کلاس آنلاین زبان فرانسوی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان فرانسه

۲۱ عادت جدیدی که بعد از ۵ ماه زندگی در فرانسه پیدا خواهید کرد!

۴.۶
(۱۱)

هر کشوری ویژگی‌ها و رسوم خاص خود را دارد، بنابراین جای تعجب نیست که ما بسته به محل زندگی‌مان عادت‌های متفاوتی را اتخاذ می‌کنیم. حتی اگر برای مدت کوتاهی برای تعطیلات، برنامه تحصیل در خارج از کشور، کارآموزی یا شغل کوتاه مدت در فرانسه اقامت داشته باشید، عادت‌ها و فرهنگ مردم این کشور کم کم به بخشی از زندگی شما ورود می‌کند.

به همین دلیل، در این مقاله چندین مورد از عادات جدیدی که بعد از ۵ ماه زندگی در فرانسه پیدا خواهید کرد، یاد خواهید گرفت.

 

عادت های جدید پس از ۵ ماه زندگی در فرانسه

 

۱. سلام کردن زیاد

گفتن «سلام» (Bonjour) حدود صد بار در روز در فرانسه امری عادی است. هنگام ورود به مغازه، هنگام دیدن آرایشگر خود در خیابان، هنگام دیدن کسی که فقط چند بار او را دیده‌اید… و الی آخر.

بیشتر بدانید: آموزش سلام و احوالپرسی به زبان فرانسه

نحوه صحبت کردن فرانسوی ها با یکدیگر

 

۲. معذرت خواهی کردن زیاد

کلمه فرانسوی برای «متاسفم» «pardon» است و شما عادت خواهید کرد که این را هم زیاد بگویید. این عبارت برای اکثر موارد کاربرد دارد، از برخورد با کسی در سوپرمارکت گرفته تا جلب توجه پیشخدمت در رستوران.

بیشتر بدانید: لغات ضروری زبان فرانسه

 

۳. بوسیدن، نه دست دادن

دست خود را کنار بگذارید و به جای آن هنگام اولین ملاقات، روبوسی کنید. دو بوسه (bisous) برای دیدارهای معمولی، سه بوسه یا بیشتر برای احوالپرسی با یک دوست در فرانسه رایج است.

 

۴. قدم زدن در همه جا

فرانسه کشوری است پر از گردشگران و کوهنوردان. چه در شهرهای بزرگ پیاده به سر کار رفتن را به جای حمل و نقل عمومی انتخاب کنید، چه در آخر هفته به پیاده ‌روی‌های طولانی (randos) بروید، اگر در فرانسه زندگی کنید، راه رفتن به سادگی به بخشی از زندگی شما تبدیل خواهد شد.

 

۵. هیچ وقت باقیمانده نان ندارید

نان در فرانسه به صورت روزانه خریداری می‌شود. این بدان معناست که به جای رفتن سراغ کیسه نان، به رفتن به نانوایی (boulangerie) برای خرید نان تازه عادت خواهید کرد.

عادت فرانسوی ها در خوردن پنیر

 

۶. خوردن پنیر قبل از دسر

سرو پنیر در فرانسه قبل از دسر خوردن بسیار رایج است. بنابراین از خوردن پنیر (fromage) قبل از خوردن فوندان شکلات (fondant au chocolat) لذت ببرید.

 

۷. غذا نخوردن در حال حرکت

گاهی اوقات افرادی را می‌بینید که مشغول خوردن یک باگت تازه از نانوایی (bakery) هستند، اما به طور کلی، غذا خوردن در فرانسه با لذت بردن همراه است و این یعنی نشستن دور میز با خانواده و دوستان.

 

۸. راحت درباره مسائل جنسی صحبت کردن

درباره مسائل جنسی راحت و بی‌خیال صحبت کنید. فرانسوی‌ها در مورد مسائل جنسی بسیار روشن فکر هستند، بنابراین حتی اگر به تازگی با کسی آشنا شده‌اید، این موضوعی نیست که از آن اجتناب شود.

تغییر ظاهر لباس ها با زندگی در فرانسه

 

۹. پوشیدن زیاد لباس مشکی

با گذشت زمان، خواهید دید که عادات خرید شما به طور تک تک تغییر می‌کند و کمد لباس شما به آرامی شروع به پر شدن از لباس‌های مشکی می‌کند.

 

۱۰. هر یکشنبه هجوم به مغازه‌ها در ساعت ۱۱:۵۵ صبح

به طور کلی مغازه‌ها در فرانسه به جز برخی سوپرمارکت‌های محلی کوچک که مجاز به فعالیت در صبح هستند، یکشنبه‌ها تعطیل هستند.

بیشتر رسوم و عادات فرانسوی ها با ایرانی‌ها متفاوت است. اگر به فکر مهاجرت یا زندگی در فرانسه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از اقدام، با شرکت در کلاس زبان فرانسه، خود را با فرهنگ و عادات مردم این کشور آشنا سازید.

آخر هفته های آرام در فرانسه

 

۱۱. شروع کردن آرام هفته

در بسیاری از شهرهای فرانسه، دوشنبه تقریباً مثل یکشنبه به نظر می‌رسد، با تعداد زیادی از مغازه‌ها و کافه‌های تعطیل. با گذشت زمان، به این شروع آرام‌تر هفته عادت خواهید کرد و حتی بعد از یک آخر هفته پرکار از آن استقبال خواهید کرد.

ممم

۱۲. تماشای برنامه‌های تلویزیونی فوق‌العاده طولانی

برنامه‌های تلویزیونی فرانسه طولانی هستند. یک برنامه استاندارد با وقفه‌های تبلیغاتی کم یا بدون هیچ تبلیغاتی ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد و اکثر برنامه‌های پربیننده دو ساعت طول می‌کشند.

نوشیدن قهوه داغ در کاسه در فرانسه

 

۱۳. نوشیدنی‌های داغ خود را در یک کاسه بنوشید!

نوشیدن قهوه‌ داغ در یک کاسه‌ گرم در یک صبح سرد، به خصوص در زمستان پاریس، زمانی که هوا سرد و زمین یخ‌زده است، یکی از عادات بی نظیر فرانسوی زبانان است.

ممم

۱۴. از قهوه‌ صبح خود لذت ببرید

حالا که صحبت از کافئین شد، بد نیست به این نکته توجه کنید که هر قهوه‌ای باید با لذت نوشیده شود. اصلا عجیب نیست که در راه کار در کافه‌ نزدیک محل خود توقف کنید و  اسپرسوی صبحگاهی‌تان را مزه مزه کنید و تماشاگر عبور و مرور افراد و ماشین‌ها باشید.

نیازی نیست زمان زیادی از روزتان را صرف کنید، اما اختصاص دادن ده دقیقه برای اینکه به سادگی از قهوه‌ صبحانه‌ خود لذت ببرید (به جای اینکه فیسبوک خود را چک کنید یا حتی ایمیل‌هایتان را مرور کنید) راهی عالی برای ریلکس کردن برای چند دقیقه و قبل از شروع روز پرکار پیش رو است.

لذت بردن از کنار یکدیگر بودن یکی از عادت های فرانسوی

 

۱۵. کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی هنگام غذا خوردن با خانواده

فرانسوی‌ها نه تنها از وسایل الکترونیکی سر میز صبحانه اجتناب می‌کنند، بلکه سر میز ناهار و شام هم همین کار را می‌کنند. این کار ادب محسوب می‌شود و می‌توانید واقعاً از زمانی که با دوستان، خانواده و همکاران صرف می‌کنید، لذت ببرید.

بیشتر بدانید: آموزش آداب معاشرت میز غذاخوری در فرانسه

 

۱۶. هر چیزی که دوست دارید بخورید! (البته با اعتدال)

مثل خیلی از چیزها، فرانسوی‌ها تعادل بین سلامتی و لذت بردن از زندگی را به خوبی برقرار کرده‌اند. در مجموع، زنان فرانسوی یکی از بالاترین امیدهای زندگی در جهان را دارند و تنها بعد از ژاپن و اسپانیا در رتبه‌ سوم قرار دارند.

وقتی در یک رستوران فرانسوی غذا سفارش می‌دهید، همه‌ چیز کاملاً چرب و چیل است؛ پنیرها، روغن‌ها، خامه، شراب. با این حال، غذا تازه است، عاری از افزودنی‌های مصنوعی و در اندازه مناسب. چه چیزی می‌توانید از این مورد یاد بگیرید؟ هر چه دوست دارید بخورید، فقط آن را با اعتدال انجام دهید.

وقت گذارندن خانواده های فرانسوی ها با یکدیگر

 

۱۷. با عزیزان خود وقت بگذرانید

چه دوست باشد، چه خانواده یا همکار، فرانسوی‌ها اهمیت گذراندن وقت با کسانی را که بیشتر دوستشان دارید درک می‌کنند. دلیلی وجود دارد که آن‌ها وسایل الکترونیکی را کنار می‌گذارند، با هم از ناهارهای طولانی لذت می‌برند و با غذا و شراب خوب با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

به این دلیل است که جایگزین خوبی برای تعامل واقعی انسان به انسان (vis-à-vis) وجود ندارد. راه عالی دیگر برای لذت بردن از زمان با افرادی که دوستشان دارید، شرکت در یک مهمانی شام فرانسوی است.

 

۱۸. هر طور که دوست دارید لباس بپوشید

مهم‌ترین عادتی که از زندگی در فرانسه یاد خواهید گرفت این است که هر چه باعث می‌شود احساس راحتی کنید بپوشید و سپس به استایل لباس پوشیدن‌تان افتخار کنید!

 

۱۹. همیشه برای مهمانی شام چیزی با خود ببرید

در حالی که این یک رسم است که در بسیاری از فرهنگ‌ها و کشورهای سراسر جهان دیده می‌شود، اما توجه به این نکته مهم است که در فرانسه حاضر شدن در خانه‌ کسی برای مهمانی (apéro) بدون اینکه برای میزبان هدیه‌ای ببرید، بسیار بی‌ادبانه تلقی می‌شود.

به طور معمول، آوردن چیزی شبیه گل یا یک بطری شراب کار خوبی است. اگر میزبان شما الکل نمی‌نوشد، گل‌های زیبا یک جایگزین خوب هستند. با این حال، حتماً گل‌هایی را بخرید که در فصل خودشان باشند، زیرا فرانسوی‌ها در این مورد بسیار حساس هستند.

برای مثال، از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت لاله بیاورید. از آوردن گل‌ داوودی خودداری کنید زیرا این گل‌ها برای مراسم خاکسپاری و قبرستان مناسب هستند.

تعطیلی مغازه ها در شب ها در فرانسه

 

۲۰. تعطیلی مغازه‌ها، کسب و کارها و ادارات دولتی

روی دیگر سبک زندگی فرانسوی‌ها این است که مراکز بسیار کمی ۲۴ ساعته یا حتی تا دیروقت باز هستند. به علاوه، در بسیاری از نقاط فرانسه، اکثر مغازه‌ها حتی برای ناهار چند ساعت در طول روز تعطیل می‌شوند و بسیاری از بانک‌ها، کتابخانه‌ها و کسب‌وکارهای کوچک هر یکشنبه و دوشنبه تعطیل هستند. اگر از فرهنگی می‌آیید که در آن رفاه و تجارت حرف اول را می‌زنند، این موضوع می‌تواند دیوانه‌کننده باشد.

 

۲۱. صحبت نکردن راجع به عقاید و باورهای مذهبی

یک فرد فرانسوی بومی چقدر هم که مذهبی باشد، در مورد آن صحبت نمی‌کند. نهایتاً ممکن است یک زنجیر با یک نماد مذهبی کوچک داشته باشند. اکثر مردم فرانسه نسبت به مردم بسیاری از کشورهای دیگر کمتر به معنویت علاقه دارند.

 

سخن پایانی

زندگی در فرانسه تجربه‌ای متحول‌کننده است که تأثیرات آن بر عادات و سبک زندگی فرد بسیار عمیق است. پس از چند ماه زندگی در این کشور، احتمالاً تغییراتی در عادات غذایی، سبک اجتماعی و نگرش به زندگی خواهید دید.

لذت بردن از غذاهای باکیفیت و متنوع، وقت‌گذرانی بیشتر در فضای باز و محیط‌های فرهنگی و توجه به جزئیات و زندگی روزمره، تنها بخشی از این تغییرات است.

این عادات جدید نه تنها زندگی روزمره شما را پرمعناتر می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا زندگی‌ای متوازن‌تر و لذت‌بخش‌تر داشته باشید. تطبیق با این عادات و سبک زندگی، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و ارزشمند از زندگی در فرانسه را برای شما رقم خواهد زد.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۶ / ۵. تعداد نظرات ۱۱

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *