کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

گوگل چطور به ما در یادگیری یک زبان جدید کمک می‌کند؟

۵
(۸)

همه ما حداقل برای یک بار هم که شده، در روند یادگیری یک زبان جدید، چیزی را در گوگل جستجو کرده‌ایم. درواقع گوگل برای ما یک جادۀ خوب در مسیر یادگیری زبان بوده که از آن برای رسیدن به مکان‌های مهم مانند دوره‌ها و کلاس آنلاین زبان یا دیگر منابع آموزشی مثل کتاب‌ها، وب سایت‌ها و… استفاده کرده‌ایم.

اما شاید برایتان عجیب باشد اگر بگوییم که موتور جستجوی گوگل، خود می‌تواند مقصدی برای یادگیری زبان باشد و به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم یادگیری زبان استفاده شود.

چطور می‌توانیم از پتانسیل گوگل برای یادگیری یک زبان استفاده کنیم؟ اگر به دنبال پاسخی برای این سوال می‌گردید، این مقاله برای شماست.

 

 

راه های استفاده از گوگل برای یادگیری زبان جدید

 

۱. از جستجوی تصاویر برای یادگیری بصری استفاده کنید

به نظر شما تفاوت بین یک صندلی راحتی (easy chair)، یک کاناپه (couch)، یک مبل (sofa) و یک صندلی (recliner) چیست؟

کلمات مربوط به اشیاء فیزیکی گاهی اوقات می‌توانند برای افراد بومی کاملاً واضح باشند، اما تعیین مصداق آنها گاهی به طرز گیج کننده‌ای دشوار است. به عنوان یک زبان آموز، این مسئله می‌تواند ایجاد یک پایه واژگانی که به آن اطمینان دارید را برایتان دشوار کند.

بنابراین به جای حفظ کردن تعاریف فرهنگ لغت، سعی کنید تصاویر گوگل را به سیستم ساخت واژگان خود اضافه کنید. فقط کافی است یک کلمه خارجی را که در حال یادگیری آن هستید جستجو کنید. و به سرعت خواهید دید که چگونه نتایج تصویر می‌تواند درک بسیار دقیق و ظریف‌تری به شما بدهد.

به‌عنوان تمرین، چند فلش کارت یا یک درس واژگانی را که روی آن کار می‌کنید، بردارید و ببینید که Google Images چه اکتشافاتی برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

۲. از «جستجوی سایت (Site Search)» برای مشاهده Vocab در زمینه‌های مختلف استفاده کنید

وقتی در مدرسه در کلاس‌های نویسندگی شرکت کرده یا ادبیات مطالعه می‌کنیم، در نهایت می‌آموزیم که برخی کلمات به برخی زمینه‌ها تعلق دارند و برخی دیگر نه.
شما از کلمات محاوره‌ای در یک مقاله دانشگاهی استفاده نمی‌کنید. همچنین اگر در حال نوشتن دفتر خاطرات هستید، احتمالاً از همان زبان شکسپیر استفاده نخواهید کرد!

وقتی یک زبان خارجی یاد می‌گیرید یا به خودتان یاد می‌دهید، در خطر عدم اطمینان در مورد این نوع چیزها قرار می‌گیرید. بدون حضور کسی که شما را در نوشتن راهنمایی کند، واقعاً راه زیادی برای تشخیص اینکه آیا از کلمات مناسب در موقعیت‌های مناسب استفاده می‌کنید را ندارید.

گوگل چگونه می‌تواند این مشکل را حل کند؟

با یک ترفند ساده به نام «جستجوی سایت» که استفاده از آن بسیار آسان است.

شما فقط “site:” را بعلاوه نام یک وب سایت، به علاوه هر آنچه را که به دنبال آن هستید، در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید. با این کار، نتایجی که به دست می‌آیند به آن وب سایت محدود می‌شوند.

در مورد یادگیری زبان، قطعاً می‌توانید جستجوهای غیرانگلیسی را نیز امتحان کنید.

فرض کنید کلمه mochila (کوله پشتی) را در اسپانیایی یاد گرفته‌اید. اگر وب‌سایت‌های مختلفی را جستجو کنیم که دامنه‌ای از داستان‌های غیرداستانی، اخبار و سرگرمی دارند، چند نمونه متفاوت پیدا می‌کنیم.

  • اگر در یک وب سایت عکاسی جستجو کنم، مقالاتی درباره کوله پشتی‌های ماجراجویی یا پیاده روی که برای عکاسان ساخته شده‌اند، پیدا می‌کنیم.
  • یک وب سایت مد هم به ما توصیه‌هایی در مورد سبک‌های مختلف کوله پشتی‌هایی که مناسب استفاده روزمره هستند خواهد داد.
  • و…

هر یک از این سایت‌ها واژگان و سبک نوشتاری مربوط به خود را برای توصیف همان واژگانی دارند که شما به تازگی یاد گرفته‌اید و با این جستجو می‌توانید مهارت‌های خواندن کامل و مهارت‌های ارتباطی را تمرین کنید.

 

۳. اصل مطلب را با ترجمه ماشینی دریافت کنید

بسیاری از زبان‌آموزان و حتی معلمان استفاده از مترجم گوگل (گوگل ترنسلیت) را درست نمی‌دانند؛ آن هم بدون دلیل! همه در مورد نتایج خنده‌دار و نادرست یا سطحی مترجم گوگل که ممکن است گاهی پیش بیاید شنیده اند و هیچ کس نباید از آن به عنوان تنها منبع یادگیری خود استفاده کند. اما اگر مراقب آن باشید، Google Translate می‌تواند شکاف مهمی را در یادگیری زبان پر کند.

چند بار برای فهمیدن یک مقاله طولانی به زبان مقصد خود تلاش کرده‌اید؟ دفعه بعد که در این موقعیت قرار گرفتید، آن را در گوگل ترنسلیت قرار دهید تا اصل مطلب را به زبان انگلیسی دریافت کنید. از آنجایی که می‌توانید دو متن (متن اصلی و ترجمه) را در کنار هم ببینید، می‌توانید آنها را به صورت ذهنی به هم متصل کرده و شروع به یادگیری الگوها کنید.
حتی می‌توانید با ماوس خود روی جملات بچرخید و در سمت دیگر ترجمه مربوطه را مشاهده کنید!

نگران نباشید، استفاده از مترجم ماشینی تقلب نیست. اتفاقاً اگر بتوانیم از آن درست استفاده کنیم، گامی به سوی راحتی با ساختارها، ریتم‌ها و کلمات رایج در زبان مقصدمان برداشته‌ایم.

یادگیری زبان جدید با گوگل

 

۴. زبان خود را با جستجوهای الگو پسند بررسی کنید

این احتمالاً بزرگ‌ترین راز برای یادگیری زبان با گوگل است!

چرا موتورهای جستجو تقریباً هر بار در دو یا سه نتیجه برتر به شما نتیجه‌ای را می‌دهند که به دنبال آن هستید؟ به این دلیل که موتورهای جستجو مانند گوگل، ماشین‌های بسیار قدرتمندی برای تشخیص الگو و تجزیه و تحلیل الگوها هستند.

اگر تعداد زیادی از افراد روی یک لینک کلیک کنند، به این معنی است که آن لینک ارزشمند است و در نتایج جستجو «بالاتر» نمایش داده می‌شود. و اگر تعداد زیادی از افراد «faceboko» را تایپ کنند و سپس روی «Facebook» کلیک کنند، گوگل متوجه می‌شود که منظور آن فرد هم احتمالا Facebook بوده و املای جایگزین و درست را پیشنهاد می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید، همه زبان‌ها هم الگوها و ساختارهای مشخصی دارند؛ از سیستم‌های صوتی و آوایی گرفته تا صرف افعال، صفت‌ها و… . هر زبانی در جهان از قوانین و الگوهای قابل پیش‌بینی پیروی می‌کند و شما می‌توانید ازطریق جستجوهای استراتژیک به زبان خارجی در گوگل، از این مزیت استفاده کنید.

  • فرض کنید در مورد ساختار دستوری خاصی مطمئن نیستید. فقط آن را در Google تایپ کنید و ببینید که آیا عبارت جایگزین پیشنهادی دریافت می‌کنید یا نسخه‌های مختلف آن را در نتایج برتر می‌بینید یا نه.
  • برای محدود کردن آن، جستجو را در داخل گیومه قرار دهید. با این کار گوگل دقیقاً آن عبارت را در سراسر اینترنت جستجو می‌کند. این کار همچنین به فیلتر کردن سایت‌هایی که کاملاً به زبان مقصد شما نوشته شده‌اند کمک می‌کند.
  • اگر نتایج بسیار کمی دریافت کنید (مثلاً کمتر از ۵۰۰۰۰۰) متوجه خواهید شد که عبارت شما خاموش و احتمالاً نادرست است. اگر این عبارت کوتاه اما نادرست است، اغلب می‌توانید نسخه صحیح را در نتایج جستجو یا به عنوان پیشنهاد در پایین صفحه پیدا کنید.

 

۵. متون و منابع ادبی رایگان برای زبان خود دریافت کنید

بسیاری از مردم هرگز فراتر از تصاویر، نقشه‌ها و ویدئوها در نتایج گوگل نمی‌روند. اما آیا می‌دانستید که فهرست‌های بسیار زیادی از کتاب‌ها و مقالات دانشگاهی منتشر شده، کاملاً رایگان در گوگل وجود دارد؟

Google Scholar و Google Books هزاران محتوای عمومی و تخصصی دارند.

Google Books به شما امکان می‌دهد در متن میلیون‌ها کتاب منتشر شده جستجو کنید؛ از کتاب‌های خارجی کمیاب و چاپ نشده تا جدیدترین کتاب‌های پرفروش.

اگر از نظر زبانی در سطح تسلط مناسبی هستید، هیچ منبعی بهتر از Google Scholar برای مقالات علمی عمیق وجود ندارد. تحلیل رسمی زبان در این مقالات برای همه مناسب نیست، اما آن را امتحان کنید؛ ممکن است چند نمونه عالی و باارزش پیدا کنید.

 

۶. در خانه بنشینید و جهانگردی کنید!

یکی از دلایل بسیاری از افرادی که در حال یادگیری یک زبان جدید هستند این است که زبان مورد نظرشان را در محیط‌هایی که گویشوران بومی به آن صحبت می‌کنند بشنوند و خودشان هم حرف زدن را واقعی‌تر تمرین کنند.

شما می‌توانید قبل از سفر، برخی از مکان‌هایی را که قرار است ببینید یا رویای بازدید از آن‌ها را دارید، در Google Street View جستجو کنید و ببینید. حتیمی‌توانید تعاریف رایج ترین کلماتی را که در تابلوهای خیابان یا برندهای تجاری می‌بینید بررسی کنید و یاد بگیرید تا از سفرتان لذت بیشتری ببرید.

این یک راه فوق العاده برای غوطه ور شدن در زبان مقصد خود از خانه است. به علاوه، این کار خیلی سرگرم کننده بوده و یک انگیزه عالی برای یادگیری زبان است!

همچنین اگر قصد سفر به کشوری را هم داشته باشید، آشنایی‌های قبلی شما با مقصد باعث می‌شود هنگام قدم زدن در خیابان‌ها و مراکز تفریحی و تجاری و… تسلط و آشنایی بیشتری داشته و پس از حضور در آنجا، آمادگی بیشتری برای لذت بردن از سفرتان داشته باشید.

 

سخن پایانی

اگر می‌خواهید یک انحراف سریع از بزرگراه یادگیری زبان در Google داشته باشید، می‌توانید پلتفرم غوطه‌وری مجازی در یک زبان را امتحان کنید تا تجربه زندگی در خارج از کشور را از خانه تکرار کنید. پلتفرم هایتاکی یکی از منابعی است که می‌‌توانید برای محکم کردن پایه‌های زبانی خود با شرکت در کلاس‌ آنلاین زبان و ارتباط با معلمانی که تجربه زندگی و کار در کشورهای مقصد شما را داشته‌اند، استفاده کنید.

در نهایت باید گفت که یادگیری زبان به صورت آنلاین هرگز آسان‌تر نبوده است. اما حالا که می‌دانید چگونه با Google یک زبان جدید را راحت‌تر و سریع‌تر یاد بگیرید، به دنیای کاملاً جدیدی از منابع یادگیری زبان قدم گذاشته‌اید.

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *