کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

همه چیز درباره آزمون MCAT

۵
(۳)
زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین زبان‌هایی است که در سراسر جهان استفاده می‌شود. ممکن است برای تجارت و شروع یک کسب و کار در یک کشور انگلیسی‌زبان، به یادگیری این زبان نیاز داشته باشید، یا برای تحصیل در کشوری دیگر. در هر دو صورت نیاز به داشتن یک مدرک برای اثبات میزان دانش خود از زبان انگلیسی خواهید داشت.

اما اگر قصد تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا را داشته باشید لازم است بدانید که آزمون MCAT چیست و در دست داشتن این مدرک چه کمکی به شما می‌کند. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

 

آزمون MCAT چیست؟

آزمون MCAT یا آزمون پذیرش دانشکده‌ی پزشکی (Medical College Admission Test) یک آزمون استاندارد چندگزینه‌ای کامپیوتری (Computer-based) 6 ساعته است که توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC یا Association of American Medical Colleges) برگزار می‌شود.

این آزمون موضوعات مختلفی دارد و برای ارزیابی قدرت حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش داوطلبان پیرامون علوم طبیعی، فیزیکی، زیستی، علوم رفتاری و اجتماعی طراحی شده است که پیش‌نیاز تحصیل در رشته‌های پزشکی هستند. در واقع این آزمون کاملاً جامع بوده و در دسته‌ی امتحانات سخت گنجانده می‌شود. اما در دست داشتن مدرک آن به شما کمک می‌کند که یک قدم از سایر داوطلبان تحصیل در رشته‌های پزشکی در دو کشور آمریکا و کانادا پیش‌تر باشید.

مدت زمان پاسخگویی به این سوالات در این آزمون ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه است. اما به طور کلی با مدت زمان استراحت‌ها و توضیحات آزمون،کل زمان برگزاری آزمون به ۷ ساعت و ۳۰ دقیقه می‌رسد.

ضمناً مدرک آزمون MCAT به مدت ۳ سال از تاریخ آزمون معتبر خواهد بود.

آزمون MCAT چیست؟

 

شرکت در آزمون MCAT برای چه کسانی مفید است؟

تمامی افراد برای ورود به رشته‌های پزشکی و تحصیل در دانشکده‌ها و کالج‌های پزشکی در کشورهای آمریکا و کانادا مستلزم داشتن مدرک MCAT خواهند بود. دریافت این مدرک در درجه‌ی اول به افرادی که دیپلم خود را گرفته‌اند و قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی در آمریکا و کانادا را دارند، پیشنهاد می‌شود.

شما به کمک این مدرک علاوه بر شانس بیشتر برای تحصیل در بهترین دانشگاه‌های آمریکا و کانادا، شانس یافتن فرصت‌های شغلی بیشتری را نیز بدست می‌آورید. همچنین ممکن است در مدت زمان کمتری ویزای خود را دریافت نمایید.

آزمون MCAT چیست؟

 

چرا در دست داشتن مدرک MCAT مهم است؟

اگر قصد گرفتن پذیرش تحصیلی و سپس مهاجرت را داشته باشید، باید بدانید که چه نکاتی را برای موفقیت در این مسیر رعایت کنید. یکی از مواردی که تاثیر مثبتی بر روی پرونده‌ی شما می‌گذارد در دست داشتن مدرک MCAT است.به این دلیل که با وجود این مدرک افسران پذیرش می‌توانند میزان موفقیت شما در رشته‌های پزشکی را پیش‌بینی نمایند.

در واقع می‌توانیم بگوییم که این آزمون برای بررسی دانش و مهارت‌هایی طراحی شده است که به محض ورود به رشته‌های پزشکی، باید از آن‌ها استفاده نمایید. این مهارت‌ها شامل دانش اولیه در زمینه‌ی علوم پایه، توانایی استدلال شفاهی و توانایی نوشتن می‌باشد.

پس اگر می‌خواهید به عنوان فردی حرفه‌ای شناخته شوید و شانس بیشتری در پیش‌برد امور مربوط به مهاجرت خود از طریق تحصیل در رشته‌های پزشکی داشته باشید، دریافت این مدرک برای شما انتخابی مناسب است.

آزمون MCAT چیست؟

 

محل برگزاری آزمون

از آنجایی که این آزمون توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا برگزار می‌گردد، محل‌های برگزاری این آزمون باید مورد قبول این انجمن و کشور آمریکا باشد.

آزمون MCAT علاوه بر آمریکا و کانادا، در کشورهای آلمان، انگلیس، استرالیا، فرانسه، ژاپن، چین، سنگاپور، تایلند و… برگزار می‌گردد.

 

مفاد و بخش های آزمون MCAT

هر یک از بخش‌های مختلف این آزمون سختی‌های خاص خود را دارند. اما به طور کلیسوالات این آزمون ۴ محور اصلی زیر است؛

 

۱- مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های بیولوژیکی

مدت زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات این بخش: ۹۵ دقیقه

سوالات این بخش همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از علوم پایه یعنی علوم فیزیکی، شیمیایی و زیستی است. در واقع مفاهیمی که داوطلبان در این بخش با آن سر و کار دارند، مبانی فیزیک و شیمی بوده که اساس مکانیسم‌های عملکردی در بدن انسان را تشکیل می‌دهند.

در این قسمت داوطلبان با تعدادی متن روبرو می‌شوند که باید بعضی از سوالات را پس از مطالعه‌ی متن‌هایی که آورده شده‌اند، پاسخ دهند. بخش دیگری از سوالات این قسمت نیز غیرمربتط با متن‌های آورده‌شده می‌باشد. به طور کلی در این بخش داوطلبان باید به ۵۹ سوال مرتبط با موضوعات شیمی آلی، معدنی، بیوشیمی پایه و فیزیک عمومی پاسخ دهند.

برای پاسخگویی به سوالات این بخش می‌توانید از جدول تناوبی استفاده نمایید اما استفاده از ماشین حساب برای داوطلبان مجاز نیست.

 

۲- تجزیه و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال (CARS)

مدت زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات این بخش: ۹۰ دقیقه

این قسمت دارای ۵۳ سوال است که همگی در ارتباط با متن‌هایی هستند که برای پاسخگویی به این سوالات آورده شده‌اند. در این قسمت تنها مهارت تجزیه و تحلیل، نتیجه‌گیری و استنباط داوطلبان سنجیده می‌شود. در واقع برای پاسخگویی به سوالات بخش دوم نیازی به دانش خاصی نخواهید داشت.

 

۳- مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم های زنده

مدت زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات این بخش: ۹۵ دقیقه

این بخش نیز دارای ۵۹ سوال بوده که باید تعدادی از آن‌ها را با مطالعه‌ی متن‌هایی که پیش از سوالات قرار داده شده، پاسخ دهید. اما تعدادی دیگر از سوالات غیرمرتبط به متن‌ها هستند.

در این بخش از آزمون میزان دانش و درک داوطلبان از فرآیندهای تشکیل‌دهنده‌ی زندگی مانند تولید مثل، رشد، دریافت انرژی و… و چگونگی عملکرد سلول‌ها به صورت مستقل و وابسته در هر یک از بافت‌ها در بدن است.

موضوعاتی که داوطلبان در سوالات این بخش با آن‌ها روبرو می‌شوند عبارتند از زیست شناسی پایه، سلولس مولکولی، ژنتیک، آناتومی، میکروبیولوژی، شیمی و بیوشیمی پایه.

آزمون MCAT چیست؟

 

۴- مبانی روانشناسی، علوم اجتماعی و زیست‌شناسی رفتار

مدت زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات این بخش: ۹۵ دقیقه

در این بخش نیز مانند سایر قسمت‌های آزمون، داوطلبان باید به تعداد ۵۹ سوال مرتبط و غیرمرتبط به متن‌ها پاسخ دهند. سوالات این بخش همگی به نوعی به موضوع رفتارشناسی در موجودات مرتبط است. شما با مطالعه‌ی اصول اجتماعی و فیزیولوژیکی می‌توانید به سوالات این بخش پاسخ دهید.

لازم به ذکر است که سوالات این بخش جزو سخت‌ترین سوالات آزمون MCAT به حساب می‌آیند. از این جهت که درک صورت سوالات از اهمیت بالایی در پاسخگویی برخوردار است.

 

حداقل نمره‌ی قبولی در آزمون MCAT چند است؟

نحوه‌ی نمره‌دهی در این آزمون نیز مانند سایر آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی از جمله تافل، آیلتس و… به صورت بخش به بخش است. یعنی هر بخش از آزمون نمره‌ای جداگانه دارد و در نهایت یک نمره‌ی کلی نیز برای داوطلبان گزارش می‌شود.

به طور کلی هر بخش از آزمون نمره‌ای بین ۱۱۸ تا ۱۳۲ دارد بنابراین به طور کلی بیشترین نمره‌ی این آزمون بین ۴۷۲ تا ۵۲۸ است. حداقل نمره‌ی خوب برای قبولی در این آزمون نمره‌ی ۵۰۰ است. اما پیش از شرکت در آزمون لازم است حداقل نمره‌ی مورد قبول در دانشگاه مقصد را بررسی نمایید. به این ترتیب می‌توانید برای دریافت نمره‌ی مورد نظرتان از قبل برنامه‌ریزی کنید.

نمره‌ی رسمی آزمون حدود یک ماه پس از آزمون اعلام می‌شود.

آزمون MCAT چیست؟

 

منابع مفید برای آزمون MCAT

 

۱- مجموعه آزمون‌های تمرینی آمادگی برای MCAT

این آزمون‌ها که در ۴ نمونه جمع‌آوری شده‌اند، شامل ۲۳۰ سوال از آزمون‌های پیشین MCAT می‌باشند. نحوه‌ی سنجش عملکرد داوطلبان و مقیاس نمره‌ی آن‌ها در این آزمون‌ها به آزمون MCAT واقعی شبیه‌سازی می‌شود.

شما می‌توانید به کمک این مجموعه، دانش خود را در بخش‌های مختلف آزمون بسنجید.

برای استفاده از این مجموعه می‌توانید به لینک‌های زیر وارد شوید؛

 

۲- The Official Guide to the MCAT Exam

همه‌ی چیزهایی که باید در مورد آزمون MCAT از ثبت نام تا روز آزمون بدانید، به همراه ۱۲۰ سوال تمرینی در این کتاب گردآوری شده است.

The Official Guide to the MCAT Exam

 

۳- مجموعه کتاب‌های انتشارات کاپلان برای آزمون MCAT

این مجموعه‌ها که برخی از آن‌ها ۲ جلدی و برخی تک جلدی هستند، شامل سوالات مفهومی از بخش‌های مختلف آزمون MCAT می‌باشند. هر جلد از این مجموعه‌ها شامل ۱۲۰ سوال است که داوطلبان می‌بایست بر اساس متن‌های موجود در کتاب و یا به صورت مستقل، به سوالات آن پاسخ دهند.

داوطلبان در این کتاب درسنامه‌ی مختصری برای هر بخش مطالعه می‌کنند و سپس سوالات و جواب‌های بخش‌های مختلف آزمونMCAT، به صورت موضوعی و دسته‌بندی شده به همراه پاسخ سوالات در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود.

 

۴- Critical Analysis and Reasoning Skills Review

این کتاب که توسط انتشارات پرینستون به چاپ می‌رسد، همه‌ی نکاتی را که باید برای کسب نمره‌ی بالا در آزمون MCAT بدانید، به شما آموزش می‌دهد. همچنین این کتاب تحلیل انتقادی چالش برانگیز و مهارت های استدلال مورد نیاز برای این آزمون را به داوطلبان ارائه می‌دهد.

با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانید تکنیک‌ها و استراتژی‌های پاسخگویی به سوالات بخش تحلیلی آزمون را بیاموزید. همچنین این کتاب شامل ۳ نمونه‌ی کامل و مشابه برای تمرین بخش «تجزیه و تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال» از آزمون MCAT می‌باشد که تمرینی عالی برای داوطلبان به حساب می‌آید.

Critical Analysis and Reasoning Skills Review

 

۵- MCAT Verbal Practice

زمانی که استراتژی‌های مختلف بخش تحلیلی (CARS) در آزمون MCAT را آموختید، می‌توانید با تمرین زیاد، مهارت‌های خود را تقویت نمایید. این کتاب با ارائه‌ی ۱۰۸ متن برای بخش CARS آزمون، تمرینات بسیاری در اختیار داوطلبان می‌گذارد تا بتوانند آموزه‌های خود را تثبیت کنند.

MCAT Verbal Practice

 

۶- MCAT Workout

آیا شما هم اصطلاح “practice makes perfect” را شنیده‌اید؟ این اصطلاح می‌گوید که تمرین کردن، بهترین نتیجه را برای شما می‌سازد. کاری که کتاب MCAT Workout انتشارات پرینستون می‌کند، فراهم کردن تمریناتی برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب در این آزمون است.

این کتاب مجموعه سوالات مناسبی برای آماده‌سازی شرکت‌کنندگان آزمون‌های MCAT، به همراه تعداد زیادی تمرین متنی و مستقل ارائه می‌دهد. با آموزش‌های حل مسئله‌ی گام به گام این کتاب و تمریناتی که مربوط به بخش‌های مختلف این آزمون است، می‌توانید به یک استراتژی خوب برای پاسخگویی به سوالات برسید و با آمادگی بیشتری در جلسه‌ی آزمون حاضر شوید.

همچنین در این کتاب توضیحات کاملی برای کمک به داوطلبان در جلوگیری از اشتباهات رایج، آورده شده است که می‌توانند برای آمادگی بیشتر، از آن‌ها استفاده کنند.

MCAT Workout

 

۷- Examkrackers MCAT

این کتاب مجموعه‌ای از سوالات به همراه توضیحاتی واضح، کامل و مختصر از تمامی مفاهیم مورد نیاز در آزمون MCAT می‌باشد. به طور کلی این کتاب راهنمای جامع استراتژی‌های مورد نیاز در پاسخگویی به سوالات آزمون MCAT است که هر ۴ بخش آزمون را پوشش می‌دهد.

اگر می خواهید نمره‌ی خود را در این آزمون افزایش دهید، این کتاب برای شما مناسب است.

Examkrackers MCAT

 

۸- کتاب Barron’s MCAT

اگر تجربه‌ی یادگیری زبان انگلیسی به کمک کتاب واژگان را داشته باشید، حتما نام انتشارات بارونز به گوشتان خورده است. در مقدمه‌ی این کتاب مروری دقیق و با جزئیات از آزمون ارائه می‌شود و در ادامه راهبردهایی برای مطالعه‌ی موثرتر، مدیریت استرس و نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات این آزمون به داوطلبان ارائه می‌شود تا بهترین نتیجه را در آزمون خود دریافت نمایید.

کتاب Barron's MCAT

 

۹- مجلات و ژورنال‌های پزشکی

مطالعه‌ی این مورد بی‌شک یکی از مفیدترین کارهایی است که هرکس پیش از شرکت در آزمون‌هایی نظیر MCAT می‌تواند انجام دهد. از آنجایی که این منابع بسیار سریع بروزرسانی می‌شوند، شما می‌توانید برای ارتقای اطلاعات خود، به سراغ ژورنال‌های جدید در زمینه‌ی پزشکی بروید تا از جدیدترین اخبار دنیای پزشکی باخبر شوید. این کار به شما کمک می‌کند که هم در تحصیل و هم در کار خود موفقیت بیشتری کسب کنید.

مجلات و ژورنال‌های پزشکی

 

۱۰- فلش کارت‌ MCAT

یکی از بهترین روش‌های یادگیری واژگان، روش لایتنر است. این روش به کمک فلش کارت‌های انتشارات کاپلان میسر می‌شود. در این مجموعه حدود ۱۰۰۰ فلش کارت وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مورد نیاز خود را برای پاسخگویی به سوالات، به سرعت بدست آورده و به ذهن خود بسپارید.

آزمون MCAT چیست؟

 

شرایط حضور در جلسه آزمون

  1. حتما یک ساعت پیش از شروع آزمون در محل حاضر شوید.
  2. ارائه اصل پاسپورت دارای اعتبار الزامی است.
  3. اصل و اسکن مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی را به همراه داشته باشید.
  4. به همراه داشتن مداد و پاک‌کن در جلسه‌ی آزمون لازم و کافیست.
  5. لازم به ذکر است که شرکت در این آزمون محدودیت سنی ندارد.

 

هزینه‌ی ثبت‌نام در آزمون MCAT چقدر است؟

هزینه‌ی ثبت‌نام در این آزمون حدود ۳۳۰ دلار است. اما اگر ثبت‌نام خود را دیرتر یعنی حدود یک الی دو هفته مانده به زمان آزمون انجام دهید، ملزم به پرداخت ۳۷۰ دلار خواهید شد. لازم به ذکر است که با پرداخت این هزینه، علاوه بر شرکت در آزمون، نمرات شما نیز به دانشکده‌ی پزشکی مورد نظرتان گزارش می‌شود.

 

نحوه‌ی ثبت‌نام در آزمون MCAT

به طور معمول این آزمون بین ۲۵ تا ۳۵ بار در سال برگزار می‌گردد. هر فرد می‌تواند ۳ بار در یک سال و ۴ بار در دو سال متوالی در این آزمون شرکت کند. داوطلبان تنها می‌توانند ۷ بار در این آزمون شرکت نمایند. بنابراین بهتر است پیش از ثبت‌نام، آمادگی لازم برای شرکت در این آزمون را کسب کرده و سپس ثبت‌نام خود را نهایی کنید.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت «انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا» و مراجعه به قسمت «شرکت در آزمون MCAT» با کلیک بر گزینه‌ی «ثبت‌نام در آزمون» در این آزمون ثبت‌نام نمایید. می‌توانید با ساخت یک اکانت در سایت AAMC به نام خودتان، وارد مرحله‌ی بعدی ثبت‌نام شوید.

در مرحله‌ی بعدی باید اطلاعات مورد نیاز را به طور دقیق وارد کرده و شرایط آزمون را بپذیرید. در ادامه مکان و زمان آزمون خود را انتخاب نمایید. مرحله‌ی آخر پرداخت هزینه است که باید از یک حساب بانکی خارج از ایران و یا از طریق سایت‌های واسطه‌ای هزینه‌ی آزمون را پرداخت نمایید و ثبت‌نام خود را قطعی کنید.

نحوه‌ی ثبت‌نام در آزمون MCAT

 

جمع‌بندی

تحصیل و کار کردن در بهترین دانشگاه‌ها و بهترین کشورها نیازمند گذراندن مراحل زیاد و سختی است. اگر تصمیم به تحصیل در رشته‌های پزشکی در بهترین دانشگاه‌های آمریکا و کانادا را گرفته‌اید، باید با تلاش مستمر این مراحل را پشت سر بگذارید. اما در این مسیر معلمان زبان انگلیسی هایتاکی در کنار شما خواهد بود.

اطمینان داشته باشید که با همراهی یک فرد مجرب و متخصص، می‌توانید هر مسیر سخت و طولانی را خیلی سریع پشت سر بگذارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *