آیا ایدههای بازی برای کلاس MFL (modern foreign language) شما به پایان رسیده؟ فکر میکنید تمام بازیهای کلاس زبان را امتحان کردهاید؟ نگران نباشید! در این مقاله ۱۵ بازی سرگرمکننده و جذاب برای کلاس درستان داریم که نه تنها به یادگیری کمک میکنند، بلکه شور و هیجان تازهای به کلاسهای زبانتان میبخشند.
این بازیها میتوانند هر زبانآموزی را به مشارکت و یادگیری فعالتر ترغیب کنند.
در ادامه میخوانید:
معرفی بهترین بازی های MFL برای تدریس و آموزش زبان
۱. بازی هیس
بازی «هیس» یک بازی درک مطلب است که در سکوت انجام میشود و شامل دو تیم رقیب است. هر تیم باید کاری را که روی کارت نوشته شده، در مقابل کلاس انجام دهد.
آمادهسازی |
- کارتهای راهنما: پنج کار مختلف را روی کارتهای ۳×۵ بنویسید، از هر کدام دو نسخه تهیه کنید (برای هر تیم یکی).
- اسلاید یا پوستر: وظایف و ترجمه انگلیسی آنها را در اسلاید پاورپوینت یا پوستر آماده کنید.
|
ایدههای کارهای نوشته شده روی کارت |
- با چشمان بسته به جذابترین فرد اتاق اشاره کنید.
- به عنوان یک سوپر مدل ژست بگیرید.
- پانتومیم اجرا کنید.
- صحنهای از یک فیلم معروف خارجی را بازسازی کنید.
- وظایف را مطابق با سطح زبانآموزان تنظیم کنید.
|
نحوه بازی |
- دو گروه ۴-۵ نفره جلوی کلاس قرار میگیرند، بدون دیدن تیم مقابل.
- به هر تیم کارتهایی با دستورالعملها داده میشود و ۱۰ ثانیه زمان دارند برای بحث (یا با ایما و اشاره).
- کلاس از کارها مطلع میشود اما تیمهای رقیب ترجمه انگلیسی را نمیبینند.
- تیمها کار خود را در مقابل کلاس انجام میدهند و زبانآموزانی که در رقابت نیستند میتوانند تشویق کنند.
- امتیازدهی بر اساس رأیگیری با بالا بردن دست یا تشویق انجام میشود.
- اولین تیمی که به ۵ امتیاز برسد برنده بازی است.
|
۲. بازی پرتاب سه کلمه ای
زبانآموزان توپها را به سمت ردیفهای کلمات (اسم، فعل، صفت) پرتاب میکنند تا سه کلمه بگیرند و از آنها در یک جمله استفاده کنند. این بازی به تقویت مهارت جملهسازی و خلاقیت زبانآموزان کمک میکند.
آمادهسازی |
- نوشتن ردیف کلمات: سه ردیف ۷×۵ کلمهای روی تخته بنویسید؛ یک ردیف برای اسمها، یکی برای افعال و دیگری برای صفتها.
- توپها: از توپهای سفالی، چسبنده یا توپهای کاغذی مرطوب برای پرتاب به سمت کلمات استفاده کنید.
|
نحوه بازی |
- زبانآموزان باید توپها را از فاصله دو متری به سمت هر ردیف پرتاب کنند.
- پس از دریافت سه کلمه (اسم، فعل، صفت)، زبانآموز ۱۰ ثانیه وقت دارد تا یک جمله درست از نظر دستوری بسازد.
- جملات نیازی به منطقی یا واقعی بودن ندارند؛ مهم درست بودن دستوری است.
|
درگیر کردن همه زبانآموزان |
- اگر زبانآموزی نتواند جملهای بسازد، کلاس میتواند به نوبت پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا همه در بازی مشارکت کنند.
|
تقویت مهارتها |
- این بازی، هیجان ناشی از ندانستن کلمات را با فرصت تقویت مهارتهای جملهسازی ترکیب میکند و یادگیری را لذتبخش میسازد.
|
۳. بازی دسته بندی کارت ها
زبانآموزان مجموعهای از کلمات درهم ریخته دریافت میکنند و باید آنها را بر اساس روابط و شباهتها دستهبندی کنند. این بازی مهارت تشخیص دستهبندیهای موضوعی و ارتباطات بین کلمات را تقویت میکند.
آمادهسازی |
- ایجاد کارتها: کلمات مرتبط با موضوعات خاص (مثل غذا، حمل و نقل، روزهای هفته) را روی کارتها بنویسید و برای هر گروه ۷ کلمه انتخاب کنید.
- تعداد دستهها: بستگی به انتخاب معلم دارد.
- چاپ نسخهها: برای هر گروه یک سری کارت مشابه آماده کنید.
|
نحوه بازی |
- کلاس را به چهار گروه تقسیم کنید.
- هر گروه ۵ دقیقه زمان دارد تا کلمات را دستهبندی کند. معلم میتواند تعداد دستهها را بگوید یا نگه دارد.
- پس از پایان زمان، گروهها نتایج خود را به کلاس ارائه میدهند و معلم دستهبندی اصلی را مشخص میکند.
|
انعطاف در دستهبندی |
- اگر زبانآموزان دستهبندیهایی متفاوت از معلم ارائه دهند ولی دلایل منطقی داشته باشند، این قابل قبول است.
- کلمات اصلی را روی تخته مرور کنید تا همه زبانآموزان دستهبندیهای صحیح را ببینند.
|
هدف بازی |
- این بازی بر تکرار کلمات و دستهبندیهای صحیح تمرکز دارد. گروهی که بیشترین دستهبندی درست را انجام دهد، برنده است. تساوی بین گروهها نیز نتیجه مثبت تلقی میشود.
|
۴. بازی گردونه پرسش و پاسخ
زبانآموزان در حالی که موسیقی پخش میشود، دو شی را به صورت دایرهای بین هم رد و بدل میکنند. وقتی موسیقی قطع شد، دو زبانآموزی که اشیاء را در دست دارند، یک پرسش و پاسخ سریع به زبان مقصد انجام میدهند. این بازی برای تمرین مهارتهای پرسش و پاسخ و تقویت فرمهای پرسشی است.
آمادهسازی |
- انتخاب دو شی: یک شی نشاندهنده پرسش و دیگری نشاندهنده پاسخ است. این اشیا میتوانند هر چیزی باشند.
- موسیقی: از هر نوع پخشکننده موسیقی یا حتی ساز استفاده کنید.
|
نحوه بازی |
- زبانآموزان به صورت دایرهای مینشینند و اشیا را در طول پخش موسیقی به یکدیگر میدهند.
- پس از ۱۵-۲۰ ثانیه، موسیقی قطع میشود و دو زبانآموز با اشیاء در دست باید یک پرسش و پاسخ سریع انجام دهند.
- پرسشها میتوانند خلاقانه و متنوع باشند، از سوالات شخصی گرفته تا ریاضی.
|
تشویق به خلاقیت و مشارکت |
- اگر زبانآموزی نتواند سؤال یا پاسخ صحیحی بدهد، کلاس برای او یک کار سرگرمکننده تعیین میکند.
- هدف این بازی، تشویق خلاقیت و مشارکت همه زبانآموزان است.
|
عدم وجود سیستم امتیازی |
- هیچ سیستم امتیازی وجود ندارد و همه برنده هستند.
|
۵. بازی طولانی ترین خط
هدف بازی ایجاد طولانیترین خط از اشیاء در کلاس در عرض یک دقیقه است. فقط اشیاءی که نام آنها به زبان مقصد دانسته میشود، قابل استفاده است و تکرار اشیاء مجاز نیست.
آمادهسازی |
- توضیح قوانین: اطمینان حاصل کنید که زبانآموزان قوانین را درک کردهاند: استفاده از اشیاءی که نام آنها را به زبان مقصد میدانند و عدم تکرار اشیاء.
- تقسیم تیمها: کلاس را به سه تیم تقسیم کنید.
|
نحوه بازی |
- شروع بازی: با اعلام «طولانیترین خط برو!» زبانآموزان باید اشیاءی که در کلاس پیدا میکنند و نام آنها را به زبان مقصد میدانند، روی زمین بچینند.
- تنوع اشیاء: تیمها میتوانند اشیاء مختلف را برای طولانیتر کردن خط خود انتخاب کنند.
- مقایسه: مطمئن شوید که تیمها مسیرهای یکسانی را دنبال میکنند و اشیاء تکراری در خط وجود ندارد.
|
بررسی و امتیازدهی |
- بازرسی: پس از پایان زمان، خطوط را بررسی کنید و مطمئن شوید که حداقل یکی از اعضای گروه نام اشیاء را میداند. اشیاءی که نام آنها به زبان مقصد ندانسته شود، از خط حذف میشوند.
- بازتنظیم: تیمها باید اشیاء حذف شده را بردارند و خط را دوباره تنظیم کنند.
|
پایان بازی |
- تیمی که طولانیترین خط را با رعایت قوانین داشته باشد، برنده است.
|
۶. بازی درست پرتاب کنید
نام این بازی «پرتاب اشیاء به جعبهها» است و هدف از انجام آن کمک به زبانآموزان برای تمایز بین مفاهیم یا ساختارهای زبانی مختلف است.
آمادهسازی |
- جعبهها: جعبهها بهعنوان سبدهایی برای پرتاب اشیاء عمل میکنند. تعداد جعبهها به هدف بازی بستگی دارد (برای مثال، جنسیتهای مختلف یا روشهای جمعبندی).
- اشیاء: ۲۰ شیء مرتبط یا توپهای استایروفوم/پلاستیکی با نام اشیاء نوشته شده.
|
نحوه بازی |
- آمادهسازی جعبهها: جعبهها را با برچسبهای مناسب (برای مثال، «Le»، «La»، «-s»، «-es»، «Other») در جلوی کلاس قرار دهید.
- پرتاب اشیاء: یک شیء را انتخاب کرده و به یک زبانآموز بدهید تا آن را به جعبه مناسب پرتاب کند.
- توضیح و اصلاح: پس از هر پرتاب، فرصت برای آموزش و توضیح سریع وجود دارد. اگر زبانآموز اشتباه کند، او را به تصحیح و پرتاب درست راهنمایی کنید.
|
مزایای بازی |
- جنبه بصری و عملی: پرتاب اشیاء به جعبههای صحیح، یادگیری بصری و عملی را تقویت میکند.
- آموزش همزمان: ارائه درسهای سریع و اصلاح اشتباهات به یادگیری موثر کمک میکند.
|
توجه |
- اطمینان حاصل کنید که جعبهها و اشیاء به طور ایمن آماده شده و فاصله مناسبی برای پرتاب فراهم است.
|
۷. بازی جنگ کلمه
بازی برای یادگیری مترادفها و متضادهای کلمات طراحی شده است و به تقویت دایره لغات زبانآموزان کمک میکند. دو تیم با بیان مترادفها یا متضادهای کلمات، با یکدیگر رقابت میکنند.
آمادهسازی |
- تیمها: کلاس را به دو تیم تقسیم کنید و آنها را در دو طرف کلاس قرار دهید.
- انتخاب نوبت: با استفاده از سنگ-کاغذ-قیچی، تیمها مشخص کنند که کدام تیم اولین نوبت را خواهد داشت.
|
نحوه بازی |
- تعیین نوبت: تیم برنده سنگ-کاغذ-قیچی به مدت ۱۰ ثانیه وقت دارد تا کلمهای را انتخاب کند که به تیم دیگر “پرتاب” کند.
- بیان مترادف یا متضاد: نماینده تیم برنده فریاد میزند “مترادف!” یا “متضاد!” و تیم دریافتکننده باید در عرض ۵ ثانیه پاسخ صحیح را ارائه دهد.
- مثال: تیم برنده “bad” را پرتاب میکند و نماینده میگوید “متضاد!” و تیم دریافتکننده باید “good” را بگوید.
|
نحوه امتیازدهی |
- پاسخ صحیح: اگر تیم دریافتکننده پاسخ صحیح دهد، نوبت آنها برای چالش دادن به تیم دیگر است.
- پاسخ نادرست: اگر تیم دریافتکننده نتواند پاسخ صحیح دهد، چالش به تیم دیگر بازمیگردد و باید به سؤال پاسخ دهد. اگر تیم پاسخ درست دهد، یک امتیاز به تیم اضافه میشود؛ در غیر این صورت، ۲ امتیاز کسر میشود.
|
قضاوت |
- معلم به عنوان قاضی تعیین میکند که آیا پاسخهای ارائه شده معتبر و قابل قبول هستند یا خیر.
|
۸. بازی پانتومیم (Charades)
Charades یک بازی کلاسیک یادگیری زبان است که در آن اعضای هر تیم یک کلمه یا عبارت را به صورت غیرکلامی اجرا میکنند و تیم دیگر باید آن را حدس بزند. این بازی به ویژه برای کلاسهای دارای زبانآموزان برونگرا هیجانانگیز است.
آمادهسازی |
- مواد مورد نیاز: چند برگ کاغذ و یک کاسه یا کیسه برای قرار دادن کلمات یا عبارات.
- نوشتن کلمات: روی هر کاغذ کلمه یا عبارتی که زبانآموزان باید اجرا کنند را بنویسید. کلمات میتوانند شامل افعال (رقص، دویدن، خوردن) یا عبارات (بیدار شو، شام بخور) باشند.
- تعداد کاغذها: اطمینان حاصل کنید که تعداد کاغذها به اندازه کافی باشد تا هر زبانآموز یا زوج زبانآموز یک یا دو بار بازی کنند.
|
نحوه بازی |
- تقسیم تیمها: کلاس را به دو تیم تقسیم کنید و تیمها را در وسط کلاس در مقابل یکدیگر قرار دهید.
- نوبتها: میتوانید تصمیم بگیرید که کدام تیم بازی را شروع کند، یا تیمها میتوانند به نوبت بازی را شروع کنند.
- اجرای بازی: در هر دور، یک عضو از هر تیم به وسط میآید و کلمه یا اصطلاحی را که به طور تصادفی از ظرف کلمات انتخاب شده است، اجرا میکند. یک تایمر برای ۴۵ ثانیه تنظیم کنید تا تیمها زمان داشته باشند تا حدس بزنند.
- سکوت: بازی باید در سکوت اجرا شود و هیچ صحبت یا کلمهای از بازیگر مجاز نیست.
|
هدف بازی |
- تقویت مهارتهای ارتباطی و افزایش دایره لغات زبانآموزان از طریق بازی و تفریح.
|
۹. بازی Pictionary (حدس نقاشی)
Pictionary یک بازی کلاسیک و رقابتی است که در آن نمایندگان هر تیم باید یک کلمه یا عبارت را ترسیم کنند تا هم تیمیهای خود آن را حدس بزنند. این بازی برای کلاسهایی با تخته سفید ایدهآل است.
آمادهسازی |
- مواد مورد نیاز: برگههایی با اصطلاحات واژگانی که باید ترسیم شوند. این برگهها را در یک کاسه یا کیسه قرار دهید.
- واژگان: مطمئن شوید که واژگان یا فهرست عبارات مرتبط را در اختیار دارید. Pictionary به ویژه برای یادگیری اسامی مفید است، زیرا اشیاء معمولاً راحتتر از افعال یا صفتها ترسیم میشوند.
|
نحوه بازی |
- تقسیم تیمها: مانند Charades، کلاس را به دو تیم تقسیم کنید.
- شروع بازی: میتوانید تصمیم بگیرید که کدام تیم بازی را شروع کند یا هر دو تیم به طور همزمان یک نماینده برای ترسیم انتخاب کنند.
- ترسیم و حدس زدن: اصطلاح واژگانی را که باید ترسیم شود به نقاشها بدهید و ۴۵ ثانیه زمان بگذارید. تنها تصاویر باید کشیده شوند و نوشتن کلمات یا حروف مجاز نیست.
- امتیازدهی: اولین تیمی که به درستی اصطلاح را حدس بزند، یک امتیاز کسب میکند. بازی را ادامه دهید تا تمام اصطلاحات واژگان تمام شود.
|
۱۰. بازی برای من چیزی بیاور
این بازی برای مرور و یادگیری اسامی اشیاء، به ویژه آنهایی که در کلاس درس یا محیط اطراف یافت میشوند، مناسب است. در این بازی، زبانآموزان باید اشیاء مختلف را به سرعت پیدا کنند و برای معلم بیاورند.
نحوه بازی |
- موقعیت معلم: معلم باید در جایی که به راحتی در دسترس است، مانند جلو یا وسط کلاس، بایستد.
- فعالیت: از زبانآموزان بخواهید که یک شیء خاص برای شما بیاورند، مانند “یک کتاب”، “یک پاککن”، “یک ژاکت” و غیره.
- مراحل: زبانآموزی که اولین بار شیء مورد نظر را بیاورد، برنده دور خواهد بود.
- آموزش در حین بازی: میتوانید از فرصتهای مختلف برای آموزش واژگان و تفاوتهای بین اشیاء استفاده کنید، مثلاً توضیح دادن تفاوت بین “ladle” (قاشق آشپزخانه) و “spatula” (قاشقک).
|
امتیازدهی و تیمها |
- بدون تیم: در این بازی، بهتر است که زبانآموزان به صورت انفرادی رقابت کنند.
- امتیازدهی: میتوانید امتیاز را با آمارگیری حفظ کنید یا به سادگی به درخواست بعدی بروید پس از دریافت شیء از زبانآموزان.
|
۱۱. بازی ترجمه آهنگ
این تمرین با استفاده از آهنگهای محبوب به زبان مقصد، به زبانآموزان کمک میکند تا واژگان و دستور زبان را تقویت کنند. هدف اصلی ترجمه دقیق کلمات است.
آمادهسازی |
- انتخاب آهنگ: یک آهنگ مناسب به زبان مقصد انتخاب کنید که با سطح کلاس هماهنگ باشد.
- چاپ اشعار: نسخههای کافی از اشعار را برای هر زبانآموز یا جفت زبانآموز چاپ کنید.
- سفارشی کردن: میتوانید بازی را با استفاده از یک بخش خاص از آهنگ یا ترجمه تنها یک نوع واژه (افعال، اسمها، صفتها) سادهتر کنید. همچنین میتوانید بازی را برعکس کرده و از فارسی به زبان مقصد ترجمه کنید.
|
نحوه بازی |
- تشکیل گروه: اگر به صورت دو نفره بازی میکنید، شرکای خود را مشخص کنید.
- پخش آهنگ: آهنگ یا بخشی از آن را برای کلاس پخش کنید و توضیح دهید که چه چیزی باید ترجمه شود.
- ترجمه: به زبانآموزان ۱۵ دقیقه فرصت دهید تا ترجمههای خود را آماده کنند.
- مبادله و نمرهدهی: ترجمهها را با یکدیگر مبادله کرده و با صدای بلند نمره دهید.
- توضیح آهنگ: پس از نمرهدهی، توضیحاتی درباره آهنگ و داستان پشت آن ارائه دهید تا زمینهای برای کلمات فراهم شود.
|
نحوه امتیازدهی |
- میتوانید بازی را فقط برای تمرین انجام دهید یا بر اساس ترجمههای صحیح، برنده را مشخص کنید.
|
بیشتر بازی کنید: بازی های آموزش و تقویت گرامر برای کلاس های زبان
۱۲. بازی آن را ارسال کنید!
این بازی به آموزش واژگان از طریق شناسایی و مرتبط کردن آنها با اشیاء واقعی در کلاس کمک میکند. با استفاده از یک عنصر بصری، این بازی به تقویت یادگیری واژگان کمک میکند.
آمادهسازی |
- لیست واژگان: تهیه لیستی از ۲۰ اسم یا بیشتر (بسته به تعداد زبانآموزان) و نوشتن هر کلمه بر روی تکههای کاغذ.
- آمادهسازی محیط: اشیاء مرتبط با واژگان را در محیط کلاس به وضوح قرار دهید و برخی اشیاء ساختگی را برای افزایش چالش اضافه کنید.
|
نحوه بازی |
- بررسی کاغذها: زبانآموزان به نوبت یک کاغذ را از کاسه برمیدارند و باید ۱۵ ثانیه فرصت داشته باشند تا محل مورد نظر را پیدا کرده و کاغذ را به آن بچسبانند.
- فرصتهای تکرار: زبانآموزان میتوانند دو تا سه بار تلاش کنند تا پاسخ صحیح را پیدا کنند. اگر شکست خوردند، نفر بعدی فرصت مییابد.
|
ارزیابی و آموزش |
- توضیحات: پس از یافتن شیء، آن را به کل کلاس نشان دهید و توضیحات مربوط به واژه (تعریف، ترجمه، مثالهای استفاده) را بیان کنید.
- سوالات: برای تمرکز بیشتر، سوالاتی درباره استفاده معمولی از شیء بپرسید (مثلاً، “چه غذاهایی با قاشق خورده میشود؟”).
|
ادامه بازی |
- تکرار: فرآیند را با زبانآموز بعدی ادامه دهید تا زمانی که همه کلمات بررسی شده باشند.
|
۱۳. بازی شکار کلمات
این بازی برای تمرین واژگان از طریق جستجو و شناسایی اشیاء در فضای باز طراحی شده است. زبانآموزان میتوانند از روشهای مختلف برای یافتن و ثبت اشیاء استفاده کنند.
آمادهسازی |
- فهرست آیتمها: تهیه لیستی از ۱۰ تا ۱۵ آیتم موجود در فضای بازی به زبان مقصد. میتوان از کلمات ساده مانند “گل” تا کلمات پیچیدهتر مانند “کرم” استفاده کرد.
- روشهای ثبت: زبانآموزان میتوانند اشیاء را با عکس، نوشتن، نقاشی یا ترکیبی از اینها ثبت کنند.
- ویژگیهای اضافی: برای افزایش چالش، میتوانید صفتها مانند رنگها را به لیست اضافه کنید (مثلاً “گل قرمز”).
|
نحوه بازی |
- توزیع فهرستها: به هر زبانآموز یا گروهی فهرستی از اقلام بدهید. شرایط بازی را با آنها مرور کنید.
- زمانبندی: تایمر را برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تنظیم کنید تا زبانآموزان اشیاء را پیدا کنند.
- جمعآوری و ارزیابی: پس از اتمام زمان، افراد را در محل ملاقات تعیین شده جمع کنید. امتیاز برای دیر رسیدن کسر خواهد شد.
|
پایان بازی |
- برنده: زبانآموز یا تیمی که بیشترین موارد پیدا شده را داشته باشد برنده است.
|
۱۴. بازی سایمون می گوید
بازی “Simon Says” برای یادگیری و مرور افعال، اسمها و صفتها طراحی شده است. دستورات باید فقط وقتی که با عبارت «Simon Says» شروع میشود، اطاعت شوند.
آمادهسازی |
- تیمها: بازی میتواند به صورت گروهی یا فردی برگزار شود. برای بازی گروهی، هر تیم یک نماینده میفرستد.
- دستورات: آمادهسازی دستورات با توجه به سطح زبانآموزان (برای مبتدیان، استفاده از زبانهای مختلف ممکن است مفید باشد).
|
نحوه بازی |
- گروهی: برای هر دور، تیمها نمایندهای به پایین کلاس میفرستند. سه دستور برای هر دور داده میشود و سپس نمایندگان جدید وارد میشوند.
- فردی: هر زبانآموز به صورت فردی بازی میکند و اگر هنگام عدم اعلام «Simon Says» حرکت کند، از بازی بیرون میرود.
- دستورات: دستوراتی که باید اطاعت شوند تنها آنهایی هستند که با «Simon Says» شروع میشوند. اگر بدون این عبارت حرکتی انجام شود، بازیکنان از بازی خارج میشوند.
|
پایان بازی |
- برنده: در حالت فردی، آخرین بازیکن باقیمانده که اشتباه نکرده باشد، برنده است. در حالت تیمی، تیمی که نمایندههایش بیشتر در دورها باقی مانده باشند، برنده است.
|
نکات تکمیلی |
- انرژی و سرعت: برای موفقیت بازی، مهم است که انرژی بالا و سرعت دستورات را حفظ کنید.
|
۱۵. بازی Boggle دو مرحله ای
این بازی نسخهای پیچیدهتر از Boggle است که به یادگیری زبان و تقویت دایره واژگان کمک میکند. بازیکنان باید با استفاده از حروف موجود کلمات را بسازند و سپس این کلمات را به زبان مقصد ترجمه کنند.
آمادهسازی |
- تابلوی حروف: چند ردیف حروف را از قبل آماده کنید. شبکههای حروف باید به اندازهای بزرگ باشند که برای کل کلاس قابل مشاهده باشند. میتوانید از کاغذ مانیل برای این کار استفاده کنید.
- حروف: حروف نباید تصادفی باشند. کلمات واژگانی که میخواهید زبانآموزان یاد بگیرند را در ردیفهای حروف جاسازی کنید (مثلاً cat، car، can و غیره).
|
نحوه بازی |
- قوانین:
- حروف باید در کنار هم باشند و موربها مشکلی ندارند.
- کلمات باید حداقل سه حرف داشته باشند.
- نمیتوان دو بار از یک مربع حرف در یک کلمه استفاده کرد.
- ترجمه: پس از تشکیل کلمات، زبانآموزان باید کلمات انگلیسی را به زبان مقصد ترجمه کنند (مثلاً gato، coche، lata برای کلاس اسپانیایی).
|
مدت زمان و روش اجرا |
- زمان: حدود هفت دقیقه برای هر ردیف حروف توصیه میشود.
- مرور: زبانآموزان باید به پایین کلاس دعوت شوند تا کلمات پیدا شده را مرور کنند و نحوه زنجیر کردن حروف را نشان دهند.
- برنده: زبانآموزی که بیشترین تعداد پاسخ صحیح را داشته باشد برنده است.
|
چالش اضافی |
- جستجو: برای چالشی بیشتر، میتوانید از زبانآموزان بخواهید که مستقیماً کلمات را در زبان مقصد جستجو کنند.
|
فرصت های آموزش زبان در طول بازی های MFL
۱ |
استفاده از بازیها برای یادگیری و آموزش |
- بازیها باید علاوه بر سرگرمی، آموزشی نیز باشند.
- واژگان و دستور زبان گنجانده شده در بازیها، برای زبانآموزان مفید و قابل یادآوری خواهند بود.
|
۲ |
فرصتهای آموزشی در بازی |
اشتباهات:
- وقتی زبانآموز اشتباه میکند، باید سریعاً توضیح دهید که چرا پاسخ اشتباه بوده و پاسخ صحیح را ارائه دهید.
- از اشتباهات به عنوان فرصتی برای یادگیری گروهی استفاده کنید و زبانآموز را شرمنده نکنید.
پاسخهای صحیح:
- حتی با پاسخ صحیح، میتوانید آموزش دهید.
- به زبانآموز تبریک بگویید و توضیح دهید که چرا پاسخ صحیح است.
- ممکن است لازم باشد سرعت بازی را کاهش دهید تا فرصت برای توضیح فراهم شود.
اختلاف نظر:
- زمانی که تیمها پاسخهای متفاوتی ارائه میدهند، میتوانید توضیح دهید که چرا یکی از پاسخها صحیح است.
- توضیح مختصر در مورد صحیح بودن پاسخ و اهمیت اشتباه کردن در فرآیند یادگیری.
|
۳ |
نکات اجرایی |
- پیوستگی آموزش: بازیها باید به گونهای طراحی شوند که حتی در زمان سرگرمی، فرصتهای یادگیری را فراهم کنند.
- مدیریت بازی: سرعت بازی را بر اساس نیاز به توضیحات آموزشی تنظیم کنید و سعی کنید پویایی بازی حفظ شود.
|
نتیجه: استفاده از بازیهای MFL به عنوان ابزارهای آموزشی مؤثر، با تمرکز بر یادگیری از اشتباهات، تشویق پاسخهای صحیح و رسیدگی به اختلاف نظرها، میتواند به تقویت یادگیری زبانآموزان کمک کند.
بیشتر بازی کنید: معرفی بازی های مخصوص تدریس زبان انگلیسی در کلاس های بزرگسالان
سخن پایانی
در این مقاله به معرفی چندین بازی و فعالیت آموزنده برای یادگیری زبان پرداختیم که به تقویت دایره واژگان و مهارتهای زبانی کمک میکنند. این فعالیتها به صورتهای مختلف و در محیطهای گوناگون طراحی شدهاند تا جذابیت و کارایی بیشتری داشته باشند.
بازیهای معرفیشده به زبانآموزان کمک میکنند تا مهارتهای شنیداری، گفتاری، و ترجمه خود را تقویت کنند و در عین حال، دانش واژگان خود را گسترش دهند. از فعالیتهای داخل کلاس گرفته تا بازیهای خارج از کلاس، این روشها به گونهای طراحی شدهاند که با تعامل و تمرین مستمر، یادگیری زبان را به تجربهای لذتبخش تبدیل کنند.
با استفاده از این روشها، میتوان آموزش زبان را به شیوهای خلاقانه و مؤثرتر پیش برد و انگیزه و مشارکت زبانآموزان را افزایش داد.
منبع: fluentu.com