کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

۹ تیر، روز جهانی شبکه های اجتماعی

۵
(۴)

کار با شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آن‌ها بخش عظیمی از زندگی مردم دنیا را به خود اختصاص داده است. کمتر کسی است که تجربۀ کار و وقت‌گذرانی در دنیای مجازی را پس از پیدایش اینترنت نداشته باشد. هر یک از افراد جامعه نیز تجربه‌های متفاوتی درباره استفاده از شبکه های اجتماعی دارند.

در ادامه می‌خوانید:

 

انسان ذاتاَ در پی جستجو است و در سراسر دنیا ناشناخته‌هایی وجود دارد که بعد از گذشت هزاران سال از پیدایش زمین، هنوز کسی نتوانسته آن‌ها را کشف کند. همین ویژگی انسان‌هاست که نقش Social media را در زندگی او پررنگ‌تر کرده است؛ زیرا هر فرد می‌تواند روی صندلی محبوب خود بنشیند یا در تخت خواب دراز بکشد و ازطریق شبکه‌‌های اجتماعی دور تا دور دنیا را بگردد و تجربه‌های جدید کسب کند.

خرید اینترنتی از شهرها یا دیگر کشورها، خرید بلیت قطار یا هواپیما و رزرو هتل در شهر یا کشور مقصد، کسب درآمد، آموزش و یادگیری و برگزاری کلاس‌های مجازی همگی برای انسان رویاهایی دست نیافتنی بودند که حالا با سوشال مدیا و اینترنت تحقق یافته‌اند.

امروزه مردم به‌طور متوسط ۱۴۴ دقیقه از روز خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. آیا برای تجربه زندگی مدرنی که با حضور شبکه های اجتماعی اتفاق افتاده است، یک روز خاص را نباید به آن‌ها اختصاص داد و جشن گرفت؟!

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزارهای برگزاری کلاس مجازی

 

تاریخچه نامگذاری روز شبکه های اجتماعی در تقویم جهانی

شرکت Mashable، سی‌ام ژوئن سال ۲۰۱۰ را روز جهانی شبکه‌های اجتماعی نامگذاری کرد. این روز به‌عنوان راهی برای شناخت تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر ارتباطات جهانی و گرد هم آوردن جهانیان برای جشن گرفتن چنین تأثیر بزرگی متولد شد.

 

روز جهانی شبکه های اجتماعی در سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

در تقویم میلادی ۳۰ ژوئن روز جهانی شبکه های اجتماعی نام گذاری شده که این روز در سال جاری مصادف با جمعه ۹ تیرماه است.

روز جهانی رسانه های اجتماعی

 

اثرات مثبت شبکه‌های اجتماعی بر جوامع امروزی

احتمالاً شما هم دربارۀ تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی مطالب زیادی خوانده یا شنیده‌اید، اما دربارۀ تأثیرات مثبت و مزایای این شبکه‌ها بسیار کمتر صحبت می‌شود. حقیقت این است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای جامعه نیز مفید باشند وبه افراد کمک کنند تا با افرادی از سراسر دنیا در ارتباط باشند، روابط دوستانه خود را عمیق‌تر کنند، میزان رشد و یادگیری و چرخش اطلاعات در جامعه و درنتیجه آگاهی عمومی را افزایش دهند و حتی باعث افزایش سطح درآمد و رفاه کاربران شوند.

از مهم‌ترین مزایا و اثرات شبکه‌های اجتماعی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

ایجاد روابط جدید و تحکیم روابط قدیمی

با گسترش رسانه‌های اجتماعی ما خیلی ساده‌تر و سریع‌تر از گذشته می‌توانیم افراد هم‌فکر خود را پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. همچنین می‌توانیم روابط قدیمی خود با دوستان و افراد خانواده را نیز با ارسال پیام‌ها، به اشتراک‌گذاری تصاویر، تماس‌های صوتی و تصویری و چت کردن تقویت کنیم.

 

داشتن رسانه‌ای شخصی

افراد در هر سنی می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد پلتفرمی با مخاطبان بیشتر برای خودشان استفاده کنند. داشتن چنین رسانه‌هایی موجب افزایش اعتماد به نفس صاحبان آن و ارتقای مهارت‌های ارتباطی آن‌ها نیز خواهد شد.

فعالیت در سوشال مدیا

 

بستری برای یادگیری و آموزش

رسانه‌های اجتماعی فضایی فوق‌العاده و در دسترس برای پیدا کردن معلم‌ها و دوره‌های آموزشی رایگان و غیر رایگان در مورد موضوعات مختلف و یادگیری مهارت‌های جدید است. وبینارها، ویدئوهای آموزشی منتشرشده در پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب و اینستاگرام و… همگی ابزارهایی عالی برای یادگیری آنلاین هستند که همگان، حتی از دورافتاده‌ترین مناطق نیز، صرفاً با دسترسی به اینترنت می‌توانند از آن برای یادگیری و افزایش مهارت‌هایشان استفاده کنند.

 

انتشار اخبار

شبکه‌های اجتماعی دسترسی ما به اخبار مهم را سریع‌تر و بهتر کرده و همچنین می‌توانیم با خواندن تحلیل‌ها و نظرات مخالف و موافق پیرامون هر خبر، دیدگاه و شناخت وسیع‌تر و انتقادی در مواجهه با اخبار مختلف به دست بیاوریم.

 

ایجاد کسب و کار و برندسازی

علاوه بر انتقال یک کسب و کار سنتی و آفلاین به فضای دیجیتال برای ارتباط بیشتر با مشتریان، شما می‌توانید یک کسب و کار را از صفر در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید و با اشتراک‌گذاری محتواهای ارزشمند پیرامون آن نیز به برندسازی خود کمک کرده و درآمد زیادی از این راه به دست بیاورید.

فعالیت کسب و کارها در شبکه های اجتماعی

 

آموزش‌های مجازی و رشد جهانی علم

با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیگر فرقی نمی‌کند در کدام شهر یا کشور زندگی می‌کنید، چقدر بودجه و سرمایه دارید تا بتوانید در رشتۀ مورد علاقه خود در خارج از کشور تحصیل کنید و لازم نیست رنج دوری از خانواده پس از مهاجرت را به‌ دوش بکشید. شبکه‌ های اجتماعی میانبری برای رسیدن به اهداف علمی در زندگی انسان امروزی است.

بسیاری از دانشگاه‌های سراسر دنیا با علم به این موضوع که از زمان‌هایی که برای پیموندن مسیر خانه تا دانشگاه یا مدرسه سپری شود، می‌توان استفاده‌های بیشتری کرد یا عدم فشار مهاجرت در کنار تحصیل در کشورهای دیگر تا چه اندازه می‌تواند به رشد علمی جهانی کمک کند؛ آموزش‌های مجازی از طریق شبکه های اجتماعی را راه‌ اندازی کرده‌اند. آموزش از این طریق در زمان‌ کمتر و با هزینه‌های پایین‌تری انجام می‌شود.

همچنین شما برای یادگیری زبان‌های مختلف هم می‌توانید از پلتفرم‌هایی مثل هایتاکی استفاده کنید و با استفاده از کلاس‌های خصوصی زبان، معلم‌ها را به خانۀ خود آورده و به‌صورت مجازی هر زبانی را که دوست دارید در زمانی که خودتان می‌خواهید و برایتان مناسب‌تر است یاد بگیرید.

مقالات مرتبط:

یادگیری مهارت در شبکه های اجتماعی

 

رقابت یا جنگ شبکه های اجتماعی؟!

با بررسی تاریخچه شبکه‌های اجتماعی متوجه می‌شویم که تعداد این پلتفرم‌ها همیشه در حال افزایش بوده و هر شبکه‌ای سعی می‌کرده با افزودن امکانات مختلف و جذابیت‌های دیگر به امکانات خود، توجه کاربران را به خود جلب کند. در این ویدئو  با محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۲۳ و این که چگونه بر سر جذب مخاطبان با یکدیگر رقابت تنگاتنگ داشته‌اند بیشتر آشنا می‌شویم:

 

بهترین شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۳

تعداد شبکه‌های اجتماعی به‌صورت روزافزون در حال افزایش است تا بتوانند پاسخگوی نیازها و سلایق طیف گستردۀ مخاطبان بوده و حتی نیازهای جدید ایجاد کنند. اما بیایید ببینیم بعد از گذشت نیمی از سال ۲۰۲۳، کدام رسانه‌های اجتماعی تا به این لحظه در صدر جدول محبوب‌ترین پلتفرم‌ها و رسانه‌ها در سراسر دنیا قرار گرفته‌اند.

معیار این دسته‌بندی، تعداد کاربران فعال در هر شبکۀ اجتماعی است؛ یعنی تعداد کاربران یکتا و منحصر به فردی که در هر پلتفرم ثبت نام و لاگین کرده‌اند.

 

۱. فیسبوک (Facebook) با ۲.۷۴ میلیارد کاربر فعال

فیسبوک همچنان قهرمان بلامنازع و پیشتاز شبکه‌های اجتماعی است که از زمان پیدایش تا کنون، تغییرات زیادی در نحوۀ تعامل انسان‌ها با یکدیگر ایجاد کرده است.

جالب است بدانید که هر روز ۵۰۰ هزار کاربر جدید به کاربران فیسبوک اضافه می‌شود که معادل ۶ کاربر جدید در هر ثانیه است! این شبکه اجتماعی بیشترین محبوبیت را در بین کاربران ۱۲ تا ۳۴ سالۀ خود دارد.

 

۲. یوتیوب (YouTube) با ۲.۲۹۱ میلیارد کاربر فعال

این عدد کاربرانی است که در یوتیوب ثبت نام کرده‌اند، اما از آنجا که هر کسی می‌تواند بدون ثبت نام در این پلتفرم نیز از محتوای آن استفاده کند، این رقم ممکن است دقیق‌ترین نمایش محبوبیت واقعی این پلتفرم نباشد.

جالب است بدانید که:

  • بیش از ۳۰ درصد کل ترافیک یوتیوب متعلق به سه کشور ایالات متحده، هند و ژاپن است.
  • در هر دقیقه بیش از ۳۰۰ ساعت ویدئو در یوتیوب آپلود می‌شود و هر فرد به‌طور متوسط ۴۰ دقیقه از روز خود را صرف تماشای این ویدئوها می‌کند.

 

۳. واتس‌اپ (WhatsApp) با ۲ میلیارد کاربر فعال

در ۴ سال گذشته واتس اپ رشد بی‌سابقه‌ای کرده و ۱ میلیارد از کاربرانش را طی این بازۀ زمانی به دست آورده است.

 

۴. فیسبوک مسنجر (Facebook Messenger) با ۱.۳ میلیارد کاربر فعال

این که یکی از سرویس‌های داخلی پلتفرم یوتیوب به رتبۀ چهارم پراستفاده‌ترین شبکه‌های اجتماعی رسیده است، نشان‌دهندۀ شهرت و محبوبیت زیاد فیسبوک است.

این پلتفرم بستر مناسبی برای تبلیغات و بازاریابی نیز هست و بیش از ۴۰ میلیون کسب وکار فعال در آن وجود دارد. هر ماه بیش از ۲۰ میلیارد پیغام بین مشاغل و افراد عادی در فیسبوک مسنجر رد و بدل می‌شود.

 

۵. اینستاگرام (Instagram) با ۱.۲۲۱ میلیارد کاربر فعال

اینستاگرام محبوب‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس در جهان است  که ازنظر جمعیتی عمدتاً برای کاربران زیر ۳۵ سال جذابیت دارد و ۷۱ درصد از کاربران این برنامه در این دسته قرار می‌گیرند.

کشورهای هند و ایالات متحده هر کدام ۱۴۰ میلیون کاربر در این پلتفرم دارند و بزرگ‌ترین جوامع حاضر در اینستاگرام محسوب می‌شوند.

 

۶. وی‌چت (Weixin/ WeChat) با ۱.۲۱۳ میلیارد کاربر فعال

این برنامه امکانات متنوعی دارد و کاربران با استفاده از آن می‌توانند پیامک بفرستند، تماس صوتی و ویدئویی داشته باشند، بازی‌های ویدئویی انجام دهند و پرداخت‌های دیجیتال خود را مدیریت کنند.

۲۳ درصد از کاربران اینترنت تلفن همراه آمریکا که بین ۱۸ تا ۲۴ سال دارن در برنامه ثبت نام کرده‌اند.

 

۷. تیک‌تاک (TikTok) با ۶۸۹ میلیون کاربر فعال

تیک تاک به فاصلۀ بسیار کمی از رونمایی‌اش، مخاطبان بسیار زیادی به‌خصوص در میان نوجوانان در سراسر دنیا پیدا کرد و به شهرت رسید. ۴۷ درصد کاربران آمریکایی این شبکه اجتماعی، نوجوانان و جوانان ۱۰ تا ۲۹ ساله هستند.

 

۸. تلگرام (Telegram) با ۵۰۰ میلیون کاربر فعال

تلگرام یک برنامۀ پیام‌رسانی فوق امن و یک شبکۀ اجتماعی خلاق و رو به پیشرفت است که کاربرانش را با آپدیت‌های جذاب و خلاقانۀ خود مدام شگفت‌زده می‌کند. علاقه مندان به بلاک چین و معامله‌گران ارزهای دیجیتال نیز تعداد زیادی از معاملات خود را در این فضا انجام می‌دهند.

 

۹. اسنپ چت (Snapchat) با ۴۹۸ میلیون کاربر فعال

علت شهرت اولیه و بی‌نظیر این شبکه اجتماعی این بود که عکس‌ها و ویدئوهای کاربران را مدت کمی نمایش داده و بعد حذف می‌کرد. به همین دلیل هم بود که نوجوانان و جوانان برای از دست ندادن این ویدئوها و تصاویر، نرخ تعامل بالایی با آن نشان دادند.

از سال ۲۰۱۶، اسنپ چت محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان بوده است و ۵۹ درصد از کل کاربران اینترنت ایالات متحده که بین ۱۳ تا ۲۴ سال دارند، در اسنپ چت هستند.

 

۱۰. پینترست (Pinterest) با ۴۴۲ میلیون کاربر فعال

پینترست در دو سال اخیر رشد چمگیری ازنظر تعداد کاربران داشته است و بیش از ۲۳ درصد کاربران آن در ایالات متحده هستند.

 

روز شبکه های اجتماعی را چطور جشن بگیریم؟

سنتی که در چند سال اخیر برای یادآوری روز شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران این رسانه‌ها رایج شده این است که در شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌شان پست‌هایی دربارۀ آن رسانه، تأثیراتی که بر زندگی‌شان داشته، خاطرات خوب یا بدی که از آن داشته‌اند و به‌طور کلی از تجربه‌هایشان در زندگی آنلاین بنویسند.

بسیاری از وب سایت ها نیز از این فرصت برای جمع آوری لیست برخی از آمارهای جذاب از حضور مردم در شبکه‌های مختلف اجتماعی، تعداد کاربران فعال، آداب حضور در هر شبکه اجتماعی و… منتشر می‌کنند.

شما هم می‌توانید با هشتگ‌هایی مثل #socialmediaday یا #smday و همچنین #روز_شبکه_اجتماعی مطالب مورد علاقه و تجربیات خود را در رسانه‌های اجتماعی خود پست کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید عضو یک شبکۀ اجتماعی جدید شده و ببینید که در دنیای آن چه خبر است و چه افرادی در آن حضور داشته و چه محتوایی تولید می‌کنند.

 

منابع:

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *