کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چطور هر روز چیز جدیدی یاد بگیریم و به یادگیری روزانه عادت کنیم؟

۵
(۲)

اگر پذیرای یادگیری چیزهای جدید باشید، زندگی به ندرت خسته‌کننده خواهد بود. از کتاب‌ها و پادکست‌ها گرفته تا سخنرانی‌های TED، فرصت‌های بی‌شماری برای گسترش دانش و کسب دیدگاه‌های تازه وجود دارد.

برای بهره‌برداری از این فرصت‌ها، باید ذهنیتی رشدگرا داشته باشید تا زمانی که اطلاعات، مهارت‌ها، یا سرگرمی‌های جدیدی به شما ارائه می‌شوند، آماده پذیرش آن‌ها باشید. به این شکل، می‌توانید هر روز چیز جدیدی بیاموزید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

اهمیت یادگیری روزمره و مادام العمر چیست؟

یادگیری مستمر به شما امکان می‌دهد دیدگاه‌های گسترده‌تری کسب کنید و مزایای زیادی به همراه دارد، مانند:

  • همدلی بیشتر و ایجاد روابط عمیق‌تر با دیگران
  • داشتن ذهنی بازتر و پذیرش بهتر فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف
  • شناخت بهتر خود، از جمله ارزش‌ها، انگیزه‌ها و علاقه‌های شخصی
  • پیشرفت حرفه‌ای از طریق مهارت‌های قابل انتقال مانند مدیریت زمان و اولویت‌بندی کارها

علاوه بر این، یادگیری مادام‌العمر فواید سلامتی زیادی دارد؛ مانند:

  • کاهش افت شناختی در سنین بالا و افزایش سطح شادی.

فعالیت‌های یادگیری جدید، بخش‌هایی از مغز را تحریک کرده و دوپامین آزاد می‌کنند که هورمون خوشحالی است و حس لذت و رضایت را تقویت می‌کند. هرچند یادگیری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما مزایای طولانی‌مدت آن بسیار ارزشمند است.

 

چقدر طول می‌کشد تا چیزی یاد بگیریم؟

شما می‌توانید به سرعت چیز جدیدی یاد بگیرید، مانند وقتی که یک همکار تازه‌وارد نام خود را به شما می‌گوید. اما معمولاً حفظ یک کلمه حدود یک دقیقه زمان می‌برد و یادگیری مطالب پیچیده‌تر، مانند آموختن یک زبان جدید یا یادگیری بافتنی، حدود ۶۶ روز طول می‌کشد. این مدت زمان بستگی به نوع مطلبی که یاد می‌گیرید و توانایی شما در یادگیری دارد.

 

۸ راه برای پرورش عادت یادگیری روزمره 

مهم نیست که چه چیزی را می خواهید یاد بگیرید، اولین قدم برای کسب دانش، توجه و استفاده از فرصت های یادگیری در هر کجا که آنها را پیدا کردید است. در ادامه هشت راه برای پرورش عادت یادگیری آورده شده است:

 

۱. تندخوانی را تمرین کنید

هرچه اطلاعات بیشتری دریافت کنید، فرصت‌های بیشتری برای یادگیری خواهید داشت.

تعریف و روش تندخوانی: تندخوانی شامل مرور سریع متن‌ها برای تشخیص عبارات و جملات به جای کلمات منفرد است.

سرعت خواندن: سرعت خواندن معمولی حدود ۲۵۰ کلمه در دقیقه است، اما با تندخوانی می‌توان این سرعت را به ۴۰۰ تا ۷۰۰ کلمه در دقیقه افزایش داد.

روش‌های تمرین: می‌توانید با مرور سریع اطلاعات و یادداشت کردن نکات کلیدی یا استفاده از برنامه‌های تندخوانی که حروف کلیدی را برجسته می‌کنند، تمرین کنید.

اهمیت تندخوانی برای یادگیری

 

۲. اشتباهات را اطلاعات مفید تلقی کنید، نه شکست

اشتباه کردن بخشی از یادگیری است و باید به آن به عنوان فرصتی برای گسترش دانش نگاه کرد. وقتی اشتباهی رخ می‌دهد، آن را بپذیرید، دلایل آن را بررسی کنید و برای بهبود تلاش کنید. یادداشت‌برداری از تجربه و تحلیل آن می‌تواند به یادگیری و پیشرفت کمک کند.

 

۳. کنجکاو باشید و با کودک درونتان دوست شوید

کنجکاوی طبیعی کودکان، مانند سؤال «چرا؟»، پایه‌گذار یادگیری و درک دنیای اطراف است.

به عنوان بزرگسال، حفظ این حس کنجکاوی مهم است تا از فرصت‌ها بهره‌برداری کنید. با پرسیدن سوالات و جستجو در گفتگوها، تحقیق در موضوعات مورد علاقه، یا شرکت در کنفرانس‌ها، می‌توانید این حس کنجکاوی را در خود زنده نگه‌دارید.

 

۴. از روتین روزمره خود خارج شوید

روتین‌های روزانه می‌توانند آرامش‌بخش باشند، اما ممکن است مانع از تجربه‌های جدید شوند.
با شروع از تغییرات کوچک، مانند انتخاب مسیر جدید برای رفتن به محل کار یا بازدید از کافی‌شاپ‌های جدید، می‌توانید از روتین خارج شده و به تدریج با ایده‌ها و فعالیت‌های جدید آشنا شوید.

این تغییرات کوچک به شما کمک می‌کنند تا عادت به یادگیری روزانه و مواجهه با تجربیات جدید را در خود پرورش دهید.

 

۵. فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت بدنی ضربان قلب را افزایش داده و اکسیژن بیشتری به مغز می‌رساند، که به بهبود رفاه و توانایی‌های شناختی کمک می‌کند و باعث تقویت تمرکز و انعطاف‌پذیری مغز می‌شود.

  • برای شروع، اگر به فعالیت بدنی عادت ندارید، یک کلاس مقدماتی با افراد هم‌سطح را امتحان کنید یا مهارت‌های فیزیکی غیرورزشی مانند کار با آهن یا تمرینات شکم را یاد بگیرید.
  • اگر ورزشکار هستید، فعالیتی جدید مانند ورزش گروهی را تجربه کنید تا هر روز چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

 

۶. برای یادگیری برنامه ریزی کنید

در زندگی پرمشغله، اختصاص زمانی برای یادگیری چیزهای جدید اهمیت دارد. می‌توانید به گوش دادن به پادکست‌ها در حین رفت و آمد، خواندن مقاله‌ای در وقت آزاد، یا تخصیص ۳۰ دقیقه هر شب به دوره‌های آموزشی آنلاین، مثل شرکت در یک کلاس زبان آنلاین، بپردازید.

اضافه کردن این جلسات به برنامه شما کمک می‌کند تا یادگیری را فراموش نکنید و به دیگران نشان دهد که این زمان مختص یادگیری شماست.

برنامه ریزی برای یادگیری مهارت ها

 

۷. چیزهای کوچک را نادیده نگیرید

هیچ نوع دانش یا سرگرمی‌ای بهتر یا بدتر از دیگری نیست. بنابراین برای هر فرصتی که برای یادگیری به شما می‌رسد، باز و آماده باشید. حتی اطلاعات کوچک، مانند یادآوری نام‌ها یا خواندن بروشور قهوه، ارزشمند است. فقط کافی است چشمان خود را باز نگه دارید و از فرصت‌های یادگیری اطرافتان استفاده کنید.

 

۸. اطراف خود را با افراد اهل یادگیری پر کنید

گذراندن وقت با افرادی که به یادگیری اهمیت می‌دهند، می‌تواند شما را به تلاش بیشتر برای رسیدن به اهداف یادگیری تشویق کند.

همچنین، تعامل با افرادی با دیدگاه‌ها و تجربیات متفاوت به انعطاف‌پذیری و گسترش جهان‌بینی شما کمک می‌کند. چون برخی معتقدند شما میانگین پنج نفری هستید که بیشترین زمان را با آنها می‌گذرانید. حضور در کنار افراد با طرز فکر رشد، شانس شما را برای تبدیل شدن به یک متخصص در یادگیری افزایش می‌دهد.

 

نحوه یادگیری مهارت‌های جدید در ۶ مرحله

مهم نیست که سبک یادگیری شما بصری، شنیداری، یا حرکتی باشد، این شش مرحله را برای بهبود مهارت‌های یادگیری خود دنبال کنید:

 

۱. آنچه را که می‌خواهید بدانید مشخص کنید

برای شروع یادگیری، ابتدا مشخص کنید که به چه چیزی علاقه دارید، مانند یک سرگرمی، دانش در یک زمینه خاص، یا یک مهارت حرفه‌ای. اگر مطمئن نیستید، به فعالیت‌هایی که در کودکی از آن‌ها لذت می‌بردید فکر کنید، یا با آزمون و خطا و شرکت در کلاس‌های مقدماتی، گزینه‌های جدید را امتحان کنید.

مثال‌ها:

مدیتیشن: برای آرامش و مدیریت احساسات.
مهارت‌های مدیریت زمان: برای رسیدن به اهداف.
مهارت‌های سخنرانی در جمع: برای بهبود ارائه‌ها.
آشپزی: برای یادگیری غذاهای جدید و تجربه مهارت‌های آشپزی.

 

۲. هدف گذاری کنید

پس از تعیین آنچه می‌خواهید یاد بگیرید، مراحل دستیابی به هدفتان را برنامه‌ریزی کنید. اهداف SMART (خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، واقع‌بینانه، و به موقع) تنظیم کنید تا شانس موفقیت شما افزایش یابد.
اهداف بزرگ‌تر را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید تا انگیزه بمانید و از احساس خستگی جلوگیری کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی در مراحل یادگیری، از مربی یا دیگران کمک بگیرید تا نقاط عطف واقع‌بینانه تعیین کنید و در مسیر خود تشویق شوید.

 

۳. از رسانه‌های مختلف استفاده کنید

استفاده از چندین رسانه برای یادگیری، شانس موفقیت شما را افزایش می‌دهد. برای مثال، اگر در حال یادگیری آشپزی هستید، می‌توانید ویدیوهای YouTube را تماشا کنید، به‌طور منظم غذا بپزید، و گاهی اوقات از دیگران یاد بگیرید.

این روش متنوع همچنین شما را درگیر نگه می‌دارد و در شرایطی که زمان یا انرژی کافی ندارید، گزینه‌های جایگزین ارائه می‌دهد. اگر بیش از حد خسته هستید که به کلاس بروید، می‌توانید کتاب بخوانید یا به پادکست گوش دهید.

از رسانه های مختلف برای یادگیری استفاده کنید

 

۴. از سایت های آموزشی آنلاین استفاده کنید

احساس نکنید که مجبورید کل فرایند یادگیری یک مهارت را به تنهایی انجام دهید. پلتفرم‌های یادگیری آنلاین زیادی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند با سرعت خود یاد بگیرید. در ادامه برخی از در دسترس ترین گزینه‌ها معرفی شده است:

نام پلتفرم موضوع
۱ Coursera
  • دوره‌های دانشگاهی و حرفه‌ای
  • موضوعات: تجارت، نرم‌افزار، سلامت
  • هزینه: رایگان (ابتدایی)، ۷۹ دلار در ماه
۲ Big Think
  • مقالات و مصاحبه‌ها با رهبران فکری
  • موضوعات: رویدادهای جاری، علم، فناوری
  • هزینه: رایگان
۳ HiTalki
  • آموزش آنلاین و خصوصی و گروهی بیش از ۱۰ زبان
  • موضوعات: زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ترکی استانبولی و…
  • هزینه: کلاس‌های آزمایشی رایگان+ هزینه‌های متغیر هر جلسه بسته به قیمت اعلامی مدرسان
۴ Udemy
  • بیش از ۲۱۰,۰۰۰ دوره آنلاین، موضوعات: فناوری اطلاعات، بازاریابی
  • هزینه: برخی دوره‌های رایگان- ۱۲.۹۹-۱۹۹.۹۹ دلار

 

۵. با یک دوست در ارتباط باشید (پارتنر یادگیری)

داشتن یک دوست درسی شانس موفقیت شما را در یادگیری افزایش می‌دهد. فردی را پیدا کنید که به موضوع شما علاقه‌مند است و با او ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید با مسئول دانستن و انگیزه دادن به یکدیگر، پیشرفت خود را بهبود بخشید.

همچنین می‌توانید با کسی که در مهارتی که می‌خواهید یاد بگیرید، تجربه دارد، همکاری کنید. از تجربیات و راهکارهای او بهره‌مند شوید و به او کمک کنید تا با آموزش به شما، دانش خود را تقویت کند.

 

۶. مسیر یادگیری‌تان را بررسی کنید

در طول مسیر یادگیری، با تأمل و بازبینی منظم، از تجربیات خود درس بگیرید. دستاوردهایتان را برای افزایش اعتماد به نفس و انگیزه جشن بگیرید و به نقاط ضعف خود توجه کنید تا از اشتباهاتتان درس بگیرید.

می‌توانید پیشرفت خود را با نوشتن در یک مجله یا مستندسازی مراحل مختلف با عکس دنبال کنید. مهم این است که سابقه‌ای داشته باشید که مسیر پیشرفتتان را نشان دهد و وقتی احساس دلسردی می‌کنید، به شما انگیزه دهد.

 

سخن پایانی

ایجاد عادت یادگیری روزانه به پیشرفت شما کمک می‌کند و باعث رشد شخصی و حرفه‌ای می‌شود.
این کار کنجکاوی طبیعی شما را تقویت می‌کند و باعث می‌شود دوستان، خانواده و همکارانتان از شما قدردانی کنند. همچنین، شما با پرسیدن سوالات بیشتر در مورد زندگی و علایق دیگران و نشان دادن تمایل به رشد در شرکت، تأثیر مثبتی بر اطرافیان خود می‌گذارید.

 

منبع: betterup.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *