کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چگونه زبان آموزان را با مهارت ریدینگ آشنا و درگیر کنیم؟

۵
(۵)

مهارت ریدینگ و مطالعه متون در یادگیری زبان خارجی بسیار اهمیت دارد و نقش مهمی در بهبود گرامر، دایره لغات و مهارت نوشتن ایفا می‌کند.

اگر  قصد یادگیری یک زبان خارجی را دارید، باید تا حد ممکن مهارت ریدینگ خود را با مطالعه متون زبان خارجی تقویت کنید. از طرفی با تقویت این مهارت، راحت‌تر برای مکالمه آماده می‌شوید و زمان تمرین با مدرس و یا در زمان برگزاری آزمون‌ها اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

در این مقاله می‌بینیم که چطور زبان آموزان خود را به طور موثر با مهارت ریدینگ آشنا و درگیر می‌کنند. اگر هنوز مطمئن نیستند که مهارت ریدینگ تا چه حد برای یادگیری زبان خارجی ضروری است، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

در ادامه متدهای آموزش ریدینگ و چگونگی درگیر کردن زبان‌آموزان مورد بررسی قرار می‌گیرند. هدف این متدها عبارتند از:

  • بهبود مهارت ریدینگ با کمک درک ساختار متون ریدینگ
  •  توانایی تشخیص نکات مهم و اصلی
  • کمک به بالا بردن بازدهی یادگیری با کمک صحیح خواندن متون
  • ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر زبان آموز با متون مختلف

تعامل بخش مهم این قسمت است و در کنار آن باید استقلال و اعتماد به نفس زبان آموز بیشتر شود و کم کم مدرس نقش کمتری ایفا کند اما همچنان برای کمک به زبان آموز آماده باشد.
اما برای اینکه اهمیت مهارت ریدینگ را برای زبان آموزان شفاف سازی کنیم باید برای آن‌ها هدف از یادگیری خواندن و کسب این مهارت را توضیح دهیم.

 

۶ دلیل برای اهمیت ریدینگ در تسلط به زبان دوم 🧑‍🎓

قبل از اینکه بتوانید با زبان آموزان خود مبحث ریدینگ را آغاز کنید و ادامه دهید، ابتدا باید بتوانید او را قانع کنید که چرا این مهارت برای او حائز اهمیت است؟

زبان آموز بدون دانستن مزایا و اهمیتی که در فرایند یادگیری زبان او به واسطه مهارت ریدینگ ایجاد خواهد شد، نمی‌تواند با انگیزه و پشتکار خوب این مبحث را شروع کند. در ادامه این متن برخی از مهم ترین فواید و دلایل اهمیت داشتن و تقویت مهارت ریدینگ در زبان آموزان را معرفی کرده‌ایم:

دختری مشغول مطالعه کتاب (ریدینگ) برای تقویت زبان خارجی

 

۱. افزایش دامنه واژگان

صرف نظر از سطح مهارت شما، روش‌های مختلف در مطالعه متون جدید که به زبان مقصد نوشته شده‌اند، بر افزایش مهارت زبانی شما تاثیر می‌گذارند.

همان طور که تلاش می‌کنید مهارت ریدینگ خود را بهبود دهید، به مرور دایره لغات خود را گسترش خواهید داد. زیرا در طول مطالعه، با کلمات و عبارات جدید آشنا می‌شوید. این تجربه به شما این امکان را می‌دهد که دایره لغات خود را تقویت کرده و با مطالعه مکرر، عبارات جدید را نیز به واژگان خود اضافه کنید.

 

۲. درک عبارات و اصطلاحات

با مطالعه صحیح متون، با کلمات، عبارات و اصطلاحات بیشتری آشنا خواهید شد. حتی اگر با یک کلمه برای اولین بار روبه‌رو شوید، می‌توانید مفهوم آن را از متن استخراج کنید تا بتوانید چگونگی استفاده صحیح از آن را بیاموزید.

هنگامی که با عبارت جدیدی مواجه می‌شوید، می‌توانید آن را یادداشت کنید و بررسی کنید که آیا آن عبارت در ادامه متن تکرار می‌شود یا خیر. این کار به شما کمک می‌کند تا درک کنید در چه مواقعی می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

۳. درک رابطه تنگاتنگ گرامر و ریدینگ 

از طریق ریدینگ، می‌توانید الگوهای گرامری را مشاهده کنید، ساختار جملات را یاد بگیرید و استثناهای گرامری را شناسایی کنید. هر چه بیشتر مطالعه کنید، مهارت‌های ریدینگ و رایتینگ شما، به ویژه برای یادگیری کلمات پیچیده بهتر می‌شود.

هر چیزی را که می‌خواهید بخوانید انتخاب کنید؛ از کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات گرفته تا انجمن‌ها و تابلوهای گفتگو، هر متنی که باعث افزایش دانش شما می‌شود، مفید است.

 

۴. مطالعه آسان هر متن در هر سبکی و هر موضوعی 

زمانی که مهارت ریدینگ شما در سطح خوبی قرار داشته باشد، شما می‌توانید هر چیزی را که می‌خواهید بخوانید. داشتن یک مهارت خوب در ریدینگ برای یک دانشجو، محقق و یا کسی که به خواندن متون و کتاب و مقالات به زبان مقصد علاقه دارد ضروریست.

پسری که در حال خواندن کتاب های زبان است

 

۵. دیالوگ‌های روتین و محاوره‌ای در موقعیت‌های مختلف

مطالعه دیالوگ‌ها و عبارات محاوره‌ای به زبان مقصد شما مهم است. این موضوع نتایج جالبی را به دنبال دارد از جمله:

  • به روان‌تر صحبت کردن شما نیز کمک می‌کند تا در مواقع مختلف بتوانید از زبان عامیانه به درستی استفاده کنید،
  • با موقعیت‌ها و دیالوگ‌های مختلف آشنا می‌شوید،
  • و برای مکالمه پیشرفته‌تر آماده می‌شوید

 به این ترتیب، مهارت‌های زبانی خود را با اعتماد به نفس نشان خواهید داد.

 

آشنا کردن زبان‌آموز با انواع روش‌های مطالعه و تقویت مهارت ریدینگ

پس از اینکه مدرس کاملا هدف از داشتن و تقویت مهارت ریدینگ را برای زبان آموزان خود شرح داد، به صورت عملی آن‌ها را با این مهارت آشنا می‌کند. از جمله:

  • سطحی خواندن یا skimming
  • مطالعه دقیق یا scaning
  • پایان دادن به ریدینگ
  • نتیجه‌گیری

استادی که در کلاس زبان با شاگردش صحبت می کند

 

این روش‌ها به زبان آموزان کمک می‌کنند تا سبک مناسب برای خواندن موضوعات خاص را یاد بگیرند و روش مقابله با واژگان ناآشنا را بدون استفاده از دیکشنری درک کنند.

با این ترفندها می‌توان به نتایج و اهداف بالایی دست یافت:

  • یادگیری واژگان جدید
  • یادگیری گرامر زبان مقصد
  • درک آسان موضوع کلی هر متن
  • استخراج اطلاعات جدید و مهم هر متن
  • آشنایی با سبک و شیوه مقاله‌های متنوع

 

راهکارهای درگیر کردن زبان آموزان با مهارت ریدینگ 

 

۱. انتخاب نوع ریدینگ را به زبان آموز بسپارید.

اینکه اجازه دهید زبان آموزان خودشان متون دلخواه و سبک مورد نظر (متناسب با سطح خود) را انتخاب کنند نتایج شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند، ازجمله:

  • تعامل بین شما و زبان آموزتان بهبود داده می‌شود،
  • آن‌ها از مطلبی که می‌خوانند لذت می‌برند و به ادامه این روند مشتاق‌تر می‌شوند،
  • این رویکرد انگیزه را در زبان آموزان بیشتر می‌کند،
  • همچنین باعث می‌شود تا هر کس به سبک خودش مشارکت کند،
البته اگر برنامه آموزشی شما شامل منابع خاصی شود، ممکن است این کار رویکرد مناسبی نباشد.

در چنین مواردی می‌توانید به زبان آموزان اجازه دهید، پس از مطالعه ریدینگ، مفاهیمی که از آن برداشت کرده اند را به شیوه خودشان ارائه دهند. مثلا یک مقاله در مورد آن بنویسند، در موردش صحبت کنند و … .

 

۲. مقدمه چینی کنید.

قبل از شروع مطالعه متون ریدینگ، در کلاس یک پیش زمینه ای از موضوع متن به زبان آموزان بدهید. این کار را می‌توانید با تعریف کردن بخشی از داستان، به صورت غیر مستقیم، پرسیدن سوالی که با متن ارتباط دارد و می‌توانند جواب خود را از متن بگیرند و مشابه این‌ها انجام دهید.

گفتن مقدمه:

  • زبان آموز را کنجکاو می‌کند.
  • به او یک پیش زمینه ای از متن ریدینگ می‌دهد.
  • او می‌داند با چه هدفی این متن را مطالعه می‌کند.
  • با دقت بیشتری متن را می‌خواند
  • و در نتیجه یادگیری موثرتری را تجربه خواهد کرد.
شما می‌توانید با ثبت نام در هایتاکی به عنوان معلم زبان، کلاس‌های خصوصی زبان خود را به‌صورت حضوری یا آنلاین و در هر ساعت از شبانه‌روز که فرصتش را داشته باشید، برگزار کنید.
معلمان هایتاکی نیازی به تبلیغ کار خودشان برای پیدا کردن زبان آموز جدید ندارند؛ این کار را هایتاکی به‌صورت رایگان برایشان انجام خواهد داد.تدریس خصوصی زبان های خارجیمقالات مرتبط:
بهترین ساعت در روز برای آموزش زبان
معلم زبان خصوصی هفته ای چند ساعت می تواند کار کند؟

 

۳. پیش بینی وقایع متون ریدینگ

در این روش، شما تنها عنوان و یا تصویری که در یک متن به کار رفته است را به زبان آموزان نشان می‌دهید، سپس از آن‌ها می‌خواهید که حدس بزنند آن متن در مورد چه موضوعی نوشته شده و می‌تواند چه جزییاتی داشته باشد؟
در واقع از زبان آموزان خواسته می‌شود تا بر اساس اطلاعات گذشته و عنوان مطلب، موضوع متن را پیش‌بینی کنند بتواند به چند سوال پاسخ دهد:

  • الان چه اتفاقی افتاد؟
  • چه کسی این کار را انجام داد؟
  • چرا این اتفاق افتاد؟
  • چه زمانی و کجا رخ داد؟

با چنین پرسش‌هایی که پاسخ طولانی و توضیحی دارند، زبان آموز بین دانش قبلی و جدید خود باید ارتباط برقرار کند و روی متن متمرکز باقی بماند.

 

۴. نقد داستان یا متن خوانده شده

ایجاد عادات خواندن زبان آموزان را تشویق می‌کند تا در مورد آنچه می‌خوانند تفکر انتقادی داشته باشند و افکار و ایده‌های خود را بیان کنند.

پس از اتمام خواندن یک متن یا اتمام یک کتاب، به زبان آموزان فرصتی دهید تا نظر خود را در مورد اتفاقات و نتیجه آن داستان بیان کنند. آنها را تشویق کنید تا قسمت های مورد علاقه خود را با شما یا بقیه زبان آموزان به اشتراک بگذارند.

درگیر شدن در بحث‌ها، نوشتن پاسخ‌ها یا ایجاد نقد کتاب به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تفکر تحلیلی، مهارت‌های درک مطلب و درک عمیق‌تری از ادبیات داشته باشند.

راه های تقویت مهارت ریدینگ در کلاس های زبان

 

۵. پیش تدریس واژگان مهم و جدید

با پیش‌تدریس واژگان مهم متن ریدینگ، زبان آموزان آمادگی لازم برای عملکرد بهتر در درک مطلب را کسب می‌کنند. این برنامه نه تنها به بهبود مهارت‌های ریدینگ، بلکه به توسعه مهارت‌های اسپیکینگ نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مدرک TTC برای معلمان زبان


گسترش دایره لغات یک جنبه حیاتی در ایجاد مهارت های خواندن است
.

زبان آموزان را تشویق کنید تا عادت کند، واژگان و اصطلاحات جدید را کشف کنند و معنی آن را با توجه به جمله‌ای که در آن به کار رفته است بیان کنند. با این کار آن‌ها از طریق خواندن متون مختلف از جمله متون داستانی، غیرداستانی و روزنامه، با واژگان غنی و متنوع مواجه شوند.

بازی‌های کلمات و فعالیت‌های ساخت واژگان را برای عمیق‌تر کردن درک و استفاده آنها از کلمات جدید ترکیب کنید. دایره لغات قوی، درک آن‌ها از زبان جدید را افزایش می‌دهد و زبان آموزان را قادر می سازد تا مطلبی که در ذهن دارند را به طور مؤثرتری بیان کنند.

 

۶. آواشناسی و مطالعه کلمات

برای زبان آموزانی که می‌خواهند با مهارت ریدینگ آشنا شوند، آواشناسی، مطالعه و تکرار واژگان جدید اهمیت زیادی دارد. آموزش آواشناسی به مبتدیان کمک می‌کند تا:

  • رابطه بین حروف و صداها را درک کنند،
  • آنها را قادر می‌سازد کلمات را تجزیه کنند
  • و مهارت‌های خواندن خود را بهبود بخشند.
این شامل آموزش تک صداها (واج) مرتبط با حروف یا ترکیب حروف و نحوه ترکیب آنها برای تشکیل کلمات است.

تمرین های مکالمه و آواشناسی در کلاس زبان

 

زبان آموزان را در درس‌هایی که منحصرا به نوشتار حروف-صدا، ترکیب، تقسیم‌بندی و تجزیه و تحلیل کلمات تمرکز دارد، درگیر کنید. فعالیت‌های تعاملی و چندحسی، مانند بازی‌های آوازی، تمرین‌های واژه‌سازی و … را برای تقویت این مهارت ترکیب کنید. آواشناسی و تمرین مطالعه کلمات زبان آموزان را قادر می سازد تا آن‌ها با اعتماد به نفس و دقت بیشتری متن‌های مختلف را بخوانند.

 

چطور مطالعه متون ریدینگ را برای زبان آموزان جذاب‌تر کنیم؟

یکی از عناصر اساسی در بهبود مهارت خواندن در زبان‌آموزان، مطالعه متون ریدینگ است. با اینحال، ممکن است برای زبان‌آموزان، مطالعه این متون به نظر کمی خسته‌کننده و یکنواخت بیاید.

در این قسمت، ما به بررسی راه‌ها و روش‌هایی خواهیم پرداخت که مدرسان می‌توانند مطالعه متون ریدینگ را برای زبان‌آموزان جذاب‌تر و موثرتر کنند.

 

۱. با Hop مطالعه را به پایان برسانند.

استفاده از بعضی بازی ها در آموزش زبان دوم، به ایجاد علاقه در زبان آموزان کمک زیادی خواهد کرد.

از هر زبان آموز بخواهید یک پاراگراف را بخواند و وقتی پاراگراف تمام شد با صدای بلند بگوید Hop و زبان آموز بعدی، مطالعه متن ریدینگ را از جایی که نفر قبلی تمام کرده است، شروع کند. می‌توانید بر اساس نام خانوادگی، ردیف صندلی‌ها و … ترتیب زبان آموزان را مشخص کنید که چه کسی پاراگراف بعدی را بخواند.
مهم‌ترین نکته این است که همه در مطالعه شرکت کنند.

 

۲. برای کلاس با صدای بلند بخوانید.

نباید همیشه از زبان آموزان بخواهید آن‌ها به تنهایی ریدینگ را با صدای بلند بخوانند.

برای مثال، یک روز را مشخص کنید، که زبان آموزان همگی به کلاس بیایند و تنها به شما گوش دهند. در این روش مهارت لیسنینگ آن‌ها قوی تر خواهد شد و با لحن صحیح خواندن و تلفظ‌ها آشناتر می‌شوند. همچنین این کار به نوع تدریس و مدیریت کلاس توسط شما تنوع می‌بخشد که باعث می‌شود برای زبان آموز جالب و هیجان انگیز باقی بماند و کمتر خسته شوند.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن | چطور با گوش دادن زبان یاد بگیریم؟

حین استفاده از این روش، گاهی بین متنی که مشغول خواندن آن هستید، صبر کنید و چند سوال از آن‌ها بپرسید، با این کار آن‌ها را هوشیار نگه می‌دارید و نمی‌گذارید حواسشان پرت شود.

 

۳. از استراتژی ۳-۲-۱ استفاده کنید

استفاده از استراتژی ۳-۲-۱ یک روش موثر برای افزایش درک عمیق از مطالب مطالعه شده در مدرسه است.
این استراتژی بر پایه سرعت بوده و زبان آموزان را تشویق می‌کند که تنها به نکات کلیدی متن توجه کنند. این کار به خصوص در مورد متون طولانی و داستان‌ها بسیار کارآمد است. در این روش، زبان آموزان می‌توانند متن ریدینگ را به طور کامل مرور کنند و به سرعت به بخش بعدی بروند.

در این روش زبان آموزان باید مطالعه چشمی داشته باشند و بتوانند کلمات و عبارات کلیدی را به سرعت تشخیص دهند و بتوانند پس از اتمام متن بگویند که آن متن در مورد چه بوده است.

مطالعه گروهی زبان

 

۴. خلاصه کردن

از زبان آموزان بخواهید مطلبی که مطالعه کردند را خلاصه کنند و سپس آن را بنویسند یا با صدای بلند آن را بخوانند. مهارت ریدینگ به آن‌ها کمک می‌کند تا قسمت‌های مهم متون را شناسایی ، با کلمات به سبک خودشان بازی و به بیانی متفاوت متن را جمله بندی کنند.

 

۵. از محتواهای گرافیکی استفاده کنید.

استفاده از متونی که تصاویر داشته باشند، باعث می‌شود مطالب راحت‌تر در ذهن زبان آموزان حک شوند.
همچنین استفاده از سازمان‌دهنده‌های گرافیکی، مانند نمودارها به زبان آموزان کمک می‌کنند تا اطلاعات را دسته بندی کرده و شباهت‌ها و تفاوت‌ها را بین دو متن درک کنند و در نتیجه فرایند مطالعه برای بهبود ریدینگ برایشان لذت بخش‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

 

روش‌های آموزشی مبتکرانه و جالب برای آموزش مهارت ریدینگ

اگر مطالعه متون ریدینگ با هدف مشخص و همراه با رعایت قوانین و اصول مربوط به این حوزه انجام شود، می‌تواند به نتایج شگفت‌انگیزی منجر شود. خواندن کتب زبان اصلی، از آموزشی گرفته تا رمان، می‌تواند ذهن و حافظه زبان آموزان را برای یادگیری سریع زبان جدید ارتقا دهد.

باید به یاد داشت که تنها مطالعه در یادگیری ریدینگ کارآمد نخواهد بود، بلکه باید سایر مهارت‌های زبانی نیز در این حوزه مد نظر قرار گیرند و رعایت شوند. به‌عنوان مثال، آشنایی با اصطلاحات و واژگان جدید، مطالعه با صدای بلند و تمرکز بر نوع نگارش موضوع، گرامر و محتوای مورد نظر می‌تواند آمادگی شما برای ارتقاء دیگر مهارت‌های زبان دوم را افزایش دهد.

مقالات مرتبط:

جمعی از زبان آموزان مشغول پیدا کردن روش های مبتکرانه برای تقویت مهارت ریدینگ

 

در این بخش چند تکنیک برای آموزش ساده ریدینگ ارائه می‌دهیم که از هر نظر نوآورانه و جذاب است و می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. اگر تمایل دارید تا با روش‌ها و تکنیک‌های به‌روز در آموزش ریدینگ آشنا شوید، این بخش را تا انتها مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

 

۱. حرفه‌ای نباشید، اما حرفه‌ای بخوانید.

زبان آموزان خود را به این درک برسانید که اصلاً لازم نیست ساعت‌ها تمرین کنند تا بتوانند ذهن خود را با کلمات جدید پر کنند و با کلمات جادو کنند.
باید بپذیرند که آن‌ها هم یک فرد معمولی با حافظه‌ای متوسط هستند. اگر سطح انتظارات خود را کاهش دهند، راحت‌تر با موضوع کنار خواهند آمد. نباید انتظار داشته باشند که در یک شب به یک استاد تبدیل شوند.

زمانی که زبان آموزان پذیرفتند توانایی‌هایشان همانند دیگران طبیعی است، می‌توانند با روش‌های یادگیری ریدینگ راحت‌تر کنار بیایید.

زبان آموزان خوشحال و پرانرژی در کلاس

 

۲. روش تدریجی (لاکپشتی)

استفاده از روش تدریجی یا لاک پشتی برای مطالعه کتاب‌های زبان می‌تواند تأثیرگذار باشد.

زمانی که تمرین ریدینگ دارید، زبان آموزان با تندخوانی معمولی بخاطر تمرکز بر روی خواندن جزییاتی مانند قواعد نگارشی و چینش متون را نادیده می‌گیرند. برای افزایش تسلط بر زبان دوم، از آن‌ها بخواهید ابتدا کلمات را با صدای بلند و آرام آرام بخواند و از صدای خود برای ارتقاء مهارت‌های شنیداری استفاده کنند.

مثلاً از هر ۵ صفحه کتاب، ۲ صفحه را به شکل لاک پشتی با صدای بلند و با دقت بخوانند.
این روش می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به جزئیات نوشتاری متن توجه بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال، توجه به ترتیب پاراگراف‌ها، قوانین دستوری و استدلال‌ها در هر بخش می‌تواند تسلط بیشتری در مطالعه و درک متون جدید ایجاد کند.

شاید به نظر برسد با استفاده از این روش سرعت یادگیری هم پایین می‌آید، اما در نهایت سریعتر از دیگران پیشرفت خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: قانون ۵ دقیقه و استفاده از آن در یادگیری زبان ها

 

۳. تمرین روزانه بدهید.

برنامه‌ریزی متناسب با آموزش ریدینگ بسیار حیاتی است. بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که زبان آموزان هر روز به طور منظم و با برنامه، زمان کافی را برای مطالعه و آموزش ریدینگ اختصاص دهند. حتی اگر زمان اختصاص داده شده برای این فعالیت کم باشد، با تداوم و تکرار، این عمل به یک عادت مفید و موثر تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای افزایش اثرگذاری و بازدهی کلاس های خصوصی زبان

تمرین مهارت ریدینگ در کلاس زبان

 

یکی از قوی‌ترین عاداتی که باید آن را پرورش دهید، خواندن و مطالعه روزانه است. زبان‌آموز را تشویق کنید که هر روز زمان خاصی را به مطالعه کتاب‌ها، داستان‌ها یا سایر مطالب اختصاص دهند.

چه مطالعه مستقل باشد، چه به صورت نظارت شده یا به عنوان بخشی از یک فعالیت کلاسی ساختاریافته، تمرین مداوم به ایجاد یک عادت روانی، افزایش دایره لغات و بهبود مهارت درک مطلب کمک می کند.

 

سخن پایانی

تقویت مهارت ریدینگ در زبان‌آموزان نیازمند استفاده از رویکردهای متنوع و جذاب است.
کسب مهارت ریدینگ یک فرایند پیچیده و یک فعالیت ذهنی است که به انرژی و تمرکز بالا نیاز دارد. با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توانید این فعالیت را به یک روتین آسان برای زبان آموزان خود تبدیل کنید که به تدریج به آن علاقمند خواهند شد.

آیا تا به حال از روش های تقویت مهارت ریدینگ استفاده کرده‌اید؟ نحوه عملکرد و نتیجه‌ای که از آن به دست آورده‌اید را با ما به اشتراک بگذارید. 

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *