کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

مهمترین و معتبرترین آزمون های زبان آلمانی؛ ۷ آزمون مهم و سرنوشت ساز

۴.۴
(۷)

در حال حاضر در ۶ کشور اروپایی زبان آلمانی یکی از زبان‌های رسمی است، و در مناطق زیادی از اروپا مردم به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. بنابراین اگر قصد مهاجرت، تحصیل یا کار در یکی از کشورهای آلمان، اتریش، بلژیک، سوئیس، لوکزامبورگ یا لیختن‌اشتاین را دارید، شرکت در یکی از آزمون های زبان آلمانی، می‌تواند یک گام عالی برای شروع باشد. با داشتن مدرک زبان آلمانی مسیرتان هموارتر خواهد شد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

هدف شما از شرکت در آزمون های زبان آلمانی چیست؟

به دلایل متفاوتی ممکن است بخواهید مدرک زبان آلمانی بگیرید. کشور آلمان یکی از قوی‌ترین نظام‌های اقتصادی را دارد و افراد زیادی برای کار به این کشور می‌روند. از طرف دیگر متقاضیان مهاجرت به کشور آلمان و اخذ شهروندی نیز برای گرفتن پذیرش نیاز به شرکت در آزمون زبان آلمانی دارند.

اگر قصد ادامه تحصیل نیز داشته باشید، دانشگاه‌های آلمان از جمله معتبرترین دانشگاه‌های دنیا هستند. ضمن این که تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان رایگان است و کافی است بتوانید از پس هزینه زندگی‌تان بربیایید.

کار در کشورهای آلمانی زبان

 

علاوه بر این‌ها ممکن است شما به دلیل ارتباط تجاری، کاری یا سیاسی با آلمان یا یک کشور آلمانی‌زبان دیگر، نیاز به مدرک زبان آلمانی داشته باشید؛ یا بخواهید به یکی دیگر از کشورهای آلمانی‌زبان مهاجرت کنید؛ شاید هم فقط برای پیشرفت شخصی و بالا بردن سطح دانش خود می‌خواهید آزمون زبان آلمانی بدهید.

داشتن یک مدرک زبان آلمانی می‌تواند سطح رزومه شما را بالا ببرد و مؤسسه‌ها و کارفرماها را تحت تأثیر قرار بدهد. اما اگر مرجعی که قصد دارید مدرک زبان آلمانی خود را به آن ارائه کنید، داشتن این مدرک را در شرایط پذیرش خود اعلام کرده است، حتماً دقت کنید که این مرجع کدام آزمون‌ها را به رسمیت می‌شناسد، و چه سطحی را می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مهاجرت بدون مدرک زبان + لیست کشورها

در این مقاله با مهمترین آزمون‌های زبان آلمانی آشنا می‌شویم که برای پذیرش تحصیلی، اقامتی و کاری معتبرند.

 

مهمترین آزمون های زبان آلمانی کدامند؟

خوشبختانه دستتان در انتخاب آزمون های زبان آلمانی باز است. به تعداد کافی آزمون زبان آلمانی معتبر در دسترستان هست، اما آن‌چه در درجه اول باید برای انتخاب در نظر بگیرید، هدفتان، سطحی که می‌خواهید و جایی است که قصد دارید گواهی‌نامه زبان آلمانی‌تان را برای آن بفرستید. چند مورد از شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های زبان آلمانی DSH، TestDaF، آزمون گوته، و Telc هستند، اما در این مقاله با ۳ آزمون مهم دیگر نیز آشنا می‌شویم.

اغلب آزمون‌های زبان آلمانی بر اساس معیار CEFR سطح‌بندی می‌شوند. معیار CEFR چارچوب مرجع اروپا برای سطح‌بندی مهارت‌های زبانی است که ۶ سطح شامل: A1, A2, B1, B2, C1, C2 دارد.

 

۱- آزمون DSH

آزمون DSH را می‌توان مجوز ورود به دانشگاه‌های آلمان دانست. در واقع این آزمون مشخص می‌کند که آیا شما توانایی تحصیل به زبان آلمانی را دارید؛ و آیا می‌توانید بدون مشکل در سمینارها و ارائه‌ها شرکت کنید. آزمون DSH کاملاً منطبق بر شرایطی است که شما در کلاس درس یا دانشگاه ممکن است با آن روبه‌رو شوید. این آزمون ۴ بخش دارد و سنجش‌ها شامل درک گفتاری و نوشتاری، بیان گفتاری و نوشتاری و دستور زبان است. در جدول زیر اطلاعات مربوط به این آزمون را به صورت اجمالی می‌بینیم.

نام آزمون DSH (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang)
برگزار کننده دانشگاه‌های آلمان
بخش‌های آزمون دو بخش نوشتاری و شفاهی
سطح‌ها B2=DSH1 و C1=DSH2 و C2=DSH2
مدت زمان آزمون ۳ تا ۴ ساعت
اعتبار آزمون مادام‌العمر
جامعه هدف دانشجویان و افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها یا کالج‌های آلمان را دارند.
قیمت آزمون بین ۴۰ تا ۱۷۰ یورو (قیمت را دانشگاه برگزارکننده تعیین می‌کند)
برگزاری در ایران فقط در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود.

آزمون DSH شامل دو بخش نوشتاری و شفاهی است. در هر دو بخش مهارت زبانی داوطلب از نظر علمی مورد سنجش قرار می‌گیرد، تا از توانایی او برای تحصیل در آلمان اطمینان حاصل شود. در بخش درک مطلب خواندنی و شنیداری، توانایی شما هم از نظر دانش عمومی و هم در موضوعات علمی ارزیابی می‌شود.

آزمون زبان آلمانی DSH

 

بخش نوشتاری آزمون DSH حدود ۷۰ درصد از آزمون را تشکیل می‌دهد. در این بخش که حدود ۳ تا ۴ ساعت طول می‌کشد، ۴ موضوع اصلی در نظر گرفته شده است. ۳۰ درصد باقی‌مانده، بخش شفاهی آزمون است که زمانی اجرا می‌شود که شما بخش نوشتاری را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید. یعنی بدون گذراندن آزمون نوشتاری، نمی‌توانید در بخش شفاهی شرکت کنید، حتی اگر در بخش شفاهی مهارت خیلی خوبی داشته باشید.

نتیجه آزمون DSH توسط برگزارکنندگان دانشگاه به شما اعلام می‌شود و برای هر دانشگاهی ممکن است ساختار متفاوتی داشته باشد. اگر نتوانید در آزمون DSH قبول شوید، می‌توانید یک بار دیگر در کل مراحل آزمون شرکت کنید.

برای موفقیت در این آزمون می‌توانید در کلاس های خصوصی آزمون DSH شرکت کرده و مهارت لازم کسب کنید.

 

۲- آزمون TestDaF

آزمون TestDaF نیز یکی از مهمترین آزمون های زبان آلمانی است که به ویژه برای متقاضیان ورود به دانشگاه‌های آلمانی زبان مناسب است. داشتن مدرک TestDaF نشان می‌دهد که شما مهارت کافی برای شروع تحصیل یا کار تحقیقاتی و علمی به زبان آلمانی را دارید. اعتبار این مدرک مادام‌العمر است و تمام دانشگاه‌های آلمان آن را به رسمیت می‌شناسند.

نام آزمون TestDaF (Test Deutsch als Fremdsprache)
برگزار کننده TestDaF Institute, Hagen (Germany)
بخش‌های آزمون ۴ مهارت درک نوشتاری و شنیداری، و بیان نوشتاری و شفاهی
سطح‌ها B2 و C1
مدت زمان آزمون ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه
نمره قبولی ۴ و ۵ (بعضی دبیرستان‌ها نمره ۳ را نیز می‌پذیرند)
اعتبار آزمون مادام‌العمر
جامعه هدف دانشجویان و افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی‌زبان را دارند. افرادی که قصد شرکت در پروژه‌های علمی یا کار در فضای دانشگاهی را دارند.
قیمت آزمون ۱۹۵ یورو
برگزاری در ایران توسط مؤسسه گوته

آزمون TestDaF یک آزمون زبان سطح بالا به شمار می‌آید و شامل سطح B2 و C1 است. بنابراین داشتن این مدرک نشان می‌دهد شما مهارت‌های زبانی مورد نیاز برای تحصیل در هر رشته‌ای را در دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی آلمانی‌زبان دارید. علاوه بر آن، داشتن این مدرک تائید می‌کند که شما دانش زبان آلمانی کافی برای تکمیل پروژه‌های علمی و ورود به حرفه‌های دانشگاهی را دارید.

آزمون زبان آلمانی TestDaF

 

آزمون TestDaF توسط مؤسسه‌ای با همین نام در شهر هاگن آلمان طراحی شده است و به طور همزمان در تمام مراکز مجاز آزمون در سراسر دنیا برگزار می‌شود. سپس نتیجه آزمون در مؤسسه تست داف در آلمان تصحیح می‌شود. نتایج آزمون TestDaF به سه سطح TDN3, TDN4, TDN5 دسته‌بندی می‌شود که با B2.1 تا C1.2 معادل است.

داشتن سطح TDN4 تقریباً برای گرفتن پذیرش در هر دانشگاهی مناسب است و داشتن مدرک سطح TDN5 نشان دهنده مهارت کامل شما در استفاده از زبان آلمانی، و بیش از آن چیزی است که به طور معمول مؤسسات از شما انتظار دارند.

بیشتر بخوانید: آزمون TestDaF چیست؟ صفر تا صد آزمون تست داف

با شرکت در کلاس های خصوصی TestDaF می‌توانید خودتان را بهتر برای موفقیت در این آزمون آماده کنید.

 

۳- آزمون Goethe

یکی از شناخته شده‌ترین آزمون های زبان آلمانی در دنیا آزمون گوته است. این آزمون توسط مؤسسه غیرانتفاعی گوته در آلمان اجرا می‌شود، که در کنار آن کلاس‌های آموزش زبان آلمانی نیز برگزار می‌کند. آزمون گوته مطابق با معیار CEFR دارای ۶ سطح از A1 تا C2 است، و متقاضیان می‌توانند در آزمون سطح مورد نظرشان ثبت نام و شرکت کنند.

نام آزمون Goethe-Zertifikat
برگزار کننده Goethe Institut
بخش‌های آزمون ۴ مهارت درک نوشتاری و شنیداری، و بیان نوشتاری و شفاهی
سطح‌ها A1, A2, B1, B2, C1, C2
مدت زمان آزمون بین ۱/۵ تا ۳/۵ ساعت با توجه به سطح
اعتبار آزمون مادام‌العمر
جامعه هدف افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای آلمانی زبان را دارند، و افرادی که می‌خواهند در دانشگاه‌های آلمانی زبان به تحصیل بپردازند.
قیمت آزمون ۱۱۹ تا ۳۱۹ یورو با توجه به سطح (از A1 تا C2)
برگزاری در ایران توسط مؤسسه گوته

 

آزمون گوته برای نوجوانان ۱۰ تا ۱۶ سال به صورت مجزا و در ۴ سطح A1 تا B2 برگزار می‌شود. اما بزرگسالان می‌توانند در هر ۶ سطح آزمون شرکت کنند. این آزمون هر ۴ مهارت درک نوشتاری و شنیداری و بیان نوشتاری و گفتاری را در ۴ بخش جداگانه می‌سنجد. مدت زمان هر بخش از آزمون با توجه به سطح آن متفاوت است و هر چه سطح بالاتر می‌رود بیشتر طول می‌کشد.

مدرک سطح A1 برای افرادی مناسب است که جهت دریافت ویزا از طریق ازدواج اقدام کرده‌اند و همسرشان در کشور آلمان زندگی می‌کند. این افراد لازم است یک مدرک زبان آلمانی به سفارت ارائه کنند و سفارت آلمان حداقل حد نصاب لازم برای این افراد را A1 در نظر گرفته است. افراد در این سطح می‌توانند از پس مکالمات ابتدایی و روزمره زبان آلمانی برآیند. در سطح A2، داوطلب دایره واژگان گسترده‌تری دارد و تا حدی می‌تواند زندگی روزمره خود را به زبان آلمانی بگذراند، کارهای اداری خود را انجام دهد و روزنامه بخواند.

آزمون زبان آلمانی گوته

 

افرادی که بتوانند گواهی‌نامه سطح B1 را دریافت کنند، قادرند از زبان آلمانی در حد استانداردی در زندگی روزمره، شغلی و تحصیلی استفاده کنند. فردی که در این سطح باشد می‌تواند به طور مستقل زندگی‌اش را در یک کشور آلمانی زبان اداره کند.

فردی که بتواند گواهی‌نامه سطح B2 را دریافت کند، می‌تواند متن‌های تخصصی و دشوارتر را نیز بفهمد و در این زمینه‌ها اظهار نظر کند. به همین دلیل برخی از دانشگاه‌ها مدرک این سطوح مؤسسه گوته را می‌پذیرند.

C1 و C2 در زبان آلمانی، سطوح پیشرفته به شمار می‌آیند. افراد در این سطوح می‌توانند به راحتی در یک جامعه آلمانی زبان زندگی کنند، در محیط‌های شغلی حاضر شوند و در تیم‌ها همکاری کنند، درباره موضوعات مختلف به گفتگو بپردازند و… . بنابراین گواهی این سطح از آزمون زبان آلمانی گوته نیز توسط اغلب دانشگاه‌های آلمان پذیرفته می‌شود.

 

۴- آزمون telc

یکی دیگر از آزمون های زبان آلمانی، آزمون telc است که توسط مؤسسه‌ای با همین نام telc (The European Language Certificates) برگزار می‌شود. این مؤسسه در واقع در ۱۰ زبان اروپایی آزمون زبان اجرا می‌کند، اما کار خود را با آزمون زبان آلمانی در سال ۱۹۶۸ آغاز کرده است. مدرک ارائه شده توسط این مؤسسه بر اساس معیار CEFR است، بنابراین سطح آن در همه دنیا به ویژه در اروپا شناخته می‌شود

نام آزمون telc (The European Language Certificates)
برگزار کننده telc – language tests
بخش‌های آزمون ۴ مهارت درک نوشتاری و شنیداری، و بیان نوشتاری و شفاهی
سطح‌ها A1, A2, B1, B2, C1, C2
مدت زمان آزمون تقریباً ۲/۵ تا ۳ ساعت
اعتبار آزمون نامحدود
جامعه هدف افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری به کشورهای آلمانی زبان مثل آلمان، سوئیس، اتریش و… را دارند، یا می‌خواهند برای دریافت حق شهروندی این کشورها اقدام کنند.
قیمت آزمون توسط برگزارکننده تعیین می‌شود.
برگزاری در ایران در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان ایرانی می‌توانند در مراکز کشور ترکیه در این آزمون شرکت کنند.

آزمون زبان آلمانی telc در ۴ نسخه طراحی شده است که:

  • آزمون عمومی بزرگسالان
  • آزمون ویژه مدارس و دانشگاه‌ها
  • آزمون ویژه مشاغل
  • آزمون ویژه مهاجرین

آزمون زبان آلمانی telc

 

در آزمون زبان آلمانی telc نیز ۴ مهارت درک نوشتاری و شنیداری، و بیان نوشتاری و شفاهی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. تعداد زیادی از دانشگاه‌های آلمان، سوئیس و اتریش مدرک زبان آلمانی telc را می‌پذیرند.

 

۵- آزمون TestAS

آزمون TestAS در واقع یک آزمون استعداد تحصیلی استاندارد است که برای تشخیص صلاحیت علمی داوطلبان خارجیِ تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در مقطع کارشناسی طراحی شده است. یعنی میزان توانایی شما را برای تحصیل در دانشگاه در مقطع کارشناسی تائید می‌کند. داشتن این مدرک از سال تحصیلی ۲۰۰۹-۲۰۱۰ برای اخذ پذیرش در برخی دانشگاه‌های آلمان الزامی شد و برای دانشگاه‌های دیگر نیز امتیاز مثبت به شمار می‌رود. این آزمون به دو شکل کاغذی و کامپیوتری برگزاری می‌شود.

آزمون TestAS به دو زبان آلمانی و انگلیسی برگزار می‌شود و داوطلبان در فرآیند ثبت نام می‌توانند زبان مورد علاقه خود را انتخاب کنند. برای آن که به زبان آلمانی در این آزمون شرکت کنید بهتر است سطح B1 را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید.

این آزمون شامل یک بخش سنجش توانایی‌های شناختی داوطلب می‌باشد که برای تحصیل در همه رشته‌های دانشگاهی لازم است. این بخش ۱۱۰ دقیقه زمان و ۴ زیرمجموعه دارد:

  • حل مسائل کمی
  • استنتاج روابط
  • تکمیل الگوها
  • ادامه دادن سری‌های عددی

آزمون TestAS

 

در بخش دیگر آزمون مهارت‌های شناختی داوطلب برای تحصیل در زمینه‌های مطالعاتی خاص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بنابراین داوطلبان باید بر اساس رشته‌ای که قصد دارند در دانشگاه دنبال کنند، یکی از ۴ ماژول زیر را انتخاب کنند:

  • اقتصاد
  • مهندسی
  • علوم انسانی و جامعه‌شناسی
  • ریاضی
  • علوم کامپیوتر
  • علوم تجربی

بخش تخصصی آزمون نیز بین ۱۴۵ تا ۱۵۰ دقیقه طول می‌کشد. هر دو بخش آزمون به صورت تستی برگزار می‌شود و پاسخ‌نامه داوطلبان در مؤسسه TestDaF به صورت اتوماتیک تصحیح می‌شود. بر این اساس که آزمون TestAS چهار ماژول تخصصی متفاوت دارد، برای آن ۴ نسخه مدرک متفاوت طراحی شده است و به هر داوطلب مدرک مبتنی بر تخصص مورد نظر خودش تعلق خواهد گرفت. اعتبار آزمون TestAS مادام‌العمر است.

مؤسسه TestAS برای ثبت نام کشورها را به سه دسته تقسیم و برای هر دسته یک قیمت متفاوت مشخص کرده است. هزینه آزمون شما در مراحل ثبت نام مشخص خواهد شد.

مجری آزمون TestAS در ایران مؤسسه گوته است.

 

۶- آزمون ÖSD

آزمون زبان آلمانی ÖSD نیز یکی از آزمون های زبان آلمانی مورد تائید در کشورهای آلمانی زبان است که تحت حمایت وزارت امور خارجه اتریش و وزارت آموزش، علوم و تحقیقات فدرال اتریش برگزار می‌شود. این آزمون نیز مانند بسیاری از آزمون‌های اروپایی بر اساس معیار CEFR دارای ۶ سطح A1 تا C2 است. آزمون های زبان آلمانی ÖSD در سطح بین‌المللی به عنوان مدرکی برای تائید صلاحیت فرد در استفاده از زبان آلمانی به کار می‌روند.

نام آزمون ÖSD (Österreichisches Sprachdiplom Deutsch)
برگزار کننده هیئت امنایی از وزارت‌ها و دانشگاه‌های اتریش
بخش‌های آزمون دو ماژول: امتحان نوشتاری و امتحان شفاهی
سطح‌ها A1, A2, B1, B2, C1, C2
مدت زمان آزمون ۹۰ تا ۲۱۰ دقیقه وابسته به سطح
نمره قبولی ۶۰ درصد از نمره آزمون
اعتبار آزمون نامحدود
جامعه هدف افرادی که قصد مهاجرت شغلی، تحصیلی یا اقامتی به کشور اتریش یا کشورهای آلمانی زبان دیگر را دارند.
قیمت آزمون با توجه به سطح، کشوری که آزمون در آن برگزار می‌شود و مرکز برگزارکننده متفاوت است.
برگزاری در ایران تهران، اصفهان و شیراز

این آزمون به طور کل شامل دو ماژول است یک ماژول نوشتاری و یک ماژول شفاهی. در ماژول نوشتاری مهارت‌های درک مطلب نوشتاری و شنیداری و بیان نوشتاری مورد سنجش قرار می‌گیرد و برای بیان شفاهی یک ماژول جداگانه در نظر گرفته شده است. در آزمون ÖSD این امکان وجود دارد که داوطلب به صورت جداگانه یا ترکیبی در ماژول‌ها شرکت کند.

آزمون سطح B1 و C2 شامل ۴ ماژول است. که در این دو آزمون نیز داوطلبان می‌توانند شرکت در یک ماژول یا ترکیبی از ماژول‌ها را انتخاب کنند.

آزمون زبان آلمانی osd

 

آزمون های زبان آلمانی ÖSD توانایی زبانی و ارتباطی داوطلب را در موقعیت‌های روزمره ارزیابی می‌کنند و با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارند. بیشترین مخاطبان آزمون ÖSD کسانی هستند که قصد مهاجرت یا تحصیل در اتریش را دارند. این آزمون در ایران در سه شهر تهران، اصفهان و شیراز در سطح A برگزار می‌شود.

 

۷- آزمون dMAT

آزمون dMAT یک آزمون ورودی دیجیتال برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان است. این آزمون توسط دانشگاه‌ها و با همکاری g.a.s.t طراحی و اجرا می‌شود. این مدرک نشان می‌دهد که شما واجد شرایط تحصیل در این مقطع هستید و به نوعی بر مدرک تحصیلی قبلی شما صحه می‌گذارد. در حال حاضر این آزمون برای رشته مهندسی برق برگزار می‌شود اما در آینده، رشته‌های دیگر را نیز شامل خواهد شد.

شما این امکان را دارید که آزمون dMAT را به زبان انگلیسی یا آلمانی بدهید.

آزمون dMAT

 

این آزمون شامل دو ماژول است: ماژول اصلی که استعداد مطالعاتی عمومی فرد را می‌سنجد و خود شامل سه آزمون فرعی برای ارزیابی مهارت‌های شناختی عمومی است. ماژول تخصصی، دانش فرد را در زمینه تخصصی محک می‌زند و از داوطلب می‌خواهد ترکیبی از مسائل و سوالات مرتبط را حل کند.

مدت زمان آزمون ۳/۵ ساعت است و بین دو ماژول یک وقت استراحت در نظر گرفته شده است. نمره این آزمون بین ۰ تا ۲۰۰ است و نمره بخش عمومی و تخصصی آن نیز به صورت جداگانه اعلام می‌شود. دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند که چه نمره‌ای را بپذیرند.

این آزمون در ایران توسط مؤسسه گوته برگزار می‌شود.

 

شرکت در کدام آزمون زبان آلمانی برای شما مناسب است؟

در این مقاله با آزمون‌های عمومی و تخصصی زبان آلمانی آشنا شدیم. شما باید با در نظر گرفتن چند نکته، آزمونی را که برایتان مناسب‌تر است انتخاب کنید. پیش از هر چیز خیلی دقیق مشخص کنید که مدرک زبان آلمانی را برای چه کاری می‌خواهید. اگر قصد ارائه آن به دانشگاه یا مؤسسه خاصی را دارید، بررسی کنید که این مرکز کدام مدرک زبان آلمانی را می‌پذیرد.

پس از آن، بررسی کنید که به مدرک چه سطحی نیاز دارید و برای رسیدن به این سطح برنامه‌ریزی کنید. برای آمادگی در آزمون های زبان آلمانی می‌توانید از تدریس خصوصی زبان آلمانی بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین وب سایت های تعیین سطح زبان آلمانی

تدریس خصوصی برای آمادگی در آزمون های زبان آلمانی

 

یکی دیگر از گزینه‌هایی که لازم است بررسی کنید، محل برگزاری آزمون است. آزمون DSH فقط در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود، و آزمون telc نیز مرکزی در ایران ندارد. اما در بقیه آزمون‌ها می‌توانید در ایران شرکت نمایید. فقط دقت کنید که آزمون، در سطحی که می‌خواهید در ایران برگزار می‌شود یا خیر. از آن‌جا که آزمون‌های زبان آلمانی در همه شهرهای ایران برگزار نمی‌شود، باید این مسئله را نیز در نظر بگیرید، و شهری را که برای شما شرایط مناسب‌تری دارد انتخاب کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *