کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان هندی

بهترین فیلم و سریال ها برای یادگیری زبان هندی

۴.۲
(۵)

یادگیری زبان هندی با فیلم و سریال؟ مگر می‌توان با کمک فیلم یا حتی سریال‌های هندی زبان هندی را آموخت؟ شاید این موضوعی عجیب به نظر برسد چون ممکن است وقتی فیلم یا سریال هندی را به زبان اصلی می‌بینید سرعت حرف زدن و تلفظ واژگان شما را به وحشت بیندازد! ولی اصلا به خود ترس و نگرانی راه ندهید. ما این جاییم تا به شما بگوییم چگونه یادگیری زبان هندی را به یک سرگرمی بی‌نظیر برای خود تبدیل کنید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا یادگیری زبان هندی با فیلم و سریال؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کسی بخواهد زبان هندی را یاد بگیرد. زبان هندی با بیش از ۲۶۰ میلیون گویشور، پرگویش‌ترین زبان در هند است و زبان رسمی دولت هند به شمار می‌آید. هندی، زبان مفیدی برای کسب و کار، سفر و تبادل فرهنگی است. علاوه بر این زبان هندی کلید ورود به دنیای پر از رنگ‌های زیبا به همراه شادی و موسیقی و آواز است.

نکته بسیار جالب در مورد زبان هندی این است که یادگیری این زبان برای انگلیسی زبانان،کاری آسان به حساب می‌آید؛ چرا که لغات انگلیسی به شدت به این زبان ورود پیدا کرده و یادگیری آن را برای انگلیسی زبانان به کاری راحت تبدیل کرده است. هرچند با نگاهی اجمالی به تاریخ در‌می‌یابیم که هند و ایران در گذشته‌های دور یکی بوده‌اند، به همین جهت یادگیری زبان هندی برای فارسی زبانان کاری آسان و بی دردرسر محسوب می‌شود و آن‌ها می‌توانند به راحتی بسیاری از واژه ها را متوجه شوند.

منابع زیادی برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان هندی در دسترس است. دوره‌های آنلاین، برنامه‌ها و کتاب‌های یادگیری زبان هندی وجود دارند که می‌توانند به اصول اولیه زبان هندی کمک کنند.

ولی برای یادگیری همه جانبه‌تر زبان هندی، نیاز است که در مسیری قرار بگیرید که خود را در زبان هندی غوطه‌ور سازید. بله دقیقا منظور ما فیلم و سریال های یادگیری زبان هندی است!

یادگیری زبان هندی با فیلم و سریال

 

اما یادگیری زبان هندی این گونه نیست که فیلم یا سریال را پخش کنید و مشغول خوردن پاپ کورن شوید! شما به عنوان یک زبان آموز باید هوشمندانه از این منابع قدرتمند برای یادگیری زبان هندی بهره بگیرید. می‌پرسید چگونه؟ با ما همراه باشید تا در ابتدا به شما بهترین فیلم و سریال‌های هندی  را معرفی کرده و سپس تکنیک‌های کاربردی و هوشمندانه‌ای برای نحوه صحیح یادگیری زبان هندی با کمک فیلم و سریال به شما ارائه کنیم.

سریال‌ها و فیلم‌های هندی از جمله منابعی هستند که زبان آموزان مبتدی می‌توانند از آن‌ها برای تقویت آموخته‌های خود استفاده کنند. تماشای فیلم یک راه عالی برای یادگیری لغات و گرامر جدید است و همچنین می‌تواند راهی سرگرم‌کننده برای آرامش و لذت بردن باشد.

 

بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان هندی

 

۱- Jodhaa Akbar

جواداکبر برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: जोधा अकबर
  • نام سریال به فارسی: جودها اکبر

فیلم «جودها اکبر» به کارگردانی آشوتوش گواریکر در قالب فیلمی زیبا، عشق بین امپراتور مغول جلال الدین محمد اکبر (هریتیک روشن) و شاهزاده خانمی از راجپوت به نام جودها بای (آیشواریا) را در قرن  شانزدهم بازگو می‌کند. این فیلم برنده جوایز متعددی شده است.

 

۲- Pakeezah

فیلم پاکیزه برای یاگیری سریع زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: पाकीज़ा
  • نام سریال به فارسی: پاکیزه

فیلم «پاکیزه» به نویسندگی و کارگردانی کمال امروهی، دو نسل از نجیب‌زاده‌های لاکنو را در دهه ۱۹۰۰ به تصویر می‌کشد که تلاش می‌کنند علی‌رغم دیدگاه‌های جامعه و خواسته‌های خانواده هایشان عشق واقعی را پیدا کنند .

مینا کوماری هم نقش نرگس و هم دخترش صاحبجان را بازی می‌کند، در حالی که آشوک کومار نقش شهاب الدین، معشوق نرگس و پدر صاحبجان را بازی می‌کند. سلیم (با بازی راج کومار) که عاشق صاحبجان است، به خاطر عشقی که در قلب خود پرورش داده حاضر است تمام سنت‌ها را بشکند.

 

۳- Mughal-e-Azam

فیلم مغول اعظم منبعی عالی برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: मुगल-ए-आजम
  • نام سریال به فارسی: مغول اعظم

فیلم «مغول اعظم» یک فیلم درام تاریخی حماسی هندی محصول ۱۹۶۰به تهیه کنندگی و کارگردانی ک. آصف است. این فیلم با بازی پریثویراج کاپور ، دیلیپ کومار ، مادوبالا و دورگا خوته، رابطه عاشقانه شاهزاده سلیم مغول (که به امپراتور جهانگیر تبدیل شد) و آنارکالی ، رقصنده دربار، را به تصویر کشیده است.

 

۴- The Lunchbox

فیلم جعبه ناهار برای یادگیری زبان شیرین هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: लंचबॉक्स
  • نام سریال به فارسی: جعبه ناهار

فیلم «جعبه ناهار» یک فیلم درام هندی به نویسندگی و کارگردانی رایتش باترا است. این فیلم محصول مشترک Guneet Monga ، Anurag Kashyap و Arun Rangachari،محصول مشترک بین المللی استودیوهایی در هند، ایالات متحده، آلمان و فرانسه است.

در بمبئی، ایلا همسر جوانی است که به دنبال توجه شوهرش راجیف است. او سعی می‌کند با پختن ناهارهای خوشمزه برای او، عاشقانه را به زندگی زناشویی خود بازگرداند. با این حال، هنگامی که او می‌خواهد جعبه ناهار را به دفتر او بفرستد، سیستم داباوالا که قرار است ناهار او را تحویل دهد به هم می‌خورد و به‌جای آن جعبه ناهار به‌طور تصادفی به ساجان فرناندز می‌رسد. ساجان یک بیوه است که در شرف بازنشستگی در شغل حسابداری است.

وقتی ایلا متوجه این اشتباه می‌شود، نامه‌ای به ساجان می‌نویسد و او را از این اشتباه آگاه می‌کند و روز بعد آن را در جعبه نهار می‌گذارد. مبادله پیام‌هایی بین ایلا و ساجان از طریق ناهار ایجاد می‌شود و حس دوستی بین آن دو را شعله‌ور می‌شود، زیرا آن‌ها خاطرات و وقایع زندگی خود را برای یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

 

۵- Mujhse Dosti Karoge

فیلم مجسه دوستی کاروگه برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: मुझसे दोस्ती करोगे
  • نام سریال به فارسی: مجسه دوستی کاروگه

فیلم «مجسه دوستی کاروگه» به کارگردانی کونال کوهلی، داستانی درباره چند دوست نزدیک به هم است که در یک برهه زمانی از همدیگر جدا می‌شوند ولی قرار می‌گذارند که با ایمیل با یکدیگر در تماس باشند. یکی از اعضای این گروه به نام کارینا کاپور به سراغ زندگی خود خارج از هند می‌رود. یکی دیگر از اعضای این گروه با نام عضو دیگر شروع به ارسال ایمیل برای او می کند و خود را با نام دیگری به او نزدیک می کند! با وجود چنین شرایطی وقتی کارینا کاپور به هند بازمی گردد شرایط پیچیده‌ای به وجود می‌آید…

 

۶- Dil To Pagal Hai

فیلم قلب دیوانه است برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: दिल तो पागल है
  • نام سریال به فارسی: قلب دیوانه است

فیلم «قلب دیوانه است» به کارگردانی یاش چوپرا، یک فیلم پرفروش بوده، برنده سه جایزه ملی فیلم و هشت جایزه Filmfare شد. این فیلم سبک موسیقی بالیوود را در بر می گیرد ، زیرا شخصیت‌های اصلی آن همه اعضای یک گروه با موسیقی هندی هستند که نمایش‌های موزیکال را اجرا می کنند. این فیلم با انتظاراتی که مردم از عشق دارند بازی می کند.
در وجود اعضای این گروه دیدگاه‌های مختلف نسبت به عشق وجود دارد؛ مثل:

  • راهول (شاهرخ خان فوق ستاره بالیوود)، واقعاً به عشق اعتقاد ندارد.
  • پوجا (Madhuri Dixit) معتقد است که هر کسی یک همسر واقعی دارد.
  • نیشا (کاریسما کاپور) معتقد است که عشق چیزی است که از بذر دوستی رشد می‌کند .

همان طور که از عقاید این سه نفر مشخص است یک مثلث عشقی پیچیده‌ای به وجود می‌آید که باعث می‌شود مخاطب را به سوی خود بکشاند.

 

۷-Run Milkha Run

بدو میلخا بدو فیلمی برای یادگیری زبان زیبای هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: भाग मिल्खा भाग

فیلم «Run Milkha Run» داستان بچه ای به نام میلخا را روایت می‌کند. او در پنجاب زندگی می‌کرده ولی در جریان شورش تقسیم بین هند و پاکستان خانواده او قتل عام می‌شوند. او به سختی می‌تواند از روستای که در آن زندگی می‌کرده فرار کند و خواهرش را که در این بلوا گم کرده بود در یکی از اردوگاه‌های پناهندگان پیدا کند.

او با وجود تمام این سختی‌ها نمی‌دانست که باید چه کاری انجام دهد تا این که توانایی ورزشکار شدن را در خود می ‌یابد و تبدیل به یکی از دوندگان حرفه‌ای می‌شود. این فیلم هندی نه تنها یک منبع عالی برای زبان آموزان است بلکه می‌تواند یک منبع الهام برای مخاطبان خود باشد. پس با دیدن این فیلم امید را در تاریک‌ترین نقاط پیدا کنید.

 

۸- Mary Kom

فیلم مری کوم منبع یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: मैरी कॉम
  • نام سریال به فارسی: مری کوم

فیلم «مری کوم» داستان دختری به نام مانیپور را روایت می‌کند که در ایالتی کوچک در هند به دنیا آمده است. او اعتقادی به رعایت کردن سنت‌ها ندارد و حتی در مدرسه با پسران برخودهای شدیدی و جدی می‌کند. او در یک خانواده فقیر متولد شده  اما نیروهای درونی فوق العاده‌ای داشت که از وجود آن ها آگاه نیست. تا این که با یک مربی مشت‌زن آشنا می‌شود و زندگی‌اش به طور کلی متحول می‌گردد.

 

۹- Color Me Saffron

فیلم هندی مرا با زعفران رنگ کن

  • نام سریال به زبان اصلی: मुझे भगवा रंग दो
  • نام سریال به فارسی: مرا با زعفران رنگ کن

برای یادگیری زبان هندی می توانید از فیلم‌های بسیاری استفاده کنید؛ ولی نمی‌توانیم از این پیشنهاد ویژه چشم پوشی کنیم. این پیشنهاد ویژه درواقع تماشای فیلم «مرا با زعفران رنگ کن» است. این فیلم زیبا نه تنها شما را چند ساعتی سرگرم می‌کند بلکه می‌تواند زبان هندی را در ذهن شما بکارد.

داستان این فیلم راجع به پنج دوست دانشگاهی و یک دختر بریتانیایی است که پدربزرگش در زمان حکومت بریتانیا بر هند در ارتش بریتانیا حضور داشته است. حالا پس از سال ها  دفتر خاطرات پدربزرگش را کشف می‌کند و تصمیم می‌گیرد فیلمی درباره مبارزان آزادی خواه هند بسازد. با شروع این کار با برخوردهای دوستانش مواجه می‌شود…

 

۱۰- English Vinglish

فیلم انگلیش وینگلیش برای یادگیری آسان زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: इंग्लिश विंग्लिश
  • نام سریال به فارسی: انگلیسی وینگلیشی

از بین تمام فیلم‌ها  برای زبان آموزان هندی می‌توان به فیلم «انگلیسی وینگلیشی» اشاره کرد. این فیلم هندی با ژانر کمدی که دارد علاوه بر خلق لحظات شاد و مفرح می‌تواند به تقویت زبان  هندی زبان آموزان کمک کند.

داستان این فیلم راجع به زنی خانه‌دار است که انگلیسی بلد نیست. همیشه مورد تمسخر بقیه قرار می‌گیرد. اوضاع زندگی او زمانی بدتر می‌شود که مجبور است به خارج از کشور برود و در آنجا ساکن شود. اما تنها مشکل او زبان نیست؛ او به دنبال هویت واقعی خود می‌گردد.

این یک فیلم ساده و واقع گرایانه است که درد زنانی را به نمایش می‌گذارد که به این باور رسیده‌اند که زندگی پس از ازدواج به پایان می‌رسد. که تمام بقای آن‌ها حول محور شوهر و فرزندانشان می‌چرخد و هیچ شروع جدیدی برای آن‌ها وجود ندارد.

 

۱۱- I am Alone, You are Alone

فیلم من تنهام و تو تنهایی برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: अकेले हम अकेले तुम
  • نام سریال به فارسی: من تنهام، تو تنهایی

فیلم زیبا و سراسر احساس «من تنهام، تو تنهایی» داستان یک خانواده‌ای را به تصویر کشیده است که در آن یک زندگی در حال فروپاشی است.
در این داستان، زن ( کیران )، شوهرش ( روهیت ) و پسر پنج ساله‌اش ( سونیل ) را ترک می‌کند. کیران آرزوی تبدیل شدن به یک خواننده موفق را دارد.  روهیت قصد دارد با تمام سختی‌های کاری که دارد از پسرش مراقبت کند.

پس از مدتی، کیران جایگاهی را که می‌خواست به دست می‌آورد و برای حضانت پسرش پرونده تشکیل می‌دهد. در آن زمان، پدر و پسر قلبا پیوند عمیقی ایجاد کرده بودند. این فیلم سختی‌های یک پدر ناامید را به تصویر می‌کشد که حاضر نیست فرزندش را به هر قیمتی رها کند.

 

۱۲- A Wednesday

فیلم یک چهارشنبه برای یادگیری سریع زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: अ वेडनसडे
  • نام سریال به فارسی: یک چهارشنبه

فیلم «یک چهارشنبه» در مورد رویارویی بین یک کمیسر پلیس و تماس گیرنده ناشناس است؛ او تهدید می‌کند درصورتی که چهار تروریست آزاد نشوند، بمب‌هایی را در سراسر بمبئی منفجر خواهد کرد.

 

۱۳- Stars on the Land

فیلم هندی ستاره های روی زمین

  • نام سریال به زبان اصلی: तारे ज़मीन पर
  • نام سریال به فارسی: ستاره‌های روی زمین

داستان فیلم «ستاره‌های روی زمین» در مورد زندگی پسری است که در خواندن دچار مشکل است؛ ولی نه خودش و نه والدین او از این مشکل باخبر نیستند. عملکرد ضعیف او در کلاس، پدرش را ناامید می‌کند، او به جای این که مشکل پسرش را پیدا کند پسرش را نسبت به درس نخواندن سرزنش می‌کند به همین دلیل او را به یک مدرسه شبانه‌روزی می‌فرستد.

در مدرسه همه فکر می‌کنند به خاطر دوری از خانواده دچار مشکل شده و در رفع مشکل او تلاشی نمی‌کنند. تا این که معلم جدیدی به آن مدرسه می‌آید. او مشکل پسر را متوجه می‌شود و به او در این مسیر کمک می‌کند.

اگر قلب شما داستان را لمس کرده پس وقت را تلف نکنید؛ یک دفتر یادداشت بردارید و به عنوان زبان آموزان واژگان و عبارت‌های جدید را در آن بنویسید. فراموش نکنید یک یک جعبه دستمال کاغذی نیز در دسترس‌تان قرار دهید. حتما به آن نیاز پیدا خواهید کرد!

 

۱۴- You Won’t Get this Life Again

فیلم هندی شما این زندگی را دوباره بدست نخواهید آورد برای یادگیری زبان

  • نام سریال به زبان اصلی: ज़िंदगी ना मिलेगी दोबारा
  • نام سریال به فارسی: شما این زندگی را دوباره به دست نخواهید آورد

در فیلم «شما این زندگی را دوباره به دست نخواهید آورد» داستان زندگی سه جوان که از دوران کودکی با یکدیگر دوست هستند، به تصویر کشیده شده است. هر یک از آن ها ویژگی شخصیتی منحصر به فردی دارند و به دنبال این هستند که هدف اصلی زندگی خود را بیایند.
وجود طنز در دل این فیلم نه تنها موجب سرگرمی مخاطب است بلکه می‌تواند در یادگیری زبان هندی کمک بزرگی باشد.

 

۱۵- ۳ Idiots

فیلم سه احمق یک منبع برای یادگیری آسان زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: तीन बेवकूफ़
  • نام سریال به فارسی: سه احمق

فیلم فوق العاده زیبا و سراسر طنز و سرگرمی «سه احمق» یکی از برترین فیلم‌های هندی است که زندگی سه جوان را به تصویر می‌کشد که زیر فشارهای خانواده‌هایشان در دانشگاه رشته‌های مهندسی می‌خوانند. در حالی که هیچ یک از آن‌ها به رشته خود علاقه‌ای ندارند.

 

۱۶- Hindi Medium

فیلم هندی مدیوم برای زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: हिंदी मीडियम
  • نام سریال به فارسی: هندی مدیوم

عرفان خان و صبا قمر در فیلم «هندی مدیوم» به کارگردانی ساکت چودری بازی می‌کنند. این فیلم بسیار زیباست که حول محور مردی ثروتمند و البته بی‌سواد می‌چرخد که می‌خواهد دخترش در مدارس عالی تحصیل کند.

 

۱۷- I Am Kalam

فیلم من کلام هستم برای یادگیری آسان تر زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: मैं कलाम हूं
  • نام سریال به فارسی: من کلام هستم

فیلم «من کلام هستم» داستان پسری از یک خانواده فقیر را به تصویر می‌کشد که به عنوان یک کارگر در یک کافه در کنار یک بزرگراه کار می‌کند. او کودک شادی است که بدون توجه به مشکلاتش آرزوی تبدیل شدن به شخص رویاهایش به نام دکتر APJ عبدالکلام در ذهن خود می‌پرورد.

نیلا مدهاب پاندای داستان‌نویس که برای کارگردانی من کلام هستم؛ مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، با این حال برنده چندین جایزه شد. همچنین هارش مایار برنده جایزه ملی فیلم برای بهترین هنرمند کودک شد، شخصیت او چوتو نیز به دلیل الهام گرفتن از دانشمند بزرگ و رئیس جمهور سابق هند، کلام نامیده شده است.    

 

۱۸- Nil Battey Sannata

فیلم هندی نیل باتی ساناتا برای تقویت زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: निल बटे सन्नाटा
  • نام سریال به فارسی: نیل باتی ساناتا

فیلم « نیل باتی ساناتا» اولین فیلم با کارگردانی آشوینی ایر تیواری  است که داستان زندگی یک دختر نوجوان را نمایش می‌دهد. او در درس ریاضی ضعیف است و مادرش (سوارا باسکار) نگران ضعف اوست. به همین خاطر برای برطرف کردن ضعف دخترش در تحصیل کارهای زیادی را انجام می‌دهد.

 

۱۹- Black

فیلم مشکی برای تقویت زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: काला
  • نام سریال به فارسی: مشکی

فیلم «سیاه» ساخته سانجی لیلا بهانسالی، فیلمساز آس، داستان پراحساس زندگی دختری را به تصویر می‌کشد که نابینا و ناشنواست. ولی ورود ناگهانی یک معلم زندگی او را متحول می‌سازد و به دنیای تاریک او رنگ و روشنایی می‌بخشد. هنرمندان بزرگی چون آمیتاب باچان و رانی موکرجی بازی‌های درخشانی از خود در این فیلم ارائه کردند. به واسطه فیلم مشکی جوایز و نامزدهای متعددی از جمله جایزه ملی کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را دریافت کردند.

 

۲۰- Hawaizaada

فیلم زیبای هوایزاده به عنوان منبعی برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: हवाईज़ादेह
  • نام سریال به فارسی: هوایزاده

فیلم «هوایزاده» به کارگردانی Vibhu Puri با الهام از زندگی دانشمند هندی Shivkar Bapuji Talpade ساخته شده است؛ او اولین شخصی بود که هواپیمای بدون سرنشین هند را در طول سال های ۱۸۹۰-۱۸۹۵ ساخت. نمان جین، آیوشمان خورانا و بازیگر کهنه کار میتون چاکرابورتی در این فیلم نقش‌های کلیدی ایفا کردند.

 

۲۱- Lakshya

یادگیری هندی با فیلم لاکشیا

  • نام سریال به زبان اصلی: लक्ष्य
  • نام سریال به فارسی: لاکشیا

فرهان اختر در کارگردانی فیلم «لاکشیا»  ثابت کرد که او یک شخصیت فیلمساز همه فن حریف است. فیلم لاکشیا در مورد زندگی دانشجویی است که بسیار بی انضباط است ولی تصمیم می‌گیرد که برای آکادمی نظامی هند (IMA) درخواست دهد تا بتواند به درجات بالایی دست یابد.

 

۲۲- Kal Ho Naa Ho

یادگیری هندی با فیلم کال هو نا هو

  • نام سریال به زبان اصلی: कल हो ना हो
  • نام سریال به فارسی: کال هو نا هو

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید موقع یادگیری زبان هندی از مسیر یادگیری خود لذت ببرید؛ پیشنهاد ما به شما تماشای فیلم «کال هو نا هو» است. این فیلم عاشقانه‌ای است که بیینده را فریب می‌دهد. شما با تماشای آن حیرت‌زده خواهید شد!

داستان این فیلم در مورد زندگی دانشجویی است که مدرک MBA خود را با نام  ناینا کاپور دریافت می‌کند، که عاشق امان ماتور بیمار مرگبار می‌شود. او سعی می‌کند روابط بین ناینا و بهترین دوستش را تنظیم کند، به طوری که می‌ترسد با مرگ او تمام زندگی‌اش دچار غم و افسردگی شود.

با وجود طرح دراماتیک و افسرده‌کننده فیلم، این فیلم همچنان اثری گیرا است که برای مدت طولانی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد و این دقیقاً همان چیزی است که یک زبان آموز به آن نیاز دارد؛ زبان آموز به این دلیل از فیلم به عنوان منبع یادگیری زبان استفاده می‌کند تا بتواند مهارت‌های شنیداری و گفتاری خود را بهبود ببخشد. بنابراین با تماشای این فیلم یک تیر و دو نشان زده اید!

 

۲۳- Jo Jeeta Wohi Sikandar

فیلم جو جیتا ووهی سیکاندار منبه زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: जो जीता वही सिकंदर
  • نام سریال به فارسی: جو جیتا ووهی سیکاندار

قهرمان  فیلم هندی «جو جیتا ووهی سیکاندر» یک مرد فقیر و خوش شانس است. پس از چند رویداد، او هدف زندگی خود را درک می‌کند. به همین خاطر برای قهرمان شدن در هدفی که برای خود پیدا کرده؛ یعنی مسابقه دوچرخه سواری؛ به شدت تمرین می‌کند. با وجود مشکلات فیزیکی و عاطفی که در وجود او قرار دارد ولی تلاش‌های بی وقفه او ستون‌های موفقیت را برای او می‌سازند.

۲۴- Lagaan

فیلم زیبای لاگان برای تقویت زبان هندی مبتدیان

  • نام سریال به زبان اصلی: लगान
  • نام سریال به فارسی: لاگان

فیلم هندی «لاگان»  به عنوان یک درام ورزشی برچسب‌گذاری شده است که مصیبت روستاییان فقیر را نشان می‌دهد که مجبور به پرداخت مالیات‌های سنگین در هند به بریتانیا هستند. برای اینکه خود را از مالیات نجات دهند، روستاییان در مقابل بریتانیایی‌ها برای یک مسابقه کریکت تیمی تشکیل می‌دهند. نتیجه این مسابقه سرنوشت آن‌ها را تعیین می‌کند.

 

۲۵- Brothers

فیلم احساسی برادرها برای تقویت زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: भाई बंधु।
  • نام سریال به فارسی: برادران

فیلم «برادران» از جمله فیلم‌های انگیزشی هندی است که در دسته درام‌های ورزشی قرار می‌گیرد. این فیلم الهام گرفته از یک فیلم آمریکایی به نام بازسازی جنگجو است.

موضوع اصلی این فیلم در مورد دیوید (آکشای کومار) و مونتی (سیدارث مالهوترا)  دو برادر ناتنی است. دیوید به عنوان معلم فیزیک کار می کند، اما برای به دست آوردن پول برای بیماری کلیوی دخترش در دعواهای خیابانی نیز شرکت می‌کند. دیوید شغل خود را از دست می‌دهد و به یک مبارز تمام وقت تبدیل می‌شود. در همین حال، مونتی مبارزات خیابانی را نیز به عنوان یک حرفه آغاز می‌کند. هر دو در یک تورنمنت ثبت نام می‌کنند و به فینال می‌رسند. مونتی می‌بازد و مصدوم می‌شود. دیوید با این حادثه از رفتارهای خود تاسف خورده و به مراقبت از برادرش می‌‎پردازد.

 

۲۶- Ferrari Ki Sawaari

فیلم زیبا هندی فراری کی ساواری برای یادگیری زبان

  • نام سریال به زبان اصلی: फेरारी की सवारी
  • نام سریال به فارسی: فراری کی ساواری

فیلم «فراری کی ساواری» (رانندگی با یک فراری) یک فیلم درام ورزشی با بازی شرمان جوشی، ریتویک ساهور و بومان ایرانی در نقش‌های اصلی است.

موضوع این فیلم حول کایو (ریتویک ساهور) می چرخد که رویای بازی کریکت را در ذهن خود دارد، روسی (شارمان جوشی)، پدرش، نیز به دنبال راهی برای برآورده کردن رویای پسرش می‌گردد. تا این که یک روز مدرسه کایو تصمیم می‌گیرد دانش آموزان را برای یک کمپ کریکت در زمین کریکت لردز به لندن بفرستد. با این که کایو برآورده شدن آرزوی خود را می‌بیند ولی توان پرداخت هزینه این کمپ را ندارد. پدر او یک کارمند درستکار است ولی با این وجود فراری قرمز ساچین را می دزدد تا به پسرش کمک کند تا به آرزویش برسد. او در طول مسیر با موانع متعددی روبرو می‌شود.

 

۲۷- My Name Is Khan

فیلم احساسی هندی من خان هستم برای تقویت زبان

  • نام سریال به زبان اصلی: मेरा नाम खान है
  • نام سریال به فارسی: نام من خان است

فیلم درام هندی زبان «نام من خان است» داستانی را روایت می‌کند که در آن رضوان (شاهرخ خان)، برادر ذاکر (آرناو چپواله) و مادرشان (زرینا وهاب) در بوریوالی، بمبئی زندگی می‌کنند. رضوان اگرچه از سندرم آسپرگر رنج می‌برد، اما توانایی خاصی در ترمیم اشیا دارد. ذاکر که به آمریکا مهاجرت می‌کند از رضوان می‌خواهد که پس از مرگ مادرشان به سانفرانسیسکو بیاید و با او زندگی کند. رضوان با ماندیرا (کاجول) آشنا می‌شود که از ازدواج قبلی خود یک پسر دارد. آن‌ها بر خلاف کینه برادرشان ازدواج می‌کنند و در بانویل ساکن می‌شوند. حملات ۱۱ سپتامبر برج های دوقلوی زندگی آن‌ها را به شدت مختل می‌کند.

 

۲۸- Queen

فیلم هندی ملکه برای تقویت عالی زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: रानी
  • نام سریال به فارسی: ملکه

یکی دیگر از فیلم‌های هندی که محور اصلی آن بر پایه وجود قدرتمند زن است، «ملکه» نام دارد.  از طریق این فیلم، نقش اول زن قدرت طنز را در زندگی یک فرد به نمایش می‌گذارد. او به همه می‌آموزد که علیرغم آنچه زندگی به سمت آن‌ها می‌اندازد، لبخند بر لبان خود داشته باشند. همچنین می‌تواند به همه افراد بیاموزد که با اعتماد به نفس زندگی کنند و در عین حال فضایی برای ماجراجویی و برای کشف هدایای زندگی خود ایجاد کنند. افرادی که از این فیلم کاملاً لذت خواهند برد، یاد خواهند گرفت که چگونه یک چارچوب ذهنی مثبت ایجاد کنند تا زندگی بی دغدغه و شادی داشته باشند.

 

۲۹- Gour Hari Dastaan: The Freedom File

فیلم زیای هندی گور هاری دستان: پرونده آزادی برای تقویت زبان

  • نام سریال به زبان اصلی: गौर हरि दास्तां: द फ्रीडम फाइल
  • نام سریال به فارسی: گور هاری دستان: پرونده آزادی

فیلم «گور هاری دستان» مبارزات گور هاری را که یک مبارز آزادی خواه بوده ، را به تصویر می‌کشد. بازیگران این فیلم شامل وینی پاتاک، رانویر شوری، کونکونا سن شارما و تانیشتا چاترجی هستند. گور هاری برای اثبات میهن پرستی خود مجبور بود به معنای واقعی کلمه یک نبرد طولانی ۳۲ را در پیش گیرد. او برای گرفتن گواهینامه‌ای که کار او را به عنوان یک مبارز آزادی می‌شناسد مبارزه کرد و در نهایت او این گواهی را در ۸۴ سالگی دریافت کرد.

 

۳۰- Neerja

فیلم جذاب نیرجا برای تقویت زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: नीरजा
  • نام سریال به فارسی: نیرجا

اگر به دنبال یک فیلم انگیزشی هندی دیگر می‌گردید؛ پیشنهاد می‌کنیم که فیلم «نیرجا» را حتما تماشا کنید. با تماشای این فیلم هم زبان هندی خود را تقویت می‌کنید و هم درس‌های بسیار خوبی  از آن به دست می‌آورید. این فیلم در مورد مهماندار جوان و شادی است که جان خود را فدا می‌کند تا تمام مسافران هواپیمای ربوده شده را نجات دهد. او در حالی که نهایت وفاداری را نسبت به حرفه خود نشان می‌دهد، بر اساس اصل زندگی برابری جنسیتی زندگی می‌کند.

 

بهترین سریال ها برای یادگیری زبان هندی

 

۱- Sacred Games

سریال هندی بازی های مقدس برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: पवित्र खेल
  • نام سریال به فارسی: بازی‌های مقدس

سریال «بازی‌های مقدس» با حضور بازیگران توانمندی مانند رادیکا آپته، نوازالدین صدیقی و سیف علی خان، بدون شک یکی از بهترین سریال‌های هندی است که با کمک آن می‌توانید در عین لذت بردن از فرهنگ غنی هندی، زبان هندی خود را تقویت نمایید.

داستان حول محور یک افسر پلیس صادق و یکی از اعضای مافیا در شهر بمبئی روی می‌دهد. طی این داستان رویارویی آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود. چه چیزی سبب می‌شود که این پلیس درستکار جلوی مافیا و اعمال آن‌ها را بگیرد؟ چه عاملی سبب می‌شود که یک گانگستر اطلاعات محرمانه خود را برای این پلیس فاش نماید؟

از آنجایی که داستان این سریال جنایی است و در اطراف بمبئی رخ می‌دهد؛ گفت‌و‌گو‌ها و دیالوگ‌های آن به لهجه بمبئی بوده و به دلیل وجود شخصیت مرد پنجابی در آن فرهنگ پنجابی به تصویر کشیده می‌شود.

 

۲- Yeh Meri Family

سریال خانواده یه مری برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: ये मेरी फैमिली
  • نام سریال به فارسی: خانواده یه مری

سریال «خانواده یه مری» یک مجموعه سریالی کمدی و درام است که داستان هارشو گوپتا ۱۲ ساله را به همراه خانواده‌اش در دهه ۱۹۹۰ به تصویر کشیده و اتفاقات روزمره و سختی‌های آن‌ها را به شیوه‌ای زیبا نمایش می‌دهد. این سریال به خاطر داشتن نوستالژی و بازی حرفه‌ای بازیگرانش به شدت مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. همچنین به دلیل وجود نوجوانان و سادگی مکالمه‌های آن، این سریال تبدیل به یک منبع فوق‌العاده عالی برای زبان آموزان مبتدی شد.

 

۳- Ghoul

سریال هندی غول برای یادگیری زبان

  • نام سریال به زبان اصلی: पिशाच
  • نام سریال به فارسی: غول

سریال هندی «غول» از جمله سریال‌هایی با ژانر ترسناک و هیجان‌انگیز است. شما با دیدن این مینی سریال در کنار ترس و هیجان، زبان هندی را نیز فرا می‌گیرید. مکالمات ترکیبی از کلمات هندی و اردو است، زیرا طرح داستان از یک شخصیت فولکلور عرب الهام گرفته شده است. نیازی به گفتن نیست که ترکیب پیچیده هر دو زبان زیبایی و غنای بسیار بیشتری را نسبت به هر یک به تنهایی به گفت‌وگو می‌بخشد.

داستان  این سریال در هند در آینده‌ای دیستوپیایی می‌گذرد که فاشیسم در راس آن قرار دارد و طرح اصلی داستان بازجویی از یک تروریست مخوف علی سعید در یک اردوگاه بازداشتگاه مخفی دولتی است که پس از آن مجموعه‌ای از حوادث وحشتناک و ماوراء طبیعی را شعله‌ور می‌سازد.

ندا رحیم ( رادیکا آپته ) یک افسر نظامی تازه استخدام شده است که به شدت به رژیم خودکامه وفادار است و آماده است تا برای اثبات ایمان خود به سیستم موجود برای پاکسازی جامعه برای آینده‌ای بهتر، هر کاری ر انجام دهد. او در یک بازداشتگاه نظامی مخفی منصوب می‌شود تا از علی سعید (ماهش بلرج)، مخوف‌ترین تروریستی که اخیراً دستگیر و برای بازجویی آورده شده است، بازجویی کند. با این حال، او میز بازجویان خود را برمیگرداند و شرم آورترین رازهای آن‌ها را فاش می‌کند. رحیم به این نتیجه می‌رسد که علی سعید اهل این دنیا نیست و در تسخیر یک موجود ماوراء طبیعی است.

 

۴- Raja, Rasoi, Aur Anya Kahaniyaan

سریال راجا، راسوی، اور آنیا کاهانیان برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: राजा, रसोई, और अन्य कहानियाँ
  • نام سریال به فارسی: راجا، راسوی، اور آنیا کاهانیان

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با تماشای رنگ‌ها و طعم‌های لذیذ و غذاهای سنتی به وجد می‌آیید، تماشای سریال «راجا، راسوی، اور آنیا کاهانیان» می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای شما باشد.

طی داستان این سریال عطرها و طعم‌های مختلف منطقه‌های هند به اشتراک گذاشته می‌شود. این نمایش نیز نگاهی درونی به آشپزخانه‌های سلطنتی هند نیز دارد و به بررسی تاریخچه پشت آشپزی خاندان سلطنتی هند می‌پردازد، همچنین نحوه کشف ظروف و اهمیت آن‌ها درتاریخ هند را نشان می‌دهد.

 

۵- Delhi Crime

سریال هندی جنایت دهلی برای یادگیری زبان

  • نام سریال به زبان اصلی: दिल्ली क्राइम
  • نام سریال به فارسی: جنایت دهلی

داستان سریال «جنایت دهلی» نمایش یک حادثه تجاوز جنسی با عنوان پرونده تجاوز جنسی نیربهایا است که به واسطه آن موج عظیمی از خشم و طغیان در سراسر هند را به تصویر می‌کشد. این سریال نمایشی غم‌انگیز از مبارزات حرفه‌ای و آشفتگی‌های احساسی یک افسر پلیس است.
گویش‌های این سریال ترکیبی از گویش‌ها به ویژه ترکیبی از هاریانوی همراه با لحن مناسب هند شمالی است. تماشای این سریال برای کسانی مناسب است که تمایل دارند علاوه بر یادگیری زبان هندی، با فرهنگ هندی نیز آشنا شوند.

 

۶- Little Things

سریال چیزهای کوچک برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: छोटी चीजें
  • نام سریال به فارسی: چیزهای کوچک

سریال «چیزهای کوچک» یکی از بهترین سریال‌های هندی است که توانسته موضوعات واقعی و عملی را با کم‌ترین درام به تصویر بکشاند. این سریال یک لذت شگفت ‌انگیز برای چشمان شما است. این سریال زندگی یک زن و شوهر را در شرایط هند به تصویر می‌کشد. این سریال هندی لحظات به ظاهر عادی و در عین حال شیرینی را که بین این زوج اتفاق می‌افتد را به صورت ارزشمندی نشان می‌دهد. همچنین مسائل آن‌ها، پیچیدگی‌های روابط‌شان و تضادهای شخصیتی آن‌ها نیز روشن می‌شود.

مکالمات بین آن‌ها دارای لحن بسیار دوستانه و واژگان هندی است که می‌تواند به راحتی در زندگی روزمره در هند مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل این سریال یک منبع الهام بی‌نظیر برای زبان آموزان هندی محسوب می‌شود.

بیشتر بدانید: کلمات و جملات ساده روزمره برای یادگیری زبان هندی

 

۷- Powder

سریال هندی پودر برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: पाउडर
  • نام سریال به فارسی: پودر

سریال «پودر» یک سریال هندی جنایی و سراسر هیجان است. تجارت مواد مخدر در این سریال به تصویر کشیده می‌شود. در طول این داستان دو برادر به روش‌های گوناگون وارد این شبکه خطرناک شده و در آن درگیر می‌شوند.

جدا از خط داستانی، این سریال با هنرنمایی بازیگران استثنایی و کارگردانی عالی  رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است! در فیلمنامه این نمایش، از واژه‌های اردو نیز استفاده شده است؛ زیرا برادران مسلمان بوده و در ضمن مکالمات خود کلمات اردو را به کار می‌برند.

 

۸- Stories by Rabindranath Tagore

داستان های رابیندرانات تاگور برای یادگیری زبان هندی

  • نام سریال به زبان اصلی: रवीन्द्रनाथ टैगोर की कहानियाँ
  • نام سریال به فارسی: داستان های رابیندرانات تاگور

چه کسی نام سریال «رابیندرانات تاگور»  برنده جایزه نوبل را نشنیده است؟ نمایش داستان‌های رابیندرانات تاگور مجموعه‌ای ویدیویی از داستان‌هایی است که در اصل به زبان بنگالی نوشته شده‌ اما به زبان هندی فیلم‌برداری شده‌اند. یکی از بهترین نمایش‌های هندی، شخصیت‌ها و پس‌زمینه بصری در این نمایش به همراه فرهنگ غنی و مسحورکننده بنگالی به تصویر کشیده شده است. این سریال می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای یادگیری زبان هندی و فرهنگ بنگالی باشد.

 

۹- Buddha

سریال هندی بودا برای یادگیری زبان

  • نام سریال به زبان اصلی: बुद्धा
  • نام سریال به فارسی: بودا

وقت آن رسیده که نگاهی به جواهر سریال‌های هندی بیندازیم؛ سریال زیبای «بودا». همان طور که از نام این سریال پیداست، داستان تولد شاهزاده گوتام، دوران کودکی و جوانی او و سپس آخرین سفر او به سمت روشنگری و منشأ بودیسم  به تصویر کشیده شده است. این یک سریال به‌عنوان یک درام تاریخی، قدیمی و در عین حال جادویی است!

 

۱۰- Rishta.com

این سریال حول محور آژانسی به نامRishta.com»  می‌چرخد. این آژانس در حیطه ازدواج فعالیت کرده و توسط چهار دوست به نام‌های روهان مهرا، ایشا میرچندانی، حذیفا و روچیکا اداره می‌شود. در هر قسمت از این سریال جذاب می‌بینید که چگونه آن‌ها امور مربوط به ازدواج مشتری‌های خود و همچنین مشکلات خودشان را مدیریت می‌کنند.

Rishta.com سریال جذاب هندی برای یادگیری زبان

 

تکنیک ها و نکات تماشای فیلم و سریال های یادگیری زبان هندی

تکنیک‌های مختلفی برای یادگیری زبان هندی با فیلم و سریال وجود دارد، مثل:

  • برخی از افراد ترجیح می‌دهند از طریق غوطه‌ور شدن در فیلم یا سریال، دیالوگ‌های آن را به خاطر بسپارند و با تکرار کردن‌های پی‌در‌پی به این زبان مسلط شوند.
  • برخی دیگر ترجیح می‌دهند از روش‌های سنتی‌تری مانند کتاب، فلش کارت و تمرین‌های دستور زبان هندی استفاده کنند.
  • برخی دیالوگ‌ها و صداها را ضبط کرده و مرتب گوش می‌کنند که نحوه تلفظ آن‌ها در ذهن‌شان حک شود.
  • برخی دیگر ترجیح می‌دهند در هنگام تماشای فیلم و سریال از زیرنویس هندی استفاده کرده و مواردی که برای‌شان جدید است را یادداشت کنند و آن‌ها مرتبا تکرار نمایند.
بهترین تکنیک معمولاً تکنیکی است که به بهترین نحو با سبک یادگیری فرد مطابقت داشته باشد. این موضوع خیلی مهم است که روشی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد. هرچند فراموش نکنید که پایبند بودن شما به آن روش موفقیت شما را تضمین می‌کند.  

یادگیری زبان هندی

 

با این حال، پیشنهاد ما به شما استفاده از تکنیک اول است، چرا که فیلم و سریال‌های هندی می‌تواند فرایند یادگیری این زبان را برای شما هم کوتاه‌تر کند و هم سریع‌تر. برای به نتیجه رسیدن با کمک این تکنیک ذکر چند نکته را ضروری میدانیم:
  1. سطح فیلم و سریال های یادگیری زبان هندی را متناسب با سطح زبان هندی خود انتخاب کنید
  2. در ابتدای مسیر یادگیری، زیرنویس فارسی را روشن کرده و در ادامه آن را خاموش نمایید و از زیرنویس هندی کمک بگیرید.
  3. به دقت به تلفظ واژگان گوش فرا دهید.
  4. هر قسمت از فیلم و سریال را نگه داشته و آن را یادداشت نمایید و مرتبا آن‌ها را تکرار کنید.
  5. از دیکشنری هندی استفاده کنید.
  6. فیلم و سریال را بارها و بارها تماشا کنید تا تک‌تک واژگان در ذهن شما ماندگار شوند.
  7. از فیلم و سریال‌ها برای یادگیری گرامر هندی کمک بگیرید.
  8. سعی کنید فیلم و سریال‌ها با موضوعات مختلف را تماشا کنید؛ تا دایره واژگان‌تان روز به روز وسیع‌تر شود.
  9. سعی کنید دیالوگ‌های فیلم و سریال‌های هندی را تک‌تک به خاطر بسپارید تا به این شیوه بر مکالمه تسلط کافی پیدا نمایید.

 

سخن پایانی

سعی ما بر این است که بتوانیم مسیر یادگیری زبان هندی را برای شما شیرین‌تر و هموارتر سازیم. شما با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های اصولی در تماشای فیلم می‌توانید زبان هندی را شبیه خود هندی‌ها به راحتی یاد گرفته و صحبت کنید. در این مسیر نیز می‌توانید از یک معلم خصوصی زبان هندی کمک بگیرید تا مسیر خود را کوتاه‌تر کنید. به امید موفقیت تک‌تک شما زبان آموزان عزیز.

منابع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۲ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *