کلاس آنلاین زبان ایتالیایی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ایتالیایی

صفر تا صد مهم ترین آزمون های زبان ایتالیایی

۴
(۸)

اگر در حال یادگیری زبان ایتالیایی هستید، آشنایی با مهم‌ترین آزمون‌ های زبان ایتالیایی به شما کمک زیادی خواهد کرد، زیرا این آزمون‌ها معیار سنجش عملکرد و نشان‌دهنده میزان یادگیری شما هستند.

شما علاوه بر آزمون‌هایی که موسسات آموزشی برگزار می‌کنند، نیاز دارید در آزمون های بین‌المللی ایتالیایی نیز شرکت کنید؛ این آزمون‌ها انواع مختلفی دارند و در بازه‌های زمانی متفاوتی برگزار می‌شوند. اما چرا باید برای شرکت در آزمون های ایتالیایی اقدام کنیم؟ اهمیت این آزمون‌ها چقدر است؟ کدام آزمون اعتبار بیشتری دارد؟ برای کسب بهترین نمره آزمون ایتالیایی، چه کارهایی انجام دهیم؟ هزینه آزمون زبان ایتالیایی چقدر است؟‌ آیا آزمون زبان ایتالیایی در ایران هم برگزار می‌شود؟

 

در ادامه می‌خوانید:

 

دلیل شرکت در آزمون های ایتالیایی

اعتبار هر عملی، با فعالیت افراد سنجیده می‌شود؛ هنگامی که شما زبانی را می‌آموزید، تا زمانی که از آن استفاده نکنید، نمی‌توان میزان مهارت شما را تشخیص داد. در این راستا، اگر در کلاس‌های خصوصی یا گروهی زبان ایتالیایی شرکت کنید، احتمالا در آزمون‌های کلاسی، سطح عمومی شما مشخص می‌شود و لااقل دل خودتان به میزان توانایی‌هایتان گرم خواهد شد. اما اگر بخواهید از آموخته‌هایتان در زمینه‌های تخصصی‌تری استفاده کنید چطور؟

مقصودم را با یک مثال رایج مشخص می‌کنم: شما دانشجوی رشته هنر هستید و می‌خواهید از دانشگاه رم که از برترین مراکز جهان در این زمینه است پذیرش بگیرید؛ آیا تنها “ادعای شما” در زمینه مهارت به ایتالیایی کفایت می‌کند؟ قطعا نه! شما باید توانایی‌هایتان را از هر راهی که شده به اثبات برسانید و ساده‌ترین راه، شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان ایتالیایی است.

فرقی نمی‌کند از چه ملیت و کشوری باشید، با شرکت در این آزمون‌ها، اثبات خواهید کرد که زبان مردم کشور ایتالیا را به خوبی متوجه می‌شوید و آماده فعالیت تخصصی و حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف هستید.

 

آیا آزمون ایتالیایی، فقط برای مهاجرت تحصیلی لازم است؟

آزمون زبان ایتالیایی برای مهاجرت تحصیلی

 

شما برای گرفتن تایید در زمینه مهارت خود برای انجام فعالیت‌های زیر نیاز به شرکت در این آزمون‌ها خواهید داشت:

  1. آزمون‌های مهارت تدریس به زبان ایتالیایی: اگر تصمیم دارید که در کشور ایران یا حتی کشورهای دیگر، به تدریس زبان ایتالیایی بپردازید، بهتر است در آزمون‌های خاصی برای مهارت‌سنجی ایتالیایی شرکت کرده و نمره قبولی بگیرید.
  2. آزمون‌های زبان ایتالیایی برای فعالیت شغلی در این کشور: برای شروع فعالیت شغلی در ایتالیا، نیاز دارید مهارت‌های زبانی، درک مطلب و مکالمه خود را با آزمون‌های خاصی به اثبات برسانید.
  3. آزمون زبان برای اقامت کوتاه یا بلندمدت در ایتالیا: جهت گرفتن فرصت‌های مطالعاتی، اقامت هنری و یا شرکت در برخی مسابقات و یا حتی اقدام برای اقامت به عنوان یک شهروند ایتالیایی، نیاز به ارائه مدرک زبان ایتالیایی خواهید داشت.

این‌ها تنها بخشی از دلایل اهمیت داشتن آزمون های زبان ایتالیایی هستند، چه جزو این دسته‌ها باشید و چه نه، اگر مشغول مطالعه این زبان به صورت تخصصی و حرفه‌ای هستید، حتما سعی کنید برای شرکت در آزمون‌ها آمادگی کسب کنید تا در صورت نیاز، بتوانید از مهارت‌های خود به نحو احسن استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:

 

معرفی مهم‌ترین آزمون های زبان ایتالیایی

برخی از آزمون های زبان ایتالیایی که برای سنجش مهارت زبانی برگزار می‌شوند در ایران، و برخی در خارج از ایران برگزار می‌شوند.

آشنایی شما با همه آزمون ها خالی از فایده نخواهد بود، زیرا ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که لازم شود در کشوری دیگر برای شرکت در آزمون‌ها اقدام کنید.

شناختن همه آزمون ها، به انتخاب بهتر کمک می‌کند.

به طور کلی در سراسر جهان، چندین آزمون بین‌المللی زبان ایتالیایی برگزار می‌شود که سه مورد از آن‌ها در ایران در دسترس اند.

در ادامه به معرفی ۵ مورد از مشهورترین آزمون‌های ایتالیایی خواهیم پرداخت. این پنج تست، دارای مراحل، سطوح و البته حدنصاب نمره‌ خاص خود بوده و هر یک برای موقعیتی خاص، به کار زبان‌آموزان می‌آیند.

مهم‌ترین آزمون‌های زبان ایتالیایی در ایران

 

۱- آزمون CELI زبان ایتالیایی

یکی از آزمون‌های مهم که در ایران هم برگزار می‌شود، آزمون چلی (CELI) است. این آزمون برای افراد ۱۶ سال به بالاست و افرادی که کمتر از این سن هستند، باید در آزمون CELI Adolescenti که مختص نوجوانان است، شرکت کنند. همچنین سطح دیگری از این آزمون با نام CELI immigrati نیز رایج است که مخصوص مهاجران می‌باشد. مزیت مهم آزمون CELI این است که می‌توان از آن هم برای مهاجرت تحصیلی  و هم در جهت پذیرش شغلی استفاده کرد.

 

سطوح آزمون CELI

فرم سنتی این آزمون به طور کلی دارای ۶ سطح است. این آزمون شش سطحی، هر سال در سه مرحله در تابستان و پاییز برای ماه‌های مارس (۱۰ اسفند تا ۱۱ فروردین)، ژوئن (۱۱ خرداد ۹ تیر) و نوامبر (۱۰ آبان ۹ آذر) برگزار می‌شود. این سطوح، شامل موارد زیر هستند:

  1. A1- CELI Impatto: این سطح که همان مرحله Basic است، مخصوص افرادی است که هیچ پیش زمینه‌ای از زبان ایتالیایی ندارند و در سطوح بسیار اولیه قرار دارند.
  2. A2 – CELI 1: در این سطح، افراد باید بتوانند جملاتی کوتاه به زبان ایتالیایی را بیان کنند، در این مرحله نیازی به داشتن توانایی در مکالمه ایتالیایی نیست.
  3. B1 – CELI 2: در این مرحله، فرد باید بتواند بدون وقفه‌های طولانی و تپق زدن، از زبان ایتالیایی در مکالمات خود استفاده کند. داشتن مکث در حد متوسط در این سطح قابل قبول است.
    مدرک آزمون CELI

 

  1. B2 – CELI 3: این مرحله، مختص افرادی است که می‌توانند از سطوح بالاتر از متوسط زبان ایتالیایی به صورت روان استفاده کنند. افرادی که بتوانند گواهی این سطح را دریافت کنند، صلاحیت تحصیل و اشتغال در محیط ایتالیایی زبان را خواهند داشت.
  2. C1 – CELI 4: داشتن مدرک این سطح، اثبات می‌کند که فرد قادر است متون و مکالمات پیچیده و طولانی به زبان ایتالیایی را کاملا درک نماید. اگرچه مهارت افرادی که در این مرحله قرار دارند بسیار بالاست، اما همچنان نمی‌توان آن‌ها را با افرادی که زبان مادری آن‌ها ایتالیایی است هم رده دانست.
  3. C2 – CELI 5: این سطح از آزمون CELI اثبات می‌کند که شما به زبان ایتالیایی اشراف کامل دارید، به این معنا که نه تنها عبارات تخصصی و طولانی برای شما قابل درک هستند، بلکه توانایی فهم استعارات و جملات دو پهلو به این زبان را هم دارید.

برای دانشجویان خارجی که درخواست تحصیل در این کشور را دارند، دریافت مدرک سطح ۳ آزمون CELI مورد پذیرش است. همچنین در صورت دریافت مدرک سطوح ۴ و ۵ این آزمون، گواهی می‌شود که شما با دانشجویانی که زبان مادری آن‌ها ایتالیایی است، مهارت زبانی برابری دارید و هم‌سطح آن‌ها هستید.

به جز کشور ایتالیا، کشورهای ترکیه و یونان نیز مدارک آزمون CELI را برای سطوح مدیریت عمومی می‌پذیرند.

 

حداقل نمره در آزمون CELI

قبولی در آزمون‌های زبان ایتالیایی

 

هر سطح از این آزمون ۱۲۰ نمره دارد و برای قبولی در آن، باید حداقل ۷۴ نمره کسب نمایید. در صورتی که موفق نشوید به حد نصاب قبولی برسید، می‌توانید مجددا در آزمون شرکت کنید. حتی این امکان وجود دارد که در صورت قبول شدن؛ آزمون را تکرار نمایید تا نمره بالاتری کسب کنید. علاوه بر این، می‌توانید در طی یک سال، برای شرکت در هر بخش از آزمون به صورت جداگانه اقدام کنید.

در نهایت نتیجه آزمون شما در ۶ سطح اعلام خواهد شد:

  • A :Ottimo یا عالی
  • B :Buono یا خوب
  • C :Sufficiente یا متوسط
  • D :insufficiente یا بد
  • E :gravemente insufficiente یا خیلی بد

 

زمان برگزاری و مدت آزمون CELI 

جلسات امتحانی دو بار در سال برگزار می شوند: ماه ژوئن و نوامبر. با این حال ، برای سطوح A1 ،A2 ،B1 و B2 یک جلسه اضافی به صورت جداگانه در ماه مارس نیز وجود دارد. برای شرکت در این آزمون، بسته به سطحی که در آن شرکت می‌کنید، باید زمان خاصی را در حوزه آزمون بگذرانید؛ زمان هر سطح از آزمون CELI را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

ردیف سطح آزمون مدت زمان آزمون
۱ CELI 1  ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
۲ CELI 2 ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
۳ CELI 3 ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه
۴ CELI 4 ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه
۵ CELI 5 ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه
۶ CELI 6 ۴ ساعت و ۴۵ دقیقه

بیشتر بدانید:

همه چیز درباره آزمون CELI زبان ایتالیایی

 

۲- آزمون CILS زبان ایتالیایی

آزمون چیلز یا همان Certificazione di Italiano come Lingua Straniera، امتحانی است که صلاحیت زبان‌شناختی و ارتباطی افرادی که ایتالیایی زبان دوم آن‌هاست را مورد سنجش و بررسی قرار می‌دهد.

آزمون های ایتالیایی که در ایران برگزار می‌شوند.

 

سطوح آزمون CILS

مدرک امتحان CILS برای اشتغال و تحصیل در ایتالیا مناسب بوده و مخصوص رده سنی بزرگسال (بالای ۱۶ سال) است. کودکان و نوجوانان، باید در آزمون CILS Adolescenti شرکت نمایند. در این آزمون مهارت شنیدن، خواندن، دستور زبان، نوشتن و مکالمه مورد سنجش قرار می‌گیرد. مهارت‌های این آزمون، می‌توانند در سطوح A1 تا C2 مورد بررسی قرار گیرند.

  • سطح A1: در این مرحله مهارت‌های اولیه افراد برای استفاده ضروری از زبان ایتالیایی در زمینه مکالمه، شنیدن و خواندن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • سطح A2: در این سطح، افراد باید بتوانند به زبان ایتالیایی به صورت روزمره ارتباط برقرار کنند (مثلا خرید کردن) متن‌های ساده مانند تابلوهای راهنمایی را متوجه شوند و بتوانند در حد پیام ارتباطی، با یکدیگر در ارتباط باشند.
  • سطح B1 یا Level One: در این سطح فرد باید بتواند از زبان ایتالیایی برای تمام نیازهای روزمره خود اعم از ارتباط گفتاری و نوشتاری، فهم کلام دیگران، بیان نظرات به صورت کوتاه و فهم متون کوتاه و متوسط و نوشتن عبارات کوتاه به زبان ساده استفاده کند.

نمونه مدرک آزمون CILS

 

  • سطح B1 Citizenship: این مرحله، تفاوت‌هایی جزئی با مرحله قبل دارد؛ در این سطح افراد باید قادر باشند به عنوان یک شهروند ایتالیایی، از این زبان به خوبی استفاده کنند، به این معنا که فرد باید بتواند مکالمات نسبتا طولانی را مدیریت کند، توان بیان نظرات و ایده‌های خود به زبان ایتالیایی را داشته باشد، فهم صحبت افراد دیگر برایش آسان باشد و بتواند متون عمومی را بفهمد و درکی دقیق از آن‌ها داشته باشد. افراد برای اقامت کوتاه یا بلندمدت در کشورهای ایتالیایی زبان، باید این سطح را بگذرانند.
  • سطح B2 یا Level Two: در این سطح، شما اثبات می‌کنید که می‌توانید از زبان ایتالیایی برای درک متون تخصصی رشته خودتان، بیان نظرات و دفاع از آن‌ها، نوشتن متون تخصصی با رعایت اصول و همچنین درک دقیق صحبت‌های آکادمیک در فضای دانشگاهی استفاده کنید. برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیایی به این مدرک نیاز خواهید داشت.
  • سطح C1 یا Level Three: در این مرحله، اثبات می‌شود که فرد توانایی استفاده تخصصی از زبان ایتالیایی در فضای حرفه‌ای و شغلی را دارد. برای قبولی در این سطح، باید توان بالایی در درک متون تخصصی طولانی، مدیریت بحث‌های پیچیده، برهان و استدلال شخصی و به صورت کلی کاربرد زبان در محیط شغلی داشته باشید. بدیهی است که داشتن مدرک این سطح، علاوه بر امتیاز شغلی، برای اقدام جهت تحصیل نیز مفید خواهد بود.
  • سطح C2 یا Level Four: داشتن مدرک این سطح، اثبات می‌کند که مهارت زبانی شما در تمام کاربردهای زبان ایتالیایی اعم از شنیدن و درک صحبت، خواندن و درک مطلب، نوشتن و مکالمه، در حد افرادی است که زبان مادری آن‌ها ایتالیایی است.

سطح شهروندی در آزمون زبان ایتالیایی

 

حداقل نمره در آزمون CILS

برای سطوح اولیه یعنی A1 و A2، هر مهارت دارای ۱۲ نمره است و مجموع امتحان، دارای ۶۰ نمره خواهد بود. در سطوح B1، B2، C1 و C2، هر مهارت ۲۰ نمره دارد که در مجموع، ۱۰۰ نمره خواهد شد. برای دریافت مدرک قبولی، باید ۵۵ درصد از نمره را دریافت کنید، یعنی در آزمون ۲۰ نمره‌ای، در هر مهارت باید نمره ۱۱ کسب کنید. در صورتی که ۵۵ درصد از نمره کل را دریافت کنید اما حتی نمره یک بخش به حدنصاب نرسد، در آزمون رد خواهید شد.

 

زمان برگزاری و مدت آزمون CILS

این آزمون در دو ماه دسامبر و اکتبر برگزار می‌شود؛ روز و ساعت دقیق امتحان پس از ثبت نام شما در آزمون به طور کامل مشخص خواهد شد. برای شرکت در هر یک از سطوح این آزمون، باید زمان متفاوتی را در حوزه برگزاری بگذرانید. این زمان، طبق جدول زیر خواهد بود:

ردیف سطح آزمون مدت زمان
۱ A1 ۲ ساعت
۲ A2 ۲ ساعت
۳ B1 ۳ ساعت
۴ B1 citizenship ۳ ساعت
۵  B2 ۴ ساعت
۶ C1 ۵ ساعت
۷ C2 ۵.۵ ساعت

بیشتر بدانید:

همه چیز درباره آزمون CILS زبان ایتالیایی

 

۳- آزمون AIL زبان ایتالیایی

آزمون AIL، در ایران برگزار نمی‌شود؛‌ اما در سراسر جهان معیاری معتبر برای سنجش مهارت افرادی است که زبان دوم آن‌ها ایتالیایی است. موسسه‌ برگزارکننده‌ این آزمون‌ها، کلاس‌هایی برای افزایش مهارت‌های زبانی نیز برگزار می‌کند که می‌تواند به کسب نمره بهتر کمک کند.

آزمون زبان ایتالیایی تجاری

 

سطوح آزمون AIL

این آزمون، برای سنجش مهارت ایتالیایی عمومی تا سطح ایتالیایی تجاری پیشرفته برگزار می‌شود و شامل ۶ سطح زیر است:

  • DELI A1 یا سطح مبتدی: درک مفاهیم ساده ایتالیایی و توانایی بازخورد کوتاه به آن‌ها.
  • DELI A2 یا سطح محدود: درک مفاهیم کلی از متون یا گفته‌ها و توانایی بازخورد با استفاده از نظرات شخصی به صورت ساده.
  • DILI B1 یا سطح متوسط ۱: توانایی استفاده نوشتاری و گفتاری از زبان ایتالیایی در حد نیازهای روزمره.
  • DILC B1 یا سطح متوسط ۲: درک متون و گفته‌های ایتالیایی عمومی که به تجربیات عادی زندگی مربوط می‌شوند و توان بیان نظرات شخصی به صورت موثر در این حیطه‌ها.
  • DILI B2 یا سطح تجاری متوسط: در این مرحله، داوطلب اثبات می‌کند که می‌تواند از زبان ایتالیایی برای درک متون تخصصی مربوط به تجربه تحصیلی و شغلی خود استفاده کند و توانایی نوشتن و مکالمه موثر را دارد.
  • DALI C1 یا سطح پیشرفته ۱: در این سطح، زبان‌آموز می‌تواند تجربیات شخصی و تخصصی خود را به زبان ایتالیایی به درستی بنویسد و بیان کند، بدون اینکه لغزشی در اصول دستوری داشته باشد.
  • DALC C1 یا سطح پیشرفته ۲: فردی که وارد این مرحله می‌شود، باید بتواند در هر موقعیتی از زبان ایتالیایی به صورت درست استفاده کند، مفاهیم سیاسی، ادبی، اجتماعی و فرهنگی را به خوبی درک کند و بتواند یک جلسه کاری را به خوبی مدیریت نماید.
  • DALI C2 یا سطح تجاری عالی: در این مرحله، داوطلب توانایی نهایی خود در زمینه استفاده از ایتالیایی در هر موقعیتی را به اثبات خواهد رساند، کسی که به این سطح می‌رسد، باید بتواند تمامی ابهامات و کنایه‌های زبانی ایتالیایی را درک کند و مانند فردی که زبان مادری‌اش ایتالیایی است، از این زبان در محیط شغلی و حرفه‌ای برای مکالمه و نوشتن استفاده نماید.

 

این آزمون بیشتر برای سنجش مهارت زبانی برای استفاده در کسب و کارها کاربرد دارد و چندان در زمینه تحصیلی یا زبان عمومی مورد توجه نیست. ‌در آزمون AIL ، به مهارت‌های درک مطلب نوشتاری، توانایی توصیف در نوشتار، استفاده صحیح از گرامر و روایت در نوشتار، توانایی درک شنیده‌ها و مهارت در استفاده موثر از زبان برای ایجاد مکالمه پرداخته می‌شود، هر یک از این مهارت‌ها، ۲۰ درصد از کل آزمون هر سطح  را تشکیل خواهند داد. سطوح اولیه، مورد پذیرش سازمان‌ها نخواهند بود، اما از سطح متوسط ۲ به بعد، توانایی افراد برای عناوین شغلی مختلف تایید می‌شود.

 

حداقل نمره در آزمون AIL

نمرات آزمون AIL

 

گواهی این آزمون، می‌تواند در یکی از سطوح زیر باشد:

  1. نمره A یا عالی: بر این اساس شما از ۱۰۰ نمره، بیشتر از ۹۰ نمره کسب کرده‌اید.
  2. نمره B یا خیلی خوب: بر این اساس، شما نمره‌ای بالاتر از ۸۰ و کمتر از ۹۰ کسب کرده‌اید.
  3. نمره C یا خوب: در این سطح، شما باید نمره‌ای بین ۷۰ الی ۸۰ کسب کنید. حداقل سطح مورد قبول برای عناوین شغلی یا تحصیلی معتبر، در این آزمون، این مرحله است.
  4. نمره D یا قابل قبول: در این مرحله، نمره شما بین ۶۰ الی ۷۰ است و سطح شما مورد پذیرش اولیه خواهد بود؛ بنابراین برای قبولی در این آزمون، در کمترین حالت باید نمره ۶۰ را کسب کنید، اما این نمره به معنای تضمین پذیرش شغلی یا تحصیلی شما نخواهد بود.
  5. نمره F یا غیر قابل قبول: کسب نمره زیر ۶۰ در آزمون AIL به معنای رد داوطلب و عدم صدور گواهی برای او است.

از این نمرات، حدود ۴۰ درصد به توانایی درک مطلب و ۶۰ درصد به مهارت نوشتن و حرف زدن به زبان ایتالیایی اختصاص دارد، به همین جهت اگر شما تنها در یک مهارت توانایی داشته باشید، امکان کسب نمره بالاتر از قابل قبول را نخواهید داشت، بنابراین حتما روی تمامی مهارت‌های مورد آزمون تمرکز کنید.

 

زمان برگزاری و مدت آزمون AIL

این آزمون همیشه دو بار در سال برگزار می‌شود، یکبار در اوایل ماه آپریل یا اواخر مارس و بار دوم، در یکی از روزهای ماه ژوئن، اما امکان ویژه‌ای که در رابطه با آن وجود دارد، این است که می‌توانید ۳۰ روز زودتر از زمان دلخواهتان به ایمیل info@acad.it درخواستی ارسال کنید تا از شما، خارج از بازه زمانی همیشگی آزمون گرفته شود.

زمان آزمون زبان ایتالیایی

 

برای گذراندن بخش مربوط به هر سطح در این آزمون‌ها، باید مدت زمان مشخصی را اختصاص دهید؛ حداکثر زمان لازم برای هر سطح، حدود ۴ ساعت خواهدبود. این مدت زمان به صورت زیر تقسیم می‌شود:

  1. درک نوشتاری: ۲۰ دقیقه (شامل دو متن در حیطه اقتصادی و تجاری با هشت سوال)
  2. مهارت نوشتاری: ۹۰ دقیقه (شامل یک متن ۴۰۰ کلمه‌ای که باید آن را در ۱۰۰ کلمه خلاصه نموده و استدلال کنید)
  3. درک واژگان: ۴۵ دقیقه (۴۸ سوال به صورت جای خالی و گزینه‌ای)
  4. درک شنیداری: ۶۰ دقیقه (گوش دادن به چند متن اعم از مکالمه، اخبار و … و پاسخ دادن به ۱۳ سوال درباره آن‌ها)
  5. مکالمه: ۲۰ دقیقه (خواندن متنی در حیطه‌ی حرفه‌ای و تجاری و گفت و گو درباره آن)
این مهارت‌ها به تناسب هر سطح طراحی شده‌اند، طبیعتا سطح سوالات و متون، یکسان نخواهد بود.

 

۴- آزمون PLIDA زبان ایتالیایی

آزمون PLIDA نیز در ایران برگزار نمی‌شود و مدرک آن برای استفاده در جهت پذیرش دانشگاه یا اقامت طولانی مدت ایتالیایی‌آموزان، توسط انجمن خصوصی دانته آلیگیری در کشور ایتالیا صادر می‌گردد.

این آزمون از نظر اعتبار تفاوتی با دیگر آزمون‌ها ندارد، تنها وجه تمایز آن در این است که مورد تایید وزارت خارجه ایتالیا است، اما ممکن است برخی کشورها به دلیل اینکه این آزمون توسط موسسه‌ای خصوصی برگزار می‌شود، آن را به رسمیت نشناخته و تایید نکنند.

 

سطوح آزمون PLIDA

این آزمون به طور کلی در شش سطح از A1 تا C2 و بر اساس سطح‌بندی CEFER زبان‌های اروپایی چیده شده اند؛ بر اساس این سطح‌بندی، زبان‌آموزانی که مشغول یادگیری زبان دوم هستند، بر اساس مهارت‌های چهارگانه خوانداری، نوشتاری، گفتاری و شنیداری سنجیده می‌شوند. در هر مرحله، سطح بالاتری از این مهارت‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد تا در نهایت، زبان‌آموز به مرحله پیشرفته برسد. این آزمون برای دو رده سنی برگزار می‌شود: PLIDA برای زبان آموزان بزرگسال بالای ۱۸ سال و آزمون ایتالیایی برای نوجوانان

 

برای افراد ۱۳ تا ۱۸ سال می‌باشد؛ این دو سطح در نوع متن‌های به کار رفته در آزمون متفاوت است و متناسب با  گروه سنی زبان آموز و تجربیات او خواهد بود.

 

حداقل نمره در آزمون PLIDA

همانگونه که گفتیم، در این دسته از آزمون های زبان ایتالیایی چهار مهارت سنجیده می‌شود؛ در هر مرحله از آزمون، هر یک از این چهار مهارت ۳۰ نمره جداگانه خواهند داشت. برای قبولی نهایی در هر سطح از آزمون PLIDA، باید نمره کل شما حداقل ۷۲ باشد، اما این تنها شرط قبولی نیست! نمرات مهارت‌های شما، باید بالاتر از ۱۸ باشد تا بتوانید با موفقیت یک مرحله را بگذرانید. به زبان ساده، اگر نمره شما در سه مهارت کامل شود اما در یک مهارت هیچ نمره‌ای نگیرید، با وجود اینکه جمع نمراتتان، ۹۰ است، در آزمون قبول نخواهید شد. بنابراین، تنها روی یک مهارت خاص تمرکز نکنید. 🙂

 

مدرک آزمون PLIDA

 

زمان برگزاری و مدت آزمون PLIDA

این آزمون زبان ایتالیایی، هر سال در ماه‌های مارس، می، ژوئن، جولای، اکتبر و نوامبر برگزار می‌شود. هر یک از سطوح، در زمان خاصی از سال برگزار خواهند شد، به عنوان مثال در یکی از سال‌ها، تاریخ این آزمون به صورت زیر بوده است:

  • ۴ مارس سطح A1
  • ۲۵ مارس سطح B1, B2, C1
  • ۱۳ مه سطح A1, A2, C2
  • ۱۰ ژوئن B1, B2, C1
  • ۲۰ ژوئن A1, A2, B1, B2
  • ۲۹ جولای B1, B2
  • ۲۴ اکتبر A1, A2, B1, B2
  • ۱۸ نوامبر A1, A2, B1
  • ۱۹ نوامبر B2, C1, C2

مدت زمانی که باید سر این آزمون صرف کنید، برای هر مرحله متفاوت خواهد بود و شرح آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

سطح آزمون مدت زمان
۱ PLIDA A1 ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
۲ PLIDA A2 ۲ ساعت
۳ PLIDA B1 ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه
۴ PLIDA B2 ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه
۵ PLIDA C1 ۴ ساعت و ۲۵ دقیقه
۶ PLIDA C2 ۴ ساعت

 

۵- آزمون DITALS زبان ایتالیایی

آزمون DITALS یکی از مهم‌ترین آزمون های زبان ایتالیایی است که جهت تایید صلاحیت معلمان برای تدریس  زبان ایتالیایی به گروه‌های مختلف برگزار می‌شود؛ موسسه‌ای که مدرک این آزمون را صادر می‌کند، مرکزی به همین نام است که تحت لیسانس دانشگاه سیه‌ناست. این مدرک، بر مبنای سطوح پیشرفته‌ی آزمون CILS صادر می‌گردد.

آزمون صلاحیت تدریس ایتالیایی

 

سطوح آزمون DITALS

  1. سطح اول یا DITALS1:  این سطح، پایین‌ترین درجه از مدرک تدریس به زبان ایتالیایی است که معادل سطح B2 آزمون CILS خواهدبود. دریافت کنندگان این گواهی، تنها برای آموزش زبان ایتالیایی به خارجی‌هایی که با خود فرد هم‌زبان هستند، تایید می‌شوند. مثلا فرد فارسی زبانی که دارای مدرک DITALS1 است تنها می‌تواند به زبان‌آموزانی که فارسی صحبت می‌کنند و در حال یادگیری اولیه ایتالیایی هستند تدریس کند.
  2. سطح دوم یا DITALS2:  افرادی که موفق به دریافت مدرک این سطح شوند، صلاحیت آموزش به برخی خارجی‌ زبان‌ها را دارند. این سطح برابر با مرحله C1 در آزمون CILS است. این افراد می‌توانند به رده‌های سنی مختلف و زبان‌آموزانی از زبان‌های مختلف از جمله روسی، ژاپنی، عربی و… تدریس کنند. در واقع مهارت این افراد، در حد فهماندن زبان ایتالیایی به زبان‌آموزان بیگانه است.
  3. سطح سوم یا DITALS3:  این سطح از مهارت در این آزمون، به معنای این است که فرد توانایی آموزش زبان ایتالیایی به تمام گروه‌های سنی از هر زبان بیگانه‌ دیگری را دارد. این مرحله، معادل مرحله C2 در آزمون CILS خواهدبود. در این سطح، مدرس می‌تواند سطوح مختلف از جمله زبان پیشرفته، مکالمه، نوشتاری و حتی زبان تجاری و تخصصی را تدریس کند.

 

حداقل نمره آزمون DITALS

برای قبول شدن در هر یک از سطوح سه‌گانه‌ی آزمون DITALS، شما نیاز دارید که ابتدا در آزمون CILS، به سطح متوسط برسید؛ مهارت‌های دستور زبان، خوانشی، شنیداری و نوشتاری در این آزمون کاملا به سطوح آزمون CILS استناد می‌کنند. در سطح گفتاری، شما باید مطالبی را بخوانید و با نیت فهماندن و تدریس به افراد دیگر، درباره آن صحبت کنید. برای قبولی در هر یک از این مهارت‌ها، باید حداقل ۱۲ نمره کسب کنید و جمع این موارد، به عدد ۶۰ برسد تا پذیرفته شوید. توجه داشته باشید که دانش مکالمه در این آزمون بسیار مهم است، بنابراین اگر شما و فردی دیگر، نمره ۸۰ را کسب کنید، ملاک عمل برای مقایسه، مهارت صحبت کردن شما خواهدبود.

 

زمان برگزاری و مدت زمان آزمون DITALS

آزمون DITALS همزمان با CILS و به صورت موازی با آن پیش خواهد رفت، تنها تفاوت این دو آزمون در این است که شما، برای مدرکی متفاوت اقدام می‌کنید و درخواستتان، جهت صدور مدرک DITALS است. در صورت شرکت در آزمون زبان ایتالیایی CILS و رسیدن به سطوح B2 تا C1 می‌توانید برای دریافت گواهی مهارت تدریس DITALS در سطوح مختلف درخواست دهید تا دانشگاه سیه‌نا، پس از بررسی مستندات، برایتان مدرک صادر کند.

 

هزینه آزمون های زبان ایتالیایی

هزینه شرکت در آزمون های زبان ایتالیایی نسبتا بالاست، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما با شرکت در آزمون‌های موسسات، شرکت در کلاس‌ها، تمرین دقیق و… آمادگی کامل کسب کرده و سپس در آزمون‌ها شرکت کنید.

هزینه آزمون ایتالیایی

 

بدیهی است که هزینه شرکت در آزمون‌های مختلف، متفاوت است و قیمت مراحل مختلف آن‌ها نیز باهم فرق‌هایی دارد؛ به این معنا باید برای شرکت در سطح C1 نسبت به سطوح پایین‌تر مانند B1، هزینه بیشتری بپردازید. آزمون چلی بیشتر برای پذیرش شغلی و تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما آزمون چیلز، برای سنجش مهارت عمومی زبان در ۶ سطح استفاده می‌شود.

  • هزینه شرکت در آزمون CELI
    در این آزمون باید ۴ مهارت درک مطلب نوشتاری ، تولید متن، درک مطلب صوتی و مکالمه شما مورد سنجش قرار بگیرد. اعتبار این آزمون در اغلب کشورها مورد تایید است و برای پذیرش شغلی و تحصیلی در ایتالیا می‌توان از آن استفاده نمود. قیمت این آزمون حدود ۱۱۰ یورو است که با توجه به نوسان قیمت ارز، می‌تواند در ایران متفاوت باشدتوجه داشته باشید که این هزینه به هیچ وجه قابل استرداد نیست، بنابراین پس از اطمینان کامل از مهارت خود، برای ثبت نام اقدام کنید.
  • هزینه شرکت در آزمون CILS
    برای شرکت در هریک از سطوح آزمون باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت شود. شرکت در آزمون A1 و A2، حدود ۴۰ یورو قیمت دارد. برای سطح B1 این آزمون ۹۰ یورو و سطح B2، حدود ۱۰۵ یورو باید پرداخته شود. سطح C1 و C2 نیز به ترتیب ۱۳۵ و ۱۶۰ یورو قیمت دارند. ممکن  است شما در آزمون اول، نتوانید در بعضی از سطوح قبول شوید، در این صورت نیز برای درخواست برگزاری مجدد هر بخش باید مبلغی پرداخت کنید که بسته به سطح آزمون، بین ۱۲ تا ۳۵ یورو متغیر استدر صورتی که از شرکت در آزمون منصرف شوید یا به هر نحوی، آزمون کنسل شود، هزینه به طور کامل به شما عودت داده می‌شود.
  • هزینه شرکت در آزمون AIL
    در این آزمون نیز هزینه هر سطح جداگانه محاسبه می‌شود. برای سطح A1 و A2 باید ۸۵ یورو بپردازید. جهت شرکت در سطوح DILI B1/B2 و DILC B1 نیاز به پرداخت ۱۰۵ یورو و برای سطوح DALI C1/C2 نیاز به پرداخت ۱۲۵ یورو خواهدبود. در صورت شرکت در آزمون در بازه‌های زمانی تعیین شده، امکان انصراف و دریافت وجه وجود دارد اما درباره آزمون‌هایی که زمان آن را خودتان تعیین می‌کنید، چنین امکانی فراهم نخواهد بود.
  • هزینه شرکت در آزمون PLIDA
    برای ثبت نام اولیه در این آزمون، باید حدود ۲۰۰ یورو بپردازید. توجه داشته باشید که تنها در یک صورت مبلغ پرداختی شما بازگشت داده می‌شود، آن هم وقتی است که خود موسسه‌ی دانته آلیگیری بخواهد به هر دلیلی آزمون را کنسل کرده و به زمان دیگری موکول کند. بنابراین، برای انتخاب زمان شرکت در این آزمون دقت کنید، زیرا در صورت عدم حضور، هیچ هزینه‌ای به شما استرداد نخواهد شد.
  • هزینه شرکت در آزمون DITALS
    از آن‌جایی که این آزمون بر مبنای آزمون CILS است، بنابراین هزینه‌های آن‌ها نیز یکسان خواهدبود و نیازی به پرداخت مبلغ اضافی نخواهید داشت.

 

کسب بهترین نمره در آزمون های زبان ایتالیایی

طبیعتا هیچ معجزه‌ای قرار نیست رخ دهد! برای قبولی در آزمون های زبان ایتالیایی، بیشتر از هر چیزی به تمرین و تلاش نیاز دارید؛ این راه تنها با مداومت شما کوتاه خواهد شد و هیچ ایده‌ شگفت‌انگیزی برای قبولی در مدت زمان خیلی کوتاه وجود ندارد. برای عملکرد بهتر در آزمون‌های CILS چیلز و CELI چلی که در ایران برگزار می‌شوند، می‌توانید مطابق با مقاله بهترین روش‌های یادگیری زبان ایتالیایی پیش بروید و در این مسیر، کارهای زیر را انجام دهید:

کلاس خصوصی زبان ایتالیایی برای نمره بهتر در آزمون ها

 

۱. شرکت در کلاس خصوصی زبان ایتالیایی

در این کلاس‌ها شما می‌توانید نهایت بازدهی را داشته باشید؛ در حداقل ترین حالت، حدود ۶ الی ۷ ساعت در هفته درگیر یادگیری و تمرین خواهید بود و این فرآیند، با راهنمایی استاد پیش می‌رود. می‌توانید اشکالات خود را مطرح کرده و نمونه سوال آزمون‌ها را در کلاس با استاد خود تمرین کنید.

در پلتفرم HiTalki، می‌توانید به قسمت تدریس خصوصی زبان ایتالیایی مراجعه کنید؛
در این صورت، این امکان را خواهید داشت که تا ۵ جلسه، به صورت رایگان در جلسات آزمایشی برخی اساتید ایتالیایی شرکت کنید و سپس، برای انتخاب کلاس و استاد تصمیم بگیرید. اگر این تعداد جلسه آزمایشی کافی نبود، می‌توانید با پرداخت هزینه، کلاس‌های بیشتری را محک بزنید تا مناسب‌ترین مورد را برگزینید.

این کلاس‌ها برای عملکرد بهتر در مهم‌ترین آزمون های زبان ایتالیایی به شما بسیار کمک خواهد کرد، زیرا با تمرین و راهنمایی استاد، موجب پیشرفت مداوم سطح مهارت‌های شما خواهد شد.

 

۲. تمرکز روی مهارت‌هایی که در آن‌ها ضعف دارید

ممکن است شما در زمینه خواندن و درک مطلب خوب عمل کنید اما در راستای مکالمه مشکل داشته باشید. نمونه‌سوال آزمون‌های قبلی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. برای این کار کافیست سوالات مهم‌ترین آزمون های زبان ایتالیایی را تهیه کنید و طبق آن‌ها، مهارت فعلی خود را بسنجید؛ سپس با تشخیص نقاط ضعف به رفع تدریجی آن‌ها بپردازید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

 

۳. روی یک آزمون سرمایه‌گذاری کنید

خود را سردرگم نکنید و تنها یک آزمون را برای گرفتن مدرک انتخاب نمایید. شرکت در آزمون‌های مختلف، موجب می‌شود مجبور باشید از روش‌های متفاوت برای یادگیری و تمرین استفاده کنید، این کار نه تنها به شما کمکی نمی‌کند، بلکه باعث تمرکز زدایی و در نهایت، شکست در آزمون خواهد شد.

در نهایت، بهتر است حداقل یک سال برای گرفتن نمرات قابل قبول در آزمون‌ها تلاش کنید؛ البته این در صورتی است که سطح عمومی زبان ایتالیایی را قبلا فراگرفته باشید، بنابراین سعی نکنید راه صدساله را یک شبه طی کنید و از خود توقعات غیرواقعی نداشته باشید.

 

سخن پایانی

در این نوشتار به معرفی مهم‌ترین آزمون های زبان ایتالیایی پرداختیم؛ هر یک از این آزمون‌ها ارزش و اعتبار خاص خود را دارند و در مراحلی، به سنجش مهارت‌های مختلف در شناخت زبان ایتالیایی می‌پردازند. بعضی آزمون‌ها مانند CELI و CILS ، هر ساله در ایران نیز برگزار می‌شوند و شما می‌توانید جهت دریافت گواهی مهارت معتبر بین‌المللی در زبان ایتالیایی،‌ در این آزمون‌ها شرکت کنید. امیدواریم خواندن این مطلب، به شما کمک کند که آزمونی متناسب با نیازتان را انتخاب کنید و با کمک روش‌های پیشنهادی گفته شده، بتوانید مهارت‌های خود را بهبود ببخشید تا بهترین نتیجه در آزمون های زبان ایتالیایی را به دست آورید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *