کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان سوئدی

بهترین فیلم و سریال های یادگیری زبان سوئدی برای مبتدی تا پیشرفته

۵
(۳)

فیلم‌ها یا سریال‌های تلویزیونی یکی از راه‌های عالی برای یادگیری زبان سوئدی هستند. بسیاری احساس می‌کنند بر خلاف خواندن کتاب، تماشای فیلم برای ذهن، کمتر خسته کننده است. علاوه بر این، غوطه ور شدن در یک داستان برای یک ساعت و نیم کامل یا تماشای یک سریال کامل آسان‌تر است. از طرفی، تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها راهی عالی برای تمرین زبان مدنظرتان است زیرا فقط با شنیدن آن زبان چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. علاوه بر این، در مورد جنبه‌های فرهنگی آن کشور نیز اطلاعات زیادی به دست می‌آورید.

فهرست مطالب:

 

معرفی فیلم و سریال های یادگیری زبان سوئدی

 

فیلم های یادگیری زبان سوئدی برای سطح مبتدی

 

۱) As It Is in Heaven (2004)

تعارض باعث شکست در دوستی و ایجاد دشمن می‌شود. اتفاقی که در این فیلم افتاد. دانیل دارئوس، رهبر ارکستر بین‌المللی، از مردم می‌خواهد موسیقی بسازند که قلب مردم را باز کند. قلب خودش اما در وضعیت بدی است. او پس از سکته قلبی در روستای نورلند در شمال سوئد بازنشسته شد. مردم از او می‌خواهند که با گروه کر کلیسا همکاری کند، که در نهایت او موافقت کرد. سرانجام ادل مردم را به دست آورد و شادی خود را در موسیقی دوباره کشف کرد. این فیلم داستان عشق، اجتماع و رستگاری از طریق ایمان یک مؤمن واقعی به قدرت‌های متعالی موسیقی است.

“همانطور که در بهشت است”، یک فیلم برجسته برای افرادی است که تازه یاد می‌گیرند چگونه سوئدی صحبت کنند.

As It Is in Heaven

 

۲) Persona (1966)

“پرسونا” تاثیری را که یک فرد می‌تواند بر شخصیت دیگران بگذارد را به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال، یک بازیگر زن صحنه به طور ناگهانی صحبت نمی‌کند و باقی عمر خود را با یک پرستار جوان در یک خانه ساحلی برای بهبودی تنها می‌ماند. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه احساسات آنها در طی چند هفته طور مرموزی به هم نزدیک شده و باعث ایجاد مشکلات روانی می‌شود. پرسونا به شما امکان می‌دهد زبان سوئدی را حتی در ابتدای کار، با بی صدا بودن یک شخصیت به سرعت یاد بگیرید.

Persona

 

۳) Show Me Love (1998)

“عشق را به من نشان بده” فیلمی درباره دو دختر نوجوان با شخصیت‌های کاملاً متفاوت است. درام عاشقانه معضلات این دو را با هم ادغام می‌کند و لحظات خنده داری را ایجاد می‌کند. در این فیلم، شما صداقت عاطفی وارد شده به رابطه آنها را مشاهده خواهید کرد. از طرفی، سورپرایزهای کمی در طول فیلم، باعث می‌شود تا انتها آن را تماشا کنید. این فیلم از دیالوگ‌های ساده و واژگان بدون پیچیدگی استفاده می‌کند تا برای یک دانش آموز مبتدی زبان سوئدی مفید باشد.

Show Me Love

 

۴ ) The Seventh Seal (1957)

فیلم “مهر هفتم” به کارگردانی اینگمار برگمن افسانه ای، هدف زندگی و وجود انسان بر روی زمین را زیر سوال می‌برد.این شاهکار از سینمای سوئد، مرگ را به تصویر می‌کشد و ناامیدی انسان‌ها را برای زنده ماندن هر چه بیشتر نشان می‌دهد. با زبان رایج و واژگان ساده، The Seventh Seal یک انتخاب عالی برای زبان آموزان سطح ابتدایی زبان سوئدی است.

The Seventh Seal

 

۵) Wild Strawberries (1957)

یکی دیگر از فیلم های اینگمار برگمان، “توت فرنگی های وحشی”، یک درام عاشقانه است که از تصاویر نمادین استفاده می‌کند و به یک شاهکار واقعی سینمای سوئد تبدیل شده است. این فیلم درباره رویاها و فلاش بک‌های استاد سالخورده ای است که سفر خود را برای دریافت مدرک افتخاری نمایش می‌دهد. Seventh Seal یک انتخاب عالی برای زبان آموزان سطح ابتدایی زبان سوئدی با زبان رایج و واژگان ساده است.

Wild Strawberries

 

فیلم های یادگیری زبان سوئدی برای سطح متوسط

 

۱) Evil (2003)

“شیطان” (Ondskan) به کارگردانی میکائیل هافستروم یک فیلم درام سوئدی بوده که بر اساس رمانی به همین نام اثر یان گیلو در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است. در واقع می‌توان گفت که این فیلم یک داستان سینمایی و روانشناختی حماسی در مورد بی رحمی نوجوانان است. بنابراین، می‌توان گفت که ایول یک داستان متقاعد کننده در مورد اریک، پسری ۱۶ ساله که زندگی او به دلیل خشونت مختل شده است. گذراندن دوران سخت کودکی و تأثیر یک خانواده ناکارآمد، او را تبدیل به یک نوجوان خشن می‌کند. به دلیل رفتار پرخاشگرانه‌اش، مدرسه او را اخراج می‌کند.

او در پایان به یک مدرسه شبانه روزی خصوصی می‌رود که در آن دانش آموزان ارشد، جوانان را کنترل می‌کنند. آیا او با ستمگران مقابله می‌کند و با خطر اخراج مواجه می‌شود؟ یا آنها را نادیده می‌گیرد و با دوستانش دچار ذلت می‌شود؟ بنابراین، باید گفت که ایول یکی از فیلم‌هایی است که برای یادگیری زبان سوئدی در سطح متوسط باید تماشا کنید.

Evil

 

۲) (۲۰۱۴) Force Majeure

“فورس ماژور” به نویسندگی و کارگردانی روبن اوستلوند، نوعی فیلم فاجعه آمیز و کمدی سیاه درباره یک رابطه است. این داستان درباره یک خانواده سوئدی است که برای تعطیلات در کوه‌های آلپ فرانسه وقت می‌گذرانند. هوا خوب بود و همه چیز نفس گیر به نظر می‌رسید. یک روز در حین صرف ناهار در رستورانی در کنار کوه، یک بهمن همه چیز را زیر و رو می‌کند. توماس بدون فکر کردن به امنیت خانواده از صحنه فرار میکند و همسرش ابا و فرزندانش را به حال خود رها میکند.

در عرض چند دقیقه، خطر از بین میرود و همه چیز به حالت عادی باز میگردد. اما متأسفانه بهمن دیگری در ازدواج و خانواده رخ داد. این فیلم برای درک لهجه و جملات سوئدی بسیار مناسب است و شما را به تماشای فیلم‌های بیشتر برای یادگیری سوئدی ترغیب می‌کند.

Force Majeure

 

۳) Let the Right One In (2008)

فیلم “اجازه دهید فرد مناسب وارد شود” حول محور پسری ۱۲ ساله قلدر و جوان می‌گذرد که با همسایه جدیدش دوست می‌شود. همانطور که هر دو رشد می‌کنند، دختر تاریک‌ترین راز خود را با او در میان می‎گذارد. دختر کوچک که یک خون آشام است، درگیر یک سری قتل‌های محلی است. او برای بقای خود خون می‌خواهد. این درام عاشقانه برای زبان آموزان سوئدی در سطح مبتدی به دلیل سادگی و واژگان آسان بسیار مناسب است.

Let the Right One In

 

۴) A Man Called Ove (2015)

داستان “مردی به نام اوه” حول محور یک مرد مسن عصبانی بوده که زندگی را رها کرده است. او دمدمی مزاج است و همیشه سعی می‌کند قوانین انجمن بلوکی را تنظیم کند. این کمدی درام پر از طنز است. در واقع می‌توان گفت که زبان ساده روزمره فیلم را برای زبان آموزان سوئدی در تمام سطوح مناسب می‌کند.

A Man Called Ove

 

۵) The Girl Who Played with Fire (2009)

فیلم “دختری که با آتش بازی کرد” دنباله‌ای بر فیلم «دختری با خالکوبی اژدها» است که هکر رایانه‌ای را به دردسر می‌اندازد و او را به سه قتل متهم می‌کند. سپس او فرار می‌کند. از طرفی، روزنامه نگار باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا نام خود را از آثاز جرم پاک کند. درام جنایی-مهیج اسرار بسیاری را در خود جای داده است که تماشای آن را هیجان انگیز می‌کند. این فیلم با زبان محلی و واژگان پیشرفته برای زبان آموزان سطح متوسط زبان سوئدی مناسب است.

The Girl Who Played with Fire

 

۶) Sune vs Sune

پسری متوجه می‌شود که همکلاسی دارد که اسمش هم سونه است و به نظر می‌رسد نسخه بهتری از خودش باشد. او خیلی سریع محبوب می‌شود و سون باید بر ترس خود از خوب نبودن غلبه کند. داستان فیلم “سونه در برابر سونه” پر از طنز است و می‌توان در SVT Play تماشا کرد.

Sune در مقابل Sune

 

۷) The Bridge

“پل” یک درام جنایی سوئدی و بخشی دانمارکی است که مردم سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در واقع این فیلم تعدادی از ویژگی‌های جالب فرهنگی سوئدی را برجسته می‌کند و همچنین تفاوت بین دانمارکی‌ها و سوئدی‌ها را نشان می‌دهد. صحنه‌های این فیلم در هر دو شهر کپنهاگ و مالمو انجام می‌گیرد و بینش جالبی از نزدیکی بین این دو شهر ارائه می‌کند.

The Bridge

 

۸) Kann Ingen Sorg

نمی‌توان محبوبیت و اهمیت موسیقیدان سوئدی هاکان هلستروم در سوئد را دست کم گرفت. او یک سوپراستار در کشور است و مسلماً محبوب ترین هنرمند سوئدی زبان است که از سوئد ظهور کرده است. وقتی او در Grona Lund، یک پارک در استکهلم بازی می‌کرد، مردم یک شب در خیابان می‌خوابیدند تا روز بعد بتوانند او را ببینند. این فیلم بر اساس و موسیقی متن توسط هلستروم ساخته شده و رویاهای پسری برای تبدیل شدن به یک موسیقیدان را بررسی می‌کند. نکته جالب در مورد فیلم “کان اینگن سورگ” این است که خود هلستروم نقش کوتاهی در فیلم دارد.

Kann Ingen Sorg

 

۹) Offside

بر کسی پوشیده نیست که مردم سوئد عاشق فوتبال هستند و بسیاری از ستارگان آن در صورت موفقیت تقریباً معروف می‌شوند. با وجود این، برنامه‌های تلویزیونی یا فیلم‌های کمی درباره فوتبال سوئد در نتفلیکس وجود دارد که “آفساید” بهترین انتخاب است.  آفساید داستان باشگاه خیالی Stenfors BK را روایت می‌کند که به پایین ترین دسته سوئد سقوط کرده است. برای بالا رفتن از جدول، آنها دانکن میلر حرفه ای سابق انگلیسی را با نتایج خنده دار به میدان می‌آورند.

Offside

 

۱۰) The Swimsuit Issue

“مسئله لباس شنا” یکی دیگر از فیلم‌های سبک سوئدی در آمازون پرایم است. این فیلم درباره گروهی از دوستان است که درگیر شنای همزمان می‌شوند. هدف فردریک و دوستانش ایجاد تنها تیم شنای هماهنگ مردانه در کشور است.در طول فیلم، تیم تلاش می‌کند تا در ورزشی که قبلاً تجربه کمی در آن داشتند، پیشرفت کند. این فیلم به کارگردانی مانس هرنگرن ساخته شد و چندین بازیگر برجسته از جمله آندریاس روتلین سونسون و جوناس ایند در آن حضور داشتند.

The Swimsuit Issue

 

۱۱) (Lantisar(2019

“بازگشت به خانه” فیلمی است که بر روی زن جوانی به نام ماد تمرکز دارد. ماد پس از بزرگ شدن در روستاهای سوئد به استکهلم نقل مکان می‌کند و باید با استرس‌های زندگی در شهرهای بزرگ کنار بیاید. زمانی که در پایتخت سوئد است، نامه ای از پدرش دریافت می‌کند. ماد به زادگاهش برمی‌‎گردد و آخر هفته را با خانواده اش می‌گذراند. او وقتی در شهر خود بود، نگرشش نسبت به جایی که بزرگ شد تغییر کرد. الن هلیندر در این فیلم نقش ماد را بازی می‌کند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به پیتر شوکوئیست و کریستوفر ال جانسون اشاره کرد. مالین دال کارگردانی این فیلم را بر عهده داشت.

 

۱۲) Flocking

فیلم “دسته جمعی” در روستاهای سوئد اتفاق می افتد و در سال ۲۰۱۵ اکران شد. شخصیت اصلی فیلم یک دختر ۱۴ ساله است. در فیلم، او ادعا می‌کند که به او تجاوز شده است  اما هیچ کس او را باور نمی‌کند. پس، او باید با روستایی که علیه او و خانواده‌اش صحبت می‌کنند، مقابله کند.  Flocking در داخل کشور سوئد نسبتاً موفق بود و سه جایزه در جوایز Guldbagge دریافت کرد. علاوه بر این، فلاکینگ در Ale Kino 2015 موفق به کسب جایزه اصلی جشنواره شد!

Flocking

 

فیلم های یادگیری زبان سوئدی برای سطح پیشرفته

 

۱)The Girl with the Dragon Tattoo (2009)

“دختری با خالکوبی اژدها” با الهام از کتابی با همین نام یک درام جنایی هیجان انگیز است. در این فیلم، یک روزنامه‌نگار دست به دست یک هکر کامپیوتری با یکدیگر همکاری می‌کنند تا رازهای مخوف مربوط به تحقیقات قتل ۴۰ ساله را آشکار کند. متأسفانه، عمیق تر شدن جرم، خطر زندگی آنها را افزایش می‌دهد. این فیلم با استفاده از زبان روزمره و برخی از واژگان پیشرفته،برای زبان آموزان سطح متوسط ​​زبان سوئدی مناسب است.

The Girl with the Dragon Tattoo

 

۲) Fanny and Alexander (1982)

“فانی و الکساندر” اثر اینگمار برگمان در سال ۱۹۸۲ دو نسخه ۳۱۲ و ۱۹۷ دقیقه ای دارد.این شاهکار الهام بخش بسیاری از فیلمسازان در سراسر جهان بوده است. این فیلم یک قطعه خیره کننده از سینمای سوئد است که چشمگیر و فوق العاده بازی شده است. داستان فیلم در سوئد در آغاز قرن بیستم می‌گذرد و داستان زندگی و ماجراهای دو برادر و خواهر ثروتمند به نام‌های فانی و الکساندر اکدال را دنبال می‌کند. داستان زمانی تغییر می‌کند که پدرشان اسکار بر اثر سکته می‌میرد و سپس مادرشان امیلی با اسقف ادوارد ازدواج می‌کند اما ماجرایی در حوزه عشق، زندگی، مرگ و همه چیز پیرامون آن اتفاق می‌افتد.

اگر به تماشای یکی از بهترین فیلم‌های سوئدی که تا کنون ساخته شده‌اید علاقه‌مندید، این فیلم باید در فهرست شما باشد زیرا برنده چندین نامزد بهترین فیلمبرداری در اسکار و بهترین فیلم خارجی در گلدن گلوب شده است.

Fanny and Alexander

 

۳) The 101 year old man who skipped out on the bill and disappeared

کل داستان فیلم “مرد ۱۰۱ ساله‌‍‌ای که از قبض خارج شد و ناپدید شد” بسیار پوچ و سرگرم کننده است. یک پیرمرد اساساً به دنبال یک دستور العمل نوشابه روسی است که گم کرده است، اما دیگران نیز به دنبال آن هستند. این یک فیلم عالی است که می توان آن را در نتفلیکس تماشا کرد اما احتمالاً به زیرنویس انگلیسی (یا سوئدی) نیاز خواهید داشت.

27) مرد  101 ساله ای که از قبض خارج شد و ناپدید شد The 101-year-old man who skipped out on the bill and disappeared

 

۴) Pippi Långstrump

 فیلم “پیپی لانگسترامپ”، فیلمی بر اساس محبوب‌ترین کتاب نویسنده مشهور سوئدی آسترید لیندگرن است. پیپی یک دختر یتیم کوچک غیرعادی است که با اسب و میمونش در خانه‎ای کوچک زندگی می‌کند. او قطعاً غمگین نیست، زیرا به همراه دوستانش ماجراهای زیادی را تجربه می‌کنند. این فیلم سینمایی قطعا یکی از بهترین فیلم‌هایی بوده که باید تماشا کنید. بنابراین، می‌توانید آن را به صورت رایگان در SVT Play پیدا کنید.

Pippi Långstrump

 

۵) Sami blood 2017

مردم سامی گروهی بومی از مردم هستند که در شمال اروپا، با اقلیتی در آن سوی مرز روسیه خواهید یافت. سوئد یکی از بزرگترین جمعیت سامی را دارد که حدود ۲۰۰۰۰ نفر از ۸۰۰۰۰ نفر متعلق به این گروه هستند. اگر می‌خواهید بینشی دراماتیک از زندگی سامی ببینید، این فیلم بی نظیر است. در حقیقت، این فیلم یک نوجوان ۱۴ ساله را دنبال می‌کند که از اصالت سامی است. او بعداً تصمیم می‌گیرد شهر زادگاهش را ترک کند، اما مشکلات به همین جا ختم نمی‌شود. دختری که در فیلم با نام Elle-Marja شناخته می‌شود، بعداً باید با تعصبات بیشتری کنار بیاید.

داستان فیلم “سامی خون” در دهه ۱۹۳۰ در سوئد می‌گذرد. آماندا کرنل کارگردانی آن را بر عهده داشته است و هم زبان سوئدی و هم زبان سامی جنوبی را در خود دارد. در حالی که جایگاه مردم سامی در جامعه سوئد در حال حاضر بسیار قوی تر است، در زمان ساخت فیلم اینطور نبود.

Sameblod

 

۶) Sound of Noise 

“صدای نویز” یک فیلم منحصر به فرد و بسیار هیجان انگیز در مورد گروهی از آنارشیست‌ها است که با استفاده از آیتم‌های معمولی، موسیقی می‌سازند. در طول فیلم،آنها توسط یک پلیس ناشنوا که از موسیقی متنفر است تعقیب می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت که این فیلم یک کمدی است که بدون اینکه کلیشه ای باشد خنده دار است.

Sound of Noise 

 

معرفی سریال های یادگیری زبان سوئدی

 

سریال های یادگیری زبان سوئدی برای سطح مبتدی

 

۱) Leif och Billy

سریال سوئدی “لیف و بیلی” کاملاً قابل درک اما در عین حال خنده دار است. داستان آن درباره دو برادر و زندگی روزمره آنها در جنگلی در سوئد است. در واقع می‌توان گفت که این سریال واقعا سرگرم کننده است و می‌توان به صورت رایگان در SVT Play تماشا کرد!

Leif och Billy

 

۲) just add water H2O 

سریال “فقط آب اضافه کنید”، یک سریال تلویزیونی بوده که اکنون در نتفلیکس قابل پخش است. زبان این سریال کمی ساده‌ و قابل فهم است در حالی که نمایش در اصل برای مخاطبان جوان‌تر طراحی شده است اما تمامی افراد می‌توانند آن را مشاهده کنند.

just add water H2O

 

سریال های یادگیری زبان سوئدی برای سطح متوسط

 

۱) Bonus familjen 

“خانواده پاداش” یک سریال تلویزیونی بوده که در شبکه نتفلیکس سوئدی پخش می‌شود. این فیلم داستان دو خانواده از والدین مطلقه را به تصویر می‌کشد که به دنبال حضانت فرزندان خود هستند. موقعیت‌های این سریال گاهی آزاردهنده اما خنده دار و دوست داشتنی است. زبان سوئدی به کار رفته در این سریال کمی پیشرفته است، بنابراین، برای زبان آموزان سطح متوسط مناسب است.

Bonusfamiljen

 

۲) Welcome to Sweden

نمایش تلویزیونی “به سوئد خوش آمدید” یک کمدی است که توسط برادر امی پولر که یکی از اعضای ثابت کلوپ کمدی استکهلم است، ساخته شده است. این سریال به افرادی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد سوئد هستند، کمک قابل توجهی میکند. در حقیقت باید گفت که این فیلم بر اساس تجربه زندگی واقعی پولر است که از ایالات متحده به سوئد نقل مکان کرد تا با دوست دختر آن زمان خود (همسر کنونی) زندگی کند. سریال به سوئد خوش آمدید دو فصل است، بنابراین تماشای آن بسیار آسان است.

Welcome to Sweden

 

۳) Arne Dahl

“آرن دال” سریالی که در زمانی مشابه با پل ساخته شد بر اساس رمانی از یان آرنالد بوده که کتاب‌هایش درباره گروهی از کارآگاهان مبارزه با جرم و جنایت است که جنایات مهم و بزرگ را بررسی می‌کنند. در حقیقت، آرن دال نام مستعار آرنالد بود، از این رو نام سریال که به مدت دو فصل پخش شد و توسط بی‌بی‌سی در بریتانیا به نمایش درآمد، آرن دال نامیده شد.

Arne Dahl

 

سریال های یادگیری زبان سوئدی برای سطح پیشرفته

 

۱) Bamse

“بامسه” یک شخصیت محبوب کتاب‌های مصور کودکان در سوئد است که از سال ۱۹۶۶ جوانان سوئدی را به وجد آورده است. در حقیقت باید گفت که بامسه “خرس قوی جهان” است که قدرت خود را از خوردن عسل می‌گیرد. این سریال تلویزیونی به مسائل سخت می‌پردازد و به کودکان در مورد مشارکت در ایجاد جامعه‌ای شاد، مهربان و سالم مطالب زیادی را می‌آموزد. کتاب‌های مصور Bamse همه چیز را از اهمیت پرداخت مالیات گرفته تا معنای ناتوانی، پوشش داده‌اند، زیرا فرزند چهارم بامسه به سندرم آسپرگر مبتلا است. این سریال تلویزیونی به اندازه کودکان مورد توجه بزرگسالان قرار گرفته و ارزش دیدن دارد.

Bamse

 

۲) Thicker than Water

“ضخیم تر از آب” یک درام خانوادگی فوق‌العاده است که در آلند، یک مقصد تعطیلات تابستانی بسیار محبوب که از نظر فنی بخشی از فنلاند است اما سوئدی زبان است، روایت می‌شود. هنگامی که مادر یک خانواده می‌میرد، به سه خواهر و برادر گفته می‌شود که باید مهمانخانه‌ای را که مادرشان در اختیار داشت، به مدت یک سال اداره کنند تا ارث خود را به دست آورند. این یک نمایش عمیقا غم انگیز، گیرا و هیجان انگیز است که شامل دعوای خواهر و برادرها، اکتشافات تکان دهنده و کار با هم هم به خاطر مادرشان و هم به خاطر ارثشان می‌شود.

Thicker than Water

 

سخن پایانی

اگر به دنبال یادگیری زبان سوئدی هستید، تماشای فیلم و سریال‌های تلویزیونی سوئدی، بسیار مناسب است. در واقع باید گفت که نه تنها تماشای فیلم سوئدی و برنامه‌های تلویزیونی به شما در یادگیری زبان کمک می‌کند، بلکه فرهنگ آن کشور را نیز نشان می‌دهد. از طرفی باید گفت که زبان سوئدی یکی از ساده ترین زبان‌ها برای یادگیری است. با این وجود در کنار تماشای فیلم و سریال باید معلم خصوصی زبان سوئدی نیز داشته باشید. هنگامی که آن را با سریال و فیلم‌های معرفی شده یاد بگیرید، بدون شک به شما در رسیدن به مهارت زبان کمک می‌کند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *