کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

۳۰ ژوئن (۱۰ تیر)، روز جهانی شبکه های اجتماعی

۵
(۶)

کار با شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آن‌ها بخش عظیمی از زندگی مردم دنیا را به خود اختصاص داده است. کمتر کسی است که تجربۀ کار و وقت‌گذرانی در دنیای مجازی را پس از پیدایش اینترنت نداشته باشد. هر یک از افراد جامعه نیز تجربه‌های متفاوتی درباره استفاده از شبکه های اجتماعی دارند.

انسان ذاتاَ در پی جستجو است و در سراسر دنیا ناشناخته‌هایی وجود دارد که بعد از گذشت هزاران سال از پیدایش زمین، هنوز کسی نتوانسته آن‌ها را کشف کند. همین ویژگی انسان‌هاست که نقش Social media را در زندگی او پررنگ‌تر کرده است؛ زیرا هر فرد می‌تواند روی صندلی محبوب خود بنشیند یا در تخت خواب دراز بکشد و ازطریق شبکه‌‌های اجتماعی دور تا دور دنیا را بگردد و تجربه‌های جدید کسب کند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

خرید اینترنتی از شهرها یا دیگر کشورها، خرید بلیت قطار یا هواپیما و رزرو هتل در شهر یا کشور مقصد، کسب درآمد، آموزش و یادگیری و برگزاری کلاس‌های مجازی همگی برای انسان رویاهایی دست نیافتنی بودند که حالا با سوشال مدیا و اینترنت تحقق یافته‌اند.

امروزه مردم به‌طور متوسط ۱۴۴ دقیقه از روز خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. آیا برای تجربه زندگی مدرنی که با حضور شبکه های اجتماعی اتفاق افتاده است، یک روز خاص را نباید به آن‌ها اختصاص داد و جشن گرفت؟!

 

تاریخچه نامگذاری روز شبکه های اجتماعی در تقویم جهانی

شرکت Mashable، سی‌ام ژوئن سال ۲۰۱۰ را روز جهانی شبکه‌های اجتماعی نامگذاری کرد. این روز به‌عنوان راهی برای شناخت تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر ارتباطات جهانی و گرد هم آوردن جهانیان برای جشن گرفتن چنین تأثیر بزرگی متولد شد.

 

روز جهانی شبکه های اجتماعی در سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در تقویم میلادی ۳۰ ژوئن روز جهانی شبکه های اجتماعی نام گذاری شده که این روز در سال جاری مصادف با یکشنبه ۱۰ تیرماه است.

 

اثرات مثبت شبکه‌های اجتماعی بر جوامع امروزی

احتمالاً شما هم دربارۀ تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی مطالب زیادی خوانده یا شنیده‌اید، اما دربارۀ تأثیرات مثبت و مزایای این شبکه‌ها بسیار کمتر صحبت می‌شود. حقیقت این است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای جامعه نیز مفید باشند وبه افراد کمک کنند تا با افرادی از سراسر دنیا در ارتباط باشند، روابط دوستانه خود را عمیق‌تر کنند، میزان رشد و یادگیری و چرخش اطلاعات در جامعه و درنتیجه آگاهی عمومی را افزایش دهند و حتی باعث افزایش سطح درآمد و رفاه کاربران شوند.

مهم‌ترین مزایا و اثرات شبکه‌های اجتماعی
۱ ایجاد روابط جدید و تحکیم روابط قدیمی با گسترش رسانه‌های اجتماعی ما خیلی ساده‌تر و سریع‌تر از گذشته می‌توانیم افراد هم‌فکر خود را پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. همچنین می‌توانیم روابط قدیمی خود با دوستان و افراد خانواده را نیز با ارسال پیام‌ها، به اشتراک‌گذاری تصاویر، تماس‌های صوتی و تصویری و چت کردن تقویت کنیم.
۲ داشتن رسانه‌ای شخصی افراد در هر سنی می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد پلتفرمی با مخاطبان بیشتر برای خودشان استفاده کنند. داشتن چنین رسانه‌هایی موجب افزایش اعتماد به نفس صاحبان آن و ارتقای مهارت‌های ارتباطی آن‌ها نیز خواهد شد.
۳ بستری برای یادگیری و آموزش رسانه‌های اجتماعی فضایی فوق‌العاده و در دسترس برای پیدا کردن معلم‌ها و دوره‌های آموزشی رایگان و غیر رایگان در مورد موضوعات مختلف و یادگیری مهارت‌های جدید است.

وبینارها، ویدئوهای آموزشی منتشرشده در پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب و اینستاگرام و… همگی ابزارهایی عالی برای یادگیری آنلاین هستند که همگان، حتی از دورافتاده‌ترین مناطق نیز، صرفاً با دسترسی به اینترنت می‌توانند از آن برای یادگیری و افزایش مهارت‌هایشان استفاده کنند.

۴ انتشار اخبار شبکه‌های اجتماعی دسترسی ما به اخبار مهم را سریع‌تر و بهتر کرده و همچنین می‌توانیم با خواندن تحلیل‌ها و نظرات مخالف و موافق پیرامون هر خبر، دیدگاه و شناخت وسیع‌تر و انتقادی در مواجهه با اخبار مختلف به دست بیاوریم.
۵ ایجاد کسب و کار و برندسازی علاوه بر انتقال یک کسب و کار سنتی و آفلاین به فضای دیجیتال برای ارتباط بیشتر با مشتریان، شما می‌توانید یک کسب و کار را از صفر در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید و با اشتراک‌گذاری محتواهای ارزشمند پیرامون آن نیز به برندسازی خود کمک کرده و درآمد زیادی از این راه به دست بیاورید.

فعالیت در سوشال مدیا

 

آموزش‌های مجازی و رشد جهانی علم

با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیگر فرقی نمی‌کند در کدام شهر یا کشور زندگی می‌کنید، چقدر بودجه و سرمایه دارید تا بتوانید در رشتۀ مورد علاقه خود در خارج از کشور تحصیل کنید و لازم نیست رنج دوری از خانواده پس از مهاجرت را به‌ دوش بکشید. شبکه‌ های اجتماعی میانبری برای رسیدن به اهداف علمی در زندگی انسان امروزی است.

بسیاری از دانشگاه‌های سراسر دنیا با علم به این موضوع که از زمان‌هایی که برای پیموندن مسیر خانه تا دانشگاه یا مدرسه سپری شود، می‌توان استفاده‌های بیشتری کرد یا عدم فشار مهاجرت در کنار تحصیل در کشورهای دیگر تا چه اندازه می‌تواند به رشد علمی جهانی کمک کند؛ آموزش‌های مجازی از طریق شبکه های اجتماعی را راه‌ اندازی کرده‌اند. آموزش از این طریق در زمان‌ کمتر و با هزینه‌های پایین‌تری انجام می‌شود.

همچنین شما برای یادگیری زبان‌های مختلف هم می‌توانید از پلتفرم‌هایی مثل هایتاکی استفاده کنید و با استفاده از کلاس‌ آنلاین زبان، معلم‌ها را به خانۀ خود آورده و به‌صورت مجازی هر زبانی را که دوست دارید در زمانی که خودتان می‌خواهید و برایتان مناسب‌تر است یاد بگیرید.

مقالات مرتبط:

یادگیری مهارت در شبکه های اجتماعی

 

رقابت یا جنگ شبکه های اجتماعی؟!

با بررسی تاریخچه شبکه‌های اجتماعی متوجه می‌شویم که تعداد این پلتفرم‌ها همیشه در حال افزایش بوده و هر شبکه‌ای سعی می‌کرده با افزودن امکانات مختلف و جذابیت‌های دیگر به امکانات خود، توجه کاربران را به خود جلب کند. در این ویدئو  با محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۲۳ و این که چگونه بر سر جذب مخاطبان با یکدیگر رقابت تنگاتنگ داشته‌اند بیشتر آشنا می‌شویم:

 

بهترین شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۴

تعداد شبکه‌های اجتماعی به‌صورت روزافزون در حال افزایش است تا بتوانند پاسخگوی نیازها و سلایق طیف گستردۀ مخاطبان بوده و حتی نیازهای جدید ایجاد کنند. اما بیایید ببینیم بعد از گذشت نیمی از سال ۲۰۲۴، کدام رسانه‌های اجتماعی تا به این لحظه در صدر جدول محبوب‌ترین پلتفرم‌ها و رسانه‌ها در سراسر دنیا قرار گرفته‌اند.

معیار این دسته‌بندی، تعداد کاربران فعال در هر شبکۀ اجتماعی است؛ یعنی تعداد کاربران یکتا و منحصر به فردی که در هر پلتفرم ثبت نام و لاگین کرده‌اند.

 

۱. فیسبوک (Facebook) با ۳.۰۵ میلیارد کاربر فعال

فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی است که طبق آمار Statista ماهانه بیش از ۳ میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند. این بدان معناست که تقریباً ۳۷ درصد از جمعیت جهان کاربران فیس بوک هستند. اپلیکیشن پیام‌رسان مستقیم فیس‌بوک، فیس‌بوک مسنجر، ماهانه ۹۳۱ میلیون کاربر فعال دارد.

بیش از ۲۰۰ میلیون کسب و کار (عمدتاً مشاغل کوچک) از ابزارهای فیس بوک استفاده می کنند و بیش از هفت میلیون تبلیغ کننده به طور فعال کسب و کار خود را در فیس بوک تبلیغ می کنند، که اگر می خواهید در رسانه های اجتماعی حضور داشته باشید، آن را به یک شرط کاملاً مطمئن تبدیل می کند. گروه‌های فیس‌بوک، همراه با ابزار تبلیغاتی قدرتمند این پلتفرم، مدیریت تبلیغات فیس‌بوک، دسترسی به افراد بیشتری را نیز آسان‌تر می‌کنند و فالوورهای شما را در فیسبوک افزایش می‌دهند.

جالب است بدانید که هر روز ۵۰۰ هزار کاربر جدید به کاربران فیسبوک اضافه می‌شود که معادل ۶ کاربر جدید در هر ثانیه است! این شبکه اجتماعی بیشترین محبوبیت را در بین کاربران ۱۲ تا ۳۴ سالۀ خود دارد.

 

۲. واتس‌اپ (WhatsApp) با ۲.۷۸ میلیارد کاربر فعال

واتس اپ یک برنامه پیام رسانی است که توسط افراد در بیش از ۱۸۰ کشور جهان استفاده می شود و در ۴ سال گذشته واتس اپ رشد بی‌سابقه‌ای کرده و ۱ میلیارد از کاربرانش را طی این بازۀ زمانی به دست آورده است.

در ابتدا، مردم از واتس اپ برای ارسال پیامک به خانواده و دوستان خود استفاده می کردند، اما راه اندازی واتس اپ بیزینس در سال ۲۰۱۸ باعث شد که پلتفرم پیام رسانی به یک انتخاب محبوب برای برندها تبدیل شود. WhatsApp Business گزارش داد که در ژوئن ۲۰۲۳ بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته است.

پلتفرم تجاری واتس اپ به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که پشتیبانی مشتری را ارائه دهند و به روز رسانی‌های خرید خود را با مشتریان به اشتراک بگذارند. برای مشاغل کوچک، برنامه WhatsApp Business وجود دارد، در حالی که مشاغل تجاری می توانند از WhatsApp Business API استفاده کنند.

 

۳. یوتیوب (YouTube) با ۲.۴۹ میلیارد کاربر فعال

این عدد کاربرانی است که در یوتیوب ثبت نام کرده‌اند، اما از آنجا که هر کسی می‌تواند بدون ثبت نام در این پلتفرم نیز از محتوای آن استفاده کند، این رقم ممکن است دقیق‌ترین نمایش محبوبیت واقعی این پلتفرم نباشد.

یوتیوب یک پلتفرم به اشتراک گذاری ویدیو است که در آن کاربران روزانه یک میلیارد ساعت ویدیو تماشا می کنند. یوتیوب علاوه بر اینکه دومین اپلیکیشن بزرگ رسانه‌های اجتماعی است، اغلب به عنوان دومین موتور جستجوی بزرگ بعد از گوگل، شرکت مادرش شناخته می‌شود.

بنابراین، اگر از ویدیو برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده می‌کنید، قطعاً باید YouTube را به استراتژی بازاریابی خود اضافه کنید.

جالب است بدانید که:

  • بیش از ۳۰ درصد کل ترافیک یوتیوب متعلق به سه کشور ایالات متحده، هند و ژاپن است.
  • در هر دقیقه بیش از ۳۰۰ ساعت ویدئو در یوتیوب آپلود می‌شود و هر فرد به‌طور متوسط ۴۰ دقیقه از روز خود را صرف تماشای این ویدئوها می‌کند.

 

۴. اینستاگرام (Instagram) با ۲.۰۴ میلیارد کاربر فعال

اینستاگرام محبوب‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری عکس در جهان است  که ازنظر جمعیتی عمدتاً برای کاربران زیر ۳۵ سال جذابیت دارد و ۷۱ درصد از کاربران این برنامه در این دسته قرار می‌گیرند.

اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم شبکه اجتماعی بصری مکانی برای نمایش محصولات یا خدمات شما با عکس یا فیلم است. در برنامه، می‌توانید طیف گسترده‌ای از محتوا، مانند عکس‌ها، ویدیوها، داستان‌ها و ویدیوهای زنده را به اشتراک بگذارید.

به‌عنوان یک برند، می‌توانید یک پروفایل تجاری اینستاگرام ایجاد کنید، که تجزیه و تحلیل غنی از پروفایل و پست‌های شما و امکان زمان‌بندی پست‌های اینستاگرام با استفاده از ابزارهای شخص ثالث را ارائه می‌دهد. همچنین مکانی عالی برای دریافت محتوای تولید شده توسط کاربران از مخاطبان شما است؛ زیرا کاربران اغلب محتوا را به اشتراک می گذارند و برندها را تگ می‌کنند.

کشورهای هند و ایالات متحده هر کدام بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر در این پلتفرم دارند و بزرگ‌ترین جوامع حاضر در اینستاگرام محسوب می‌شوند.

 

۵. وی‌چت (Weixin/ WeChat) با ۱.۳۲ میلیارد کاربر فعال

وی چت در سال ۲۰۱۱ توسط تنسنت، یکی از بزرگترین شرکت های فناوری چین منتشر شد. با بیش از ۱.۳۲ میلیارد کاربر ماهانه، ۸۰ درصد از کل جمعیت چین در این برنامه فعال هستند.

مانند واتس‌اپ و مسنجر، وی چت در ابتدا یک برنامه پیام‌رسان بود، اما به یک پلتفرم همه‌کاره تبدیل شده است. علاوه بر پیام‌رسانی و تماس، کاربران می‌توانند به صورت آنلاین خرید کنند، قبوض را بپردازند، مواد غذایی بخرند، پول انتقال دهند، رزرو کنند، تاکسی رزرو کنند و موارد دیگر.

۲۳ درصد از کاربران اینترنت تلفن همراه آمریکا که بین ۱۸ تا ۲۴ سال دارن در برنامه ثبت نام کرده‌اند.

 

۶. تیک‌تاک (TikTok) با ۱.۲۲ میلیارد کاربر فعال

TikTok (معروف به Douyin در چین) یک برنامه اشتراک‌گذاری ویدیو با فرم کوتاه است. با وجود اینکه در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد، یکی از سریع ترین برنامه های در حال رشد در جهان است و اخیراً گوگل را به عنوان پربازدیدترین سایت اینترنتی پشت سر گذاشته است.

TikTok به کاربران این امکان را می‌دهد که ویدیوهای بین ۱۵ ثانیه تا ۱۰ دقیقه ایجاد و به اشتراک بگذارند و این برنامه دارای کاتالوگ گسترده‌ای از جلوه‌های صوتی، قطعه‌های موسیقی و فیلترهایی برای بهبود ویدیوها و جذاب‌تر کردن آن‌ها است.

تیک تاک به فاصلۀ بسیار کمی از رونمایی‌اش، مخاطبان بسیار زیادی به‌خصوص در میان نوجوانان در سراسر دنیا پیدا کرد و به شهرت رسید. ۴۷ درصد کاربران آمریکایی این شبکه اجتماعی، نوجوانان و جوانان ۱۰ تا ۲۹ ساله هستند.

 

۷. تلگرام (Telegram) با ۸۰۰ میلیون کاربر فعال

تلگرام یک برنامۀ پیام‌رسانی فوق امن و یک شبکۀ اجتماعی خلاق و رو به پیشرفت است که کاربرانش را با آپدیت‌های جذاب و خلاقانۀ خود مدام شگفت‌زده می‌کند.

ویژگی متمایز تلگرام رمزگذاری سرتاسر آن برای تمامی فعالیت ها از جمله چت ها، گروه ها و رسانه های مشترک بین شرکت کنندگان است. تمرکز آن بر امنیت در طول سال‌ها مشتریان بیشتری را به خود جلب کرده است، به خصوص زمانی که واتس‌اپ تغییراتی را در سیاست حفظ حریم خصوصی خود اعلام کرد که به آن اجازه می‌دهد اطلاعات را با شرکت مادر متا به اشتراک بگذارد.

 

۸. اسنپ چت (Snapchat) با ۷۵۰ میلیون کاربر فعال

اسنپ ​​چت روی عکس ها و ویدیوهای کوتاه (معروف به اسنپ) که بین دوستان به اشتراک گذاشته می شود، تمرکز می کند. این فرمت ویدیوی عمودی را محبوب کرد، که در نهایت در سایر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی بصری مانند اینستاگرام و تیک‌توک گسترش یافت.

علت شهرت اولیه و بی‌نظیر این شبکه اجتماعی این بود که عکس‌ها و ویدئوهای کاربران را مدت کمی نمایش داده و بعد حذف می‌کرد. به همین دلیل هم بود که نوجوانان و جوانان برای از دست ندادن این ویدئوها و تصاویر، نرخ تعامل بالایی با آن نشان دادند.

از سال ۲۰۱۶، اسنپ چت محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین نوجوانان و جوانان بوده است و ۵۹ درصد از کل کاربران اینترنت ایالات متحده که بین ۱۳ تا ۲۴ سال دارند، در اسنپ چت هستند.

 

۹. X (توئیتر سابق) با ۵۵۰ میلیون کاربر

پلتفرمی که زمانی به نام توییتر شناخته می شد، مخاطبانی را که دوست دارند اخبار، سرگرمی، ورزش، سیاست و موارد دیگر را پست کنند دعوت می کند. چیزی که آن را از اکثر سایت های شبکه اجتماعی دیگر متمایز می کند این است که به شدت بر اطلاعات بلادرنگ – اتفاقاتی که در حال حاضر اتفاق می افتند و روند رو به رشد هستند – در ۲۸۰ کاراکتر (۱۴۰ کاراکتر برای ژاپنی، کره ای و چینی) تاکید می کند.

بسیاری از برندها از توییتر به عنوان کانال جایگزین خدمات مشتری استفاده می کنند. به گفته تبلیغ‌کنندگان در توییتر، بیش از ۸۰ درصد درخواست‌های خدمات اجتماعی اجتماعی در توییتر اتفاق می‌افتد.

 

۱۰. پینترست (Pinterest) با ۴۶۵ میلیون کاربر فعال

پینترست یک فروشگاه یکپارچه برای الهام گرفتن و کشف محصولات و ایده های جدید است. در Pinterest، کاربران عکس‌هایی را که به وب‌سایت‌ها، صفحات محصول، پست‌های وبلاگ و سایر محتواها در سراسر اینترنت پیوند دارند، پین می‌کنند.
این یک پلت فرم عالی برای هدایت ترافیک به وب سایت شما است و پایگاه کاربران Pinterest هفت برابر بیشتر احتمال دارد محصولاتی را که پین ​​کرده اند خریداری کنند.

پینترست در دو سال اخیر رشد چمگیری ازنظر تعداد کاربران داشته است و بیش از ۲۳ درصد کاربران آن در ایالات متحده هستند.

 

۱۱. لینکدین (LinkedIn) با ۴۲۴ میلیون کاربر

با حدود ۴۲۴ میلیون کاربر فعال ماهانه، لینکدین از یک موتور ساده جستجوی کار و سایت رزومه، به یک پلتفرم شبکه حرفه‌ای تبدیل شده است که در آن کارشناسان صنعت محتوا، شبکه و برند شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند.

لینکدین همچنین مکانی برای کسب و کارها به منظور ایجاد رهبری فکری و جذب مشتریان و استعدادهای برتر است.

 

۱۲. دیسکورد (Discord) با ۱۵۴ میلیون کاربر

Discord یک پلتفرم ارتباطی است که در درجه اول برای گیمرها طراحی شده است. این برنامه به کاربران امکان می‌دهد سرور ایجاد کنند، به جوامع بپیوندند، چت صوتی و چت متنی با دیگران در زمان واقعی انجام دهند.

Discord به دلیل استفاده آسان، ویژگی‌های قابل تنظیم و سازگاری با دستگاه‌های مختلف محبوب است. این برنامه فراتر از جوامع بازی گسترش یافته است و اکنون توسط مشاغل، مؤسسات آموزشی و سایر گروه‌ها هم استفاده می‌شود.

 

روز شبکه های اجتماعی را چطور جشن بگیریم؟

سنتی که در چند سال اخیر برای یادآوری روز شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران این رسانه‌ها رایج شده این است که در شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه‌شان پست‌هایی دربارۀ آن رسانه، تأثیراتی که بر زندگی‌شان داشته، خاطرات خوب یا بدی که از آن داشته‌اند و به‌طور کلی از تجربه‌هایشان در زندگی آنلاین بنویسند.

بسیاری از وب سایت ها نیز از این فرصت برای جمع آوری لیست برخی از آمارهای جذاب از حضور مردم در شبکه‌های مختلف اجتماعی، تعداد کاربران فعال، آداب حضور در هر شبکه اجتماعی و… منتشر می‌کنند.

شما هم می‌توانید با هشتگ‌هایی مثل #socialmediaday یا #smday و همچنین #روز_شبکه_اجتماعی مطالب مورد علاقه و تجربیات خود را در رسانه‌های اجتماعی خود پست کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید عضو یک شبکۀ اجتماعی جدید شده و ببینید که در دنیای آن چه خبر است و چه افرادی در آن حضور داشته و چه محتوایی تولید می‌کنند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

کلاس های مکالمه آزاد آنلاین هایتاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *