اهمیت تحلیل نیازهای زبان آموزان (NEEDS ANALYSIS) در تدریس
درک و پاسخگویی به نیازهای دقیق زبان آموزان، کلید موفقیت هر برنامه آموزشی و یکی از روشهای نوین تدریس زبان برای معلمان است. این مقاله به شما نشان میدهد که چگونه تحلیل نیازها میتواند به مدرسان در هر زمینهای کمک کند تا دورههایی مؤثر، جذاب و متناسب با اهداف یادگیری زبان آموزان خود طراحی نمایند.
با ما همراه شوید تا با مفهوم واقعی تحلیل نیازها زبان آموزان (NEEDS ANALYSIS) آشنا شده و دریابید که چگونه تحلیل نیازها میتواند دروازهای به سوی تدریس موفق در هر زبان و موضوعی باز کند.
در ادامه میخوانید:
- Needs analysis چیست؟
- تکنیکهایی برای تحلیل اصولی
- انواع تحلیل نیازها زبان آموزان (Needs analysis)
- سخن پایانی
Needs analysis چیست؟
مفهوم Needs analysis این است که به عنوان مدرس بتوانیم بفهمیم زبان آموز بنا به چه هدفی چه نیازهایی دارد.
مثلا وقتی فردی برای ۶ ماه دیگر قصد مهاجرت دارد:
- نیاز دارد که در ابتدا برای مکالمه خود را آماده کند.
- مکالمات ساده و روزمره و در حد کار راه افتادن گرامر بداند.
اینجا شما به عنوان مدرس نیاز او را تشخیص دادهاید و برایش برنامهریزی میکنید.
بیشتر بدانید: راهنمای نوشتن لسن پلن حرفه ای برای تدریس زبان+ نمونه لسن پلن
نتایج تحلیل نیازهای زبان آموزان
۱ | برنامههای دوره یا درس خود را میتوانید معرفی کنید. |
۲ | با شناسایی نیازهای زبان آموزان، برنامه ریختن آسان میشود. |
۳ | وقتی برنامه شخصی برای زبان آموزی میریزید او متوجه میشود که چقدر برای زمان و هزینهای که کرده ارزش قائل هستید. |
۴ | شناسایی انگیزه های مختلف زبان آموزانی زبان |
۴ مرحله در تحلیل نیازها وجود دارد:
- چه کاری قرار است انجام شود.
- در حال حاضر چه فعالیتهای صورت گرفته است.
- چه مشکلاتی وجود دارد.
- راه حلهای موجود شناسایی شوند.
تکنیکهایی برای تحلیل اصولی
تکنیکهایی برای تحلیل بهتر وجود دارند که میتوانند شما را به عنوان مدرس یاری دهند:
۱. جمع آوری اطلاعات
اولین گام در هر تحلیل نیاز، جمع آوری دادهها یا همان اطلاعات است که به شما بینشی نسبت به دانش و علایق قبلی زبان آموزان میدهد. برای کسب اطلاعات درست در مورد زبان آموزتان لازم است که از زبان آموزتان سوالاتی بپرسید؛ مثل:
- از قبل چه چیزهایی را آموختهاند تا آنها را دوباره آموزش ندهید تا بتوانید ایده بهتری درباره آنچه که باید بدانند داشته باشید.
- دلایل تمایل آنها به یادگیری زبان را بدانید؛ ممکن است آنها زبانی خاص را برای هدف خاصی یاد بگیرند، بنابراین شما بهتر است از آنها در این مورد اطلاعاتی بدست آوردید.
روشهای جمع آوری اطلاعات
روشهای جمع آوری اطلاعات | توضیحات | |
۱ | پرسشنامه و نظرسنجی | این ابزارها برای گروههای سنی مختلف دانش آموزان یا بر اساس سطوح مختلف مهارت زبان، به عنوان روشهای مؤثر جمع آوری دادهها به کار میروند. پرسشنامهها میتوانند به صورت رسمی طراحی شوند، در حالی که نظرسنجیها میتوانند از طریق گفتگوهای غیررسمی و فعالیتهای دوستانه در طول همکاری با زبان آموزان انجام شوند. |
۲ | تستها و آزمونها | برای ارزیابی مهارتها و دانش قبلی زبان آموزان، پیشآزمونها و آزمونها ابزارهای مناسبی هستند. علاوه بر این، میتوانید از مکالمات دوستانه و پرسش و پاسخ برای سنجش علایق زبان آموزان استفاده کنید. همچنین، امکان برگزاری مسابقات سریع برای آزمایش دانش آموزان در حوزههای مرتبط با دوره بر اساس گروه سنی یا سطح زبان آموز وجود دارد. |
۳ | مشاهده در طول اولین درس | اگر نیاز به شروع فوری دوره دارید، میتوانید مهارتها و سطوح مهارت زبان آموزان را در طول اولین درس مشاهده کنید و بر اساس نتایج به دست آمده، برنامه درسی دوره را طراحی یا اصلاح نمایید. |
۲. تعیین نتایج یادگیری زبان آموزان
مرحله دوم تجزیه و تحلیل نیازها، تعیین نتایج یادگیری زبان آموزان است که به آنها پیامدهای مطلوب نیز میگویند. درسهای شما یک روند است و نتایج مورد نظر از این روند محصول نهایی است.
اینها مهارتهای قابل مشاهده و اندازهگیری مانند قدرت مکالمه یا شنیداری یا… که زبان آموزان شما میتوانند تا پایان دوره از خود به شما نشان دهند.
کلاس زبان آنلاین، با ارائه توجهی متمرکز و دقیق به نیازهای شخصی هر زبان آموز، فضایی را مهیا میکند که در آن، پیشرفت هر فرد به صورت مداوم و با دقتی بینظیر، ثبت و رصد میشود.
شما میتوانید همین امروز با ثبت نام در هایتاکی به عنوان مدرس زبان، کلاسهای خود را در هر زبانی که به آن تخصص دارید، بهصورت آنلاین برگزار کنید. |
انواع تحلیل نیازها زبان آموزان (Needs analysis)
۱. تحلیل نیازهای زبان آموزان در مهارت نوشتاری (writing)
روشهای مختلفی برای طراحی پرسشنامه در تحلیل نیازهای نوشتاری | |
۱ | پر کردن پرسشنامههایی در رابطه با شغل، علایق، تجربیات گذشته در یادگیری زبان و … . |
۲ | انتخاب بهترین گزینه. |
۳ | جاهای خالی از پرسشنامه را با جملاتی که فکر میکنند درست است پر کنند و مواردی که درباره آنها درست نیست را خط بزنند. |
۴ | تصویر یا نموداری که استفاده آنها از زبان را نشان میدهد انتخاب کنند ؛ مثل تصویر یک تماس تلفنی یا احوالپرسی ساده بین دو نفر. |
۵ | نوشتن یک پاراگراف یا یک مقاله درباره یک موضوعی خاص، مثل: مشکلات و سختیهای یادگیری زبان از نظر شما چیست و یا دلایل شما برای یادگیری زبان چیست؟ |
۶ | از آنها بخواهید که یک نامه برای مدرس خود بنویسند مضمون مهم نیست نوشتار اهمیت دارد. |
از بهترین روشها برای تحلیل این نیازها طراحی یک تعداد سوال در همان حوزه زبان است. میشود سوالات را به صورت شفاهی و از طریق یک مصاحبه از زبان آموز پرسید یا به صورت کتبی و پرسشنامه مطرح کرد.
برای طراحی این سوالات بهتر است از WH questions استفاده کنید تا از Yes/ No questions. به این شکل زبان آموز درگیر پاسخ دادن و فکر کردن میشود ولی پاسخهای بله و نه شما را به منظورتان نمیرسانند.
نمونههایی از WH questions و سوالات دارای پاسخهای طولانی (مثالهایی در حوزه زبان انگلیسی) | |
۱ | What experience do you have learning English? |
۲ | When do you normally use English? |
۳ | Who do you communicate in English with? |
۴ | Do you use English at work? What for? |
۵ | Do you use or need to use English in these situations: |
۶ | How confident are you using English in these situations? |
۷ | .Talking about your job |
۸ | What experience do you have of learning other languages? |
۹ | What are your main 3 reasons for learning English? |
۱۰ | What do you find most difficult when learning English? (e.g. speaking, writing, reading, listening) |
۲. تحلیل نیازهای زبان آموزان مربوط به مهارت صحبت کردن (speaking)
روشهای مختلفی برای تحلیل نیازهای گفتاری | |
۱ | با زبان آموزان به صورت گروهی یا انفرادی مصاحبه کنید. |
۲ | فعالیتهایی را طراحی کنید که بر موضوعی خاص و مباحثی خاص متمرکز باشد مثل فوتبال یا غذا. |
۳ | لیستی از خواستههای خود مثل منو تهیه کنید و به زبان آموزان دهید تا آنها را بررسی کنند. از انها بخواهید تا چند آیتم را انتخاب یا رد کنند و برای این انتخاب دلیل بیاورند. |
۴ | از آنها بخواهید تا پیشنهادهایی برای درسهای آینده بدهند تا در کلاس اجرا کنید. |
۵ | در پایان کلاس درباره کیفیت و رضایت آنها از کلاس فیدبک بگیرید. |
۶ | اگر در کلاس خصوصی تدریس دارید قبل از شروع کلاس کتابهای دوره را به آنها معرفی کنید و نظر آنها را جویا شوید. |
۷ | برای طراحی پلن درس آینده از شاگردان نظرخواهی کنید و کمک بگیرید. |
۸ | یک ایونت دوستانه طراحی کنید و درباره چگونگی برگزاری آن با آنها صحبت کنید. |
۳. تحلیل نیازهای زبان آموزان از طریق مشاهده (observation)
بهترین زمان برای تشخیص و تحلیل نیازها، نقاط ضعف و قوت زبان آموزانتان، سطح زبان آنها، observe در حین انجام یک کار گروهی و گوش دادن به آنهاست.
با انجام تحلیل نیازها شما میتوانید به چند نکته دست پیدا کنید:
- اهداف آنها
- ترجیحات آنها
- نیازهای خاص زبان آموزان
- ایجاد تمرکز بیشتر در مدرس
- کمک به انتخاب صحیح منابع
- فورجه زمانی آنها در یادگیری
- تجربیات خوب و بد آنها در یادگیری
- انتظاراتشان از یادگیری زبان و مدرس
- احساس درونی آنها در رابطه با یادگیری زبان
- اطلاعات بیشتر در رابطه با بک گراند یادگیری زبان آموزان
- دخالت دادن آنها در انتخاب پروسه یادگیری و ایجاد حس اهمیت دادن به آنها
سخن پایانی
امید که با کمک این مطلب بتوانید زبان آموزان و نیازهایشان را بهتر بشناسید. تا بتوانید برنامهریزی دقیقتر و مناسبتری برای آنها داشته باشید، تا هم شما و هم آنها به اهداف و نتیجه دلخواهتان برسید.
منابع: