کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چطور می‌ توانیم به زبان خارجی فکر کنیم؟ ۹ راه برای پرورش ذهن

۵
(۷)

همه ما شنیده‌ایم که وقتی بتوانیم به زبان جدیدی که در حال یادگیری‌اش بوده‌ایم فکر کنیم، در مرحلۀ تسلط واقعی به آن زبان هستیم. اما به احتمال زیاد این را نشنیده بودید که این (فکر کردن به یک زبان دیگر) پنجمین مهارت کلیدی زبانی است که همه زبان آموزان باید آن را در خودشان ایجاد و تقویت کنند؛ درست در راستای صحبت کردن، گوش دادن، خواندن و نوشتن.

به نظر شما یادگیری یک زبان جدید چطور مغز ما را تغییر می‌دهد که می‌توانیم به یک زبان دیگر فکر کنیم؟

وقتی بتوانیم به یک زبان دیگر، به‌جز زبان مادری‌مان فکر کنیم، درواقع علاوه بر تسلط بر آن زبان، تغییراتی در ساختار روانی و مغزی ما ایجاد شده است. خبر خوش این که تفکر به زبان دیگر، کاملاً قابل یادگیری است و تنها چیزی که لازم دارید کمی تمرین و استمرار است.

در این مقاله یاد می‌گیریم که چطور می‌توانیم به یک زبان دیگر فکر کرده و مغزمان را برای این کار پرورش دهیم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

مراحل تقویت و آماده سازی ذهن برای فکر کردن به یک زبان دیگر

 

۱. افکار خود را به زبان مقصد ترجمه کنید

این روش به نظر واضح‌ترین قدم برای برداشتن است، اما همه آن را انجام نمی‌دهند. ذهن بعضی از افراد بیشتر تصویری و بصری است و معمولاً میانۀ خوبی با کلمات و گفتگوهای درونی ندارد! اما برای کسب توانایی فکر کردن به یک زبان جدید، لازم است که کمی بیشتر فکر کنید و در مرحلۀ بعدی، افکارتان را به زبانی که در حال یادگیری‌اش هستید ترجمه کنید.

برای تمرین این کار، می‌توانید از این ایده‌ها کمک بگیرید:

۱ مکالمه‌های روزمره خود را ترجمه کنید وقتی مکالمات را به خاطر می‌آورید، ترجمه‌شان کنید. وقتی به برنامه روزانه خود فکر می‌کنید، ترجمه‌شان کنید. وقتی از هوای گرم یا سرد کلافه‌اید، در صف خرید هستید یا در ترافیک گیر کرده‌اید، تمام افکارتان را به زبان مقصدتان ترجمه کنید!
۲ با توصیف آنچه در اطرافتان است شروع کنید. وقتی درختی را می‌بینید، می‌توانید به جزئیات زیبایی‌های آن فکر کنید؛ اما نه به زبان مادری‌تان! اگر کلمۀ معادل درخت در زبان مقصد یادتان نمی‌آید، به کلماتی مثل «سبز»، «چوب» یا هر چیز دیگری که بتواند آن را توصیف کند فکر کنید.

همین امر در مورد ساختمان‌ها، حیوانات، لباس‌ها و هر چیز دیگری صدق می‌کند. اگر واقعاً دایرۀ واژگانتان محدود است، می‌توانید افراد، حیوانات یا اشیاء را در ذهن خود بشمارید. هر چیزی کمک می‌کند!

۳ از گوگل کمک بگیرید همه چیزهایی را که ترجمه می‌کنید، به زبان مادری‌تان یا با جستجوی عبارت با علامت «نقل قول» در گوگل جستجو کنید تا ببینید آیا بسیاری از افراد بومی آن را دقیقاً مانند شما بیان می‌کنند یا نه.

بیشتر بدانید:

 

۲. از دیکشنری‌های تک زبانه استفاده کنید

با استفاده از یک فرهنگ لغت تک زبانه، به جای اینکه زبان مقصد خود را به زبان مادری‌تان ترجمه کنید و بالعکس، در جستجوی یک کلمه به زبان مقصد هستید و یک تعریف زبان مقصد دریافت می‌کنید.

استفاده از فرهنگ لغت تک زبانه می‌تواند گام مهمی در سفر یادگیری زبان شما باشد، زیرا به این معنی است که شما از خود زبان برای یادگیری آن استفاده می‌کنید، نه از چارچوب و ساختار زبان مادری‌تان.

توجه داشته باشید که استفاده از دیکشنری‌های یک زبانه زمانی برایتان راحت و مفید خواهد بود که در سطح متوسط ​​​​تا متوسط به ​​​​بالا باشید؛ (مثلاً وقتی که می‌توانید داستان کلی یک رمان را به زبان مقصد درک کنید یا رادیو خبری رسمی را دنبال کنید.) در غیر این صورت، زمان زیادی را صرف جستجوی کلمات در تعاریف کلمات دیگر خواهید کرد؛ اگرچه این هم می‌تواند تمرین ارزشمندی باشد.

بیشتر بدانید: چگونه برای یادگیری زبان ها از دیکشنری استفاده کنیم؟| راهنمای جامع

برای به خاطر سپردن معنای کلمات جدیدی که یاد می‌گیرید هم می‌توانید از فلش کارت‌های دیجیتال یا کاغذی استفاده کنید. اگر دوست دارید بدانید که چطور می‌توان این کار را انجام داد، خواندن این دو مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

۳. در شبکه‌های اجتماعی یا یک وبلاگ بنویسید

از آنجایی که نوشتن افکارتان را منظم می‌کند، شما را عادت می‌دهد که بیشتر به زبان مقصد فکر کنید.

اساساً این روش دیگری برای تمرین مرحله شماره ۱ است، اما کندتر است و شما در یک نقطه هستید تا بتوانید همه چیز را بررسی کنید. همچنین اگر بیشتر اوقات سرتان شلوغ است و این آزادی را ندارید که به زبان مقصدتان به طور هدفمند فکر کنید، گزینه خوبی است. شما به مرور بعد از تمرین نوشتن، خواهید دید که به زبان مقصدتان فکر هم می‌کنید!

اما چه چیزی بنویسیم؟!

سعی کنید یک مونولوگ روزانه بنویسید. چیزهایی در مورد کارتان، خانواده‌تان و… . موضوع مهم نیست، مهم این است که هر روز بنویسید.

برای اینکه بتوانید روند پیشرفت خود در نوشتن را بررسی کنید، می‌توانید از دوستان خود که آن زبان را بیشتر از شما بلدند فیدبک بگیرید یا با شرکت در یک کلاس زبان آنلاین از معلم خصوصی خود بخواهید تا با شما مرحله به مرحله پیش بیاید و پیشرفتتان را ارزیابی کند.

 

۴. بیشتر بخوانید

خواندن برای یادگیری زبان بسیار مهم است. اگر کتاب‌هایی را که به زبان اول شخص نوشته شده‌اند بخوانید، مزایای مستقیمی برای تقویت نحوه تفکر شما به آن زبان خواهد داشت. بدیهی است که کتاب‌های اول شخص افکار شخصیت اصلی را به شما می‌دهند و شما می‌توانید افکار دیگران را بخوانید تا بتوانید افکار خود را بسازید! جالب نیست؟!

شما با خواندن متون مختلف یاد خواهید گرفت که گویشوران بومی چگونه مفاهیم انتزاعی را بیان می‌کنند، از کدام واژه‌ها و چگونه استفاده می‌کنند.

  • خواندن داستان‌های کودک و نوجوان هم می‌تواند بسیار مفید باشد. از آنجا که داستان با هدف آن گروه سنی نوشته شده، زبانش عادی و بسیار واقع گرایانه است. حتی اگر به طور معمول اهل مطالعه کتاب‌های این گروه سنی نیستید، توصیه می‌کنیم حتماً برای تقویت مهارت فکر کردن به زبان مورد نظرتان، حتماً آنها را بررسی کنید.
  • سعی کنید ترجمه کتاب‌هایی را که قبلا خوانده‌اید بخوانید. این به طرز شگفت انگیزی موثر است؛ زیرا شما در حال حاضر آن زمینه حیاتی را دارید که درک زبان مقصد را بسیار آسان‌تر می‌کند.
  • به خواندن ۲۰ دقیقه در روز متعهد شوید تا عادت کنید به زبان مقصد خود فکر کنید. طولی نمی‌کشد که عباراتی را که بارها و بارها می‌بینید به خاطر می‌آورید.

 

۵. خود را در محتوای بومی غرق کنید

یک راه عالی برای شروع فکر کردن به زبان مقصد، غوطه ور شدن در محتوای بومی است که می‌تواند شامل هر چیزی باشد؛ از محتوای دیداری و صوتی مانند فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا محتوای نوشتاری مانند مقالات خبری.

غوطه ور شدن در محتوای بومی به شما کمک می‌کند تا با زبان مورد استفاده در متن توسط افراد بومی آشنا شوید.

  • سعی کنید فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه خود را به زبان مقصد تماشا کنید.
  • اگر تازه شروع به تماشای محتوا به زبان مقصد خود کرده‌اید، تماشای چیزی که قبلاً دیده‌اید و از داستانش خبر دارید، مفیدتر و آسان‌تر است.
  • اخبار را به زبان مقصد خود بخوانید.
    همان طور که در بالا توضیح داده شد، خواندن به زبان مقصد راهی عالی برای آموزش مغز شما برای شروع تفکر به زبان مقصد و یادگیری زبان جدید در زمینه است. با این حال، این نباید فقط به خواندن کتاب‌های تخیلی و داستانی محدود شود. با خواندن اخبار به زبان مقصد می‌توانید اطمینان حاصل کنید که از اخبار ملی و بین المللی به روز آگاه می‌شوید و همچنین به شما کمک می‌کند به زبان مقصد فکر کنید.

بیشتر بدانید: چگونه با تماشای فیلم و سریال، زبان یاد بگیریم؟

 

۶. به آهنگ‌هایی به زبان هدف خود گوش دهید و آواز بخوانید

علاوه بر غوطه ور شدن در محتوای بومی مانند فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی، آهنگ‌ها نیز می‌توانند ابزار یادگیری مفیدی باشند.

آنها نه تنها راهی سرگرم کننده برای گوش دادن فعالانه به زبان و آشنایی با اصطلاحات و واژگان جدید هستند، بلکه می‌توانند به شما کمک کنند تا به زبان خود فکر کنید. به جای ترجمه مستقیم اشعار، شروع به فکر کردن به اشعار واقعی کرده و معنای آنها را بدون مراجعه به زبان مادری خود درک خواهید کرد.

  • مشهورترین هنرمندانی را که در زبان مقصد شما آواز می‌خوانند جستجو کنید.
  • اگر در گوش دادن به موسیقی به زبان مقصد خود تازه کار هستید، یک راه آسان برای جستجوی موسیقی این است که به سادگی از Google برای جستجوی لیستی از محبوب‌ترین هنرمندانی که به زبان مقصد شما می‌خوانند استفاده کنید.
  • اگر به یک ژانر خاص علاقه دارید، آن را نیز جستجو کنید!
  • از YouTube برای گوش دادن به موسیقی استفاده کنید. خوشبختانه امروزه می‌توانید اکثر آهنگ‌ها را به راحتی در YouTube پیدا کنید.

 

۷. فعالیت های روزانه خود را به زبان هدف انجام دهید

یکی از بهترین چیزها در مورد این استراتژی این است که نیازی به ایجاد تغییرات زیادی در برنامه خود ندارید. اینها کارهایی هستند که شما قبلاً انجام می‌دادید و این بار فقط آنها را به زبان مقصد خود انجام خواهید داد!

از نوشتن لیست کارهایتان یا لیست خرید به زبان مقصدتان گرفته تا خواندن اخبار یا یافتن یک ویدئوی تمرینی در یوتیوب به زبان مقصدتان؛ گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد.

  • لیست خرید خود را به زبان مقصد خود بنویسید. این فعالیت نه تنها مفید است (زیرا به آزمایش دانش زبان شما و یافتن هرگونه شکاف یا عبارت گمشده از واژگان شما کمک می‌کند)، بلکه به شما کمک می‌کند به زبان فکر کنید و هنگام خرید، نقاط را به هم متصل کنید. این یک فعالیت ساده است که می‌توانید از آن برای تفکر فعال به زبان استفاده کنید.
  • لیست کارهای خود را به زبان مقصد بنویسید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا در طول روز در مسیر یادگیری بمانید، بلکه دایره واژگان و زمان تفکر خود را نیز در حین انجام وظایف مختلف گسترش می‌دهید.

 

۸. از برچسب ها برای بیان افکار خود استفاده کنید

چه راه بهتری برای یادگیری تفکر به زبان مقصدتان از برچسب زدن به چیزهای اطرافتان وجود دارد؟ برچسب‌ها منبع مفیدی هستند، زیرا می‌توانید آنها را کاملاً برای نیازهای زبانی خود شخصی سازی کنید.
برای مثال اگر در حال یادگیری واژگان خانه یا غذاها هستید، می‌توانید برچسب‌هایی را روی مبلمان یا بسته‌های مواد غذایی در کابینت‌ها بچسبانید. با این کار هر بار که از کنار آنها رد می‌شوید یا کابینت را باز می‌کنید، کلمات جدید را خواهید دید.

 

۹. صحبت کردن به زبان هدف خود را با افراد بومی تمرین کنید

صحبت کردن یک راه عالی برای شروع فکر کردن به زبان مقصد است. زمانی که در حال نوشتن هستیم، زمان زیادی برای فکر کردن به زبان، انتخاب کلمات، توجه به دستور زبان، ساختار و موارد دیگر داریم؛ اما هنگام صحبت کردن، این زمان را نداریم. صحبت کردن شما را مجبور می‌کند سریع‌تر به زبان فکر کنید و از زبان استفاده کنید.

  • می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر و اینستاگرام و فیسبوک دنبال افرادی که به زبان مقصدتان صحبت می‌کنند و بومی آن زبان هستند بگردید، با آنها دوست شوید و حرف زدن را به همراه آنها تمرین کنید. این نه تنها یک راه عالی برای تمرین زبان است، بلکه راه خوبی برای ملاقات با دوستان جدید است.
  • از بسترهای تبادل زبان استفاده کنید. اگر نمی‌توانید مبادلات زبان حضوری برای زبان مقصد خود پیدا کنید، نگران نباشید! برنامه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای جستجوی گویشوران بومی استفاده کنید.

 

سخن پایانی

با انجام و تمرین این نه مرحله که در مقاله برای تمرین تفکر به زبانی دیگر به شما معرفی شد،  از تمام آن ترجمه‌های بدی که در ذهن خود انجام داده‌اید، عبور خواهید کرد و در مسیر فکر کردن به زبان مقصد خود و تبدیل آن به زبان ذهنی خودتان قدم خواهید گذاشت.

هنگامی که به سطحی برسید که خیلی خوب بتوانید به یک زبان جدید فکر کنید، بقیه کارها راحت است! 

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *