کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
نکات و روش های تدریس

۵ فعالیت‌ برای پاسخ فیزیکی کامل در کلاس برای معلمان زبان

۴.۳
(۶)

آیا شما به عنوان معلم زبان به دنبال یک تکنیک آموزشی هستید که باعث شود زبان آموزان شما حین یادگیری از خوشحالی بالا و پایین بپرند یا با لذت واکنش‌های فیزیکی مثل دست زدن و شادی نشان دهند؟

به نظر می‌رسد که به دنبال یک رویکرد آموزشی به نام پاسخ فیزیکی کامل یا به اختصار TPR (Total Physical Response) هستید. این تکنیک نحوه یادگیری زبان را تغییر می‌دهد. به جای اینکه از زبان آموزان‌تان بخواهید ساکت باشند و بی‌حرکت بنشینند، از آنها بخواهید بایستند، در کلاس حرکت کنند و فعالیت داشته باشند.

معمولاً معلمان زبان به دنبال روش‌هایی برای داشتن کلاس زبان جذاب‌تر و استفاده از روش‌های مدرن تدریس زبان هستند. در این مقاله، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها که پاسخ فیزیکی کامل که می‌توانند کلاس درس شما را به یک تجربه هیجان‌انگیز و پرانرژی تبدیل کنند، معرفی شده‌اند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

پاسخ فیزیکی کامل چیست؟

پاسخ فیزیکی کامل، اولین واکنشی که کودک پس از شنیدن درخواست هایی از سمت والدنش, انجام می‌دهد. زبان اولیه کودکان عمدتاً شامل گوش دادن به بزرگسالان است که به آنها می‌گویند چه کاری انجام دهند: «توپ را بردار»، «بنشین»، «دهانت را باز کن»، «به من نگاه کن».

شیوه یادگیری زبان کودکان با کمک والدین و معلم

در واقع درک مطلب اولین قدم برای فراگیری زبان است، نه تولید کلمه و حرف زدن.

به عنوان مثال:

می توانید «¡Siéntense!» را آموزش دهید. در کلاس اسپانیایی با نشستن مکرر و گفتن همین کلمه «Siéntense»به بچه‌ها یاد می‌دهید که کلمه چه معنایی دارد، می‌توانید از بچه‌های کلاس بخواهید که آنها هم مثل شما بنشینند.

بیشتر بدانید: یادگیری زبان انگلیسی با بازی سازی یا گیمیفیکیشن (Gamification)

 

۱. جلسه داستان سرایی TPR

یک داستان برای کل کلاس تعریف کنید. در مورد هر چیزی؛ افسانه، ماجراجویی، حتی ترسناک و کمدی. داستان را با حرکات و جنب و جوش فراوان، که اغلب تکرار می‌کنید، تعریف کنید. به جای شخصیت داستان، نقش بازی کنید.

👈 بنابراین یک داستان TPR ترکیب خوبی از زبان مادری زبان آموزان و زبان مقصد می‌باشد. مخصوصاً برای مبتدیان.

از آنجایی که داستان وسیله‌ای برای آموزش معنی است، تکرار عبارات کلیدی و تولید حرکات در آنها خیلی موثر است. شما واقعا باید روی عبارات کلیدی که می‌خواهید در کلاس آموزش دهید تمرکز کنید، نه فقط خود داستان.

بیشتر بدانید: چطور از رمان ها و داستان ها برای یادگیری یک زبان جدید استفاده کنیم؟

برای مثال، در آموزش واژه‌های اسپانیایی:

  • برای قسمت‌های مختلف بدن، یک داستان تعریف کنید که شخصیت داستان با دیدن چیزهای عجیب و غریب چشمانش گرد می شود‌.
  • بعد شما روی کلمه ojos (چشم) تاکید کنید و در عین حال به چشمان خود اشاره کنید.
  • همچنین مهم است که وقتی به آنها اشاره می‌کنید، چشمان خود را گشاد کنید.
  • «ojos» را تکرار کنید و به چشمان خود اشاره کنید.

به عنوان مثال، با ojos، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • به چشمان خود اشاره کنید.
  • از دانش آموزان بخواهید به چشمان خود اشاره کنند.
  • از دانش آموزان بخواهید به چشمان شما (یا همکلاسی خود) اشاره کنند.
  • به عنوان یک بررسی درک مطلب، می‌توانید به شکم خود اشاره کنید و ببینید آیا دانش آموزان شما سعی می‌کنند به شما بفهمانند چشم کجاست؟

این تکنیک برای سایر قسمت‌های بدن نیز کار می‌کند.

  • nariz (بینی) برای هر چیزی که بو می‌کند: نان تازه پخته شده، گل‌های پارک و دود ماشین‌ها.
  • Orejas (گوش) برای هر چیزی که توجه او را جلب می‌کند: صدای بوق اتومبیل‌ها، هیاهوی بازار و صدای هواپیما که بلند می‌شود.

 

۲. بازی «Simon Says with a Twist» (سیمون با چرخیدن می‌گوید)

یک بازی مبتنی بر واژگان است درست مشابه فرایندی که در هنگام یادگیری زبان اول کودکان اتفاق می‌افتد. بزرگسالان اغلب به بچه‌ها دستوراتی می‌دهند، مانند «توپ را بینداز»، «بیا اینجا» یا «مرغت را بخور».

پدر و مادری در حال حرف زدن با کودک خود برای آموزش به او

در این فعالیت می‌توانید به این صورت عمل کنید:

  1. کلاس را به دو گروه تقسیم کنید.
  2. سپس بچه‌های یک گروه به سمت شما و در کنار دیوار می‌ایستند.
  3. شما «Simon» را بازی می‌کنید و برای این بازی به بچه‌ها می‌گویید که چگونه عمل کنند.

بنابراین در یک کلاس فرانسوی می‌توانید این بازی را این گونه انجام دهید:

    • «Sautez trois fois!» (سه بار پرش)
    • یا «Pleurez!» (گریه کردن).
  • فردی که منظور شما را متوجه می‌شود می‌تواند یک گام به سمت «خط پایان» بردارد.
  • رسیدن به خط پایان، ابتدا ۱ امتیاز برای تیم به دست می‌آورد.
  • اولین تیمی که ۵ امتیاز بگیرد، برنده بازی است.

همه نمی‌توانند هر بار بازی کنند، اما تماشاگران همراه با تشویق تیم‌شان، زبان مقصد را نیز در این فرایند یاد می‌گیرند. این بازی را هرازگاهی انجام دهید و رقابتی بین بچه‌ها به وجود آورید.

نمونه این بازی در لینک یوتوب: https://youtu.be/kR7nGJ5bBX0

 

۳. بازی «The Amazing Race» (مسابقه شگفت انگیز)

  1. کلاس را به چهار یا پنج تیم گروه‌بندی کنید.
  2. هر تیم در حالت ایده‌آل شامل سه تا چهار بازیکن باشد.
  3. یک چیزی در ذهن خود مجسم کنید و آن را به صورت شفاهی به بچه‌ها بگویید.

برای مثال، به بچه‌ها بگویید کتاب زرد را برای من بیاور، البته به زبان دوم این را بگویید، یا می‌توانید به تیم‌های کلاس اسپانیایی خود بگویید که یک شی (زرد) amarillo برای شما بیاورند. یا هر چیزی که در فکرتان هست را اجرا کنید تا بچه ها برایتان بیاورند.

این بازی را هم می‌توانید در فضای باز بازی کنید که بچه‌ها شور و حال بیشتری دارند. با هر تیم این شیوه را تکرار کنید تا کل کلاس درگیر شود.

بیشتر بدانید: چطور زبان آموز را درگیر موضوع کلاس کنیم؟

کلاس‌ زبان آنلاین با تمرکز ویژه بر نیازهای فردی هر زبان آموز، محیطی فراهم می‌کند که در آن، پیشرفت هر شخص به طور مستمر و با دقت بالا پیگیری می‌شود.

شما می‌توانید همین امروز با ثبت‌نام در هایتاکی به عنوان مدرس زبان، کلاس‌های خود را در هر زبانی که تخصص دارید، به صورت آنلاین برگزار کنید.

 

۴. تئاتر TPR

این یکی برای کسانی است که کمی در زبان مقصد پیشرفت کرده‌اند، نقش شما به عنوان معلم این است که با گفتن داستان، تعیین کنید کاراکترها جلوی کلاس چه کاری باید انجام دهند.

  • از قبل تعیین کنید که بازی شما چه خواهد بود. آیا داستان عاشقانه است؟ یک ماجراجویی حماسی؟ یک کمدی معاصر؟ دانستن این موضوع تعداد شخصیت ها، ماهیت وقایع داستان و واکنش بچه ها به داستان را تعیین می کند.
  • فرض کنید یک داستان عاشقانه دارید. پس از آن شما باید حداقل دو شاگرد داشته باشید تا نقش دو شخص عاشق را بازی کنند. اگر می‌خواهید زبان ‌آموزان بیشتری در نمایشنامه داشته باشید، می‌توانید شخصیت‌هایی مانند مادرشوهر شرور، دوست حسود و خاله عصبی خلق کنید.

مثلا در یک کلاس آلمانی دستورهای خنده‌داری را به بازیگران بدهید، مانند «kneife sie in die Wange!» (بینی او را نیشگون بگیرید) یا «kitzle sie…» (او را قلقلک دهید…).

کل ماجرا در واقع فقط بهانه‌ای برای تمرین زبان مقصد است. در صورتی که دانش آموزان در درک مطلب مشکل دارند به آنها کمک کنید. این تکنیک کمک زیادی به یادگیری افعال مختلف و لغات و همچنین نحوه درست صرف افعال است.

 

۵. آهنگ‌های پر جنب وجوش برای همه کلاس (Action Songs for the Whole Class)

آهنگ‌های اکشن در واقع یک نوع TPR هستند اما همراه با موسیقی. بچه‌ها این کارها را دوست دارند.

۱. معلم ملودی و آهنگی را اجرا می‌کند که مغز بتواند به آن واکنش نشان داده و آنها را در حافظه بلند مدت جاسازی کند.
۲. آواز خواندن گروهی در کلاس یک ابزار عالی برای تقویت حافظه است.

👈 آیا متوجه شده‌اید که حتی در بزرگسالی، برای ما سخت است که قافیه‌ها و آهنگ‌های کودکی‌مان را فراموش کنیم؟ شاید ۴۰ سال گذشته باشد، اما آنها به اندازه صبحی که آن را در کلاس یاد گرفتیم تازه هستند.

فهرستی از آهنگ‌ها و شعرهای با قافیه‌های کودکانه بر اساس زبان دوم پیدا کنید؛ البته نه آهنگ‌های مهد کودکی. می‌توانید برای هر آهنگی که می‌خواهید، از جمله موسیقی پاپ به زبان مقصد، اکشن‌هایی ایجاد کنید.

مثال: در اینجا یک آهنگ ساده کودکانه وجود دارد که می‌تواند به شما در اجرای این فعالیت برای دانش آموزانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند کمک کند.
https://youtu.be/dUXk8Nc5qQ8

اجرای تکنیک آهنگ‌های پر جنب وجوش 

۱ ابتدا کلمات مهم آهنگ را مشخص کنید. کلماتی که می‌خواهید در خاطرات دانش آموزان خود جاسازی کنید، را تعیین کنید.
۲ حرکات مناسب را برای کلمات خود انتخاب کنید. ممکن است این تکنیک برای کلماتی مانند «پرش»، «نگاه کن» و غیره واضح به نظر برسد. اما وقتی آهنگ دارای کلماتی مانند «امید» یا «صداقت» باشد، چطور؟
۳ خلاق باشید و خارج از چارچوب فکر کنید. شما باید به موقعیت‌هایی فکر کنید که در آن «امید» یا «صداقت» نشان داده یا تمرین می‌شود. مثلا :

  • «امید» در هنگام دعا نمایش داده می‌شود.
  • افرادی که امیدوارند دعاهایشان مستجاب شود انگشت‌ها را در هم می پیچند، درست مانند حالت دعا شما هم همین کار را کنید.
۴ مراقب حرکات خود باشید. ژست‌های شما نباید بچه‌ها را به کلمه درست برساند بلکه فقط راهنمایی‌شان کند، کافیست. به عنوان مثال:

  • کلمه «دیدن» را در نظر بگیرید.
  • به جای اینکه به چشمان خود اشاره کنید، یک حرکت تلسکوپی را تقلید کنید یا کف دست افقی را بالای ابروی خود قرار دهید.
  • گردن خود را از چپ به راست بچرخانید و به دوردست نگاه کنید.
۵ آموزش خط به خط آهنگ را به زبان آموز خود ندهید.
  • این روش شعر آهنگ را برای دانش آموزان شما واضح‌تر و جذاب‌تر می‌کند.
  • در مورد اشعار، آهنگ‌ها را خط به خط آموزش ندهید درعوض، آهنگ را به‌طور کلی آموزش دهید، با موسیقی و حرکات همراه باشد بهتر است.
  • هدف در اینجا این نیست که دانش آموزان اشعار را حفظ کنند، بلکه به آن‌ها اجازه دهید بفهمند درباره چه چیزی می‌خوانند: درک مطلب.

 

فلسفه‌های پشت پاسخ فیزیکی: حقیقت فعال نگه داشتن زبان آموز در کلاس چیست؟

 

۱. گوش دادن قبل از تولید است

TPR، درک مطلب را شاهراه یادگیری زبان می‌داند. بنابراین اولین هدف TPR این است که به زبان آموزان بفهماند که کلمه، عبارت یا دستور در مورد چیست. از دانش آموزان خواسته می‌شود تا گوش دهند و مشاهده کنند.

این بدان معنی است که گوش دادن اولین گام مهم برای یادگیری هر زبانی است، چه گوش دادن به معلم، یک آهنگ یا صدای یک ویدئو از یک برنامه یادگیری زبان.

بیشتر بدانید: چگونه از ویدیو در تدریس زبان استفاده کنیم؟

 

۲. «اکتساب» قبل از «یادگیری»

یادگیری زبان اغلب با شکل بهتر صورت می‌گیرد. کتاب درسی گرامر، فلش‌کارت‌ها برای یادگیری زبان و فهرست واژگان نمونه‌هایی از مواد آموزشی هستند که بصورت دیداری بچه‌ها از آنها استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، فراگیری زبان به موضوع مربوط می‌شود: استفاده از زبان در امور روزمره.

بیشتر بدانید: راهنمای استفاده از عکس و تصویر در تدریس زبان

یادگیری زبان اغلب آگاهانه و رسمی است. اما فراگیری زبان شخصی‌تر و طبیعی‌تر است.

مزیت TPR این است که یادگیری زبان را برای دانش آموزان در محیط کلاس فراهم می‌کند. با این تکنیک دانش آموزان به جای دانستن قواعد دستور زبان، از زبان استفاده ارتباطی خواهند داشت و مشخصا در طول کلاس همراه با حرکت و جنب و جوش زبان را بهتر یاد می‌گیرند.

 

۳. یادگیری زبان باید بدون استرس باشد

در روش‌های قدیمی یادگیری زبان دیده می‌شود که یادگیری و حتی آموزش دادن روشی استرس زا است؛ هم برای بچه‌ها هم معلم‌ها.

بیشتر بدانید: چالش ها و مشکلات یک معلم زبان و شغلش

بچه‌ها وقتی یاد نمی‌گیرند احساس ترس می‌کنند و از نظر عاطفی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و بعضا عزت نفس آنها کم می‌شود . تکنیک TPR بدون قضاوت است. فقط می‌خواهد دانش آموزان سرگرم شوند.
تا آنجا که به دانش‌آموزان مربوط می‌شود، آن‌ها فقط در حال انجام یک بازی هستند و به دستورالعمل‌های بعدی گوش می‌دهند و در پس هر بازی مسخره کردن هم هست اما کسی از این مسخره شدن ناراحت نمی‌شود چون در قالب بازی انجام می‌شود.

معلمان اغلب به دنبال راه‌هایی هستند که درس‌ها را سرگرم‌کننده، جذاب و به یاد ماندنی کنند. با TPR، شما روشی دارید که در آن «بدون استرس» زبان را به شاگردان بدون هیچ گونه تحقیر شدن یا احساس شرمندگی از ندانستن در آنها، آموزش می‌دهید.

 

سخن پایانی

بنابراین این پنج فعالیت پاسخ فیزیکی کامل برای کلاس شما هستند. آنها را در کلاس زبان خود امتحان کنید و فراگیری زبان را به شیوه جدیدی امتحان کنید. زیرا هیچ چیز به اندازه دیدن یادگیری زبان زیبای دانش آموزان‌تان لذت‌بخش نیست.

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *