کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

بهترین روش‌ های تدریس زبان ترکی

۵
(۹)

ترکی استانبولی یکی از زبان‌هایی است که روزبه‌روز تعداد متقاضی‌های آن برای یادگیری اضافه می‌شود. به طور طبیعی با افزایش تقاضا برای یادگیری زبان ترکی، تعداد معلم‌های زبان ترکی هم که بتوانند این زبان را به متقاضیان آموزش بدهند بیشتر می‌شود.

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند شما را به عنوان یک معلم زبان ترکی از بقیه متمایز کند، دانستن بهترین و موثرترین روش‌های تدریس این زبان پرطرفدار و به کار بردن آن‌ها در طی جلسات است.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

جدیدترین و بهترین روش‌ های تدریس زبان ترکی

اجازه بدهید همین اول بگوییم که هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که شما بتوانید آن را کشف کرده و سپس برای تدریس زبان ترکی به کار ببرید تا تمامی زبان آموزان بتوانند با این یک روش به بهترین نحو ترکی را یاد بگیرند. اما خبر خوب این است که روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بالا بردن سطح اثرگذاری و بهره‌وری جلسات کلاس و همچنین آسان‌تر و سریع‌تر کردن سرعت یادگیری زبان آموزان استفاده کنید.

مقالات مرتبط:

ما در ادامه بهترین روش‌هایی که می‌توانید در جلسات کلاس زبان ترکی به کار ببرید تا بتوانید به خوبی این زبان را آموزش دهید بیان کرده‌ایم.

تدریس زبان ترکی استانبولی

 

۱. استفاده از موسیقی و پادکست‌های ترکی

مغز ما برای تمرکز بر روی جزئیات صداهای اطراف بسیار عالی عمل می‌کند و از طرفی دیگر، در نادیده گرفتن جزئیات نامربوط و ناآشنای دیگر نیز تا همین اندازه کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. به خاطر این توانایی از مغز است که شما می‌توانید در مکان‌های عمومی مثل کافه‌ها با تمرکز بالایی مطالعه و کار کنید.

هنگام یادگیری یک زبان جدید نیز مغز با اصوات و کلمه‌های آن مانند صداهای مبهم اطراف برخورد کرده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد؛ زیرا چیزی از آن نمی‌داند.

یکی از روش‌های تدریس زبان ترکی که می‌تواند بر این مشکل غلبه کرده و در کنار آن مهارت شنیداری را تقویت کند، استفاده از پادکست‌ها و آهنگ‌های زبان ترکی حین برگزاری کلاس است.

  • شما می‌توانید در حدود ده دقیقه از اول هر جلسه را به پخش موسیقی، پادکست یا هر صوت دیگری که به زبان ترکی است اختصاص دهید.
  • برای کارایی بهتر پیشنهاد می‌کنیم که بعد از پخش کردن صوتی که انتخاب کردید، در مورد آن با زبان آموز گفتگو کنید تا بفهمید تا چه حد متوجه کلمات و مفهوم مطلب شده است.
    این کار می‌تواند روش بسیار خوبی نیز برای تعیین سطح مهارت شنیداری زبان آموز و ارتقا آن نیز محسوب شود.

بیشتر بدانید: راهنمای جامع استفاده از پادکست در تدریس زبان

تدریس زبان ترکی به کمک موسیقی و پادکست

 

۲. استفاده از فیلم‌های صحبت کردن افراد بومی

یکی دیگر از روش های تدریس زبان ترکی این است که به این نکته توجه داشته باشید که یک شخص از ابتدای تولد، هنگامی که به طور مکرر در معرض زبان مادری خود قرار بگیرد، عضلات صورتش نیز برای تلفظ کلمات آن زبان تقویت می‌شوند. به همین دلیل است که تلفظ صحیح کلمات و اصوات یک زبان جدید، مخصوصا ترکی که آواها و اصوات زیادی دارد، می‌تواند برای یک فرد مبتدی بسیار سخت باشد.

برای برطرف کردن این مشکل، می‌توانید از فیلم‌هایی که در آن یک فرد بومی ترکیه در حال صحبت کردن است کمک بگیرید.

  • حین تماشای فیلم در طول جلسات، از زبان‌آموز بخواهید که به دهان فردی که صحبت می‌کند دقت کند. هدف این است که او متوجه شود که هنگام تلفظ هر کلمه ترکی، عضلات دهان، زبان، گلو و یا حتی صورت به چه شکلی در می‌آیند.
  • به مرور زمان با تمرین کردن به همراه اینگونه فیلم‌ها، عضلات مربوطه تقویت شده و در نتیجه تلفظ و مهارت گفتاری زبان آموز نیز بهبود پیدا می‌کند. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به یوتیوبرها و بلاگرهای ترکی که اتفاقات روزمره خود را بر روی پلتفرم‌های مختلف به اشتراک می‌گذارند اشاره کرد.

تدریس زبان ترکی

در دو کانال یوتیوب زیر می‌توانید ویدیوهایی را پیدا کنید که در این زمینه به شما کمک می‌کنند:

کانال یوتیوب Easy Turkish

این کانال یک زیرمجموعه از مجموعه بزرگتری به نام Easy Languages ​​است که در ویدئوهای آن، مجریان با مردم در خیابان‌های استانبول درباره موضوعات رایج و روزمره مصاحبه می‌کنند.
ویدئوهای این کانال می‌توانند منبع خوبی برای فیلم‌هایی باشد که می‌توانید با آن‌ها در کلاس بر روی مهارت گفتاری زبان آموز کار کنید.

کانال یوتیوب Jingle Jeff

مخاطبان اولیه ویدئوهای این کانال کودکان بودند که به مرور زمان بزرگسالان نیز به آن اضافه شدند.
کانال یوتیوب Jingle Jeff کلمات و عبارات جدید زبان ترکی (و همچنین چند زبان دیگر) را آموزش می‌دهد که برای یادگیری نحوه تلفظ و تقویت این مهارت بسیار مفید هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین کانال‌ های یوتیوبی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

 

۳. استفاده از کتاب‌های آموزشی زبان ترکی

استفاده از کتاب‌های آموزش ترکی بسیار آسان بوده و همچنین تنوع زیادی نیز در بازار دارند. با توجه به این تنوع بالا، می‌توانید براساس نیاز و هدف زبان آموز، یک کتاب را انتخاب کرده و بعد از توافق، آن را در کلاس‌ها تدریس کنید.

در ادامه دو نمونه از بهترین کتاب‌های یادگیری زبان ترکی را که می‌توانند بسیار مفید باشند معرفی کرده‌ایم. این کتاب‌ها برای خودآموزی طراحی شده‌اند؛ به همین دلیل می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان تکلیف و تمرین در خانه برای زبان‌آموز نیز استفاده کنید.

کتاب The Delights of Learningکتاب The Delights of Learning این کتاب یک راهنمای جامع برای افراد مبتدی است که می‌توانید با آن تدریس خود را بر مبنای گفتار رسمی و محاوره‌ای، گرامر و کلمات پیش برید. کتاب The Delights of Learning تمرینات زیادی به همراه پاسخ نیز دارد که می‌تواند به تکلیف خوبی برای انجام دادن در خانه تبدیل شود.
کتاب Complete Turkishکتاب Complete Turkish اگر هدف تدریس شما رساندن زبان آموز از سطح مبتدی به متوسط است، می‌توانید این کتاب را استفاده کنید. کتاب Complete Turkish بر روی تمام مهارت‌های کلیدی زبان ترکی تمرکز دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب‌ های یادگیری زبان ترکی از سطح مبتدی تا پیشرفته

 

۴. قرار گرفتن در معرض زبان ترکی

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که باعث می‌شود سرعت زبان‌آموز در یادگیری یک زبان جدید بالا برود، قرار گرفتن در معرض آن زبان به طور روزمره است.

  • می‌توانید از زبان آموزان خود بخواهید که حتی خارج از کلاس نیز شرایطی را برای خود ایجاد کنند که به ترکی صحبت کنند، مطالبی را به زبان ترکی بخوانند و یا به زبان ترکی گوش دهند.
  • همچنین می‌توانید به زبان آموزان پیشنهاد دهید تا سریال‌های ترکی را به همراه زیرنویس فارسی مشاهده کنند یا از برنامه‌های تلوزیونی ترکی استفاده کنند.
    تماشای این برنامه‌ها علاوه بر تقویت مهارت‌های کلیدی، می‌تواند به آن‌ها در مورد فرهنگ ترکیه نیز مطالب زیادی یاد بدهد.
  • اگر زبان آموز سطح بالاتر از متوسط دارد نیز می‌توانید به او پیشنهاد بدهید که زبان تلفن همراه یا کامپیوتر خود را به ترکی تغییر دهد.

تدریس زبان ترکی با فیلم و سریال

مقالات مرتبط:

 

۵. خواندن داستان‌های کوتاه ترکی

استفاده از داستان‌های ساده ترکی در تدریس متن‌های زیادی را برای تقویت مهارت خواندن زبان آموز در اختیار شما قرار می‌دهد.

کتاب‌های داستان زبان ترکی برای گسترش دایره لغات، آشنایی با فرهنگ ترکیه و یادگیری دیالوگ‌های روزمره گزینه بسیار خوبی هستند.

  • اگر کلاس‌هایتان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند، می‌توانید هر جلسه یکی از این داستان‌ها را انتخاب کرده و تصویر آن را حین برگزاری جلسه با زبان آموز به اشتراک بگذراید.
  • سپس بر اساس سطح زبان آموز و شناختی که از توانایی‌های او دارید، می‌توانید ابتدا خودتان از روی داستان بخوانید و یا ابتدا از زبان آموز بخواهید داستان را خوانده و بعد از تمام شدن اشتباهات او را اصلاح کنید.

علاوه بر کتاب‌های داستان کوتاه، می‌توانید از کتاب‌های زبان ترکی که برای بچه‌ها نوشته شده‌اند نیز استفاده کنید. یکی از مزیت‌های کتاب‌های بچگانه تصاویر و طرح‌های گرافیکی موجود در آن‌هاست که فهم مطالب را برای زبان آموز آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 

۶. استفاده از رمان‌های ترکی

یکی دیگر از روش های تدریس زبان ترکی به افرادی که سطح بالاتری دارند (متوسط یا پیشرفته)، استفاده از رمان‌های زبان ترکی است.

رمان‌ها نسبت به داستان‌ها کوتاه واژگان پیچیده‌تری داشته و برای کسانی که می‌خواهند مهارت خواندن خود را در زبان ترکی بالا ببرند بسیار مناسب هستند.

اگر به تدریس خصوصی زبان ترکی علاقه دارید، می‌توانید با ثبت نام در هایتاکی به‌عنوان مدرس زبان ترکی، به جمع معلمان خانوادۀ بزرگ هایتاکی اضافه شوید و کلاس‌های خود را به‌صورت آنلاین یا حضوری با استفاده از این پلتفرم برگزار کنید.

 

۷. شروع صحبت به زبان ترکی از جلسه اول

اگر کسی که به او آموزش می‌دهید کاملا مبتدی بوده و چیزی از این زبان نمی‌داند، می‌توانید از کلمات و عبارات ساده و روزمره زبان ترکی، مثل  سلام و احوال‌پرسی شروع کرده و اول هر جلسه آن‌ها را تکرار کنید. به مرور زمان و با یادگیری بیشتر، کلمات و عبارات بیشتری را به گفتگوهای عادی کلاس اضافه کنید.

بهترین روش ها برای تدریس زبان ترکی

  • این روش تمامی مهارت‌های کلیدی یادگیری زبان، از جمله شنیداری و گفتاری را تقویت می‌کند.
  • علاوه بر آن، زبان آموز با قرار گرفتن در معرض واژه‌هایی که با آن‌ها آشنا نیست دایره لغات خود را به مرور زمان گسترش داده و نحوه جمله بندی صحیح را از معلم خود یاد می‌گیرد.
  • ترس و خجالت زبان آموز از صحبت کردن به زبان ترکی و اشتباه کردن از جلسه اول بسیار طبیعی بوده و به مرور زمان برقراری مکالمه برای او راحت‌تر می‌شود. به عنوان معلمی که به انواع روش های تدریس زبان ترکی آشناست و روحیات زبان‌آموزان مختلف را می‌شناسد، باید به او نشان دهید که نیازی به نگرانی در مورد این موضوعات نیست و اشتباه کردن امری عادی در فرآیند یادگیری است.

 

۸. جذاب و تعاملی کردن کلاس

برای یادگیری به کار بردن زبان ترکی در زندگی روزمره و آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم کشور ترکیه، این فرصت را دارید که فعالیت‌های محبوب آن‌ها را در کلاس به طور عملی انجام دهید و یا موقعیتی شبیه به آن فعالیت‌ها را بازسازی کنید.

برای مثال، شما می‌توانید یکی از جلسات را به آشپزی و درست کردن کردن غذاها و دسرهای سنتی و محبوب این کشور اختصاص دهید. در حین انجام این کارها، سعی کنید تمامی مراحل را به ترکی توضیح داده و با یکدیگر به زبان ترکی ارتباط برقرار کنید.

 

۹. کمک گرفتن از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان ترکی

برای افزایش انسجام جلسات و پیش بردن آن‌ها براساس یک برنامه مشخص، می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای یادگیری زبان ترکی نیز در کنار فعالیت‌های برنامه ریزی شده دیگر بهره ببرید.

استفاده از اپلیکیشن های یادگیری زبان ترکی

به‌عنوان مثال بعد از توافق با زبان آموز بر سر انتخاب اپلیکیشن، از او بخواهید که روزانه دروس مشخصی را انجام دهد تا به جایی برسد که دستور زبان و یا قواعد پیچیده وارد روند آموزش می‌شوند که نیاز به توضیحات بیشتری دارند.
در این مرحله، بعد از آموزش دادن جزئیات مطالب به زبان آموز در کلاس، این امکان نیز وجود خواهد داشت که از اپلیکیشن‌های زبان ترکی به عنوان تمرین و تکلیف در خانه استفاده کنید.

 

سخن پایانی

امیدواریم که روش‌های تدریس زبان ترکی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به شما کمک کنند تا بتوانید بهره‌وری کلاس‌های خود را به حداکثر برسانید و از دیگر مدرس‌ها متمایز شوید.

توجه داشته باشید که نمی‌توان یک شبه به این سطح از بهره وری در کلاس‌ها رسید و نیاز به آزمون و خطا دارید. همچنین با توجه به هدف زبان آموز خود، می‌توانید این روش‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید که به درک کاملی از ترکی ختم می‌شود و یا بیشتر تمرکز خود را بر روی یکی از آن‌ها بگذارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۹

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *