وقتی استرس دارید، کمتر زبان یاد میگیرید! | غلبه بر استرس تحصیلی و شغلی
نظرسنجی ها نشان میدهند که ۸۷ درصد مردم زمانی که استرس دارند، حرفهایی میزنند که بعداً از آنها پشیمان میشوند. استرس بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است که بر روی هر تصمیم، احساس و عمل ما، ازجمله نحوه برقراری ارتباط، تأثیر میگذارد. اضطراب ممکن است باعث خاموشی احساسات شده یا باعث طغیان عاطفی شود که هر دو میتوانند باعث پشیمانی شخص مضطرب در آینده شوند.
🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧
با شنیدن هم میتوانیم یاد بگیریم! 🙌✨
در ادامه میخوانید:
- یافته های کلیدی
- استرس کلمات ما را مخدوش میکند.
- پیامدهای استرس در محل کار
- منفی بودن در محیط کار بر رضایت شغلی تأثیر میگذارد
- ارتباطات مبتنی بر استرس روابط شخصی را متشنج میکند
- «ما باید صحبت کنیم» یکی از بدترین جملات برای ایجاد فضای منفی است.
- قدرت ارتباط آگاهانه
- استرس در زمان یادگیری یک زبان جدید
یافته های کلیدی
- اکثریت آمریکاییها میگویند که لحن آنها هنگام استرس بیشتر آسیبزننده میشود.
- وقتی سطح استرس بالا میرود، مردم اعتراف میکنند که از زبان و لحنی استفاده میکنند که بعداً از آن پشیمان میشوند.
- «من اهمیتی نمیدهم» (“I don’t care”) پرتکرارترین جملهای است که آمریکاییها از گفتن آن در محل کار پشیمان میشوند.
- درصد قابل توجهی از مردم میگویند که ارتباط پراسترس، به روابط شخصی آنها آسیب زده است.
- «خبر بدی دارم» (“I have some bad news”) مهمترین عبارتی است که آمریکاییها با شنیدن آن برانگیخته شده و به هم میریزند.
استرس کلمات ما را مخدوش میکند.
بیشتر آمریکاییها دریافتهاند که استرس بر کلام آنها تأثیر منفی میگذارد. بیش از ۴ نفر از هر ۵ نفر اعتراف میکنند که در اثر استرس، کلام آنها آزاردهنده شده که بعداً از آن پشیمان میشوند.
- از طرفی بعضی از افراد در نتیجۀ استرس، کمتر صحبت کرده و یا حتی بهطور کامل سکوت میکنند که این یک مکانیسم دفاعی است.
پیامدهای استرس در محل کار
هنگامی که صحبت از ارتباطات در محل کار میشود، عبارات خاصی که در لحظات استرس بیان میشوند، به دلیل تأثیر تاسف بار خود مهم هستند.
- در صدر این فهرست عبارت «من اهمیتی نمیدهم» (“I don’t care”) قرار دارد؛ عبارتی که نیمی از آمریکاییها از گفتن آن در یک محیط حرفهای پشیمان هستند. پس از آن، دو عبارت «تو هرگز گوش نمیدهی» (“you never listen) و «همیشه در مورد توست (تقصیر توست)» (“It’s always about you”) رتبه دوم و سوم را دارند.
- سایر اظهارات ناشی از استرس مانند «کار من نیست» (“It’s not my job) و «این اتلاف وقت است» (“This is a waste of time”) هم ممکن است در لحظه درست باشند، اما میتوانند فضایی از عدم همکاری یا بیعلاقگی به کار گروهی را نشان دهند.
عواقب چنین کلماتی که تحت فشار و استرس بیان میشوند، قابل توجه است. بیش از دو پنجم کارکنان اذعان دارند که سخنان آنها تحت استرس، باعث ایجاد سوء تفاهم یا درگیری در محل کار شده است. این پدیده در میان مردان اندکی بیشتر دیده میشود.
منفی بودن در محیط کار بر رضایت شغلی تأثیر میگذارد
نیمی از کارکنان گزارش میدهند که قرار گرفتن در محیط منفی در محل کار، انگیزه و رضایت شغلی آنها را کاهش میدهد. به همین دلیل، تقریباً از هر ۵ نفر، ۲ نفر احساس میکنند که مجبورند ارتباطات خود را طوری تنظیم کنند که با لحن منفیتر، مانند درگیر شدن در شکایات یا شایعات، کنار بیایند. درواقع، برخی کارمندان اعتراف میکنند به شایعاتی که درباره همکاران آنهاست گوش کرده و یا در بحث شرکت میکنند. در بین نسلها، نسل Z بیشترین فشار را برای انطباق با فرهنگ منفی محیط کار احساس میکنند که نشاندهنده سخت منطبق شدن این نسل است و بعد از آن نسل هزاره و بعد هم نسل X است.
ارتباطات مبتنی بر استرس روابط شخصی را متشنج میکند
درصد قابل توجهی اذعان دارند که ارتباطات پراسترس، روابط شخصی آنها را تیره کرده است. این درصد بالا نشان میدهد استرس و اضطراب، روی میزان و نحوه تعامل اکثریت مردم تأثیر منفی گذاشته و میتواند منجر به سوء تفاهم، درگیری یا وخامت روابط آنها شود. شباهت بین پشیمانی در محل کار و ارتباطات شخصی قابل توجه است. همانطور که در محل کار بسیاری از افراد سعی دارند از محیط منفی سریع فاصله بگیرند، زنان هم در روابط شخصی و عاطفی بیشتر تمایل دارند زود از محیط متشنج و منفی دور شوند.
«ما باید صحبت کنیم» یکی از بدترین جملات برای ایجاد فضای منفی است.
اگر تا به حال از کسی که میگوید «باید صحبت کنیم» دردی گره مانند در شکم خود احساس کردهاید، پس با واکنش فیزیولوژیکی بدنتان به برخی کلمات و عبارات آشنا هستید. این عبارات، مملو از انتظار و اغلب معانی منفی، معمولاً ترسناک هستند.
عبارت «خبر بدی دارم» (“I have some bad news”) مهمترین محرک برای آمریکاییهاست. پس از آن، «ما باید صحبت کنیم» (“we need to talk”) و «من از شما انتظار بیشتری داشتم» (“I expected more from you”) قرار دارند.
از عبارات و جملات جایگزین استفاده کنید
زبانی که استفاده میکنید بسیار مهم است؛ بنابراین از کلماتی استفاده کنید که آرامش و وضوح را القا میکنند.
- از عباراتی مانند «میدانم شنیدن این خبر ممکن است چالشبرانگیز باشد، و میخواهم بدانید که من برای شما اینجا هستم» استفاده کنید.
- فوراً هرگونه پشتیبانی موجود یا راه حلهای بالقوه را پیدا کنید. این نشان میدهد که شما نهتنها اخبار بد را ارائه میدهید، بلکه متعهد به کمک در جهتیابی چالشها هستید. می توانید توضیح دهید که «ما اینجا هستیم تا از این طریق از شما حمایت کنیم. بیایید بحث کنیم که چگونه میتوانیم با هم کار کنیم تا بهترین راه را پیدا کنیم.»
- در نهایت، فضایی را برای فرد ایجاد کنید تا احساسات و واکنشهای خود را با شما به اشتراک بگذارد. صبور باشید و خوب گوش دهید. بهتر است بگویید: «برای اظهار نظر خودت درباره این موضوع وقت بگذار و اگر سؤال یا احساسی داری که میخواهی با من درمیان بگذاری، من اینجا هستم تا گوش کنم.»
- از طرف دیگر، عبارات خاصی می توانند آرامش بخش باشند. «ما متوجه خواهیم شد»، در صدر فهرست عبارات آرامشبخش قرار دارد و اغلب آمریکاییها با این کلمات آرامش مییابند. پس از آن عبارت، «ما میتوانیم از عهده این کار برآییم» و «من بهخاطرشما اینجا هستم» آمده است. این جملهها حس حمایت و اطمینان ایجاد کرده و با استرس مقابله میکنند.
این عبارتها و جملات این نظریه را تقویت میکند که زبانی که ما نهتنها با دیگران، بلکه با خودمان استفاده میکنیم، تأثیر قدرتمندی بر وضعیت عاطفی و سطح استرس ما دارد. کلمات میتوانند استرس را تحریک کرده یا ما را آرام کنند.
قدرت ارتباط آگاهانه
استرس، عنصر ذاتی زندگی روزمره ماست که بهطور قابل توجهی بر الگوهای ارتباطیمان تأثیر میگذارد. اگر این استرسها مدیریت نشوند، میتوانند منجر به سوء تفاهم و بدتر شدن ارتباطات در هر دو حوزه شخصی و حرفهای شوند. بنابراین، ارتباط آگاهانه نهتنها مفید، بلکه ضروری است. گنجاندن ذهن آگاه در ارتباطات ما مستلزم حضور کامل، تمرین گوش دادن فعال، و بیان افکار با وضوح و همدلی است. چنین ذهن آگاهی در زمینههای مختلف – از محل کار گرفته تا تعاملات شخصی، و در تسلط بر زبان جدید بسیار مهم است.
استرس و یادگیری یک زبان جدید
فرایند یادگیری یک زبان جدید، خود میتواند ابزار قدرتمندی برای تقویت ذهن آگاه در ارتباطات باشد.
با کمک افراد آگاه در حوزه زبان، به زبان آموزان کمک میشود تا نهتنها زبان را درک کنند، بلکه در برقراری ارتباط آگاهتر نیز بهتر شوند. این امر به ویژه زمانی ارزشمند است که نیاز به یادگیری زبان جدید ناشی از خواستههای محل کار یا روابط شخصی باشد.
معلمان آگاه فقط زبان را آموزش نمیدهند. آنها بر درک زمینههای عاطفی و فرهنگی پشت کلمات تاکید دارند.
یادگیری زبان بهصورت آنلاین و با کلاسهای خصوصی، ما را با مهارتهایی برای مدیریت بهتر استرس در ارتباطات مجهز میکند و توانایی ما را برای مدیریت استرس در جنبههای مختلف زندگی، از حوزههای کاری تا شخصی را افزایش میدهد. |
با بهبود مهارتهای ارتباطی خود ازطریق یادگیری زبان، نه تنها روابط بین فردی خود را تقویت میکنیم، بلکه روابط خود را نیز غنیتر کرده و راه را برای یک زندگی روزمره متعادلتر و کاملتر هموار میکنیم. مقالات مرتبط:
منبع: preply.com