کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

چگونه کلمات آلمانی را حفظ کنیم؟

۵
(۶)

به نظر شما بهترین روش یادگیری لغات آلمانی چیست؟ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که زبان آموزان هنگام شروع یادگیری زبان آلمانی با آن روبرو می‌شوند، لیست بلندی از واژگان است. این قضیه به‌ دلیل وجود کلمات مرکب و ساختارهای متنوع در این زبان چالش برانگیزتر نیز می‌شود؛ اما نگران نباشید! در این مقاله راهکارها و نکاتی را با شما در میان گذاشته‌ایم که مسیر حفظ لغات آلمانی را برای‌تان هموارتر می‌کند.

چه در سطح مبتدی باشید و چه سطح پیشرفته، مطالب موجود در این مقاله می‌تواند به شما در کسب مهارت‌های موثرتر و کاربردی‌تر یادگیری کلمات آلمانی کمک کند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

راهکارهایی برای حفظ کردن کلمات آلمانی

 

۱. یک پایه خوب از کلمات زبان آلمانی بسازید

تمامی زبان‌ها دارای لیست نامحدودی از کلمات هستند و آلمانی نیز از این قضیه مستثنی نیست. اما خبر خوب این است که شما هیچگاه نیازی به حفظ کردن تمامی کلمات یک زبان ندارید. برای اینکه بتوانید کلمات آلمانی را به طور موثری یاد گرفته و حفظ کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پرکاربردترین و رایج‌ترین آن‌ها را در اولویت یادگیری قرار دهید.

نحوه پیدا کردن پرکاربردترین و رایج‌ترین کلمات آلمانی برای حفظ کردن

  1. در اینترنت به دنبال لیستی از کلمات رایج و اصلی زبان آلمانی بگردید؛ برای این کار می‌توانید عبارت «most common German words» یا شبیه به این را در گوگل جستجو کنید.
  2. با توجه به هدف و زمان خود، یک لیست ۱۰۰ الی ۵۰۰ کلمه‌ای درست کنید.
  3. کلمات را به منظور تمرین و حفظ کردن در روزهای مختلف و با توجه به زمانی که دارید دسته‌بندی کنید. برای مثال، اگر یک لیست متشکل از ۱۰۰ کلمه دارید و می‌خواهید در طی ۱۰ روز آن‌ها را حفظ کنید، برای هر روز، ۱۰ کلمه جدید کنار بگذارید.
  4. هر روز که می‌گذرد علاوه بر تمرین کلمات جدید، کلمات قبلی را نیز مرور کنید.

فایده شروع حفظ کردن کلمات آلمانی با پرکاردبردترین‌ها چیست؟

با حفظ کردن کلمات آلمانی پرکاربرد از همان ابتدای کار، شما می‌توانید تا حد خوبی هم مکالمات زبان آلمانی را متوجه شوید و هم پایه خوبی برای یادگیری کلمات پیچیده‌تر با سطوح بالاتر در آینده داشته باشید.

 

۲. به همه چیز برچسب بچسبانید

نام وسایلی را که روزانه بیشتر از همه از آن‌ها استفاده می‌کنید به آلمانی بر روی کاغذ کوچکی نوشته و روی آن‌ها بچسبانید. هر زمان که به سراغ آن وسیله می‌روید، با صدای بلند نام آن را تکرار کنید و اگر قادر بودید، همان لحظه یک جمله کوچک و ساده نیز با آن بسازید.

برای مثال، هنگامی که خود را در آینه (که یک برچسب با کلمه Spiegel روی آن چسبانده‌اید) نگاه می‌کنید، می‌توانید جمله “Das ist ein Spiegel.” (به معنی این یک آینه است) را با خود تکرار کنید.

بعد از مدتی که کلمات روی برچسب را حفظ کردید، می‌توانید یک یا چند کار زیر را انجام دهید:

  1. به برچسب‌های حاوی کلمه، حرف اضافه یا حرف تعریف مربوطه را اضافه کنید.
  2. در کنار کلمه مفرد، حالت جمع را بنویسید و یا برعکس.
  3. برچسب‌های قدیمی را برداشته و به وسایل جدید دیگری برچسب بچسبانید.

 

۳. کلمات را دسته بندی کنید

کلمات آلمانی را براساس موضوعات مختلف، مثلا خوراکی‌، سفر، احساسات و… دسته‌بندی کنید. این کار از چند طریق می‌تواند به شما در حفظ بهتر کلمات کمک کند:

  1. یک ارتباط معنادار بین لغات می‌سازد و یادآوری را راحت‌تر می‌کند.
  2. کلمات هم ریشه را نزدیک هم قرار داده و یادگیری و حفظ معنی را آسان‌تر خواهد کرد.
  3. یادگیری کلمات جدید با توجه به کلمات قدیمی دسته مرتبط بسیار روان‌تر می‌شود.

 

۴. نسبت به کلمات مشابه حساس باشید

با پیش رفتن در حفظ کلمات آلمانی و گسترش دایره لغات خود، متوجه می‌شوید که برخی از آن‌ها شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. برای مثال کلمه angehen (به معنی “نزدیک شدن”) و abgehen (به معنی “پیاده شدن، رفتن، ترک”) را اگر بخواهید همزمان یاد بگیرید ممکن است کار دشواری در پیش داشته باشید و معانی را بایکدیگر جابجا کنید.

راه حل چیست؟

کلمات مشابه را در بازه‌های زمانی متفاوت و یکی بعد از دیگری یاد بگیرید.
برای مثال، کلمه abgehen را در هفته اول مطالعه و angehen را در لیست لغات هفته دوم قرار دهید.

اگر وقت کافی برای جدا کردن تمامی کلمات مشابه ندارید، می‌توانید از یک فرد باتجربه بخواهید که با روش‌های متفاوت این کلمات را همزمان به شما آموزش دهد؛ بدون اینکه آن‌ها را با معانی اشتباه به کار ببرید. برای این کار می‌توانید از یک معلم آنلاین زبان آلمانی کمک گرفته و در سریع‌ترین زمان ممکن به هدف خود برسید.

 

۵. به زبان آلمانی فکر کنید

خبر خوب این است که شما می‌توانید در هر مکان و زمانی فکر کنید. پس از این فرصت استفاده کرده و برخی از کلمات آلمانی که معنی آن‌ها را می‌دانید را در روند فکری خود با کلمات فارسی جایگزین کنید. این کار هم رایگان و هم بسیار موثر است، زیرا می‌تواند به طور عمیق‌تری کلمات زبان آلمانی را برای شما در طول روز تداعی کند.

برای مثال می‌توانید هنگامی که کارهای روزانه خود را انجام می‌دهید، در ذهن خود به توضیح دادن آن به زبان آلمانی بپردازید.
مثلا هنگامی که دست‌هایتان را می‌شویید به این فکر کنید که “Ich wasche meine Hände.” یا اگر در حال پختن ناهار هستید به این فکر کنید که :Ich koche gerade das Mittagessen.”

بیشتر بخوانید: جملات و عبارات روزمره و کاربردی آلمانی برای موقعیت‌های مختلف

 

۶. بنویسید، بنویسید و بنویسید!

به ازای هر تعداد کلمه مشخص که حفظ می‌کنید (مثلا ۱۰ کلمه)، سعی کنید یک متن یا حتی یک پاراگراف کوتاه بنویسید. علاوه بر کلمات جدید، کلماتی که قبلا هم حفظ کرده بودید را به کار ببرید.

در اوایل تمرینات خود نیازی نیست که حتما متنی با معنی و منسجم بنویسید؛ حتی می‌توانید چند جمله کاملا بی ربط به یکدیگر را به دنبال هم بیاورید. حتی می‌توانید نوشته‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی پست کنید و یا از یک معلم خصوصی زبان آلمانی بخواهید آن‌ها را برای شما تصحیح کند.

 

۷. به زبان آلمانی گوش دهید

گوش دادن به زبانی که می‌خواهید آن را یاد بگیرید، یکی از بخش‌های مهم و جدا نشدنی در مسیر یادگیری است.

حتی روزانه ده دقیقه شنیدن یک آهنگ و یا پادکست می‌تواند واژگان آلمانی زیادی را برای گوش شما تکرار کند، حفظ کردن آن‌ها را برای ذهنتان راحت‌تر کند و حتی کلمات جدیدی را خارج از لیست مورد نظر به شما بیاموزد. علاوه بر این‌ها، هم کلمات را در متن یاد می‌‌گیرید و هم با لهجه‌های مختلف زبان آلمانی نیز آشنا خواهید شد.

یکی از مزیت‌های گوش دادن به منابع صوتی برای کمک به حفظ و یادگیری واژگان آلمانی، این است که می‌توانید آن را در هر مکان و زمانی انجام دهید؛ پشت فرمان، هنگام آشپزی، موقع پیاده روی و ورزش و…

بیشتر بشنوید:

 

۸. زبان تلفن همراه خود را تغییر دهید

این کار ممکن است در نگاه اول بی فایده به نظر برسد؛ اما با این کار در طول روز به طور مرتب در معرض کلمات آلمانی قرار می‌گیرید و در مدت زمان کوتاهی می‌توانید کلمات زیادی را حفظ کنید.

نکته‌ای که باید حواستان به آن باشد، این است که اجازه ندهید پس از تغییر زبان تلفن همراه، مغزتان به طور خودکار در منو به جایی که می‌خواهد برود. روی هر چیزی که کلیک می‌کنید، آن را بخوانید و در صورت امکان با صدای بلند نیز تکرار کنید.

 

۹.تکرار و مرور کلمات را فراموش نکنید

داشتن ثبات و استمرار در یادگیری، یکی از مهمترین نکات در حفظ و یادگیری کلمات آلمانی است. تکرار و مرور لغات در کنار بازه زمانی طولانی، باعث می‌شود که دایره لغاتی بسیار گسترده و غنی داشته باشید.

بیشتر بدانید: نقش استمرار در یادگیری زبان جدید

چگونه به طور موثر کلمات زبان آلمانی را مرور کنیم؟

۱ استفاده از فلش کارت‌ها اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی طراحی شده‌اند که در ساخت فلش‌ کارت به شما کمک می‌کنند؛ مانند Anki یا Quizlet که در بازه‌های زمانی و برنامه‌ای منظم، کلماتی که می‌خواهید حفظ کنید را به شما نمایش می‌دهند.

بیشتر بدانید:

۲ خواندن متون و نوشته‌های زبان آلمانی بعد از اینکه با تعداد قابل قبولی از کلمات آشنا شدید، شروع به خواندن متون ساده و آسان آلمانی کنید. این کار باعث می‌شود که هم چگونگی استفاده از لغات را یاد بگیرید و هم به نحو موثرتری آن‌ها را حفظ کنید.

برای اینکه خواندن به عادت روزانه شما تبدیل شود، برنامه ریزی کنید تا هر روز حداقل یک پاراگراف به زبان آلمانی بخوانید و کلمات آشنای آن را جدا کرده و در جایی یادداشت کنید.

۳ مرور روزانه، هفتگی و ماهانه مرور در بازه‌های زمانی متفاوت و مکرر، به حفظ عمیق‌تر کلمات آلمانی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور برای یادگیری زبان آلمانی برنامه ریزی کنیم؟

 

سخن پایانی

حفظ کردن کلمات آلمانی می‌تواند در ابتدای مسیر بسیار سخت به نظر برسد، اما با استفاده از تکنیک‌ها و راهکارهای ارائه شده در این مقاله می‌توانید این کار را بسیار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کنید.

به یاد داشته باشید که بهترین راه حل، ترکیب کردن این روش‌هاست؛ یعنی استفاده از فلش کارت‌ها، متون، برچسب‌ها و… در کنار یکدیگر. همچنین یادتان باشد که یادگیری و حفظ کلمات زمان‌بر خواهد بود و بهتر است روزانه به تمرین و تکرار بپردازید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *