کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
نکات و روش های تدریس

برترین فعالیت های نمایشی سرگرم کننده برای آموزش زبان

۵
(۴)

آیا می‌دانید استفاده از فعالیت‌های نمایشی در کلاس زبان، یکی از روش‌ های مدرن تدریس زبان است و می‌تواند بازدهی کلاس‌های شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد؟ این روش‌های خلاقانه به زبان‌آموزان کمک می‌کنند تا زبانی را که آموخته‌اند با شور و اشتیاق به کار ببرند و با تمام وجود در یادگیری غوطه‌ور شوند.

از کودکان تا بزرگسالان، همه می‌توانند از لذت بازیگری بهره‌مند شوند و انرژی خود را در محیطی سرگرم‌کننده تخلیه کنند. در ادامه، ۱۰ فعالیت نمایشی هیجان‌انگیز را معرفی می‌کنیم که یادگیری زبان را زنده و پویا می‌کند و معلمان را به طراحی کلاس‌ آنلاین زبان و حتی کلاس‌های حضوری جذاب‌تر ترغیب می‌کند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

بهترین فعالیت‌های نمایشی برای تقویت مهارت‌های زبانی

 

۱. پانتومیم: ارتباط غیرکلامی در کلاس زبان

بازی پانتومیم از قرن ۱۶ میلادی وجود داشته و بسیاری از افراد نسخه‌ای از آن را تجربه کرده‌اند. در این فعالیت، یک زبان‌آموز با استفاده از حرکات بدن و اشاره‌ها، بدون صحبت کردن، مفهوم خاصی را نشان می‌دهد و دیگران سعی می‌کنند آن را حدس بزنند. این فعالیت به تقویت ارتباط بین زبان بدن و گفتار کمک کرده و برای مرور واژگان بسیار مفید است.

بازی نمایشی پانتومیم در کلاس زبان

 

آماده‌سازی

۱ وسایل مورد نیاز: فلش کارت‌های مخصوص یادگیری زبان مورد نظر (شامل اسم، فعل یا صفت)، دو دسته کارت بازی و یک تایمر.
۲ به هر زبان‌آموز یک شماره اختصاص دهید.
۳ یک شماره به صورت تصادفی انتخاب کنید.
۴ برای این کار، دو دسته کارت بازی بسازید: یکی برای اختصاص شماره‌ها و دیگری برای انتخاب بعدی‌ها.
به عنوان مثال، اگر ۲۰ زبان‌آموز دارید، دو دسته کارت ۲۰ تایی بسازید.
۵ حرکات را برای نشان دادن اسم، فعل یا صفت تعیین کنید:
اسم: تقلید از نگه داشتن یک توپ با یک دست.
فعل: زدن یک مچ به مچ دیگر.
صفت: اشاره به صورت خندان خود.
۶ صندلی‌ها را به صورت نیم‌دایره بچینید و فضایی در وسط برای پانتومیم بگذارید.

 

انجام فعالیت

۱ • یک زبان‌آموز را به صورت تصادفی برای شروع انتخاب کنید.
• اگر از کارت‌ها استفاده می‌کنید، دسته کارت‌ها را بر بزنید و به آن زبان‌آموز یک فلش کارت بدهید.
۲ • تایمر را روی یک یا دو دقیقه تنظیم کنید.
• این مدت زمان است که زبان‌آموز باید بدون صدا کلمه را بازی کند. او باید با حرکات تعیین‌شده برای نشان دادن اسم، فعل یا صفت شروع کند.
۳ • بقیه گروه سعی می‌کنند کلمه را حدس بزنند.
• یادآوری کنید که از جملات کامل استفاده کنند. (مثلاً: «?Is it a ball» یا «?Are you sad» به جای اینکه فقط کلمات را فریاد بزنند.)
۴ • اگر کسی قبل از اتمام زمان کلمه را حدس زد، او را تشویق کنید و سپس زبان‌آموز بعدی را انتخاب نمایید.
• مطمئن شوید که همه فرصت بازی کردن یک کلمه را دارند.
۵ • می‌توانید دو یا سه فلش کارت را با هم ترکیب کنید (مانند یک صفت با یک اسم، یا یک اسم با یک فعل).
• به عنوان مثال، جملاتی مانند «?Is it a big ball» یا «?Is the toaster running» می‌تواند استفاده شود.
• لازم نیست کلمات کاملاً تطابق داشته باشند؛ این بخشی از سرگرمی است و باید باعث خنده و شادی شود.

 

۲. زبان بی‌معنی: یادگیری خلاقانه بدون گرامر

این فعالیت برای کاهش فشار بر زبان‌آموزان طراحی شده و به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون نگرانی از گرامر، ساختار و واژگان، ارتباط برقرار کنند. همچنین به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا از طریق حرکات، لحن صدا و زبان بدن، سرنخ‌هایی برای درک مطلب شناسایی کنند. این فعالیت برای تمرین نقل قول و توضیحات زمان گذشته بسیار مفید است.

 

آماده‌سازی

۱ وسایل مورد نیاز: یک دسته کارت، فلش کارت‌های موقعیتی (مانند «چه کاری دیشب انجام دادی»، «چه اتفاقی در راه کلاس افتاد» و غیره) و یک تایمر.
۲ صندلی‌ها را به صورت نیم‌دایره بچینید و فضایی در وسط برای دو صندلی و یک میز بگذارید.

 

انجام فعالیت

۱ • دو کارت از هر شماره داشته باشید، به طوری که تعداد کل کارت‌ها برابر با تعداد زبان‌آموزان باشد.
• کارت‌ها را بر بزنید و به صورت تصادفی پخش کنید.
• سپس از زبان‌آموزان بخواهید یک نفر با همان شماره پیدا کنند.
۲ پس از اینکه همه جفت‌ها با هم تطبیق یافتند، یک کارت از هر جفت جمع کنید.
۳ این کارت‌ها را بر بزنید و یکی را انتخاب کنید. این جفت اولین کسانی خواهند بود که پشت میز می‌نشینند.
۴ • به یک زبان‌آموز یک کارت موقعیت بدهید (که به شریک خود نشان نمی‌دهد).
• آن زبان‌آموز اکنون یک دقیقه وقت دارد تا با استفاده از زبان بی‌معنی، هر چیزی که روی کارت نوشته شده است را توضیح دهد.
به عنوان مثال، اگر کارت موقعیت بخواند «دیشب در راه خانه توسط پلیس متوقف شدم»، دانش‌آموز بازیگر باید سعی کند با استفاده از حرکات و حالت‌های چهره، آن موقعیت را منتقل کند.
۵ • وقتی تایمر خاموش می‌شود، شریکی که تماشا کرده باید به کلاس توضیح دهد که چه چیزی را فهمیده است.
• می‌توانید از کلاس بخواهید که رأی دهند آیا با این «ترجمه» موافق هستند یا خیر.
• زبان‌آموز اول، صحت «ترجمه» را تأیید می‌کند.
۶ • با تشویق کلاس، دو نفر دیگر را برای انجام همان فعالیت انتخاب کنید.
• اگر زمان کلاس اجازه دهد، می‌توانید به زبان‌آموزان زمان بیشتری برای صحبت کردن به زبان بی‌معنی بدهید.
• همچنین می‌توانید قبل از تغییر گروه‌ها، نقش‌ها را عوض کنید تا همه زبان‌آموزان فرصت صحبت کردن به زبان بی‌معنی و «ترجمه» را داشته باشند.

۳. کشیدن یک شیء: رقابت خلاقانه برای مرور واژگان

در این فعالیت، زبان‌آموزان باید واژگان را بر اساس نقاشی‌هایی که همکلاسی‌هایشان کشیده‌اند، حدس بزنند. این فعالیت شبیه به بازی معروف نقاشی است، اما به‌صورت رقابتی و دوگانه برگزار می‌شود و دو تیم به طور همزمان حدس می‌زنند. این فعالیت برای مرور واژگان بسیار مناسب است.

تاثیر نمایش های همراه با نقاشی در کلاس زبان

 

آماده‌سازی

۱ وسایل مورد نیاز: فلش‌کارت‌های واژگان و یک تایمر.
۲ یک خط در وسط تخته‌سیاه بکشید.
۳ زبان‌آموزان را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه را در سمت خودشان از تخته قرار دهید.

 

انجام فعالیت

۱ یک عضو از هر گروه را به انتهای کلاس ببرید و به آن‌ها یک فلش‌کارت یکسان نشان دهید.
۲ این دو زبان‌آموز باید به سرعت به سمت تخته بروند و یک دقیقه وقت دارند تا چیزی بکشند که گروهشان بتواند کلمه را حدس بزند.
۳ توجه داشته باشید که آن‌ها نمی‌توانند شیء روی کارت را بکشند؛ به‌عنوان مثال، اگر کلمه «کتاب» باشد، نمی‌توانند خود کتاب را بکشند، بلکه باید چیز دیگری مانند قفسه یا عینک را بکشند.
۴ به زبان‌آموزان یادآوری کنید که هنگام حدس زدن از جملات کامل استفاده کنند (مثلاً «آیا این یک کتاب است؟») و فقط کلمات را فریاد نزنند.
۵ وقتی کسی کلمه درست را حدس زد، دو نفر دیگر را به جلو بیاورید و دوباره شروع کنید.
۶ می‌توانید به هر تیم امتیاز بدهید، اما بهترین راه این است که زبان‌آموزان را در حال حرکت و تغییر کلمات نگه دارید.
۷ این فعالیت باید با سرعت و هیجان بالا انجام شود؛ همه باید هم‌زمان صحبت کنند و از یکدیگر حمایت کنند.

 

۴. کجا هستیم: فعالیت تخیلی برای تقویت زبان گفتاری

در این فعالیت، زبان‌آموزان با تقلید اشیاء و ویژگی‌های یک مکان خاص، باید نشان دهند که در کجا هستند. آن‌ها نه‌تنها اشیاء را بازی می‌کنند، بلکه باید از زبان گفتاری مرتبط با آن مکان نیز استفاده کنند.
برای مثال، اگر در یک اتاق عمل هستند، باید یک میز، ابزارها و تنظیمات نور را نشان دهند و جملاتی مانند «پرستار، پنس را به من بده» یا «ضربانش چطور است؟» را بیان کنند.

 

آماده‌سازی

۱ وسایل مورد نیاز: فلش‌کارت‌های مکان (مانند «مطب دندان‌پزشکی»، «کتابخانه»، «سوپرمارکت») و یک کیسه از وسایل مختلف.
۲ صندلی‌ها را به صورت نیم‌دایره بچینید.
۳ زبان‌آموزان را به گروه‌های دو یا سه نفره تقسیم کنید، با یک میز برای هر گروه.
۴ زبان‌آموزان می‌توانند یک وسیله از کیسه وسایل برای هر بازیگر انتخاب کنند.

 

انجام فعالیت

۱ اولین گروه دو یا سه نفره را روی صحنه بیاورید و به آن‌ها یک کارت مکان بدهید.
۲ آن‌ها یک دقیقه وقت دارند تا ایده‌های خود را با هم سازماندهی کنند.
۳ سپس آن‌ها دو دقیقه وقت دارند تا با ترتیب میز و صندلی‌ها، استفاده از وسایل و داشتن یک مکالمه مرتبط در زبان هدف، به بقیه زبان‌آموزان نشان دهند که کجا هستند. آن‌ها نمی‌توانند مستقیماً مکان خود را نام ببرند.
۴ وقتی تایمر خاموش می‌شود، از تماشاگران بخواهید که با جملات کامل حدس بزنند که صحنه در کجا اتفاق افتاده است.
۵ گروه‌ها را تشویق کنید و در صورت امکان، اعضای گروه‌ها را تغییر دهید.

این فعالیت نه‌تنها موجب تقویت زبان گفتاری و خلاقیت می‌شود، بلکه همکاری و تعامل بین زبان‌آموزان را نیز افزایش می‌دهد.

 

۵. صحبت آینه‌ای: فعالیت تعاملی برای تقویت مهارت‌های گفتاری

این فعالیت، بر اساس بازی تقلید آینه‌ای است که بسیاری از ما در کودکی تجربه کرده‌ایم. در اینجا، به جای اینکه فقط وانمود کنیم که آینه هستیم و حرکات رهبر را دنبال کنیم، یک زبان‌آموز باید سعی کند همان چیزی را که دیگری می‌گوید، همزمان بیان کند. این فعالیت به تقویت مهارت‌های گفتاری و شنیداری کمک می‌کند و حس همکاری را در گروه تقویت می‌نماید.

تاثیر نمایش صحبت آینه‌ای در کلاس زبان

 

آماده‌سازی

۱ وسایل مورد نیاز: یک تایمر.
۲ صندلی‌ها را به صورت نیم‌دایره بچینید.
۳ زبان‌آموزان را به گروه‌های دو نفره تقسیم کنید.
۴ روی تخته، چندین سوال را در یک ستون و پاسخ‌ها را در ستون دیگر فهرست کنید تا زبان‌آموزان سوالات و پاسخ‌هایی را که استفاده خواهند کرد، ببینند.

 

انجام فعالیت

۱ اولین گروه را صدا کنید.
۲ زبان‌آموز A می‌تواند به تخته نگاه کند در حالی که زبان‌آموز B پشت به تخته است و نمی‌تواند آنچه نوشته شده را ببیند.
۳ تایمر خود را روی یک دقیقه تنظیم کنید.
۴ به سوالات روی تخته اشاره کنید و زبان‌آموز A (که می‌تواند آنها را ببیند) با صدای بلند می‌پرسد. در حالی که زبان‌آموز A صحبت می‌کند، زبان‌آموز B سعی می‌کند همان سوال را همزمان با او بیان کند.
۵ سپس به پاسخ آن سوال اشاره کنید که زبان‌آموز A نیز می‌خواند و زبان‌آموز B تلاش می‌کند همزمان با شریک خود بگوید.
۶ سوالات را به صورت تصادفی اشاره کنید، اما پاسخ را با سوال مطابقت دهید.
۷ زبان‌آموزان را عوض کنید و یک دقیقه دیگر این کار را انجام دهید.
۸ یک گروه جدید را فراخوانی کنید.
۹ • پس از اینکه هر گروه دو دقیقه این کار را انجام داد، دور دوم را شروع کنید.
• در این دور، شما به سوالات به صورت تصادفی اشاره خواهید کرد، اما پاسخ‌ها را مطابقت نخواهید داد.
• برای مثال، می‌توانید سوالی مانند «چند سال داری؟» را با پاسخ «در ساعت ده» انتخاب کنید.
• این انتخاب تصادفی زبان‌آموزان را هوشیار نگه می‌دارد و آنها را مجبور می‌کند تا بدون پیش‌بینی، سعی کنند با دقت از هم گروهی خود تقلید کنند.

 

۶. نام بردن شش مورد: فعالیت سرگرم‌کننده برای مرور واژگان

این فعالیت مرور واژگان، به‌طور خاص برای تقویت مهارت‌های کلامی طراحی شده و می‌تواند به عنوان آمادگی استفاده شود. این فعالیت بر اساس بازی قدیمی «سیب‌زمینی داغ» است که بسیاری از ما در کودکی آن را تجربه کرده‌ایم.

 

آماده‌سازی

۱ وسایل مورد نیاز: یک کیسه لوبیا یا اسباب‌بازی نرم.
۲ تمام صندلی‌ها و میزها را عقب بگذارید و زبان‌آموزان را روی زمین بنشانید.

 

انجام فعالیت

۱ یک زبان‌آموز را انتخاب کنید تا در وسط دایره بایستد. این زبان‌آموز چشمان خود را می‌بندد و به آرامی می‌چرخد و تا ده می‌شمارد.
۲ در همین حال، دایره سیب‌زمینی داغ را به سرعت ممکن بچرخاند (تا دست‌هایشان نسوزد).
۳ وقتی زبان‌آموز وسط به عدد ده رسید، می‌گوید «توقف»، چشمان خود را باز می‌کند و به زبان‌آموزی که سیب‌زمینی داغ را دارد اشاره می‌کند.
۴ سپس شما یک دسته‌بندی تعیین می‌کنید، مانند «شش کلمه که با «پ» شروع می‌شوند!»
(اگر زبانی که آموزش می‌دهید از پیکتوگراف‌ها به جای الفبا استفاده می‌کند، می‌توانید از یک کلمه مرجع استفاده کنید، مانند «شش رنگ!» یا «شش صفت!»).
۵ سیب‌زمینی داغ دوباره در دایره چرخانده می‌شود در حالی که زبان‌آموز انتخاب‌شده باید شش کلمه که با حرف «پ» شروع می‌شوند را قبل از اینکه سیب‌زمینی به او برگردد، بگوید.
۶ اگر زبان‌آموز موفق شود، تغییری ایجاد نمی‌شود و فعالیت دوباره شروع می‌شود. اگر زبان‌آموز موفق نشود، او به زبان‌آموز وسط تبدیل می‌شود که می‌چرخد و می‌شمارد.
۷ این توالی را تکرار کنید.
۸ شما می‌توانید تعداد کلماتی که باید گفته شوند یا تعداد دفعاتی که سیب‌زمینی داغ چرخانده می‌شود را بر اساس تعداد زبان‌آموزان در کلاس و سطح آنها تنظیم کنید.
۹ همچنین، مطمئن شوید که زمان کافی برای تولید کلمات داده شود.

 

۷. اجرای داستان: فعالیتی برای تقویت مهارت‌های زبانی و بدنی

اجرای فیزیکی داستان‌ها به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا معنای واژگانی که یاد می‌گیرند را درونی کنند و هماهنگی بین زبان گفتاری و زبان بدن را ایجاد نمایند. سطح توانایی زبان‌آموزان، پیچیدگی داستان‌هایی که باید اجرا کنند را تعیین می‌کند. داستان‌های آشنای افسانه‌ای معمولاً به راحتی قابل اجرا هستند.

 

آماده‌سازی

۱ هر زبان‌آموز یک داستان بخواند یا از آن‌ها بخواهید داستان واقعی از زندگی خود را اجرا کنند (مانند «خجالت‌آورترین لحظه من» یا «ترسناک‌ترین روز زندگی من»).
۲ زمان کافی برای تمرین اجرای داستان‌ها به زبان‌آموزان بدهید.

 

انجام فعالیت

۱ هر زبان‌آموز به نوبت داستان خود را اجرا می‌کند.
۲ زبان‌آموزان باید به حرکات گسترده و زبان بدن توجه کنند، مانند تماس چشمی، حالت‌های چهره و حرکات دست.
۳ در نظر بگیرند که چگونه از صدای خود در اجرای داستان استفاده کنند. می‌توانند سرعت و حجم گفتار خود را برای تأثیرگذاری تغییر دهند و از صداهای مختلف برای شخصیت‌های مختلف استفاده کنند.

 

۸. دو حقیقت و یک دروغ: فعالیتی برای شناخت یکدیگر

این فعالیت به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا در ابتدای یک ترم یا سال جدید یکدیگر را بهتر بشناسند. هر زبان‌آموز سه جمله درباره خود بیان می‌کند که یکی از آن‌ها دروغ است. آیا زبان‌آموز می‌تواند با مهارت‌های بازیگری خود گروه را گمراه کند؟

 

آماده‌سازی

۱ وسایل مورد نیاز شامل تکه‌های کاغذ و مداد برای ثبت امتیازات (اختیاری).
۲ زبان‌آموزان را به گروه‌های پنج تا هفت نفره تقسیم کنید.
۳ گروه‌ها را در دایره بنشانید.

 

انجام فعالیت

۱ هر گروه یک نفر را برای شروع انتخاب می‌کند.
۲ آن شخص سه جمله درباره خود می‌گوید: دو جمله درست و یک جمله دروغ.
۳ بقیه گروه حدس می‌زنند که کدام جمله نادرست است و باید به توافق برسند.
۴ اگر گروه به اشتباه حدس بزند، زبان‌آموز یک امتیاز می‌گیرد. اگر گروه دروغ را شناسایی کند، هیچ‌کس امتیاز نمی‌گیرد.
۵ نفر بعدی این کار را تکرار می‌کند.
۶ فعالیت ادامه می‌یابد تا زمانی که کسی به تعداد معینی امتیاز برسد یا همه به طور مساوی نوبت داشته باشند.

این بازی را می‌توان با هر تعداد نفر انجام داد. گروه‌های بزرگتر به زمان بیشتری برای رسیدن به توافق نیاز دارند و ممکن است اطلاعات کمتری درباره یکدیگر به خاطر بسپارند. اندازه گروه‌ها را بر اساس اندازه کلاس و زمان موجود برای فعالیت تنظیم کنید.

 

۹. دایره داستان: فعالیتی برای تقویت مهارت‌های زبانی و گرامری

این فعالیت سرگرم‌کننده می‌تواند به راحتی بر اساس توانایی زبان‌آموزان تنظیم شود. در این فعالیت، زبان‌آموزان یک داستان را به صورت یک کلمه در هر نوبت و در دایره‌ای می‌گویند. این کار به تقویت قواعد نحوی و گرامری زبان هدف کمک می‌کند.

تاثیر نمایش دایره داستانی در کلاس زبان

 

آماده‌سازی

دانش‌آموزان را در یک دایره بچینید.

 

انجام فعالیت

۱ یک نفر را برای شروع انتخاب کنید تا اولین کلمه داستان را بگوید.
۲ در دایره، هر زبان‌آموز یک کلمه به داستان اضافه می‌کند.
۳ درستی گرامری مهم است و نه معنای جملات. هرچه داستان خنده‌دارتر شود، لذت بیشتری خواهد داشت!
۴ این فعالیت را می‌توان با دستور دادن به زبان‌آموزان برای استفاده از یک زمان خاص یا استفاده از یک جمله به جای یک کلمه برای هر نفر تغییر داد.

 

۱۰. داستان‌گویی هماهنگ: فعالیتی برای تقویت مهارت‌های زبانی و خلاقیت

در این فعالیت، زبان‌آموزان به صورت جفتی برای گفتن یک داستان کار می‌کنند. این فعالیت می‌تواند با تمرین نوشتن خلاقانه ترکیب شود یا زبان‌آموزان می‌توانند داستانی را که با آن آشنا هستند، روایت کنند.

 

آماده‌سازی

۱ وسایل مورد نیاز: مجموعه‌ای از وسایل و لباس‌های نمایشی (اختیاری).
۲ زبان‌آموزان را به گروه‌های دو نفره تقسیم کنید.
۳ صندلی‌ها را به صورت نیم‌دایره بچینید و فضایی در وسط برای داستان‌گویان بگذارید.

 

انجام فعالیت

۱ یک گروه را برای شروع انتخاب کنید.
۲ یکی از زبان‌آموزان داستان خود را به صورت شفاهی بیان می‌کند، در حالی که شریک او با استفاده از وسایل (در صورت تمایل) آن را اجرا می‌کند.
۳ آن‌ها می‌توانند در میانه راه نقش‌ها را عوض کنند تا همه فرصت روایت و اجرا داشته باشند.

 

چرا از فعالیت‌های نمایشی برای آموزش زبان استفاده کنیم؟

فعالیت‌های نمایشی نه تنها روشی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز برای شکستن یکنواختی کلاس‌های زبان هستند، بلکه به ارزش یادگیری زبان برای زبان‌آموزان نیز می‌افزایند. در ادامه، چند دلیل برای استفاده از این فعالیت‌ها در کلاس‌های زبان آورده شده است:

 

۱. ترکیب ارتباطات کلامی و غیرکلامی

استفاده از فعالیت‌های نمایشی به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا ارتباطات کلامی، شامل واژگان، گرامر و ساختارها را با ارتباطات غیرکلامی، مانند حرکات و حالت‌های چهره، ترکیب کنند.
با ارائه فعالیت‌هایی که زبان‌آموزان را به حرکت در می‌آورد، تمرکز از صحبت کردن «درست» دور می‌شود و آن‌ها می‌توانند بفهمند که ترکیب آنچه می‌گویند با نشانه‌های طبیعی و غیرکلامی به غلبه بر خجالت کمک می‌کند.

 

۲. تمرکز بر معنای متنی

یک فعالیت ساده پرسش و پاسخ برای زبان‌آموزان محدودیت‌های متنی دارد. در مقابل، فعالیت‌های نمایشی زبان‌آموزان را در موقعیتی قرار می‌دهد که زبان مورد تمرین در یک متن بزرگ‌تر معنا پیدا می‌کند. نمایش یک صحنه، زمینه استفاده از زبان را فراهم می‌کند و مواد درسی را زنده و پویا می‌سازد.

 

۳. افزایش انگیزه و علاقه زبان‌آموزان

زبان‌آموزان به راحتی از نشستن در صندلی‌های خود و یادداشت‌برداری خسته می‌شوند. با اینکه همیشه نمی‌توان از این فعالیت‌ها دوری کرد، تغییر فعالیت‌های کلاس به سمت فعالیت‌های نمایشی می‌تواند خستگی را کاهش دهد.
به حرکت درآوردن زبان‌آموزان و تشویق آن‌ها به فریاد زدن پاسخ‌ها، علاقه بیشتری به مواد درسی ایجاد می‌کند و آن‌ها را به مشارکت در کلاس ترغیب می‌کند.

 

۴. انتقال مسئولیت تمرین به زبان‌آموزان

فعالیت‌های نمایشی تمرکز کلاس را تغییر می‌دهند. شما دیگر معلمی نیستید که تمام نگاه‌ها به سمت شماست. زبان‌آموزان دیگر پاسخ‌های آماده را تکرار نمی‌کنند؛ بلکه باید به سرعت فکر کنند.
در این فضا، شما به عنوان ناظر خاموش می‌مانید و در حالی که زبان‌آموزان در حال تعامل با یکدیگر هستند، می‌توانند «فراموش کنند» که شما در آنجا هستید. این فضا به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد تا در آرامش و سرگرمی تمرین زبان کنند.

 

سخن پایانی

فعالیت‌های نمایشی نه تنها روشی عالی برای جذب بیشتر زبان‌آموزان در کلاس هستند، بلکه می‌توانند به عنوان ابزاری برای مرور، پاداش و استراحت در نظر گرفته شوند و روال خسته‌کننده یادداشت‌برداری و امتحانات را قابل تحمل‌تر کنند.

با زبان‌آموزان خود در حین انجام این فعالیت‌ها سرگرم شوید و از اشتیاق آن‌ها در کلاس بهره‌مند شوید!

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *