کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

۲۰ روش یادگیری زبان ترکی استانبولی در خانه

۵
(۴)

با وجود اینکه یادگیری هر زبان جدیدی چالش‌هایی را به همراه دارد، زبان ترکی استانبولی به دلیل ساختار منطقی و ساده خود، از جمله زبان‌های نسبتاً آسان برای یادگیری محسوب می‌شود.

روش‌های یادگیری زبان ترکی زیاد هستند و که در این مقاله قصد داریم یکی از پرطرفدارترین آنها، یعنی روش خودآموز ترکی را به شما به صورت جامع و قدم به قدم بررسی کنیم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

خودمان می‌توانیم زبان ترکی را یاد بگیریم؟

یادگیری یک زبان جدید، مثل زبان ترکی کار آسانی نیست، به خصوص زمانی که زبان مادری شما هیچ اشتراکی با زبان جدید نداشته باشد. فناوری، یادگیری زبان جدید را رایگان و آسان‌تر کرده است و می‌توانید با استفاده از آن، در زمان و هزینه‌ای که برای شرکت در دوره‌های یادگیری به شیوه‌های سنتی زبان صرف می‌شود، صرفه‌جویی کنید.

چالش‌برانگیزترین بخش یادگیری ترکی، الفبای غیرمعمول و ساختار گرامری آن است.

زبان ترکی برخلاف انگلیسی، فرانسه و سایر زبان‌ها، از ساختار کلاسیک Subject – Verb – Object (نهاد – فعل – مفعول) پیروی نمی‌کند.

این زبان قوانین و گرامر خاص خود را با پیشوندها و پسوندهای زیادی دارد.

ولی چنین مواردی قرار نیست شما را از یادگیری این زبان در خانه منصرف کند. روش‌هایی برای این هدف وجود دارند که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم.

بهترین منابع یادگیری زبان ترکی استانبولی در خانه

 

بهترین روش های یادگیری زبان ترکی در منزل (روش های خودآموز)

 

۱. به طور منظم به موسیقی ترکی گوش دهید

زبان ترکی از مصوت‌های هماهنگ استفاده می‌کند و برخی از این صداها ممکن است برای گوش شما عجیب به نظر برسند. گوش دادن به آهنگ‌ها و موسیقی‌های ترکی به شما این امکان را می‌دهد تا موزیکالیته زبان را بشنوید. به همین ترتیب، قادر خواهید بود کلمات را بهتر درک کرده و تلفظ کنید.

  1. یک پلی‌لیست ترکی بسازید و آهنگ‌های مورد علاقه خود را که با آنها راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنید را پیدا کنید.
  2. عادت کنید که هر روز به این پلی لیست گوش دهید. شاید در ابتدا متوجه نشوید که آنها چه می‌خوانند یا حتی چه می‌گویند!
  3. حتی اگر برای تجزیه و تحلیل آنچه می‌شنوید آماده نیستید، به گوش دادن آهنگ‌ها ادامه دهید.
  4. سعی کنید با آنها همخوانی کنید!

و  آنجاست که یادگیری زبان اتفاق می‌افتد!

بیش‌ترین یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که به دنبال یادگیری نباشید و فقط از خود زبان لذت ببرید!

می توانید موزیک ویدیوهای آهنگ های ترکی را در سایت‌های ویدیویی مانند یوتیوب پیدا کنید. موسیقی ترکی همچنین در سرویس‌های استریم موسیقی محبوب در دسترس است.

 

۲. به پادکست‌های ترکی گوش دهید

پادکست‌ها راهی عالی برای عادت کردن به تلفظ و واژگان ترکی هستند. همچنین می‌توانید عبارات و کلمات جدیدی را که می‌توانید در آینده از آنها استفاده کنید، یاد بگیرید.

 

۳. کتاب‌های کودکان به زبان ترکی بخوانید

کتاب‌های کودکان برای کمک به مبتدیان برای یادگیری خواندن طراحی شده‌اند و شامل واژگان پایه در جملات ساده و خوانا هستند. تصاویر موجود در کتاب کودک کلمات را در متن قرار می‌دهد تا بتوانید معنای کلمات ناآشنا را بهتر درک کنید.

بیشتر بدانید: بهترین کتاب داستان های زبان ترکی برای سطح مبتدی و کودکان

 

۴. اخبار داغ دنیا را به زبان ترکی دنبال کنید

تعدادی وب‌سایت ترکی وجود دارد که مقالات و ویدئوهایی در مورد رویدادهای جاری در ترکیه و سایر نقاط جهان ارائه می‌دهند. این مقالات در عین حال که به شما در تمرین مهارت‌های خواندن یا گوش دادن کمک می‌کنند، نگاهی اجمالی به امور اجتماعی و سیاسی ترکیه دارند.

 

۵. گروه‌های شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین ترکی را کاوش کنید

  • شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌ها به شما این فرصت را می‌دهند تا با افرادی در سراسر جهان که زبان را یاد می‌گیرند و مایل به کمک به دیگران هستند، ارتباط برقرار کنید.
  • پلتفرم‌ها و برنامه‌های آنلاین زیادی مانند OnClass وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها با افراد بومی زبان ترکی برای گفتگو پیدا کنید.

این یک راه عالی برای تقویت درک و تلفظ شما و همچنین یادگیری در مورد فرهنگ ترکیه است.

 

۶. در کلوپ‌های کتاب یا گروه‌های گفتگو شرکت کنید

کلوپ‌های کتاب و گروه‌های گفتگو راهی عالی برای معاشرت با دیگر زبان آموزان ترکی و تمرین مهارت‌های گفتاری خود در  یک محیط غیررسمی هستند.

 

۷. ویدئوهای آموزشی را در یوتیوب تماشا کنید

علاوه بر تماشای سریال‌های ترکی و همچنین فیلم‌هایی به زبان ترکی، راه دیگری برای یادگیری زبان ترکی، تماشای صحبت‌های طبیعی افراد در مورد زندگی روزمره یا نحوه ابراز خودشان در موقعیت‌های مختلف است.

کانال‌های یوتیوب زیادی وجود دارند که محتوای رایگان نامحدودی را در مورد موضوعات مختلف مانند آشپزی، مسافرت، فناوری و غیره تولید می‌کنند. بنابراین می‌توانید با توجه به علایق خود، ویدیوهای مختلفی را در موضوعات گوناگون تماشا کنید.

بیشتر بدانید: بهترین کانال‌ های یوتیوبی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

 

۸. برای بازدید از ترکیه یا قبرس شمالی اقدام کنید

اگر توانایی مالی آن را دارید، سفری به ترکیه یا قبرس شمالی به شما این فرصت را می‌دهد تا کاملاً با زبان ترکی استانبولی آشنا شوید. این امر به ویژه در صورتی مفید است که به خارج از شهرهای بزرگ سفر کنید، جایی که افراد کمتری انگلیسی صحبت می‌کنند.

اگر با مردم ترک به زبان ترکی پایه صحبت کنید، آنها از این کار خوشحال می‌شوند و در واقع تلاش شما برای یادگیری زبان ترکی را تحسین می‌کنند! آنها خوشحال خواهند شد که به شما در یادگیری بیشتر یا تمرین زبان کمک کنند.

بیشتر بدانید: ترکی استانبولی در سفر | عبارت ها و کلمات ضروری

 

۹. با الفبای ترکی آشنا شوید

ممکن است در نگاه اول الفبای ترکی استانبولی بسیار دلهره‌آور به نظر برسد، اما یادگیری آن به سختیِ ظاهر آن نیست.

  • الفبای ترکی نوعی از الفبای لاتین است و از ۲۹ حرف تشکیل شده است.
  • این الفبا دارای ۶ حرف اضافی – ç، ğ، ı، ö، ş، ü – است در حالی که – q، w، x – از آن حذف شده‌اند.
  • ممکن است برخی حروف الفبا یکسان به نظر برسند، اما تغییرات جزئی در آنها باعث تغییر معنی می‌شود.

تلفظ حروف الفبا شبیه به الفبای انگلیسی است. بهترین راه برای یادگیری الفبای ترکی تماشای ویدئوهای یوتیوب برای یادگیری تلفظ صحیح از همان ابتدا است.

بیشتر بدانید: آیا یادگیری زبان ترکی سخت است؟ چقدر طول می‌کشد؟

مقاله مکمل:

 

۱۰. با Duolingo به صورت رایگان و آنلاین ترکی یاد بگیرید

Duolingo بهترین پلتفرم رایگان یادگیری زبان در حال حاضر است. این برنامه به زبان‌های مختلف از جمله ترکی در دسترس است. استراتژی آموزشی Duolingo بر تمرین و تکرار عبارات و کلمات کلیدی متمرکز است و درس‌های آن کوتاه طراحی شده‌اند.

استراتژی یادگیری خود را انتخاب کنید؛ استفاده منظم از Duolingo پیشرفت شما را در ترکی تضمین می‌کند، اما استراتژی یادگیری شما به خودتان بستگی دارد. شما می‌توانید قبل از رفتن به سراغ مهارت بعدی، تمام سطوح یک مهارت را تمام کنید.

بیشتر بدانید: بهترین نرم افزارها و اپلیکیشن های یادگیری زبان ترکی استانبولی

 

۱۱. منظم یادگیری خود را پیش ببرید

هنگام یادگیری زبان ترکی با تعداد زیادی واژگان و فعل جدید روبه‌رو خواهید شد که باید صرف کنید و برای عادت کردن به آنها باید به تمرین کردن‌شان ادامه دهید. تا جایی که بعد از مدتی حتی برای بررسی درستی جمله‌ای که ساخته‌اید نیازی به چک کردن مجدد نداشته باشید.

بیشتر بدانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

کلید موفقیت در اینجا این است که هنگام یادداشت‌برداری و ایجاد برگه‌هایی که واقعا به یادگیری شما کمک می‌کند، منظم و مرتب باشید!

برخی افراد به شما می‌گویند که برای یادگیری زبان باید خیلی تلاش کنید یا ممکن است در حین یادگیری ترکی احساس خستگی کنید.

اما به یاد داشته باشید که یادگیری زبان، چه ترکی باشد چه هر زبان دیگری، به زمان و انرژی نیاز دارد. باید آن را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، مهم نیست که ۱۵ دقیقه در روز یا ۳ ساعت زمان بگذارید، مغز شما باید احساس تعهد به کاری که انجام می‌دهید داشته باشد.

بیشتر بدانید: روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

 

۱۲. با انگیزه بمانید

یادگیری یک زبان جدید می‌تواند بسیار دشوار به نظر برسد. به همین دلیل است که حفظ انگیزه و تمرکز در تمام مراحل یادگیری بسیار مهم است.

بیشتر بدانید: از دست ندادن انگیزه در زمان یادگیری زبان | چگونه انگیزه مان را حفظ کنیم؟

 

۱۳. وقتی اشتباه می‌کنید خوشحال باشید

بسیاری از مردم برای اینکه اشتباه نکنند از صحبت کردن اجتناب می‌کنند. اگر می‌خواهید به ترکی و همه زبان‌های خارجی صحبت کنید، نترسیدن از اشتباهات ضروری است.

هر چه بیشتر صحبت کنید و اشتباه کنید، سریع‌تر یاد می‌گیرید. زیرا وقتی اشتباهی می‌کنید، آن لحظه را فراموش نخواهید کرد و دفعه بعد اشتباه مشابهی مرتکب نخواهید شد. پس وقتی اشتباه می‌کنید خوشحال باشید!

 

۱۴. خودتان مطالعه کنید

از امتحان کردن و یادگیری خود ترکی نترسید. منابع آنلاین زیادی مانند دیکشنری‌های آنلاین، جداول گرامری و آموزش‌ها وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

 

۱۵. داستان‌های کوتاه ترکی بخوانید

اگر شما عاشق خواندن هستید، داستان‌های کوتاه و قابل خواندن به زبان ترکی همان چیزی است که به دنبال آن هستید! منابع آموزشی برای یادگیری زبان به سختی پیدا می‌شوند و بیشتر مواقع خواندن آنها خسته‌کننده است.

با پیشرفت در زبان ترکی گامی فراتر برداشته و به مطالعه رمان‌های ترکی مشغول شوید.

یادگیری آسان زبان ترکی استانبولی در خانه

 

۱۶. کتاب‌های ترکی بخوانید

با کتاب‌های آسان شروع کنید و به تدریج به سمت کتاب‌های دشوارتر بروید. خواندن به شما کمک می‌کند تا درک زبان خود را تقویت کنید و دایره واژگان خود را گسترش دهید.

بیشتر بدانید: بهترین کتاب‌ های یادگیری زبان ترکی از سطح مبتدی تا پیشرفته

 

۱۷. تمرین شنیداری

تقویت مهارت‌های شنیداری هنگام یادگیری یک زبان جدید بسیار مهم است. این به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید مردم چه می‌گویند، تسلط پیدا کنید و مهارت های شنیداری خود را توسعه دهید.

تماشای برنامه‌های تلویزیونی ترکی یک روش عالی برای غوطه‌ور شدن در زبان و تقویت مهارت‌های شنیداری شما است. می‌توانید برنامه‌ها را از تلویزیون یا یوتیوب تماشا کنید.

  • می‌توانید برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها را با زیرنویس به زبان مادری خود یا بدون زیرنویس تماشا کنید.
  • با دقت گوش کنید و صحبت‌های افراد بومی ترکی را بشنوید.
  • سعی کنید یاد بگیرید که آنها چگونه هیجان زده می‌شوند و احساسات خود را نشان می‌دهند یا چگونه با شور در مورد چیزی صحبت می‌کنند.

شما قرار نیست همان ابتدا لحن‌ها را یاد بگیرید، اما گوش شما به تُن صدای گویندگان ترکی عادت می‌کند و این اولین قدم برای بهبود مهارت شنیداری شماست.

 

۱۸. ترکی را بخشی از زندگی خود قرار دهید

غوطه‌وری در زبان (Language Immersion) یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای یادگیری یک زبان جدید است. این کار شامل قرار دادن خود در موقعیت‌های زندگی روزمره‌ای است که مجبور به صحبت کردن به زبان ترکی هستید.

اگر چنین فرصتی ندارید، راه‌های جایگزینی وجود دارند:

  • می‌توانید خود را از طریق زیرنویس و ترجمه در معرض زبان ترکی قرار دهید.
  • تماشای سریال‌های ترکی با زیرنویس فارسی به شما کمک می‌کند تا زبان ترکی را سریع‌تر یاد بگیرید و درک کنید.
  • علاوه بر این، می‌توانید با یادگیری فرهنگ ترکی، زبان ترکی را نیز یاد بگیرید.
    برای مثال، می‌توانید پختن غذاهای خوشمزه ترکی را تمرین کنید. در این صورت خود را در معرض واژگان ترکی بیشتری قرار داده‌اید؛ به خصوص واژگانی که برای تهیه غذا استفاده می‌شوند.

 

۱۹. از یک معلم خصوصی کمک بگیرید یا با دوره آنلاین شروع کنید

این درست است که شما در حال یادگیری زبان ترکی به صورت خودآموز هستید، اما برای این که بتوانید اشکالات و سوالاتی که در زمینه گرامر یا اسپیکینگ زبان ترکی را دارید، رفع کنید.

پیشنهاد ما این است که در کلاس آنلاین زبان ترکی ثبت‌نام کنید و با یک معلم زبان ترکی در ارتباط باشید و سوالات و اشکالات خود را از او بپرسید. این کار به پیشرفت سریع‌تر شما کمک زیادی می‌کند.

 

۲۰. با گرامر ترکی آشنا شوید

گرامر ترکی برای درک بسیار آسان است زیرا بسیار منطقی است. تنها چند مورد گرامر بی قاعده وجود دارد. از طرفی، صرف فعل‌ها منظم است، جنسیتی وجود ندارد.

نکات مهم گرامر زبان ترکی
۱ هارمونی صدادار
(vocal harmony)
ترکی یک زبان التصاقی (agglutinative) است.

  • این بدان معناست که شما باید ریشه کلمه را بردارید و پسوندهایی را به آن بچسبانید.
  • اما برای اینکه بفهمید کدام پسوندها برای ریشه‌ها مناسب هستند، باید به هماهنگی صامت‌ها (vowel harmony) توجه کنید.
۲ برچسب زدن بر روی وسایل با توچه به این که در خانه در حال یادگیری زبان ترکی هستید:

  • می‌توانید بر روی تمامی وسایل منزل نام آن‌ها را به زبان ترکی بنویسید و بر روی وسایل قرار دهید.
  • این کار باعث می‌شود که هرروز آن‌ها را مشاهده کنید و ساده‌تر واژگان را به یاد آورید.

 

۲۱. بازی‌های زبانی انجام دهید

بازی‌ها می‌توانند یادگیری را سرگرم‌کننده‌تر کنند و به شما کمک کنند تا مهارت‌های خود را تمرین کنید. بازی‌های فکری و بازی‌های ویدئویی برای کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند وجود دارند که می‌توانید از آنها برای یادگیری زبان ترکی استفاده کنید.

 

۲۲. بر انواع ساختار جمله مسلط شوید

ساختار جمله ترکی بسیار متفاوت است و باید به آن عادت کنید. انگلیسی یک زبان SVO (subject-verb-object) است (فاعل، فعل، مفعول). با این حال، ترکی دارای ساختار جمله SOV (subject-object-verb) است (فاعل، مفعول، فعل). بیایید با یک مثال سریع به این موضوع نگاه کنیم:

یک مثال به زبان ترکی
جمله به زبان ترکی ترجمه به فارسی
Mary bir elma yiyor. مریم یک سیب می‌خورد.
فاعل مفعول فعل فاعل مفعول  فعل
Mary bir elma yiyor مریم یک سیب می‌خورد
  • Mary فاعل است: او کسی است که عمل را انجام می‌دهد.
  • yiyor فعل است: که به عنوان عمل نیز شناخته می‌شود.
  • bir elma مفعول است: که تحت تأثیر عمل قرار می‌گیرد.

همانطور که می‌بینید، ساختار جمله ترکی ابتدا مفعول و سپس فعل را می‌آورد. تسلط بر این موضوع غیرممکن نیست، اما کمی زمان می‌برد تا به آن عادت کنید.

بیشتر بدانید: جمله سازی در زبان ترکی | ساختار جملات+ فیلم آموزشی

 

۲۳. روی کلمات رایج ترکی تمرکز کنید

برای یک مبتدی، یادگیری لغات ترکی ممکن است کار بسیار بزرگی به نظر برسد. به خاطر سپردن هزاران کلمه جدید، فکر ترسناکی است. به خصوص زمانی که متوجه می‌شوید نیازی به انجام این کار ندارید، ترسناک‌تر هم می‌شود.

بیشتر بدانید: راهکارهای تقویت حافظه در یادگیری و حفظ واژگان

بسیاری از زبان آموزان وقت خود را برای یادگیری لغات غیر ضروری تلف می کنند. در عوض، باید روی رایج‌ترین کلمات و عبارات ترکی تمرکز کنید.

بنابراین، شما می‌توانید با حداقل دایره لغات به اکثر گفتارهای روزمره ترکی دسترسی پیدا کنید. این بهترین راه برای یادگیری ترکی و سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به روان صحبت کردن است.

بیشتر بدانید: چگونه به زبان ترکی استانبولی حرف بزنیم؟

 

۲۴. از روز اول شروع به صحبت کردن ترکی کنید

این توصیه بهترین راه برای یادگیری ترکی و روان صحبت کردن است. تعداد کمی از زبان آموزان این کار را انجام می‌دهند، اما شما واقعاً باید این کار را انجام دهید. از همان اول شروع به صحبت کردن ترکی کنید.

نگران لهجه خود نباشید. حتی به کمبود دایره لغات / قوانین گرامر / دستور زبان ترکی فکر نکنید. فقط شروع به صحبت کنید با صحبت کردن به زبان ترکی راحت خواهید شد.

 

۲۵. نکات ترکی یادگرفته شده خود را یادداشت کنید

هنگامی که زبان ترکی را یاد می‌گیرید، سعی کنید همه چیز را یادداشت کنید. این فقط به مهارت‌های نوشتن ترکی شما کمک نمی‌کند، بلکه به یادآوری دروس شما و بهبود زمان یادآوری کمک می‌کند.

 

سخن پایانی

یادگیری زبان ترکی استانبولی به عنوان زبانی زیبا، پرمخاطب و با کاربردهای مختلف، می‌تواند فواید و مزایای بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای یادگیری این زبان وجود دارد، خودآموزی در منزل می‌تواند گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه، انعطاف‌پذیر و مناسب برای بسیاری از افراد باشد.

فراموش نکنید که یادگیری زبان یک فرایند لذت‌بخش و پرفایده است که می‌تواند افق‌های جدیدی را به روی شما بگشاید. با انگیزه و پشتکار، می‌توانید در این مسیر موفق شوید و به اهداف خود برسید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

کلاس های مکالمه آزاد آنلاین هایتاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *