کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان روسی

شانزدهم خرداد؛ روز زبان روسی

۵
(۵)

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید؛ اما بزرگترین گنجینه هر ملتی، زبانش است. به همین دلیل معمولا یک روز در سال را به عنوان روز آن زبان مشخص می‌کنند تا مردم قدر این گنجینه را بدانند. یکی از رایج‌ترین و زیباترین زبان‌های زنده جهان، زبان روسی است. برای مردم کشور روسیه، این زبان نشان‌دهنده آداب و رسوم، سنت‌ها، تجربه، زیبایی و قدرت آنهاست. از طرفی دیگر، زبان روسی به‌قدری زیباست که غنی‌ترین و محبوب‌ترین کتاب‌های حوزه ادبیات به این زبان نوشته شده‌اند.

 

در این مقاله می‌خوانید:

 

اگر در حال یادگیری زبان روسی هستید و می‌خواهید از ادبیات زیبای آن نیز بهره ببرید، می‌توانید کتاب مناسب خود را از بین رمان‌های یادگیری زبان روسی انتخاب کنید؛ در غیر این صورت حتما با کتاب جنگ و صلح لئو تولستوی آشنا هستید و یا اسم آن به گوش‌تان خورده است. علاوه بر این‌ها، اگرچه بیش از ۱۷۰ میلیون نفر (که با این تعداد، روسی به هفتمین زبان پرگویش جهان تبدیل شده است) روسی را به عنوان زبان مادری خود صحبت می‌کنند، یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری در نظر گرفته شده است.

تمامی این‌ها را گفتیم تا اهمیت و محبوبیت زبان روسی تا حدی برای شما آشکار شود. به‌خاطر همین میزان محبوبیت بود که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰، روز ۶ ژوئن را به عنوان روز جهانی زبان روسی اعلام کرد. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد روز این زبان زیبا خواهیم پرداخت.

کشور روسیه

 

تاریخچه روز زبان روسی

همانطور که اشاره کردیم، ۶ ژوئن به عنوان روز زبان روسی توسط یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، در سال ۲۰۱۰ اعلام شد که با سالروز تولد الکساندر پوشکین (۱۷۹۹-۱۸۳۷) مصادف شده است. الکساندر پوشکین را پدر ادبیات معاصر روسیه می‌دانند. اولین شعر او در ۱۵ سالگی منتشر شد و بسیاری از آثار او نیز از جمله داستان سقوط دون خوان، درام مهمان سنگی و شعر اسب سوار برنزی، شاهکاری بی‌نظیر و بی‌سابقه در ادبیات روس محسوب می‌شوند.

در واقع روز زبان روسی، به منظور تجلیل و قدردانی از تنوع فرهنگی، چندزبانی بودن و همچنین ترویج به کار بردن این زبان (که یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است) به وجود آمد. به غیر از روسی، پنج زبان دیگر نیز در سازمان ملل متحد به طور رسمی شناخته شده‌اند که عبارتند از: اسپانیایی، فرانسوی، انگلیسی، چینی و عربی.

الکساندر پوشکین

 

حقایق جالب در مورد زبان روسی

برخی از حقایق جالبی را که احتمالا در مورد زبان روسی نمی‌دانستید و به عنوان پاس داشتن روز جهانی آن بهتر است بدانید را در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • فقط در حدود ۲۰۰,۰۰۰ کلمه در زبان روسی وجود دارد. این تعداد کلمات از قرن نوزدهم به بعد، زمانی که تنها ۵۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ کلمه در فرهنگ لغت زبان روسی ثبت شده بود، دو برابر شده است. قابل ذکر است که این عدد در مقایسه با زبان انگلیسی که از بیش از یک میلیون کلمه تشکیل شده است بسیار کم و ناچیز است. در واقع، مردم کشور روسیه تعداد بسیار کمی از این کلمات را به کار می‌برند و خواهید دید که به دلیل کم بودن تعداد کلمات، بسیاری از آن‌ها بیش از یک معنی دارند. اگر در حال یادگیری زبان روسی هستید و معانی مختلف کلمات شما را گیج کرده است، می‌توانید با شرکت در کلاس خصوصی زبان روسی، خود را از این سردرگمی دربیاورید.
  • اگر قصد فضانورد شدن دارید، یادگیری زبان روسی برای‌تان یک ضرورت است؛ زیرا زبان روسی به عنوان زبان بین المللی که در ایستگاه‌های فضایی به کار می‌رود در نظر گرفته می‌شود. به طوری که در مواقع اضطراری، دستورالعمل‌هایی به زبان روسی به فضانوردان داده می‌شود. این قضیه به حدی اهمیت دارد که بخشی از دوره‌های آموزش فضانورد شدن شامل اقامت در مسکو برای یادگیری زبان محلی آن است.
  • کلمه “سزار” در روسی، از کلمه‌ای در زبان لاتین به معنای “مودار” گرفته شده است.
  • روسی، گسترده‌ترین و پرکاربردترین زبان در اوراسیا است و همانطور که اشاره کردیم، به همین دلیل روز جهانی مخصوص به خودش را دارد.
  • کلمه “آلمانی” در زبان روسی به معنای “کسانی که نمی‌توانند صحبت کنند” است. ریشه این کلمه از کلمه روسی دیگری به معنای “لال” گرفته شده است که علاوه بر این، به معنای “احمق” و “بی‌بیان” نیز می‌باشد. این کلمه در اصل برای خارجی‌هایی که نمی‌توانستند به زبان روسی صحبت کنند استفاده می‌شد.
  • الفبای سیریلیک روسی دارای ۳۳ حرف است که به ۱۰ مصوت، ۲۱ صامت و ۲ حرف تقسیم بندی می‌شوند که صدا ندارند.

الفبای سیریلیک

 

چگونه می‌توانیم روز زبان روسی را جشن بگیریم؟

راه‌های مختلف و متنوعی وجود دارد که می‌توانید روز زبان روسی را جشن بگیرید.

۱- می‌توانید به مطالعه برخی از آثار الکساندر پوشکین بپردازید با اگر در زبان روسی مهارت ندارید، بهتر است بدانید که بسیاری از اشعار و آثار او به زبان‌های دیگر، از جمله انگلیسی نیز ترجمه شده است.

۲- می‌توانید این روز را بهانه‌ای برای شروع یادگیری زبان روسی قرار دهید. ما در مقاله “روش های یادگیری زبان روسی” نکاتی را برای شروع یادگیری زبان روسی از صفر آورده‌ایم. یادگیری زبان روسی، علاوه بر اینکه به تقویت حافظه شما کمک می‌کند، مزایای بی‌شمار دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • در کشور روسیه، تنها حدود پنج درصد از مردم به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. به همین دلیل، اگر قصد دارید در آینده به روسیه سفر کنید، بهتر است که تا حدی با این زبان آشنا باشید. علاوه بر این‌ها، یادگیری زبان روسی می‌تواند به شما در یادگیری سایر زبان‌های اسلاوی کمک بسیار زیادی بکند. زبان‌های اسلاوی، زبان‌هایی هستند که از الفبای لاتین یا سیریلیک استفاده می‌کنند که شامل زبان‌هایی مانند اسلواکی، چک، لهستانی، مقدونی، بلغاری، بلاروسی و اوکراینی می‌شوند.
  • با یادگیری زبان روسی می‌توانید فرصت‌های شغلی بیشتری را برای خود پیدا کنید. مهارت داشتن در یک زبان غیر از زبان مادری خود، می‌تواند همیشه به تقویت رزومه شما کمک کند.
  • یادگیری زبان روسی به شما در درک فرهنگ شگفت انگیز این کشور و گسترش دید شما نسبت به جهان بسیار کمک می‌کند. وقتی زبان جدیدی را یاد می‌گیرید، علاوه بر کلمات و قوائد، در حال دریافت بینش و سنت‌های یک فرهنگ دیگری هستید.

۳- همچنین می‌توانید روز زبان روسی را با برگزاری یک مهمانی کوچک همراه با خانواده و دوستان خود و درست کردن غذاهای روسی جشن بگیرید و علاوه بر این، می‌توانید غذاهایی را که درست کرده‌اید، هنگام تماشای فیلم و سریال‌های روسی میل کنید و با فرهنگ این کشور بیشتر آشنا شوید.

روز جهانی زبان روسی

 

سخن پایانی

روز زبان روسی، یک روز جهانی مصادف با سالروز تولد الکساندر پوشکین است که نبوغ و استعداد او در تمامی رمان‌ها، اشعار و دیگر آثار او به خوبی نمایان است. شما می‌توانید با کارهای مختلف این روز را جشن بگیرید و با این زبان و فرهنگ مردمان این کشور بیشتر آشنا شوید. ایده‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید هر سال یکی از آن‌ها را انجام دهید یا صرفا سادگیری زبان روسی را شروع کنید و سال‌ها به تقویت مهارت خود در این زبان بپردازید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *