۸ ایده برای آموزش و تدریس خلاقانه و پروژه محور زبان های خارجی
در کلاس زبان، ممکن است کنترل یادگیری زبان آموزان چالشبرانگیز باشد، اما استقلال و ارتباط موضوعات با زبان آموزان میتواند انگیزه قوی برای یادگیری ایجاد کند. امروزه روشهای نوین تدریس زبان بسیار زیاد و جذاب هستند و در این میان یادگیری پروژهمحور میتواند به زبان آموزان کمک کند تا مسئولیت یادگیری خود را بر عهده بگیرند.
چگونه میتوانید پروژههای زبان خارجی را به شیوهای جذاب و مؤثر طراحی کنید؟ چه ایدههای پروژهای میتواند به زبان آموزان کمک کند تا یادگیری را به تجربهای فراموشنشدنی تبدیل کنند؟ آیا شما آمادهاید تا مسئولیت یادگیری را به زبان آموزان واگذار کنید و ببینید چگونه آنها از این فرصت استفاده میکنند؟
در ادامه میخوانید:
- ایده های تدریس پروژه محور زبان های خارجی در کلاس
- چک لیست تدوین و اجرای پروژههای آموزشی در کلاسهای زبان برای معلمان
- مزایا و دلایل استفاده از پروژهها و روش پروژه محور برای تدریس زبان چیست؟
- سخن پایانی
ایده های تدریس پروژه محور زبان های خارجی در کلاس
۱. پروژۀ غذا برای فکر
غذا، نماد هر فرهنگی است و تقریباً همه زبان آموزان به آن علاقه دارند. چرا از این علاقه به نفع یادگیری استفاده نکنید؟
به زبان آموزان خود یک پروژه جالب بدهید:
طراحی منوی یک وعده غذایی فرهنگی و تهیه آن بهصورت گروهی.
مراحل پروژه: آنها با تحقیق در مورد غذاهای سنتی فرهنگ هدف، یافتههای خود را به اشتراک میگذارند و منوی نهایی را انتخاب میکنند. سپس به گروهها دستورپختهای به زبان مقصد داده میشود تا طبق آن غذا آماده کنند.
کارکرد آموزشی: این پروژه به یادگیری واژگان مربوط به غذا کمک میکند و میتواند در چارچوب واحد واژگان غذا مفید باشد. قبل از شروع، واژگان مرتبط با دستورات آشپزی را آموزش دهید.
آیا آمادهاید که زبان آموزان خود را از طریق این تجربه فراموشنشدنی با زبان و فرهنگ جدید آشنا کنید؟
۲. پروژۀ گفتگوی تلویزیونی
بچهها و بزرگسالان به تماشای برنامههای تلویزیونی و بحث درباره شخصیتها و داستانهای مورد علاقهشان علاقهمند هستند. چرا از این علاقه برای پروژه بعدی خود استفاده نکنید؟
امروزه فناوری، یافتن برنامههای تلویزیونی به زبان هدف را آسان کرده است. میتوانید از پلتفرمهایی مانند یوتیوب، نتفلیکس و… برای جستجوی برنامههای تلویزیونی در زبان مقصد استفاده کنید.
زبان آموزان را تشویق کنید تا بعد از تماشای قسمتهای خاص، درباره شخصیتها، داستان و پایانهای جایگزین بحث کنند. این فعالیت میتواند به صورت وبلاگنویسی مشترک یا گروههای کوچک بحث برگزار شود.
پروژه نهایی: زبان آموزان میتوانند یک فیلمنامه بنویسند و یک قسمت از نمایش را به سبک خود اجرا کرده تا زبان و خلاقیت خود را تقویت کنند.
بیشتر بدانید: انواع فعالیت های نمایشی سرگرم کننده برای آموزش زبان
۳. پروژۀ ساخت کتاب کودک
هدف: آموزش واژگان پایه زبان مقصد به دانشآموزان جوانتر.
مراحل پروژه:
- تهیه کتابهای تصویری ساده که مفاهیمی مانند اعداد، رنگها، و روزهای هفته را به شیوهای داستانی و جذاب معرفی کنند.
- برگزاری بازدید از کلاسهای کوچکتر تا زبان آموزان بتوانند کتابهای خود را برای همسالان جوانتر بخوانند.
- قرار دادن کتابها در کتابخانه آموزشگاه برای استفاده عمومی.
مزایا:
- تقویت مهارتهای زبانی و خلاقیت زبان آموزان.
- ایجاد تعامل و احساس رضایت از آموزش به دیگران.
۴. پروژۀ هنرمند درون
هنر میتواند درک عمیقی از فرهنگ و گاهی زبان را منتقل کند. زبان آموزان میتوانند با بازآفرینی مختلف از هنر یک فرهنگ خاص، ارتباط بیشتری با آن برقرار کنند.
نحوه انجام پروژه:
- همکاری با معلم: تهیه فهرستی از واژگان مرتبط با هنر در زبان مقصد با کمک معلم. واژگان میتواند شامل مواد، رنگها، فرآیندها و کلمات توصیفی باشد.
- آموزش تکنیکهای هنری: آموزش تکنیکهای خاص دورههای زمانی یا فرهنگهای مختلف. مثالها: نقاشیهای جورجیا اوکیف یا سبک «سوپرفلت» تاکاشی موراکامی.
- ارائه نهایی: زبان آموزان پس از تکمیل پروژه، کار خود را به زبان مقصد ارائه میدهند و فرآیند و محصول نهایی را توصیف میکنند.
این فعالیت به زبان آموزان کمک میکند تا هنر و فرهنگ را به شیوهای عملی و معنادار یاد بگیرند.
۵. پروژۀ وبلاگ سفر
انجام این پروژه هم مهارتهای زبانی و نوشتاری و هم خلاقیت زبان آموزان را ارتقا میدهد.
مراحل انجام پروژه:
- انتخاب مقصد: زبان آموزان یک کشور را انتخاب میکنند که در آن زبان مورد نظر صحبت میشود و برای سفر به آن برنامهریزی میکنند.
- تحقیقات عمیق: بررسی جنبههای مختلف مقصد، ازجمله جغرافیا، بناهای تاریخی، آداب و رسوم، غذا، حمل و نقل و اقامت.
- ایجاد وبلاگ: زبان آموزان وبلاگی به زبان مقصد ایجاد میکنند و تجربیات و بازتابهای خود را بهصورت پستهای جذاب و یادداشتهای سفر توصیف میکنند.
- افزودن عناصر چندرسانهای: شامل عکسها، ویدئوها یا پادکستها برای نمایش تجربیات بصری و شنیداری.
- بازخورد و بحث: پس از تکمیل وبلاگ، زبان آموزان و معلم به مرور و ارزیابی وبلاگها میپردازند و پرسشهایی مطرح میکنند.
۶. پروژۀ خدمات اجتماعی
برای این پروژه، زبان آموزان باید با شناسایی نیاز جامعه محلی شروع و یک پروژه خدماتی را برنامه ریزی کنند. این میتواند شامل کار با سازمانهای محلی، مصاحبه با اعضای جامعه به زبان مقصد و ایجاد مواد برای ترویج پروژه باشد.
فعالیتها:
- برگزاری جلسات تدریس خصوصی به زبان مقصد
- اجرای ابتکارات پاکسازی محیطی با مواد اطلاعاتی دوزبانه
- همکاری با مشاغل محلی یا مراکز اجتماعی
بازتاب و ارائه پروژه:
- تهیه گزارشی از تجربیات در زبان مقصد
- ارائه پروژه به کلاس شامل:
- مواد بصری مانند عکسها یا ویدئوها
- تأملات شفاهی در مورد استفاده از زبان، درک فرهنگی و تأثیر پروژه
۷. پروژۀ مستند تاریخی
این پروژه به دانش فنی نیاز دارد، اما تعجب خواهید کرد که چگونه بسیاری از زبان آموزان این روزها نحوه استفاده از نرم افزارهای ویرایش را میدانند. شاید این یکی از نقاط مثبت شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک و… باشد.
نحوه انجام پروژه:
۱. انتخاب و تحقیق
-
- انتخاب یک رویداد تاریخی یا شخصیت مهم مرتبط با زبان مقصد.
- تحقیق جامع شامل مطالعه منابع اولیه و ثانویه به زبان مقصد.
- خلاصه کردن رویدادها، شخصیتها و زمینههای فرهنگی.
۲. ساخت و تولید
-
- فیلمنامهنویسی برای مستند با یک روایت منسجم و جذاب.
- ضبط صدا و ویرایش تصاویر و ویدئوهای تاریخی.
- ترکیب عناصر چندرسانهای برای ایجاد مستند نهایی.
۸. پروژۀ تجاری زبان آموزی
هدف:
این پروژه به زبان آموزان علاقهمند به تجارت امکان میدهد تا مهارتهای تجاری خود را در زبان مقصد ارتقا داده و تجربه ارائه واقعی را کسب کنند.
مراحل و نحوه انجام پروژه:
۱. ایدهپردازی و تحقیق:
-
- انتخاب یک ایده کسبوکار مرتبط با زبان و فرهنگ مقصد.
- انجام تحقیقات بازار برای درک وضعیت کسبوکار در منطقه زبان مقصد.
۲. ایجاد طرح تجاری:
-
- تدوین مفهوم، مأموریت و چشمانداز کسبوکار.
- توضیح محصولات یا خدمات و توسعه استراتژی بازاریابی به زبان مقصد.
- تهیه برنامه مالی شامل پیشبینی بودجه و هزینهها.
۳. ارائه و بازخورد:
-
- ارائه پیشنهاد تجاری به کلاس مانند ارائه به سرمایهگذاران بالقوه.
- دریافت سوالات و بازخورد هم کلاسیها و معلمان
چک لیست تدوین و اجرای پروژههای آموزشی در کلاسهای زبان برای معلمان
یک پروژۀ آموزشی خوب برای تدریس زبان، این ویژگیها را دارد:
۱ | مرتبط بودن |
|
۲ | همسو با اهداف برنامه درسی |
|
۳ | زبان آموز محور |
|
۴ | سختگیرانه |
|
۵ | سرگرمکننده |
|
مزایا و دلایل استفاده از پروژهها و روش پروژه محور برای تدریس زبان چیست؟
۱ | یادگیری زبان آموز محور | پروژهها به زبان آموزان مالکیت و کنترل یادگیری خود را میدهند و آنها را تشویق میکنند تا یادگیری معناداری داشته باشند. |
۲ | استفاده از مهارتهای دنیای واقعی | پروژهها به زبان آموزان امکان میدهند تا مهارتهای زبان و فرهنگ را در موقعیتهای واقعی تجربه کنند و به جای یادگیری صرفاً نظری، آن را به کار گیرند. |
۳ | تشویق مهارتهای تفکر سطح بالا | پروژهها فرصتهایی برای استفاده از مهارتهای تفکر انتقادی مانند تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد فراهم میکنند، و به زبان آموزان امکان میدهند تا دانش خود را به بالاترین سطح کاربردی برسانند. |
سخن پایانی
آموزش زبان از طریق پروژههای عملی و مرتبط، روشی موثر و جذاب است که به زبان آموزان کمک میکند مهارتهای زبانی خود را در دنیای واقعی تمرین کنند و بهصورت خلاقانه و فعال یاد بگیرند. این روشها به معلمان امکان میدهند محیطی انگیزشی و پویا ایجاد کنند که یادگیری زبان را لذتبخش و بهیادماندنی میکند.
پس همین امروز این روشها را در یکی از کلاسهایتان امتحان و از نتایج آن شگفت زده شوید!
منبع: fluentu.com