کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چرا از یاد گرفتن زبان بدم میاد؟ چیکار کنم؟

۵
(۵)

آیا تا حال از خود پرسیده‌اید چرا بعضی از ما با هیجان و لذت زبان یاد می‌گیریم، در حالی که برای بعضی دیگر این تجربه سخت و دشوار است؟ یادگیری یک زبان، مانند شروع سفری طولانی به سوی سرزمینی ناشناخته، با چالش‌ها و لذت‌های بسیار است.

در این مقاله، قصد داریم رازهای نهفته در کنار این حقیقت را کشف کنیم. از رازهای پنهانی که انگیزه را به وجود می‌آورند گرفته تا راهکارهایی که علاقه شما را به سوی این مسیر جلب می‌کنند، ما در تلاشیم تا علت این احساسات را مورد بررسی قرار دهیم و راه‌حل‌هایی برای بهبود تجربه یادگیری زبان ارائه کنیم.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا از یاد گرفتن زبان بدم میاد؟

همه ما وقتی ندانیم کاری را که در حال انجام آن هستیم در آینده قرار است چه کمکی به ما کند، امکان دارد از آن کار بدمان بیاید. یادگیری زبان دوم هم از این قاعده مستثنا نیست.

به یاد دوران مدرسه بیفتید و یاد ساعت کلاس‌های زبان. می‌خواستیم هر چه زودتر کلاس‌مان تمام شود و نفس راحتی بکشیم، چرا که در آن زمان نمی‌دانستیم این زبان چقدر می‌تواند زندگی و شغل آینده ما را متحول کند.

دلیل اصلی تنفر از یادگیری زبان جدید برای اغلب زبان آموزان یا دانش آموزان

  • به نحوه برگزاری کلاس های انگلیسی یا زبان دوم آنها برمی‌گردد.
  • دوره‌هایی که به آنها تحمیل شده
  • و سبکی که معلمان در این کلاس‌ها به کار برده‌اند.

ابتدا، شاید بد نباشد به این موضوع نگاه کنیم که چرا زبان آموزان از یادگیری زبان متنفرند. ترس‌ها و نگرانی‌های آنها چیست؟ 

بی علاقه بودن به یادگیری زبان 

 

۱. بی علاقگی به یادگیری زبان دوم

نداشتن علاقه به یادگیری زبان دوم بزرگ‌ترین دلیل ترس و نگرانی زبان آموزان برای آغاز این مسیر است. اغلب زبان آموزان این گونه فکر می‌کنند که چرا باید چیزی را بیاموزند که به درد آنها نمی‌خورد!

 

۲. تنفر از یادگیری گرامرهای پیچیده

زبان آموزان از مطالعه گرامر معمولا متنفرند. ساعت‌ها از وقت آنها در مدارس یا کلاس‌های زبان برای یادگیری دستور زبان صرف می‌شود. چه نکات گرامری سنگینی که آموزش نمی‌بینند و چه تست‌های املایی که از آنها گرفته نمی‌شود.
اما هرگز کاربرد آنها را یاد نمی‌گیرند و وقتی صحبت از یک مکالمه ساده می‌شود، آنها نمی‌دانند چه بگویند و چطور از آن همه مطلبی که آموخته‌اند، استفاده کنند.

 

۳. خسته‌کننده بودن ساعت‌های آموزش

ساعت‌ها به معلم گوش دادن خسته‌کننده به نظر می‌رسد. پس زبان آموزان دوست دارند وقت کمی از کلاس زبان‌شان به حرف‌های معلم اختصاص یابد.

اغلب در کلاس‌های مدرسه و یا در کلاس‌های مراکز زبان، معلم بیشترین وقت را می‌گیرد که تا مطالبی را به زبان آموزان بیاموزد، اما در بیشتر مواقع این بسیار خسته‌کننده است و زبان آموزان را دل‌زده میکند.

 

۴. ترس از صحبت کردن در برابر دیگران

احتمالا یکی از دلایلی که زبان آموزان با صدای بلند در مقابل همکلاسی‌های خود صحبت نمی‌کنند، ترسی است که در وجود آن‌ها شکل گرفته است. بسیاری از زبان آموزان این گونه فکر می‌کنند که:

  • همه از من بیشتر می‌دانند،
  • یا اینکه اگر اشتباهی کنم آن وقت همه مرا مسخره می‌کنند.

در واقع عدم اعتماد به نفس باعث چنین طرز فکری شده و باعث می‌شود که برخی زبان آموزان در کلاس خود در مقابل سایرین صحبت نکنند. به دنبال این اتفاق، یادگیری سطحی در زبان آموزان ایجاد می‌شود و عملا کلاس‌های زبان برای آنها بی‌فایده خواهد بود.

ترس از صحبت کردن در حضور دیگران

 

۵. خاطرات بد از دوره یادگیری زبان

بعضی از زبان آموزان با شور و اشتیاق شروع به یادگیری زبان دوم می‌کنند اما در حین آموزش به دلیل برخی مشکلات و حتی چالش‌ها، انگیزه آنها به کلی از بین رفته و خاطره تلخی برای آنهابه جا می‌ماند.

مثلا داشتن یک معلم ناآگاه یا نبودن کتاب مورد نیاز یا شیوه تدریس نادرست و … . هر کدام از این موارد می‌توانند منجر به ایجاد یک خاطره بد از دوره یادگیری زبان شوند.

بیشتر بدانید: از دست ندادن انگیزه در زمان یادگیری زبان | چگونه انگیزه مان را حفظ کنیم؟

 

۶. پرطرفدار نبودن زبان مورد نظر

دلایل فرهنگی نیز برای این امر وجود دارد. وقتی فردی در شهر و یا کشور خود توریست‌های متفاوتی از سراسر جهان ببیند، این امر باعث می‌شود اشتیاق حرف زدن به زبان دوم در وجود او بیشتر شده و کم کم خجالت او نیز از بین رود.
اما وقتی رفت و آمد توریست‌ها به ندرت صورت بگیرد این موضوع باعث می‌شود فرد احساس بدی داشته باشد و با خود بگوید: «این زبانی که دارم یاد می‌گیرم به چه درد من خواهد خورد؟!»

 

۷. سن مناسب برای یادگیری زبان دوم

یکی دیگر از دلایلی که فرد از یادگیری زبان دوم بدش می‌آید مقایسه کردن سن خود با دیگران است. برخی افراد مرتبا این جمله را تکرار می‌کنند: «که حالا با این سن بروم در کنار افرادی از نسل جدید بشینم، خجالت ندارد؟»

یادگیری یک زبان جدید در سن بالا هم می‌تواند مزایای خود را داشته باشد. تنها کافی است که انگیزه لازم برای رسیدن به هدفی خاص را درون خودتان پرورش دهید. حتی اگر فردی ۹۹ ساله باشید. 

یادگیری زبان در سن بالا

 

راهکارهایی که من رو عاشق زبان می‌کنند

 

۱. خواستن

اولین راز یادگیری هر زبان جدید خواستن است. در وهله اول میل به آموزش و یادگیری شما باید واقعی باشد. باید چیزی در درون شما وجود داشته باشد که واقعاً شما را به سمت یادگیری زبان جدید سوق دهد.

بیشتر بدانید: چگونه یادگیری یک زبان جدید مغز ما را تغییر می دهد؟

 

۲. داشتن یک دلیل

داشتن دلیل برای یادگیری یک زبان جدید جدا مهم است. بعضی از افراد با جملات یک فیلم، شخصیت یک بازیگر، تکرار یک جمله در یک آهنگ، سفر کردن و… عاشق یادگیری یک زبان جدید می‌شوند.

طوری عاشق زبان جدید شوید که از گوش دادن و خواندن به آن زبان لذت ببرید، شما هم برای خودتان دلیل پیدا کنید که به شما انگیزه لازم را بدهد.

بیشتر بدانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟ | نکات کاربردی

 

۳. بر روی لغات تمرکز کنید نه فقط گرامر!

سعی کنید در یادگیری زبان جدید ساده پیش بروید. لغت‌های گوناگون را در هر زمینه‌ای که دوست دارید پیدا کنید و دست و پا شکسته هم که شده آنها را کنار هم بچسبانید.

اگر تمام توجه‌تان این باشد که گرامر یاد بگیرید و مثل زبان مادری همه چیز را درست استفاده کنید آن وقت است که شاید از زبان جدید که در حال یادگیری آن هستید لذت نبرید.

به یاد دوران کودکی‌تان ساده صحبت کنید و لذت ببرید.

چطور به یادگیری زبان و لغات جدید علاقه مند شویم؟

 

۴. بر روی عبارات پرکاربرد تمرکز کنید

همانطور که یادگیری گرامر را بعدا و کم کم شروع می‌کنید، سعی کنید بر روی عباراتی که رایج‌تر هستند بیشتر کار کنید. در هر زبانی یک سری کلمات و عبارات وجود دارند که بارها و بارها استفاده می‌شوند، در حالی که برخی دیگر فقط در مواردی خاص به کار می‌روند.

پس بدون اینکه وقت خود را هدر دهید با این ترفند، شیوه یادگیری خود را آسان کنید. قانون ۸۰.۲۰ را حتما می‌دانید این قانون در مورد یادگیری زبان نیز صادق است. اگر ۲۰% کلمات و عبارات آن زبان را یاد بگیرید ۸۰% زبان را درک خواهید کرد.

 

۵. خود را در معرض یادگیری قرار دهید

اگر قرار باشد یادگیری یک زبان دوم مثل انگلیسی فقط وابسته به حضور در کلاس زبان باشد قطعا سال‌ها زمان خواهد برد تا بتوانید خیلی معمولی صحبت کنید. وقتی تصمیم به یادگیری یک زبان می‌گیرید خودتان را در آن زبان غرق کنید.

  • از برچسب زدن بر روی وسایل خانه گرفته تا ضبط صدای خودتان
  • یا برگرداندن زبان گوشی یا لپ‌تاپ خود به زبانی که در حال یادگیری آن هستید
  • چت با دوستان خارجی
  • یا حتی به شوخی هم شده از روی متون زبان مورد نظر با لهجه و صدای خودتان بخوانید
  • یا حتی فایل صوتی آن‌ها را گوش کنید،
  • فیلم دیدن

و یا هرکاری که فکر می‌کنید شما را غرق در یادگیری می‌کند می‌تواند مفید باشد.

بی علاقه بودن به زبان خواندن

 

۶. حس تعلق خاطر به زبان داشته باشید

وابستگی به فرهنگ را در خود پرورش دهید و احساس کنید که زبانی که مشغول یاد گرفتن آن هستید زبان اصلی شماست. معمولا حین یادگیری زبان دوم به دلیل اینکه این حس به وجود می‌آید که این  زبان من نیست، در یادگیری آن کوتاهی کرده یا آن را چندان جدی نمی‌گیرید.

بهتر است به خودتان بگویید شاید که روزی این زبان تمام زندگی من بشود و روزی مجبور شوم در کاری از خودم دفاع کنم یا برای پیشرفت کاری‌ام، مهارت زبانی‌‌ام را به رخ بکشم. پس چرا این زبان را زبان اصلی خود قلمداد نمی‌کنید؟!

 

۷. پیشرفت خود را جشن بگیرید

یادگیری یک زبان جدید به زمان و تلاش نیاز دارد، بنابراین مهم است که پیشرفت خود را در مراحل کوچک جشن بگیرید. به هر موفقیتی که می‌رسید خواه تسلط بر یک نکته دستور زبان جدید باشد خواه یک مکالمه کوچک.

جشن گرفتن موفقیت‌هایتان می‌تواند به شما کمک کند تا نور انگیزه را در وجود خود بیابید و راحت‌تر این مسیر را طی کنید.

شرکت در کلاس‌های خصوصی زبان در هایتاکی یک تغییر باورنکردنی در مسیر یادگیری زبان برای شما ایجاد خواهد کرد.

✅این کلاس‌ها فرصت خوبی برای ارتباط شخصی با معلم فراهم می‌کنند و این ارتباط به تنظیم درست تمرین‌ها و نکات یادگیری زبان جدید کمک می‌کند.

هایتاکی

 

سخن پایانی

اگر یادگیری زبان را دوست ندارید اما هنوز باید آن را انجام دهید، بهترین توصیه این است هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا حس تنفر خود را به عشق تبدیل کنید. باور کنید اگر این کار را انجام دهید شانس موفقیت‌تان بیشتر خواهد شد!
اگر خاطرات ناخوشایندی از یادگیری‌های قبلی خود دارید سعی کنید برای خودتان خاطرات شیرینی از زبان جدید خلق کنید، خاطراتی که هر بار آن‌ها را مرور می‌کنید لبخند را بر روی لبان‌تان بنشانند.

آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که یادگیری زبان در ذهن‌تان شبیه یک غول بی شاخ و دم است؟ برای به زمین زدن این غول چه کرده‌اید؟ ترفندهای هوشمندامه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *