کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
نکات و روش های تدریس

تاثیر فعالیت های عملی کلاس‌ های زبان بر روابط اجتماعی

۵
(۶)

همه ما می‌دانیم که ارتباط درست و صحیح از طریق تعامل و گفتگو بین دو یا چند نفر به وجود می‌آید. ارتباطات در یادگیری زبان نیز بسیار حیاتی است، زیرا از طریق این تعاملات است که مهارت‌های زبانی تقویت می‌شوند.

با این حال، اغلب اوقات ما برای آموزش زبان به این روش تلاش می‌کنیم. به همین دلیل است که باید بر اهمیت ارتباطات بین فردی (روابط اجتماعی افراد) تأکید کرد. در ادامه، با چهار فعالیت عملی در روابط اجتماعی که می‌توانید با زبان آموزان خود انجام دهید، آشنا خواهید شد.

 

در ادامه می‌خوانید: 

 

موثرترین فعالیت های عملی در روابط اجتماعی 

 

۱. جلسه پرسش و پاسخ پس از ارائه

این یک راه هوشمندانه برای تزریق چاشنی اجتماعی در حالت ارائه است.

برای ایجاد واکنش اجتماعی می‌توانید به صورت زیر عمل کنید:

  1. دفعه بعد که زبان آموزان شما یک سخنرانی آماده و ارائه می‌کنند، با پرسش و پاسخ آنها را به چالش بکشید و با سوالات خود آنها را به گفتگو  ترغیب کنید.
  2. آموزش مختصری در مورد واژگان و ساختار جملات مورد نیاز برای پرسیدن سوالات ارائه دهید.
  3. سپس به زبان آموزان اجازه دهید هر آنچه که در رابطه با اطلاعات ارائه شده به ذهن‌شان می‌رسد، را بپرسند.
  4. برای این فعالیت، مطمئن شوید که زبان آموزان بدانند که به هیچ وجه به دلیل گرامر یا تلفظ نادرست جریمه نمی‌شوند.
  5. اگر افراد احساس کنند که آزادانه می‌توانند اشتباه کنند، این می‌تواند به یک گفتگوی واقعاً روان و دو طرفه منجر شود.

بیشتر بدانید: تصحیح اشتباهات زبان آموزان و ارائه فیدبک | روش های تصحیح اشتباهات

 

۲. مکالمه در اطراف دایره

یک فعالیت سرگرم‌کننده که می‌توانید در کلاس انجام دهید.

  1. ترتیبی دهید که شاگردان به شکل دایره بنشینند.
  2. سپس مکالمه را در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید تا هر زبان آموز سوالی بپرسد.
  3. بسته به سطح مهارت آنها، این سؤالات ممکن است به صورت بداهه مطرح شوند یا از قبل آماده شوند.
  4. شما می‌توانید انتخاب کنید که هر زبان آموز از همکلاسی کناری خود سوال بپرسد.
  5. یا می‌توانید بسته به گروه و سطح راحتی آنها، ۳ تا ۵ زبان آموز مختلف را برای پاسخگویی داوطلبانه به سؤالات انتخاب کنید.

این فعالیت را می‌توان با چینش‌های  مختلف صندلی تطبیق داد که در قالب بازی نتیجه خوبی خواهد داشت. مثلا از زبان آموزان بخواهید که ببینند کدام یک بیش‌ترین پاسخ را می‌دهند و به این صورت با یکدیگر رقابت کنند.

 

۳. نظرسنجی‌های ایجاد شده توسط زبان آموزان 

این یک فعالیت نظرسنجی است که پاسخ‌های کوتاه و ساختاریافته را تشویق می‌کند.

  • می‌توان آن را با هر سطحی انجام داد که در واقع به زبان آموزان تمرین ساختاری با ارتباطات دو طرفه می‌دهد.
  • زبان آموزان باید بر اساس موضوعی که در کلاس به آن می‌پردازید، سؤالات نظرسنجی ایجاد کنند.
    به عنوان مثال، اگر درس آن روز در مورد سرگرمی‌ها و زمان گذشته است، سؤالات مربوط به فعالیت‌های اوقات فراغت مورد علاقه آنها به خوبی جواب می‌دهد.

این موارد را می‌توان به صورت زیر ارائه کرد:

سوالات پایان باز: «ورزش مورد علاقه شما چیست؟»
سوالات بله/خیر : «آیا دوست داری نقاشی بکشی؟»

  • سپس زبان آموزان در اتاق گردش می‌کنند.
  • از هم گروهی های خود سؤال می‌پرسند.
  • نتایج را جمع‌آوری می‌کنند.
  • در پایان، بچه‌های کلاس دوباره گروه‌بندی می‌شوند تا زبان آموزان بتوانند این نتایج را با استفاده از زبان مقصد به اشتراک بگذارند.

نتایج  شبیه هم که به اشتراک گذاشته می‌شوند شامل جملاتی مانند: «چهار زبان آموز دوست دارند بیسبال بازی کنند»، «شش زبان آموز دوست دارند نقاشی بکشند» و… است.

 

۴. موضوعات فی‌البداهه تصادفی

  1. نام چند شیء تصادفی (مانند «گیتار»، «درخت»، «مداد» و…) را روی کاغذ یادداشت کنید.
  2. آنها را در ظرف یا کیسه‌ای بگذارید.
  3. سپس زبان آموزان به‌ صورت جفت یا گروه‌های کوچک یک شی را از کلاه انتخاب می‌کنند.
  4. سپس یک گفتگوی کوتاه در مورد آن آیتم می‌گویند.

این فعالیت می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد و حتی خجالتی‌ترین دانش آموزان را به مشارکت تشویق کند.

 

۳ حالت ارتباطی چیست؟

ما بسته به موقعیت از سه روش مختلف برای بیان خود استفاده می‌کنیم. برای اینکه یک زبان آموز به زبان مقصد خود مسلط شود، ابتدا باید شیوه‌های مختلف ارتباط و زمان استفاده از آنها را درک کند.

بنابراین، تفاوت بین این سه چیست؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

 

۱. ارتباط تفسیری

این یک نوع ارتباط یک طرفه است که در آن زبان آموزان از مهارت‌های شنیداری و/یا خواندن خود برای درک زبان گفتاری و نوشتاری استفاده می‌کنند. برخی از نمونه‌ها گوش دادن به پادکست یا خواندن کتاب و پاسخ دادن به سوالات است.

فعالیت‌های ارتباطی تفسیری در کلاس ذاتاً هیچ مشکلی  ندارند. در واقع، آنها  شرایطی در ارائه زبان فراهم می‌کنند که می‌تواند منجر به روان صحبت کردن شود، که بسیار ارزشمند هستند. خواندن و گوش دادن، هر دو مهارت‌های حیاتی برای برقراری ارتباط موثر هستند.

اما نباید این واقعیت را نادیده گرفت که مواجهه‌های واقعی با زبان بیشتر به مکالمات مربوط می‌شوند تا فعالیت‌های یکطرفه گوش دادن یا خواندن.

 

۲. ارتباط ارائه

این نمونه دیگری از ارتباط یک طرفه است؛ اما از جهت دیگر.

ارتباطات ارائه‌ای زمانی اتفاق می‌افتند که زبان آموزان شما از مهارت‌های نوشتاری و گفتاری خود برای ارائه اطلاعات یا زبان در مورد یک موضوع استفاده می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به اجرای یک طرح یا گفتگوی آماده یا ارائه یک نمایش اسلاید اشاره کرد.

این نوع ارتباط برای زبان آموزان شما نیز ارزشمند است. آنها باید یاد بگیرند که چگونه افکار خود را سازماندهی کنند و به وضوح بیان نمایند.

اما گفتگوهای واقعی خودجوش هستند. شما فرصتی برای آماده کردن یک سخنرانی از قبل ندارید. در عوض، این یک تبادل برای گوش دادن و پاسخ دادن است.

اهمیت فعالیت های عملی در روابط اجتماعی 

۳. روابط اجتماعی

این یک ارتباط دو طرفه است که در آن هر دو طرف به طور فعال در مورد معنا، از طریق  فرایند مشاهده، نظارت و شفاف‌سازی مذاکره می‌کنند. نیازی به گفتن نیست که این روش بیشتر مکالمات واقعی در زندگی روزمره را توصیف می‌کند. همه طرف ها به طور خودجوش منظور خود را می‌رسانند.

اما دستیابی به این سطح از خودجوشی در ساختارهای یک کلاس درس، در میان زبان آموزانی که ممکن است فقط واژگان اولیه را در اختیار داشته باشند، دشوار است.

اما ابتدا، اگر می‌خواهید ارتباطات کلاسی را به حداکثر برسانید و به زبان آموزان خود کمک کنید طبیعی‌تر صحبت کنند، هایتاکی می‌تواند کمک کند.

هایتاکی یک تجربه یادگیری منحصر به فرد ارائه می‌دهد که در اکثر برنامه‌های درسی یادگیری زبان یافت نمی‌شود. هایتاکی مربیان را قادر می‌سازد تا با استفاده از ترکیبی از تمرین‌های آزمایش شده و واقعی و مطالب دنیای واقعی، زبان را آموزش دهند. در نتیجه، زبان آموزان مکانیک یک زبان را یاد می‌گیرند و مانند یک زبان مادری، برقراری ارتباط را تمرین می‌کنند.

 

چرا زبان آموزان شما به فعالیت های عملی در روابط اجتماعی نیاز دارند؟

اکنون که به اصول اولیه پرداختیم، در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا زبان آموزان باید به طور فعال مهارت های اجتماعی خود را ایجاد کنند.

 

۱. ارتباطات اجتماعی به آنها کمک می‌کند اعتماد به نفس به دست آورند و بر اضطراب صحبت کردن، غلبه کنند.

اجازه دهید صادق باشیم؛ بسیاری از زبان آموزان صحبت کردن در کلاس زبان را وحشتناک می‌دانند. آنها عادت دارند که ارتباطات خود را با دقت از طریق نظرات رسانه‌های اجتماعی یا پیام‌های متنی بیان کنند.

ارتباط خود به خود و چهره به چهره غیرطبیعی و ترسناک است. اما با فراهم کردن فرصت‌های فراوان برای برقراری روابط اجتماعی در کلاس درس، می‌توانید سطح راحتی زبان آموزان خود را افزایش دهید تا بتوانند با اعتماد به نفس پیش بروند و ارتباط برقرار کنند.

 

۲. درک طبیعی‌تری از زبان و نحوه عملکرد آن ایجاد می‌کند.

همانطور که ما دائماً خودمان را ابراز می‌کنیم و با دیگران مذاکرات معناداری انجام می‌دهیم، درک شهودی از زبان ایجاد می‌کنیم.

به عنوان یک مثال، قواعد گرامری را در نظر بگیرید.. شما می‌توانید گرامر را در درس‌های خود آموزش دهید، اما تا زمانی که کسی فرصتی برای شنیدن این قانون در عمل نداشته باشد و نتواند تشخیص دهد چیزی درست به نظر نمی‌رسد، واقعاً منطقی نخواهد بود.

 

۳. کمک گرفتن از جنبه احساسی و عاطفی یادگیری

چه چیزی دانش را به یاد ماندنی می‌کند؟ اغلب این احساسات است که ما با آن ارتباط برقرار می‌کنیم. به همین دلیل است که ما اغلب از آهنگ‌ها، تصاویر، داستان‌ها و ادبیات استفاده می‌کنیم تا درسی در ذهن زبان آموزان ایجاد کنیم.

تعاملات خود به خودی در روابط اجتماعی، ما را وادار می‌کند تا برای پاسخ‌های خود کمی عمیق‌تر کاوش کنیم و به چشم‌انداز عاطفی غنی که در آن یادگیری واقعی رخ می‌دهد، ضربه بزنیم.

 

۴. روابط اجتماعی تمام دلیل مطالعه یک زبان است.

می‌دانید که زبان آموزان شما در کلاس شما نیستند که یاد بگیرند چگونه دیالوگ‌های متنی را آماده کنند یا قسمت‌هایی از یک متن را بخوانند. بلکه آنها می‌خواهند بتوانند به زبان مقصد خود گوش دهند و صحبت کنند.

چند نفر را می‌شناسید که سال‌ها در مدرسه زبان خوانده‌اند، اما نمی‌توانند به آن صحبت کنند؟ چقدر غم‌انگیز و ناامیدکننده.

زبان آموزان روبه‌روی شما رویای این را دارند که بتوانند به زبان مقصد روان صحبت کنند. به همین دلیل است که آنها در وهله اول در کلاس شما حضور دارند. حدس بزنید راه آن چیست؟ بله، روابط اجتماعی تنها راه رسیدن به آنهاست.

در حال حاضر، احتمالاً از مزایای روابط اجتماعی مطمئن هستید؛ یعنی اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید. اما وقتی نوبت به برقراری ارتباط خودجوش و دو طرفه در کلاس درس می‌رسد، ممکن است احساس کنید که خلاقیت شما به سرعت ته کشیده است.

اینجاست که ما می‌توانیم کمک کنیم!

ضرورت دارد برای یادگیری نحوه آماده‌سازی فعالیت‌های روابط اجتماعی که می‌توانید به راحتی آنها را در روال کلاس درس خود بگنجانید، بیشتر مطالعه کنید.

 

سخن پایانی

ارتباط واقعاً یک خیابان دو طرفه است  و فعالیت های عملی در روابط اجتماعی که به آن‌ها اشاره کردیم، می توانند به شما کمک کنند تا در مسیر درست قدم بردارید.

ممکن است احساس کنید ادغام روابط اجتماعی بیشتر در کلاس درس شما ریسک است! اما وقتی این کار را انجام دادید و دیدید که زبان آموزان‌تان نحوه برقراری ارتباط مؤثرتر را یاد می‌گیرند، خوشحال می‌شوید.

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *