کلاس زبان با 250 مدرس برتر جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

آیا هوش مصنوعی می تواند اصطلاحات انسانی را درک کند؟

۵
(۵)

هوش مصنوعی به جریان اصلی زندگی تبدیل شده است. در حال حاضر، ما شاهد ابزارهای هوشمندی مانند ChatGPT هستیم که اینترنت را متحول کرده است. سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی تبدیل متن به هنر مانند  DALL-E 2 و Midjourney توانسته‌اند خلاقیت زیادی را نشان دهند، اما آیا آثار خلاقانه تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌توانند هنر تلقی شوند یا خیر؟ 

با توجه به اینکه هوش مصنوعی در زندگی ما هر روز بیشتر و بیشتر خودش را نشان می‌دهد، آیا می‌توانیم به‌طور تمام و کمال به آن تکیه کنیم؟ دیده شده است که برخی پاسخ‌هایی که توسط هوش مصنوعی داده می‌شود هنوز کامل نیستند و به‌عنوان منبع نمی‌توان به آنها اطمینان کامل کرد. می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به این پدیده بیندازیم.

با بررسی این موضوع، ما به سیستم هوش مصنوعی DALL-E 2 مجموعه‌ای از اصطلاحات رایج انگلیسی را دادیم تا ببینیم که هر کدام از آنها چه تعریفی ارائه می‌دهند.

 

 Idiom چیست؟

 Idiom یا اصطلاح، عبارتی است با معنایی که تنها با نگاه کردن به تعاریف فردی هر کلمه قابل تفسیر نیست. آنها اغلب منحصر به فرهنگ‌های خاص هستند و بنابراین فقط در زمینه یک زبان یا گویش خاص معنا می‌یابند.
به عنوان مثال عبارت «گربه را از کیف خارج کن» به معنای افشا کردن یک راز بدون قصد است، اما اگر معنای تحت اللفظی آن را بگیرید، چیزی بسیار متفاوت است.

بیشتر بدانید: اصطلاحات عامیانه انگلیسی یا همان slang چیست؟

 

آیا هوش مصنوعی می‌تواند بفهمد که منظور گوینده چیست؟ 

درک ویژگی‌های زبان چالشی برای ابزارهای هوش مصنوعی است، زیرا پردازش این عبارات به همان روشی که یک انسان انجام می‌دهد، فرایند پیچیده‌ای است که به دانش و تجربه به کارگیری خاصی نیاز دارد.

ما چند اصطلاح رایج انگلیسی را به هوش مصنوعی DALL-E 2 دادیم تا آنها را برایمان تعریف کند و نتیجه را در ادامه می‌ببینید:

 

۱. Under the weather (ناخوش بودن)

پاسخ هوش مصنوعی: عبارت «تحت آب و هوا»، یعنی احتمالاً شروع به مریض شدن کرده‌اید یا ممکن است بعد از یک شب سنگین کمی احساس بدی داشته باشید.

هوش مصنوعی این اصطلاح را تا حدودی به معنای واقعی کلمه گرفته است. یعنی می گوید شما تحت آب و هوا قرار دارید.

 

۲. Couch potato (تنبل)

پاسخ هوش مصنوعی: این اصطلاح به عنوان نام مستعار برای افرادی استفاده می‌شود که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند و کار دیگری انجام نمی‌دهند و معمولاً سبک زندگی بی‌تحرکی دارند.

به نظر می‌رسد هوش مصنوعی متوجه شده است که این عبارت برای توصیف افراد (به‌عنوان مثال، به جای یک حیوان خانگی یا نوعی غذا) استفاده می‌شود.
همچنین این را به عنوان یک چیز مثبت معرفی نکرده است. «سیب زمینی کاناپه» بودن چیزی نیست که ما آرزوی آن را داشته باشیم.

 

۳. It’s raining cats and dogs (آسمان سوراخ شده؛ اصطلاحی برای نشان دادن باران شدید)

پاسخ هوش مصنوعی: این اصطلاح یکی از معدود اصطلاحاتی است که می‌توانید انواع آن را در زبان‌های مختلف پیدا کنید. از آن برای توصیف باران شدید استفاده می‌شود.

اما آب و هوا چه ربطی به دوستان پشمالو دوست داشتنی ما دارد. در اینجا، واضح است که هوش مصنوعی «گربه‌ها و سگ‌های بارانی» را به‌جای نمایش ابرهای تیره و باران‌های سیل آسا که ما با این عبارت مرتبط می‌دانیم، در نظر گرفته است و سگ و گربه را از آسمان فرو فرستاده؛ یعنی نتوانسته معنی درست این عبارت را بفهمد.

درک هوش مصنوعی از اصطلاحات

 

When pigs fly .4 (عمراً، هرگز)

پاسخ هوش مصنوعی: عبارت «وقتی خوک‌ها پرواز می‌کنند» توسط کسی استفاده می‌شود که اتفاقی غیر ممکن را متصور شده یا برای بیان ناباوری از اینکه قرار است اتفاقی بیفتد استفاده می‌شود.

«وقتی خوک‌ها پرواز می‌کنند» یا «وقتی جهنم یخ می‌زند» مثال دیگری است. هوش مصنوعی تفسیری تحت اللفظی از این ضرب المثل معروف کرده است. با سبک هنری اندکی نامتعارف و شوم، ویژگی‌های صورت خوک‌ی تاب‌دار، و انتخاب بال‌های سیاه.

 

Going cold turkey .5 (ترک یک عادت بد به طور ناگهانی و کامل)

پاسخ هوش مصنوعی: معمولاً با الکل و تنباکو مرتبط است، اما اغلب در زمینه‌های دیگر، مانند رژیم‌های غذایی با قند بالا یا ناتوانی در زمین گذاشتن تلفن خود استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی یک تصویر از آنچه ما با این عبارت درک می‌کنیم به کاربرده است؛ زنی که کلاه بوقلمون بر سر گذاشته است.

 

۶. ?Cat got your tongue (گربه زبونتو خورده؟)

پاسخ هوش مصنوعی: روشی ساده برای پرسیدن اینکه چرا به‌طور غیرمعمول ساکت هستید. معمولاً وقتی کودکی صحبت نمی‌کند از این جمله استفاده می‌شود.

با هوش مصنوعی این اصطلاح، درست تفسیر نشده و به خوبی کاربرد آن را نشان نمی‌دهد.

 

۷. Break a leg (موفق باشید)

پاسخ هوش مصنوعی:به‌طور سنتی با تئاتر مرتبط است و به‌عنوان راهی برای آرزوی موفقیت برای اجراکنندگان قبل از رفتن روی صحنه استفاده می‌شود.

«شکستن پا» احتمالاً یکی از پرکاربردترین اصطلاحات در زبان انگلیسی است. در گذشته معتقد بودند گفتن «خوشبختی» در واقع خطر بدشانسی روی صحنه را به همراه دارد. اجراکنندگان با گفتن «پات بشکنه» امیدوار بودند که همین منطق اعمال شود و برعکس اتفاق بیفتد. اما آیا هوش مصنوعی زمینه مناسبی را برای این مورد انتخاب کرده است؟ خیر نتوانسته معنی و مفهوم این عبارت را به شکلی واقعی نشان دهد.

 

۸. Bite the bullet (دندان روی جگر گذاشتن)

پاسخ هوش مصنوعی: اگر کسی می‌گوید که باید «گلوله را گاز بگیرید»، احتمالاً سعی می‌کند کمی به شما محبت کرده و شما را تشویق به انجام کاری کند که به تعویق انداخته‌اید یا آن را ناخوشایند می‌دانید.

واضح است که هوش مصنوعی نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه آن را درک کند و شاید تصویر درستی کشیده، ولی معنی آنرا درک نکرده است.

 

۹. A blessing in disguise

پاسخ هوش مصنوعی: بدبختی که بعداً معلوم می‌شود سودمند یا در نهایت بهترین است، همان توفیق اجباری یا نعمت در لباس بلا.

این عبارت راهی برای یادآوری اینکه چیزهای خوبی در راه است. هوش مصنوعی نتوانسته معنی و مفهوم عمیق آن را درک کند و به خوبی به تصویر بکشد.

میزان درک هوش مصنوعی از زبان انسان

 

۱۰. Hit the sack

پاسخ هوش مصنوعی: «به گونی بزن» یا «به یونجه ضربه بزن» راه دیگری برای گفتن ساده «برو به رختخواب» است.

هوش مصنوعی توانسته نیمی از مفهوم این عبارت را درک کند. ممکن است انتظار داشته باشیم کسی را ببینیم که در رختخواب خوابیده است و در حالی که از یک گونی بزرگ به جای اینکه به عنوان تشک استفاده کند، مانند پتو استفاده کرده است. 

 

سخن پایانی

هوش مصنوعی واقعاً دنیا را در برگرفته است و با بررسی نحوه تفسیر سیستم‌های هوش مصنوعی متن به هنر مانند DALL-E 2، متوجه شدیم که آیا این فناوری واقعاً این اصطلاحات را درک می‌کند یا نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه آن را درک کند؟!

هیچ شکی نیست که هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی است، اما واضح است که کاملاً بی‌خطا نیست. می‌تواند محتوای شخصی‌سازی‌شده‌ای را براساس ترجیحات تک تک کاربران تولید کند، اما همان طور که در این مقاله شواهدی ارائه شد، این که آیا می‌تواند معنای واقعی اصطلاحات در زبان‌های مختلف را درک کند یا نه، هنوز جای بحث دارد.

 

منبع: preply.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *