کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان کره ای

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم کره ای ها

۵
(۵)

فرهنگ و آداب و رسوم کره‌ای نمونه بارز جامعه‌ای است که در آن احترام گذاشتن به یکدیگر و هماهنگ بودن نقش‌ مهمی دارد. درک و آشنایی با نکات فرهنگی کشور کره، باعث می‌شود که با دوستان کره‌ای خود ارتباط بهتری داشته باشید و دانش فرهنگی خود را گسترش دهید. علاوه بر این، آشنایی با آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی کره‌ می‌تواند تجربه مسافرت شما به این کشور را غنی‌تر و لذت‌بخش‌تر کند.

در این مقاله به بررسی جنبه‌ها و نکات کلیدی فرهنگ و آداب و رسوم کره‌ای خواهیم پرداخت؛ از شیوه‌ غذا خوردن و مهمانی رفتن گرفته تا خرافات و باورهای عجیب و غریب مردم کره.

 

سفری به قلب فرهنگ و آداب و رسوم کره‌ ای‌ ها

 

۱. از عناوین رسمی بیشتر از نام کوچک استفاده می‌شود

فرهنگ ارتباطات در کره بر پایه سلسله مراتب خاصی استوار است که در اغلب موارد، سن افراد فاکتور مهمی در آن به‌شمار می‌رود. این قضیه باعث می‌شود که در اغلب موارد اشخاص با عنوان‌های رسمی‌شان خطاب شوند تا اسم کوچکشان. شما فقط در موقعیت‌های خاص می‌توانید افراد را با اسم کوچک صدا کنید.

جالب است بدانید که این رسم هم در محل کار و هم در جمع خانواده صادق است. پس پیشنهاد می‌کنیم اگر در حال مسافرت به کشور کره هستید، حواستان را جمع کنید که چگونه افراد را مورد خطاب قرار می‌دهید؛ در غیر این صورت ممکن است خصومتی شکل بگیرد.

 

۲. نوزادان یک ساله به‌دنیا می‌آیند

یکی از نکات فرهنگی منحصربه‌فرد در مورد کره‌ای‌ها این است که در بدو تولد یک ساله هستند. یعنی نوزاد تازه متولد شده، در روز تولدش یک سال دارد. یکی از دلایلی که برای این باور وجود دارد، این است که مردم معتقدند نوزاد به‌مدت نه ماه در شکم مادر زندگی کرده و در روز تولد تقریبا یک سال دارد.

از آنجایی که روش محاسبه سن با این فرمول ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، ساده‌ترین راه برای پاسخ دادن به کسی که سن شما را می‌پرسد این است که بگویید در چه سالی به‌دنیا آمده‌اید. مردم کره خودشان بقیه حساب کتاب‌ها را انجام خواهند داد!

محاسبه سن به روش کره ای ها

 

۳. گروه خونی افراد اهمیت بسیار زیادی دارد

یکی دیگر از باورهای فرهنگی کره‌ای‌ها این است که تصور می‌کنند دانستن گروه خونی هر فرد به شناختن شخصیت و ویژگی‌های او کمک می‌کند. این باور در حدی ریشه‌دار است که از آن برای انتخاب همسر نیز کمک می‌گیرند؛ زیرا گروه خونی زن و مرد باید با هم متناسب باشد تا ازدواج خوب و موفقی داشته باشند.

به عنوان مثال:

  • زنان با گروه خونی B باید به دنبال مردانی با گروه خونی O باشند.
  • مردهایی با گروه خونی AB باید از زنانی با گروه خونی A دوری کنند!

 

۴. زوج‌ها لباس‌های یکسانی می‌پوشند

هنگام قدم زدن در کره زوج‌های بسیاری را خواهید دید که لباس‌های مشابه پوشیده‌اند (حتی جوراب‌های یکسانی دارند!)؛ این کار در فرهنگ کره بسیار رایج و دوست داشتنی است.
زوج‌ها همچنین برای روزهای خاص رابطه‌شان نیز اهمیت زیادی قائل هستند و به هر بهانه‌ای آن‌ها را جشن می‌گیرند؛ مثلا مناسبت ۱۰۰ روز با هم بودن.

اگر با همسرتان به کره سفر می‌کنید، مطمئن شوید که حداقل یک دست لباس شبیه به هم در چمدان گذاشته باشید.

 

۵. عدد ۴ نحس است (تترافوبیا)

کلمه‌ای به نام «تترافوبیا» در زبان کره‌ای وجود دارد که به معنای «وحشت از عدد چهار» است. دلیل این باور فرهنگی، شباهت عدد ۴ به کلمه «사» (به معنای مرگ) است. به همین دلیل در آسانسورها، اغلب طبقات به‌صورت ۱، ۲، ۳ و F بر روی دکمه‌ها مشخص می‌شوند؛ حتی برخی اوقات به‌طور کلی آن را حذف می‌کنند.

علاوه بر این، آپارتمان‌هایی که در شماره‌گذاری واحدهای خود از چندین عدد ۴ استفاده کرده‌اند (مثل ۴۰۴، ۴۰۳، و…) مشتری کمتر و در نتیجه قیمت پایین‌تری دارند. به دنبال این باور، هنگامی که می‌خواهید برای کسی هدیه ببرید، نباید یک مجموعه چهارتایی از چیزی باشد.

 

۶. روز ولنتاین در کره برعکس است

یکی از حقایق جالب و سرگرم‌کننده درباره فرهنگ کره این است که در روز ولنتاین، مردان از زنان شکلات دریافت می‌کنند. در حالی که زنان می‌توانند در White Day (روز سفید) که یک ماه بعد از ولنتاین، روز ۱۴ام ماه مارس است از مردان شکلات و هدیه بگیرند.

دادن شکلات یک خانم به آقای جوان در روز ولنتاین در کره

 

۷. اختاپوس زنده یک وعده‌های غذایی محسوب می‌شود

برخی از کره‌ای‌ها پاهای اختاپوس را در حالی که زنده است قطع می‌کنند، در کاسه می‌گذارند و می‌خورند. آن‌ها معتقدند که اگر اختاپوس در دهانتان تکان نخورد خوب نیست؛ برای همین آن را نمی‌پزند و بلافاصله بعد از تکه کردن می‌خورند. بقیه بدن اختاپوس را نیز در خورش می‌اندازند.

پس وقتی به کره سفر کردید و چنین صحنه‌ای را دیدید تعجب نکنید؛ زیرا برای افراد بومی کاملا عادی است.

 

۸. پیک‌های تحویل غذا به خانه شما بازمی‌گردند

یکی از نکات فرهنگی جالب و  منحصر به فرد در مورد تحویل غذا در کره این است که پس از سفارش غذا و تحویل گرفتن از پیک، می‌توانید ظرف خالی آن را بیرون از درب ورودی خانه خود قرار دهید؛ فردی که غذای شما را تحویل داده است، مدتی بعد به عقب برمی‌گردد تا آن ظروف را جمع کند.

 

۹. برای ادای احترام تعظیم کنید

برای نشان دادن ادب و احترام نسبت به افراد بزرگ‌تر از شما در کره، باید هنگام سلام و احوالپرسی و خداحافظی به آن‌ها تعظیم کنید.

 

۱۰. مواد شوینده برای خانه جدیدتان نخرید

اگر در کشور کره جنوبی زندگی می‌کنید و در حال نقل مکان به خانه جدید می‌باشید، برای خرید خرید دستمال توالت یا مواد شوینده نیازی نیست هزینه کنید. اگر یک مهمانی به مناسبت خانه جدیدتان گرفتید، افراد این موارد را به عنوان هدیه برایتان می‌آورند.

 

۱۱. دستمال توالت را در سطل بیندازید

به دلیل سیستم فاضلاب کشور کره، شما نمی‌توانید دستمال توالت را در آن بیندازید؛ به همین دلیل همواره سطل زباله‌های مخصوصی را در کنار توالت مشاهده می‌کنید.
همچنین به ندرت دستمال کاغذی برای خشک کردن دست‌هایتان پیدا خواهید کرد؛ زیرا در اغلب موارد دستگاه‌ها و ماشین‌هایی برای انجام دادن این کار وجود دارند. تمامی این‌ کارها در فرهنگ کره برای جلوگیری از آسیب زدن به محیط زیست انجام می‌شوند.

 

۱۲. نوشیدن در کره بسیار رایج است

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، کره‌ای‌ها به‌طور متوسط ​​۱۲.۳ لیتر الکل در سال مصرف می‌کنند و در رتبه ۱۷ جهانی قرار دارند! افراد بومی کشور کره نسبت به کشورهای دیگر مانند آلمان، ایالات متحده، ایرلند، کانادا و استرالیا سالانه الکل بیشتری مصرف می‌کنند.
قسمت بزرگی از این میزان نوشیدنی به «سوجو» تعلق دارد؛ یک نوشیدنی که معمولا حدود ۱۹ درصد الکل دارد و در کره جنوبی همراه با وعده‌های غذایی اصلی نوشیده می‌شود.

جالب است بدانید در حالی که اکثر کشورهای غربی مقرراتی در مورد اینکه کجا می‌توانید در مکان‌های عمومی الکل بنوشید دارند، در کشور کره جنوبی هر کجا که بخواهید می‌توانید بنوشید و هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد.

 

۱۳. مردها و زن‌ها به یک اندازه آرایش می‌کنند

کره جنوبی یکی از مراکز مهم آرایش در جهان است و جای مخصوص به خود را در فرهنگ کره دارد. به همین دلیل هنگام قدم زدن در مناطق مختلف سئول فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی زیادی را خواهید دید. پس اگر به آرایش کردن علاقه دارید، کره برای شما یک بهشت محسوب می‌شود.

چیزی که اغلب افراد از آن خبر ندارند این است که مردان و زنان به طور یکسانی در کره جنوبی آرایش می‌کنند؛ هیچ چیز عجیبی در مورد آرایش مردان وجود ندارد. مردم بومی کره معتقدند که همه باید بهترین و زیباترین چهره خود را به نمایش بگذارند و آرایش نقش مهمی را در این مسئله ایفا می‌کند.

 

۱۴. جراحی پلاستیک بسیار عادی است

در حالی که جراحی پلاستیک در بسیاری از کشورهای یک تابو محسوب می‌شود و مورد انتقاد قرار می‌گیرد، در فرهنگ کشور کره تا حد زیادی از این کار استقبال می‌شود و حتی گاهی اوقات مردم را برای این کار تشویق می‌کنند. به همین دلیل اینکه نوجوانان قبل از ورود به دانشگاه عمل‌های زیبایی بسیاری انجام دهند غیرمعمولی نیست و والدین آن‌ها با رضایت کامل هزینه آن را می‌پردازند.

جالب است بدانید که بیشترین داوطلبان جراحی پلاستیک در کره جنوبی زنان هستند. متداول‌ترین اعضای برای جراحی پلاستیک، چشمان (به‌خصوص پلک‌ها)، بینی و چانه است.

آرایش آقایان و خانم ها در کره

 

۱۵. کفش‌های خود را درآورید

بیرون آوردن کفش‌های خود قبل از ورود به خانه یکی از اساسی‌ترین آداب و رسوم کشور کره است. معمولا افراد بومی کره چندین جفت دمپایی خانگی دارند که می‌توانید در محیط داخلی آن‌ها را بپوشید.

 

۱۶. در رستوران‌ها به شما دستمال مرطوب می‌دهند

یکی دیگر از نکات فرهنگی که در اغلب رستوران‌ها و حتی کافی‌شاپ‌ها رایج می‌باشد، این است که معمولا گارسون‌ها هنگام سفارش دادن یک دستمال مرطوب به شما می‌دهند تا قبل از صرف غذا استفاده کنید. در برخی موارد نیز یکی دیگر برای بعد از صرف غذا به شما می‌دهند.

 

۱۷. کسی برای شما در را نگه نمی‌دارد

در فرهنگ افراد بومی کشور کره، باز نگه داشتن در برای دیگران جایی ندارد. در برخی مواقع حتی ممکن است هنگام رد شدن از در به شما تنه بزنند؛ به یاد داشته باشید که این کار برای آن‌ها بسیار عادی است و نشان‌دهنده بی‌احترامی و یا بی‌ادبی نیست.

 

۱۸. پنکه برقی می‌تواند شما را بکشد!

سال‌ها پیش یک افسانه شهری در کره جنوبی شروع شد که نشان می‌دهد پنکه‌های برقی می‌توانند عامل مرگ شما باشند. این اتفاق به چند دلیل رخ می‌دهد:

  • اگر پنکه برقی را اتاقی با در و پنجره بسته روشن کنید و بخوابید، می‌توانند باعث کاهش دمای بدن و هیپوترمی (دمای پایین بدن تا حد غیرطبیعی) شده و شما را بکشد.
  • حرکت سریع هوای ناشی از روشن بودن پنکه، نفس کشیدن را سخت می‌کند و باعث خفگی افراد می‌شود.

به دلیل وجود این باورها، شما می‌توانید شاهد تایمرهای خاموش شدن خودکار روی پنکه‌ها باشید که یک ویژگی نجات‌دهنده در نظر گرفته می‌شود (درست مثل کیسه‌های هوای ماشین)!

 

۱۹. هنگام استفاده از حمل و نقل عمومی باید سریع باشید

از آنجایی که سئول جمعیت بسیار زیادی دارد، وسایل حمل‌ و نقل عمومی و حتی پیاده‌روی‌ها بسیار شلوغ هستند و مردم با سرعت زیادی حرکت می‌کنند. یکی از فرهنگ‌های عمومی که در کره جا افتاده است، پرداخت هزینه قبل از پیاده شده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس‌های واحد می‌باشد.
این کار باعث می‌شود که افراد کمتر معطل شوند و کارهای سریع‌تر پیش بروند. همچنین به‌دلیل ازدحام بالای جمعیت، در برخی مکان‌ها فضای شخصی کاملا بی‌معنی است.

با این حال توجه داشته باشید که یکسری از صندلی‌ها در وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارند که مخصوص افراد مسن و زنان باردار هستند؛ هرگز روی آن‌ها ننشینید.

سرعت در استفاده از حمل و نقل عمومی

 

۲۰. نباید ریش داشته باشید

مهم نیست که چقدر آرایش می‌کنید، چقدر ریش‌هایتان مرتب است و چقدر به آن‌ها می‌رسید؛ متاسفانه هنگام سفر به کره باید آنها را کاملا اصلاح کنید. در فرهنگ کره‌ای، ریش‌ها نمادی از کثیفی و نامرتبی محسوب می‌شوند.

 

۲۱. نام کسی را با جوهر قرمز ننویسید

یکی دیگر از باورهای فرهنگی و خرافی کشور کره جنوبی، در رابطه با استفاده از جوهر قرمز است. اساسا هنگام نوشتن نام افراد شما باید از این رنگ دوری کنید؛ زیرا در فرهنگ کره‌ای، نوشتن نام شخصی با جوهر قرمز به این معنی است که مرگ او نزدیک می‌باشد یا در حال حاضر مرده ‌است.

 

۲۲. انعام دادن یک توهین است

هنگام پرداخت هزینه وعده غذایی خود در رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها، مطمئن شوید که دقیقا همان مبلغی که در صورت حساب نوشته شده است را پرداخت کنید. پرداخت هزینه بیشتر و یا انعام دادن به کارکنان نه تنها خوشایند نیست، بلکه یک توهین به‌شمار می‌رود.

به این دلیل که کارکنان حقوق خوبی دریافت می‌کنند و برای افزایش درآمد خود به انعام مشتریان وابسته نیستند.

اگر به دنبال بهبود مهارت‌های زبانی خود و یادگیری بهتر و عمیق‌تر نکات مربوط به فرهنگ و آداب و رسوم کره‌ای هستید، ما شرکت در کلاس‌  آنلاین زبان کره‌ای را به شما توصیه می‌کنیم.
این کلاس‌ها نه تنها به شما کمک می‌کنند تا زبان کره‌ای را به‌طور مؤثری یاد بگیرید، بلکه شما را با جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی افراد بومی نیز آشنا می‌کنند.

 

سخن پایانی

در پایان سفر به دنیای فرهنگ و آداب و رسوم کره‌ای، امیدواریم که توانسته باشید جنبه‌های مختلف این ارزش‌ها و فرهنگ اجتماعی را درک کنید. دانستن این اطلاعات و رعایت آن‌ها می‌تواند تجربه‌های شما را در تعامل با کره‌ای‌ها و سفر به این کشور بسیار لذت‌بخش‌تر کند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *