کلاس آنلاین زبان ترکی استانبولی با اساتید برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان ترکی

آیا یادگیری زبان ترکی سخت است؟ چقدر طول می‌کشد؟

۵
(۵)

آیا یادگیری ترکی سخت است؟ چه نکات مهمی برای یک تجربه یادگیری بهتر وجود دارد؟ چقدر طول می‌کشد تا بتوانید به زبان ترکی روان صحبت کنید؟
اینها برخی از سوالات پرتکرار افرادی است که به یادگیری زبان ترکی علاقه‌مند هستند.

پاسخ به سوال اول یک «نه» قاطع است. زبان ترکی قطعا دشوار نیست، اما متفاوت است. ترکی از خانواده زبانی دیگری نشأت می‌گیرد و بنابراین ساختار گرامر و واژگان متفاوتی دارد.
از جنبه مثبت، ترکی یک زبان آوایی و منظم است. گرامر آن فرمولی و کاملاً منطقی است. بنابراین، تنها چیزی که نیاز دارید رویکرد درست است. هنگامی که منطق اصلی زبان ترکی را درک کردید، یادگیری آن آسان و بسیار لذت بخش می‌شود.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

آیا یادگیری زبان ترکی سخت است؟

برخی از زبان آموزان ترکی از سختی زبان ترکی شکایت می‌کنند. اگر به یادگیری زبان‌های اروپایی عادت داشته باشید، ممکن است اینطور فکر کنید. با این حال، شما نمی‌توانید به سادگی به دلیل ماهیت منحصر به فرد یک زبان، آن را دشوار بنامید. بنابراین، ابتدا باید با ویژگی‌های زبان ترکی آشنا شوید.

چالش‌هایی مانند ساختار پیوندی، قوانین هارمونی صداد و پسوندها، شما را در هنگام یادگیری ترکی می‌ترسانند. اما خواهید دید که هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد زیرا ترکی یکی از منطقی‌ترین و نظام‌مندترین زبان‌های جهان است.

یادگیری حروف الفبایی زبان ترکی

در اینجا سه نکته برای به حداکثر رساندن زمان و تلاشی که می‌گذارید آورده شده است:

راهنمای موثر یادگیری زبان ترکی توضیحات و نکات
۱ واژگان
  • انگلیسی و ترکی به اندازه برخی زبان‌ها کلمات مشترک ندارند. بنابراین، چیزهای زیادی برای شما جدید خواهد بود.
  • این امر باعث می‌شود که یادگیری کلمات کلیدی یکی از بهترین راه‌ها برای شروع باشد.
  • فرقی نمی‌کند از فلش‌کارت، دفترچه یادداشت واژگان یا نوعی برنامه استفاده کنید، باید هر روز زمانی را برای یادگیری کلمات جدید ترکی اختصاص دهید.

بیشتر بدانید: راهکارهای تقویت حافظه در یادگیری و حفظ واژگان

۲ بخوانید، تماشا کنید، گوش دهید.
  • از آنجایی که ترکی از الفبای لاتین استفاده می‌کند، می‌توانید از روز اول شروع به خواندن کنید.
  • همچنین می‌توانید شروع به تماشای برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های یادگیری زبان ترکی کنید و به پادکست های ترکی گوش دهید.
۳ پایبند باشید.
  •  ترکی زمان و تلاش می برد. اما ارزش آن زمان و تلاش را دارد.
  • اگر روی واژگان تمرکز کنید، به ترکی زیادی گوش دهید و پایبند باشید، در کمترین زمان مانند یک ترک زبان صحبت خواهید کرد.

یادگیری زبان قرار نیست آسان باشد. اگر به دنبال آسانی هستید، فقط بازی‌های ویدیویی انجام دهید. اما اگر به دنبال بهتر کردن خود و یادگیری زبان جدیدی هستید که به شما این امکان را می‌دهد با میلیون‌ها نفر از افراد جالب صحبت کنید، حتی زمانی که سخت به نظر می‌رسد به یادگیری ترکی ادامه دهید.

 

چند دلیل که یادگیری زبان ترکی آسان است

یادگیری زبان ترکی سختی ندارد. این تا حدودی به این دلیل است که اصطلاحی به عنوان «زبان سخت» وجود ندارد. هر زبانی با روش‌های یادگیری درست قابل دسترسی می‌شود. اما ترکی در مقایسه با سایر زبان‌ها آسان است.

دلایل نشان دهنده آسان بودن زبان ترکی

در اینجا چند دلیل ارائه شده که نشان می‌دهند چرا یادگیری ترکی آسان‌تر است و چرا نباید نگران سختی یادگیری آن باشید:

 

۱. زبان ترکی الفبای لاتین دارد

الفبای زبان ترکی استانبولی برای شما بسیار آشنا به نظر خواهد رسید.

با پایان جنگ جهانی اول، زمانی که امپراتوری عثمانی در حال فروپاشی بود، آتاتورک در سال ۱۹۲۳ آنچه را که امروزه ترکیه مدرن است متحد کرد و جمهوری ترکیه را تأسیس نمود.
آتاتورک به عنوان بخشی از تغییرات گسترده خود، می‌خواست کشور جدیدش مدرن‌تر و اروپایی‌تر باشد. یکی از اقداماتی که او برای کمک به تحقق این امر دستور داد، تغییر الفبا از خطی شبیه به عربی به الفبای لاتین بود.

بنابراین، امروزه ترکی از همان الفبایی استفاده می‌کند که در انگلیسی استفاده می‌شود.

چند حرف اضافی در الفبای ترکی وجود دارد که فقط حروف لاتین اصلاح شده هستند. Ö، ü و ç تنها چند مورد از لهجه‌هایی هستند که زبان ترکی از آنها استفاده می‌کند. بنابراین، یادگیری الفبای ترکی باید کار آسانی باشد. البته چند تفاوت بین الفبای انگلیسی و ترکی وجود دارد.
برای مثال، در انگلیسی ۲۶ حرف داریم در حالی که در ترکی ۲۹ حرف وجود دارد.

 

۲. مردم ترکیه بسیار راهنما هستند

این شاید دلیلی عجیب برای آسان بودن یادگیری ترکی باشد. مردم ترکیه بسیار مهربان هستند. آنها خوش برخورد، خونگرم و راهنما هستند. وقتی متوجه شوند که در حال یادگیری زبان ترکی هستید، بسیار خوشحال می‌شوند.

آنها تلاش‌های شما را قدردانی می‌کنند و هر کاری که از دست‌شان برمی‌آید برای کمک به شما انجام می‌دهند.

 

۳. انگیزه درستی برای یادگیری ترکی داشته باشید

اگر از درس‌هایتان لذت می‌‍برید، یادگیری زبان ترکی سخت نخواهد بود. انتخاب منابع مناسب یادگیری زبان یک موضوع حیاتی است. داشتن انگیزه و اشتیاق درست برای رسیدن به روان صحبت کردن موضوع دیگری است. اگر مصمم باشید، ادامه دادن یادگیری زبان برای‌تان بسیار آسان‌تر خواهد بود.

 

۴. با منابع مناسب ترکی یاد بگیرید

تنها چیزی که یادگیری ترکی را آسان‌تر می‌کند، داشتن یک منبع سرگرم‌کننده و مؤثر است. استفاده از روش‌های علمی ثابت‌شده بهترین راه برای یادگیری زبان است.

 

۵. ترکی تقریباً کاملاً آوایی است

بخش شگفت‌انگیز دیگر الفبای ترکی این است که هر حرف فقط یک صدا تولید می‌کند و تقریباً همیشه همان صدا را ایجاد خواهد کرد. شاید چند استثنا وجود داشته باشد. اما به عنوان یک زبان آموز، لازم نیست نگران آن‌ها باشید و اساساً می‌توانید به هر حرف به عنوان سازنده یک و تنها یک صدا فکر کنید.

 

۶. ترکی با داشتن پسوندهای tonality، یک زبان پیوندی است

ترکی به عنوان عضوی از خانواده زبان‌های ترکی، یک زبان پیوندی است. این بدان معناست که برای هر عملکرد یک پسوند خاص وجود دارد و شما باید برای هر بیت جدیدی از اطلاعات، پسوندها را در انتهای یک کلمه روی هم قرار دهید.

 

۷. هیچ حرف تعریف در ترکی وجود ندارد

بسیاری از زبان‌های دیگر مانند اسپانیایی، آلمانی و ایتالیایی دارای حروف تعریف معین یا غیرمعین هستند که یادگیری آنها برای ما زبان آموزان دردسر بزرگی است. زبان ترکی هیچ حرف definitional (تعریف) یا indefinite (غیرتعریف) ندارد و این باعث می‌شود یادگیری ترکی آسان‌تر شود.

 

۸. هیچ جنسیتی در ترکی وجود ندارد

همانطور که می‌دانید، در بسیاری از زبان‌های اروپایی، حتی اگر اسم‌ها ضمیر شخصی نباشند، جنسیت دارند. باز هم، زبان ترکی شما را از دردسر نجات می‌دهد.

زبان ترکی هیچ جنسیت دستوری ندارد. حتی برای ضمیر شخص سوم مفرد نیز تمایز جنسیتی قائل نمی شود، بنابراین زبانی کاملاً بدون جنسیت است. بنابراین، اگر به زبان ترکی صحبت می‌کنید، مجبور نیستید ضمایر خود را مشخص کنید زیرا هیچ کس نمی‌تواند حداقل از نظر زبانشناسی جنسیت شما را حدس بزند.

بیشتر بدانید: چگونه به زبان ترکی استانبولی حرف بزنیم؟

 

۹. هیچ فعل بی‌قاعده‌ای در ترکی وجود ندارد

این یک دلیل دیگر برای دوست داشتن زبان ترکی است. در زبان ترکی هیچ فعل بی‌قاعده‌ای وجود ندارد. فعل‌های بی‌قاعده‌ای وجود ندارند که مجبور باشید بارها و بارها حفظ کنید، زیرا در عوض، برای صرف افعال بر اساس زمان‌ها، از پسوند استفاده می‌شود.

 

۱۰. خواندن و نوشتن آن آسان است 

یکی دیگر از بخش‌های آسان زبان ترکی این است که هر حرف فقط یک صدا تولید می‌کند و همیشه همان صدا را تولید می‌کند. این باعث می‌شود تلفظ کلمات بسیار آسان شود، به طوری که پس از مطالعه‌ای بدون زحمت، می‌توانید کلمات ترکی را به درستی تلفظ کنید.

 

۱۱. ترکی زبانی بسیار نظام‌مندی است

آخرین عاملی که یادگیری ترکی را آسان‌تر از حد تصور شما می‌کند این است که این زبان بسیار سازمان‌یافته و نظام‌مند است. ترکی مانند هر زبان دیگری قواعد خاص خود را دارد و به ندرت از آن‌ها تخطی می‌کنید. این مورد در مورد حروف که هر کدام تنها یک صدا ایجاد می‌کنند و همچنین ساختار جمله صدق می‌کند.

بیشتر بدانید: جمله سازی در زبان ترکی | ساختار جملات+ فیلم آموزشی

نکات کلی در مورد نظام‌مند بودن این زبان وجود دارد که می‌توانند حیال شما را آسوده کنند:

۱. روش صحیح ساختن جمله در ترکی این است که ابتدا فاعل، سپس مفعول و در نهایت فعل را بیاورید.
💠 این مورد برای افرادی که قبلا زبان انگلیسی را آموخته‌اند، دشوار است زیرا در ترکی فعل در آخر جمله قرار می‌گیرد و در انگلیسی اغلب کلمات مربوط به عمل در ابتدای جمله قرار می‌گیرد، با گذشت زمان این مورد برای شما کاملاً طبیعی می‌شود.

۲. ترکی مانند سایر زبان‌ها هسته‌ اصلی کلمات رایج دارد که به صورت روزانه استفاده می‌شوند. این بدان معناست که با حفظ و یادگیری ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ واژه‌ هدفمند می‌توانید ارتباط برقرار کنید. آنچه به شما این امکان را می‌دهد، پسوندهای زیاد این زبان است.

۳. پسوندهای ترکی چیزی هستند که بیشتر از همه افراد را می‌ترسانند و عادت کردن به آن‌ها زمان‌بر است. در زبان ترکی می‌توانید برای تغییر معنای کلمه، پسوند روی پسوند اضافه کنید. عادت کردن به آن نیاز به تمرین دارد، به این معناست که یادگیری ریشه‌ کلمه بسیار مهم و مفید است.

شرکت در کلاس آنلاین زبان ترکی نه تنها فرصتی استثنائی برای فراگیری ساختار منظم و دقیق این زبان است، بلکه به شما این فرصت را می‌دهد تا با تعامل مستقیم با معلم و به صورت عملی، مهارت‌های زبانی خود را در محیطی حمایت‌کننده و هدفمند تقویت کنید.

 

حداقل چقدر طول می‌کشد تا ترکی یاد بگیریم؟

مدت زمان یادگیری یک زبان، پاسخی پیچیده است. این به شما، زبان مورد نظر شما و منابعی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. هر چه زبان مورد نظر شما به زبان مادری‌تان نزدیک‌تر باشد، سریع‌تر می‌توانید آن را یاد بگیرید. هر چه یادگیری ترکی برای شما دشوارتر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد.

برای مثال، دانشجویان مقطع کارشناسی که برای برنامه تبادل دانشجویی به ترکیه می‌روند، در مدارس خود در کلاس‌های فشرده ترکی شرکت می‌کنند و آنها معمولاً ظرف شش ماه اول ورود به این کشور شروع به صحبت روان ترکی می‌کنند.

با این حال، اگر زبان آموز خارج از ترکیه باشد و تنها یک یا دو بار در هفته در کلاس ترکی شرکت کند، ممکن است حدود دو سال طول بکشد تا به زبان ترکی مسلط شود.

 

سخن پایانی

یادگیری ترکی زمان و تلاش می‌برد. اما این زمان و تلاش ارزشش را دارد. اگر روی واژگان تمرکز کنید، به مقدار زیادی ترکی گوش دهید و پشتکار داشته باشید، در کمترین زمان ممکن مثل یک فرد بومی ترک صحبت خواهید کرد.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *