کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

آیا یادگیری زبان جدید روی شخصیت ما هم تاثیر می گذارد؟

۵
(۵)

ما از کلمات برای تشریح و توصیف جهان اطراف‌مان استفاده می‌کنیم. شاید نتوانیم تغییری در قد و قامت یا رنگ پوست خود به وجود بیاوریم، اما می‌توانیم طرز تفکر خود را تغییر دهیم و بدین ترتیب دیدمان را به دنیا و زندگی عوض کنیم. پس ساختار زبانی ما در روش تفکر و نگرش ما به دنیای اطراف ما تاثیر می گذارد و این تنها یکی از فواید یاد گرفتن یک زبان جدید است.

زمانی که زبان جدیدی می‌آموزیم، یعنی روش جدیدی برای بیان افکار و احساسات و نحوه‌ نگرش جدیدی به دنیا پیدا می‌کنیم. اما لازم است برای حفظ هویت خود نیز اهمیت قائل شویم و هیچ وقت زبان مادری و هویت اصلی خود را از یاد نبریم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

شخصیت چیست؟

قبل از شروع بررسی همه دلایلی که نشان می‌دهند، صحبت کردن به یک زبان خارجی باعث تغییر شخصیت شما می‌شود، اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که شخصیت چیست؟

همه الگوهای رفتاری، افکار، کلمات و احساساتی که در وجود شما شکل می‌گیرد شخصیت شما را می‌سازد.

عوامل موثر بر شکل گیری شخصیت

 

شخصیت شما بسته به زبانی که با آن صحبت می‌کنید، تغییر می‌کند؟ چگونه؟

 

۱. تاثیر یادگیری زبان بر عمق شخصیت

ممکن است شما اساسا فردی درون‌گرا باشید اما با مهاجرت یا ورود به کشوری مثل برزیل یا مکزیک دیگر نمی‌توانید فقط درون خودتان بمانید. با صحبت کردن با مردم و برقراری ارتباط با آنها کم‌کم شیوه مکالمه و ارتباط شما تغییر می‌کند.

زبان این مردمان خیلی سریع و تند است، از طرفی ملیت مکزیکی‌ها یا برزیلی‌ها افرادی خونگرم هستند و دائما در حال شرکت در جشن و برگزاری مراسمات خاص هستند. پس با دوستی با این اقوام در واقع در حال تغییر ساختار شخصیتی و ذهنی خود هستید.

یا برعکس شما ادمی برونگرا هستید و وارد یکی از کشورهای سرد اروپایی می‌شوید ناخواسته مردم تمایلی ندارند با غریبه‌ها ارتباط برقرار کنند. کم‌کم شما هم بیشتر در مسیر رفت و آمد و… ساکت و آرام می‌شوید.

بیشتر بدانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

این که شما در چه مکانی در حال یادگیری زبان جدیدتان هستید بر شخصیت‌تان تاثیر بسزایی دارد.

مثلا اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی در آمریکا باشید، ناخواسته فرهنگ و رفتار مردم این کشور بر روی رفتار و حرکات شما تاثیر می‌گذارد.

 

۲. تاثیر یادگیری زبان بر فرهنگ هر فرد

علاوه بر یادگیری یک زبان، تطبیق فرهنگی با آن زبان هم ضروری است. آنچه مهم است نحوه‌ رفتار شما در حین یک مکالمه، هنگام پرسیدن و یا بیان نظرات خود درباره‌ مسائل مختلف است. اینجاست که شخصیت شما روی برقراری ارتباطی‌تان تاثیر می‌گذارد.

اگر ضعف شخصیتی داشته باشید یا با اعتماد به نفس زبان را یاد گرفته باشید در کلام شما این عملکرد شما اشکار است و نشان می‌دهد شما شخصیت قوی یا ضعیقی دارید.

 

۳. تاثیر یادگیری زبان بر دیدگاه‌ها و ارزش‌های فردی

صحبت کردن به یک زبان جدید و غوطه‌ور شدن در فرهنگ جدید می‌تواند دیدگاه‌های جدید و ارزش‌های جدیدی به شما بدهد.

گاهی اوقات چیزهایی که در مورد شخصیت‌مان عمیق و اساسی می‌دانیم و شاید اصلا نخواهیم آنها را تغییر دهیم وقتی به زبان دیگری صحبت می‌کنیم، ممکن است کم‌کم تغییر کنند.

مطمئناً، ارزش‌های اصلی شما ممکن است ثابت بماند اما پاره‌ای از آن‌ها دستخوش تغییراتی می‌شوند.

به عنوان مثال، با یاد گرفتن زبان انگلیسی شما می‌توانید منبع اصلی نمایش‌نامه‌ها و اشعار بزرگان را به انگلیسی بخوانید و بفهمید و علاقه‌مند به شعر و ادبیات شوید ،در حالیکه قبلا اصلا دوست نداشتید ادبیات بخوانید و یا شعری را حفظ کنید و… .

 

۴. تاثیر یادگیری زبان بر لحن بیان

لحن کلام در زبان می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. بخش بزرگی از شخصیت این است که چگونه صحبت کرده یا ارتباط برقرار می‌کنید. به طور طبیعی، برقراری ارتباط به زبان دیگر، لحن شما را تغییر می‌دهد.

وقتی به یک زبان خارجی صحبت می‌کنید، برخی چیزها به معنای واقعی کلمه ترجمه نمی‌شوند، شاید طرف مقابل شما منظورتان را متوجه نشود یا معنی را درک نکند، پس بهتر است راهی برای بیان منظور خود پیدا کنید که هم محترمانه باشد هم به آنچه هدف‌تان است، شما را برساند.

نکته:
زیر و بم و لحن صدای شما ممکن است در زبان دیگری نیز تغییر کند، زیرا نحوه تلفظ کلمات به طور عمده با زبان مادری شما متفاوت است.

مثلا فرانسوی‌زبانان موقع تلفظ R طور دیگری آن را ادا می‌کنند؛ مثل ق و امکان دارد در بیان منظور خود به زبان انگلیسی دچار چالش شوند.

یادگیری یک زبان جدید فراتر از یادگیری گرامر و واژگان آن است. حیاتی‌ترین بخش از یادگیری یک زبان جدید آشنا شدن با فرهنگ و نحوه بیان است.
این نکته در کتابی ارائه نمی‌شود. برای رسیدن به این سطح از مهارت، صحبت تمام وقت با یک شخص بومی یا شرکت در کلاس آنلاین زبان توصیه می‌شود؛ در این صورت معلم می‌تواند در ارتقا همه جانبه سطح مهارت‌های زبانی شما نقش بسزایی داشته باشد.

 

۵. تاثیر یادگیری زبان بر ابعاد فرهنگی و تاریخی نهفته در شخصیت فردی

یادگیری زبان دیگر می تواند روی شخصیت‌مان از نظر فرهنگی و تاریخی تاثیر بگذارد. وقتی یک زبان خارجی را در بزرگسالی یاد می‌گیرید، خاطره‌ای با آن زبان ندارید. شما در فرهنگ آن زبان بزرگ نشده‌اید و پس‌زمینه‌هایی مانند تبلیغات، فرهنگ موسیقی، ادبیات یا رویدادهای مهم و… در ذهن خود ندارید. پس مجبور می‌شوید از ابتدا در وجوتان آنها را بسازید. این عمل کرد بر شخصیت تان تاثیر می گذارد.

 

۶. تاثیر یادگیری زبان بر شخصیت براساس شیوه استفاده از زبان

ممکن است از یک زبان خارجی در زمینه‌های کاملاً متفاوت با زبان مادری خود استفاده کنید، که می‌تواند باعث شود که شما به گونه‌ای متفاوت برخورد کنید.

مثلا شاید شما زبان فرانسه را در حین تحصیل یاد گرفته‌اید؛ بسیار رسمی و علمی اما در زبان انگلیسی حرفه‌ای‌تر هستید چون آن را در کوچه و بازار در حین رفت و آمد آموخته‌اید.

پس نحوه صحبت شما در هر دو زبان با هم متفاوت است با زبان فرانسه یک شخصیت دارید با زبان انگلیسی یک شخصیت دیگری نشان می‌دهید.

بررسی شخصیت افرادی که در حال یادگیری زبان جدید هستند

 

تاثیر یادگیری زبان بر ابعاد مختلف شخصیت فردی و اجتماعی اشخاص

 

۱. رابطه بین یادگیری زبان و عزت نفس افراد

ممکن است افرادی که عزت نفس پایینی دارند با یادگیری یک زبان جدید احساس اضطراب شدیدی کنند، چون فکر می‌کنند دیگران از او بهتر زبان می‌دانند. پس باعث می‌شود که فرد کمتر ارتباط برقرار کند و از نظر اجتماعی هم بیشتر گوشه‌گیر شود. اینکار هم بر روی شخصیت وی تاثیر منفی دارد هم بر روی یادگیری زبان او اثر منفی خود را نشان می‌دهد.

 

۲. رابطه بین یادگیری زبان و اضطراب

اضطراب هم می‌تواند در شخصیت شما تغییراتی ایجاد کند. زبان آموزان به دلیل تفاوت بین فرهنگ خود و فرهنگ زبان مقصد و ترس از دست دادن هویت خود می‌توانند احساس اضطراب کنند و همین اضطراب بر روی عملکرد کاری و ذهنی آنها اثر منفی خواهد گذاشت.

 

۳. رابطه بین یادگیری زبان و آینده شغلی

یادگیری زبان همچنین می‌تواند چشم انداز شغلی را تقویت کند، زیرا افراد چند زبانه در بسیاری از صنایع تقاضای زیادی دارند. توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد با زمینه‌های زبانی و فرهنگی مختلف بسیار مهم است.

پس کسی که زبان دوم یا چندمی بلد باشد؛ از نظر شخصیتی هم می‌تواند در محیط کار یا زندگی خود عملکرد بهتری داشته باشد و فرد قابل قبول‌تری به نظر می‌رسد.

بیشتر بدانید: افزایش موقعیت های شغلی و درآمد با یادگیری زبان دوم

 

سخن پایانی

توجه به این نکته مهم است که یادگیری یک زبان به زمان و تلاش نیاز دارد. با این حال، با  تمرین، هر کسی می‌تواند یک زبان جدید را یاد گرفته و از مزایای آن بهره‌مند شود.

یادگیری زبان یک سرمایه‌گذاری ارزشمند برای خود است. از ارتقاء توانایی‌های شناختی گرفته تا افزایش چشم‌انداز شغلی و آگاهی فرهنگی همه و همه روی رشد شخصیتی شما اثر خواهند داشت.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *