کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان چینی

راهکار های جدید و کارآمد برای صحبت کردن به زبان چینی

۳.۶
(۱۶)

شاید به‌عنوان فردی که تصمیم به یادگیری زبان چینی گرفته، برایتان کار بسیار دشواری به نظر برسد. اما می‌خواهم این را یادآوری کنم که هیچ کار سختی نیست که با تلاش به انجام نرسد. اگر چیزی حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از مردم جهان به زبان چینی صحبت می‌کنند، پس دلیلی وجود ندارد که شما نتوانید.

 

در ادامه می‌خوانید: 

 

وقتی صحبت از یادگیری زبان چینی می‌شود، عموماً منظور ماندارین است؛ زیرا ماندارین زبان استاندارد، ملی و زبان رسمی نوشتاری مردمان سرزمین چین است. کانتونی پس از ماندارین محبوب‌ترین است و به طور گسترده استفاده می‌شود. تقریباً نویسه‌ها هم در ماندارین و هم کانتونی مشابه یکدیگرند اما در تلفظ تفاوت دارند و ازآنجایی‌که لحن در زبان چینی می‌تواند معنای یک کلمه را تغییر دهد؛ ترتیب کاراکترها برای نشان‌دادن تلفظ نحوی نیز متفاوت است.

درست مانند هر زبان دیگری، در زبان چینی نیز گویش‌ها و لهجه‌های منطقه‌ای وجود دارد. مردم اغلب با لهجه پکنی ماندارین را یاد می‌گیرند، زیرا بیشتر آموزش‌ها بر اساس این لهجه است. نسخه‌های دیگری نیز وجود دارد، از جمله گوانگدونگ، هنگ‌کنگ و شانگهای. اگرچه چینی برای یادگیری یک‌زبان نسبتاً پیچیده است، بااین‌حال، با تعهد و تمرین روزانه، مطمئناً می‌توان با موفقیت بر آن تسلط یافت.

اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به تاریخچه زبان چینی بیندازیم اولین ریشه‌های شناخته شده آن به ۶۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. در واقع، باستان‌شناسان خط مکتوب چینی را از اواخر سلسله شانگ (۱۶۰۰ – ۱۰۴۶ قبل از میلاد) کشف کرده‌اند. این بدان معناست که سیستم حروف ‌چینی حداقل ۳۰۰۰ سال قدمت دارد.

در زبان چینی نیز گویش‌ها و لهجه‌های منطقه‌ای وجود دارد.

 

چرا باید زبان چینی را یاد بگیریم؟

باید این را خاطرنشان کنم که علاوه بر مردم چین، زبان بسیاری از مردم کشورهای سنگاپور، مالزی، اندونزی و تایلند نیز چینی است؛ یعنی چیزی بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر از مردم جهان. همین موضوع زمینة ارتباطات گسترده‌ای را برای شما فراهم می‌کند. همچنین به شما امکان می‌دهد تا عمیق‌تر با یکی از غنی‌ترین و قدیمی‌ترین فرهنگ‌های جهان آشنا شوید. تجارت و جهانگردی نیز از بزرگ‌ترین دلایلی است که باید به آن اشاره کرد.

 

آشنایی با ساختار زبان چینی

۱- سیستم آوایی پینیین (Pinyin) 

بهتر است قبل از اینکه در مورد پایه‌های زبان چینی و راه‌های پیشنهادی برای آموزش آن صحبت کنیم. ابتدا کمی با پینیین آشنا شویم. تلفظ را نمی‌توان از نگاه به حروف ‌چینی استخراج کرد، اگرچه گاهی اوقات کاراکترهایی با قسمت‌های مشترک تلفظ مشابهی دارند. برخلاف دیگر زبان‌های نوشتاری کنونی، حروف ‌چینی اساساً آوایی و الفبایی نیستند، بلکه تصویری یا ایدئوگرافیک هستند (نمایش ترکیبی از تصاویر یا نمادها برای انتقال معنی) مانند هیروگلیف مصر باستان. به همین علت است که باید راهی برای نمایش تلفظ هر کاراکتر در هنگام آموزش زبان وجود داشته باشد.

تاکنون چندین سیستم برای این‌کار استفاده شده است، اما پینیین روش استاندارد کنونی برای نوشتن تلفظ چینی است. قبل از توسعه پینیین، سیستم‌های دیگری برای نوشتن تلفظ کلمات چینی با استفاده از الفبای انگلیسی وجود داشت که قابل‌توجه‌ترین آنها سیستم Wade-Giles است که در سال ۱۸۹۲ ایجاد شد. بااین‌حال، از زمان استانداردشدن زبان چینی در نیمه دوم قرن گذشته، بسیاری از تلفظ‌هایی که این سیستم‌های قدیمی نشان می‌دهند دیگر در چین معتبر نیستند (اگرچه همچنان وجود دارند).

پینیین، رایج‌ترین سیستم آوایی مورداستفاده برای نوشتن ماندارین با استفاده از الفبای لاتین است. زبان چینی سخت است، اما یادگیری پینیین در اوایل مطالعه زبان چینی به طور چشمگیری سرعت فراگیری زبان را در یک زبان‌آموز پایه افزایش می‌دهد.

چگونه چینی حرف بزنم؟

 

۲- با یادگیری لحن‌های ماندارین شروع کنید.

صداها بخش مهمی از تلفظ صحیح هستند. بسیاری از کاراکترها صدای یکسانی دارند؛ بنابراین هنگام صحبت به زبان چینی، برای اینکه بتوانیم کلمات را از یکدیگر متمایز کنیم، استفاده از لحن‌ها ضروری است.

در چینی ماندارین چهار لحن وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • لحن اول: سطح و گام بالاتر
  • لحن دوم: بلندشدن، از گام پایین‌تر شروع می‌شود و به کمی بالاتر ختم می‌شود.
  • لحن سوم: سقوط در حال افزایش، با صدای خنثی شروع کنید و سپس قبل از پایان‌دادن به گام بالاتر، به گام پایین‌تر بروید.
  • لحن چهارم: افتادن، هجا را کمی بالاتر از گام خنثی شروع کنید، سپس به‌سرعت و به‌شدت به سمت پایین بروید.

در اینجا کلمه “ma” با اعداد و سپس علائم لحن آمده است:

  • لحن اول: ma1 یا ma
  • صدای دوم: ma2 یا má
  • تن سوم: ma3 یا mǎ
  • لحن چهارم: ma4 یا mà

توجه داشته باشید که لحن خنثی نیز در ماندارین وجود دارد. لحن جدا در نظر گرفته نمی‌شود، اما هجای بی تکیه است. به‌عنوان‌مثال، 嗎 / 吗 (ma) یا 麼 / 么 (me).

نوشتار زبان چینی

 

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، برای درک مفهوم یک کلمه در ماندارین، از صداها استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، معنای mǎ (اسب) با mā (مادر) بسیار متفاوت است؛ بنابراین هنگام یادگیری واژگان جدید، تمرین تلفظ کلمه و لحن بسیار مهم است. لحن اشتباه می‌تواند معنی کلمات شما را تغییر دهد.

چگونه به زبان چینی حرف بزنیم

 

۳- صداها در زبان چینی ماندارین

با کمک سیستم آوایی محبوب پینیین یادگیری صداها در زبان چینی ماندارین بسیار راحت‌تر است. یادگیری پینیین شاید کمی دشوار باشد، اما اکثر حروفی که با آنها سروکار دارید بسیار شبیه به همتای انگلیسی‌شان هستند. صداهای جدیدی که باید یاد بگیرید عبارت‌اند از: “h”، “x”، “q”، “j”، “r” و “ü” و البته ترکیب حروف دیگری نیز وجود دارد که باید به‌خاطر بسپارید، از جمله “”zh”، ch” و “sh”.

به‌عنوان‌مثال، “x” و “sh” شبیه به تلفظ به بومی انگلیسی هستند، اما برای افراد بومی چینی، صداها کاملاً متفاوت است. موقعیت زبان و لب بسیار تفاوت دارد. برای «sh»، نوک زبان باید روی سقف دهان باشد و «x» نوک زبان باید پشت دندان‌های پایین باشد.

کلمات چینی

 

مراحل حرف زدن به زبان چینی

۱- لغات مهم را یاد بگیرید

مهم‌ترین قسمت یادگیری هر زبانی، یادگیری کلمات است؛ به‌خصوص برای ارتباط گفتاری.

بهبود دایره لغات شما تأثیر مستقیم و مثبتی روی ظرفیت شما برای درک زبان، ایجاد ارتباط و دیگر مهارت‌های زبانی دارد. در واقع حفظ کردن واژگان به‌خودی‌خود یک هدف نیست، بلکه هدف اصلی به کار بردن آنها در جمله است. به همین دلیل است که دایره لغات غنی، مهارت‌های گوش‌دادن، صحبت‌کردن، خواندن و نوشتن را آسان‌تر می‌کند. در مجموع، به‌جای مقایسه یادگیری لغت با سایر مهارت‌های یادگیری زبان، بهتر است که آن را به‌عنوان یک‌پایه محکم برای ایجاد مهارت کلی زبان در نظر گرفت.

در واقع یادگیری کلمات مهم است، اما یادگیری کلمات مناسب نیز مهم است و البته این را نیز نیاید از خاطر برد که در چینی باید به تلفظ کلمات نیز دقت کرد.

البته برای برقراری یک ارتباط صحیح و کامل چیزهایی فراتر از تنها یادگیری کلمات لازم است. مانند چسباندن کلمات به شیوه‌ای معنادار و ساختن جملات. این کار نیازمند دانش کلمات و نحوه استفاده از آنها است، اما همچنین مستلزم دانش دستور زبان، به‌ویژه ترتیب کلمات است.

 

۲- یادگیری عبارات اساسی مکالمه

اگر به‌تازگی تصمیم به یادگیری زبان چینی گرفته‌اید، به‌خاطر سپردن چندین عبارت کلیدی ضروری به شما کمک می‌کند تا طیف وسیعی از کارهای روزمره موردنیازتان، به‌خصوص اگر در محیطی به زبان چینی زندگی می‌کنید را انجام دهید. کلمات منفرد به‌ندرت به‌تنهایی به کمک شما می‌آیند و صرفاً انباشتن استفاده از کلمات برقراری ارتباط به‌شدت سخت خواهد بود.

درحالی‌که بدون شک یادگیری ده کلمه بسیار سریع‌تر از یادگیری ده عبارت است، اما مورد دوم حاوی اطلاعات  بیشتری است، به‌ویژه در مورد ترتیب کلمات و ترکیب‌بندی‌ها. همچنین یادگیری تشخیص کاراکترها و کلمات منفرد توانایی خواندن را افزایش می‌دهد.

در زیر تعدادی از عبارات ضروری مکالمه را برایتان آورده‌ام.

  1. سلام -你好-nǐhǎo، تلفظ می‌شود [nee how]
  2. نام خانوادگی شما چیست؟(رسمی) –  nín guì xìng – 您贵姓؟ ، تلفظ می‌شود [neen gway shing]
  3. نامت چیست؟(محاوره) – nǐ jiào shén me míng zì، تلفظ [nee jee-ou shurn muh ming zi]
  4. بله- 是 – shì، تلفظ می‌شود [sh]
  5. نه- 不是 – bú shì، تلفظ می‌شود [boo sh]
  6. متشکرم – 谢谢 – xiè xiè، تلفظ می‌شود [shie shie]
  7. خوش آمدید – bú yòng xiè، تلفظ می‌شود [boo yong shee-e]
  8. ببخشید- 对起 – duì bu qǐ، تلفظ می‌شود [dway boo chee]
  9. خداحافظ- 再见 – zài jiàn، تلفظ می‌شود [zay jee-en]

مکالمه زبان چینی

 

۳- یادگیری اعداد و شمارش آنها

یادگرفتن اعداد، شمارش و بکار گرفتن آنها در زبان چینی دشوار نیست.  اعداد در زبان چینی به‌صورت حروف نوشته می‌شوند. بعد از یادگرفتن اعداد از ۱ تا ۱۰، می‌توانید تا ۹۹ بشمارید. اما، برای اعداد بیشتر از ده چطور؟

  • در چینی ۱۱ “ده” “یک” است.
  • و ۱۲، “ده” “دو”.
  • ۲۰، “دو” “ده” است.
  • ۸۰، “هشت” “ده” است.
  • و ۹۹، “نه” “ده” “نه” است.

اعداد ماندارین “بزرگ” نیز در زبان چینی نام‌های خاص خود را دارند، بنابراین به‌جای گفتن «ده‌هزار» یا «یک میلیون»، باید این نام‌ها را به‌خاطر بسپارید.

اعداد به زبان چینی

 

۴- گرامر در زبان چینی

گرامر برای یادگیری هر زبانی از جمله زبان چینی بسیار مهم است. اگر کسی خلاف این را می‌گوید، احتمالاً به دلیل این است که خوب با ساختار زبان آشنا نیست. دستور زبان چینی با آنچه در انگلیسی و یا زبان دیگری آموخته‌اید متفاوت است. در زبان چینی گرامر بر تسلط بر نحوه ساخت کلمات، ساخت عبارات و رشته‌ی جملات، متمرکز است. در واقع زیبایی مستقیم وساختاریافته‌ای در دستور زبان چینی وجود دارد.

به‌عنوان‌مثال، در زبان چینی، هیچ قانون پیچیده‌ای در مورد صرف، توافق، جنسیت، اسامی جمع یا زمان وجود ندارد. اکثر کلمات از هجاهای منفرد تشکیل شده‌اند که پس از ترکیب باهم، کلمات مرکب را می‌سازند. این کار ساخت جمله را نسبتاً ساده می‌کند.

با وجود تفاوت‌ها، چینی‌ها از همان ترتیب کلمات انگلیسی استفاده می‌کنند، یعنی فاعل – فعل – مفعول که ترجمه کلمه‌به‌کلمه را آسان‌تر می‌کند. به‌عنوان‌مثال، عبارت انگلیسی “او گربه‌ها را دوست دارد” مستقیماً به‌عنوان “tā (he) xǐ huan (دوست دارد) māo (گربه) ترجمه می‌شود.

 

۵- خواندن و نوشتن حروف ‌چینی

شاید سخت‌ترین قسمت یادگیری زبان چینی، یادگیری خواندن و نوشتن حروف سنتی چینی است. برای یادگیری  نوشتن حروف ‌چینی، ابتدا باید هر یک از ۲۱۴ “رادیکال” را یاد بگیرید که اساساً بلوک‌های سازنده هر کاراکتر چینی هستند. برخی از رادیکال‌ها می‌توانند به‌عنوان شخصیت‌های مستقل به‌تنهایی استفاده شوند، درحالی‌که برخی دیگر فقط در کاراکترهای پیچیده‌تر استفاده می‌شوند.

همچنین مهم است که هنگام نوشتن کاراکترها از ترتیب ضربه‌زدن صحیح پیروی کنید. مجموعه خاصی از قوانین وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید، مانند نوشتن از چپ به راست، بالابه‌پایین و افقی قبل از عمودی.

می‌توانید از کتاب‌های آموزش چینی استفاده کنید تا شما را در نوشتن صحیح کاراکترها راهنمایی کند. این کتاب‌ها معمولاً برای دانش‌آموزان مدرسه در نظر گرفته شده است، اما برای هرکسی که سعی در یادگیری حروف ‌چینی دارد مفید است.

یکی از مزایای اصلی یادگیری حروف ‌چینی این است که شما همچنین به ادبیات کانتونی، ژاپنی، کره‌ای و دیگر ادبیاتی که در نوشته‌های خود از بسیاری از حروف ‌چینی سنتی یا ساده شده استفاده می‌کنند، دسترسی خواهید‌ داشت؛ حتی اگر زبان‌های گفتاری یکسانی نداشته باشند.

نوشتار چینی

 

روش های یادگیری صحبت کردن به زبان چینی

 

۱- فیلم‌ها و ویدئو‌هایی به زبان چینی را تماشا کنید.

فیلم یک رسانه آموزشی عالی برای انتقال اطلاعات و ایده‌ها در بین قالب‌های چندرسانه‌ای و یک فضای عالی برای یادگیری است. تحقیقات نشان داده است زبان‌آموزان تقریباً بلافاصله جذب این شیوه ارتباطی متفاوت می‌شوند، زیرا ماهیت آن در انتقال دانش از طریق حواس بینایی و شنوایی باعث می‌شود اطلاعات ماندگاری بیشتری در ذهن داشته باشند. در واقع، تحقیقات در مورد اثربخشی فیلم در کلاس زبان خارجی تا حد زیادی بر نقش آن در بهبود مهارت‌های عملکردی مانند گفتگو، تلفظ، خواندن، واژگان، گوش‌دادن و نوشتن متمرکز و ثابت شده است استفاده از فیلم تأثیر بسزایی در یادگیری هر نوع زبان خارجی دارد.

استفاده از فیلم برای تقویت یادگیری زبان چیز جدیدی نیست؛ تركيب اطلاعات ديداري و شنيداري ارائه شده در يك محتوای داستاني همواره به‌عنوان راهي محبوب براي افزايش يادگيري موردتوجه بوده است.

فیلم های چینی را فراموش نکنید.

 

۲- به صدای خودتان گوش دهید.

یکی از روش‌های جذاب و بسیار کمک‌کننده آموزش زبان، گوش‌دادن به صدای ضبط شده خودتان است. می‌توانید از روی یک متن یا داستان بخوانید و یا  یک موسیقی، مکالمه انیمیشن یا ویدئو را بازگو کنید. در حین اینکار صدای خودتان را ضبط کنید. سپس به آن خوب گوش دهید و با متن اصلی، موسیقی و یا هر آنچه که از روی آن شروع به خواندن کردید، مقایسه کنید. اشتباهات خود را در تلفظ و بیان لحن و صدا یادداشت کنید و بار دیگر امتحان کنید. این‌بار تلاش کنید اشتباهات بار اول را اصلاح کنید. این مراحل را آنقدر تکرار کنید تا به نتیجه ای مطلوب برسید.

تکرار این مراحل تأثیر خیلی زیادی در حک شدن نحوه تلفظ، مفهوم کلمات و چینش آنها در جملات، در ذهنتان دارد. گوش‌دادن به داستان‌ها و موسیقی‌های چینی نیز کمک زیادی به یادگیری شما می‌کند.

بیشتر بخوانید: برترین آهنگ های c-pop برای یادگیری زبان چینی

 

۳- در یک کلاس یادگیری زبان چینی ثبت‌نام کنید.

گذراندن حداقل یک دوره مقدماتی زبان چینی در مدرسه، شرکت در کلاس خصوصی زبان چینی یا حضور در کالج محلی شما می‌تواند راهی عالی برای اطمینان و دقت در تلفظ و لحن شما باشد. یادگیری اصول اولیه می‌تواند به شما کمک کند تا سکوی پرشی خوبی برای مطالعات بیشتر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که دوره به زبان چینی برگزار می‌شود نه به زبان ملی شما.

بیشتر بخوانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

پشتکار کلید یادگیری است! حتی اگر فکر می‌کنید چیزهای زیادی می‌دانید، نباید مرور و مطالعه را متوقف کنید، در غیر این صورت آنچه را که یاد گرفته‌اید فراموش خواهید کرد.

آشناشدن با یک فرد در کلاس، یعنی دوستی که می‌توانید به هم در یادگیری زبان چینی کمک کنید، با هم مکالمه کنید، با هم فیلم‌ها و سریال‌های زبان چینی ببینید و با هم آن را تجزیه‌وتحلیل کنید.

یادگیری زبان چینی

 

۴- از یوتیوب برای یادگیری زبان چینی استفاده کنید.

یوتیوب راهی برای شناخت شیوه صحبت افراد واقعی است. یوتیوب را بیشتر به‌خاطر موزیک ویدئوها، راهنماها و ویدئوهایش می‌شناسند. اما همچنین معدن طلایی برای منابع یادگیری زبان است. حجم محتوا در یوتیوب حیرت‌آور است. اگر بدانید دقیقاً به دنبال چه چیزی هستید، یوتیوب می‌تواند به منبعی عالی برای یادگیری زبان تبدیل شود.

هنگام استفاده از یوتیوب برای یادگیری زبان چینی فراموش نکنید که به نوع زبان ماندارین، کانتوری و … که آموزش داده می‌شود دقت کنید.

 

۵- یک صفحه اجتماعی مثل اینستاگرام بسازید.

یکی از راه‌های فوق‌العاده جذاب و کمک‌کننده، ایجاد یک صفحه اجتماعی به زبان چینی است. با این روش می‌توانید افراد چینی‌زبان را به صفحه خود جذب و با آنها ارتباط برقرار کنید و یا حتی از آنها بخواهید که به شما در یادگیری زبان چینی کمک کنند.

مطمئناً هیچ روشی مانند قرارگرفتن در محیطی که همه افراد به زبان چینی با هم ارتباط برقرار می‌کنند کمک‌کننده نیست. به همین دلیل است که سفرکردن همیشه به‌عنوان یکی از روش‌های مهم و  پیشنهادی برای یادگیری زبان مطرح است. پس اگر امکان سفر ندارید، از یک رسانه اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیس‌بوک کمک بگیرید.

یادگیری زبان چینی

 

سخن آخر

به‌عنوان آخرین جملات باید نکته‌ای مهم را به شما یادآور شوم؛ در یادگیری خود ثابت‌قدم باشید. گرچه روش یادگیری در سرعت و کیفیت یادگیری تأثیر زیادی دارد، اما مهم‌تر از آن ثابت‌قدم بودن است. وقتی روش دلخواهتان را برای یادگیری پیدا کردید، به آن پایبند باشید. با تداوم یک‌روال معمول، باگذشت زمان علاوه بر اینکه بر آموخته‌های خود می‌افزایید، آنچه را که آموخته‌اید در ذهن خود تثبیت می‌کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳.۶ / ۵. تعداد نظرات ۱۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *