کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان روسی

چگونه به زبان روسی حرف بزنیم؟ ۱۴ تکنیک کاربردی

۵
(۳)

اگر در مسیر یادگیری زبان روسی هستید و به هر دلیلی، ازجمله مهاجرت کاری یا تحصیلی به روسیه، دوست دارید که حرف زدن به زبان روسی را هم یاد بگیرید، این مقاله برای شماست. در این مقاله بعد از آشنایی با ویژگی‌ها و مزایای زبان روسی، با تکنیک‌های یادگیری حرف زدن به روسی و تسلط به آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا باید زبان روسی یاد بگیریم؟

 

روسیه کشوری زیباست و ارزش بازدید دارد

اگرچه روسیه اغلب تحت تاثیر سیاست‌های مدرن آن قرار می‌گیرد، اما کشوری زیباست که ارزش بازدید دارد. سن‌پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، پایتخت فرهنگی آن محسوب می‌شود و گنجینه‌ای واقعی برای علاقه‌مندان به تاریخ است.

مرکز شهر به‌عنوان میراث جهانی یونسکو تعیین شده و کاخ‌ها، کلیساها و اقامتگاه‌های پاستلی آن در کنار بقایای تأثیر شوروی به طرز چشمگیری قرار گرفته‌اند. مسکو و سن پترزبورگ در بخش اروپایی روسیه قرار دارند، جایی که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت زندگی می‌کنند، روسیه پهنه آسیای مرکزی را در بر می‌گیرد و خانه مناظر دیدنی با کوه ها، استپ‌ها، دشت‌ها، آتشفشان‌ها و قدیمی‌ترین دریاچه جهان است.

 

صدها میلیون نفر به زبان روسی صحبت می کنند

با توجه به اینکه روسی، هشتمین زبان پرکاربرد جهان است، تلاش برای یادگیری زبان روسی ارزشش را دارد. از آنجایی که روسی، زبان رسمی اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، اکثر ساکنان کشورهای سابق شوروی با درجات مختلفی می توانند به زبان روسی صحبت کنند که دامنه استفاده آن را بیشتر گسترش می‌دهد.

 

صحبت کردن به زبان روسی به شما امکان یادگیری زبان‌های دیگر را می‌دهد

روسی یکی از سه زبان اسلاو شرقی است که امروزه همچنان به‌طور رایج استفاده می‌شود و این بدان معنی است که یادگیری آن مقدمۀ مفیدی برای توانایی صحبت کردن و درک زبان‌های دیگر اسلاوی، اوکراینی و بلاروسی نیز هست.

حرف زدن و مکالمه به زبان روسی

 

مزایای یادگیری حرف زدن به زبان روسی چیست؟

صحبت کردن به زبان روسی مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • با بیش از ۲۷۵ میلیون روسی زبان صحبت می‌کنید.
  • زبان روسی هفتمین زبان پرکاربرد در جهان است، بنابراین با یادگیری مکالمه روسی قطعا سود زیادی خواهید برد. برای مثال، هر زمان که به روسیه یا اوکراین سفر کنید، قادر خواهید بود با مردم تعامل داشته باشید.
  • سفر به کشورهای روسی زبان بسیار آسان می‌شود. صحبت کردن به زبان روسی تجربه شما را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشد. شما قادر خواهید بود کشورهای روسی زبان را مانند یک فرد محلی تجربه کنید.
  • حرف زدن به زبان روسی می‌تواند نجات دهنده شغل شما باشد. توانایی صحبت کردن به زبان روسی به طور قابل توجهی شانس استخدام شما را افزایش می‌دهد و موجب تمایز شما از دیگران خواهد شد. همچنین شانس بیشتری برای ارتقاء شغلی یا به دست آوردن شغل بهتر در یک کشور روسی زبان خواهید داشت.
  • صحبت کردن به زبان روسی شما را باهوش‌تر می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که دوزبانگی یا چندزبانه بودن باعث افزایش ماده خاکستری در مغز شما می‌شود.

حرف زدن به زبان روسی

 

چطور مهارت مکالمه به زبان روسی را تقویت کنیم؟

برای تمرین حرف زدن به زبان روسی از این تکنیک‌ها استفاده کنید:

 

۱. به گوش دادن به زبان روسی عادت کنید.

زبان روسی برای گوش ما کاملاً ناآشنا به نظر می‌رسد، زیرا تلفظ آن بسیار متفاوت است؛ اما درواقع هنگامی که صداهای آن را تجزیه کنید، بسیار ساده تر از انگلیسی است.

از طرف دیگر، زبان روسی برای هر یک از حروف الفبای خود گزینه‌های صوتی نسبتاً کمتری دارد و اکثر آنها فقط یک صدای ممکن دارند. بنابراین، در حالی که برای شروع یادگیری زبان روسی باید الفبای سیریلیک را یاد بگیرید، به سرعت متوجه خواهید شد که هر حرف با کدام صدا مطابقت دارد.

 

۲. تلویزیون روسیه را با زیرنویس تماشا کنید.

بهترین راه ما برای اینکه با یک تیر دو نشان بزنیم و به گوش دادن به زبان روسی و دیدن آن به صورت نوشتاری عادت کنیم چیست؟ تماشای انبوه برخی از برنامه های تلویزیونی روسی با زیرنویس روشن.

همچنین می‌توانید با تماشای فیلم‌ها و سریال‌های زبان روسی هم حرف زدن به این زبان را تمرین کنید.

 

۳. هر روز واژگان روسی جدید را یادداشت کنید.

وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، هر روز پر از لحظات «یافتم» است، به خصوص اگر در سطح مبتدی باشید.

با نگه داشتن یک دفترچه یادداشت پر از واژگان جدیدی که در مطالعات خود یاد می‌گیرید، از این فرصت‌های یادگیری نهایت استفاده را ببرید. این نکته به‌خصوص در هنگام تماشای فیلم و برنامه های تلویزیونی مفید است؛ زیرا به احتمال زیاد با اصطلاحات عامیانه روسی روبرو می‌شوید که احتمالاً در کتاب درسی با آنها برخورد نخواهید کرد.
با نوشتن آنها، می توانید بعداً دوباره آنها را مرور کنید و مطمئن شوید که فقط وارد یک گوش و از گوش دیگر خارج نمی‌شوند.

فلش کارت کلمات روسی

 

۴. الفبای روسی را یاد بگیرید.

حتی اگر هدف شما یادگیری خواندن به زبان روسی نباشد، برای درک نحوه صدای زبان، باید بر الفبای سیریلیک تسلط پیدا کنید.

یکی از موانع اصلی که مردم را از یادگیری زبان روسی باز می دارد، الفباست. برخلاف زبان‌های رمانس اروپایی که از الفبای لاتین مشابه انگلیسی استفاده می‌کنند، زبان روسی از الفبای سیریلیک استفاده می‌کند.
حروف سیریلیک ۳۳ حرف دارد، اما تقریباً یک پنجم آنها با حروف لاتین مشابه هستند. هنگامی که الفبا را یاد گرفتید، یکی از بزرگ‌ترین موانع یادگیری زبان روسی را پشت سر گذاشته‌اید؛ زیرا این یک زبان آوایی است، بنابراین همه چیز دقیقاً همانطور که به نظر می‌رسد نوشته می‌شود.

 

۵. کتاب های آموزش روسی برای مبتدیان را بخوانید.

با توجه به الفبای منحصر به فرد روسی، بسیار مهم است که بخش زیادی از زمان مطالعه خود را به خواندن و نوشتن روسی اختصاص دهید تا بتوانید به کار با الفبای سیریلیک عادت کرده و شروع به تشخیص کلمات روسی کنید.
البته هیچکس از شما انتظار ندارد که رمان‌های داستایوفسکی بدون ترجمه را بخوانید، اما خرید یک فرهنگ لغت روسی-انگلیسی، برخی از کتاب‌های کار و حتی چند کتاب ساده برای شروع کار شما مفید است.

بیشتر بدانید: بهترین کتاب های یادگیری زبان روسی برای سطوح مختلف

مطالعه کتاب های آموزش زبان روسی

 

۶. وقتی تنها هستید با صدای بلند روسی صحبت کنید.

صحبت کردن به یک زبان جدید دلهره آور است. اما در حالی که یک زبان رومی مانند فرانسوی یا اسپانیایی ممکن است حداقل در هنگام صحبت کردن کاملاً آشنا به نظر برسد، روسی در چند بار اولی که سعی کنید آن را صحبت کنید، عجیب و غریب به نظر می رسد. پس، ابتدا خودتان به تنهایی تمرین کنید که به زبان روسی با صدای بلند صحبت کنید.

 

۷. با روسی زبانان دوست شوید.

هیچ جایگزینی برای مکالمه با افراد بومی برای یادگیری زبان جدید وجود ندارد. یک شریک یادگیری زبان را به صورت آنلاین یا در یک گروه زبان محلی پیدا کنید، نه تنها فرصتی برای تمرین زبان عامیانه روسی در یک موقعیت واقعی پیدا خواهید کرد، بلکه فرصتی برای یادگیری در مورد فرهنگ روسیه و شهروندان آن نیز به دست خواهید آورد.

 

۸. روی گرامر روسی وسواس نداشته باشید.

اگر از هر زبان‌آموزی بپرسید که چه چیزی به احتمال زیاد او را از تحصیل منصرف می‌کند، تقریباً همه یک چیز را می‌گویند: قوانین گرامر.

یادگیری قوانین گرامر روسی نیاز به تعهدی به خصوص محکم دارد، زیرا زبان روسی، مانند همه زبان های اسلاوی، از گرامر سخت و پیچیده‌ای استفاده می‌کند که شباهت زیادی به آنچه شما عادت کرده‌اید نخواهد داشت؛ اما این را بدانید که نیازی نیست استرس داشته باشید؛ می‌توانید کلمات و عبارات اولیه روسی را یاد بگیرید و بعد سراغ تمرین‌های گرامر بروید.

 

۹. برای تعطیلات به روسیه سفر کنید.

هیچ چیز به اندازه غوطه ور شدن کامل در یادگیری زبان وجود ندارد به خصوص زمانی که زبانی مانند روسی باشد، که بسیار متفاوت از انگلیسی است. سفر به یک کشور روسی زبان راهی عالی برای یادگیری زبان روسی است و گفتگو با افراد بومی به شما کمک می کند تا سطح روان صحبت کردن خود را بالا ببرید.

 

۱۰.  رایج ترین کلمات روسی را یاد بگیرید.

مهم نیست از چه منابع آموزشی استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که ابتدا کلمات ضروری را یاد می گیرید.  در ادامه چند کلمه اساسی وجود دارد که می‌توانید با آنها شروع کنید:

بله – Da خیر – Net من – Ya
سلام – Privet (غیر رسمی) خداحافظ – Poka (غیر رسمی) ممنون – Spasibo
لطفاً – Poжалуйста

برنامه ریزی کنید تا این کلمات را در چارچوب زمانی که برای شما مناسب است یاد بگیرید و تا جایی که می‌توانید بر آنها مسلط شوید. هر چه زودتر تعداد بیشتری از آنها را یاد بگیرید، سریع‌تر می‌توانید صحبت کردن روان را شروع کنید!

یادداشت کردن کلمات روسی

 

۱۱. عبارات محاوره ای روسی را به صورت هفتگی یاد بگیرید.

اگر در شرایط سختی قرار دارید و نیاز دارید به روسی صحبت می‌کنید، با یادگیری پنج عبارت محاوره ای زیر شروع کنید. اگر وقت دارید، برای ادامه مسیر خود به سمت روان صحبت کردن، به یادگیری پنج عبارت در هفته متعهد شوید.

بیشتر بدانید: کلمات و جملات ساده و روزمره برای یادگیری زبان روسی

 

۱۲. از منابع آنلاین یادگیری زبان روسی استفاده کنید.

منابع آنلاین با کیفیت زیادی وجود دارند که در یادگیری صحبت کردن به زبان روسی و همچنین یادگیری در مورد کل زبان به شما کمک می‌کنند.

به‌عنوان مثال اپلیکیشن Duolingo یک راه سرگرم کننده و در دسترس برای مبتدیان و مکان عالی برای انتخاب برخی از دروس رایگان روسی است، به خصوص اگر در سطح ابتدایی هستید.

در این مقالات، می‌توانید با منابع آنلاین بیشتری برای یادگیری زبان روسی و تقویت مهارت حرف زدن به این زبان آشنا شوید:

منابع آنلاین یادگیری زبان روسی

 

۱۳. لهجه روسی را تقلید کنید.

زبان روسی در سطح بین المللی به راحتی قابل تشخیص است و حتی اگر هنوز با هیچ یک از واژگان آشنا نیستید، لهجه روسی به راحتی قابل یادگیری است.

یک قدم مهم در یادگیری صحبت کردن به زبان روسی مانند یک فرد بومی، تمرکز بر تقلید لهجه روسی است.
برای انجام این کار، ابتدا با تماشای فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و ویدیوهای یوتیوب روسی به صحبت کردن افراد بومی گوش دهید. نه تنها روی حرف زدن مردم تمرکز کنید، بلکه روی چگونگی گفتن آن‌ها هم تمرکز کنید. حرکات صورت آنها را تماشا کنید و سعی کنید آنها را تقلید کنید.

با شرکت در کلاس‌های خصوصی مکالمه به زبان روسی در هایتاکی هم می‌توانید با معلم‌های کارآزموده بیشتر حرف بزنید و با انواع لهجه‌ها و گویش‌های زبان روسی آشنا شوید.

 

 

۱۴. در انجمن های تبادل زبان شرکت کنید.

هنگامی که الفبا، کلمات و اصطلاحات اولیه را یاد گرفتید و شروع به شرکت در برخی دروس آنلاین کردید، زمان آن رسیده است که با تعامل با افراد بومی روسی، دانش خود را به طور واقعی آزمایش کنید.

می‌توانید ازطریق سایت‌های تبادل مکالمه آنلاین با روس‌ها ارتباط برقرار کنید. وب سایت‌هایی مانند ConversationExchange.com به شما امکان می‌دهند تا با افراد روسی که مایل به کمک به یادگیری زبان مادری خود هستند، آشنا شوید. در مقابل، شما می‌توانید به آنها در یادگیری زبان خود کمک کنید.

این یک راه عالی برای کار بر روی لهجه خود و یادگیری اصطلاحات، محاوره ها و عبارات روسی مدرن است که ممکن است در کتاب های درسی یا دروس آنلاین پیدا نکنید. تعامل با یک فرد واقعی به شما این فرصت را می دهد که سوال بپرسید، روی یک حوزه خاص تمرکز کنید و با سرعت خودتان یاد بگیرید.

 

لوگو پرچم روسیه

سخن پایانی

همین امروز با یک یا چند مورد از تکنیک‌های حرف زدن به زبان روسی را انتخاب و آنها را هر روز به‌صورت مستمر تمرین کنید. بعد از چند ماه خواهید دید که پیشرفت بسیار قابل توجهی را در مهارت‌های خود در حرف زدن به زبان روسی و برقراری ارتباط به این زبان داشته‌اید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *