کلاس آنلاین زبان فرانسوی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان فرانسه

آموزش آداب معاشرت میز غذاخوری در فرانسه

۵
(۴)

فرانسه، علاوه بر صنعت مد و فشن، به خاطر غذاهای بسیار باکیفیت و خوشمزه و فرهنگ پیچیده غذا خوردن افراد بومی نیز مشهور است. مردمان این کشور اهمیت زیادی به رعایت آداب معاشرت میز غذاخوری می‌دهد. به همین دلیل چه در حال لذت بردن از یک وعده غذایی ساده در کافه‌ای کوچک در پاریس باشید یا صرف یک شام بسیار رسمی، نکاتی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. این کار هم می‌تواند تجربه شما از سفر به فرانسه را غنی‌تر کند و هم احترام شما به افراد بومی را نشان دهد.

در این مقاله به بررسی مهمترین آداب معاشرت میز غذا خوری در فرانسه می‌پردازیم که به شما این امکان را می‌دهد تا دور از نگاه عجیب افراد بومی از غذای خود لذت ببرید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

آداب معاشرت میز غذاخوری در فرانسه

 

۱. صاف بنشینید

وقتی که پشت میز می‌نشینید، به صندلی تکیه ندهید (کمر خود را به تکیه صندلی نچسبانید). به جای آن سعی کنید صاف بنشینید و به طور مرتب و آراسته بر روی صندلی خود قرار بگیرید.

 

۲. به سمت ظرف غذا خم نشوید

اگر با چنگال یا قاشق غذا می‌خورید، بهتر است آن را به سمت دهان خود ببرید تا اینکه دهان خود را به سمت آن‌ها. از خم شدن به طرف ظرف غذا و خمیده کردن کمر خود نیز اجتناب کنید.

اگر فکر می‌کنید غذایی که می‌خورید ممکن است تا رسیدن به دهانتان از قاشق بریزد، توصیه می‌کنیم آن را کم کم و در اندازه‌های کوچک بخورید.

 

۳. آرنج‌ها را روی میز نگذارید

در فرهنگ فرانسه، اگر آرنج‌های خود را بر روی میز بگذارید به نشانه این است که تنبل، سست و یا خسته هستید. همچنین این کار قانون آداب معاشرت دوم (خم نشدن به سمت ظرف غذا) را نیز نقض می‌‌کند.

 

۴. از کارد و چنگال به درستی استفاده کنید

هنگام غذا خوردن، توجه داشته باشید که چنگال را در دست چپ و کارد را در دست راست بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام نگه داشتن کارد و چنگال (le couteau et la fourchette)، انگشت اشاره روی دسته آن‌ها دراز شود.

علاوه بر این‌ها، چنگال را طوری در دست بگیرید که قسمت خمیده آن رو به بالا باشد و کارد را هیچوقت به حالت مشت در دست خود نگه ندارید.

همچنین بعد از تمام کردن غذا، کارد و چنگال را در سمت بالا و چپ بشقاب خود بگذارید؛ این چینش در محیط رستوران نشان دهنده این است که خوردن را تمام کرده‌اید و برای وعده غذایی بعدی آماده هستید.

 

۵. سر و صدا ایجاد نکنید

سعی کنید با کمترین سر و صدای ممکن غذا بخورید. دهان خود را ببندید تا بقیه افراد صدای جویدن شما را نشنوند، غذاهای مایع یا نوشیدنی‌ها را هورت نکشید و سر میز آروغ نزنید.

 

۶. غذایی را که در دهانتان است تف نکنید

اگر چیزی را در بشقاب خود می‌بینید که دوست ندارید، از همان ابتدا آن را کنار بزنید تا وارد دهانتان نشود.

همچنین قابل توجه است که نباید به میزبان بگویید غذایی را که تهیه کرده است دوست ندارید. شما می‌توانید برای زحمتی که کشیده و غذا را پخته تشکر کنید و بدون اظهار نظر اضافه فقط لبخند بزنید.

 

۷. با دهان پر صحبت نکنید

اگر هنگام غذا خوردن فردی از شما سوال پرسید، قبل از اینکه غذا را در دهانتان بگذارید و یا بعد از قورت دادن کامل آن به او جواب دهید.

علاوه بر این به یاد داشته باشید که هنگام صحبت کردن موضوعاتی درباره سیاست، پول و مذهب را پیش نکشید. سوال کردن درباره مسائل سیاسی و حقوقی، اعتقادات مذهبی و… توهین به فرد فرانسوی زبان محسوب می‌شود.

 

۸. دست‌هایتان را زیر میز نبرید

همان طور که نباید آرنج‌های خود را روی میز بگذارید (قانون سوم)، دست‌هایتان را نیز نباید به زیر میز ببرید و یا روی پاهایتان قرار دهید.
هنگامی که کارد، چنگال و یا هر ظرف دیگری در دست ندارید، بهتر است فقط دست‌هایتان را دو طرف بشقاب و بر روی میز بگذارید و استراحت کنید.
اینکه کف دست‌ها به سمت بالا یا پایین باشند به خودتان بستگی دارد.

 

۹. غذا را کاملا تمام کنید

سعی کنید تا جایی که می‌توانید تمام غذای موجود در ظرف را بخورید؛ به خصوص اگر در یک مهمانی به صرف شام دعوت هستید.
اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است این پیام به میزبان منتقل شود که غذا و دستپخت او را دوست نداشته‌اید.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که کسی در مورد اینکه بشقابتان هنوز خالی نشده است نظر بدهد و سوالی بپرسد. اما اگر این اتفاق افتاد می‌توانید بگویید:

  • c’était délicieux mais je n’ai pas très faim  (غذا) خوشمزه بود ولی من خیلی گرسنه نیستم.

اگر غذا قبل از شروع به خوردن بیش از حد برای شما سرو شد و مطمئن بودید که نمی‌توانید تمامی آن را بخورید، می‌توانید بگویید:

  • je suis désolé, mais c’est trop pour moi. C’était vraiment délicieux متاسفم، اما برای من خیلی زیاد است. این (غذا) واقعا خوشمزه است.

در فزانسه آزنجتان را روی میز غذاخوری نگذارید

 

۱۰. الفاظ مودبانه به کار ببرید

هنگامی که غذا سرو می‌شود بهتر است از الفاظ زیر استفاده کنید و مودب باشید:

  • s’il vous plaît به معنی “لطفا
  • merciبه معنی ممنون

۱۱. زودتر از میزبان میز را ترک نکنید

سعی کنید تا زمانی که میزبان غذای خود را تمام نکرده است، میز غذاخوری را ترک نکنید. اگر واقعا مجبور به ترک میز هستید، بهتر است از او اجازه بگیرید. پیشنهاد ما این است که قبل از چیده شدن میز، کارهای ضروری خود را انجام دهید.

به یاد داشته باشید که پس از تمام شدن غذا و ترک میز، از شما انتظار نمی‌رود که در جمع کردن ظروف کمک کنید؛ زیرا فرانسوی‌ها بر این باورند که مهمان به قصد استراحت به آنجا آمده است و نباید در تمیزکاری کمک کند.

 

۱۲. قبل از میزبان شروع به خوردن نکنید

تا زمانی که میزبان شروع به خوردن نکرده است، شما هم چیزی نخورید. معمولا قبل از شروع، میزبان عبارت Bon appétit را برای نشان و اجازه دادن صرف غذا به کار می‌برد.
بهتر است تا زمانی که همه غذای خود را شروع نکرده‌اند شما نیز شروع نکنید. اگر با جمعی از افراد جوان غذا می‌خورید، ممکن است شکل کوتاه‌تر “bon ap” را بشنوید.

البته که اگر کودکی سر میز حضور داشته باشد، این قضیه برای او صدق نخواهد کرد.

 

۱۳. منوی غذا را تغییر ندهید

اگر در یک رستوران غذا می‌خورید، درخواست حذف یا اضافه کردن یک ماده اولیه به غذای موجود در منو بی ادبانه به نظر می‌رسد؛ مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید، که در این صورت باید دلیل آن را به پیشخدمت توضیح دهید تا از بروز سوء تفاهم جلوگیری شود.

 

 

۱۴. با دست غذا نخورید

به جز نان و سیب زمینی سرخ شده، دیگر غذاها را نباید با دست بخورید؛ حتی همبرگر و پیتزا. همیشه برای خوردن اینگونه غذاها از کارد و چنگال استفاده می‌شود.

 

۱۵. کاهو را با کارد نبرید

سالادها در فرانسه اغلب با برگ‌های بلند کاهو تهیه و سرو می شوند؛ اما هرگز نباید آن‌ها را ببُرید.

روش صحیح خوردن برگ‌های بزرگ کاهو اینگونه است: با استفاده از کارد خود، برگ را روی هم و بر سر چنگال خود تا کنید تا اندازه‌ای که در دهانتان جا شود.

 

۱۶. برای میزبان هدیه ببرید

اگر برای صرف غذا به خانه کسی دعوت هستید، برای او یک هدیه کوچک ببرید؛ مثل یک بطری نوشیدنی، غذایی خانگی یا یک دسته گل. این نکته را همیشه به یاد داشته باشیدT زیرا انجام ندادن این کار در فرانسه بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

 

۱۷. طبق برنامه ریزی میزبان سر میز بنشینید

اگر برای یک مهمانی و صرف غذا در خانه فردی دعوت هستید، میزبان به احتمال زیاد برای اینکه هر نفر کجا بنشیند برنامه‌ای مشخص دارد. پس هرجا که دلتان می‌خواهد ننشینید و منتظر بمانید تا میزبان شما را راهنمایی کند.

در موقعیت‌هایی ممکن است کارت‌هایی روی میز وجود داشته باشد که نام افراد بر روی آن‌ها نوشته شده است.

 

۱۸. از پیشخدمت و یا گارسون انتظار زیادی نداشته باشید

  • انتظار نداشته باشید لیوان آبی که پیشخدمت برای شما می‌آورد یخ داشته باشد. یخ در فرانسه چیز رایجی نیست، مگر اینکه برای سرو نوشیدنی خیلی خاصی باشد.
  • از پیشخدمت انتظار نداشته باشید که لیوان آب یا شراب شما را برای بار دوم پر کند.
  • منتظر صورتحساب در رستوران نباشید. به غیر از مواقعی که در یک رستوران گران قیمت غذا خورده باشید، باید هزینه غذا را خودتان با مراجعه به پیشخوان بپردازید.

 

۱۹. درخواست سس گوجه فرنگی (کچاپ) نکنید

غیر از مواقعی که سیب زمینی سرخ کرده سفارش داده‌اید، در خواست سس کچاپ نکنید. ممکن است عادت داشته باشید که استیک خود را با این سس بخورید؛ اما فرانسوی‌ها این کار را ممنوع می‌کنند.
آن‌ها این عقیده را دارند که شما باید از طعم خالص گوشت لذت ببرید تا اینکه آن را با طعم سس ترکیب کنید.

 

۲۰. هنگام صرف غذا نوشابه‌های گازدار ننوشید

به طور معمول در فرانسه نوشیدنی‌هایی که همراه با غذا صرف می‌شوند آب و شراب هستند. پس به یاد داشته باشید که درخواست نوشابه‌، مشروبات الکلی، کوکتل‌ها و دیگر نوشیدنی‌ها همگی به‌عنوان یک اشتها آور یا پیش غذا و در صورت دیگر به عنوان یک هضم کننده و بعد از غذا مورد قبول است.

 

۲۱. دستمال سفره خود را در معرض دید قرار ندهید

تقریبا در تمام مواقعی که غذا می‌خورید فرانسوی‌ها از شما انتظار دارند که دستمال سفره خود را زیر میز و بر روی پاهایتان پگذارید. تنها در سه حالت دستمال سفره بر روی میز قرار می‌گیرد:

  • قبل از شروع صرف غذا هنگامی که هنوز تمامی افراد حاضر نشده‌اند.
  • پس از پایان صرف غذا که دستمال سفره به نشانه تمام شدن خوردن کنار بشقاب قرار می‌گیرد.
  • هنگامی که برای انجام کاری واجب میز را ترک کرده‌اید به نشانه اینکه برای ادامه صرف غذا برمی‌گردید.
اگر می‌خواهید به درک عمیق‌تری از فرهنگ فرانسوی برسید و مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید، پیشنهاد ما شرکت در چند جلسه کلاس‌ زبان فرانسه است.
در این کلاس‌ها مدرسین باتجربه‌ای شما را با جزئیات زبان، فرهنگ و آداب و رسوم فرانسوی آشنا می‌کنند و به شما این توانایی را می‌دهند تا برای موقعیت‌های اجتماعی مختلف آماده شوید.

 

نکات تکمیلی و مهم آداب معاشرت میز غذاخوری در فرانسه

 

۱. زمان‌بندی

  • غذا را به آرامی بخورید و عجله نکنید. فرانسوی‌ها به طور میانگین حدود ۴۵ دقیقه را صرف یک وعده غذایی می‌کنند. پس هنگام صرف غذا، سعی کنید از طعم و بوی آن لذت ببرید و اصلا به زمان فکر نکنید.
  • اگر برای صرف غذا جایی دعوت هستید، هرگز زود نرسید؛ حتی یک دقیقه! این رفتار با اینکه غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اما در فرانسه بسیار قابل قبول است.
  • سعی کنید حتی به موقع نرسید! مگر اینکه برای صرف غذا به مناسبتی رسمی دعوت شده باشید. در غیر این صورت، میزبانان فرانسوی با حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه انتظار رسیدن شما را دارند.

 

۲. نان

  • نان خود را در سمت چپ بشقاب قرار دهید، نه وسط آن.
  • نان را با چاقو تکه نکنید و از دستان خود برای این کار کمک بگیرید.
  • اگر در رستوران هستید قبل از رسیدن غذای اصلی، نان را نخورید؛ زیرا نان در فرانسه یک پیش غذا به شمار نمی‌رود.
  • درخواست سرو کره همراه با نان نکنید؛ زیرا کره فقط در منوی صبحانه ارائه می‌شود.
  • باقیمانده سس در بشقاب را با نان پاک نکنید.
  • اگر فقط یک تکه نان باقی مانده باشد، قبل از تعارف به دیگران آن را نخورید.

 

۳. پنیر

  • پنیر را مانند کره بر روی نان نمالید، بلکه به صورت یک تکه کامل بین نان قرار داده و آن را گاز بزنید.
  • اگر فقط یک تکه پنیر باقی مانده باشد، قبل از تعارف به دیگران آن را نخورید.

 

سخن پایانی

رسیدن به درک و فهمی عمیق از آداب و رسوم میز غذاخوری در فرانسه محدود به پیروی از یک سری نکات و قوانین نمی‌شود، بلکه نیازمند درک عمیق‌تر و کلی‌تر سنت و فرهنگ مردمان فرانسه است.
با تسلط پیدا کردن بر این سنت می‌توانید به خوبی هر موقعیت غذا خوردنی که در فرانسه برای شما پیش می‌آید را به راحتی پشت سر بگذارید؛ بدون اینکه ناخواسته به کسی توهین کرده باشید.

چه در حال برنامه‌ریزی برای سفری تفریحی به کشور فرانسه باشید و یا چه میزبانی یک مهمانی سبک فرانسوی‌ها، در نظر داشتن نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم برای شما مفید خواهند بود.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *