کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

روش های آموزش زبان انگلیسی به نسل زد (Gen Z) | سبک یادگیری متفاوت نسل Z

۵
(۱۲)

نسل Z یک طبقه‌بندی اجتماعی از افراد متولد سال ۲۰۰۰ به بعد است. این عبارت از واژه انگلیسی آن یعنی «Z Gen»، «ژن زد» یا «ژن زی» گرفته شده است.

به متولدین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۰ در ایران، نسل زد گفته می‌شود. بیایید کمی بیشتر با خلق و خوی این افراد آشنا شویم و راه‌های آموزش زبان انگلیسی به نسل زد را با هم مرور کنیم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

بارزترین خصوصیات نسل زد

 

۱. نسل زد و دنیای دیجیتال

یکی از ویژگی‌هایی که به صورت بارز در این نسل دیده می‌شود، ارتباط آن‌ها با اینترنت و دنیای دیجیتال است. چرا که آن‌ها از زمان تولد با کامپیوتر، موبایل، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی رشد کرده‌اند.

کار کردن با انواع دستگاه‌های دیجیتال برای ژن زد بسیار راحت است و می‌توانند خیلی سریع این ابزارها را بکار بگیرند.

۲. خلاقیت زیاد

این نسل به شدت خلاق هستند و به شکستن چارچوب‌های سنتی علاقه‌ی زیادی دارند. به همین دلیل اختراعات زیادی نیز به نام خود ثبت کرده‌اند.

 

۳. نسل Z؛ نسل تجربه

آنها دوست دارند تجربه کنند و یاد بگیرند. در حقیقت ترجیح می‌دهند از طریق «انجام دادن کارها» یاد بگیرند تا اینکه چارچوب انجام کار به آن‌ها آموزش داده شود. اگر هم کاری را بلد نباشند، از دنیای دیجیتال مانند گوگل، ویکی‌پدیا و غیره می‌پرسند.

 

۴. یادگیری از طریق دیدن

جوانان نسل زد، یادگیری بصری را ترجیح می‌دهند. آن‌ها می‌خواهند فناوری در تمام جنبه‌های زندگیشان وجود داشته باشد.

 

۵. علاقه به کار تیمی

آنها دوست دارند در کارهای تیمی شرکت کنند. به طور کلی، می‌توان گفت آن‌ها به کار کردن در یک محیط دوستانه به همراه گروهی از افراد علاقه دارند.

 

۶. Multitasking یا عملکرد چندوظیفه‌ای

به کسانی که توانایی انجام چند کار به طور هم‌زمان را دارند، Multitasking یا چندوظیفه‌ای می‌گویند. نسل زد اگر بتوانند چندین کار را به طور هم‌زمان انجام دهند، عموماً از آن فعالیت‌ها لذت بیشتری خواهند برد. زیرا معمولاً می‌توانند به سرعت توجه‌شان را از یک کار به کار دیگر بدهند.

آن‌ها معمولاً بهتر از والدین خود قادر به انجام هم‌زمان چند کار هستند و می‌توانند بین فعالیت‌های مختلف توجه خود را تقسیم کنند.
بنابراین، اگر قصد آموزش زبان انگلیسی به نسل زد را دارید، از دیدن یک زبان‌آموز در حال گوش دادن به موسیقی، گشت و گذار در اینترنت و صحبت تلفنی با دوستان خود، هم‌زمان که تکالیفش را انجام می‌دهد، تعجب نکنید. این فعالیت‌های متنوع همه بخشی از زندگی روزمره نسل Z هستند.

 

راهکارهای آموزش زبان انگلیسی به نسل زد

یک تصور غلط و رایج در مورد یادگیری زبان انگلیسی در این نسل، عدم توانایی آن‌ها در یادگیری زبان است. در صورتی که ابداً اینطور نیست.

نگرش، باورها، استعدادها و مفهوم یادگیری زبان برای افراد این نسل کاملا متفاوت است. آن‌ها دوست دارند که همه‌ی ابزارها و فعالیت‌های آموزش زبان انگلیسی طوری طراحی شود که تنها نیازهای آنان را برآورده کند.

معلمان باید از جلوه‌های بصری غنی برای ایجاد انگیزه، مشارکت و آموزش این نسل استفاده کنند.

در ادامه بعضی از این راهکارها را بررسی می‌کنیم:

 

۱. استفاده‌ی موثر از فناوری

معلمان باید به خوبی از این واقعیت آگاه باشند که یادگیری در این نسل با نسل‌های گذشته کاملاً متفاوت است. اغلب آن‌ها تمایلی به یادداشت‌برداری در کاغذ✍ ندارند.

تبلت‌ها ، گوشی‌ها، لپتاپ‌ها و نت بوک‌ها تمام لوازمی هستند که آن‌ها در کلاس زبان برای یادگیری لازم دارند. دقیقاً برخلاف گذشته که استفاده از این ابزارها در کلاس درس محدود بود.

مقالات مرتبط:

 

۲. کاربرد محتوا

محتوای کلاس درس باید برای نسل Z جذاب باشد. نیازها و خواسته‌های چهره‌های محبوب یا همان سلبریتی‌ها، رویدادها وگرایش‌ها بیشتر از دروس کلاسیک علاقه‌ی آن‌ها را به خود جلب می‌کنند.

بهتر است هنگام تدریس زبان انگلیسی به آن‌ها، از بررسی شخصیت‌های معروف گیمر، ورزشکاران یا سیاستمداران و …. به جای داستان‌های شکسپیر و نیچه در کلاس‌ها استفاده کنید.

فیلم‌های مختلف را به کلاس بیاورید و زبان‌آموزان خود را برای یادداشت‌برداری و بحث در مورد یافته‌هایشان در کلاس تشویق کنید.
حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید فیلم‌ها را در کلاس مرور کنند یا اگر کلاستان خصوصی است، آنچه از فیلم آموزشی متوجه شده‌اند را برای شما تعریف کنند.

بیشتر بدانید: چطور زبان آموز را درگیر موضوع کلاس کنیم؟

 

۳. طراحی تکالیف

بهتر است طراحی تکالیف و تدریس بر اساس میزان تمرکز این نسل طراحی شود. این نسل، نسل فست فود🍕 و میان وعده‌های کوچک هستند، لذا تحمل تکالیف وقت‌گیر و تمرین در منزل را ندارند.

گاهی حتی توجه به صحبت‌های معلم در کلاس زبان به صورت ممتد نیز برای آن‌ها کسل‌کننده خواهد بود. پس بهتر است کلاستان کوتاه و مطالب آموزشیتان مختصر و مفید باشد.

بیشتر بدانید: چگونه برای شاگرد خود برنامه درسی بنویسم؟

 

۴. غوطه‌وری در زبان انگلیسی

از جمله راهکارهای آموزش یا یادگیری زبان برای این نسل، غوطه‌وری در آن است.

همه‌ی امکانات در اختیار این نسل است. پس تنها اکتفا به کتاب و جزوه برایشان کافی نیست و باید از تمامی منابع و امکانات برای آموزش زبان به آن‌ها بهره ببرید. به هر حال آن‌ها نسلی هستند که تجربه‌ی یادگیری زبان انگلیسی با واقعیت مجازی، مانند عینک VR، را دارند. شما هم می‌توانید به عنوان مدرس از تمام فضاهای مجازی که در اختیار دارید برای آموزش استفاده کنید.

نسل z، یعنی نسلی که از نظر پذیرش فناوری بسیار پیشرفته است. آن‌ها با ابزارهایی که در اختیار دارند، می‌توانند در هر زمان و هر مکان به تمامی اطلاعات و انواع آموزش‌ها دسترسی داشته باشند. پس یادگیری زبان انگلیسی برای آنها ساده‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود.

علاوه بر این، انگلیسی تقریباً زبان دوم آن‌هاست و تمام جنبه‌های زندگیشان با زبان انگلیسی ادغام شده است. از فیسبوک و تیک‌تاک گرفته تا ایمیل و نرم افزارهایی که با آن‌ها کار می‌کنند.
قطعاً این نسل اگر در مسیر درست قرار بگیرند، برای یادگیری زبان اشتیاق لازم را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: غوطه‌ وری، بهترین روش تقویت زبان انگلیسی

 

۵. شبکه‌های اجتماعی

به عنوان مدرس می‌توانید از آن‌ها بخواهید ارائه‌ها و گزارش‌های خود را در کانالی در یکی از شبکه‌های اجتماعی📱 ضبط و آپلود کنند. از این طریق می‌توانند با گردهم‌آوردن فرهنگ‌های مختلف، به یادگیری بپردازند.

بهتر است مثل گذشته منتظر نباشید تا از طریق روش‌های سنتی برایتان برگه بفرستند و شما خودکار به دست بگیرید و اشتباهات آن‌ها را تصحیح کنید.

بیشتر بدانید:

 

۶. توجه به ویژگی‌های آن‌ها

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، نسل Z  می‌توانند چندین کار را با هم انجام دهند. یعنی مالتی تسک هستند. بنابراین می‌توانید با کمی توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد آن‌ها برایشان منابعی برای یادگیری زبان انگلیسی در نظر بگیرید.

شما می‌توانید فیلم، سریال، کانال‌های یوتیوب یا پادکست‌های مختلفی برای آموزش زبان انگلیسی به آن‌ها انتخاب کنید. اگر به طور هم‌زمان فعالیت‌های شنیدنی و صحبت کردنی برای آن‌ها در نظر بگیرید، می‌توانید از تدریس به آن‌ها بهترین نتیجه را بگیرید.

بیشتر بدانید: جدیدترین و بهترین منابع خودآموز یادگیری زبان انگلیسی (راهنمای جامع)

 

سخن پایانی

بهتر است اگر به عنوان یک معلم زبان انگلیسی فعالیت دارید، همه‌ی روش‌های سنتی را دور نریزند، بلکه با توجه به روحیات زبان‌آموزانتان نوآوری کنید و مهارت‌هایشان را بالا ببرید. روش‌های سنتی آموزش زبان انگلیسی از بین نرفته است. فقط نیاز به کمی به‌روزرسانی و ارتقا دارد.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۱۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *