راهنمای آموزش نحو (Syntax) به زبان آموزان: از مفاهیم پایه تا پیشرفته
نحو (Syntax) یکی از مفاهیم کلیدی در یادگیری زبان است که به شیوه قرار گرفتن صحیح کلمات در کنار یکدیگر و ترتیب آنها در جملات اشاره دارد. بسیاری از زبانآموزان، چه کودکان و چه بزرگسالان، ممکن است ندانند نحو چیست، اما درک آن برای فهم صحیح جملات و ساختارهای زبانی ضروری است. این موضوع به ویژه در مراحل اولیه یادگیری زبان اهمیت زیادی دارد.
در این مقاله به اهمیت نحو/گرامر و روشهای مؤثر آموزش آن در کلاس زبان به زبانآموزان میپردازیم تا معلمان بتوانند به طور مؤثر نحوه قرارگیری کلمات را به زبانآموزان منتقل کنند و آنها را در درک و ساخت جملات صحیح یاری دهند.
در ادامه میخوانید:
- چرا باید زبانآموزان نحو (Syntax) را یاد بگیرند؟
- چگونه نحو را در خلال مباحث کلاس زبان آموزش دهیم؟
- شروع با مرور واژگان و عبارات از برنامه درسی
- نوشتن جملات به صورت نامرتب روی تخته
- از زبانآموزان بخواهید تا کلمات را با ترتیب درست بچینند.
- تبدیل تمرین نحو به یک بازی سرگرمکننده
- از زبانآموزان بخواهید جملات صحیح را بنویسند و داوطلبان آن را روی تخته بنویسند.
- فعالیت مرتب سازی جملات را برای گروه های کوچک انجام دهید
- سخن پایانی
چرا باید زبانآموزان نحو (Syntax) را یاد بگیرند؟
یادگیری نحو (ترتیب صحیح کلمات در جمله) برای زبانآموزان بسیار مهم است. اگر زبانآموزان از ابتدا با ترتیب درست کلمات آشنا شوند، راحتتر میتوانند جملات صحیح بسازند. در غیر این صورت، مشکلات نحو به مرور زمان پیچیدهتر میشود.
بسیاری از زبانآموزان به اشتباه جملات خود را از زبان مادریشان به انگلیسی ترجمه میکنند، بدون توجه به تفاوتهای ساختاری میان زبانها. برای مثال، در زبان فارسی، ترتیب کلمات متفاوت است و اسم معمولاً قبل از صفت میآید.
در واقع، گویشوران بومی زبان انگلیسی به طور طبیعی و از طریق تکرار نحو صحیح را یاد میگیرند، پیش از آن که به بخشهای گرامری توجه کنند. در زبانآموزی نیز، مهم است که علاوه بر واژگان، نحوه استفاده از کلمات در جملات را نیز آموزش دهیم. با تقویت ساختارهای نحوی از طریق تمرینات، زبانآموزان به راحتی میتوانند جملات صحیح بسازند و به یادگیری زبان ادامه دهند.
اینکه زبان آموزی یک کلمه را بداند به این معنا نیست که او میداند چگونه از آن در جمله استفاده کند. بسیاری از آنها با حفظ کلمات و عبارات شروع به یادگیری انگلیسی میکنند.
مسئولیت شما به عنوان معلم این است که اطمینان حاصل کنید که آنها معنای و استفاده از این کلمات را میفهمند. حتماً بیشتر از واژگان موجود در کتاب درسی به آنان آموزش دهید و به زبان آموزان نحوه تغییر جملات برای متناسب شدن با موقعیتهای مختلف را بیاموزید.
چگونه نحو را در خلال مباحث کلاس زبان آموزش دهیم؟
۱.شروع با مرور واژگان و عبارات از برنامه درسی
در بسیاری از کتابهای درسی، عبارات و جملات مشابهی با واژگان جایگزین میشوند. این تمرین به تقویت ساختار جمله کمک میکند. بسیاری از زبان آموزان بر روی یک یا دو کلمه در هر جمله که تغییر میکند تمرکز میکنند و بقیه کلمات را به عنوان یک گروه بزرگ و کماهمیتتر میبینند.
زبانآموزان ابتدا باید یاد بگیرند که چگونه واژگان را در جملات جابجا کنند. مثلاً اگر جملهای مانند “I have a red notebook” باشد، زبانآموز باید بتواند کلمات “red” و “notebook” را با دیگر کلمات مانند “blue” و “pencil” جایگزین کند. این تمرین به فهم بهتر واژگان و کاربرد آنها در جملات کمک میکند.
اگر آنها در جایگزینی چنین کلماتی در یک جمله دچار مشکل هستند، باید این فرآیند را مرور کنید تا اطمینان حاصل نمایید که واژگان کلیدی بهتر درک میشوند.
۲. نوشتن جملات به صورت نامرتب روی تخته
وقتی که جملات بیش از یک یا دو کلمه تغییر کنند، چه اتفاقی میافتد؟ مرتب کردن جملات در درسها به زبانآموزان کمک میکند تا به هر کلمه در جمله توجه کنند، به جای اینکه فقط یک جمله کامل را حفظ کنند بدون اینکه از ساختار آن آگاه باشند.
بعد از اینکه هر کلمه به طور جداگانه تکرار شد، زبانآموزان باید تشخیص دهند که هر کلمه باید کجا قرار گیرد.
این روش یکی از تکنیکهای معمول برای معلمان زبان است که عمداً اشتباهاتی را مرتکب میشوند تا ببینند آیا زبانآموزان متوجه میشوند یا نه. برخی معلمان نیز به طور غیرعمدی اشتباه میکنند و وقتی زبانآموزان اشتباهات را شناسایی میکنند، آنها را به عنوان تمرین مطرح میکنند.
این تمرین به معلم کمک میکند تا ببیند آیا زبانآموزان به درس توجه دارند و مطالب را به درستی یاد میگیرند یا نه.
۳. از زبانآموزان بخواهید تا کلمات را با ترتیب درست بچینند.
برای مرتب کردن جملات، نیازی نیست همه چیز را به صورت نامرتب روی تخته بنویسید.
- از چند زبانآموز بخواهید داوطلب شوند و کلمات را به ترتیب درست کنار هم بچینند تا جمله صحیح شکل بگیرد.
میتوانید از کارتهای لمینتشده که هر کلمه روی آنها نوشته شده استفاده کنید و این کارتها را به تخته بچسبانید. این روش نه تنها در مصرف گچ یا ماژیک صرفهجویی میکند، بلکه امکان استفاده مجدد از کارتها در کلاسهای مختلف را هم فراهم میآورد.
- وقتی داوطلبها تمرین را انجام دادند، از کلاس بپرسید که آیا جمله درست شده یا نه. اگر هنوز جمله اشتباه بود، از یکی دیگر از زبانآموزان بخواهید آن را دوباره روی تخته بنویسد.
- در نهایت، حتماً تفاوت بین جملات درست و نادرست را برای دانشآموزان توضیح دهید.
۴. تبدیل تمرین نحو به یک بازی سرگرمکننده
مراحل بازی نحو | ||
۱ | تقسیم کلاس به تیمها |
|
۲ | انتخاب زبانآموزان برای حل جمله |
|
۳ | نمایش جمله نادرست |
|
۴ | امتیازدهی |
|
۵ | تکرار کردن |
|
۶ | کمک گرفتن در صورت نیاز |
|
۷ | تنظیم سطح جملات |
بیشتر بدانید: انواع بازی ها برای آموزش گرامر در کلاس های زبان |
۵. از زبانآموزان بخواهید جملات صحیح را بنویسند و داوطلبان آن را روی تخته بنویسند.
اگر هدف شما این است که درک کلی کلاس از مطالب را بهتر ارزیابی کنید، ممکن است بخواهید به همه زبان آموزان کلاس فرصت یکسانی برای تصحیح همان جملات بدهید. این فعالیت باید حدود ۱۰ دقیقه طول بکشد.
- چند جمله با کلمات نامرتب روی تخته بنویسید.
- از زبان آموزان بخواهید جملات را به درستی در دفترهایشان بازنویسی کنند.
- در حین بازنویسی جملات توسط زبانآموزان، میتوانید در کلاس راه بروید و کار هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کرده و آموزشهای لازم را بدهید.
- پس از اینکه همه زبان آموزان تمرین را کامل کردند، از داوطلبان بخواهید جملات را روی تخته بازنویسی کنند.
- هر جمله را با کلاس مرور کنید تا مطمئن شوید همه اصلاحات را درک کردهاند.
۶. فعالیت مرتب سازی جملات را برای گروه های کوچک انجام دهید
۱ | آمادهسازی فعالیت |
|
۲ | تقسیم کلاس به گروهها |
|
۳ | اجرای فعالیت |
|
۴ | بررسی و هدایت پیشرفت |
|
۵ | مرور و تمرین بیشتر |
|
نکات تکمیلی
- این فعالیت زمانی مؤثرتر است که جملات متنوعی برای مرتب کردن داشته باشید.
- بهتر است زمانی که چندین واحد را مرور میکنید از این روش استفاده کنید.
سخن پایانی
این فعالیتها ابزارهای مفیدی برای تقویت مهارتهای نحوی زبانآموزان هستند و میتوانند در موقعیتهای مختلف کلاسی به کار روند. چه به عنوان تمرینات گرم کردن برای مرور درسهای قبلی و چه به عنوان مرورهای پایان کلاس، این تمرینها به زبانآموزان کمک میکنند تا با ساختار جملات بیشتر آشنا شوند و تواناییهای خود را در استفاده از نحو صحیح تقویت کنند.
همچنین، این فعالیتها میتوانند به عنوان تمرینات انتقالی در طول کلاس به کار گرفته شوند تا بازدهی بیشتری داشته باشند.
با استفاده از این روشها، کلاس شما از تنوع بیشتری برخوردار خواهد شد و زبانآموزان بهطور مؤثری در درک و استفاده از نحو صحیح زبان تقویت میشوند.
منبع: fluentu.com