کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چگونه هنگام صحبت کردن به یک زبان خارجی اعتماد به نفس داشته باشیم؟

۵
(۶)

آیا احساس می‌‌کنید در زمان صحبت کردن به یک زبان خارجی، از کلمات پرکننده ای مانند «ام» و «اوه» بیش از هر لغت دیگری که در زبان جدید یاد گرفته‌اید استفاده می‌کنید؟ علت این مسئله در اغلب اوقات این نیست که شما کلمات زبان جدید را بلد نیستید، بلکه به این دلیل است که به خودتان شک دارید.

حرف زدن به یک زبان جدید با تسلط زیاد و اعتماد به نفس کامل، اصلا کار راحتی نیست و معمولاً توصیه‌های ساده‌ و کوتاهی مثل «اعتماد به نفس داشته باش!» یا «نگران نباش!» هم چندان مفید و کاربردی نیستند.

در این مقاله قرار است با ۶ نکته عملی برای داشتن و حفظ اعتماد به نفس در زمان صحبت کردن به زبان دیگر آشنا شویم. در ادامه هر راهکار را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کند اعتماد به نفس خود را در زمان حرف زدن به یک زبان خارجی افزایش دهید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چگونه با اعتماد به نفس به یک زبان خارجی حرف بزنیم؟

 

۱. از زبان بدن درست استفاده کنید

احتمالاً از خود می‌پرسید: «زبان بدن من چه ربطی به صحبت کردن به یک زبان خارجی دارد؟»
خوب… زبان بدن به شدت با رفتار مرتبط است. مطالعات نشان داده‌اند که یکی بر دیگری تأثیر زیادی می‌گذارد. بنابراین، کار بر روی زبان بدن بر اعتماد به نفس شما هنگام صحبت کردن به زبان دیگر تأثیر می‌گذارد.

وقتی احساس اعتماد به نفس نداریم، زبان بدن ما در واقع خیلی بیشتر از چهره ما آن را بیان می‌کند! ما خمیده می‌شویم، آرام صحبت می‌کنیم، تماس چشمی را قطع می‌کنیم و سعی می‌کنیم تا حد امکان فضای کمتری اشغال کنیم.

اگر بتوانید با اعتماد به نفس صحبت کنید و در حین صحبت از زبان بدنتان هم کمک بگیرید. بعد از اندکی متوجه می‌شوید که زبان بدنتان هم جزئی از طبیعت شما در صحبت کردنتان شده است. اگر تلاش فعالی برای استفاده از زبان بدن با اعتماد به نفس کافی انجام دهید، در نهایت، این زبان برای شما تبدیل به طبیعت دوم خواهد شد.

 

نکات زبان بدن برای کمک به تقویت اعتماد به نفس هنگام صحبت کردن به زبان خارجی

۱ تماس چشمی مناسب برقرار کنید.  «قانون طلایی» این است که این کار را در یک سوم مواقع برای یک مکالمه راحت انجام دهید. پس از تسلط بر آن می‌توانید کارهای بیشتری انجام دهید. توجه داشته باشید که در برخی فرهنگ‌ها، تماس چشمی ممکن است متفاوت درک شود.
۲ به دستان خود توجه کنید.  آنها را در جیب خود قرار ندهید یا با آنها سر و صدا ایجاد نکنید (مثل کوبیدن دستها به هم). اگر خیلی عصبی هستید، سعی کنید انگشتان خود را در هم قفل کنید (در صورت لزوم پشت سرتان) تا از انجام این کارها جلوگیری کنید.
همچنین می‌توانید چیزی را در دست بگیرید که باعث حواس پرتی نشود. سخنرانان عمومی اغلب این کار را برای جلوگیری از ظاهر ناخوشایند انجام می‌دهند. حتی می توانید از دستان خود برای روشن کردن آنچه می‌خواهید بگویید استفاده کنید.
۳ زیاد حرکت نکنید جنب و جوش و جابجایی بیش از حد باعث می‌شود آشفته به نظر برسید و کسی دیده شوید که کنترلی روی اوضاع ندارد.
اینکه با حفظ ظاهر، عصبی بودن خود را به هر کسی که با او صحبت می‌کنید نشان ندهید، به این معنی است که به نقطه‌ای خواهید رسید که خودتان هم متوجه عصبی و مضطرب بودنتان نخواهید شد؛ زیرا دیگر عصبی نیستید!
۴ از صورتتان استفاده کنید و لبخند را فراموش نکنید!  یا حداقل سعی کنید بیانی خنثی داشته باشید تا از نگرانی‌های خود دور شده و دوستانه‌تر به نظر برسید.

دفعه بعد که به زبان خارجی صحبت می‌کنید، رفتار خود را مشاهده کنید. آیا تماس چشمی را حفظ می‌کنید؟ راست ایستاده‌اید؟ دستان شما چه وضعیتی دارند؟

 

۲. واضح و با صدای بلند صحبت کنید

مهم نیست که کلمات انتخابی یا حتی تلفظ‌های شما نادرست هستند؛ مهم‌ترین نکته را به خاطر بسپارید: صحبت کنید تا مردم بتوانند شما را بشنوند و درک کنند.

وقتی عصبی می‌شوید، زیر لب حرف نزنید یا جویده و منقطع صحبت نکنید. برای انجام یک مکالمه، شما نیاز دارید که طرف مقابل بتواند حرف شما را بشنود.

 

تمرین‌هایی برای واضح صحبت کردن

  • سعی کنید اتاق (یا منطقه نزدیک شما) را با صدای خود پر کنید. اگر کمک کرد، وانمود کنید که دارید با مادربزرگتان صحبت می‌کنید که شنوا نیست. در ابتدا احساس عجیبی خواهد داشت، اما به آن عادت خواهید کرد.
  • به اینکه چقدر خوب بیان می‌کنید توجه کنید. حتی اگر لهجه دارید، گفتن کلمات به‌صورت واضح، شانس درک شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • حتی اگر اعتماد به نفس ندارید، تظاهر به داشتن اعتماد به نفس کنید.

 

۳. تمرین، تمرین، تمرین

اگر واقعاً می‌خواهید با اعتماد به نفس کامل به یک زبان خارجی حرف بزنید، باید هر روز حرف زدن را تمرین کنید! هرچه بیشتر صحبت کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد و هر چه بیشتر پیشرفت کنید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت!

بیشتر بدانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

 

چطور هر روز حرف زدن به یک زبان جدید را تمرین کنیم؟

مجبور نیستید برای تمرین، مستقماً خودتان را در موقعیت‌های فوق العاده ناخوشایند یا سخت قرار بدهید. می‌توانید در ابتدای مسیر، این راه‌ها را امتحان کنید:

۱ با تمرین سایه‌زنی یا همان تکنیک سایه شروع کنید بعد از شنیدن یک صدای ضبط‌شده به زبان مورد نظرتان (مانند یک برنامه تلویزیونی یا پادکست)، آن عبارات را تکرار کنید و سعی کنید شبیه تلفظ گوینده باشد.
تکنیک سایه زدن به شما امکان می‌دهد مهارت های گوش دادن خود را تمرین کنید که یکی دیگر از موارد ضروری برای مکالمات هستند.
۲ با صدای بلند با خودتان حرف بزنید می‌توانید با صحبت کردن با صدای بلند با خودتان در خانه، صحبت کردن با اعتماد به نفس بیشتری به زبان خارجی خود را تمرین کنید.
هنگام شستن ظروف یا تا کردن لباس‌ها، آنچه را که انجام می‌دهید، روایت کنید. وانمود کنید که در حال گفتگو با یک دوست یا آشنای جدید هستید. اگر حیوان خانگی دارید، با او صحبت کنید.

نکته مهم این است که فقط به صحبت کردن ادامه دهید. هرچه بیشتر تمرین کنید، زودتر پیشرفت خواهید کرد.

  • چیزی را اشتباه گفته‌اید؟ اشکالی ندارد. کسی در اطراف شما نبوده که صدایتان را بشنود. اشتباهتان را تصحیح کنید و سپس ادامه دهید.
  • نمی‌دانید درباره چه چیزی حرف بزنید؟ سعی کنید در اینترنت به دنبال موضوعات جدید باشید و آنها را برای خودتان یادداشت کنید تا به مرور درباره همه آنها حرف بزنید.

 

۴. به دنبال گرفتن بازخورد (فیدبک) از دیگران باشید

تمام این صحبت‌ها در مورد بهبود و تمرین، نکته مهی دارد: شما نیاز دارید که افراد دیگری به شما بگویند که کارتان چطور است.

  • وقتی آماده شدید، با یک دوست مورد اعتماد صحبت کنید. به او بگویید که می‌خواهید مهارت‌های خود در صحبت کردن به زبان خارجی را تمرین کنید و می‌خواهید درباره عملکردتان بازخورد بگیرید.
  • شما همچنین می‌توانید یک شریک تبادل زبان بومی (یا چند نفر!) را در اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها و انجمن‌های آنلاینی که به همین منظور ساخته شده‌اند پیدا کنید.
    بازخورد گرفتن از گویشوران نه‌تنها توانایی‌های صحبت کردن شما را بیشتر می‌کند، بلکه شما هم می‌توانید اگر آنها بخواهند، زبان مادری‌تان را یادشان بدهید و از این طریق لطف آنها را جبران کنید.

در حالی که در حال ایجاد اعتماد به نفس در صحبت کردن خود هستید، متوجه خواهید شد که بیشتر افراد از این کار استقبال می‌کنند و در اغلب موارد حتی از کمک کردن به شما در حین تلاش برای یادگیری لذت خواهند برد.

اگر بازخورد حرفه‌ای از کسی می‌خواهید که واقعاً بداند چه نقاط قوت و ضعف‌هایی در صحبت کردن دارید، می‌توانید از یک معلم خصوصی زبان هم کمک بگیرید و از او بخواهید اشتباهاتتان را تصحیح کرده و نکاتی برای بهتر شدن کارتان به شما بگوید.

 

۵. اشتباهات خود را بپذیرید و از آنها درس بگیرید

اشتباهات درواقع برای به دست آوردن اعتماد به نفس هنگام صحبت کردن به زبان دیگر ضروری هستند.

این نکته در واقع مکمل نکتۀ قبلی (بازخورد گرفتن) است: شما به کسی نیاز دارید که به اشتباهات شما اشاره کند تا بدانید چگونه بهتر شوید؛ چرا که به هیچ وجه نمی‌توانید خودتان همه آنها را ببینید. هرچقدر که در صحبت کردن پیشرفت کنید، اعتماد به نفس شما هم افزایش خواهد یافت.

زبان آموزان ،به ویژه زبان آموزان بزرگسال، اغلب در دام کمال‌گرایی اسیر می‌شوند؛  آنها از گفتن حرف اشتباه می ترسند، زیرا به آنها آموزش داده شده است که اشتباه کردن به هیچ وجه قابل قبول نیست! اما رها کردن میل به درست بودن و کامل بودن، برای مهارت‌های صحبت کردن به زبان خارجی شما معجزه می‌کند.

هر زمان که احساس ترس، عصبی بودن یا دلسردی در مورد توانایی‌های زبانی خود کردید، به خود یادآوری کنید که تنها راهی که می‌توانید بهتر شوید، مرتکب شدن اشتباهات زیاد است.

به این ترتیب، می‌توانید ببینید کجا اشتباه می‌کنید و یاد بگیرید که چگونه آن را درست کنید!

 

۶. قبول کنید که هیچ وقت کامل صحبت نخواهید کرد

مردم معمولاً وقتی به زبان جدیدی صحبت می‌کنند بیشتر از مسخره شدن می‌ترسند. آن‌ها نمی‌توانند این فکر را که بومی‌ها به لهجه‌هایشان می‌خندند یا از یک کلمه نادرست استفاده می‌کنند، تحمل کنند!
مسئله این است که مردم معمولاً شما را مسخره نمی‌کنند و به افراد معدودی هم که این کار را می‌کنند نباید توجه کرد.

بیشتر مردم از اینکه سعی می‌کنید یاد بگیرید به زبان آنها صحبت کنید، بسیار هیجان زده خواهند شد. ممکن است زمانی که شما شروع به صحبت می کنید کمی بخندند، اما معمولاً به این دلیل است که از اینکه می‌بینند حرف‌های یک غیر بومی را می‌فهمند هیجان زده می‌شوند.  آنها همچنین ممکن است از شنیدن زبانشان با لهجه شما متعجب شوند. اما آنها (به احتمال زیاد) اصلاً به شما یا مهارت‌های صحبت کردن شما نمی‌خندند.

بنابراین: با آنها بخند! بیشتر صحبت کن! این به کاهش تنش کمک می‌کند.

حتی زمانی که چیزی را اشتباه می‌گویید، به یاد داشته باشید که هنوز در حال یادگیری هستید و در واقع، شما در حال انجام کاری هستید که از آن می‌ترسید (به زبان دیگری صحبت می‌کنید) و این شگفت انگیز است!

 

سخن پایانی

یادگیری نحوه با اعتماد به نفس صحبت کردن به زبان دیگر یک شبه اتفاق نمی‌افتد. تسلط بر اعتماد به نفس، مانند تسلط بر زبان، نیازمند تمرین زیاد و مستمر و صبر است.

از اشتباه حرف زدن نترسید؛ این اشتباهات را با اعتماد به نفس انجام دهید. با این کار به زودی متوجه می‌شوید که درواقع کمتر از آنچه فکر می‌کردید مرتکب اشتباه می‌شوید.

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *