کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان کره ای

مهم ترین آزمون های زبان کره ای

۵
(۳)

امروزه، به دلیل محبوبیت روزافزون هالیو، یعنی K-Pop، K-Drama، و K-Movies و دیگر جنبه‌های فرهنگی کره، افراد زیادی تمایل به یادگیری زبان کره ای دارند. چشم انداز شغلی یکی دیگر از دلایل جذابی است که بسیاری آرزو دارند با زبان کره ای به طور کامل آشنا شوند. از طرفی، دولت کره از دانشجویان خارجی که در کره تحصیل می‌کنند می‌خواهد تا بر زبان کره ای تا سطح مشخصی تسلط داشته باشند و بتوانند بهتر تحصیل کنند زیرا دانشجویان خارجی که فاقد مهارت‌ زبان کره‌ای برای زندگی تحصیلی و روزمره هستند ممکن است در طول تحصیل خود در کره با مشکلاتی مواجه شوند.

علاوه بر این، برای ورود به دانشگاه‌های کره‌ای، آزمون مهارت زبان کره‌ای که توسط موسسه ملی آموزش بین المللی برگزار می‌شود، الزامی است. به همین دلیل در این مقاله شما را با مهم‌ترین آزمون های زبان کره ای آشنا می‌کنیم.

فهرست مطالب:

 

آزمون TOPIK 

 

به دنبال موقعیت های شغلی کار در کره هستید یا می‌خواهید مدرکی در زبان کره‌ای کسب کنید؟ آزمون TOPIK می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند! آزمون مهارت در زبان کره ای (한국어능력시험)، یعنی TOPIK معروف‌ترین آزمون سنجش توانایی زبان کره ای در جهان برای زبان کره‌ای غیر بومی است. TOPIK در سال ۱۹۹۷ توسط بنیاد تحقیقات کره اجرا شد. در جمله می‌توان گفت که این آزمون درجه صلاحیت و تسلط بر زبان کره ای غیر بومی زبانان در سراسر جهان را تأیید می‌کند. هنگامی که اولین آزمون TOPIK در سال ۱۹۹۷ برگزار شد، تنها ۲۲۷۴ داوطلب برای آزمون حاضر شدند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مهاجرت بدون مدرک زبان + لیست کشورها

تا سال ۲۰۱۹، این تعداد به رقم خیره کننده ۳۰۰۰۶۸ افزایش یافت. این تقریباً افزایش ۱۳۲ برابری در بیش از دو دهه است! مدت زمان TOPIK نوع یک ۱۰۰ دقیقه است و شامل یک بخش خواندن و گوش دادن است. TOPIK II یک امتحان ۳ ساعته، شامل یک استراحت، و بخش‌های خواندن، شنیدن و نوشتن است. آزمون TOPIK عمدتاً شامل سؤالات چند گزینه ای است. با این حال، آزمون نوشتن سطح TOPIK II پاسخ کوتاهی را نیز به همراه دارد.

با این وجود تفاوتی که این آزمون با آزمون‌های بین المللی دیگر دارد این است که مدرک اکثر امتحانات رایج مانند مدارک DELF & DALF، CILS & CELI، ZD و TestDaF هرگز منقضی نمی‌شوند و مادام العمر معتبر هستند. با این حال، امتیاز TOPIK تنها برای دو سال از تاریخ اعلام نتایج آزمون معتبر است.

 

دلیل اهمیت آزمون TOPIK

این آزمون اغلب فقط ۵-۶ بار در سال ارائه می‌شود. این بدان معناست که اگر لازم است نمره آزمون خود را قبل از تاریخ مشخصی ارسال کنید، ممکن است مجبور شوید چندین ماه قبل در آزمون شرکت کنید تا از انتشار به موقع نتایج مطمئن شوید. بسیاری از زبان آموزان می‌گویند که بخش نوشتن سخت‌ترین بخش آزمون در نظر گرفته می‌شود. با این حال، برای کسب نمره بالا در آزمون کلی، لازم است که در بخش نوشتن نیز به خوبی عمل کنید.

آزمون تاپیک در مراکز تعیین شده در سراسر کره و همچنین مکان‌های مختلف خارج از کره برگزار می‌شود. اگرچه می‌توانید این آزمون را در خارج از کره انجام دهید، اما اغلب فقط یک بار در سال در هر شهر بزرگ ارائه می‌شود برای مثال در سال ۲۰۱۸، یک بار در تورنتو و یک بار در ونکوور، کانادا ارائه شد. هنگام درخواست شغل، داشتن امتیاز TOPIK در رزومه شما، حتی اگر نسبتاً پایین باشد، تاثیر زیادی دارد. اگر شما دارنده ویزای دانشجویی هستید و می‌خواهید به صورت پاره وقت کار کنید، باید حداقل سطح ۲ TOPIK را داشته باشید تا ساعات بیشتری کار کنید.

سطوح این آزمون به تدریج پیشرفت می‎کنند و زمانی که به سطح ۶ رسیدید، تسلط کاملی بر زبان کره ای خواهید داشت. مدرک آزمون TOPIK برای دو سال معتبر است و پس از آن باید دوباره گرفته شود تا به طور رسمی شمارش شود. به خصوص اگر به دنبال شغلی در کره هستید، داشتن نمره TOPIK می‌تواند امتیاز بزرگی برای رزومه شما باشد.

بیشتر بخوانید: معتبرترین وب سایت های تعیین سطح زبان کره ای

 

انواع آزمون TOPIK

سه نوع تست مهارت در زبان کره ای وجود دارد: S-TOPIK، B-TOPIK، و EPS-TOPIK. در حالی که همه این آزمون‌ها در سطح بین المللی شناخته شده هستند، انتخاب هر کدام از آن‌ها به خواسته‌های شخصی یا حرفه ای شما بستگی دارد. هر کره ای یا فرد خارجی که کره‌ای را به عنوان زبان مادری صحبت نمی‌کند، می‌تواند در آزمون TOPIK شرکت کند تا سطح دانش زبان کره‌ای خود را بررسی کند.

 

تجزیه و تحلیل ساختار آزمون TOPIK

TOPIK مهارت‌های کره‌ای داوطلب را در خواندن، درک شنیداری و نوشتن در طول ۱۰۰ تا ۱۸۰ دقیقه امتحان آزمایش می کند.

آزمونTOPIK تاریخ آزمون زمان ثبت نام تاریخ نتایج مکان آزمون
۸۶th January 29, 2023 Dec 6, 2022 – Dec 12, 2022 February 23 کره
۸۷st April 8-9, 2023 Feb 7, 2023 – Feb 13, 2023 May 25 کره/خارج از کشور
۸۸nd May 14, 2023 March 7, 2023 – March 13, 2023 June 22 کره
۸۹th July 8-9, 2023 May 30, 2023 – June 6, 2023 August 17 کره/خارج از کشور
۹۰th October 14-15, 2023 Aug 1, 2023 – Aug 8, 2023 November 30 کره/خارج از کشور
۹۱st November 12, 2023 Sept 5, 2023 – Sept 11, 2023 December 14 کره

 

مراکز شرکت در آزمون تاپیک در سراسر جهان در سال ۲۰۲۳

از ژانویه ۲۰۲۳، ۵۴ محل آزمایش در کره جنوبی و ۵۰ مرکز خارج از کشور در بقیه جهان برای این آزمون وجود دارد. بنابراین باید گفت که به طور کلی، ۳۱۴ محل آزمون TOPIK در ۸۷ کشور وجود دارد.

 

سطوح آزمون TOPIK

این آزمون دارای سه دسته کلی مبتدی (초급)، متوسط (중급) و پیشرفته (고급) است که به شش سطح مجزا تقسیم می‌شود.

TOPIK I آزمون کره‌ای برای مبتدیان است و شامل دو سطح فرعی (۱ و ۲) است.

TOPIK II برای گروه‌های متوسط و پیشرفته است و دارای چهار سطح فرعی (۳، ۴، ۵ و ۶) است.

آزمون TOPIK 

 

نمره آزمون TOPIK

همانطور که گفته شد، آزمون TOPIK آزمون مهارت در زبان کره‌ای (한국어능력시험) است. این آزمون به دو آزمون TOPIK I و TOPIK II تقسیم می‌شود. هنگام ثبت نام در آزمون، باید TOPIK I یا TOPIK II را انتخاب کنید. سپس نمره نهایی شما با یکی از سطوح مطابقت دارد. همچنین در صورت عدم کسب امتیاز کافی در آزمون مردود می‌شوید.

سطح بازه امتیازدهی معیارهای ارزیابی
آزمون

TOPIK I

۱ ۸۰~۱۳۹

فرد می‌تواند از مهارت‌های زبانی اولیه لازم برای فعالیت‌های روزمره مانند معرفی، خرید و سفارش غذا و درک و بیان خود در هنگام صحبت در مورد خانواده یا تفریحات خود، آب و هوا استفاده کند. فرد حدود ۸۰۰ کلمه اساسی زبان کره را در این سطح می‌داند و می‌تواند جملات ساده را با درک گرامر پایه تشکیل دهد. او همچنین قادر به درک و تشکیل جملات کاربردی و ساده مورد استفاده در زندگی روزمره است.

۲ ۱۴۰~۲۰۰

فرد دارای مهارت های زبانی لازم برای زندگی روزمره است، مانند تماس گرفتن و استفاده از اداره پست، بانک یا امکانات عمومی. او حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه زبان کره ای می‌داند و می‌تواند در مورد یک موضوع معمولی یا آشنا پاراگراف بنویسد. همچنین می‌تواند تشخیص دهد که از کدام شکل زبانی در موقعیت‌های رسمی و غیر رسمی استفاده کند.

آزمون

TOPIK II

۳ ۱۲۰~۱۴۹ فرد در انجام فعالیت‌های عادی و روزمره مشکلی ندارد و مهارت‌های زبانی اولیه برای استفاده از امکانات عمومی مختلف و حفظ روابط بین فردی را دارد. او می‌تواند نه تنها در مورد موضوعات آشنا و خاص بلکه مسائل اجتماعی آشنا را در پاراگراف‌ها درک کند و بیان کند. او همچنین قادر است ویژگی‌های اساسی زبان محاوره و زبان ادبی را از هم تشخیص دهد و خود می‌تواند دو شکل زبان را بفهمد و از آن استفاده کند.
۴ ۱۵۰~۱۸۹ فرد دارای مهارت‌های زبانی برای استفاده از امکانات مختلف عمومی و حفظ روابط بین فردی و به کارگیری مهارت های خود در موقعیت های کاری تا حد معینی است. او می تواند اخبار، مقالات خبری و غیره ارائه شده را به زبان نسبتاً ساده درک کند. او می‌تواند ایده خود را در مورد یک موضوع اجتماعی کلی یا مفهوم انتزاعی به شیوه ای نسبتاً دقیق و روان درک و بیان کند.
۵ ۱۹۰~۲۲۹ فرد می‌تواند از مهارت‌های زبانی به صورت حرفه ای یا برای تحقیق در زمینه تخصصی مانند سیاست، اقتصاد، فرهنگ و غیره استفاده کند.
۶ ۲۳۰~۳۰۰ فرد می‌تواند مهارت‌های زبانی را به صورت حرفه ای یا برای تحقیق در یک زمینه تخصصی به صورت نسبتاً دقیق و روان استفاده کند. در حالی که ممکن است نتواند زبان کره ای را به عنوان یک زبان مادری به صورت روان صحبت کند، اما در بیان خود مشکلی ندارد.

نمره نهایی بر اساس نمره کل به دست آمده تعیین می‌شود.

سطح دوره زمانی بخش های مختلف زمان مدت آزمون
زمان ورود شروع پایان
TOPIK I ۱ Listening, Reading ۰۹:۲۰ ۱۰:۰۰ ۱۱:۴۰ ۱۰۰
TOPIK II ۱ Listening, Writing ۱۲:۲۰ ۱۳:۰۰ ۱۴:۵۰ ۱۱۰
۲ Reading ۱۵:۱۰ ۱۵:۲۰ ۱۶:۳۰ ۷۰

 

آزمون KLAT آزمون توانایی زبان کره ای

آزمون توانایی زبان کره‌ای (세계한국말인증시험)، یعنی KLAT، یک آزمون استاندارد کره‌ای است که در سطح بین المللی در کره جنوبی و در سراسر جهان ارائه می‌شود. آزمون مهارت زبان کره‌ای یا با نام قبلی KLPT برای ارزیابی توانایی زبان کره ای افراد غیر بومی ایجاد شده است. سرویس تست آموزشی کره (KTES) این آزمون را در سطح جهانی برگزار می‌کند.

در حالی که این آزمون به اندازه TOPIK گسترده و محبوب نیست، با این حال KLAT نیز یک آزمون زبان کره‌ای شناخته شده است. در واقع می‌توان گفت که این یکی از آزمون‌های رسمی زبان است که توسط دولت کره جنوبی انجام می‌شود.

 

این آزمون سطوح مبتدی تا ماهر، یعنی A1، A2، B1، B2، C1 و C2 را ارزیابی می‌کند و هر چهار مهارت خواندن، صحبت کردن به زبان کره‌ای، گوش دادن و نوشتن را پوشش می‌دهد.

 

انواع آزمون‌های KLAT

دو نوع آزمون KLAT وجود دارد: مبتدی و استاندارد.

 

Basic-KLAT

B-KLAT یک آزمون مقدماتی برای سنجش توانایی زبان کره‌ای مبتدی در آزمون است. این آزمون برای کسانی است که به جای رسیدن به سطح متوسط یا پیشرفته، تقریباً ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت مطالعه کرده‌اند. B-KLAT برای مشاغل مختلفی بوده که به حداقل سطح زبان کره‌ای نیاز دارند.

 

KLAT استاندارد

برخلاف مورد قبلی، آزمون استاندارد KLAT از سطح مبتدی تا پیشرفته متغیر است. KLAT استاندارد، توانایی‌های داوطلبان را برای فعالیت‌های روزمره در محیط‌های حرفه‌ای، فرهنگی و آموزشی اندازه گیری می‌کند.

این آزمون برای شرکت‌ها، مؤسسات آموزشی و مدارس مختلف که قصد جذب کارمندان خارجی، دانش‌آموزان یا سخنرانان کره‌ای خارج از کشور را دارند، مفید است و دارای سه سطح گسترده است:

مبتدیان (سطح ۱-۲) – ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت مطالعه.
متوسط (سطح ۳-۴) – ۴۰۰ تا ۸۰۰ ساعت.
پیشرفته (سطح ۵-۶) – بیش از ۸۰۰ ساعت.

 

ساختار آزمون و فرمت سوالات

B-KLAT تنها دو بخش، گوش دادن و خواندن را پوشش می‌دهد. KLAT مبتدی و متوسط دارای سه بخش شنیداری، واژگان و دستور زبان، و خواندن است.

ساختار آزمون و فرمت سوالات

 

مراکز آزمون KLAT در سراسر جهان

از ژانویه ۲۰۲۳، ۳۶ محل آزمایش در ۱۱ کشور وجود دارد. علاوه بر کره، مراکز دیگری در چین، ژاپن و سایر کشورهای جنوب شرقی و آسیای مرکزی مانند هنگ کنگ، مالزی، مغولستان، ازبکستان، ویتنام و نپال هستند. آنها همچنین این آزمون را در کانادا و آلمان برگزار می‌کنند.

 

تاریخ آزمون KLAT 2023

این آزمون پنج بار در سال انجام می‌شود. ژانویه و می فقط در کشور کره جنوبی است، در حالی که ماه‌های دیگر برای همه کشورهای دیگر است.

تاریخ آزمون
زمان در خواست
زمان اعلام نتایج مکان
February 12, 2023 (Sunday) ۰۶.۰۱.۲۰۲۳ – ۲۷.۰۲.۲۰۲۳ Feb 22 (Wed) سراسر دنیا
April 02, 2023 (Sunday) ۰۳.۰۳.۲۰۲۳ – ۱۷.۰۴.۲۰۲۳ April 13 (Thurs) کره جنوبی/ سراسر دنیا
July 02, 2023 (Sunday) ۰۲.۰۶.۲۰۲۳ – ۱۶.۰۶.۲۰۲۳ July 12 (Wed) کره جنوبی/ سراسر دنیا
October 08, 2023 (Sunday) ۰۱.۰۹.۲۰۲۳ – ۲۱.۰۹.۲۰۲۳ October 19 (Thurs) کره جنوبی/ سراسر دنیا
December 10, 2023 (Sunday) ۱۰.۱۱.۲۰۲۳ – ۲۴.۱۱.۲۰۲۳ December 20 (Wed) سراسر دنیا

 

سایر آزمون های زبان کره ای

 

آزمون بین المللی زبان (LTI)

آزمون بین المللی زبان (LTI) مهارت کره‌ای را برای هر چهار مهارت ارتباطی خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن ارائه می‌دهد. شرکت کنندگان در آزمون می‎توانند از نتایج خود برای تأیید مهارت خود در زبان کره ای استفاده کنند. شرکت‌های کره‌ای نیز می‌توانند نامزدها را بررسی کنند یا توانایی زبان کره ای کارکنان فعلی را با استفاده از تست‌های ACTFL ارزیابی کنند. در این میان، هم مدارس و هم افراد می‌توانند بر اساس نتایج آزمون، جایگاه تحصیلی را تعیین کنند.

 

تست مهارت ACTFL به زبان کره ای

 

ACTFL سازمانی است که مربیان و مدیران زبان را در محیط‌های دانشگاهی، دولتی و تجاری متحد می‌کند. ACTFL با مأموریت خود برای پیشبرد تمرین یادگیری زبان، تست مهارت کره‌ای را ارائه می‌دهد که مربیان برای مشاغل مختلف در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند و به آن اعتماد دارند. بیش از ۹۰۰۰۰۰ آزمون ACTFL هر ساله در سراسر جهان انجام می‌شود. چنین ارزیابی‌هایی به عنوان استاندارد طلایی در آزمون مهارت زبان در نظر گرفته می‌شوند. آزمون بین المللی زبان (LTI) دارای مجوز انحصاری آزمون‌های ACTFL است و آزمون‌های مهارت کره‌ای زیر را ارائه می‌دهد:

 

۱- آزمون مهارت نوشتاری (WPT)

WPT که به زبان کره ای موجود است، یک تست زبان نوشتاری است که از طریق اینترنت ارائه می‌شود و ۸۰ دقیقه طول می‌کشد.

 

۲- تست مهارت گوش دادن (LPT)

LPT یک تست گوش دادن به زبان کره‌ای است که از طریق اینترنت ارائه می‌شود و به طور خودکار بر اساس مقیاس ACTFL یا مقیاس دیگری دنمره گذاری می‌شود. با استفاده از این فرمت تست، آزمون‌دهنده به چند قطعه مرتبط با موضوعات واقعی گوش می‌دهد. سپس به سوالات چند گزینه‌ای پاسخ می‌دهد تا توانایی شنیداری خود را نشان دهد. مدت زمان این آزمون ۵۰ تا ۱۲۵ دقیقه بسته به محدوده هدفمند سطوح مهارت ACTFL است.

 

۳- تست مهارت خواندن (RPT)

هم سازمان‌ها و هم افراد می‌توانند از RPT به زبان کره‌ای برای آزمایش مهارت خواندن استفاده کنند. همچنین از طریق اینترنت و در یک جلسه بین ۵۰ تا ۱۲۵ دقیقه انجام می‌شود. در این آزمون، آزمون‌دهنده با خواندن متن‌ها و سؤالات چندگزینه‌ای مرتبط ترغیب می‌شود و تقریباً بلافاصله پس از تکمیل، یک امتیاز خودکار در مقیاس ACTFL ارائه می‌شود.

 

۴- مصاحبه مهارت شفاهی (OPI)

OPI یک آزمون مکالمه کره‌ای معتبر و قابل اعتماد شده است. این آزمون از طریق یک مصاحبه تلفنی زنده ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای، توانایی آزمون شونده را در صحبت کردن به زبان کره‌ای در مکالمه ارزیابی می‌کند. در حقیقت این مکالمه در حالی که شبیه یک بحث طبیعی بین آزمون‌کننده و آزمایش‌کننده است، از ساختار استانداردی پیروی می‌کند که برای تست توانایی زبان شفاهی طراحی شده است.

 

۵- مصاحبه مهارت شفاهی – کامپیوتر (OPIC)

OPic شبیه OPI است، با این تفاوت که مکالمه به جای مصاحبه گر با آواتار کامپیوتری انجام می‌شود. این آزمون یکی دیگر از آزمون‌های عالی و قابل اعتماد است. در حقیقت این آزمون ۲۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از شرکت در آزمون مهارت ACTFL به زبان کره ای، شرکت کنندگان در آزمون نمره‌ای مطابق با مقیاس مهارت ACTFL دریافت می‌کنند.

 

آزمون های زبان کره ای OPI و OPIC

OPI و OPic هر دو معمولاً کره ای هستند آزمون‌های زبان، زیرا مهارت حیاتی زبان شفاهی و توانایی گوینده برای تولید گفتار تکرار نشده و خودبه‌خود را ارزیابی می‌کنند. هر دو آزمون توانایی گوینده را برای استفاده مناسب و موثر از زبان در موقعیت‌های واقعی ارزیابی می‌کنند، و آنها را برای بسیاری از برنامه‌های دانشگاهی زبان کره‌ای مناسب می‌سازد و برای سازمان‌هایی که کارمندان کره‌زبان را استخدام می‌کنند بسیار مرتبط است. هر دو OPI و OPic از قالبی مشابه پیروی می‌کنند که از یک مصاحبه ساختاریافته تشکیل شده است.

تفاوت اصلی بین این دو این است که OPic از یک آواتار رایانه برای هدایت مصاحبه استفاده می‌کند در حالی که OPI یک مکالمه زنده با یک شخص است.

 

۶- آزمون آکادمیک کره ای

مدارس اغلب از ارزیابی‌های ACTFL برای قرار دادن زبان آموزان در سطوح مختلف زبان کره‌ای استفاده می‌کنند یا دانش‌آموزان را در طول سال تحصیلی ارزیابی می‌کنند تا پیشرفت آن‌ها را بررسی کنند. زبان آموزان می‎توانند از نتایج این آزمون برای حضور در کلاس کره‌ای سطح پایین‌تر یا کسب اعتبار کالج برای توانایی‌های زبان کره‌ای خود استفاده کنند.

 

سخن پایانی

تمامی آزمون‌های ذکر شده برای افرادی که می‌خواهند مدرک زبان کره‌ای را دریافت کنند یا رزومه قوی داشته باشند، مهم و ضروری است. از طرفی می‌توان از نتایج آزمون تایید شده خود برای اثبات مهارت‌ زبان کره‌ای به عنوان یک مربی زبان کره‌ای، مترجم یا سایر حرفه‌هایی که به چند زبان از جمله زبان کره‌ای نیاز دارند، استفاده کنید. از طرفی، برای شرکت در این آزمون‌ها منابع مختلفی وجود دارد اما بهتر است که کلاس با معلم خصوصی زبان کره‌ای را تجربه کنید تا بتوانید در سطح بالاتری از آزمون شرکت کرده و نتیجه قابل قبولی را دریافت کنید.

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *