهنگ کهن و غنی رقم خواهد زد. هند کشوری با تنوع فرهنگی بسیار زیاد است. بنابراین می‌توانیم بدون این که به منابع تکراری بربخوریم یادگیری زبان هندی را ادامه بدهیم. این زبان همیشه چیز جدیدی برای ارائه به شما خواهد داشت.

حالا که مسیر گام به گام یادگیری زبان هندی پیش روی شماست، زمان را از دست ندهید و هر چه سریع‌تر شروع کنید. یک جلسه کلاس خصوصی زبان هندی رزرو کنید و اولین قدم را به سوی دنیای سرشار از تنوع و شگفتی هند بردارید.

از تجربه‌هایتان در یادگیری زبان هندی برای ما بنویسید.

 

منبع: mindurhindi.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۲۹

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *