کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان چینی

آزمون چینی BCT چیست؟ بررسی کامل آزمون

۵
(۲)

آزمون چینی BCT، یکی از آزمون‌های چینی معتبر است که دروازه‌ای به سوی دنیایی از فرصت‌های شغلی و تحصیلی می‌گشاید. با شرکت در این آزمون، می‌توانید مهارت‌های زبانی خود را به سطحی بین‌المللی ارتقا دهید و در محیط‌های کاری واقعی بدرخشید.

برای شروعی موفقیت آمیز و کسب نمره قبولی در این آزمون می‌توانید در کلاس آنلاین زبان چینی شرکت کنید. این آزمون، نقطه شروعی برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ‌تر است.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

معرفی آزمون چینی BCT

آزمون تجاری چینی BCT (Business Chinese Test) یک آزمون استاندارد بین‌المللی است که مهارت زبان چینی افراد غیر بومی را برای استفاده در مشاغل و محیط‌های کاری ارزیابی می‌کند.

این آزمون شامل دو بخش مستقل نوشتاری و گفتاری است و به دو سطح BCT (A) و BCT (B) تقسیم می‌شود. سطوح مختلف BCT با مقیاس‌های مهارت زبان چینی (CLPS)، چارچوب مرجع مشترک اروپایی (CEF) و سطوح HSK و YCT همخوانی دارد.

 

بخش BCT (A)

بخش اول آزمون BCT (A) بر ارزیابی توانایی‌های زبان آموزان غیر بومی در استفاده از زبان چینی در محیط‌‌های کاری واقعی تمرکز دارد. این آزمون با هدف بازآفرینی موقعیت‌های واقعی کاری و ارزیابی مهارت‌های عملی زبان آموزان طراحی شده است.

• تمرکز بر مهارت‌های گفتاری و شنیداری
• ارزیابی توانایی استفاده از زبان چینی در محیط‌های کاری واقعی
• شامل موقعیت‌های شبیه‌سازی شده از محیط‌های کاری
• آزمون دهندگان باید توانایی برقراری ارتباط موثر و کاربردی در محیط کار را نشان دهند.

 

ساختار آزمون

BCT (A) شامل ۷۰ سؤال است و از سه بخش گوش دادن، خواندن و نوشتن تشکیل شده است:

محتوای تست تعداد سوالات (موضوعات) آزمون مدت زمان آزمون (دقیقه)
استماع بخش ۱ ۱۰ ۳۰ حدودا ۲۰
بخش ۲ ۱۰
بخش ۳ ۱۰
خواندن بخش ۱ ۱۰ ۳۰ ۳۰
بخش ۲ ۲۰
نوشتن ۱۰ ۱۰
پر کردن پاسخنامه (انتقال پاسخ های قسمت شنیداری به پاسخنامه) ۵
جمع ۷۰ حدود ۶۵

 

گوش دادن

بخش اول: شامل ۱۰ سوال است. برای هر سوال یک کلمه یا عبارت را دو بار می‌شنوید و باید به درستی یا نادرستی محتوای تصویر پاسخ دهید.
بخش دوم: شامل ۱۰ سوال است. برای هر سوال دو بار یک جمله می‌شنوید و باید تصویر مناسب را انتخاب کنید.
• بخش سوم: شامل ۱۰ سوال است. یک دیالوگ و یک سوال بر اساس آن دو بار می‌شنوید و باید بهترین پاسخ را از بین سه گزینه انتخاب کنید.

 

خواندن

• بخش اول: شامل ۱۰ سوال است. پنج سوال اول شامل جملاتی با جای خالی است که باید بهترین پاسخ را انتخاب کنید. پنج سوال دیگر شامل جداول یا متون کوتاه است که باید بهترین پاسخ‌ها را برای تکمیل آن‌ها انتخاب کنید.
بخش دوم: شامل ۲۰ سوال است. مجموعه‌ای از مطالب خواندنی با سوالات چند گزینه‌ای ارائه می‌شود و باید بهترین پاسخ را انتخاب کنید.

 

نوشتن

شامل ۱۰ سوال است. برای هر سوال یک جمله با جای خالی وجود دارد که باید با نویسه یا عبارت چینی درست پر کنید (پینیین ارائه خواهد شد).

 

ارزیابی شایستگی و محتوای آزمون BCT (A)

آزمون BCT (A) شایستگی ارتباطی داوطلبان را در موقعیت‌های واقعی کاری هنگام استفاده از زبان چینی ارزیابی می‌کند. شرح شایستگی و تصویر محتوای این آزمون در جدول زیر آمده است:

بخش‌های آزمون شرح شایستگی تصویرسازی محتوا
گوش دادن درک مقالات و اطلاعات اولیه در محیط‌های کاری و زندگی مقالات ساده، فرمهای ویزا، اعداد (تاریخ، زمان، قیمت)
درک مقدمه‌های کوتاه و شرایط دیگران نام، سن، ملیت، اطلاعات تماس، سرگرمی‌ها، علایق
درک دستورالعمل‌ها و الزامات اساسی تماس تلفنی، امضا، استعلام قیمت، روش پرداخت
درک عبارات اساسی روزانه معرفی، سلام، خداحافظی، قدردانی، عذرخواهی
درک توصیف شرایط و اطلاعات اولیه شرکت‌ها، موقعیت‌ها، شرایط فیزیکی، ویژگی‌ها و قیمت کالاها
درک اطلاعیه‌ها و ترتیبات مختصر اطلاعیه‌های کنفرانس، مسیرها، ترتیب زمانی
خواندن خواندن پینیین، حروف چینی، عبارات و اعداد علائم ساده، مکان‌ها، منوها، برنامه‌ها
درک الزامات و کسب اطلاعات از مطالب کوتاه فرم‌های ساده، لیست قیمت، ترازنامه، تقویم
خواندن مطالب نوشتاری کوتاه و شناخت اطلاعات اولیه کارت‌های نام، اطلاعیه‌ها، یادداشت‌ها، پیام‌ها
درک ایده‌های کلی و شناسایی اطلاعات خاص معرفی محصولات، تبلیغات، پیش‌بینی‌های آب و هوا، اطلاعات ترافیک
نوشتن نوشتن حروف چینی و پرکردن فرم‌ها فرم‌های ویزا، فرم‌های گمرکی، فرم‌های درون شرکتی، تقویم‌های شخصی

 

واژگان مرجع

BCT (A) واژگان مرجعی از ۶۰۰ کلمه را با توجه به صلاحیت زبان، عبارات قابل انجام، فراوانی کلمات مجموعه‌های معتبر چینی مختلف و وضعیت واقعی آموزش بین‌المللی زبان چینی تنظیم کرده است.

 

سیستم نمره‌دهی

نمرات بخش‌های مختلف و نمره کل شرکت‌کنندگان در BCT (A) ثبت می‌شود، اما نمره قبولی مشخص نمی‌شود.

آزمون BCT (A) شامل سه بخش شنیداری، خواندن و نوشتن است که مجموعاً ۳۰۰ امتیاز دارد. سیستم امتیازدهی آن در جدول زیر آمده است:

گوش دادن خواندن نوشتن جمع
تعداد سوالات ۳۰ ۳۰ ۱۰ ۷۰
حداکثر نمره آزمون فرعی ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۳۰۰

 

اصول آزمون

• ترویج یادگیری از طریق امتحان: تشویق علاقه و اعتماد زبان آموزان به زبان چینی و گسترش دامنه آزمون مطابق با نیازهای واقعی.
• ترویج تدریس از طریق امتحان: ارائه منابع آموزشی درجه‌بندی شده و کمک به ارتقا توانایی زبان آموزان در استفاده عملی از زبان چینی.
• ارائه بازخورد مثبت: ارزیابی توانایی شرکت‌کنندگان در انجام وظایف زبانی و ارائه بازخورد برای برنامه‌ریزی مطالعات آینده.

 

اهداف آزمون

ارزیابی صلاحیت: ارائه مبنایی برای کارفرمایان جهت ارزیابی مهارت زبان چینی غیر بومی‌ها در کار روزانه.
• کمک به مؤسسات آموزشی: ارزیابی مهارت چینی تجاری دانشجویان برای استخدام، تقسیم‌بندی کلاس‌ها و اعطای اعتبار.
• بهبود شایستگی: کمک به فراگیران برای ارزیابی و تقویت مهارت چینی تجاری خود.

 

بخش BCT (B)

BCT (B) یک آزمون استاندارد بین‌المللی است که توانایی افراد غیر بومی را در استفاده از زبان چینی در محیط‌های کاری ارزیابی می‌کند. این آزمون بر مهارت‌های گفتاری و شنیداری تمرکز دارد و موقعیت‌های واقعی کاری را بازآفرینی می‌کند.

 

ساختار آزمون

BCT (B) شامل ۹۲ سؤال است و از سه بخش گوش دادن، خواندن و نوشتن تشکیل شده است.

محتوای تست تعداد سوالات (موضوعات) آزمون مدت زمان آزمون (دقیقه)
گوش دادن بخش ۱ ۲۰ ۵۰ حدودا ۳۵
بخش ۲ ۱۵
بخش ۳ ۱۵
خواندن
بخش ۱ ۲۰ ۴۰ ۶۰
بخش ۲ ۱۰
بخش ۳ ۱۰
نوشتن ۲ ۴۰
پر کردن پاسخنامه (انتقال پاسخ های قسمت شنیداری به پاسخنامه) ۵
جمع ۹۲ حدود ۱۴۰

 

گوش دادن

• بخش اول:
• ۲۰ سوال.
• یک گفتگوی دو جمله‌ای و یک سوال بر اساس آن.
• بهترین پاسخ را از بین چهار گزینه انتخاب کنید.

• بخش دوم:
• ۱۵ سوال.
• یک گفتگوی چهار جمله‌ای و یک سوال بر اساس آن.
• بهترین پاسخ را از بین چهار گزینه انتخاب کنید.

• بخش سوم:
• ۱۵ سوال.
• پنج قسمت و چند سوال.
• بهترین پاسخ را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید.

 

خواندن

• بخش اول:
• ۲۰ سوال.
• مطالب خواندنی با تصاویر، جداول و پاراگراف‌ها.
• بهترین پاسخ را از بین چهار گزینه انتخاب کنید.

• بخش دوم:
• ۱۰ سوال.
• دو قسمت با پنج جای خالی.
بهترین پاسخ را از بین هفت گزینه انتخاب کنید.

• بخش سوم:
• ۱۰ سوال.
چهار قسمت و چند سوال یا جمله.
هر سوال یا جمله را با قسمت مربوطه مطابقت دهید.

 

نوشتن

• بخش اول:
• یک سوال.
نوشتن حداقل ۸۰ کاراکتر چینی طبق دستورالعمل.

• بخش دوم:
• یک سوال.
• نوشتن حداقل ۱۵۰ کاراکتر چینی طبق دستورالعمل.

 

ارزیابی شایستگی و محتوای BCT (B)

BCT (B) شایستگی ارتباطی داوطلبان را در موقعیت‌های واقعی کاری هنگام استفاده از زبان چینی ارزیابی می‌کند. شرح شایستگی و تصویر محتوای این آزمون در جدول زیر آمده است:

بخش‌های آزمون شرح شایستگی تصویرسازی محتوا
گوش دادن درک مقدمات کلی و دستورالعمل‌های اساسی در محیط‌های کاری و زندگی معرفی افراد، شرکت‌ها، پروژه‌ها و محصولات؛
دستورالعمل تجهیزات؛
اطلاعیه‌ها و برنامه‌ها؛
اخبار رسانه‌ها؛
مکالمات خاص؛
گفتگوها و جلسات رسمی؛
بحث‌ها و ارزیابی‌ها
خواندن خواندن علائم و برچسب‌ها؛ درک مطالب پیچیده و اطلاعات مهم تابلوها، علائم راهنمایی و رانندگی؛
جداول، برنامه‌ها، منوها؛
یادداشت‌ها، ایمیل‌ها، نامه‌ها؛
مطالب توضیحی و روایی؛
انتخاب جملات مناسب؛
جستجو و تطبیق اطلاعات
نوشتن توصیف زندگی روزمره و کار؛ تهیه فهرست و نوشتن برنامه‌ها و یادداشت‌ها؛ نوشتن فایل‌ها و دستورالعمل‌ها صورت‌جلسه، دستورالعمل‌ها، نامه‌های تجاری، رزومه، گزارش‌ها، متون قرارداد

 

واژگان مرجع

BCT (B) واژگان مرجعی از ۴۰۰۰ کلمه را با توجه به صلاحیت زبان، عبارات قابل انجام، فراوانی کلمات مجموعه‌های معتبر چینی مختلف و وضعیت آموزش بین‌المللی زبان چینی تنظیم کرده است.

 

سیستم نمره‌دهی

گزارش نمره BCT (B) نمرات آزمون فرعی و نمره کلداوطلب را بدون تعیین نمره قبولی ثبت می‌کند.

مقاله آزمون BCT (B) شامل سه آزمون فرعی شنیداری، خواندن و نوشتن است که مجموعاً ۳۰۰ امتیاز دارد. سیستم نمره‌دهی آن در جدول زیر نشان داده شده است:

گوش دادن خواندن نوشتن جمع
تعداد سوالات ۵۰ ۴۰ ۲ ۹۲
حداکثر نمره آزمون فرعی ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۳۰۰

 

اصول آزمون

• ترویج یادگیری: تشویق علاقه و اعتماد زبان آموزان به زبان چینی و گسترش دامنه آزمون بر اساس نیازهای واقعی.
• ترویج تدریس: ارائه منابع آموزشی درجه‌بندی شده و کمک به تقویت مهارت‌های ارتباطی زبان آموزان در محیط‌های تجاری.
• ارائه بازخورد مثبت: ارزیابی توانایی شرکت‌کنندگان در انجام وظایف زبانی و ارائه بازخورد برای برنامه‌ریزی مطالعات آینده.

 

اهداف آزمون

• ارزیابی صلاحیت: ارائه مبنایی برای کارفرمایان جهت ارزیابی مهارت زبان چینی غیر بومی‌ها در کار روزانه.
• کمک به مؤسسات آموزشی: ارزیابی مهارت چینی تجاری دانشجویان برای استخدام، تقسیم‌بندی کلاس‌ها و اعطای اعتبار.
• بهبود شایستگی: کمک به فراگیران برای ارزیابی و تقویت مهارت چینی تجاری خود.

 

BCT (OraliBT)

BCT (Oral iBT) یک آزمون تطبیقی کامپیوتری (CAT) و استاندارد بین‌المللی است که توانایی زبان چینی غیر بومی‌ها را در استفاده از زبان شفاهی چینی در محیط‌های کاری ارزیابی می‌کند.

این آزمون بر گفتار و شنیدن تمرکز دارد و با هدف بازآفرینی موقعیت‌های واقعی کاری، توانایی شرکت‌کنندگان را در استفاده از زبان چینی شفاهی بررسی می‌کند. آزمون به صورت آنلاین و با توجه به ویژگی‌ها و شغل شرکت‌کنندگان انجام می‌شود.

 

ساختار آزمون

مورد آزمون تعداد سوالات مدت زمان آزمون (دقیقه)
بخش ۱ ۴ ۲
بخش ۲ ۴ ۲
بخش ۳ ۳ ۵
بخش ۴ ۳ ۵
بخش ۵ ۱ ۶
ورود، تنظیم حجم، پرسشنامه (قبل از آزمون) ۵
جمع ۱۵ ۲۵

این آزمون ۲۵ دقیقه طول می‌کشد و شامل پنج بخش است:

• بخش اول: ۴ سوال. گوش دادن به سوالات و پاسخ با استفاده از تصاویر.
• بخش دوم: ۴ سوال. گوش دادن به سوالات و پاسخ با استفاده از تصاویر.
• بخش سوم: ۳ سوال. گوش دادن به سناریوها و پاسخ با استفاده از تصاویر.
• بخش چهارم: ۳ سوال. گوش دادن به توضیحات پس‌زمینه و پاسخ.
• بخش پنجم: ۱ سوال. گوش دادن به توضیحات و پاسخ با استفاده از چهار تصویر.

 

ارزیابی شایستگی و محتوایBCT (Oral iBT)

BCT (Oral iBT) توانایی ارتباطی شرکت‌کنندگان را در موقعیت‌های واقعی کاری ارزیابی می‌کند. شرح شایستگی و تصویرسازی محتوا در جدول زیر آمده است:

موضوع وظیفه
اطلاعات شخصی  بتواند اطلاعات اولیه شخصی مانند نام، ملیت و غیره را معرفی کند.
شرح مسیر بتواند به طور مختصر مسیرهای پیاده‌روی یا رانندگی را به مکان‌های مختلف، مانند جایی که سرویس بهداشتی در آن قرار دارد، توضیح دهد.
شرح شرایط زندگی بتواند به طور خلاصه ترتیبات زندگی روزمره، مانند عادات زندگی روزمره را شرح دهد.
 امور شخصی  بتواند به طور خلاصه امور شخصی مانند یک تجربه کاری ساده را معرفی کند.
اطلاعات درباره دیگران بتواند به طور خلاصه یک فرد را معرفی کند، مانند شرکت، موقعیت، اطلاعات تماس و غیره.
اطلاعات اولیه شغلی شخصی  بتواند اطلاعات شخصی اولیه مانند شرکت، موقعیت، اطلاعات تماس و غیره را معرفی کند.
 اطلاعات کاری شخصی  بتواند اطلاعات شخصی مانند مسئولیت‌های شغلی، محدوده کاری و غیره را معرفی کند.
اطلاعات شرکت بتواند اطلاعات اولیه شرکتی را که در آن کار می‌کند معرفی کند.
اطلاعات محصول شرکت بتواند به طور خلاصه محصولات اصلی شرکت خود را معرفی کند.
شرح کار  بتواند به طور خلاصه ترتیب کار، مانند برنامه زمان‌بندی پروژه‌ها، جلسات و غیره را شرح دهد.
مباحث عمومی  بتواند نظرات شخصی خود را در مورد موضوعات مورد علاقه عمومی مانند آب و هوا، سرگرمی ها و غیره بیان کند.
موضوعات مرتبط با کار  قادر به توضیح ایده‌های شخصی در مورد موضوعات مرتبط با کار، مانند ارزیابی یک محصول، تصور از توسعه آینده شرکت و غیره باشد.
 اطلاعات پروژه  بتواند حوزه تجاری اصلی شرکت خود را معرفی کند.
شرح اجرای وظیفه بتواند به طور خلاصه نحوه انجام یک کار معمولی را شرح دهد.
موضوعات مرتبط با کار قادر به بحث در مورد موضوعات مرتبط با کار، مانند اهداف شغلی شخصی و برنامه‌های آینده باشد.
سخنرانی ها  قادر به تهیه سخنرانی در مورد موضوعات مورد علاقه مانند سرگرمی‌ها باشد.
 اظهارات در مناسبت‌های مختلف مانند نان تست، سخنان افتتاحیه، تشکر و غیره سخنان خود را بیان کند.
موضوعات مرتبط با کار قادر به انجام مکالمات مربوط به کار مانند گزارش پیشرفت کار باشد.
موضوعات مرتبط با کار  بتواند در مورد موضوعات مرتبط با کار مانند توضیح نمودارها وارد بحث شود.

 

واژگان مرجع

BCT (IBT شفاهی) واژگان مرجعی از ۴۰۰۰ کلمه را با توجه به صلاحیت زبان، عبارات قابل انجام، فراوانی کلمات مجموعه‌های معتبر چینی مختلف و وضعیت آموزش بین‌المللی زبان چینی تنظیم کرده است.

 

سیستم نمره‌دهی

گزارش نمره BCT (IBT شفاهی) نمرات آزمون فرعی و نمره کل دارطلبان را بدون تعیین نمره قبولی ثبت می‌کند.

مقاله آزمون BCT (Oral iBT) شامل پنج آزمون فرعی است که مجموعاً ۵۰۰ امتیاز دارد. سیستم نمره‌‎دهی آن در جدول زیر نشان داده شده است:

بخش ۱ بخش ۲ بخش ۳ بخش ۴ بخش ۵ جمع
تعداد سوالات ۴ ۴ ۳ ۳ ۱ ۱۵
حداکثر نمره آزمون فرعی ۸۰ ۱۰۰ ۱۲۰ ۱۲۰ ۸۰ ۵۰۰

 

اصول آزمون

• ترویج یادگیری: تشویق علاقه و اعتماد زبان آموزان به زبان چینی و گسترش دامنه آزمون بر اساس نیازهای واقعی.
• ترویج تدریس: ارائه منابع آموزشی درجه‌بندی شده و کمک به تقویت مهارت‌های ارتباطی زبان آموزان در محیط‌های تجاری.
• ارائه بازخورد مثبت: ارزیابی توانایی شرکت‌کنندگان در انجام وظایف زبانی و ارائه بازخورد برای برنامه‌ریزی مطالعات آینده.

 

اهداف آزمون

• ارزیابی صلاحیت: ارائه مبنایی برای کارفرمایان جهت ارزیابی مهارت زبان چینی غیر بومی‌ها در کار روزانه.
• کمک به مؤسسات آموزشی: ارزیابی مهارت چینی تجاری دانشجویان برای استخدام، تقسیم‌بندی کلاس‌ها و اعطای اعتبار.
•تقویت شایستگی: کمک به فراگیران برای ارزیابی و ارتقا مهارت چینی تجاری خود.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *