کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان روسی

۱۳ رمان‌ جذاب برای یادگیری زبان روسی برای سطوح مبتدی تا پیشرفته

۵
(۶)

یاد گرفتن زبان روسی می­‌تواند برای هر کسی چالش­‌برانگیز باشد. از حروف الفبا گرفته تا دستور زبان و تلفظ صحیح کلمات، این زبان آن قدر چیز برای یاد گرفتن دارد که شاید به ذهنتان هم نرسد سراغ کتاب‌­های داستان بروید؛ اما نکته مهم دقیقا همین جاست: خواندن رمان های مناسب برای یادگیری زبان روسی از بهترین کارها برای یادگیری به شمار می‌­رود.

در ادامه می­‌خوانیم:

 

چگونه با خواندن رمان­‌های روسی زبان خود را تقویت کنیم؟

همان طور که گفتیم، خواندن رمان­‌های روسی می­‌تواند راه شگفت ­انگیزی برای آشنایی با ساختارهای دستوری رایج در این زبان و نیز یادگیری طیف گسترده­‌تری از واژگان آن باشد. در واقع، خواندن رمان به زبانی که در حال یادگیری آن هستید، در هر سطحی مفید و تاثیر­گذار است و در عین حال سرگرم­ کننده. بنابراین شاید بد نباشد مطالعه رمان­‌های روسی را جزو برنامه روزانه خود قرار دهید.

خواندن رمان و کتاب داستان به زبان اصلی، راهی عالی برای غوطه‌­ور شدن در خود و به دست آوردن درک فرهنگی عمیق‌تر از افرادی است که به آن زبان صحبت می‌کنند. هر کتاب داستان قابلیت این را دارد که شما را به یک دنیای متفاوت ببرد. وقتی رمان می­‌خوانید، نه فقط مهارت خواندن خود را تقویت می‌کنید؛ بلکه در زمینه درک مطلب هم حرفه‌­ای می‌شوید. علاوه بر این، اگر در حین خواندن رمان به نسخه صوتی آن نیز گوش فرا دهید، می‌توانید مهارتتان را در شنیدن نیز بالا ببرید. فوق ­العاده نیست؟

راستی، نت‌برداری در حین خواندن یادتان نرود! یادداشت کردن کلمات جدید می‌تواند به یاد آوردن آن‌ها را برایتان ساده‌تر کند.

 

کدام رمان­‌ها برای تقویت زبان روسی مفید هستند؟

البته که رمان‌های روسی بی‌­شمار هستند. هر چه باشد، ادبیات روسیه از مطرح‌­ترین جریان‌­های ادبی دنیا به شمار می­‌رود. اما چیزی که در این‌جا اهمیت دارد، نه مطرح بودن رمان­‌ها و آثار ادبی، که پتانسیل آن‌­ها برای تقویت زبان روسی شماست.

با توجه به سطح خود رمانتان را انتخاب کنید

 

اگر به دنبال یادگیری اصطلاحات پر­کاربرد و روزمره زبان روسی هستید، پیشنهاد ما خواندن رمان‌­های جدیدتر است. البته در کل، برای گسترش دامنه لغاتی که بلد هستید، بهتر است کتاب­ های مورد نظرتان را از طیف وسیع‌­تر زمانی و حتی موضوعی انتخاب کنید.

نکته دیگری که در این رابطه مهم است، هم­‌خوانی سطح کتاب مورد نظر با سطح زبان روسی شماست. فرضا اگر سطح شما در زبان روسی متوسط است، با خواندن رمان­‌های بسیار ساده احساس برتری کاذب پیدا خواهید کرد و برعکس، اگر سراغ کتاب‌های سنگین با ادبیات پیچیده بروید، اعتماد به نفستان را از دست خواهید داد. بنابراین سعی کنید در هر سطحی که قرار دارید، کتاب‌­های داستان مطابق با آن سطح را بخوانید و به مرور پیشرفت کنید. علاوه بر مطالعه رمان های روسی می‌توانید اقدام به رزرو کلاس خصوصی زبان روسی نمایید تا همگام با معمتان یادگیری را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: کتاب‌­های موثر در یادگیری و تقویت زبان روسی

در ادامه، چند مورد از برترین رمان ها در یادگیری و تقویت زبان روسی را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

بهترین رمان های روسی برای سطح مبتدی

بیایید با رمان­‌های ساده‌تر شروع کرده و جلو برویم.

 

۱- بیست نامه از روسیه

نام اصلی کتاب Двадцать писем из России
نویسنده Tatiana Mikhaylova
سطح مبتدی

این کتاب در قالب ۲۰ نامه از یک پسر روسی به نام نیکیتا، به دوست آمریکایی­اش نوشته شده است. او از طریق این نامه‌­ها در مورد زندگی خود صحبت می‌کند؛ از همسایه­‌ها، دوستان و خانواده گرفته تا کارهای روزمره. نیکیتا همین­طور در مورد زندگی در آمریکا از دوستش سوال می­‌پرسد.

رمان بیست نامه از روسیه برای یادگیری زبان روسی

 

بیست نامه از روسیه یک گزینه مفید و آسان برای تمرین مکالمه به زبان روسی است. با خواندنش می‌­توانید علاوه بر یادگیری صحبت در مورد خودتان، از دیگران به زبان روسی سوال بپرسید.

 

۲- بادبان‌­های سرخ

نام اصلی کتاب Алые Паруса
نویسنده Alexandr Grin
سطح مبتدی

یک داستان زیبای روسی، از آن­‌ها که هم بچه‌­ها و هم بزرگسالان می‌توانند از خواندنش لذت ببرند.

 بادبان‌­های سرخ برای یادگیری زبان روسی

 

آرتور گری پسری از خانواده‌ای ثروتمند است که آرزو دارد ناخدا شود. از سوی دیگر، آسول را داریم؛ دختر یک ناخدا که به دلیل کارهای پدرش توسط دهکده خود طرد شده است. خلاصه، مسیر این دو نفر در کتاب داستان به هم برخورد می‌­کند؛ مثل رویاهایی که به واقعیت بدل می‌­شوند.

داستان توسط پیرمردی روایت می‌­شود که در خواب می‌­بیند روزی یک کشتی با بادبان‌های سرخ می­‌آید تا دختر را با خود ببرد. بله، این ماجرا با داستان‌های معمول روسیه فرق دارد؛ اما سر زدن به یک دنیای خیالی نمی‌­تواند خالی از لطف باشد. جالب است بدانید که حتی سانسورچیان شوروی این کتاب را دوست داشتند و از رویش یک نمایش باله هم تهیه شده. گذشته از این، هر ساله در سنت پترزبورگ جشنی با نام این کتاب برگزار می‌­شود.

 

۳- پیکووایا داما – بی­بی پیک

نام اصلی کتاب Пиковая Дама
نویسنده A S Pushkin
سطح مبتدی

این یکی نوشته پوشکین است؛ نویسنده و شاعر بسیار مشهور روسی که به عنوان استاد تقلید طنزگونه شناخته می­‌شود. کتاب‌های او جذاب و روشن‌گرند و او عملا نماد فرهنگ روسیه است. بی­بی پیک، داستانی است درباره یک افسر روسی با اصلیت آلمانی که متوجه می‌­شود یک بانوی مسن قادر است با دانش عرفانی خود بدون خطر قمار کند و عمیق ترین حقایق ممنوعه را بداند. وسوسه‌­برانگیز است؛ مگر نه؟

رمان پیکووایا داما – بی­بی پیک برای یادگیری زبان روسی

 

وقتی این زن راز را لو نمی­‌دهد، افسر او را با یک تپانچه تهدید می­‌کند و از قضا، زن از ترس می‌میرد. دوست دارید بدانید بعد چه اتفاقی می‌­افتد؟ داستان را بخوانید!

 

۴- قصه‌های کلاسیک روسی: بابا یاگا جادوگر بزرگ

نام اصلی کتاب Сказка о Бабе-Яге
نویسنده Irina Ivanishko – Maria Thompson
سطح مبتدی

بابا یاگا جادوگر بزرگ برای یادگیری زبان روسی

 

این کتاب شامل چهار داستان در مورد یک شخصیت معروف در داستان­‌های عامیانه روسیه است؛ یعنی بابا یاگا! اما بابا یاگا کیست؟ یک پیرزن که در اعماق جنگل در یک کلبه مخوف زندگی می­‌کند. در داستان‌های عامیانه روسی، این پیرزن به شکل یک جادوگر ترسناک به تصویر کشیده شده که بچه‌ها را می خورد، اگرچه شانس با این بچه­‌ها یار است و معمولاً در آخرین لحظه موفق به فرار می‌شوند!

اگر قصد دارید در کنار تمرین مطالعه رمان‌­های روسی با فرهنگ روسیه نیز آشنا شوید، این کتاب یک انتخاب عالی است و خصوصا در نسخه ویرایشی آن برای مبتدیان از زبانی ساده‌تر استفاده شده است.

 

۵- داستان‌­های کوتاه روسی برای مبتدیان

نام اصلی کتاب Russian Short Stories for Beginners
نویسنده Olly Richards
سطح مبتدی – متوسط

داستان‌­های کوتاه روسی برای مبتدیان برای یادگیری زبان روسی

 

این کتاب ۸ داستان کوتاه از انواع ژانرهای جذاب، از علمی تخیلی و جنایی گرفته تا تاریخی و هیجان‌انگیز دارد؛ خواندنش بسیار سرگرم‌کننده است و به شما هزاران واژه جدید یاد خواهد داد. این کتاب برای بهبود درک شما از زبان روسی مناسب است و یک نسخه متوسط هم دارد که در سطح بعدی به کارتان خواهد آمد.

 

۶- بدون شاهد

نام اصلی کتاب Bez Svidetelej
نویسنده Igor Zabelin
سطح مبتدی

بدون شاهد برای یادگیری زبان روسی

 

بدون شاهد، یکی از چندین کتاب مجموعه داستان‌­های روسی آسان است. و اما ماجرای کتاب:

سوتلوف مردی است که ماه‌­ها را به سفرهای دوردست در جنگل می گذراند؛ آن­جا تنهاست و به امید لحظه‌­ای زندگی می‌­کند که عشقش سونیا را ببیند. سوتلوف پس از بازگشت از سفر متوجه می‌شود که سونیا با یک زمین‌شناس ازدواج کرده است و حسابی ناراحت می‌­شود. او بعداً به سفر دیگری می‌رود؛ این بار با نامزد سونیا. در این سفر، جناب نامزد آسیب می‌بیند و سوتلوف باید انتخاب کند که او را با خودش ببرد یا ترکش کند تا انتقام بگیرد.

 

۷- حس و حال داستان

نام اصلی کتاب Рассказ-Сенсация
نویسنده Ignaty Diakov
سطح مبتدی

حس و حال خوب برای یادگیری زبان روسی

 

این کتاب بخشی از مجموعه ۳ کتاب درسی نسبتاً غیر متعارف روسی است، مجموعه‌­ای از داستان‌های پلیسی سرگرم‌کننده‌ای به زبان معاصر، خودمانی و طنزآمیز!

ماجرای کتاب درباره یک بانکدار گوادلوپی است به نام جورج. جورج سفری را آغاز می‌کند که منجر به اتفاقات بسیار عجیب و غریبی می‌­شود. شخصیت‌های مختلف این داستان، هر یک پیشینه‌های فرهنگی متفاوتی دارند و در گوادلوپ، روسیه و اروپا با هم ملاقات می‌کنند. این شخصیت‌­ها هر چند زندگی نرمالی دارند، اما با شر نیز در مبارزه‌­اند!

 

۸- داستان ماهیگیر و ماهی

نام اصلی کتاب Сказка о рыбаке и рыбке
نویسنده Alexander Pushkin
سطح مبتدی

داستان ماهیگیر و ماهی در مورد یک پیرمرد، یک پیرزن، یک ماهی طلایی جادویی و در نهایت، آخر و عاقبت طمع انسان است. این شعر کلاسیک آن قدر ساده است که کودکان می‌­توانند آن را بخوانند و در عین حال به قدری پیچیدگی دارد که می‌­تواند برای بزرگسالان مناسب باشد. این افسانه مربوط به دهه ۱۸۰۰ که به دست پوشکین، پدر زبان روسی مدرن نوشته شده است، برای مبتدیان یادگیری زبان روسی گزینه خوبی به حساب می‌­آید.

 

بهترین رمان های روسی برای سطح متوسط

 

۱- بانو با سگ ملوس

نام اصلی کتاب Дама с собачкой
نویسنده Anton Chekhov
سطح متوسط

کتاب بانو با سگ ملوس به زبان­‌آموزان سطح متوسط روسی

 

کتاب بانو با سگ ملوس به زبان­‌آموزان سطح متوسط پیشنهاد می­‌شود. خواندن و درک این داستان آسان است، به ویژه در مقایسه با متون چالش‌برانگیز کلاسیک‌های روسی. ماجرای داستان هم در مورد رابطه عاشقانه بین دو فرد متاهل است که طی تعطیلات در استراحتگاه دریایی کریمه یالتا اقامت دارند.

 

۲- یک زن خارجی

نام اصلی کتاب Иностранка
نویسنده Sergei Dovlatov
سطح متوسط

سرگئی دولاتوف روزنامه‌نگار و نویسنده‌­ای بود که در اتحاد جماهیر شوروی کار می‌کرد، اما پس از یک دوره آزار و اذیت شدید مقامات، در سال ۱۹۷۸ به ایالات متحده مهاجرت کرد. یک زن خارجی، در سال ۱۹۸۶، به عنوان عرض احترام دولاتوف به مهاجران شوروی ساکن در نیویورک در دهه ۱۹۸۰ نوشته شده و خواندنش به دلیل جملات کوتاه و دیالوگ‌های واضح به ­زبان‌­آموزان سطح متوسط ​​توصیه می‌­شود.

 

۳- استایلیست

نام اصلی کتاب Стилист
نویسنده Alexandra Marinina
سطح متوسط

استایلیست، یک داستان پلیسی است. در این کتاب، داستان آناستازیا کامنسکایا، افسر بخش تحقیقات جنایی را می‌­خوانیم که رهبری تحقیقات یک قتل زنجیره‌ای را به دست دارد. این کتاب مناسب سطح متوسط است و به کسانی توصیه می‌­شود که به دنبال یک داستان امروزی‌­تر هستند.

 

بهترین رمای های روسی برای سطح پیشرفته

 

۱- دکتر ژیواگو

نام اصلی کتاب Доктор Живаго
نویسنده Boris Pasternak
سطح پیشرفته

و اما برویم سراغ مورد بعدی که یک اثر از ادبیات کلاسیک روسیه است. برای زبان‌­آموزانی که در سطح پیشرفته‌ قرار دارند، دکتر ژیواگو می‌­تواند انتخاب درستی باشد. این کتاب نه آنقدر قدیمی است که از خواندن کلماتش کلافه شوید و نه آنقدرها ساده. ماجرای این کتاب، یک طرح طولانی و پیچیده دارد که حتی برای روس‌­زبانان چالش‌­برانگیز است. خوب است بدانید که نویسنده‌اش، یعنی پاسترناک به خاطر این کتاب برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

 

۲- کتاب­‌های رد کالینکا

نام اصلی کتاب Red Kalinka Books
نویسنده
سطح مبتدی – متوسط – پیشرفته

کتاب‌­های رد کالینکا برای یادگیری زبان روسی

رد کالینکا یک مدرسه روسی واقع در مالاگا، اسپانیا و ناشر مطالبی در رابطه با زبان روسی است. با انتخاب این مجموعه به کتاب‌­های درجه‌بندی شده آن دسترسی خواهید داشت که شامل متون روسی با ترجمه به زبان انگلیسی و همچنین فایل‌های صوتی روی سی دی است؛ بنابراین می‌­توانید همزمان بخوانید و گوش دهید.

کتاب‌­های رد کالینکا از سطح مبتدی شروع می­‌شوند و در سطح متوسط و بالاتر نیز موجودند. داستان سطح مبتدی این کتاب در مورد پاتریک است، یک فرد خارجی که در مسکو زندگی می­‌کند و فصل‌­هایی مثل «پاتریک و دوستانش»، «اولین زمستان پاتریک» و «پاتریک به تئاتر می‌رود» را شامل می­‌شود.

 

کلام آخر

این هم از این! حالا یک لیست از رمان­‌های روسی برای تقویت زبان در اختیار دارید که کمک می­‌کنند مهارت خواندن به این زبان را ارتقا دهید. شاید در ابتدای راه یادگیری زبان روسی، رفتن به سراغ ادبیات کلاسیک عاقلانه نباشد، اما قطعا در میان گزینه‌­های زیادی که موجودند، می‌­توانید مواردی را که با سطح شما مطابقت دارند، پیدا کنید. اگر عادت به مطالعه منظم داشته باشید و این کار را با خواندن نسخه زبان اصلی رمان­‌های روسی انجام دهید، زبان روسی شما به سرعت بهبود می‌­یابد. نکته کلیدی این است که زیاد بخوانید، آنچه را دوست دارید، بخوانید و از خواندن لذت ببرید!

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *