کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

چطور برای یادگیری زبان آلمانی برنامه ریزی کنیم؟ | ۱۳ تکنیک کاربردی

۵
(۶)

یادگیری یک زبان جدید می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد، به خصوص وقتی صحبت از زبان پیچیده‌ای مانند آلمانی باشد. با این حال، با برنامه‌ریزی دقیق و انتخاب بهترین روش‌های یادگیری، ازجمله شرکت در کلاس‌ آنلاین آلمانی، این فرایند می‌تواند به یک تجربه لذت‌بخش تبدیل شود.

البته برنامه ریزی برای یادگیری زبان آلمانی محدود به شرکت در کلاس‌های زبان نیست و کارهای دیگری هم باید در این مسیر انجام داد.
در واقع، باید گفت که هدف بدون برنامه فقط یک آرزو است. یادگیری زبان آلمانی با استفاده از این تکنیک‌های جالب و اثبات‌شده خیلی آسان‌تر است. ما در این مقاله به بررسی روش‌ها و تدوین یک برنامه مطالعاتی کامل برای یادگیری زبان آلمانی خواهیم پرداخت.

 

در ادامه می‌خوانید: 

 

روشی اثبات شده برای برنامه ریزی یادگیری زبان

هزاران روش مستند برای تعیین اهداف و دستیابی به آنها وجود دارد. انتخاب روش یک فرایند کاملا شخصی است. اما از دهه ۱۹۵۰، هزاران نفر از افراد و کسب و کارها از تکنیک تعیین هدف اثبات شده‌ای به نام OKR استفاده کرده‌اند.

OKR مخفف Objectives Key Results است. این تکنیک توسط مشاغل بزرگ در سراسر جهان مانند آمازون، گوگل و اسپاتیفای استفاده می‌شود. با این حال بسیاری از مردم از OKR‌ها برای مقابله با اهداف شخصی خود نیز استفاده می‌کنند. تفاوت بین یک هدف و یک نتیجه کلیدی چیست؟ خب، به زبان ساده:

تفاوت بین یک هدف و یک نتیجه کلیدی به زبانی ساده
هدف
نتیجه نهایی که می خواهید به آن برسید.
نتیجه کلیدی
کارهای خاصی که قرار است برای رسیدن به هدف خود انجام دهید (خروجی‌ها)

تعیین هدف مهم ترین عنصر در طراحی یک برنامه ریزی درسی

در اینجا مثالی از نحوه استفاده از سیستم OKR برای اجرای «ماراتن دو» آورده شده است:

هدف: دویدن در ۳ ماه

  • نتیجه کلیدی ۱: ۴ بار در هفته بدوید
  • نتیجه کلیدی ۲: هر هفته ۱ وعده غذایی سالم بخورید
  • نتیجه کلیدی ۳: هر شب ۸ ساعت بخوابید

OKR‌ها سیستمی برای ایجاد عادات بهتر هستند و باعث پیشرفت می‌شوند. الگوی برنامه‌ریز مطالعه یادگیری زبان از سیستم OKR الهام گرفته شده است تا بتوانید به اهداف خود برسید و پیشرفت ملموس را در طول مسیر مشاهده کنید.

 

آموزش طراحی برنامه مطالعاتی برای یادگیری زبان آلمانی

 

۱. هر هفته روی آنچه می‌توانید به دست آورید، تمرکز کنید

برای دستیابی به اهداف بزرگ، باید تغییرات کوچکی در روال یادگیری خود ایجاد کنید. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم به جای یک ماه یا سال کامل، هر هفته برنامه‌ریزی کنید. این باعث می‌شود که اهداف شما بزرگ، دست‌یافتنی و کمتر ترسناک شوند. همچنین، اگر زندگی مانع از رسیدن به اهداف‌تان شود، احساس نمی‌کنید که به‌طور جبران‌ناپذیری از مسیر خارج شده‌اید.

 

۲. انجام فعالیت‌های طوفان فکری برای جلوگیری از کسالت

قبل از اینکه برنامه یادگیری زبان آلمانی خود را شروع کنید، برخی از فعالیت‌هایی را که باعث می‌شود یادگیری زبان برای شما یک فرایند سرگرم‌کننده و موثر باشد، را با طوفان فکری حل کنید. فعالیت‌های زیادی برای یادگیری زبان آلمانی در خانه وجود دارد؛ مانند:

  • ۵ صفحه از یک کتاب را بخوانید.
  • ۳۰ دقیقه از یک پادکست را گوش دهید.
  • غرق در موسیقی بومی و خواندن اشعار آلمانی شوید.
  • با یک دوست یا شریک آلمانی، برای تبادل زبان صحبت کنید.

 

۳. الگوی خود را متناسب با روال زندگی و یادگیری خود تطبیق دهید

در چند هفته اول به این اعداد توجه کنید و ببینید چقدر زمان برای برنامه شما واقع‌بینانه است. اگر جلسات مطالعه شما خیلی کوتاه است، دقایق بیشتری را برای یادگیری اضافه کنید. نکته کلیدی این است که اگر به اندازه سایر افراد «سریع» یاد نمی‌گیرید، احساس بدی نداشته باشید. در عوض، هر روز کمی بهتر شوید.

علاوه بر کتاب‌های درسی، از مطالب معتبر (گزارش‌های خبری واقعی، پست‌های وبلاگی، بحث در مورد برنامه‌های گفتگو و غیره) استفاده کنید. زمان‌های کوتاهی را در طول روز برای مطالعه زبان آلمانی خود محدود کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای هر جلسه کافی است اما باید برنامه را رعایت کنید!

بیشتر بخوانید: روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

بعد از چند هفته، این به بخشی از روتین شما تبدیل می‌شود و حتی به انجام آن فکر نمی‌کنید و به یک عادت تبدیل می‌شود، درست مانند تمرینات بدنی! با دوستان‌تان به زبان آلمانی چت کنید، فیلم‌های آلمانی با زیرنویس تماشا کنید، و غیره.

👈🏻 هر چه بیشتر از یادگیری لذت ببرید، آسان‌تر خواهد بود.

کمک گرفتن از یک معلم و پیروی از یک الگوی مناسب در برنامه ریزی برای یادگیری زبان آلمانی

 

۴.یک معلم خوب پیدا کنید

شما می توانید کارهای زیادی را به تنهایی انجام دهید، اما یک معلم خوب می‌بیند که در کجا نیاز به راهنمایی و بازخورد دارید، می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد و همچنین انگیزه شما را حفظ کند.

 

۵. هر روز مطالعه نکنید

اگر هر روز مطالعه کنید، ممکن است پیشرفت زیادی داشته باشید، اما به سرعت احساس خستگی خواهید کرد. بر اساس این مطالعه در نیچر، استراحت و خواب کافی برای تثبیت همه چیزهایی که آموخته‌اید، بسیار مهم است.

حداکثر ۵ روز در هفته مطالعه کنید! اگر بسیار انگیزه دارید، همیشه می‌توانید در روزهای استراحت خود به فعالیت بسیار سبکی بپردازید، مانند گوش دادن به موسیقی‌ یا تماشای فیلم به زبان مقصد.

 

۶. یک برنامه آموزشی تنظیم کنید

برای تسلط به زبان آلمانی، تنظیم یک برنامه یادگیری ساختار یافته ضروری است.

  1. با تعیین اهداف خاص، مانند تسلط بر واژگان پایه یا تمرین برای تقویت مکالمه به زبان آلمانی، شروع کنید.
  2. در مرحله بعد، یک برنامه مطالعه منظم متناسب با سبک زندگی خود تنظیم کنید.
  3. و…

بنابراین هر روز یا چند روز در هفته را برای یادگیری آلمانی اختصاص دهید. آن را به عنوان یک تعهد نسبت به خود تلقی کنید و جلسات مطالعه خود را در اولویت قرار دهید.

 

۷. با اصول و ساختار زبان آلمانی شروع کنید

مانند هر زبان دیگری، تسلط بر مبانی آلمانی ضروری است.

  1. با درک دستور زبان آلمانی، از جمله ساختار جملات آلمانی، صرف افعال و جنسیت اسم شروع کنید.
  2. برنامه‌های آموزش آنلاین زبان دوره‌های جذابی را ارائه می‌دهند که یادگیری گرامر را آسان می‌کند.
  3. برای درک کامل، این دوره‌ها را با کتاب‌های یادگیری آلمانی یا منابع آنلاین جفت کنید.
  4. به طور همزمان، روی گسترش واژگان آلمانی خود تمرکز کنید.
  5. پس از یادگیری کلمات، با اصطلاحات ساده روزمره آلمانی شروع کنید و به تدریج به سمت اصطلاحات پیچیده‌تر بروید.
  6. برای تمرین و تقویت واژگان آلمانی جدید از فلش کارت‌ها، برنامه‌های یادگیری زبان آلمانی (اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها) و فرهنگ لغت های آلمانی – فارسی استفاده کنید.
  7. تمرین منظم به تقویت درک و تسلط شما کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:

 

۸. احاطه کردن محیط خود با کلمات و عبارات آلمانی

یکی از موثرترین راه‌ها برای یادگیری زبان، غوطه‌ور شدن در آن است. احاطه کردن محیط خود با کلمات و عبارات آلمانی یک راه عالی برای انجام این کار است.

روش‌های احاطه کردن محیط خود با زبان آلمانی
۱ مشاهده نام اشیا به زبان آلمانی

برچسب زدن به اقلام خانگی با نام و واژگان آلمانی یک روش عالی برای شروع است.

این روش به شما امکان می‌دهد کلمات را چندین بار در روز ببینید، که یادگیری شما را تقویت می‌کند و به شما کمک می‌کند آنها را راحت‌تر به خاطر بسپارید.

۲ یادگیری سه کلمه آلمانی در روز

هر روز سه کلمه آلمانی جدید یاد بگیرید. می‌توانید این کلمات را روی کاغذهای کوچک بنویسید و هر جا که می‌روید با خود حمل کنید. تا پایان روز، ترجمه آن کلمات را حفظ خواهید کرد.

 این تکنیک موثر است زیرا شما را با اطلاعات بیش از حد در یک زمان غرق نمی‌کند و حفظ کلماتی را که یاد می‌گیرید، آسان‌تر می‌کند.
اما توصیه می‌کنیم بیش از سه کلمه در روز یاد نگیرید تا بتوانید آن کلمات را به خاطر بسپارید و برای مدت طولانی از این روش استفاده کنید.

به هر حال، سه کلمه در روز به معنای ۲۱ کلمه در هفته و ۸۴ کلمه در ماه و ۱۰۹۵ کلمه در سال است.

بیشتر بدانید: بهترین روش های یادگیری واژگان زبان آلمانی (تحقیقات جدید)

 

۹. ایجاد سرگرمی به زبان آلمانی

نکته دیگری که می‌تواند یادگیری آلمانی را لذت‌بخش‌تر کند این است که روی کلمات و عبارات مرتبط با سرگرمی‌های خود تمرکز کنید.

به عنوان مثال:

  • من عاشق آشپزی هستم و مدتی پیش دستور پخت آشپزی را به زبان آلمانی خریدم که به لطف آنها توانستم به سرعت نام غذاها و بسیاری از افعال مربوط به آشپزی را یاد بگیرم.
  • اگر فوتبال را دوست دارید، تماشای آن را به زبان آلمانی شروع کنید.
  • اگر موسیقی را دوست دارید، به آهنگ‌های آلمانی گوش دهید.
  • اگر پزشک هستید، شروع به یادگیری نحوه گفتن اعضای بدن انسان به آلمانی کنید.

این رویکرد یادگیری آلمانی را مرتبط‌تر و جذاب‌تر می‌کند و همچنین می‌تواند راهی عالی برای برقراری ارتباط با آلمانی‌زبان‌هایی باشد که علایق مشترک شما را دارند.

 

۱۰. کتاب‌های کودکانه بخوانید

طبیعتاً اگر شروع به یادگیری زبان آلمانی کرده‌اید، قبلاً چندین کتاب آموزشی خریداری کرده‌اید. علاوه بر این، خرید کتاب‌های کودک را نیز به شما توصیه می‌کنیم. این کتاب‌ها اغلب به زبان ساده‌تر نوشته می‌شوند و درک آن‌ها را برای زبان‌آموزان آسان‌تر می‌کنند.

علاوه بر این، آنها معمولاً به گونه ای طراحی شده‌اند که سرگرم‌کننده و جذاب باشند، که می‌تواند تجربه یادگیری را لذت بخش‌تر کند.

یادگیری زبان آلمانی با مطالعه کتاب های کودکانه

 

۱۱. تعامل با دوستان

روش دیگری که می‌تواند به شما در یادگیری آلمانی کمک کند، یافتن یک شریک تبادل زبان است. کسی که آلمانی صحبت می‌کند و می‌خواهد زبان مادری شما را یاد بگیرد.

می توانید صحبت کردن با یکدیگر را تمرین کنید که روشی موثر برای ارتقاء مهارت‌های مکالمه شماست. پلتفرم‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید شرکای تبادل زبان را در آنها پیدا کنید، بنابراین شروع به کار آسان است.

 

۱۲. تمرین، تمرین و تمرین

تمرین مداوم و متمرکز کلید تسلط بر هر زبانی است. همانطور که در مسیر یادگیری آلمانی خود پیشرفت می‌کنید، تمرینات روزانه نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن را در برنامه مطالعه خود بگنجانید.

  • برای تمرین مهارت‌ های نوشتاری خود، مقالات کوتاه را به زبان آلمانی بنویسید.
  • با صدای بلند صحبت کنید یا شرکای زبانی برای تمرین مکالمه پیدا کنید. برای
  • تماشای اخبار یا پادکست‌های آلمانی، مهارت های درک مطلب و شنیداری را تقویت می‌کنند و گوش شما را برای درک گفتاری آلمانی آموزش می‌دهند.
  • خواندن متون ساده آلمانی، مانند روزنامه‌ها، کتاب‌ها، رمان‌های آلمانی یا مقالات آنلاین، یک تجربه جامع را ارائه می‌دهد.

 

۱۳. با انگیزه بمانید

یادگیری زبان به زمان و تلاش نیاز دارد، اما حفظ انگیزه در زمان یادگیری زبان برای موفقیت شما بسیار مهم است.

  • دستاوردهای خود را در مسیر یادگیری جشن بگیرید، چه رسیدن به نقطه عطف، یادگیری یک مفهوم دستور زبان جدید یا درک یک جمله پیچیده.
  • علاوه بر این، به انجمن‌های آنلاین یا گروه‌های زبان بپیوندید تا با سایر زبان‌آموزان ارتباط برقرار کنید و پیشرفت خود را به اشتراک بگذارید.
  • احاطه کردن خود با افراد همفکر باعث حمایت و تشویق شما در طول سفر یادگیری زبان شما می‌شود.

 

سخن پایانی

ما می‌دانیم که برنامه‌ریزی و اجرای یک روال یادگیری زبان موثر می‌تواند دشوار باشد اما با تمرین و تلاش ممکن است. در پایان، یادگیری آلمانی همانند سایر زبان‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما لازم نیست کسل کننده یا یکنواخت باشد.

با رعایت این نکات و انجام برنامه‌ریزی های مناسب و استفاده از روش‌های موثر می‌توانید فرایند یادگیری را جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر کنید.

به نظر شما امکان استفاده همزمان همه ترفندهای برنامه ریزی در یک طرح مطالعاتی وجود دارد؟

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

کلاس های مکالمه آزاد آنلاین هایتاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *