کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان چینی

۳۱ فروردین (۲۰ آوریل): روز زبان چینی

۵
(۵)

زبان چینی یکی از پرکاربردترین زبان‌ها در دنیاست و یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل متحد است. حدود ۲۰ درصد از مردم دنیا به زبان چینی صحبت می‌کنند. در حقیقت برای مشخص نمودن اهمیت این زبان، روز ۳۱ فروردین یا ۲۰ آوریل به عنوان روز زبان چینی نامگذاری شده است. با ما همراه باشید تا بهتر با زبان چینی و جذابیت‌های آن آشنا شویم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

تاریخچه‌ زبان چینی

زبان چینی یکی از زبان‌های باستانی و کهن از خانواده‌ی زبان‌های چینی-تبتی به حساب می‌آید. تاریخچه‌ی زبان چینی به طور کلی به سه دوره‌ی زمانی تقسیم می‌شود.

۱ زبان چینی کهن حقیقتی شگفت‌آور از قدمت این زبان وجود دارد: حکاکی‌هایی به زبان چینی بر روی استخوان یافت شده است که مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش است.
این زمان مربوط به حضور دودمان شانگ در منطقه چین می‌شود. دودمان شانگ دومین خاندان پادشاهی کشور چین و نخستین دودمان ثبت شده و رسمی این کشور است. آثار کنفوسیوس، فیلسوف بزرگ چینی نیز به همین زبان نوشته شده است.
۲ زبان چینی میانه بعدها زبان چینی میانه یا چیه‌یون بر زبان چینی کهن برتری یافت. کاربرد این زبان مربوط به قرن ۴ تا قرن ۱۲ میلادی می‌شود.
۳ زبان چینی معاصر در حدود قرن ۱۳ میلادی زبان چینی معاصر یا مدرن جای گروه زبانی قبلی را گرفت. این زبان را با چینی ماندارین می‌شناسند.

زبان چینی ماندارین که به عنوان زبان استاندارد جمهوری خلف چین شناخته می‌شود، در سراسر کشور چین کاربرد دارد و درک آن برای اغلب شهروندان کشور چین راحت است.

 

نکات جالب درباره زبان چینی

۱. زبان چینی ماندارین بیشترین گویشور را در جهان دارد.

به طور کلی زبان چینی حدود ۱.۳ میلیارد گویشور در سرتاسر جهان دارد که ۹۰۰ میلیون از آن‌ها به زبان چینی ماندارین سخن می‌گویند. در حقیقت به ازای هر ۶ نفر در سراسر جهان، یک نفر به زبان چینی صحبت می‌کند.

اگر می‌خواهید زبانی یاد بگیرید که در هر جای دنیا که حاضر می‌شوید، بتوانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید، یادگیری زبان چینی بعد از یادگیری انگلیسی، به شما پیشنهاد می‌شود.

شما می‌توانید با ورود به سایت هایتاکی از بین مدرسان حرفه‌ای زبان چینی، مدرس مورد نظر خود را انتخاب کنید و یادگیری زبان چینی را همین حالا شروع کنید.

 

۲. زبان چینی یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیاست.

زبان چینی در گروه زبان‌های چینی-تبتی و در لیست «۱۰ تا از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا» قرار دارد. درواقع اولین کتیبه‌های یافت شده که زبان چینی کهن در آن‌ها مشاهده می‌شود، مربوط به ۱۲۵۰ سال پیش از میلاد است. بنابراین این زبان یکی از زبان‌های باستانی دنیا محسوب می‌شود.

 

۳. زبان چینی یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری

عوامل متعددی بر سخت یا آسان بودن یک زبان برای یادگیری تاثیر می‌گذارند. اما در این میان چه چیزی یادگیری زبان چینی را به کاری دشوار تبدیل می‌کند؟

برای یادگیری زبان چینی باید ۳۰۰۰ حرف بیاموزید تا به اندازه‌ای حرفه‌ای شوید که بتوانید یک روزنامه‌ی صبحگاهی به زبان چینی را بخوانید.

 

۴. نوشتار در زبان چینی انواع مختلفی دارد.

نوشتار زبان چینی به طور کلی ۲ حالت دارد:

نوشتار چینی سنتی این نوشتار در چین تایپه، هنگ کنگ و ماکائو کاربرد دارد.
نوشتار چینی ساده این نوشتار که نسخه‌ی ساده‌شده‌ی نوشتار چینی سنتی است و در سنگاپور و سایر بخش‌های کشور چین رواج دارد.

نوشتار چینی ساده به دستور مائو در کشور چین رواج یافت. این رسم‌الخط یادگیری نوشتار را برای آموزندگان زبان چینی راحت‌تر کرده است.

 

۵. بیشترین کلمات شبیه به هم، در زبان چینی دیده می‌شود.

در زبان چینی، آواها بسیار مشابه یکدیگر هستند. از این جهت کلماتی که در این زبان وجود دارند، از لحاظ آوایی شباهت زیادی به یکدیگر دارند. شاید این مورد یکی از دلایلی باشد که یادگیری زبان چینی کمی چالش‌برانگیز به نظر می‌رسد.

 

۶. در زبان چینی، تن صدا بر معنی کلمات تاثیر می‌گذارد!

زبان چینی زبانی است که در آن تن صدایتان بر روی معنی و مفهوم کلمه‌ای که می‌خواهید بگویید، تاثیر می‌گذارد. برای مثال می‌توانید کلمه‌ی ma را به چند صورت بیان کنید که هر یک معنی خاصی دارد. برای مثال به جدول زیر توجه کنید:

آوای کلام کلمه در زبان چینی ترجمه فارسی
مادر
تخت خواب
اسب
تخم‌مرغ

همانطور که در جدول بالا دیدید، یادگیری تمامی آواهای زبان چینی اهمیت دارد. به این دلیل که اندکی لغزش در تن صدایتان می‌تواند معنی کلماتی که می‌گویید را تغییر دهد.

۷. برخی از کلمات در زبان چینی و فارسی مشترک هستند!

علاوه بر اینکه برخی از واژگان در زبان چینی امروزی، از زبان انگلیسی به آن وارد شده‌اند، می‌توان تعدادی واژه یافت که بین زبان فارسی و چینی مشترک هستند.

  • مانند چای (茶) که در زبان چینی به صورت Chá خوانده می‌شود.
  • همچنین کلمه‌ی پسته (ピスタチオ) در زبان چینی که به صورت (Pisutachio) خوانده می‌شود.

 

۸. نوشتن در زبان چینی مختص زبان چینی نیست!

از آنجایی که سیستم نوشتاری چینی قدمت زیادی دارد، در زبان ژاپنی به این دلیل که نیاز به یک سیستم نوشتاری داشتند، از سیستم نوشتاری چین استفاده کردند. در کشورهای کره و ویتنام (پیش از استعمار و تغییر زبان) نیز از سیستم نوشتاری زبان چینی استفاده می‌کردند. به همین دلیل است که می‌گوییم سیستم نوشتاری در زبان چینی تنها منحصر به کشور چین نیست.

 

۹. پیچیده‌ترین کلمه در زبان چینی با ۵۷ حرکت نوشته می‌شود.

واژه‌ Biáng یکی از پیچیده‌ترین کلمات در زبان چینی است. اگر به کشور چین سفر کنید می‌توانید این کلمه را بر سردر یک فروشگاه غذای نودل در منطقه Shaanxi بیابید.

ویژگی های زبان چینی

 

۱۰. زبان چینی، زبان رسمی سازمان ملل است.

پس از تاسیس سازمان ملل متحد، زبان چینی در کنار زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی و بعدها زبان عربی به عنوان زبان رسمی شناخته شد.

 

پیشنهادهایی برای بزرگداشت روز زبان چینی

روش‌های زیادی برای بزرگداشت این روز وجود دارد. کافیست به زبان چینی علاقه‌مند باشید تا به دنبال آثار موجود رفته و دنیای خود را گسترده‌تر کنید.

۱. شروع یادگیری

اگر با زبان چینی آشنایی ندارید، می‌توانید به مناسبت همین روز شروع به یادگیری زبان چینی نمایید. همانطور که می‌دانید کشور چین امروزه به یکی از قطب‌های اقتصاد در دنیا بدل شده است. در نتیجه یادگیری زبان چینی موقعیت‌های کاری زیادی را، چه در ایران و چه در سایر کشورها از جمله کشور چین، پیش رویتان می‌گذارد.

 

۲. به سراغ موسیقی های چینی بروید

می‌توانید به پاسداشت این روز مهم، به موسیقی چینی گوش دهید. حتی اگر نمی‌خواهید این زبان را یاد بگیرید، می‌توانید برای سرگرم شدن از آهنگ‌های لیست بهترین آهنگ‌های چینی استفاده کنید.

 

۳. تماشای فیلم و سریال

تماشای فیلم و سریال یکی از بهترین راه‌های گذراندن اوقات فراغت است. ضمناً یکی از راه‌هایی که برای یادگیری یک زبان جدید می‌توانید از آن بهره ببرید، تماشای فیلم و سریال‌های چینی است. به این دلیل که از این طریق می‌توانید با اصطلاحات عامیانه و رسمی آشنا شوید و مهارت شنیداری و صحبت کردن خود را به خوبی تقویت نمایید.

 

۴. خواندن کتاب به زبان چینی

دنیای ادبیات دنیای گسترده‌ای برای آشنایی با هر فرهنگ است. برای آشنایی با دنیای زبان چینی نیز می‌توانید به سراغ کتاب‌ها و داستان‌های موجود به زبان چینی بروید. آثاری را که فکر می‌کنید به آن علاقه‌مند هستید، برگزینید و مطالعه و یادگیری را شروع کنید.

بیشتر بخوانید:

 

۵. با افراد دیگر وقت بگذرانید

اگر در حال یادگیری زبان چینی هستید و در اطرافتان افرادی هستند که در حال یادگیری این زبان هستند، می‌توانید در این روز با هم وقت بگذرانید. درباره‌ی موضوعاتی که دوست دارید، به زبان چینی با هم صحبت کنید. همچنین می‌توانید فیلم و سریال‌های چینی را با هم تماشا کنید و به نقد و بیان نظر خود درباره‌ی آن‌ها بپردازید.

 

سخن پایانی

یادگیری زبان چینی، اگرچه در ابتدای مسیر کمی سخت به نظر می‌رسد، اما مزایای زیادی دارد که با پذیرش آن‌ها می‌توانید با آن سختی کنار بیایید. در حقیقت روز زبان چینی، بهانه‌ای برای یادگیری بیشتر درباره‌ی سرزمین گسترده و تاریخی چین و شناخت فرهنگ و آثار متعدد و تاریخی آن است.

کشور چین همچنین یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در دنیا به حساب می‌آید. به این دلیل که مانند ایران، کشوری ۴ فصل است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم هر زمان که موقعیت سفر به یک کشور خارجی را داشتید، سفر به کشور چین را انتخاب کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *