کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
نکات و روش های تدریس

روش های تدریس زبان با تمرکز بر نیازهای فردی زبان‌ آموزان

۵
(۲)

هر زبان‌آموز چالش‌ها و نیازهای خاص خود را در مسیر یادگیری دارد. از سختی درک مطالب گرفته تا نیاز به زمان بیشتر یا حمایت‌های ویژه، هر کدام به رویکردی متفاوت نیاز دارند. معلمان زبان می‌توانند با تطبیق روش‌های تدریس زبان با نیاز هر زبان آموز، تجربه یادگیری را برای آنها ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر کنند.

در این مقاله، ایده‌ها و روش‌هایی را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تدریسی مؤثرتر داشته باشید و به بهترین شکل به نیازهای زبان‌آموزانتان پاسخ دهید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چطور آموزش زبان را با نیازهای زبان‌آموزان تطبیق دهیم؟

 

۱. ارائه جایگزین برای پاسخ‌های صحیح

هنگام ارزیابی زبان‌آموزان، مطمئن شوید که دقیقاً می‌دانید می‌خواهید آنها چه چیزی را نشان دهند و سپس به روش‌های خلاقانه‌ای فکر کنید که آن‌ها می‌توانند به آن شکل پاسخ دهند.

به‌عنوان مثال، معلمی که قصد دارد درک زبان آموزان را از دلایل جنگ انقلابی ارزیابی کند، ممکن است از آن‌ها بخواهد به چند سؤال یا درخواست پاسخ دهند. اما اگر هدف شما ارزیابی مهارت‌های نوشتاری آن‌ها نیست، می‌توانید راه‌های جایگزین برای پاسخ‌دهی پیدا کنید.

آن‌ها می‌توانند با نوشتن جملات کوتاه یا حتی صحبت کردن، پاسخ‌های خود را به صورت صوتی ضبط کنند، به جای اینکه پاسخ‌ها را به صورت نوشتاری ارائه دهند. به این ترتیب، فرصتی به آن‌ها داده‌اید تا دانش خود را به روشی که از موانع زبانی و نوشتاری عبور کند، منتقل کنند.

 

۲. توزیع یادداشت‌های مقدماتی برای آماده‌سازی زبان‌آموزان

زبان‌آموزان در کلاس‌ها معمولاً با مشکلات مشابهی روبه‌رو می‌شوند. حتی اگر زبان را تا حدی بلد باشند، ممکن است دنبال کردن مطالب کلاس برایشان سخت باشد.

یکی از راه‌های حل این مشکل، ارائه یادداشت‌های مقدماتی است. این یادداشت‌ها خلاصه‌ای از مطالب آینده را نشان می‌دهند و به زبان‌آموزان کمک می‌کنند راحت‌تر درس را بفهمند.

اگر از زبان‌آموزان خواسته شود یادداشت‌برداری کنند، می‌توانند از این یادداشت‌ها استفاده کرده و نکات خود را به آن اضافه کنند. این کار هم فشار نوشتن را کمتر می‌کند و هم به آن‌ها فرصت می‌دهد بهتر درس را دنبال کنند. در نتیجه، اعتماد به نفس و عملکردشان در کلاس بهتر می‌شود.

 

۳. دادن زمان اضافی به زبان‌آموزان در صورت نیاز

زمان پاسخ‌دهی زبان‌آموزانی که انگلیسی زبان دوم آن‌هاست معمولاً بیشتر از کسانی است که به زبان انگلیسی مسلط هستند. این زبان‌آموزان برای پردازش و انتقال اطلاعات به زمان بیشتری نیاز دارند.

برای کمک به این گروه، معلمان می‌توانند زمان بیشتری برای امتحانات در اختیارشان بگذارند. این کار نه تنها به آن‌ها فرصت بیشتری برای فکر کردن می‌دهد، بلکه استرس امتحان را هم کاهش می‌دهد و می‌تواند عملکردشان را بهبود ببخشد.

اگر شما به‌عنوان معلم زبان، به دنبال فضایی برای تدریس آنلاین هستید که امکان استفاده از هر متد و تکنیک موردنظر را به شما بدهد، هایتاکی بهترین گزینه است. این پلتفرم به معلمان اجازه می‌دهد کلاس‌های آنلاین خود را با روش‌های دلخواه طراحی و اجرا کنند.

در هایتاکی می‌توانید از روش‌های آموزشی انعطاف‌پذیر و تطبیق‌پذیر با نیاز زبان‌آموزان استفاده کنید و تجربه‌ای نوین از تدریس آنلاین داشته باشید. همین حالا به جمع مدرسان هایتاکی بپیوندید و کلاس‌های خود را برگزار کنید!

 

۴. تمرین مدل‌سازی معلم در کلاس

به‌عنوان معلم، یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش صحبت کردن در کلاس، استفاده از روش‌های ارتباط غیرکلامی است. مدل‌سازی و به‌کارگیری ژست‌ها می‌تواند به زبان‌آموزان کمک کند تا مطالب را بهتر درک کنند.

برای این کار، معلمان باید از قبل برنامه‌ریزی کنند که چه مواردی را مدل‌سازی کنند و چگونه این کار را انجام دهند. مدل‌سازی نباید تنها به هنگام تدریس محدود شود؛ حتی برای توضیح دستورالعمل‌ها نیز می‌توان از این روش استفاده کرد.

مثلاً اگر از زبان‌آموزان خواسته شود پوشه‌هایشان را از کیف بیرون بیاورند، معلم می‌تواند با انجام این کار، هر مرحله را به‌طور عملی نشان دهد. به این ترتیب، زبان‌آموزان می‌توانند بهتر متوجه شوند و عمل کنند.

نکته کلیدی این است که حرکات معلم باید ساده و شفاف باشد. حرکات اضافی ممکن است زبان‌آموزان را گیج کرده و تمرکز آن‌ها را از بین ببرد.

 

۵. ساده کردن دستورالعمل‌های کتبی و شفاهی

برای کمک به زبان‌آموزانی که در زبان انگلیسی مهارت کمی دارند، بهتر است دستورالعمل‌ها را ساده و واضح ارائه دهید. این کار با حذف کلمات اضافی و تبدیل جملات پیچیده به جملات کوتاه و قابل‌فهم امکان‌پذیر است.

مثلاً به جای اینکه بگویید:
“هر کدام از جملات زیر را دقیق بخوانید و موضوع و گزاره آن را مشخص کنید. سپس، موضوع را یک‌بار و گزاره را دو بار خط‌دار کنید.”
می‌توانید بگویید:
“هر جمله را بخوانید. یک خط زیر موضوع بکشید. دو خط زیر گزاره بکشید.”

این تغییر ساده، فهم مطالب را برای زبان‌آموزان آسان‌تر می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند بدون استرس بیشتری تمرکز کنند.

 

۶. استراحت‌های مکرر در طول زمان کلاس

یادگیری می‌تواند سرگرم‌کننده باشد، اما برای زبان‌آموزانی که تازه زبان جدیدی یاد می‌گیرند، گاهی خسته‌کننده و چالش‌برانگیز است. این سختی نشان می‌دهد که شاید نیاز باشد بیشتر از دیگران استراحت کنند.

معلمان می‌توانند با برنامه‌ریزی استراحت‌های کوتاه، به زبان‌آموزان کمک کنند تا انرژی خود را بازیابی کنند. مثلاً قدم زدن در راهرو، گردش در کلاس یا رفتن به آب‌خوری می‌تواند حالشان را تازه کند. این استراحت‌های کوچک، شادابی و آمادگی آن‌ها را برای ادامه یادگیری افزایش می‌دهد.

 

۷. اجازه استفاده از دیکشنری‌های الکترونیکی برای یادگیری کلمات ناشناخته

زمانی که از فناوری به‌درستی استفاده شود، می‌تواند تحول بزرگی در کلاس‌های درس ایجاد کند. یکی از کاربردهای مفید آن، استفاده از دیکشنری‌های الکترونیکی است که به زبان‌آموزان این امکان را می‌دهد که کلمات ناشناخته را جستجو کنند. این دیکشنری‌ها به زبان‌آموزان کمک می‌کنند تا تلفظ کلمات را بشنوند و در صورت لزوم، تعریف آن‌ها را نیز بخوانند یا بشنوند.

همچنین، اگر زبان‌آموزان مطمئن نباشند که چگونه یک کلمه را هجی کنند، بسیاری از دیکشنری‌های الکترونیکی این امکان را می‌دهند که کلمه را بگویند و هجی صحیح آن را دریافت کنند. این ویژگی‌ها می‌توانند روند یادگیری زبان را بسیار راحت‌تر و مؤثرتر کنند.

 

سخن پایانی

تطبیق روش‌های تدریس با نیازهای زبان‌آموزان نه‌تنها یادگیری را آسان‌تر می‌کند، بلکه انگیزه و اعتماد به نفس آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد. با استفاده از رویکردهای ساده و کاربردی، معلمان می‌توانند تجربه‌ای مؤثر و دلپذیر برای زبان‌آموزان خلق و آن‌ها را به موفقیت نزدیک‌تر کنند.

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *